eitaa logo
اندیشه ما
666 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ موضع امام‌خمینی درباره ترورهای گروه«فدائیان اسلام» 🎙 آیت الله سید ضياء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 🔶۱- یکی از مسائلی که اخیرا به مناسبت سالگرد اعدام سیدمجتبی نواب صفوی به دست رژیم پهلوی، در برخی گروه‌های مجازی مطرح شد، دیدگاه و موضع امام‌خمینی،‌رحمة الله علیه، درباره ترورهای گروه فدائیان اسلام به رهبری نواب صفوی بود. پرسشی که از گذشته نیز مطرح بوده است؛ به ویژه که امام‌خمینی تلاش زیادی برای جلوگیری از اعدام وی از طریق مرحوم آیت‌الله بروجردی کرد؛ هرچند به نتیجه نرسید. این بنده به دلیل مدیریت و سرویراستاری دانشنامه امام‌خمینی و ارتباط موضوع با برخی مدخل‌های آن پیگیر این موضوع شده و در اینجا خلاصه آن را برای روشن شدن بازگو می‌کند. 🔶۲- امام‌خمینی در «صحیفه امام»، ج۳، ص۴۵، نامه کوتاهی به حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی (زیارتی) نوشته است. موضوع این نامه به دو تذکر به وی درباره یکی از شماره‌های نشریه «پانزده خرداد» است که گویا در حجم چهار صفحه در دوران تبعید امام‌خمینی، در نجف اشرف منتشر می‌کرده است. آقای روحانی که به گفته خود از علاقه‌مندان و طرفداران فدائیان اسلام و شیفته نواب صفوی بوده، در یک شماره از نشریه به مبارزات فدائیان اسلام و شخصیت نواب صفوی و ستایش از آنان می‌پردازد و پیش از انتشار جهت ملاحظه امام‌خمینی در اختیار ایشان می‌گذارد و ایشان نیز به وی دو تذکر می‌دهد. 🔶۳- هر دو تذکر مجمل و سربسته است. تذکر دوم شاید درباره شخصیت خود امام‌خمینی و جهاتی بوده که به ایشان برمی‌گشته و به هر حال اینک موضوع سخن نیست و امام‌خمینی به این جمله بسنده کرده است: «ورقه دوم هم با سلیقه من مخالف است، خصوصاً در مثل ماهنامه شما». تذکر دیگر نیز سربسته است اما با توجه به توضیح اجمالی که در پاورقی به نقل از سیدحمید روحانی درج شده می‌شد حدس زد درباره ترورهای فدائیان اسلام است و همین منشأ پیگیری اینجانب شد؛ به ویژه که ایشان در تخطئه این اقدامات تعبیر «آدمکشی‌ها» را به کار برده که به‌روشنی گویای موضع منفی ایشان است. 🔶۴- امام‌خمینی درباره مقاله‌ای که در ستایش فدائیان اسلام و نواب صفوی تهیه شده بود، نوشته است: «شرحی كه مرقوم شده است بعضی اشکالات دارد. از آن جمله تمجید از آدمکشیها كه صحیح نیست در ماهنامه شما باشد و اصل قضیه اين روزها مورد شک و اشکال است، و مطالبی در نظر دارم كه نمی‌توانم بگویم». صحیفه امام، در پاورقی بدون نام بردن از گروه فدائیان به نقل از آقای روحانی توضیح داده است: «مطلبی که در نامه اشاره شده است مربوط به مقاله‌ای است در تجلیل از یک جریان سیاسی فعال در دهه بیست و سی که برای درج در ماهنامه تهیه شده بود و پس از دریافت نظر امام از درج آن خودداری کردیم». 🔶۵- با توجه به اهمیت موضوع، بنده (سیدضیاء مرتضوی) در سال ۱۳۹۹ در مسئولیت داشنامه برای حصول اطمینان خاطر با آقای روحانی تماس تلفنی گرفتم و حدس خود را مطرح کردم و افزودم دانشنامه می‌تواند دیدگاه امام‌خمینی را به همین صورت سربسته که در نامه آمده بازگو کند، اما اگر او تایید کند و موافق باشد، نظر امام‌خمینی به صراحت آورده خواهد شد. وی از این پیشنهاد استقبال و به صراحت تایید کرد که موضوع مربوط به فدائیان اسلام و نواب صفوی بود و او در جای دیگر نیز مطرح کرده است. این امر طبعا گامی برای روشن شدن موضع امام‌خمینی در این باره بود که مدعیان مختلفی داشته و دارد. بنده نیز موضوع را عینا از جمله در مدخل «مبارزه مسلحانه» گنجاندم. 🔶۶- تذکر امام‌خمینی به خوبی نشان‌دهنده موضع منفی ایشان درباره ترورهای یادشده و نیز تردید ایشان در آن مقطع درباره اصل موضوع فدائیان اسلام یا قضایای مربوط به است و با توجه به برخی پی‌آمدهای موضع‌گیری خود نمی‌توانسته آن را آشکار سازد. اینکه آیا ایشان بعداً نظر متفاوتی پیدا کرده یا نه به درستی روشن نیست و بسیار بعید می‌نماید، اما پیداست که در هیچ کجا نظر مثبتی درباره آن ترورها ابراز نکرده است. گفتگوی ماهنامه «پیام زن» با خانم احتشام رضوی، همسر نواب صفوی، که با سردبیری این جانب منتشر می‌شد، نیز نشان می‌دهد به‌رغم درخواست وی در دیدار با امام‌خمینی، ایشان حاضر به تایید اقدامات نواب نشده و تنها حسن نیت وی را ستوده است. 🔶۷- حال با توجه به مشی کلی امام‌خمینی و مواضع یادشده می‌توان گفت ایشان به‌رغم نگاه مثبت درباره همه یا برخی از افراد این گروه و به رغم اینکه خود علیه رژیم پهلوی مبارزه می‌کرد، اما با ترورهای آنان همراه نبوده و حتی با آن مخالف بوده است. البته این موضوع از نگاه کلی نیازمند بررسی تفصیلی است و در دانشنامه در مدخل «مبارزه مسلحانه» شرحی مستند در این باره آمده است. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به سایت اندیشه ما مراجعه کنید. 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
❇️ توصیه ها ودغدغه های مراجع عظام تقلید پیرامون مسائل جاری کشور ✂️ برش هایی از متن: 🎙 توصیه‌های آیت‌الله جوادی آملی 🔸 یک سری امور مهمی هست که مربوط به حوزه اقتصاد است که باید با مسئولین اقتصادی در میان بگذاریم و یک مسائلی هست که مربوط به حوزه فرهنگ است که مهم‌تر از اقتصاد است و آن اختصاص به دولت ندارد، بلکه دولت و ملت و حوزه و دانشگاه همه باید با این اصل روبرو باشند. 🔸 حوزه و دانشگاه، قطب فرهنگی جامعه هستند. مرحوم کلینی در مقدمه کتاب الکافی آورده است که قطب فرهنگی اسلام چه در دنیا و چه در آخرت عقل است، چون هم در دنیا برابر با عقل با ما رفتار می‌کنند و هم در قیامت برابر با عقل با ما محاسبه می‌کنند! هم در دنیا چیزی به جز عقل خریدار ندارد و هم در آخرت! بر اساس این عقل، مهم‌ترین مشکل ما این است که ما به فکر همه چیز هستیم به جز خودمان! اکثریت ما به فکر این نیستیم که بعد چه می‌شود؟! 🔸 بدترین مشکل ما غفلت ماست، عده‌ای آمدند به پیغمبر (ص) عرض کردند ما را به عملی هدایت کنید که ما از آن عمل بهره ببریم، حضرت فرمود: «معرفه النفس» خودت را بشناس! آنها بیان داشتند که ما راه کار عملی از شما خواستیم، شما مسئله علمی به ما گوشزد می‌کنید، حضرت فرمود: تمام برکات از همین علم است که بدانید «که» هستید! ما اگر خودمان را بشناسیم، خیلی از مشکلاتمان حل می‌شود ..... 🎙 توصیه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی 🔸 نقش وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبیین مسائل فرهنگی مهم است، لذا وزارت ارشاد باید به مسائل اسلامی و فرهنگی توجه بیشتری نماید. 🔸 مسأله حجاب در حال حاضر با مسائل سیاسی گره‌خورده و عده‌ای می‌گویند اگر بتوانیم حجاب را حذف کنیم نظام جمهوری اسلامی کم‌رنگ می‌شود. خشونت و فشار در مسأله حجاب کارساز نیست، مسأله حجاب راه‌های فرهنگی دارد؛ البته صداوسیما نیز باید بیشتر از این به مسأله حجاب اهمیت بدهد. 🔸 یکی از مهم‌ترین راه‌های نشر فرهنگ، کتاب و مجله است اما متأسفانه در حال حاضر قیمت کاغذ چندین برابر شده است و این گرانی باعث مشکلاتی دیگری ازجمله تعطیلی و بیکاری مراکز چاپ و نشر و اصناف وابسته به آن گردیده است. گرانی کتاب و ارائه تسهیلات هم در این زمینه مهم است؛ افراد زیادی هستند که علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی هستند اما قدرت خرید کتاب را ندارند! .... 🎙 توصیه‌های آیت‌الله سبحانی 🔸 باید جوانان را با قرآن و معارف اسلامی آشنا کنیم که این امر موجب عدم تضعیف اعتقادات آنان و ایجاد مصونیت خواهد شد. 🔸 خدمات قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار مهم است و آشنایی با قرآن و حفظ آن مصونیت به اهل قرآن می‌دهد که کمتر لغزش پیدا می‌کنند. بحث‌های قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه است و از این بابت قدردان این وزارت خانه هستیم؛ اما فعالیت‌های قرآنی باید تقویت شود و توجه به این عرصه مهم است. 🔸 تعداد زیادی از ناشران دینی در قم هستند و تقاضا دارند مشکل کاغذ چاپخانه‌ها حل شود تا رکود کار ناشران قم مرتفع شود. ناشران در مورد کاغذ باید از حمایت‌‌‌های ویژه وزارت ارشاد برخوردار شوند تا کارگران چاپخانه‌‌‌ها و صحافی‌‌‌ها بیکار نشوند. قم بعد از تهران مهم‌ترین ناشران را دارد و صدها چاپخانه در قم فعالیت می‌کنند. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به سایت اندیشه ما مراجعه کنید. 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
❇️ آسیب شناسی «جمهوری اسلامی» و مسئولیت روحانیت 🎙 استاد سید جواد ورعی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 "جمهوري اسلامي" كه در پي پيروزي ملت ايران به رهبري امام خميني (رض) بر رژيم استبدادي و وابسته پهلوي تشكيل شد، نظام سياسي نوي در عرصه بين‌المللي بشمار مي‌رود. اين مدل از نظام سياسي كه در ماه‌هاي منتهي به پيروزي نهضت جايگزين شعار "حكومت اسلامي" شد، را استاد شهيد مرتضي مطهري، يكي از متفكران اسلامي به رهبر كبير انقلاب پيشنهاد كرد. 🔸 امام با پذيرش پيشنهاد "جمهوري اسلامي" آن را مطرح كرده و با استقبال اقشار مختلف ملت روبرو شد. 🔸 با علني شدن مدل جديد نظام سياسي جايگزين، علما، ‌دانشمندان،‌حقوق دانان و نويسندگان به بحث در باره آن پرداختند. كتاب‌ها و مقاله‌هاي متعددي درباره ديدگاه اسلام در زمينه حكومت يا معرفي جمهوري اسلامي به رشته تحرير درآمد. 🔸 بيش از همه علماي حوزه دست به قلم برده و رسالت خود را در اين مقطع تاريخي انجام دادند. حكومت جمهوري اسلامي اثر آيت‌الله علي مشكيني، حكومت اسلامي اثر آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي، نگرش فقهي و مقدماتي به پيش نويس قانون اساسي از شهيد آيت‌الله سيد محمدباقر صدر، جمهوري اسلامي اثر آيت‌الله حسين نوري همداني و حكومت اسلامي در چشم انداز ما از آيت‌الله شيخ جعفر سبحاني از جمله آثاري بودند كه از سوي علماي قم و نجف انتشار يافتند. هم چنين بيانيه جمهوري اسلامي از ابوالحسن بني صدر و مقالات ‌مقدمه‌اي بر جمهوري اسلامي از دكتر ناصر كاتوزيان و "چرا با جمهوري اسلامي مخالفم؟" از دكتر مصطفي رحيمي هم از جمله آثاري ديگري بودند كه منتشر شدند. برخي از اين نوشته‌ها مانند مقاله دكتر رحيمي از سوي آيت‌الله مرتضي مطهري و آيت‌الله نوري همداني مورد نقد قرار گرفت. 🔸 مهم‌ترين شبهه وي مبني بر "تعارض جمهوريت و اسلاميت" مورد نقد و ايراد قرار گرفت و بدان پاسخ داده شد. 🔸 از ديدگاه شهيد مطهري "جمهوريت" يك مدل، قالب و شكل حكومتي است كه تلازمي با "عدم تعهد به يك ايدئولوژي" ندارد. هر ملتي با هر عقيده و ايدئولوژي مي‌تواند اين مدل حكومتي را براي خود برگزيند. طبيعي است كه هر ملتي با انتخاب يك عقيده در مرحله پيشين مدل حكومتي انتخابي خود را در چارچوب همان عقيده مي‌پذيرد. 🔸 امام خميني پس از پيروزي انقلاب "جمهوري اسلامي" را به همه پرسي گذاشت و با آراي مثبت اكثريت ملت تأييد شد و "نظام جمهوري اسلامي" رسميت قانوني يافت. با استقرار جمهوري اسلامي "ساختار سياسي" مهم‌ترين مسئله روز جامعه شد. به طور طبيعي قانون اساسي اين ساختار را مشخص مي‌كرد. قانون اساسي سلطنتي مشروطه پاسخگوي نظام نوپاي جمهوري اسلامي نبود. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به سایت اندیشه ما مراجعه کنید. 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 اندیشه‌ما در فضای‌مجازی : ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa سایت: https://andishehma.com/
❇️ باز نشر گزیده یک مقاله قانون اساسی،چارچوب اعمال ولایت و حاکمیت 🎙 آیت الله سیدضیاء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔶۱- علم و قطع حاکم اسلامی در امور رهبری، قطع موضوعی است و باید از راه‌ها و مقدمات علم‌آور متعارف و عقلایی به دست آید. آن دسته از قطع‌هایی که بر پایه اسباب و مقدماتی شکل گرفته که عقلایی و متعارف نیست، مانند کشف و شهود یا کارشناسی‌های ناقص و غیر متعارف، حتی اگر در امور شخصی معتبر باشد، در امور حکومتی از نگاه فقهی اعتبار ندارد و نمی‌تواند مبنای تصمیم و حکم باشد. 🔶۲- بسیاری از عوامل در درون و بیرون حاکم هست که می‌توانند زمینه حصول قطع و دستیابی او به نتیجه جزمی را فراهم سازند، در حالی که از نگاه منطقی و قاعده‌مندی کلی در نگاه عقلاء و کارشناسان، جایی ندارند. از این رو تا اندازه ممکن از واگذاری امور عمومی به تصمیمات شخصی که زمینه طبیعی دخالت دادن یا دخالت یافتن عوامل و انگیزه‌های مختلف در آن وجود دارد، دوری می‌شود. 🔶۳- چون تصمیم‌سازی در بسیاری از امور به ویژه امروزه در وضعیت‌های پیچیده‌ای که دولت‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند، از توان یک فرد بیرون است، تصمیمات فردی حتی اگر متکی بر آگاهی‌های قطعی فرد باشد، اعتبار ندارد و نمی‌تواند مبنای عمل در مسائل عمومی و کشورها باشد؛ مگر در نظام‌های استبدادی و فردمحور که طبعاً از مدار روش‌های عقلایی بیرون است. 🔶۴- در قانون اساسی علم و اختیارات برای اعمال ولایت از سوی رهبری دارای دو گونه تقیید است: الف) تقییدات ساختاری، ب) تقییدات مصرح. زیرا تقییدات تنها در اصول محدودی که در آنها تصریح به اعمال اختیارات از مجاری خاص شده نیست. در واقع قانون اساسی شیوه و چارچوب اعمال ولایت از سوی رهبری است و از این رو نه رهبری و نه هیچ فرد دیگری مافوق قانون نیست. 🔶۵- جایگاه رهبری در چارچوب قانون اساسی و اصول مرتبط به آن تعریف می‌شود. معقول نیست فردی در چارچوب و بر اساس یک قانون برگزیده شود و با این حال، خود او مایه مشروعیت آن قانون باشد. لازمه چنین نگاهی نفی قانون و در واقع نفی خود است و از «وجود» چنین مشروعیتی «نفی» آن پدید می‌آید! 🔶۶- به جز آنچه در قانون اساسی مستقیما بر عهده رهبری گذاشته شده، سایر وظایف و اختیاراتی که درباره دستگاه‌ها و افراد دیگر اعم از انتخابی و انتصابی آمده است، مستقیماً در حوزه اختیارات و وظایف رهبری قرار نمی‌گیرد و آنچه در اصل ۱۱۰ آمده «سقف» وظایف و اختیارات است و نه «کف» آن. نمی‌توان قانون اساسی را نظامنامه‌ای شخصی برای اعمال ولایت و حاکمیت شمرد و به عنوان مثال، مجلس شورای اسلامی را نادیده گرفت. 🔶۷- مفاد روشن قانون اساسی در همه تقییدات ساختاری و تقییدات مصرح این است که در جایگاه رهبری تنها در چارچوب‌های یادشده می‌توان اعمال ولایت و حاکمیت کرد و نمی‌توان بدون پیمودن راه‌های یادشده، به صورت مستقیم دخالت کرد و گرنه، قیود یادشده اموری لغو است و بود و نبود آنها اثری در این اصول ندارد و این امر با فلسفه قانون‌گذاری و جایگاه و رسالتی که خبرگان بر عهده داشته‌اند و با آنچه هنگام تدوین قانون اساسی به آن تصریح یا بر آن تاکید کرده‌اند، سازگاری ندارد ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/baznashr-gozide-yek-maghale-ghanon-asasi/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ نمی‌توانیم بحث ولایت مطلقه را منهای بحث مصلحت عموم، مطرح کنیم فقیه باید تسلیم مصالح جامعه باشد! 🎙 استاد محمود شفیعی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش «اندیشه ما» به نقل ازشبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمود شفیعی، دانش آموخته حوزه و دانشگاه در رشته علوم سیاسی و عضو هیات علمی و استاد دانشگاه مفید است. او که درباره اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) و نیز پیرامون عقلانیت سیاسی شیعه آثار، تالیفات، مقالات متنوعی دارد، در گفت وگو با «پرتال امام» از نقش و جایگاه مردم در اندیشه امام و جایگاه ولی فقیه و مردم در نظام جمهوری اسلامی چنین گفت. 🔻 مردم چه جایگاهی در مشروعیت‌بخشی به تأسیس یک حکومت از منظر اندیشه حضرت امام خمینی دارند؟ 🔸 شفیعی: در ارتباط با دیدگاه حضرت امام باید یک مقدّمه را عرض کنم. حضرت امام خمینی هم اندیشه سیاسی و هم مباحث جامعه‌شناسانه درباره سیاست ابراز فرمودند. بنابراین این دو ساحت دیدگاه امام را باید از هم جدا کنیم. از جهت اندیشه سیاسی اشکال مختلفی از اندیشه سیاسی امام را می‌توان از یکدیگر جدا کرد. یکی بحث عرفان سیاسی است. چون امام عارف بودند از عینک عرفان به سیاست نگاه کردند و بحث‌هایی را مطرح کردند. مهمترین کلید واژه‌ای که عرفان سیاسی امام بر آن استوار است بحث صراط و بحث صراط مستقیم است. 🔸 این یک استعاره قرآنی است که حضرت امام مباحث عرفانی سیاسی خودشان را بر این ایده استوار کردند و بحث‌های بسیار ارزشمندی را مطرح کردند. در بحث‌های عرفانی، اندیشمند تلاش می‌کند سعادت اخروی را مهمترین هدف خردورزی سیاسی در نظر بگیرد و بحث‌های خود را به آن شکل پیش ببرد. این یک بحث است. در این ساحت خیلی نمی‌توان بحث مشارکت سیاسی را مطرح کرد؛ چرا که مشارکت سیاسی بیشتر سویه‌های دنیوی دارد و با ابعاد دنیوی حکومت ارتباط پیدا می‌کند. 🔸 اخلاق سیاسی نیز شکل دیگری از اندیشه سیاسی امام خمینی را تشکیل می‌دهد. امام با توجه به اینکه استاد اخلاق بودند مجموعه بحث‌هایی ذیل اخلاق سیاسی دارند. در بحث اخلاق سیاسی اندیشمند تلاش می‌کند اخلاق در حوزه خصوصی را به اخلاق در حوزه عمومی گسترش بدهد. به این معنا که سیاست اخلاقی برای اندیشمند مهم است و از این جهت مهمترین بخش اخلاق سیاسی، مسئله گسترش فضائل انسانی در جامعه، پیدا شدن برادری، برابری، همدلی، تعاون، کمک به همنوع و در نهایت گسترش عدالت در همه حوزه‌های زندگی اجتماعی از جمله زندگی سیاسی است. 🔸 از این جهت هم ممکن است بتوان بحث مشارکت سیاسی را در اندیشه حضرت امام دنبال کرد ولی بحث‌های اصلی را در اینجا نمی‌توان مورد توجه قرار داد. یک بحث را از منظر اندیشه سیاسی حضرت امام می‌توان اینجا دنبال کرد و آن هم اندیشه‌های فلسفی امام است. در بحث‌های فلسفه سیاسی بحث‌های عقلی مطرح است و از این جهت امام به عنوان یک فیسلوف بحث‌های فلسفی سیاسی ارزشمندی دارند که در آنجا مهمترین بحث، مسئله ضرورت حکومت از جهت عقلی است و اینکه هر جامعه‌ای نیازمند داشتن یک نهادی به نام حکومت است که بتواند زندگی در وجه اجتماعی را عملی کند، از هرج و مرج و ناامنی‌ها جلوگیری کند و بتواند با حداقل امنیت و آرامش به زندگی خودش ادامه دهد. این بحث از نظر فلسفی ضرورت حکومت است. بحث‌های عملی در آنجا خیلی کم است. می‌خواهم بگویم ما نباید بحث مشارکت را در آنجا مطرح کنیم. یک بخش دیگر از اندیشه سیاسی امام بحث‌های کلام سیاسی است. 🔸 امام به مثابه یک متکلّم شیعی است که بحث‌های ارزشمندی در کلام دارد. بحث‌های خیلی مهمی در این زمینه از حضرت امام باقی مانده است. امام کتابی به نام «طلب و اراده» دارند که کاملا بحث‌های کلامی است. از این جهت حضرت امام بحث‌هایی را در ارتباط با بحث امامت و ولایت در وجه کلّی و اثبات امامت و ولایت با دلائل عقلی اما به شکل انتزاعی و نه به شکل عملی و انضمامی مطرح کردند؛ زیرا متکلّم بیشتر بحث‌ها را در سطح اعتقادی دنبال می‌کند ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/maslahat-omomi-velayat-motlaghe-faghih/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حکمرانی بر عده ای، یک امانت الهی است و هر کسی، در هر جایی و در هر زمانی که حکمرانی بر عده ای از مردم و بندگان خدا را بر عهده می گیرد، باید حکومت را امانت الهی فرض کند. 🎙 آیت الله محمدهادی یوسفی غروی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 «سایت اندیشه ما» به نقل ازشفقنا- امام علی(ع) در نامه ای خطاب به اَشْعَث بْن قَیس کِنْدی می فرمایند: «وَ اِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَه، وَلکِنَّهُ فى عُنُقِکَ اَمانَهٌ؛ حکمرانی‌ برای‌ تو طعمه نیست، بلکه امانتی‌ است برعهده ات.» آیت الله محمدهادی یوسفی غروی، استاد برجسته تاریخ اسلام در گفت وگو با شفقنا، ابتدا گزارشی مختصر از حالات اَشْعَث بْن قَیس کِنْدی بیان و درخصوص مفهوم این سخن حضرت به نکاتی اشاره کرد. 🔸 وی گفت: «اَشْعَث» به معنای «موی ژولیده» است. یمنی ها موی فرفری داشتند و اشعث هم اهل یمن و چون موی زیادی داشت لذا به وی اشعث گفته می شد. اشعث بن قیس از قبیله کنده و اهل حَضرَموت یمن بود. او در اواخر عمر پیامبر اکرم(ص) و در سال حج الوداع به حج مشرف شده بود. اشعث در مدینه خدمت پیامبر(ص) رسید و قصد داشت خواهرش را برای پیامبر(ص) عقد کند، اما پیش از عقد، پیغمبر فوت کردند. 🔸 وی ادامه داد: بعد از فوت پیامبر(ص) عده زیادی در یمن مرتد شدند و اشعث هم یکی از این مرتدین بود، اشعث پس از درگذشت پیامبر(ص) از بیعت با ابوبکر خودداری کرد و قبیله ای برای خود درست کرد و عده ای را از قبیله کنده دور خود جمع کرده بود. پس از آن ابوبکر قبایل و طوایفی را برای جنگ با مرتدین به یمن فرستاد، این قبایل سه راه به قبیله اشعث بن قیس داشتند و هر سه راه را به صورت محاصره بستند و بالاخره با او و جماعتش جنگیدند و آنها را تار و مار کردند و اشعث بن قیس را اسیر و دستگیر کردند و با خود به مدینه بردند، اما ابوبکر به هر جهت اشعث را عفو کرد و اشعث هم خواهرش را به عقد ابوبکر در آورد و ابوبکر هم دخترش را به اشعث داد و وی داماد خلیفه شد. 🔸 وی بیان کرد: اشعث کارش به جایی رسید که در زمان خلافت خلیفه سوم عثمان بن عفان، ولایت آذربایجان به او واگذار شد؛ در آن زمان آذربایجان یکدست بود و هنوز به شرقی و غربی تقسیم نشده بود و در زمان عثمان به دست مسلمانان فتح شده بود، و اشعث هم به عنوان والی آذربایجان معین شده بود و در دوران حکومت امام علی(ع) نیز کارگزار حضرت در آذربایجان‌ بود. 🔸 آقای یوسفی غروی گفت: اشعث، آذربایجان را طعمه خود حساب کرده بود لذا برای اسم و رسم خود ریخت و پاش می کرد؛ هر شخصی که از قبیله کِنده نزد اشعث می رسید، او بذل و بخشش بسیاری می کرد؛ این خبر به امیرالمومنین علی(ع) رسید و حضرت نامه ای به اشعث نوشت. امام با این هدف که اشعث، آذربایجان را رها کند و دعوت حضرت را اجابت کند، در این نامه دستور داد که اشعث و قبیله اش در رکاب امیرالمومنین در جنگ صفین شرکت کنند. امام علی(ع) همچنین در متن این نامه به نوعی به اشعث گوشزد کنند که خبر تو به من رسیده که در آذربایجان از بیت المال مسلمانان بذل و بخشش بی جایی می کنی. 🔸 لذا سخن امیرالمومنین علی(ع) که فرمودند: «وَ اِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَه، وَلکِنَّهُ فى عُنُقِکَ اَمانَهٌ؛ حکمرانی‌ برای‌ تو طعمه نیست، بلکه امانتی‌ است برعهده ات.» در حقیقت نامه ای است که حضرت علی(ع) در این زمان و بنا به دلیلی که ذکر کردم، خطاب به اشعث بن قیس نوشت و مرحوم سید شریف رضی، نهج البلاغه را مناسب دید که این نامه را جزو نامه های امیرالمومنین علی(ع) در بخش سوم نهج البلاغه ذکر کند. 🔸 وی گفت: این نامه ی حضرت علی(ع) خطاب به اشعث نشان می دهد که دستگاه حکومتی امیرالمومنین علی(ع) چشم بینایی داشت و خبرگزارانی بودند که امیرالمومنین برای افرادی معین کردند که خوف این بود بیت المال مسلمانان را ریخت و پاش کنند و بی جا مصرف کنند ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hokmrani-amanat-elahi/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حکمرانی بر عده ای، یک امانت الهی است و هر کسی، در هر جایی و در هر زمانی که حکمرانی بر عده ای از مردم و بندگان خدا را بر عهده می گیرد، باید حکومت را امانت الهی فرض کند. 🎙 آیت الله محمدهادی یوسفی غروی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 «سایت اندیشه ما» به نقل ازشفقنا- امام علی(ع) در نامه ای خطاب به اَشْعَث بْن قَیس کِنْدی می فرمایند: «وَ اِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَه، وَلکِنَّهُ فى عُنُقِکَ اَمانَهٌ؛ حکمرانی‌ برای‌ تو طعمه نیست، بلکه امانتی‌ است برعهده ات.» آیت الله محمدهادی یوسفی غروی، استاد برجسته تاریخ اسلام در گفت وگو با شفقنا، ابتدا گزارشی مختصر از حالات اَشْعَث بْن قَیس کِنْدی بیان و درخصوص مفهوم این سخن حضرت به نکاتی اشاره کرد. 🔸 وی گفت: «اَشْعَث» به معنای «موی ژولیده» است. یمنی ها موی فرفری داشتند و اشعث هم اهل یمن و چون موی زیادی داشت لذا به وی اشعث گفته می شد. اشعث بن قیس از قبیله کنده و اهل حَضرَموت یمن بود. او در اواخر عمر پیامبر اکرم(ص) و در سال حج الوداع به حج مشرف شده بود. اشعث در مدینه خدمت پیامبر(ص) رسید و قصد داشت خواهرش را برای پیامبر(ص) عقد کند، اما پیش از عقد، پیغمبر فوت کردند. 🔸 وی ادامه داد: بعد از فوت پیامبر(ص) عده زیادی در یمن مرتد شدند و اشعث هم یکی از این مرتدین بود، اشعث پس از درگذشت پیامبر(ص) از بیعت با ابوبکر خودداری کرد و قبیله ای برای خود درست کرد و عده ای را از قبیله کنده دور خود جمع کرده بود. پس از آن ابوبکر قبایل و طوایفی را برای جنگ با مرتدین به یمن فرستاد، این قبایل سه راه به قبیله اشعث بن قیس داشتند و هر سه راه را به صورت محاصره بستند و بالاخره با او و جماعتش جنگیدند و آنها را تار و مار کردند و اشعث بن قیس را اسیر و دستگیر کردند و با خود به مدینه بردند، اما ابوبکر به هر جهت اشعث را عفو کرد و اشعث هم خواهرش را به عقد ابوبکر در آورد و ابوبکر هم دخترش را به اشعث داد و وی داماد خلیفه شد. 🔸 وی بیان کرد: اشعث کارش به جایی رسید که در زمان خلافت خلیفه سوم عثمان بن عفان، ولایت آذربایجان به او واگذار شد؛ در آن زمان آذربایجان یکدست بود و هنوز به شرقی و غربی تقسیم نشده بود و در زمان عثمان به دست مسلمانان فتح شده بود، و اشعث هم به عنوان والی آذربایجان معین شده بود و در دوران حکومت امام علی(ع) نیز کارگزار حضرت در آذربایجان‌ بود. 🔸 آقای یوسفی غروی گفت: اشعث، آذربایجان را طعمه خود حساب کرده بود لذا برای اسم و رسم خود ریخت و پاش می کرد؛ هر شخصی که از قبیله کِنده نزد اشعث می رسید، او بذل و بخشش بسیاری می کرد؛ این خبر به امیرالمومنین علی(ع) رسید و حضرت نامه ای به اشعث نوشت. امام با این هدف که اشعث، آذربایجان را رها کند و دعوت حضرت را اجابت کند، در این نامه دستور داد که اشعث و قبیله اش در رکاب امیرالمومنین در جنگ صفین شرکت کنند. امام علی(ع) همچنین در متن این نامه به نوعی به اشعث گوشزد کنند که خبر تو به من رسیده که در آذربایجان از بیت المال مسلمانان بذل و بخشش بی جایی می کنی. 🔸 لذا سخن امیرالمومنین علی(ع) که فرمودند: «وَ اِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَه، وَلکِنَّهُ فى عُنُقِکَ اَمانَهٌ؛ حکمرانی‌ برای‌ تو طعمه نیست، بلکه امانتی‌ است برعهده ات.» در حقیقت نامه ای است که حضرت علی(ع) در این زمان و بنا به دلیلی که ذکر کردم، خطاب به اشعث بن قیس نوشت و مرحوم سید شریف رضی، نهج البلاغه را مناسب دید که این نامه را جزو نامه های امیرالمومنین علی(ع) در بخش سوم نهج البلاغه ذکر کند. 🔸 وی گفت: این نامه ی حضرت علی(ع) خطاب به اشعث نشان می دهد که دستگاه حکومتی امیرالمومنین علی(ع) چشم بینایی داشت و خبرگزارانی بودند که امیرالمومنین برای افرادی معین کردند که خوف این بود بیت المال مسلمانان را ریخت و پاش کنند و بی جا مصرف کنند ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/nezam-keyfari-iran-yek-nezam-amniyat-mehvar-ast/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حق نداریم ایمان را در حوزه اضطرار قرار دهیم اجبار و اکراه برای دعوت به ایمان نتیجه ای ندارد 🎙 آیت الله محمد سروش محلاتی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش سایت اندیشه ما» به نقل از شفقنا، متن سخنرانی آیت الله محمد سروش محلاتی با موضوع «ناسازگاری ایمان و اکراه» در جلسه دوم از سلسله نشست های علمی «قدرت در نهج البلاغه» که در کانون توحید برگزار می شود، به شرح زیر است: 🔸 اولین پرسشی که درباره مساله قدرت مطرح می شود، این است که نسبت بین دین و قدرت چیست؟ به تعبیر دیگر دین در چه قلمروی می تواند از قدرت استفاده کند و قدرت را به خدمت خود بگیرد و به عنوان ابزار برای رسیدن به اهداف خود از آن استفاده کند؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید پرسش را به صورت کامل توضیح داد و آن را تجزیه و تحلیل کرد. یعنی ابتدا باید معلوم شود مقصود از به کارگیری قدرت و نقش آن در قلمرو دین چیست؟ از همین رو باید این سوال کلی را به موضوعات جزئی تری تبدیل کرد. 🔸 اولین موضوع جزئی این است که می توان از قدرت و ثروت برای وادار کردن به قبول اسلام و ایمان استفاده کرد. نقش دوم این است که از قدرت و ثروت برای وادار کردن افراد به انجام فرائض دینی استفاده شود. مرحله سوم کاربرد قدرت، برای استقرار نظام دینی و تشکیل حکومت اسلامی است. چهارمین مساله نیز این است که آیا استفاده از زور و قدرت برای دوام، استمرار و حفظ حکومت دینی جایز است؟ 🔸 البته مسائل دیگری را نیز می توان در حوزه دین مطرح کرد ولی این چهار مرحله و مساله اهم موضوعات مطرح شده در این موضوع است. در عین حال در این مباحث به ترتیب به این موضوعات پرداخته می شود و نباید توقع داشت که در زمان پرداختن به موضوع اول، مساله سوم یا چهارم نیز مطرح شود. 🔸 امیرالمؤمنین (ع) در خطبه قاصعه این مطلب را بیان فرمودند که چرا دست انبیاء از بهره مندی از ثروت و قدرت کوتاه بوده است؟ پاسخ حضرت به این پرسش این است که اگر انبیاء از قدرت و ثروت بهره ای داشتند در این صورت گرایش انسانها به ایشان و قبول دعوت آنها از اخلاص کافی برخوردار نبود و خلوص خود را از دست می داد. در چنین شرایطی پیوستن مردم به انبیاء یا از ترس بود یا به طمع رسیدن به منافع مادی بود. در نتیجه ایمان مردم یک ایمان واقعی و بر اساس تشخیص و اراده نبود و ارزش خود را از دست می داد. صد البته که چنین ایمانی نمی تواند مبنای سعادت انسان و در عالم آخرت دارای پاداش الهی باشد. در این صورت نظام نبوت به هم می خورَدَ. 🔻 کلام امیرالمؤمنین (ع) در این باره این بود که: 🔸 ولَوْ کَانَتِ الْأنْبِیاَءُ أَهلَْ قُوَّهٍ لََا ترَُامُ وَ عِزَّهٍ لََا تُضََا ممُ وَ ملُْ ککٍ تُمَدُّ نحْوَهُ أعَْناَقُ الرِّجَاَ للِ وَ تشَُ ددُّ إِلَیْهِ عُقدَُ الرِّحَالِ لکََانَ ذلَِکَ أَهوَْنَ عَلََى الْخلَْقِ فِیِ الاِعتِْبَارِ وَ أَبْعَدَ لهَمُْ فِِی الِاسْتِکبَْارِ ووَ لَآمَنُُوا عَ ننْ رَهْبهٍَ قاَهِرَ ههٍ لهَُ ممْ أَ ووْ رغَْبَ ههٍ مَائلَِ ههٍ بهِِ ممْ فَکاَنتَِ النِّیاَّتُ مشُْترََکهًَ ووَ الحَْسنَََا تتُ مُقْتَسَمَ ههً 1 🔻 کانون 🔸 اگر انبیا داراى قدرتى بودند که کسى را توان معارضه با آنان نبود، و داراى عزّّتى که مغلوب کسى نمى شدند، و شوکتشان به گونه اى بود که گردن هاى مردان به سوى آن کشیده مى شد و مردم براى تماشاى بزرگى و سطوتشان بار سفر مى بستند، این وضع در پندگیرى مردم از آنان آسانتر و از گردنکشى در برابر آنان دورتر بود، و به خاطر ترسى که از عظمت ظاهر انبیا برمى داشتند، یا به خاطر رغبتى که به ثروت آنان پیدا مى کردند ایمان مى آوردند، آن هنگام قصدها خالص نبود، و خوبی ها به طمع دنیا و آخرت انجام مى گرفت ....... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hagh-nadarim-iman-ra-da-howze-ezterar-gharar-dahim/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ خصائص الشریعه و نقش آن در توسعه دانش فقه 🎙 آیت الله احمد مبلغی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 استاد درس خارج حوزه قم ضمن اشاره به چیستی خصائص الشریعه گفت: حداقل دو فایده بر شناخت خصائص مترتب است و هر دوی آنها منهجی و روشی هستند و اگر این دو درست باشد باید به فلسفه شریعت به‌عنوان علم ضروری نگاه کنیم. فایده اول این است که یک آگاهی و احاطه علمی را به فقیه می‌بخشد که در هنگام مواجهه با نصوص و استنباط و فهم ادله، با قدرت بیشتر و آگاهی بیشتر و سعی بر تحفظ خود از فروغلطیدن به اشتباهات، وارد استنباط شود. فایده دوم این است که گاهی اوقات فقه در بیرون می‌آید به جای اینکه درست کند خراب می‌کند، به جای اینکه خدمتی به دین کند به ضرر دین می‌انجامد، به جای اینکه وحدت ایجاد کند تفرقه ایجاد می‌کند. اگر شما خصائل شریعت را در اختیار داشتید می‌توانید بر اساس شناخت صفات، ارزش‌داوری کنید. 🔸 به گزارش «سایت اندیشه ما» به نقل از شبکه اجتهاد، نشست «خصائص الشریعه و نقش آن در توسعه دانش فقه» با سخنرانی استاد احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم قم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد که گزیده آن را به نقل از «ایکنا» با اندک ویرایشی در ادامه می‌خوانید. 🔸 موضوع نقش خصائص الشریعه در استنباط و در فقه به صورت عام را طی چند نکته عرض می‌کنم. اینکه بحث را در خلال چند نکته بیان می‌کنم برای تسهیل نقل اندیشه و نقد اندیشه است، یعنی اگر کسی نقد دارد مشخص شود به کدام بخش نقد دارد. ۱. نکته اول اینکه علمی به نام فلسفه شریعت الآن وجود ندارد. البته فلسفه شریعت با فلسفه فقه متفاوت است گرچه نتایج آن در سبد فلسفه فقه قرار می‌گیرد. پس ما علمی به نام فلسفه شریعت نیاز داریم که نگاهی عقلانی به شریعت بیندازد و فصول مختلف و ابواب مختلفی را شامل شود. البته به این معنی نیست که گزاره‌های مربوط به این علم وجود ندارد؛ برخی فقها و اصولیان و فیلسوفان ما نگاه فلسفی به شریعت داشتند. 🔻 شریعت دارای صفات و خصائل است ۲. نکته دوم این است که بخشی از فلسفه شریعت بررسی خصائص شریعت است یعنی اگر روزی این علم پا گرفت و در حوزه‌ها به راه افتاد باید فصلی به نام خصائص الشریعه باز کنیم. ۳. نکته سوم این است که به دو دلیل شریعت دارای صفات و خصائص است؛ دلیل اول نصوص خود شریعت است که این نصوص دینی صفاتی برای شریعت ارائه کردند مثل صفت سهله بودن که از صفات برجسته است ولی نصوص متضمن صفات شریعت بسی زیاد و گسترده است البته روش کشف این صفات مختلف است. دلیل دوم این است که اساسا وقتی یک مجموعه نظام تشریعی به میدان می‌آید نمی‌تواند متضمن صفات نباشد. مگر می‌شود مجموعه‌ای بیاید و این ویژگی‌ها را نداشته باشد؟ لذا امروزه یکی از بحث‌های مربوط به نظام‌های حقوقی همین مسئله است؛ بنابراین نمی‌شود یک مجموعه تشریعی متضمن قوانینی را بدون لحاظ صفات منظور کنیم. نظام تشریعی اسلامی هم یک مجموعه است و در آن خصلت‌هایی است و چون تشریع اسلامی مربوط به فعل خداوند است، این نظام ویژگی‌های خاص الهی دارد. ویژگی‌هایی دارد که گسترده است چون شریعت برای همه حیات است و ویژگی‌های این شریعت به اندازه گستردگی زندگی از گذشته تا حال تداوم یافته است. ۴. نکته چهارم این است که این صفات که به شریعت نسبت می‌دهیم، بخشی از آن صفات مجموعه شریعت است و بخشی صفات مربوط به مجموعه‌هایی از احکام است و بخشی از آنها مربوط به یک حکم از شریعت است ولی به خاطر اینکه آن حکم خیلی مهم است می‌توانیم نسبتی را به شریعت بدهیم. البته بحث ما توقفی بر این نکته ندارد؛ مثلا اوسع بودن شریعت، صفتی برای کل شریعت است ولی گاهی برخی احکام به صورت برجسته این حکم را نشان می‌دهند ولی در واقع این اوسع بودن، صفت کل شریعت است ....... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/khasaes-shariye-va-naghsh-an-dar-tose-danesh/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حکمرانی یک تخصص است مثل پزشکی 🎙 استاد محمود سریع‌القلم ✂️ برش هایی از متن: 🔸چرا ما در ریشه‌یابی مشکلات داخلی به دنبال عوامل خارجی هستیم؟ آیا اماراتی‌ها، گرجستانی‌ها و مردم ترکیه، پول و سرمایه خود را به بانک‌های ایرانی منتقل می‌کنند؟ یا برعکس؟ چرا شهروندان به این فکر می‌افتند که دارایی‌های خود را به ارز تبدیل کرده و در خارج مستقلات بخرند؟ این سؤال و ده‌ها سؤال مرتبط، به اصول ثابت حکمرانی بر می‌گردد. 🔸 اگر شخصی روزی چهار پاکت سیگار مصرف کند و نیم کیلو چربی وارد بدن خود کند و با هر چای دوازده حبه قند بخورد، نمی‌تواند وقتی در CCU بستری شد، روزگار و اطرافیان خود را سرزنش کند. حکمرانی مانند سلامتی جسم انسان، اصول دارد و اگر آن اصولِ جهان‌شمول رعایت نشوند، کارآمدی دچار اختلال می‌شود. 🔸 اولین شرط حکمرانی، ایجاد امنیت فکری، شغلی، مدنی و اقتصادی است. بعدازاین که سطح قابل‌توجهی از این امنیت فردی تحقق پیدا کرد، حفظ هویت و تعلق خاطر اهمیت پیدا می‌کند. 🔸 اگر شهروندان یک کشور صبح از خواب بیدار شوند و متوجه شوند چهل درصد ارزش دارایی‌های آنها از بین رفته است به طور طبیعی در پی چاره‌اندیشی نخواهند بود 🔸 اکثریت مطلق مردم اتحادیه اروپا که ۵۰۸ میلیون نفر جمعیت دارد زندگی بسیار معمولی دارند: یک آپارتمان بسیار کوچک، یک دوچرخه، یک کارت مترو و قطار و یک شغل معمولی. اما بسیار راضی و خوشحال هستند، چون امنیت روانی دارند و در جوامعی باثبات زندگی می‌کنند. نرخ تورم حدود ۲ درصد است و به همان میزان درآمد آنها در سال افزایش پیدا می‌کند و بنابراین احساس ثبات می‌کنند… 🔸 حکمرانی مانند پزشکی، مهندسی و معماری یک تخصص است: متونی در حد چند هزار کتاب دارد. محتاج تجربه و یادگیری است. به چارچوبی فکری به نام قرارداد اجتماعی میان مجریان نیاز دارد و از همه مهم‌تر تابع یک سیستم باثبات است. 🔸 آیا آمریکا، روسیه، انگلستان، آلمان و چین می‌توانند نروژ هراسی به راه‌اندازند؟ 🔸 نمی‌توانند! چون نروژ ثبات دارد.با پنج میلیون و دویست هزار نفر جمعیت، ۳۷۱ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد. با ۱.۲ درصد نرخ تورم، مردم این کشور ۷.۳ درصد از درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند، این در شرایطی است که دستمزدها در سال ۴.۶ درصد افزایش پیدا می‌کنند. درآمد حاصل از نفت فقط به «صندوق نفت» رفته و در صدها شرکت سرمایه‌گذاری می‌شود و تنها ۴ درصد از سود سرمایه‌گذاری در بودجه جاری به کار گرفته می‌شود. صندوق نفت نروژ حدود یک تریلیون دلار است. اصل و سود آن برای نسل‌های آتی است. درآمد سرانه در این کشور ۶۲۵۱۰ دلار است. با این آرامش، ثبات، امنیت، توزیع امکانات و آینده‌نگری، کدام کشور خارجی می‌تواند در نروژ نارضایتی ایجاد کند؟! 🔸 حکمرانی یک تخصص است. با تغییر وزرای اقتصادی اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ باید اندیشه‌های حکمرانی را اصلاح کرد. 🔸 وقتی شهروند به این نتیجه برسد حکومت برای رأی و نظر او و همچنین برای خود او ارزشی قائل نیست، با حکومت هم همکاری نمی‌کند. ریشة عموم نارضایتی‌ها در نادیده‌شان و بنابراین در ناکارآمدی است. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hokmrani-tek-takhasos-ast/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ آیین رونمایی از کتاب «شرح زیارت جامعه کبیره» برگرفته از دروس آیت‌الله سید حسن مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 استاد مرتضوی در این اثر نکته‌ای را از خود بیان نمی‌کنند بلکه همه سخنان را مستند می‌کنند که نشان‌دهنده همان شیوه فقهی ایشان یعنی «وثوق السندی» است. ایشان اصرار دارند که باید ریشه روایی و قرآنی هرکدام از عبارات زیارت آورده شود تا اثبات شود هیچ غلو و بزرگ‌نمایی در این زیارت وجود ندارد. 🔸 به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیین رونمایی از کتاب «شرح زیارت جامعه کبیره» برگرفته از دروس آیت‌الله سید حسن مرتضوی (از علما و اساتید باسابقه خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد) برگزار شد. در این مراسم که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برپا شد، ضمن تکریم مقام علم و تجلیل از زحمات این استاد گران‌قدر مرتضوی شاهرودی؛ استاد عباسعلی زارعی سبزواری، مدرس خارج حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر محترم حوزه علمیه خراسان و حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی مدرس خارج حوزه علمیه مشهد به سخنرانی پرداختند. 🔸 استاد عباسعلی زارعی سبزواری: زیارت جامعه کبیره را شیخ صدوق در دو کتاب الفقیه و عیون با سند نقل کرده و در سال‌های متمادی مورد توجه بزرگان حوزه‌های علمیه قرار داشته است. بزرگان در نام‌گذاری کتب خود و ایام خاص، دقت زیادی داشته‌اند، اولین شخصیتی که این زیارت را موسوم به جامعه کرد، سید بن طاوس بود و اولین کسی که این زیارت را موسوم به جامعه کبیره کرد، شیخ ابراهیم کفعمی در کتاب محاسبه النفس بود و وجه تسمیه آن نیز از روایت آن و درخواست راوی از امام‌ هادی (ع) مشخص است. 🔸 در این روایت موسی بن عبدالله (یا عمران) نخعی به امام ‌هادی (ع) عرض می‌کند که کلامی به من بیاموزید که حقیقت شما ائمه نزد خداوند و رسول او را به‌طور کامل برساند که هرگاه توفیق زیارت یکی از شما را داشتم با این عبارات زیارتتان کنم. 🔸 وقتی در متن زیارت تأمل می‌کنیم، تمام کمالاتی که می‌توان نسبت به ائمه اطهار (ع) تصور کرد و در فهم انسان می‌گنجد، بدون هیچ اغراقی در آن مشاهده می‌شود که در سلام اول، کمالات ائمه نسبت به پیامبر اسلام (ص) بیان شده، در سلام بعدی کمالات ائمه (ع) نسبت به خداوند بیان می‌شود و در سلام بعدی کمالات مربوط به امامت ایشان آمده است. 🔸 علامه مجلسی اول برای معرفی و تبیین این زیارت به جامعه اسلامی، اولین نفری بودند که شرح نوشتند و بعد از آن نیز آثار مختلفی به زبان‌های مختلف تاکنون منتشر شده که دو اثر وزین از این آثار، مربوط به عصر کنونی است و توسط دو شخصیت بزرگ علمی که از مفاخر حوزه‌های علمیه هستند یعنی آیات عظام جوادی آملی و مرتضوی شاهرودی نگارش شده است. 🔸 مطالعه شروحی که تاکنون نگاشته شده مشخص می‌کند که نگارش استاد آیت‌الله مرتضوی دارای چند امتیاز است: بیانی روان در عین حفظ وزن علمی مطالب، رعایت ترتیب و تنظیم مطالب به‌صورت عالی و طولانی‌نبودن، از امتیازات این کتاب است. 🔸 استاد احمد مروی: در طول سال‌هایی که به‌همراه رهبر معظم انقلاب به مشهد مشرف شده یا در مشهد خدمت ایشان هستم، در سخنانشان مشهود است که نگاه ویژه‌ای به آیت‌الله مرتضوی دارند و در مراسم‌های غبارروبی از حضور این عالم بزرگ، جویا می‌شوند و نیز علمای دیگر نیز از آیت‌الله مرتضوی به بزرگی یاد می‌کنند. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ronamaii-sharh-ziyarat-jamee-kabire/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa