🔸 سیزده ماه رجب آمد به دنیا مرتضی
🔸 مژدهای اهل ولا، او هست وصی مصطفی
🔸 بهر زهرا همسر و باب حسین و حسن است
🔸 فاتح خیبر، شفیع مؤمنین روز جزا
🔹 میلاد امام علی (ع) و روز پدر مبارک 🌹🎉
📌 شما عزیزان میتوانید جهت استفاده از موشن گرافی های زیر آن ها را دانلود و در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید.
https://andishehma.com/emam-ali-roz-pedar/
#موشن_گرافی
#تولد_امیرالمومنین
#روز_پدر
#چندرسانه
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
30.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 کلیپ کوتاه
🖇 امیرالمومنین علیه السلام پیشوای امت
🎙 استاد ناصر نقویان
#امیرالمومنین_پیشوای_امت_اسلامی
#ناصر_نقویان
#کلیپ_کوتاه
#چندرسانه
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
https://andishehma.com/amir-almomenin/
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ انقلاب اسلامی و حق تعیین سرنوشت
🎙 استاد سیدجواد ورعی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 مجری: با عرض سلام و احترام خدمت اساتید و اندیشمندان گرامی که بار دیگر بهشکلی که یادآور نشستهای اولیه و سالهای نخست مؤسسه فقهپژوهی «مفتاح کرامت» است، دعوت مؤسسه را لبیک گفتید و در این جلسه، در خدمت شما هستیم. ماه رجب و ایام مبارکات ماه رجب است که با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بهرهبری امام خمینی1 همزمان شده و همانگونه که در سوابق برنامههای مؤسسه به یاد دارید، بهمناسبت سالگرد انقلاب و رحلت حضرت امام، برنامههای خاصی، تدارک دیده میشود که ازجمله، امسال هم در این مناسبت از محضر استاد محقق، حضرت حجت الاسلام و المسلمین «ورعی» در موضوع «انقلاب اسلامی و حق تعیین سرنوشت» بهره خواهیم برد. در ابتدا از باب مقدمه و تمهید، عرض میکنم که امام خمینی انقلاب اسلامی را برای محقق کردن خواستهها، آرزوها و آرمانهای ملت ایران، رهبری کرد که در شعار محوری و اساسی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بروز یافت و خود را نشان داد و واقعاً این سه شعار، همچنان اهداف و خواستهای محققنشده ملت است و درواقع، صرف شعار نبود. حضرت امام نیز هم اندیشه و هم سیرهاش بهواقع، ترجمان آیه شریفه بود که حق تعالی در خطاب به رسول الله6 میفرماید: «یا أَیهَا النَّبِی حَسْبُک اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَک مِنَ الْمُؤْمِنینَ». امام در همان حال که بهصورت کامل، منقطع الی الله و متوکل بر خدا بود، تکیهای تمام بر مردم، بندگان خدا و ملت داشت که خود را در جلوههای خاصی نشان میدهد؛ هم در مخاطب ساختن آنها، پیام دادنها و سخن گفتنها؛ و هم در نپذیرفتن مبارزات مسلحانه. از جمله در این میان، نه صرفاً بر تکریم و احترام مردم، بلکه بر حق بنیادین آنان در تعیین سرنوشت، تأکید مکرر داشت و در سخنرانی استدلالیشان در «بهشتزهرا3» و در مواقع مختلف دیگر بر این مسأله، پای فشردهاند. من فقط چند جمله از حضرت امام میخوانم تا از بیانات استاد ورعی، استفاده بکنیم. ایشان میفرماید:
🔸 «از حقوق اولیه هر ملتی است که باید سرنوشت و تعیین شکل و نوع حکومت خود را در دست داشته باشد».
«باید اختیار دست مردم باشد. این یک مسأله عقلی است. هر عاقلی این مطلب را قبول دارد که مقدرات هرکسی باید دست خودش باشد. رئیسجمهور، معنایش این است که مقدرات دست خود مردم است».
🔸 «همه مقدرات مملکت به دست خود مردم باید اداره بشود. مردم حق دارند که یک نفری را بهعنوان سلطان؛ بهعنوان رئیسجمهور؛ به هر عنوانی انتخاب کنند. این صحیح است».
🔸 «با روی کار آمدن رضاخان، سه اصل اسلامی در امر حکومت، پایمال شد: اول: اصل لزوم عدالت در حاکم اسلامی؛ دوم: اصل آزادی مسلمین در رأی به حاکم و تعیین سرنوشت خود؛ و سوم: اصل استقلال کشور اسلامی از دخالت اجانب و تسلط آنها به مقدرات مسلمین».
🔸 حضرت استاد ورعی هم دهها سال است که با اندیشه امام، سروکار دارد و پژوهشهای مختلف و کتابهای متعددی را در این زمینه به ثمر رسانیده و از جمله آنها جدیدترین اثر ایشان در تبیین نظریه «ولایت مطلقه فقیه» است که ایشان بهدرستی آن را تفسیر کردهاند به اینکه این ولایت و اختیارات، برای حکومت و سیستم حکومتی است، و بسیاری مقالات پژوهشی و کتابهای پژوهشی دیگری از ایشان در دست است. از ایشان خواهش میکنم که جلسه را در موضوع «نسبت انقلاب اسلامی و حق تعیین سرنوشت» مستفیض بفرمایند.
♦️ ورعی: بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین.
🔸 در آغاز، ایام مبارک رجب و دهه مبارک فجر را خدمت اساتید محترم و عزیزان حاضر در جلسه، تبریک عرض میکنم و یاد و خاطره امام راحل عظیم الشأن، رهبر فقید انقلاب و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی را گرامی میدارم و از خداوند متعال، علوّ اروح طیبهشان را خواستارم.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/enghelab-eslami-hagh-taiin-sarnevesht/
#سرنوشت
#انقلاب_اسلامی
#سید_جواد_ورعی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ موفقیتهای حکومت امیرالمومنین(ع) برای توجیه کاستیها کتمان میشود
🎙 استاد مهدی مجتهدی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 استاد دانشگاه فردوسی ضمن اشاره به برخی گزارشهای تاریخی که نشاندهنده وضعیت مطلوب جامعه اسلامی در دوران حکومت امیرالمومنین(ع) است، از آن دوره به عنوان نقطه عطفی در تاریخ و نمونه یک حکومت موفق یاد کرد.
♦️ سایت اندیشه ما به نقل از ایکنا مشروح گفتوگوی خبرنگار ایکنا با مهدی مجتهدی را در ادامه میخوانید؛
🔸 یکی از موضوعاتی که کمتر به آن پرداخته میشود ویژگیهای حکومت امیرالمومنین(ع) است به این معنا که سیاستها و اقدامات علمی آن حضرت برای توسعه عدالت، رفاه اجتماعی، آزادی بیان و شاخصهایی از این دست چه بود و این شاخصها در دوران حکومت آن حضرت چه وضعیتی داشت. تصویر غالبی که در ذهن ما شکل گرفته است این است که حضرت در دوران حکومتشان درگیر جنگ بودند و حکومت آن حضرت توأم با آشفتگی و التهاب بوده است. لطفا در این رابطه توضیح بفرمایید.
🔸 یکی از کارهایی که عموما در مباحث پژوهشی به آن توجه میکنیم موضوعاتی است که به آنها توجه نشده است. در بحث تاریخ صدر اسلام هم یکی از نکاتی که وجود دارد این است که وقتی دوران خلافت امیرالمومنین(ع) یعنی ۴ سال و ۹ ماه را بررسی میکنیم، تصویر غالب این است که ایشان درگیر سه جنگ شدند و این سه جنگ تمام دوران حکومتشان را تشکیل داده است. در اهمیت این جنگها شکی نیست، ولی در این میان یک اتفاقی افتاده است که خیلی شبیه دوران رسول خدا(ص) است، یعنی در مورد دوران رسول خدا(ص) هم این مسئله را داریم.
🔸 شاید بد نباشد از اینجا شروع کنم که اخیرا مقالهای منتشر شده است که در مورد تعداد جنگهای رسول خدا(ص) بحث میکند و اینکه حضرت چند جنگ داشتند. در این پژوهش مشخص شده است تعداد جنگهای حضرت به هشت تا نمیرسد در حالی که برخی اعداد بالاتری ذکر میکنند و در نتیجه تصویر غالب این شده که حضرت همواره درگیر جنگ بودند و بخش زیادی از دوران زندگیشان به جنگ اختصاص پیدا کرده است ولی واقعا غیر از این است. دقیقا همین ماجرا برای امیرالمومنین(ع) هم اتفاق افتاده است ما در مورد امیرالمومنین(ع) سه جنگ جمل، صفین و نهروان را میشناسیم. باز برخی تصور میکنند حضرت در تمام دوران حکومت به جنگ پرداختند ولی با همان فرمولی که میشود در مورد جنگهای رسول خدا(ص) صحبت کرد میشود در مورد جنگهای امیرالمومنین(ع) هم صحبت کرد و آن اینکه اگر دقیق بررسی کنیم حضرت در بخش زیادی از دوران حکومت خودشان درگیر جنگ نبودند. جنگ جمل و نهروان نیمروز طول کشید، جنگ صفین هم چون به ماه حرام برخورد کرد و توقفی بیناش بوده است چند ماه طول کشید ولی مجموعه همه این جنگها با مقدمات و موخراتش کمتر از یک سال میشود. میشود حدس زد اگر حدود یک چهارم از دوران خلافت آن حضرت به جنگ اختصاص پیدا کرده باشد، ۷۵ درصد آن حضرت درگیر جنگ نبودند. اینجا سوال میشود که حضرت در این مدت به چه کاری مشغول بودند، این همان سوال اصلی است که مغفول مانده است ......
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/m0vafaghiyat-hokomat-amiral-momenin/
#موفقیت
#کتمان
#حکومت
#امیرالمومنین
#مهدی_مجتهدی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ مردم رعیت حکومت نیستند بلکه ولی نعمت حکومت هستند
🎙 استاد سید محمد علی ایازی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 امام علی(ع) تأکید داشتند اعترافی که در زندان باشد، هیچ ارزشی ندارد «مولدسازی» فرایند قانون نیست و شیوه اجرای آن «نگران کننده و فسادزا» است حضرت علی(ع) با کوچک ترین تعدی به بیت المال برخورد می کردند مردم «رعیت» حکومت نیستند
🔸 «سایت اندیشه ما» به نقل از شفقنا- استاد سیدمحمدعلی ایازی، محقق و پژوهشگر نهج البلاغه و علوم دینی، معنا و مفهوم «حق» در اندیشه امام علی(ع) و حقوق متقابل مردم و حاکمیت را مورد بررسی قرار داد و درباره «حقوق متهم» در سیره و نگاه حضرت علی(ع)، گفت: از نقطه های بسیار روشن در سیره امام علی(ع) سیره حضرت در رابطه با اتهام و متهمان است به خصوص برخورد حضرت با کسانی که دستگیر و به زندان افتاده اند. حضرت تأکید داشتند اعترافی که در زندان باشد، ارزشی ندارد. چون فردی که زندانی هست ممکن است در شرایطی قرار گرفته باشد یا بر اثر اتفاقاتی که در بازداشتگاه رخ داده، اعترافاتی کرده باشد لذا چنین اعترافاتی ارزش حقوقی ندارد.
🔸 وی با تأکید بر اینکه حضرت علی(ع) با کوچک ترین تعدی نسبت به بیت المال برخورد می کردند، به «مولدسازی اموال دولت» به عنوان یکی از مباحث روز کشور اشاره و عنوان کرد: در موضوع مولدسازی اموال دولت، قصد دارند قانون منع تعقیب را تصویب کنند تا اگر هم تخلف فرد یا افرادی اثبات شود، کسی جرأت تعقیب و پیگیری نداشته باشد، این اقدام بسیار نگران کننده و فسادزا است و در تاریخ جمهوری اسلامی همیشه خواهد ماند که یک چنین اتفاقی افتاد و چنین زمینه ای برای تردید و اتهام فراهم شده است.
🔸 وی یادآور شد: اولین اشکال در بحث مولدسازی که برای بسیاری از حقوقدانان و فرهیختگان مطرح هست، این است که مولدسازی فرایند قانونی نداشته و مصوبه ای است که در مراکز قانونی تصویب نشده و به کسانی اختیار می دهد اموالی را از بیت المال و ثروت ملی به فروش بگذارند، این در حالی است که کم و کیف این مسئله روشن نیست.
♦️ متن گفت وگو با استاد ایازی را می خوانید:
🔸 سیره عملی و گفتمان امام علی(ع) گویاست که حضرت به حقوق مردم (حق الناس)، حقوق جامعه و حقوق بشر توجه ویژه ای داشتند، در دیدگاه حضرت علی(ع) «حق» چه معنا و مفهومی دارد و امام برای احقاق حقوق مردم چه سیره و سفارشاتی داشتند؟
🔸 مفهوم «حق» با تعابیر مختلفی در بیانات حضرت علی(ع) آمده است و در اکثر موارد «حق» در برابر «تکلیف» به کار برده شده است. فهم حق از طریق منشأ حق ممکن است و بر این اساس حق و حقوق به دو دسته حق و حقوق طبیعی و اعتباری تقسیم می شود. به عنوان مثال وقتی می گوییم انسان حق حیات و زندگی دارد، این حق، طبیعی و فطری است. اما یک دسته از حقوق هستند که آنها را اموری اعتباری و قابل وضع است. به عنوان مثال اگر زمینی به کسی اختصاص پیدا کند یا اگر کسی در یک نوبتی ایستاده و حق تقدم دارد، به اعتبار عُقلا این تقدم، حق فرد است .....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/mardom-raiyat-hokomat-nistand/
#حکومت
#رعیت
#آیت_الله_سید_محمدعلی_ایازی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ انتظار مردم از شبکه مالی روحانیت
🎙 استاد مهدی هادیبه
✂️ برش هایی از متن:
🔸 مجله تهران مصور در سال 1333ش در گزارشی با عنوان «شهر قم شهر مردان خدا» به مناسبت ایام عزاداری محرم گزارش مبسوطی از شهر قم ارائه میدهد. در ابتدای این گزارش حال و هوای مردم شهر در ایام محرم و مخصوصا شب عاشورا را توصیف کرده و سپس به وضعیت حوزه آن زمان میپردازد. در قسمتی از این گزارش چنین آمده است:
🔸 «وجوهی هر ماهه به حضرت آیت الله بروجردی پرداخت میشود. طبق دفاتر منزل حضرت آیتالله، ماهیانه به طور متوسط به نیم میلیون تومان بالغ میشود. از این مبلغ ۸۰ هزار تومان در شهر قم مصرف میشود، دویست هزار تومان به نجف ارسال میگردد و قسمتی نیز سایر شهرها از قبیل همدان بروجرد اصفهان، چالوس فرستاده میشود تا به طلابی که در آن شهر مشغول تحصیل هستند پرداخت شود. از بقیه وجوه برای پرداخت مخارج مسافرت ابن سبیل و معالجه طلاب مورد استفاده قرار میگیرد. در شهر قم یک گاراژ اختصاص به کسانی داده شده است که مخارج مسافرت و خرید بلیط ندارند. گاراژ مزبور این نوع اشخاص را به توصیه آیت الله، باوطانشان میفرستد. کلیه امور محاسبات آیت الله و همچنین مطالعه کلیه نامههایی که به دفتر آیت الله میرسد و تهیه جواب برای آنها به عهده شخصی به نام حاج محمد حسین است و وی به تنهایی امور مربوط به وصول، پرداخت، دریافت رسید و ضبط حسابها را در دفاتر دوبل انجام میدهد.»
🔸 این قسمتی از گزارشی است که در شماره 575 این مجله در مورد نحوه اداره و امور مالی بیت مرجعیت وقت، به چاپ رسیده است. قطعا این نمونه تنها گزارشی از این دست نیست و مانند این مطلب را میتوان در جراید سالهای پیش از انقلاب یافت. نویسنده این یادداشت به طور شفاف مبلغ وصولی به دفتر مرجع اعلای تشیع حضرت آیت الله العظمی بروجردی و نحوه هزینه کرد این وجوه را آورده است.
🔸 اما چطور شد که در سالهای پس از انقلاب، از این نوع گزارشات منتشر نشد؟ آیا توجه و حساسیت مردم نسبت به این امور کمتر شد یا اینکه بیوت مراجع دیگر تمایلی به انتشار گزارشی به افکار عمومی ندارند؟
🔸 در سالهای اخیر بی اعتمادی زیادی در جامعه و خصوصا در بین متدینین نسبت به امورمالی نهاد روحانیت و مرجعیت شیعه به وجود آمده که این مساله قطعا عوامل مختلفی دارد.
🔸 گرفتن بودجههای دولتی و داشتن ردیفهای مختلف توسط نهادهای حوزوی و همچنین ساخت و سازهای فراوان موسسات، مراکز و مدارس حوزی در کنار رفتار و عملکرد مالی برخی روحانیون و آقازادگان و عدم رعایت زی طلبگی توسط آنها از جمله عوامل شکلگیری بیاعتمادی به نهاد مالی روحانیت است.
🔸 وجوهاتی که مردم عادی با تلاش و زحمت شبانه روزی کسب میکنند و در اختیار روحانیت و برخی مراجع قرار میدهند در جلوی چشم آنها صرف تجمل و زیباسازی مراکز حوزوی شده که اتفاقا انتظار مردم در این موارد خلاف آن است و توقع این است که در کمال سادگی و دور از فضای زرق و برق دنیایی باشد. همچنین کثرت این مراکز اصلا با تعداد طلاب و ورودی حوزههای علمیه تطابقی ندارد و بسیاری از این ساختمانها در حال حاضر خالی و بدون استفاده مانده است و مردم از راههای مختلف از جمله فضای مجازی کاملا در جریان این مسائل قرار دارند.
🔸 به عنوان مثال ساختمان مدرسهای در بلوار جمهوری شهر قم و همچنین ساختمان مدرسهای در خیابان معلم قم به صورت موردی در اکثر رسانههای مهم مطرح شد و حتی در بین برخی از علمای حوزه مورد انتقاد قرار گرفت. عکسهای مراسم افتتاحیه مدرسه به صورت گسترده منتشر شد. استفاده طلاب این مدرسه از سیستم خشکشویی و یا غذای انتخابی و همچنین اتاقهای مجهز به تختهای کم جا، باعث شد که در اذهان عموم شائبه هتل بودن این مدرسه مطرح شود! همچنین مطالبی در مورد مدرسهای در قم به صورت گسترده نشر پیدا کرد تا جائیکه حتی آیت الله یزدی ( رئیس وقت جامعه مدرسین) در نامهای به بانی مدرسه به صورت عمومی این انتقادات را مطرح کرد.
🔸 نویسنده این یادداشت در سالهای اخیر با موارد متعددی مواجه شده که افراد متدین در جستوجوی افراد یا نهادهای معتمد برای هزینهکرد این وجوه بودند و وقتی علت را جویا میشد یکی از دلایل ذکر شده این بود که با این اوضاع دیگر اعتمادی وجود ندارد و خودمان موارد و مشکلات به شدت مهمتری سراغ داریم که میخواهیم وجه شرعیمان در آن راه هزینه شود.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/entezar-mardom-az-shabke-mali-rohaniyat/
#انتظار_مردم
#شبکه_مالی
#روحانیت
#مهدی_هادی_به
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ شاخصه های حکومت علوی واموی
🎙 استاد هادی سروش
✂️ برش هایی از متن:
🔸 اولین شاخصه حکومت اموی تظاهر به احکام ظاهری اسلام وظاهرسازی جامعه اسلامی است، ترویج مناسک دینی ،اقامة جمعه وجماعت ظاهری در حکومت اموی بسیار پر رنگ دیده می شود ،ولی از منظر محتوای و ترویج احکام اسلامی، امویان ضد دین عمل می کردند با اینکه نمازهای جمعه شلوغ بود نماز تراویح در شب های رمضان بسیار با شکوه برگزار می گردید محافل انس با قرآن وقرائت در سراسر کشور اسلامی برگزار می شد ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/shakhese-haye-hokomat-alavi-omavi/
#علوی
#اموی
#حکومت
#هادی_سروش
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ انقلاب اسلامی و تطور حرکت اجتهاد و فقه شیعه
🎙 آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 در طول تاریخ حاکمیتها بیشتر در دست سلاطین جور و اهل سنت قرار داشته و عالمان شیعه برکنار بودند اما با این وجود کتابهایی چون «جواهرالکلام» نوشته و عرضه کردند، درعینحال همچنان بخشی از مسائل فقهی در جهت نیازهای مبتلابه روز کاربردی به نظر نمیرسد.
🔸 به گزارش خبرنگار سایت اندیشه ما به نقل ازشبکه اجتهاد، آیتالله مصطفی اشرفی شاهرودی از علماء و اساتید خارج فقه حوزه علمیه مشهد، در نشست علمی «انقلاب اسلامی و تطور حرکت اجتهاد و فقه شیعه» که همزمان با آغاز ایام دهه فجر با حضور جمعی از اساتید و فضلاء در مرکز تحقیقات اسلامی مشهد برگزار شد، ضمن تبریک ایام میلاد مولی الموحدین، امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) و گرامیداشت دهه فجر انقلاب، گفت: بعد از اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، مرحوم امام خمینی (ره) از من خواستند به بلاد اسلامی سفر کنم و صدای انقلاب را به تشنگان حق و حقیقت برسانم که بحمدالله در آن زمان سفرهایی به کشورهای اسلامی و اروپایی انجام گرفت و توفیقاتی به دست آمد.
🔸 این شاگرد برجسته امام خمینی (ره) و آیتالله خویی (ره) با اشاره به برخی اهداف انقلاب اسلامی ازجمله پیادهسازی شریعت در عرصههای اجتماع، خاطرنشان ساخت: در سالها و دهههای آغازین انقلاب اسلامی بسیاری از دستگاهها با مشکلات معرفتی و نظری متعددی روبرو بودند که انتظار میرفت علمای دین و حوزههای علمیه پاسخگوی این معضلات باشند؛ لذا از قوه قضائیه نامهها و پرسشهایی ارسال میکردند که پاسخ به آن را انجام میدادیم که بسیار زمانبر بود و تا مدتها این روند ادامه داشت.
🔸 این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد در ادامه افزود: شکی نیست تحولات بزرگی در دنیا رخداده و اکنون برخی مسائل در زندگی مردم نقش پررنگی پیدا کرده است، ازاینرو با نظر به نیازهای روز جامعه تصمیم گرفتم بهتناسب نیازها، موضوعاتی را در درس خارج طرح و بررسی کنیم، ازجمله مسئله «مرگ مغزی و اهدای اعضای بدن»؛ در این زمینه به این نتیجه رسیدیم که مرگ مغزی صددرصد مرگ قطعی نیست و بر این اساس خدمت مسئولان وقت گزارشی هم تنظیم و ارسال شد؛ یا در بحث «تغییر جنسیت» که الآن بهصورت قانونی در کشور انجام میشود و استناد به برخی فتاوا میشود، به نظر میرسد در برخی از موارد آن باید بازنگری شود چراکه برخی از این عملها تطابق با شرع ندارد؛ یا بهطور مثال در مسائل بانکداری که متأسفانه زندگی و جامعه ما بعضاً مبتلابه به ربا و پولهای حرام شده است؛ ضروری است پسازاین همه سالها تلاش و اقدام، این مسائل برطرف گردد.
🔸 آیتالله اشرفی شاهرودی با بیان اینکه دنیای جدید دستخوش تغییرات فراوانی است، ابراز داشت: اجتماعات در حال تحول است، لذا به همان نسبت باید قوانین تصحیح، تکمیل و اضافه شود، قوانینی که تضمین سلامت جامعه را بدهد و جلوی ضرر را بگیرد.
🔸 این عالم دینی در ادامه افزود: در طول تاریخ حاکمیت در دست فقهای شیعه نبوده و بیشتر در دست سلاطین جور و اهل سنت قرار داشته است و عالمان شیعه برکنار بودند اما با این وجود کتابهایی چون جواهرالکلام نوشته و عرضه کردند، درعینحال همچنان بخشی از مسائل فقهی در جهت نیازهای مبتلابه روز کاربردی به نظر نمیرسد.
🔸 این استاد باسابقه حوزه علمیه خراسان با یادآوری تجربهای ادامه داد: سالها پیش به یکی از مسئولان گذشته گفتم اکنون وقت کاربردی سازی علوم است، چرا با وجود دانشگاههای صنعتی و اساتید و دانشجویان نخبه، هنوز برخی از وسائل مورد احتیاج حتی جزئی را از خارج کشور وارد میکنیم؟! البته معاون او چند روز بعد آمد و از دستاوردها و فناوریهای نانو و پیشرفت کشور در زمینههای مختلف سخن گفت و در آخر مطالبهای عنوان کرد که چرا هنوز حوزههای علمیه در زمینه علوم انسانی اقدام مؤثری نداشتهاند؟ و هنوز این علوم در دانشگاهها با همان رویکردهای غربی تدریس میشود! من هم توضیحاتی دادم و البته این نیاز و درخواست صاحبنظران را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کردم که نیازمند توجه به جامعهشناسی اسلامی، روانشناسی اسلامی و … هستیم؛ ایشان هم از حوزههای علمیه در این زمینه گلهمند بوده و تلاش بیشتر را ضروری میدانستند.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/enghelab-eslami-ejtehaf-feghh/
#اجتهاد
#شیعه
#فقه
#انقلاب_اسلامی
#مصطفی_اشرفی_شاهرودی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa