❇️ گفتاری از علامه حکیمی درباره «قلب قرآن»
🎙 علامه محمدرضا حکیمی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 در سیره و روش تربیتی پیامبر گرامی اسلام (ص)، به این امر مهم بر میخوریم و مینگریم که آن مربی اکبر، در نهایت صمیمیت و صفا، به تبلیغ دین خدا و خواندن آیات قرآن کریم بر مردم و عمل کردن به آن آیات و بیدار کردن نفوس و ساختن روحی افراد امت میپردازند و در این باره تلاش میکنند تا هر کس به اندازه استعداد خود یک فرد کامل شود و در پیمودن مراحل معرفت و انسانیت الهی خود، پا جای پای پیامبر خویش گذارد و به معنای واقعی، انسانی قرآنی و انسانی محمدی شود.
🔸 یکی از شواهد بسیار با اهمیت این موضوع، تأکیدی است که پیامبر اکرم (ص) بر فراگیری سوره مبارکه «یس» و ژرفیابی انوار و اسرار این سوره بزرگ در مورد همه داشتهاند. در حدیثی آمده است که پیامبر اکرم (ص) میفرمایند:
«لوددت انها فی قلب کل انسان من امتی»
یعنی: به خدا دوست داشتم که سوره یس در قلب هر یک از افراد امت من جای گیرد و مسلمانی که به قرآن کریم گرویده، حقایق و روحانیت این سوره را دریابد.
🔸 سوره مبارکه «یس» قلب قرآن است، یعنی حیات قرآن و عصاره قرآن کریم؛ چنانکه در احادیث هم از پیامبر (ص) و هم از حضرت امام جعفرصادق (ع) رسیده است که فرمودهاند: «ان لکل شیء قلبا و قلب القرآن یس»
یعنی: بیگمان هر چیزی دارای قلبی است و قلب قرآن سوره یس است.
🔸 اگر حیات باطنی قرآن (کتاب آسمانی)، وارد حیات باطنی انسان شود و انسان به حقایق سوره «یس» برسد و قلب قرآن آسمانی بر قلب انسان زمینی بتابد و این دو قلب بر هم منطبق گردد و یکی شوند، انسان به چه مرتبهای از علم و قدرت و معرفت و تأله، صعود میکند و دست مییابد؟!
🔸 مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، متعقل سترگ و متأله قرآنی بزرگ، که از بزرگان علمای جامع معقول و منقول و معارف سره قرآنی بودند و در انواع علوم غریبه از سرآمدان روزگار به شمار میرفتند و به ویژه از اسرار قرآنی و ختومات آیات و اسماء اطلاعاتی وسیع و مهم داشتند میفرمودند:
*هر وقت سوره «یس» را میخوانید و به این سوره مبارک متوسل و متوجه میشوید، حاجت شما آن باشد که به حقیقت خود سوره برسید؛ زیرا حیف است که این سوره را برای قصد دیگری بخوانید، چون هیچ کدام از امور دنیایی قابلیت و ارزش آن را ندارد که انسان «یس» را برای رسیدن به آن بخواند.
در پایان این سخن کوتاه یادآوری میکنیم که یکی از وقتهایی که خواندن سوره «یس» و مداومت بر آن بسیار مفید و در احادیث نیز رسیده است، خواندن این سوره هنگام خواب است.
🔸 خوب است چهارده صلوات - با توجه به ارواح و باطن معصومین(ع) قبل از خواندن سوره و چهارده صلوات بعد از خواندن، به قصد قربت بفرستد و ثواب این ذکر عظیم را به خود چهارده معصوم هدیه کند.
🔸 در بعضی احادیث آمده است که یک بار صبح و یک بار شب این سوره را بخوانید.
لیکن برای خواندن «سوره یس» هنگام خواب فواید فراوانی نقل شده است. همچنین برای سیر در رؤیا نیز در صورت طهارت و توجه به ختم آثاری دارد.
به طور خلاصه باید گفت: مداومت بر خواندن این سوره، به خصوص برای رسیدن به حقایق معرفتی و قربی و حبی که در این سوره که «قلب قرآن» است وجود دارد، موجب برکات بسیاری خواهد بود.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/allame-hakimi-ghalb-quran/
#علامه_حکیمی
#قلب_قرآن
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ جریان اسلامگرایان انقلابی که وزن عمده ی انقلاب را تشکیل میدادند، دو گروه بودند؛ روحانیت و دانشجویان. در آن زمان، تعداد روحانیت همسو با امام در اقلیت بود.
🎙 استاد علی محمد حاضری
✂️ برش هایی از متن:
🔸 عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به نقش دانشجویان و اساتید دانشگاه در انقلاب اسلامی و تشویق مردم برای پیوستن به انقلاب اسلامی، تأکید کرد: متأسفانه امروزه که چهل سال از انقلاب میگذرد و تمام نظام دانشگاهی ما در اختیار نظام اسلامی است، بعضی از متدینین ما نگاه بدبینانهای به فضای دانشگاه و تحصیلکردههای دانشگاه و دروس دانشگاهی و اساتید دارند و فکر میکنند طبقه دانشجو و اساتید، همگی غربزده و لاابالی و کم اعتنا به دین و ارزشهای دینی هستند. امام در آن موقع روی جریان دانشجویی و علائق و دلبستگی وطنپرستانه و دیندارانه آنها حساب باز کرد.
🔻 مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با علی محمد حاضری را در ادامه می خوانید:
🔸 آقای دکتر بحث ما درباره نقش مؤثر جنبشهای دانشجویی به عنوان یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین نقش اساتید در تحولات جنبشهای دانشجویی و به طور کلی در بسیج عمومی مردم است. لطفاً در ابتدا وضعیت جنبشهای دانشجویی و دانشجویان را در آستانة انقلاب سال 57 برای ما تشریح بفرمایید.
🔸 اگر اجازه دهید در پاسخ به سؤال شما مقدمهای را عرض کنم. ما در فاصله دهه بیست تا سی در اوج فضای سیاسی باز ناشی از سقوط رضاخان و حضور محمدرضای جوانی که هنوز امکان سیطره کامل را پیدا نکرده بود، فضای خیلی بازی داشتیم و تقریباً همه جریانهای مختلف فکری و طیفهای متفاوت در صحنه بودند. در آن مقطع یعنی در دهه بیست، جریان دانشجویی وزن و جایگاه چندانی در جامعه ایران نداشت. بیشتر از ده پانزده سال از عمر وجودی نظام دانشگاهی نمیگذشت و رضاشاه اجازه فعالیت چندانی به آنها نداده بود. به این دلیل در آن دهه که همه جریانات فعال بودند، جریان دانشجویی بسیار کمرنگ بود و نقش چندانی نداشت؛ به دلیل آنکه اساساً عِدّه و عُدّه چندانی نداشت.
🔸 اما بر عکس آن در دهه سی و بعد از کودتای بیست و هشت مرداد، دولت کودتا توانسته بود تقریباً همه جریانها را مهار کند. طیفهای متفاوت و احزاب و گروهایی که احزاب جبهه ملی را تشکیل داده بودند، تقریباً همگی مهار شده بودند. رژیم، نیروهای سیاسی، روحانیت، بازار و طیفهای مختلف و به خصوص حزب توده و چپها را مهار کرده بود. در دهة سی تنها صدایی که علیه رژیم کودتا گاهی بلند میشد، صدای دانشگاه و دانشگاهیان بود و از این جهت اهمیت خاصی دارد.
🔸 در سال ،1332 همزمان با ورود ریچارد نیکسون اتفاقاتی رخ داد که منجر به شهادت سه دانشجو در دانشگاه فنی دانشگاه تهران شد. در واقع روز 16 آذر که روز دانشجو نامیده میشود، به یاد سه دانشجویی که هنگام اعتراض به دیدار ریچارد نیکسون و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته میشود. رژیم شاه از آن روز به بعد، در سالگردهای این حادثه با جریان دانشجویی درگیر میشد و میتوان گفت هیچ سالی نبود که حرکت دانشجویی ورود و ظهوری نداشته باشد.
🔸 من در سال 53 برای اولین بار از شهرستان وارد فضای دانشگاه شدم. پیش از آن در دوره دبیرستان در فضای مبارزاتی و مخالفت با رژیم و ارتباط با روحانیت مبارز،کم بیش حضور داشتم. در آذر ماه سال 53 کاملاً برای من محسوس بود که جنب وجوش و تحرک خاصی در فضای دانشجویی وجود دارد. البته ما سال اولی بودیم و در کانون این نوع ارتباطات نبودیم ولی متوجه پچپچها و رفت و برگشت دانشجویان دیگر بودیم. ساواک، به اشتباه من را در حادثهای دستگیر کرد به خیال آنکه من نقشهای دارم.
🔸 یادم هست تمام فشار ساواک در بازجویی این بود که بفهمد ما برای روز دانشجو چه برنامهای داریم. رژیم کاملاً مترصد و نگران بود که جریان دانشجویی در روز دانشجو یعنی 16 آذر قرار است چه کاری انجام دهد؟! این نوع فشارها وجود داشت. رژیم هر کسی را که حدس میزد در این جریانات نقش داشته باشد، تحت فشار قرار میداد تا سرنخی از برنامهها به دست آورد.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/%d8%ac%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%da%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%86%d9%82%d9%84%d8%a7%d8%a8%db%8c-%da%a9%d9%87-%d9%88%d8%b2%d9%86-%d8%b9%d9%85/
#اسلام_گرایان
#انقلاب
#روحانیت
#علی_محمد_حاضری
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ ادعای ما اسلامی و عمل ما غیر اسلامی است کسانی که صاحب جایگاه هستند رفتار اخلاقی پیامبر(ص) را رعایت کنند
🎙 استاد نجفقلی حبیبی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 «اندیشه ما» به نقل ازشفقنا – دکتر «نجفقلی حبیبی» تصریح کرد: اگر جامعه ما به موازین اخلاقی مطرح شده توسط پیامبر(ص) عمل میکرد بسیاری از نابه سامانیهای امروز وجود نداشت. یکجاهایی راست نمیگوییم؛ راستگویی اگر نباشد خسارت ایجاد میشود. بی عدالتی اجتماعی نتیجه بی توجهی به عدالت است
🔸 پژوهشگر فلسفه اسلامی در گفت وگو با شفقنا تصریح کرد: وقتی پیامبر(ص) به مدینه مهاجرت کردند، آن شهر به «مدینه النبی» شهرت یافت. شیوه رفتاری جامعه در این شهر برمبنای آنچه پیامبر تنظیم کرده بود شکل گرفت. در این شهر، ایثار رکن رکین اداره جامعه بود. همه نسبت به هم محبت داشته و پیامبر آنان را با یکدیگر برادر خواندند. در این شهر مواسات جریان داشت. فاصله طبقاتی به این معنا وجود نداشت و مسلمانان فقیر نیز تحت حمایت سایرین قرار گرفتند. مردم فقیری را که به خاطر پیامبر به مدینه آمدند تحویل گرفتند. رفتار پیامبر سبب ایجاد این روحیه شد. پیامبر(ص) به همه نگاه برادرانه داشتند.
🔸 وی افزود: وقتی مردم با پیامبر(ص) می نشستند، کسی متوجه نمی شد که حضرت کدام یک از افراد است؛ تا اینکه اصحاب خواستند پیامبر روی سنگی بنشیند تا از بقیه متمایز گردد. پس گزارشات تاریخی نشان میدهد که حضرت با دیگران به صورت حلقهزدن مینشستند. مجلس ایشان بالا و پایین نداشت. با مردم مینشست. پیامبر(ص) با فقر و دارایی و زندگی مردم جوش خورده بود.
🔻 پیامبر الگوی حکومتداری جدیدی بنا نهاد
🔸 آقای حبیبی مساوات و برادری را یکی از ویژگیهای بارز مدینه النبی دانست و گفت: در مدینه النبی مردم همکاری، مساعدت و یاری دارند. از سخن پیامبر اطاعت دارند. وقتی که این شهر شکل میگیرد، مخالفان نیز علیه آنان اقدام کردند. کم کم پیامبر علاوه بر پیامبری حاکم جامعه شد. در آن زمان پادشاه و حاکم امتیازاتی داشت اما حضرت هیچ امتیازی برای خود و اطرافیانش قائل نشدند.
🔸 وی تصریح کرد: رفتار پیامبر(ص) یکی از علل مهم و موثر در شکلگیری پیوند اجتماعی است. در قرآن هم پیامبر با این عنوان ستوده شده و خداوند ایشان را دارای خلق عظیم می نامند و می فرمایند اگر خلق عظیم و قول لین نداشتی مردم از اطرافت پراکنده میشدند. این روش، تا آن موقع در نظامهای حکومتی جامعه رایج نبود. رئیس جامعه به شدت با مردم همراه و پیگیر سلامتی و زندگی مردم بودند. رفتارهای پیامبر(ص) در عربستان آن زمان سابقه نداشت و این اخلاق در کنار معجزات الهی سبب پیروزی دین شد و لذا خداوند به آن تکیه کرده و می فرمایند اگر چنین نبودی مردم از اطرافت پراکنده میشدند. این موضوع نشان دهنده آن است که رهبری در جامعه اسلامی چنین اقتضائی دارد. رفتار حاکمان با مردم باید بر اساسی باشد که پیامبر(ص) آن را بناگذاشته است. یعنی هیچ مقامی نباید بر سایر افراد جامعه برتری داشته باشد. تکالیف همه اینها یکی بود با این تفاوت که تکلیف پیامبر در گذشت های اجتماعی بیشتر بود. این الگو سبب شد که مردم گروه گروه به ایشان رو بیاورند.
🔸 آقای حبیبی گفت: جنبه اخلاق پیامبر(ص) بیش از سایر شاخصه ها در جذب مردم به اسلام موثر بوده است. همه مردم، چه مسلمان و چه غیرمسلمان در نزد پیامبر یکسان هستند. همین رفتار انگیزه قدرتمندی را برای کفار برای گرایش به اسلام ایجاد کرد. مردم عرب خشنترین و قسیالقلبترین انسانها بودند. چه شد که اینگونه در کنار هم جمع شدند؟ آیا معجزه غیرمعلل رخ داد؟ رفتار حاکم برای این موضوع کفایت میکرد. وقتی حضرت وارد مدینه شد، مردم با هلهله از ایشان استقبال کردند. هرکسی میخواست پیامبر(ص) مهمان بزرگ قبیله آنها شود. اما شتر پیامبر(ص) در کنار منزل ابوایوب انصاری نشست.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/edaa-eslami-amal-gheyr-eslami/
#ادعا
#اسلام
#پیامبر
#نجفقلی_حبیبی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ دولت درفرآیندی جالب مواد اولیه بخش تولید را گران می کند اما درهمان حال تولیدکنندگان را به گرانفروشی متهم
✂️ برش هایی از متن:
🔸 وضعیت قیمت و بازار کالاها وخدمات اساسی به گونه ای غریب پیچیده شده است. درحالی که قیمت همه کالاها وخدمات اساسی به نحوی عجیب، رکوردشکنی کرده ومی کند و هرج ومرج قیمتی حاکم است و نه مردم ونه بخش تولید از این وضعیت راضی نیست، دولت انگار درجهانی دیگر سیر می کند.
🔸 مردم به حق شاهد کوچکتر شدن سفره شان هستند، درآمدشان روز به روزدربرابر غول تورم کاهش می یابد و قدرت خریدشان کمتر وکمتر می شود. مصرف کالاها و خدمات ضروری کاهش یافته وبرخی اقلام مانند گوشت و ماهی ولبنیات از فهرست خریدخانواده ها حذف شده است، استانداردهای زندگی و سلامتی تنزل می یابد، دستیابی به چیزهایی که درخیلی کشورها جزو بدیهیات زندگی وحقوق اولیه افراد است مانند مسکن، خودرو به روز، لوازم خانگی با کیفیت، تفریح و مسافرت وامثالهم دراینجا به آمال غیرقابل دسترس تبدیل شده،شکاف حقوق کارگر و کارمند با مدیران بیدادکرده و استانداردهای دوگانه و«خودی پروری» درهمه چیزمشهود است، صورت ها با سیلی سرخ نگهداشته می شود، سرها درگریبان است و این ماجرای تاسف بار واثراتش برجسم وروح مردم ادامه دارد.
🔸 دربخش تولید هم آن گونه که تولیدکنندگان می گویند و البته برخی ازاین گفته ها باید راستی آزمایی شود، قیمت مواد اولیه که تولید یا واردات آن دردست خود دولت ودستگاه های دولتی، خصولتی ها یا مجموعه های خاکستری انحصارگر است، با ترفندهای مختلف از ایجاد کمبود مصنوعی مداوم دربازارگرفته تا بهانه تراشی ها بخاطر رشد قیمت ارز ونوسان های تامین وموجودی و مانورهای مشابه دیگر روز به روز افزایش می یابد و لذا تولیدکنندگان هم به درست یا نادرست، دائما در وضعیت تقاضای افزایش قیمت فروش کالاهایشان قراردارند.
🔸 یعنی دولت درفرآیندی جالب مواد اولیه بخش تولید را گران می کند اما درهمان حال تولیدکنندگان را به گرانفروشی متهم و وعده برخوردمی دهد و پس ازچند نهیب، مردم را دربرابرقیمت های افزایش یافته به حال خود رها کرده و رو به افق خیره می شود.
🔸 تولیدکنندگان و واردکنندگان هم وقتی بااین رفتار و سکوت دولت که چه بسا به چراغ سبز می ماند، مواجه می شوند، خزنده و غیر قانونی قیمت هایشان را افزایش می دهند و صدای اعتراض مردم در خبرسازی وپیچاندن و عددسازی مسئولان و وعده های بی سرانجام، توجیه ها و طرح های ناقص و مقطعی وفاقد کارآمدی گم می شود و به جایی نمی رسد و درنهایت هم قیمت ها خودرا تحمیل کرده و راه خود را می رود.
🔸 این چنین است که می بینیم بهای گوشت قرمز،حبوب، لوازم خانگی، خودرو، شوینده ها، روغن موتور ولاستیک، برنج، روغن، دارو و خدمات پزشکی و طیف وسیع دیگری از کالاها وخدمات به طور دائمی رو به افزایش است.
🔸 اما واکنش مجموعه دولت به تمام این اتفاق ها، واقعا هیچ است. به صراحت باید گفت دولت اکنون تماشاگر گرانی هاست وبا دچار شدن به نوعی بی عملی در وضعیت: «ماهیچ ،ما نگاه»! قراردارد. یعنی صرفا حرف می زند وبه گونه ای حرف می زند و شرایط را جلوه می دهد که انگار ما مرفه ترین مردم جهان هستیم و همه چیز رو به رشد است و شاخص ها از عرش موفقیت کوتاه نیامده واندک مشکلات باقیمانده که کارسیاه نماها یا بدخواهان است هم درآینده ای نزدیک حل خواهدشد.
🔸 با این حال معلوم نیست چرا اثر این همه موفقیت و رشد شاخص درقیمت اجناس مغازه ها ،بنگاه های املاک، صرافی ها وسکه فروشی ها، نمایشگاه های خودروهای سواری، فروشگاه های لوازم خانگی و دریک کلام، معیشت وسفره ودرآمد مردم اصلا مشاهده نمی شود.
🔸 البته چه خوب بود که کار به همین جا منحصر می شد اما افزایش انحصارها یا مانع تراشی قیمتی و مقرراتی در واردات کالاهای مصرفی که باید برای کاهش قیمت و رشد کیفیت، مکمل تولید داخل باشد، رو به رشد است ومعلوم نیست سود این چرخه خاکستری و ناسالم را چه کسی می برد.
🔸 نمونه ها دراین باره فراوان است: تناقض گویی درباره ممنوعیت واردات برنج به کشور، ماندن کشتی های روغن خام وخوراک دام روی آب به دلیل تخصیص نیافتن ارز، تبدیل بورس کالا به ابزار گرانفروشی مواد اولیه تولید مانند آهن و فولاد ومحصولات پتروشیمی و خودرو و افزایش شدید قیمت گوشت قرمز وتلاش برای جبران آن با گوشت بی کیفیت ویخ زده وارداتی یا گوشت سرهم بندی شده داخلی، تنها مشتی از خروار است ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/gerani-mvad-avaliye/
#دولت
#گرانی
#مواد_اولیه
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ زنان وحق تحصیل ، دین اسلام نه تنها تحصیل زنان و دختران را تجویز می کند بلکه بر داشتن چنین حقی به عنوان یکی از حقوق اساسی آنها تاکید میکند.
🎙 مهدی هادی به
✂️ برش هایی از متن:
🔸از ابتدای آذرماه سال جاری گزارشاتی در رسانه ها مطرح شد که دانش آموزان برخی مدارس دخترانه در شهر قم با عوارضی شبیه مسمومیت مواجه شدند و این مسئله باعث ایجاد نگرانی در بین محصلین و والدین شان گردید و از طرفی این شایعه در بین مردم قم مطرح شد که عده ای از تندروهای مذهبی مخالف با تحصیل زنان، عامل این حرکت زشت و غیر انسانی بوده اند.
🔸از زمان های گذشته همیشه این مطلب نادرست در اذهان برخی از مردم بوده که اساسا دین با مقوله حضور زنان در جامعه و حضور آنان به عناوین مختلف از جمله تحصیل، مخالف است و هر چه زنان در منازل بمانند و در جامعه ظهور و بروز نداشته باشند دینداری خودشان و دیگران، بیشتر حفظ می شود!
🔸تحصیل علم و کسب دانش از مواردیست که در متون دینی ما بر آن تاکید شده و از موارد دارای اهمیت بشمار می رود. آيات و رواياتى که درباره تحصيل علم و دانش وارد شده، همانند «ياايهاالناس» و «ياايهاالذين آمنوا» عمومى است. و شامل زنها هم میشود. اسلام «علم» را نور و بینایی و «جهل» را ظلمت و کورى مى داند.
قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ. بگو آيا چشم نابيناى جاهل و ديده بيناى عالم يکسان است؟ آيا ظلمات و تاريکى جهالت بانور علم و معرفت مساوى است؟(سوره رعد آیه 16)
قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ. بگو آيا كسانى كه مى دانند و كسانى كه نمى دانند يكسانند تنها خردمندانند كه پند پذيرند (سوره زمر آیه 23)
وقتى علم در ديدگاه قرآن نور و بينايى است و دستيابى به آن بر هر مسلمانى فرض است آيامى توان گفت که از نظر اسلام تنها بر مردها لازم شده که از ظلمت خارج شوند و به روشنايى برسند، اما زنان چنين وظيفهاى ندارند و بايد همچنان در ظلمت جهل و نادانى باقى بمانند؟!
🔸 همچنین رسول مکرم اسلام که در احادیث مختلف به صورت مطلق(چه مرد و چه زن) پیرامون علم آموزی سفارش های فراوانی داشته اند در این حدیث صریح تر زنان را توصیه به علم آموزی دارند: طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ. تحصيلِ دانش بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است. ( تنبيه الخواطر : 2/176)
بلاذرى در کتاب فتوح البلدان چنین نقل می کند که هنگام ظهور اسلام در مکه تنها هفده نفر با سواد بودند. وى پس از شمردن اسامى آنها، از یک زن قرشى نام برده که در دوره جاهلیت مقارن ظهور اسلام خواندن و نوشتن مى دانست. نام او «شفا» و دختر عبدالله بن عبد شمس بود. این زن مسلمان شده بود. و از مهاجران اولیه و از زنان فاضله به شمار مى رود! بلاذرى مى گوید:این زن همان است که به دستور پیامبر ص به حفصه همسر ایشان کتابت آموخت. (فتوحالبلدان، ص 459-458، چاپ مصر)
🔸 همچنین در کتب مختلف تاریخی از اهتمام پیامبر به علم آموزی زنان روایات مختلفی نقل شده تا جائیکه گفته شده ایشان برای زنان خود معلم زن انتخاب کرده بودند و این عمل پیامبر، براى آموختن به دختران و زنان الگو و نمونه ای شد و در زمان کوتاهی در مدینه افراد باسواد زیاد شده و تعدادشان بهطور چشمگیرى بالا رفت
🔸اما در روزگار کنونی هم علمای دین در گفتار و در رفتار حامی تحصیل زنان و حضور آنان در جامعه با رعایت مناسک دینی بوده و هستند که در این یادداشت چند مورد به اختصار گفته می شود.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/zanan-hagh-tahsil-din-eslam/
#حقوق_اساسی
#دین_اسلام
#زنان_حق_تحصیل
#مهدی_هادی_به
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ تصحیح یک اشتباه خطرناک ،ناکارآمدی مسئولان و سیاستهای غلط آنان، راه را برای عبور افرادی که به هر دلیل تفاوتی میان اصل نظام جمهوری اسلامی و کارگزاران آن قائل نیستند هموار کرده.
✂️ برش هایی از متن:
🔸 ناکارآمدی مسئولان و سیاستهای غلط آنان، راه را برای عبور افرادی که به هر دلیل تفاوتی میان اصل نظام جمهوری اسلامی و کارگزاران آن قائل نیستند هموار کرده و آنان این اجازه را به خود دادهاند که خواستار کنار گذاشتن نظام و رفتن به سراغ نظام سیاسی دیگر شوند.
🔸 عبور از نظام جمهوری اسلامی را با قاطعیت غیرممکن میدانیم زیرا مردم ایران علاوه بر اینکه برای برپا داشتن آن بهای سنگینی دادهاند، اصولاً مشکلات کنونی را ناشی از ناکارآمدی مسئولین و نادرست بودن سیاستهای آنها میدانند نه ناکارآمدی اصل نظام. این واقعیت را از سخنان مردم کوچه و بازار هم میتوان فهمید کمااینکه عملکرد نظام جمهوری اسلامی در سالهای آغازین و دهههای اول عمر این نظام نیز شاهد صادق آنست. این نظام توانست در برابر شورشهای داخلی سازماندهی شده توسط سازمانهای جاسوسی قدرتهای استعماری در دو سال اول بعد از پیروزی انقلاب مقاومت پیروزمندانه داشته باشد، در جنگ تحمیلی 8 ساله رژیم بعث عراق که توسط قدرتهای شرقی و غربی و ارتجاع عرب حمایتهای مالی و تسلیحاتی و سیاسی و تبلیغاتی میشد توانست به پیروزی برسد، بعد از پایان جنگ توانست بازسازی کشور را با موفقیت به پایان برساند، تحریمها و فشارهای سیاسی و تبلیغاتی همهجانبه دشمنان را توانست پشت سر بگذارد و در بسیاری از زمینههای علمی، صنعتی، دفاعی و پزشکی توانست به پیشرفتهای چشمگیری نائل شود. اینها موفقیتهای غیرقابل انکار نظام جمهوری اسلامی هستند که تاریخ ایران آنها را در صفحات خود به ثبت رسانده و در نقاط مختلف کشور نشانههای روشنی از آنها را میتوان یافت.
🔸 کسانی که با سوء استفاده از شرایط نامساعد اقتصادی کنونی تلاش میکنند اصل انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرند و چنین القا کنند که نسل انقلاب کار درستی نکرده و باید از انقلاب کردن ابراز پشیمانی کند، یا از واقعیتها خبر ندارند و یا خود را به بیخبری میزنند. مهمتر از این دستاوردها، ریشهکن ساختن رژیم ارتجاعی شاهنشاهی است که بزرگترین خدمت نسل انقلاب به کشور ایران در طول تاریخ است. وجود رژیم موروثی، وابسته به ابرقدرتها، دشمن دین، مروج فساد اخلاقی، چپاولگر و ضدمردمی برای کشور بزرگ و متمدنی همچون ایران یک ننگ بود. نسل انقلاب توانست ایران را از این رژیم وابسته و منحوس نجات دهد و با آراء مردم یک نظام سیاسی تأسیس کند. این خدمت بزرگ نسل انقلاب را تمام نسلهای بعد باید قدر بدانند و مهمترین نوع قدردانی اینست که برای حفاظت از این دستاورد بزرگ تلاش کنند.
🔸 این، سنت تغییر ناپذیر خلقت است که هیچ ملتی بدون آنکه خود تلاش کند نمیتواند انتظار سیادت و سعادت داشته باشد. این، واقعیتی است که خدا در قرآن کریم با صراحت گوشزد کرده و فرموده: «إنَّ اللهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأنْفُسِهِمْ». اگر امروز نسل حاضر احساس میکند دچار مشکل است، باید علت آن را در عملکرد کارگزاران جستجو کند و آنها را مقصر بداند نه اصل نظام را. انتخاب افراد شایسته و کاربلد، نظارت بر عملکرد کارگزاران و نپذیرفتن تحمیلهای خلاف قانون، راههائی هستند که میتوانند مانع انحراف از مسیر تعیین شده در قانون اساسی برای نظام جمهوری اسلامی شوند. اینها از وظایف ملتها هستند و هر جا ملتی از انجام این وظایف کوتاهی کرده، دچار مشکل در حکمرانی شده است. اگر تجربه نشان داده که قانون اساسی دارای نقص است، باید درصدد اصلاح آن برآمد نه کنار گذاشتن و به سراغ نظام سیاسی دیگر رفتن. تصحیح این اشتباه خطرناک امروز یکی از مهمترین وظایف نخبگان کشور است، وظیفهای که اگر از آن غفلت شود خسران بزرگی را متوجه همگان خواهد کرد.
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/tashih-eshtebah-khatarnak/
#اشتباه
#جمهوری_اسلامی
#خطرناک
#سیاست
#نظام
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ آیا دوران غربتِ حالِ عبادت و معنویت شده!
🎙 استاد هادی سروش
✂️ برش هایی از متن:
✅ماه شعبان ، فرا رسید..
شعبان ؛ ماه گرانقدری که پیامبر رحمت (ص) آن را به خود نسبت داده وفرمود: "شعبان ماه من است" ، و بعد آنانی که دعوت او را پذیرفته و در این ماه همراهش شوندرا دعا کرد. -الشعبان شهری رحم الله من اعاننی علی شهری -
🔴بر مردم عزیز و محجوب و مظلوم شرائط سختی میگذرد !
اگر حال دعا و توجه از برخی ما گرفته شده و حتا از خواندِ این متن مختصر درباره ماه شعبان و مناجات "لذت" نمیبرند ، تعجبی نیست ، چرا که پیامبرِحبیبِ خدا فرمود: خدایا ! اگر نان نباشد از نماز و روزه خبری نخواهد بود !
حق باشماست ، مشکلات زیاد است و نارسائیها و وعده های دروغ و فریب و ..
اما بیاییم با هر حالی که داریم دعاگو شویم..
🔸نقطه عطف ماه شعبان ؛ ولادت ذخیره الهی حضرت مهدی (عج) است و وعده های الهی در قرآن ، قطعی الوقوع است ؛
« به یقین ما فرستادگان خود و كسانى را كه ایمان آوردهاند يارى مىدهيم، در زندگانى دنيا.. / إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» (غافر / ۵۱)
چرا که ؛ به قولِ عامه مردم ؛ خدای حق نشسته و نه ظالم را رها میکند و نه مظلوم را ،
چه زیبا به مادر موسی بعد الهام به قرار دادنِ فرزندش در صندوق و انداختن به دریا ، فرمود : « دريا بينداز، و مترس و محزون مباش، كه بىترديد ما او را به سوى تو بازمىگردانيم، و او را از پيامبران مرسل قرار مىدهيم. / انا رادوه الیک و جاعلوه من المرسلین».(قصص/۷)
🔴جالب است ؛ ولی الله الاعظم (عج) در ظهورش اول به حسابِ "دزدانِ دین" خواهد رسید و این بیان امام رضا (ع) است ؛ :إِذَا قَامَ قَالَ یَبْدَأُ بِبَنِی شَیْبَةَ فَیُقَاطِعُ أَیْدِیَهُمْ لِأَنَّهُمْ سُرَّاقُ بَیْتِ اللَّه" .
🔹 شهید استاد مطهری میگوید :اگر حساب کنیم که دنیا براستی روی انبار باروت است، و از میان رفتنش با فشاردادن چند دکمه میسر است، حق با آنهایی است که به آینده دنیا بدبیناند. راستی هم روی علل ظاهری هیچ دلیل ندارد که بدبین نباشیم، باید هم بدبین باشیم. تنها یک چیز است و آن الهامی است که ما از دین میگیریم " الَّذینَ یؤْمِنونَ بِالْغَیبِ" است . در گذشته برای بشریت به مقیاسهای کوچک قبیلهای و کشوری و اقلیمی از این خطرات پیش آمده ولی جهان را صاحبی باشد خدا نام ، و خداوند به یک وسیله آن را حفظ کرده است. وقتی هم که خطر به مقیاس جهانی به وجود آید، باز لطف الهی از عالم گرفته نمیشود."
✅در ماه شعبان از "مناجات شعبانیه" نباید غفلت کرد . مناجات شعبانیه کیفیت معامله عبد با خدا را تبیین کرده و مهمترین فقره آن ، این فراز است ؛
" إلهي هَبْ لي كمالَ الانقِطاعِ إلَيكَ ، وأنِرْ أبصارَ قُلوبِنا بضِياءِ نَظَرِها إلَيكَ ، حتّى تَخرِقَ أبصارُ القُلوبِ حُجُبَ النورِ ، فَتَصِلَ إلى مَعدِنِ العَظَمَةِ..
الهى! نعمتِ بريدنِ كامل از همه و رويكردن كامل به خودت را به من ارزانى دار و ديدگان دلهاى ما را به نور نگاهشان به تو، روشن گردان، تا ديدگان دلها، پرده هاى نور را بدَرَند و به معدن عظمت و بزرگى بپيوندند.." ......
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/ghorbat-hal-ebadat-va-manaviyat/
#عبادت
#غربت
#معنویت
#هادی_سروش
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ آیندهپژوهی یکی از علوم جدید و میانرشتهای است که جزو علوم و فناوریهای نرم طبقهبندی میشود. آیندهپژوهی را علم و هنر کشف و شکل بخشیدن آینده تعریف کردهاند.
🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست
✂️ برش هایی از متن:
🔸 «اندیشه ما» به نقل از شبکه اجتهاد، آیندهپژوهی یکی از علوم جدید و میانرشتهای است که جزو علوم و فناوریهای نرم طبقهبندی میشود. آیندهپژوهی را علم و هنر کشف و شکل بخشیدن آینده تعریف کردهاند. از طرفی تغییرات در جهان بهقدری وسیع است که همگام شدن با آن کاری بسیار سخت و دشوار است و ضرورت دارد که در هر زمینهای از قبل به آینده توجه داشته باشیم تا برای رویارویی با آن برنامهریزی کنیم. از طرف دیگر، علم فقه بخشی از هویت خویش را از گذشته میگیرد. این نگاه بهگذشته در بعضی مواقع موجب گذشتهگرایی و دوری از زمان حال و آینده میشود و بعضاً فقه را در موضع انفعال قرار میدهد.
🔸 از آنجایی آیندهپژوهی فقهی ضرورتی انکارناپذیر است، نشست علمی «آیندهپژوهی فقه و پیشرانهای توسعه و تعمیق آن» با حضور استاد ابوالقاسم علیدوست در مؤسسه پژوهشی دانشوران مشهد با حضور اساتید و فضلای حوزه برگزار شد تا ترسیمی از وضعیت موجود و آینده فقه صورت پذیرد و بلکه تصمیمگیران حوزه فقه با تغییرات آینده مواجهه پیشدستانهای داشته باشند.
🔸 استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در این نشست علمی ابتدا از «نهادینه کردن ظرفیتهای نهفته در منابع فقه» در سهگانه «فقه و عقل، فقه و عرف، فقه و مصلحت» و کتاب «فقه و حقوق قراردادها ادله عام قرآنی و عام روایی» سخن گفت و از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «روششناسی اجتهاد» خبر داد. سپس به تبیین موضوع اصلی که آیندهپژوهی فقه بود، پرداخت و حاضران را به برخی پیشرانهای توسعه، تعمیق و تهذیب فقه توجه داد. آنچه میخوانید گزارشی از ارائه استاد علیدوست، عضو جامعه مدرسین و هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.
🔻 نهادینه کردن ظرفیتهای نهفته در منابع فقه
🔸 در این سالها برنامهای را دنبال میکردم که ظرفیتهای نهفته در منابع فقه را نهادینه و کشف کنم و با سهگانه «فقه و عقل، فقه و عرف و فقه و مصلحت» این خط را دنبال کردم. با «فقه و عقل» از کارایی عقل در چارچوب و انضباط فقهی صحبت کردم؛ در «فقه عرف» از چیستی و کاراییهای آن و از «فقه و مصلحت» که مفاهیمی گستردهای ازجمله عدم مفسده، مقاصد، عدالت و حکمت را نمایندگی میکند؛ و در آثار انضباط فقهی خط قرمز ما بوده است.
🔻 کتاب «فقه و حقوق قراردادها ادله عام قرآنی و عام روایی»
🔸 سپس دیدم در فقه معاملات کتاب مسئلهمحور زیاد داریم مثل کتاب البیع شیخ اعظم که مسئله محور است. همچین قواعد فقهی که از قرنها قبل از شهید اول تا نراقی و بجنوردی و دیگران کار شده است. ولی کار روی اسناد خالی بود، تلاشی که سند محور باشد و منجر به تألیف دو کتاب «فقه و حقوق قراردادها ادله عام قرآنی» و «فقه و حقوق قراردادها ادله عام روایی» شد.
🔸 فقیهان گفتوگو از معاملات را عموماً در دو قالب به سامان رساندهاند. اول در قالب بیان مسائل خرد و فقهی معاملات؛ دوم در قالب ارائه قواعد و ضوابط عام فقهی. تحقیق یادشده گونهای دیگر از مباحث لازم در اطراف معاملات را به منصه ظهور رساند و آن گفتوگو از ادله عام قراردادها بود که ادله عام قرآنی قراردادها را با نگاه فقهی و حقوقی مورد گفتوگو قرار داد و نیز بحث از ادله عام روایی قراردادها، با همین سبک و سیاق صورت گرفت.
🔸 این کار نه در شیعه و نه در اهل سنت سابقه دارد. بیش از ۲۰ سال از دوران درس مکاسب یادداشتبرداری شده تا درس خارج فقه آیتالله وحید خراسانی که از محضر ایشان بهصورت خصوصی هم استفاده نمودم و سپس ۱۰ سال روی آن کار کردم. این دو اثر در راستای ظرفیت شناسی اسناد، به پنج آیه و هفت روایت عام پرداخته است. البته مرحوم آقای منتظری در ۱۰۰صفحه و مرحوم آقای تبریزی هم در یک صفحه به بحث «أَوفوا بِالعُقود» میپردازند و این بزرگان هم خلأ این بحث را حس کرده بودند. اگر فضلایی بانشاط و فرصت کافی این خط و بحثهای سند محور را دنبال نمایند، بسیار جای کار دارد ......
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/ayandeh-pajohi-elm/
#آینده_پژوهی
#فناوری
#ابوالقاسم_علیدوست
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ روحانیت و حکومت تجربه چهلساله
🎙 استاد سیدابوالفضل موسویان
🔻 مقدمه
🔸 معمولاً موفقیت و عدم موفقیت هر تئوری و نظریهای در تجربه، معلوم میشود ممکن است نظریهای بسیار خوب باشد، اما در تجربه، نتیجه ندهد؛ کما اینکه از اول انقلاب، برخي ایدههای بسیار بلندبالا و ایدهآلی داشتیم، ولی در مقام عمل، محقق نگردید. این امر را میتوان برای کمک به آیندگان، آسیبشناسی کرد. مثلاً در انقلاب، روحانیت به وسط میدان آمد و این درحالی بود که موافق چندانی هم در بین خود روحانیان نداشت. در اوایل نیز حضرت امام این را بهصراحت بیان میکردند که روحانیت قرار نیست کاری را بهعهده بگیرد و حتی با اینکه همه شرائط، آماده بود، با ریاستجمهوری آقای «بهشتی» مخالف ورزیدند؛ اما تجربه گذشته (مشروطه) که بهدرستی تحلیل نشده بود، به کمک این جریان آمد که روحانیت را به میدان بکشد. حرفی که در آن زمان، مطرح بود، آن بود که چرا در مشروطه با آنکه روحانیت – از آخوند خراسانی تا دیگران - به میدان آمدند و زحمت کشیدند، شکست خوردیم و کار به استبداد رضاشاه انجامید؟ مشکل در مشروطه، از آنجا نشأت میگرفت که روحانیت این حرکت را ایجاد کرد، ولی ادامه نداد و کنار کشیدند؛ لذا کار به دست امثال «تقیزاده» افتاد تا آنکه ایران در نهایت به سمت غرب و غربگرایی کشیده شد. ازینرو به این نتیجه رسیدند که برای جلوگیری از تکرار آن تجربه، روحانیت به میانه میدان بیاید. شاید اگر تاریخ بهدرستی، بررسی شده بود، به آن نتیجه نمیرسیدیم و شاید آن تجربه خام باعث شد که به اینجا برسیم.
🔻 حضور روحانیت در جریانهای انقلاب
🔸 در مورد روحانیت و حضور در جریانهای انقلاب، با اینکه از ابتدا هم امام موافق نبودند، پس از ورود، روحانیت آسیبهای جدی دید که قابل تأمل است.
🔸 اولین مسأله این است که روحانیت بهعنوان صنفی که هیچ شناخت درستی هم از خود نداشت، بهصرف وجود تعداد افرادی سرشناسی چون «شهید بهشتی»، «طالقانی»، «مفتح» و آیتالله «منتظری» وارد گود شدند اما حوزه فقط شامل این افراد نبود و مردم تعریف درستی از حوزه نداشتند. از آنجا که سخن از صنف و جریان صنفی به میان میآید، حتی من بهعنوان یک روحانی ملبس میتوانم ادعا کنم که حوزوی هستم، اما نمیتوان تالی فاسد این ماجرا را جمع کرد. حضور شخصیتهایی مثل آقای «مصباح» -که از نظر علمی، خوب بودند، اما هیچ ربطی به انقلاب نداشتند و بسیاری از مواردی که در انقلاب، مطرح شد و مردم بهخاطر آنها به صحنه آمدند، با افکار آنان فاصله داشت- باعث شد که رفتهرفته، تفکیکی بین روحانیت، شکل بگیرد و همین شخصیتهایی که شهید شدند یا کنار رفتنند – از شخصیتهای عالِم گرفته تا چهرههای بیسواد- میداندار بسیاری از قضایا گردند درحالی که امکان نداشت آنها را از هم جدا کرد، چون صنف به میدان آمد.
🔸 این مسأله باعث شد افرادی که نه مردم شناختی از آنها داشتند و نه آنها با اصل انقلاب، آشنا بودند و حتی نظر مخالف داشتند، وارد میدان گردند؛ لذا نگاهها بهطور کلی، تغییر کرد و جریانی پای در میدان نهاد که با «نهج البلاغه» انقلاب کرد اما میخواهد با رساله، آن را ادامه دهد. این امر باعث شد که آن اهداف و مقاصد اولیه، کنار رود و موارد دیگری جایگزین گردد؛ لذا بهتدریج، گردشی صورت میگیرد و کاملاً معکوس و ضد هدف نخستین میشود. آنها میخواستند بسیاری از مسائل مشکلدار را برطرف کنند، اما همان اشکالات و نابسامانیها از اختلاس تا دیکتاتوری وجود دارد، اما بهنام مذهب، درحالی که پیش از انقلاب، بهنام دین انجام نمیشد. این نقیصه، هم ضربه بزرگی به انقلاب زد و هم به دين و هم به روحانیت.
🔻 نکوهیدگی همراهی روحانیت با حکومت
🔸 اگر روحانیت جایگاه خود را بهعنوان یک صنف - همانگونه که قرنها ادامه داده بود - به همان شکل حفظ کرده بود و وارد این میدان نمیشد، میتوانست نگاهبان اعتبار تاریخی خود در میان مردم باشد. روحانیت در گذشته، همیشه طرفدار مردم بود و در هیچ حکومتی در حاشیه حاکمان قرار نمیگرفت؛ چون قرار گرفتن علما درکنار حاکمان، در روایات ما امری مذموم شمرده میشود؛ چنانکه در روایتی از پیامبر اکرم6 میخوانیم که فرمود: مبادا دین خود را از علمایی بگیرید که به دربار شاهان، رفتوآمد میکنند! اما اگر عالمی را یافتید که شاهان به در سرای او در آمدوشدند، نگران نباشید».
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/rohniyat-hokomat-tajrobr-cheelsale/
#حکومت
#روحانیت
#سید_ابوالفضل_موسویان
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ کار مجلس خبرگان بیانیه دادن علیه مردم نیست، این مجلس باید دربارهی موضوعاتی که وظایف خودش است بیانیه صادر کند و وظایف قانونیاش را انجام دهد.
🎙 آیت الله سید محمدعلی ایازی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 «اندیشه ما» به نقل از انصاف نیوز، آیتالله سیدمحمدعلی ایازی، عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه با انتقاد از عملکرد مجلس خبرگان در سالهای اخیر گفت: کار مجلس خبرگان بیانیه دادن علیه مردم نیست، این مجلس باید دربارهی موضوعاتی که وظایف خودش است بیانیه صادر کند و وظایف قانونیاش را انجام دهد.
🔸 آقای ایازی در گفتوگو با انصاف نیوز پیرامون عملکرد مجلس خبرگان رهبری در چهار دههی اخیر گفت: در قانون اساسی فلسفهی تشکیل خبرگان این بوده است که اصولا همهی قدرتهایی که در کشور مسئولیت انجام کارهای مختلف را بر عهده دارند همهشان به نوعی تحت نظارت قرار داشته باشند. چه دولت که از طریق مجلس شورای اسلامی باید نظارت شود، یا چه در مسائل مالی و اداری که از طریق سازمان بازرسی کل کشور که در قوه قضاییه است بر آن نظارت میشود و …
🔸 او در ادامه افزود: در یک نظام اجتماعی به شکل کلی نظارت امری پذیرفتنیست، در ایران نیز با توجه به سوابقی که در قبل از انقلاب وجود داشته است قرار بر این بود که قدرت تحت نظارت، سیطره و کنترل باشد. و وضعیت به شکلی در نیاید که قدرت کسی «فعال مایشاء» باشد. این مهم به صورت کامل در قانون اساسی آمده است.
🔸 این عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: آنچه در قانون اساسی حائز اهمیت است، این است که چگونه بشود در قالب قوانینی که تنظیم میشود حقوق مردم استیفا بشود. قانون اساسی برای توانمند کردن صاحبان قدرت نیست؛ قانون اساسی برای این است که هر کسی در جایگاهی که قرار دارد در آن جایگاه کار خود را بر مبنای قانون و نظارت انجام دهد. یکی از محورهای این موضوع بحث مجلس خبرگان رهبری است.
🔸 آیتالله ایازی با بیان اینکه «قرار بر این بوده که یکی از مسئولیتهای مجلس خبرگان مسئلهی نظارت بر رهبری باشد»، گفت: در این ارتباط سوال اساسی این است که آیا نمایندگان مجلس خبرگان در جایگاه خود قرار گرفتهاند و به وظایف خود عمل کرده است؟! چند مشکل اساسی در این روند پیدا شده که این مشکلات باعث شده که مجلس خبرگان نتواند کار خودش را به درستی انجام دهد.
🔸 این استاد حوزه در توضیح این «مشکلات اساسی» گفت: اولا در انتخاب نمایندگان خبرگان یک «دور» ایجاد شده که بر اساس آن رهبری فقهای شواری نگهبان را انتخاب میکند و شورای نگهبان صلاحیت کاندیداها را بررسی کرده و افرادی را که میتوانند در خبرگان حضور داشته باشند را تایید میکند. بر این اساس عملا یک دوری ایجاد شده که قهراً خیلی از کسانی که به گونهای در انتخابات تایید میشوند منصوبین رهبری هستند. آنهایی هم که منصوب نباشند کسانی هستند که تحت انتخاب شورای نگهبان انتخاب شدند. عملا به لحاظ حقوقی و قانونی یک چنین مشکل جدی در انتخاب نمایندگان خبرگان ایجاد شده است که بر این مبنا خبرگان نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند.
🔸 او در ادامه افزود: مشکل دومی که ایجاد شده این است که خبرگان باید نمایندگان متخصصین و خبرگان در رشتههای مختلف که در کل کشور هستند باشند. در حالی که الان کسانی در مجلس خبرگان هستند که فقط نمایندگی بخش مسائل فقهی رهبری هستند. این در حالی است که رهبری ابعاد دیگری مثل مسئله مدیریت و مسائل دیگر هم دارد که آنها را خبرگان دیگری میتوانند تشخیص دهند. این به لحاظ حقوقی یک مشکل جدی است که در این مسئله وجود دارد.
🔸 آیتالله ایازی در جمعبندی این بخش از دیدگاههای خود گفت: با توجه این دو نکته، در عملکرد مجلس خبرگان میبینید که در این سالها هرگز آن چیزی که حقوقدانها، فرهیختگان و مردم از جایگاه مجلس خبرگان در ذهن دارند را نتوانستهاند انجام دهند و در نتیجه نتوانستهاند در مشکلاتی که در سطح کشور به وجود آمده، عدم تعامل در حوزهی سیاست خارجی و مسائل بینالمللی، مشکلات جدی ناشی از ناکارآمدی مسئولین، تورم و … نقش خود را به درستی ایفا کند. باید توجه داشت که مسائلی مثل تورم و ناکارآمدی مسائلی هستند که هر روز هم تشدید شده و میشود.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/kaar-majles-khobregan-bayaniye-dadan-alaye-mardom-nist/
#قانون
#مجلس_خبرگان
#آیت_الله_سید_محمدعلی_ایازی
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🟡 آئین رونمایی از کتاب پژوهش های عاشورایی در مؤسسه پژوهشی – فرهنگی فهیم
🔸 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی و فرهنگی فهیم روز پنج شنبه چهارم اسفندماه 1401 همزمان با شب میلاد مسعود امام حسین (ع) آیین رونمایی از کتاب پژوهش های عاشورایی در مؤسسه پژوهشی – فرهنگی فهیم،در شهر قم با حضور نمایندگان از دفاتر مراجع عظام تقلید، اساتید حوزه و دانشگاه و جمعی از عاشورا پژوهان که در خلق این اثر علمی نقش داشتند برگزار شد.
🔸 بعد از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و مدیحهسرایی یکی از مداحان اهلبیت (ع) آیة الله کاظم قاضیزاده مدیر مؤسسه فهیم در سخنانی کوتاهی ضمن عرض خیرمقدم و اظهار سپاس از حضور اساتید و فضلا حوزه و دانشگاه، در مراسم رونمایی کتاب پژوهش های عاشورایی، بیانداشتن، مباحث علمی که جنبه نو اندیشانه دارد با عناوین مختلف در قالب کرسی نظریه پردازی در سطح جامعه علمی مطرح بوده جامعه مشکلات متعدد دارد که رفع برخی مشکلات برعهده صاحبنظران است.
🔸 در این راستا مؤسسه پژوهشی –فرهنگی فهیم تلاش نموده دیدگاههای علمی را بهصورت واقعی مطرح نموده راه برای پیشرفت علمی پیدا نماید و برخی از مشکلات علمی را رفع کند. برایناساس بنا شد که در مؤسسه برای طرح مسائل و ارائه راهحل آن اقدام کنیم.
🔸 استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مؤسسه توفیق داشته در مجموع 421 جلسهای نظریهپردازی برگزار کند اگرچه در دوران کرونا فعالیت حضوری با محدودیت مواجه شد بوده؛ ولی فعالیتهای موسسه بهصورت آنلاین انجام میشد.
🔸 رئیس مؤسسه فهیم اظهار داشت: کتاب که قرار است امروز رونمایی گردد محصول خروجی 31 بحث است که بهصورت ارائه نظریهپردازی و نقد کتاب در زمینه عاشورا پژوهی مطرح بوده است که مجموع این مباحث تهیه و تنظیم شده است بهعنوان پژوهشهای عاشورایی به جامعه علمی و عاشورا پژوهان تقدیم میگردد. در حقیقت سومین اثر علمی از مجموعه آثار تولیدی مؤسسه فهیم است که به جامعه علمی تقدیم میگردد
رئیس مؤسسه در پایان یاد و خاطرات مرحوم دکتر فیرحی، مرحوم محمدجواد صاحبی و مرحوم مهندس مصطفی قاضیزاده را گرامیداشت.
🔸 دومین سخنران محفل حجتالاسلاموالمسلمین استاد محمدعلی مهدویراد که به ارزیابی علمی کتاب پژوهش های عاشورایی پرداخت. سومین سخنران آیتالله محمد سروش محلاتی بود به محدودیت کلامی و فقهی پژوهشهایی در سیره معصومین از جمله عاشورا پژوهی اشاره نمود. در پایان از کتاب پژوهشهای عاشورایی رونمایی به عمل آمد.
https://t.me/fahiminst
www.fahimco.net
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/aiin-ronamaii-az-ketab/
#رونمایی_کتاب
#پژوهش_های_عاشورایی
#موسسه_پژوهشی_فرهنگی_فهیم
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
♦️ پیش همایش «بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی
🔸 به گزارش سایت اندیشه ما به نقل از ایسنا، اولین پیش همایش بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی (ره) در دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در قم برگزار شد.
🔸 حجتالاسلاموالمسلمین جعفر طیاری، قائممقام دانشگاه ادیان، در ابتدای این نشست علمی که در دانشگاه ادیان و مذاهب در قم برگزار شد، عنوان کرد: مقدمات برگزاری همایش بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی (ره) در این دانشگاه انجام میشود.
🔸 وی با بیان اینکه دانشگاه ادیان قطرهای ثمرات بی پایان اندیشه امام راحل است، افزود: سخن گفتن از امام بسیار مشکل است. در سال ۶۰ در مدرسه علمیه حقانی، آیتالله بهاءالدینی بیان کردند که بنده به امام راحل عرض کردم که شما کار انبیایی انجام دادید و شما در این خط حرکت کردهاید.
🔸 قائممقام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی تصریح کرد: امام راحل ابرمرد تاریخ، فیلسوف و مرد الهی و علمی و روحانی و... است که زبان را یارای سخن گفتن از ایشان نیست.
🔸 بیان کرد: این همایش، شکرگزاری اندکی از این نعمت الهی است. این جلسات پیش همایش، در مسیر شکرگزاری این نعمت الهی است و بر اساس آیات الهی امیدواریم که قدردانی اندکی از این مرد بزرگ و الهی داشته باشیم؛ روایت از امام خمینی (ره) در حقیقت بر اساس همان روایات ارزشمند امام رضا (ع) است که راه و منزلت ایشان از جمله محاسن کلام و معارف اهل بیت (ع) است.
🔻 آثار فلسفی امام راحل، مظلوم واقع شدهاند
🔸 در ادامه نشست، حجتالاسلام باقر صاحبی، استاد فلسفه حوزه نیز عنوان کرد: امام راحل آخرین فرد از سلسله ابن عربی در فلسفه و عرفان است. امام راحل و آثار و مبانی عرفانی و فلسفی ایشان در این عصر مظلوم واقع شدهاند. بسیاری از آثار ایشان ناشناخته شده است.
🔸 وی بیان کرد: در هیچ یک مقالات ارزیابی شده در جشنواره هایی مثل علامه حلی مقالهای در حوزه آثار و اندیشههای امام نوشته نشده است. هر جا که حوزه با فلسفه و عقلانیت و عرفان همراهی کرد و بستر را برای طلاب فراهم نمود، در آن زمان در حوزه شریعت پیشرفت کرده است.
🔸 وی گفت: امام راحل بیان میدارند که قرآن کریم هنوز بکر است و اگر قرار است که تفسیری انجام شود باید بر رویکرد عرفانی و علمی فلسفی انجام شود. در اینجا باید گفت که تفسیر امام نیز مظلوم بوده است.
🔸 وی یادآور شد: استقرار تام مبانی فلسفی امام در چارچوب مبانی اسلامی است. فلسفه عقلی و ذوقی امام راحل بر مبنای شرع مقدس است. هویت و ماهیت فلسفه اسلامی با همه سرمایههای پیشین، در اندیشه امام راحل پیشرفت کرده است. برهان و شهود و نقل در اندیشه امام در نظم واحدی قرار میگیرند. تسلط خاص امام به ایشان این امکان را داده است که در حوزه توسعه قلمروی علمی فلسفی در یک سطح متوقف نشود.
🔸 وی با اشاره به نگاه امام به فلسفه و فلاسفه گفت: آشنایی امام به فلسفههای اشراق و مشاء و یونانی از جمله طالس و فیثاغورث و افلاطون و... تسلط خاص دارند. ایشان مکتب مشاء، بوعلی و بهمنیار را نیز مورد نگاه علمی قرار میدهد و از آنها نقلهای فراوان دارد. ایشان به آرای مکتب مشاء از حیث ارایه سیر تاریخی ارایه میدهد.
🔸 صاحبی با بیان اینکه ایشان از فلسفه مشاء به بحثهای حکمت متعالیه و سپس به مباحث مرتبط به شریعت سیر میکنند، افزود: امام راحل شیفته مکتب اشراق دارند. برخلاف مکتب مشاء، نگاه ایشان به مکتب اشراق، نگاه پذیرش دارند.
🔸 نویسنده فلسفه اسلامی گفت: امام در مقام پیرو حکمت متعالیه بر این باور است که راه فهم روایات از مسیر حکمت متعالیه است. اربعین امام با قلم فلسفی و عرفانی نگاشته شده است. ایشان جناب ملاصدرا را در زمینه حل مسایل فلسفی راه گشا میدانند. امام راحل حکمت صدرایی را با مکتب عرفانی تفسیر میکند.
🔸 وی یادآور شد: امام راحل بیان میکند که روش بوعلی، روش حکمت یونان است که در بازار اهالی معرفت خریدار خاصی ندارد. امام راحل از شیخ اشراق به عنوان شیخ مقتول و احیا کننده حکمت یونان یاد میکند. ایشان بیان میکنند که شیخ اشراق، اصالت وجودی است و برای همین مساله ادلهای میآورند. ایشان بیان میکنند که عقول ماهیت ندارند و اگر ماهیت هم دارند ماهیت اعتباری است. ایشان این بحث را در خدمت حدیث اصول کافی در بحث عقل وارد میکند.
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/barrasi-roykard-falsafi-emam-khomeyni/
#امام_خمینی
#فلسفه
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa