✳️ آیندهپژوهی دینداری در ایران
🎙استاد احمد کوهی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 به گزارش رواببط عمومی «سایت اندیشه ما» ششمین نشست عمومی خانه اندیشوران جوان باموضوع: آیندهپژوهی دینداری در ایران
🔸 با سخنرانی دکتر احمد کوهی بر گذار شد دکتر کوهی در صحبت های آغازین خود پرسش های را مطرح نموده سپس به ارائه پاسخ آن پرداخت.
🔸 وی گفت : وقتی میخواهیم از آینده دینداری بگوییم، از چه میخواهیم سخن بگوییم و چرا اصلاً به چیزی بهعنوان آینده دینداری میپردازیم، آن هم با نگاهی که در آیندهپژوهی داریم و میخواهیم با آن عینک باید به بحث دینداری و آینده آن نگریست. واقعیت این است در پرداختن به آینده، انگیزهها مختلف است و افراد گوناگون از ابعاد مختلفی به آینده مینگرند و از آن، استفاده میکنند، اما آنچه ما در اینجا دنبال میکردیم و به نظر میرسد که باید آن را پی بگیریم، این است که ما آینده را برای این میخواهیم که اقدامی انجام بدهیم ودر حقیقت، آینده را بسازیم. اگر بخواهیم صرفا آینده را بدانیم و حدس بزنیم که در آینده چه میشود، مشکلات معرفتشناسی پیدا میکند که ما به سمت آیندهپژوهی دینداری برویم ولی به این انگیزه که حدس بزنیم اگر آینده به همین شکل به پیش برود، چه میشود و چه اتفاقی بعد از این میافتد و اساساً شاید اصلاً بتوان گفت که سخن گفتن درباره آینده دینداری، کاری بیفایده است در حالی که دغدغه بسیاری از کسان است و اکثراً وقتی از آینده دینداری میپرسند، سؤالشان این است که: دینداری چه میشود و تا چند وقت دیگر، دینداری افزایش پیدا میکند یا کاهش مییابد؟ انسانها بیشتر متدین میشوند یا کمتر؟ بیشتر نماز میخوانند و روزه میگیرند یا به زیارت میروند و کارهایی را که بهعنوان نمادهای دینداری، شناخته میشود، بیشتر انجام میدهند یا بهعکس است؟
شهریور 1401
🔸بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 مجری: بسم الله الرحمن الرحیم. در ادامه دغدغهای که این جمع در خصوص دینداری و دینگریزی داشت، نشست دیگری با موضوع «آیندهپژوهی دینداری در ایران» داریم که در خدمت جناب آقای دکتر احمد کوهی، فارغ التحصیل از دانشگاه مدیریت تهران و مؤلف کتاب «آیندهپژوهی تبلیغ دین» هستند، خواهیم بود و استفاده خواهیم کرد.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/ayande-pajohi-din-dari-dar-iran/
#آینده
#احمد_کوهی
#ایران
#دین
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ قانونگرایی، مبنای اندیشه امام خمینی
🎙استاد مجید انصاری
✂️ برش هایی از متن:
🔺 مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: قانون و قانونگرایی، مبنا و زیر بنای اندیشه عرفانی، سیاسی و اجتماعی امام خمینی است و امام از این جایگاه و منظر سلسلهوار به نتایجی رسیدند که تأثیر شگرفی در زندگی خود ایشان و در اقدامات مختلف عرصه حیات علمی و سیاسی اجتماعی ایشان داشته است و آثار شگرف آن در قالب تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران و شکلدهی انقلاب و تأسیس حکومت تبلور پیدا کرد.
🔺 مجید انصاری: «قانونگرایی» مبنای اندیشه امام خمینی است/ امام در سال 57، 58 و 59 به طور مداوم نسبت به تعرض به زنان به بهانه حجاب و مصادره اموال اعتراض میکنند/ امام اجازه نمیدادند که افراد دفتر از قدرت ناشی از اتصال به رهبری نظام سوءاستفاده کنند.
🔺 مشروح گفت و گوی حریم امام با حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری را در ادامه می خوانید:
🔺 بحث ما درباره تبعیت از قانون از منظر حضرت امام است. ابتدا جایگاه قانون گرایی و قانون مداری در گفتار و اندیشه حضرت امام را تشریح فرمایید.
🔺 از خداوند برای روح بلند آن پیشوای بزرگ و مصلح بی نظیر طلب علو درجات دارم و امیدوار هستم اهداف و آرمانهای والای آن امام بزرگوار هر روز جامه تحقق عمل بیشتر و بهتری بپوشد و آرزوهایی که امام برای سعادت و سربلندی ملت ایران و ملتهای مسلمان داشتند تحقق پیدا کند. موضوع قانون و جایگاه و نقش قانون در اندیشه و سیره عملی امام خمینی(ره) جایگاه مهمی است که طبعاً پرداختن به همه ابعاد آن در یک مصاحبه و گفتگو ممکن نیست. اما من سعی خواهم کرد در محدوده این مصاحبه به اهمّ مطالب مرتبط بپردازم.
🔺 اولین نکته آن است که در نظام فکری و فلسفی و بینشی و الهی امام خمینی در موضوع خداشناسی و جهانشناسی و انسانشناسی، قانون جایگاه برجسته و ویژهای دارد. نگاه امام خمینی به انسان، نگاه ویژهای است و انسان کامل را مظهر اسم اعظم الهی که جامع جمیع اسماء و صفات است میدانند که در دامنه هستی گسترده شده و به آن وجود بخشیده است. امام انسان را موجودی دارای دو بعد مادی و معنوی میدانند که حقیقت وجودی خاصی دارد. حقیقت وجودی انسان و سعادت حقیقی او رسیدن به مقام قرب الهی و لقاء و ملاقات حضرت حق تعالی است. طبعا برای رسیدن به این جایگاه متعالی که سعادت انسان است قانون معنای خاص و کارکرد بسیار ویژهای در نظام فکری حضرت امام خمینی پیدا میکند. به این معنا که امام قانون را ابزار و وسیلهای برای رسیدن به این مقصد متعالی میدانند و چون زندگی انسان به عنوان یک موجود اجتماعی زندگی جمعی است و به اصطلاح انسان، مدنی بالطبع است، قانون وسیلهای برای برقراری نظم اجتماعی، گسترش عدالت و ابزاری برای پرورش و تزکیه و تهذیب و تعالی انسان تلقی میشود.
🔺 در حقیقت در منظومه فکری امام، قانون تأمینکننده و تحققبخش سعادت انسان و ابزاری برای رسیدن به آن منزلگاه نهایی است که قرب الی الله و «قاب قوسین» است. امام در جملهای که در صحیفه امام، جلد 14 صفحه 414 آمده تعریفی از قانون را ارائه میدهند به این مضمون که: «قانون توجه به تمام جامعه کرده است. قانون برای تهذیب همه ملت است و برای آرامش خاطر همه ملت است و برای مصالح همه ملت است، باید محترم شمرده بشود.»
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/ghanon-garay-mabani-andishe-emam/
#اندیشه
#قانون
#امام_خمینی
#مجید_انصاری
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ آیندهپژوهی دینداری در ایران
🎙استاد احمد کوهی
✂️ برش هایی از متن:
🔸🔸 پروژۀ آیندهپژوهی دینداری در ایران (1395-1396)، در پی گمانهزنی دربارۀ صعود یا افول دین در آینده نیست و آن را ممکن یا سودمند نیز نمیداند. ما راهی برای پیشبینی قطعی آینده نداریم، اما میتوانیم با درک تغییرات دینداری در آینده، راههای مواجهه با این تغییرات را مدیریت کنیم و بهجای سیاستهای ناموفق، روشهای درستتری در پیش گیریم. برای درک تغییرات دینداری، «شناسایی روند» و بهویژه پیامدسنجی آن اهمیت دارد. اگرچه دادههای عینی به این درک کمک میکنند، ولی ما چنین دادههایی در اختیار نداریم. پیمایشهای آماری هم اگرچه خود ابهامات فراوانی در مطابقت با واقع دارند، ولی در بهترین حالت، از وضعیت امروز دینداری گزارش میدهند و حتی پیمایشهای طولی –که اجرای درست آنها تا حدی میتواند در شناخت روندها کمککننده باشد- ناگزیر از داشتن پیشفرضهایی است که بهشدت مبهماند، مانند این پیشفرض که: «آینده مثل گذشته است». بنابراین برای پیشبینی وضعیت آیندۀ دینداری، چارهای نداریم جز اینکه با قدرت تخیل انسانی، دربارۀ آینده احتمالاتی را مطرح کنیم که اگرچه بههیچوجه یقینی و قطعی نیستند، اما تا این حد ارزش دارند که بر اساس آنها برای آینده برنامهریزی کنیم. برای این منظور کوشیدیم ابتدا کلانروندها را (با استفاده از 6سند کلانروند جهانی) شناسایی و گردآوری کنیم. یکی از بهترین راههای تشخیص آینده جهان، احصای علائم تغییرات بزرگ یا کلانروندهای اصلی و امتداد آن به سمت آینده است. این کار هم به گستره مطالعاتی فراوان نیاز دارد و از مؤسسهای کوچک بر نمیآید. بنابراین با گردآوری و بازتنظیم کلانروندهایی که در برخی از مؤسسههای بزرگ دنیا شناسایی شده بود، به بیش از 50 کلانروند رسیدیم و در نهایت آنها را در 9دسته جا دادیم که هریک از آنها بحث مفصلی میطلبد: 1. تغییرات جمعیتی؛ 2. پراکندگی قدرت جهانی؛ 3. فردگرایی؛ 4. دستکاری انسان؛ 5. دیجیتالیشدن همهچیز؛ 6. عدم اطمینان فزاینده؛ 7. شهرنشینی؛ 8. بحران آب و تغییرات اقلیم؛ 9. مهارتمحوری. با مرور این کلانروندها، باید به این نتیجه برسیم که دین در این ساختار تغییر، چگونه میتواند تغییر بکند. در این مرحله بیش از 120روند را با درجۀ تأثیرگذاری متفاوت در دامنۀ دینداری شناسایی و در نهایت آنها را در 6گروه دستهبندی کردیم که هر دستهروند، شامل مجموعهای از روندهای به هم مرتبط است: 1. مرجعیتگریزی، تنوع و دین گزینشی؛ 2. ارتباط متقابل جهانی دین؛ 3. معنویتگرایی؛ 4. عامهپسند شدن دینداری؛ 5. افزایش چالشها در حاکمیت دینی؛ 6. راهحلجویی مردمی. به نظر ما این 6دسته، ابعاد مختلف تحول در دینداری را نشان میدهند و البته در جاهایی هم ممکن است با هم تعارض داشته باشند. هر روند، فراتر از دستهروندی که در آن قرار دارد، خود هویتی مستقل دارد که حاکی از حقیقتی در خارج است و دینداری از آن جهت در حال تغییر است. در هر حال اتفاق نهایی، حاصل جمع بین همه اینها است. ممکن است در برخی از حیطهها یکی از این کلانروندها بر دیگر روندها غلبه پیدا کند، یا برعکس یکی از آنها مقداری عقبنشینی کند. همینطور بعید نیست که با ترکیب چند روند، روندی تازه پدید آید. در مرحلۀ بعد ضمن گفتوگو با افراد متخصص، از آنها خواستیم برپایه درکی که از روابط و متغیرهای درون وضعیت دینداری دارند، مشخص کنند که اگر این اتفاقات فرضی بیفتد، آیندۀ دینداری چگونه خواهد بود؟ در مصاحبهها و تحلیل آنها، به روش معمول عمل نکردیم. مقداری از جلسات مصاحبه را به روش پنل پیش بردیم. در جلسات پنل، عمدۀ سؤالات به شکل «if...what» یا « اگر... پس...» بود. بعد از بیان هریک از این روندها، کوشیدیم با پیشبینی آیندۀ آن روند، پیامدهای آن روند را حدس بزنیم و در کنار این پیامدها، مسائل آیندۀ هر روند را هم بشناسیم. این روش که سابقۀ چندانی هم ندارد، تا حدی موفق بود. یکی از ویژگیهای مهم در کار آیندهپژوهی، دستیافتن به تصویری نهایی از آینده است؛ چنانکه بتواند با اتصال گزارههای مختلف دربارۀ آینده، داستانی باورپذیر و نه واقعی از آینده ارائه کند. داستانی که قبل و بعدش با هم سازگار باشد و پیشبینی ناممکن نداشته باشد. به بیان دیگر باید با بهکارگیری حدس و خیال، داستانی از آینده بگوید که سیری منطقی داشته باشد.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/ayande-pajohi-dindari-dar-iran/
#آینده
#ایران
#پژوهش
#دین_داری
#احمد_کوهی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
📢 📢 نگرانی علمـی و سیاسـی از تغییر متون درسی حوزه
🎙 استاد محمد سروش محلاتی
🖇 بنده در روزهای اخیر و بعد از اعلام برنامۀ تحصیلی حوزه، در جریان این تغییرات قرار گرفتم ولی ای کاش چنین موضوع مهم و اساسیای، از قبل به نظرخواهی اساتید میرسید. به نظر بنده برخی متون درسی حوزه فعلاٌ جایگزینی ندارد، مثلاٌ مکاسب شیخ انصاری برای کسی که در مسیر اجتهاد و فقاهت قرار دارد، بدون جایگزین است و باید همۀ این متن از آغاز تا انجام با دقت و تأمل و کلمه به کلمه، نه سطر به سطر، مورد توجه طلبه قرار گیرد......
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/negarany-elmi-va-siyasi-az-taghir-moton-darsi/
#علم
#سیاست
#حوزه_علمیه
#نگرانی
#محمد_سروش_محلاتی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ پاسخ آیة الله ابوالقاسم علیدوست به منتقدان بیانیه «ادب تحول»
🎙استاد ابوالقاسم علیدوست
✂️ برش هایی از متن:
🔸 به گزارش روابط عمومی «سایت اندیشه ما»آیه الله ابو القاسم علیدوست در مورد طرح تغییر و تحول نظام آموزشی حوزه های علمیه چند روز قبل، بیانیهایی با عنوان «ادب تحول» منتشر نمود که این بیانیه مورد نقد برخی از فضلای حوزه علمیه قرار گرفت آیة الله علیدوست درپاسخ منتقدان بیانیه دوم را منتشر نموده است که تقدیم می گردد:
🔸 «وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا»چند روز قبل، بیانیهای از اینجانب با عنوان «ادب تحول» منتشر شد. در ضمنِ آن بیانیه، طرح خاصی که بنابر اجرای آن در سال تحصیلی جدید در حوزه است، مورد نقد قرار گرفت. البته بر حفظ حرمت ارائه دهندگان طرح، شورای عالی حوزههای علمیه، مدیریت محترم حوزه و موافقان آن تأکید شد. چنانکه بر جایگزینی حلقه ثالثه از شهید بزرگوار سید محمدباقر صدر بهجای کفایه الاصول – هرچند بهعنوان بدل تخییری – نقدی وارد و بر زمان کوتاه تألیف این کتاب (بهعنوان یک اماره و نه دلیل) انگشت حساسیت گذاشته شد.
🔸 جدا از موافقت موافقان بیانیه، نقدهایی وارد شد. بیشترین نقدها بر قسمت اخیر آن بود. ناقدان به دو گروه تقسیم شدند:
۱. تعداد معدودی بنا را بر ناسزاگویی گذاشتند. گرچه بسیار محدود بودند لکن جنس ناسزاگویی به دلیل زشتی آشکاری که دارد، پررنگ جلوه میکند. اینجانب گلایه از برخی بزرگترهای این گروه دارم که چرا ابتداییترین مسائل اخلاقی را در نقد دیگران مراعات نمیکنند؟! بهراستی اینکه گفته شود: «فلانی (از بزرگان و پیشکسوتان حوزه که حق استادی بر بسیاری از حوزویان دارد) انگشت کوچک فلانی نمیشود» چه مجوز شرعی دارد؟! یک انسان حق دارد کسی را بزرگ بشمارد لکن نه به قیمت تنقیص دیگران. وقتی بزرگتری این را میگوید…جوانتری میگوید: ناخن گرفته فلانی بر فلانی ارزش بیشتری دارد!
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/paspkh-ayatollah-alidost-be-montaqedan-adab-tahavol/
#ادب_تحول
#منتقدان
#ابوالقاسم_علیدوست
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ حضرت زینب(س) اندیشه جبرگرایی و فضیلتسازی یزید را باطل کرد.
🎙استاد محمدعلی مهدویراد
✂️ برش هایی از متن:
🔹 به گزارش روابط عمومی «سایت اندیشه ما» به نقل از ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی مهدویراد، استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران، شامگاه ۲۱ شهریور ماه در نشست علمی «تداوم عینیت اهداف عاشورا در میراث پیامآوران آن»، که از سوی پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه حادثه کربلا به واقع از روز ۱۱ محرم آغاز میشود ولی ما بساط عزا را بر میچینیم و به همین جهت نقش پیامآوران و عینیتبخشان به پیام عاشورا آنطور که باید و شاید در محافل علمی و عزاداری پیگیری نمیشود، گفت: اگر میراث مکتوب را هم بررسی کنیم خواهیم دید در این میراث، توجهی که باید به حوادث بعد از ۱۱ محرم شود، انجام نمیشود.
🔹 وی ادامه داد: یکی از وزاری عباسی گفته است که قتل حسین(ع) سختترین و وحشتناکترین حادثه در تاریخ اسلام است به گونهای که بعد از آن مسلمین به کلی نومید شدند و هیچ کسی به عدالت در جامعه نمیاندیشید؛ اگر اندکی قبل از عاشورا وضع جامعه اسلامی را بررسی کنیم، خواهیم دید جامعه به سویی رفت که «در مزارآباد وای جغدی هم نمیآید به گوش». دقیقا جامعه اسلامی آن روز طوری بود که اگر در گوشه و کنار جامعه صدایی هم بلند میشد فورا آن را با کشتن فرد خفه میکردند کما اینکه در مورد رشیدهجری و حجربن عدی و ... رخ داد.
🔹 مهدویراد بیان کرد: امویها فکر میکردند اگر صدایی را خفه کردند پژواک آن هم خفه خواهد شد، اینها فکر میکردند با وقوع عاشورا، بزرگترین جریان معترض به حکومت را خفه کردهاند. دکتر علی شریعتی معتقد است کربلا خون بود و پیام، قیام کربلا در قالب خون بعد از ظهر عاشورا به پایان رسید ولی آن پیام در گذرگاه زمان گسترده شد. به قول شاعر؛ خورشید رفته است و به پایان رسیده رزم/ اما نبرد باطل و حق مانده ناتمام.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/hazrat-zaynab-andishe-yazid-ra-nabod-kard/
#اندیشه
#جبرگرایی
#حضرت_زینب
#فضیلت_سازی
#یزید
#مهدوی_راد
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ آیا اوضاع زمان ما با روزگار قدیم فرقی کرده است؟
🎙استاد رسول جعفریان
✂️ برش هایی از متن:
🔸 به گرازش روابط عمومی سایت اندیشه ما» به نقل از صفحه شخصی استاد رسول جعفریان وی طی یاد اشت کوتاهی بیان داشته است«مقایسه زمانها و دوره های تاریخی کار دشواری است. این که کسی بگوید، قدیم بهتر از الان بود. یا به عکس، شخصی تصور کند به خاطر تغییراتی که در زندگی اجتماعی و مدنی ما روی داده، اوضاع فعلی ما بهتر ازگذشته است، به راحتی قابل ارزیابی نیست. باید سوال کرد در این مقایسه شاخص ها چیست؟ شاخص های بهتر شدن، آزادی، رفاه، شغل، جایگاه اجتماعی و...
امروز شرح حال مختصری از فخر رازی را در طبقات الشافعیه سبکی (م 771) مرور می کردم. فکر کردم ببینم از نظر شاخص آزادی فکری چه بر او رفته است و آیا می شود آن را با امروزه ما مقایسه کرد.
🔸 عظمت و بزرگی فخر رازی را می دانیم. آثار گرانبهایی که دارد، نقادی های که بر آراء دیگران دارد. تألیفات بزرگ و مهمی که داشته است. نقشی که در تغییر مسیر دانش های دینی داشت و ... در واقع، در شمار انگشت شماران متفکران دینی در قرن ششم و تا سال وفاتش در 606 هجری است.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/aya-zaman-ma-ba-rozegar-qadim-farqi-karde/
#تفاوت
#روزگار
#قدیم
#رسول_جعفریان
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ «اربعین» مدار وحدت و انسجام تشیع است
🎙استاد محمد عندلیب همدانی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 به گزارش روابط عمومی سایت اندیشه ما» آیت الله عندلیب همدانی، در مورد مفهوم، اهمیت و منزلت زیارت اربعین، اظهار کرد
در گفت وگو با شفقنا، درباره مفهوم، اهمیت و منزلت زیارت اربعین، اظهار کرد: «زیارت»، عدول کردن از هر آنچه غیر از «مَزور» است، به عنوان مثال من به هر چیز که با مقام امام حسین(ع) منافات داشته باشد، توجهی ندارم و فقط به زیارت او می روم.
🔹 وی ادامه داد: مفهوم دیگر زیارت «تجدید عهد و پیمان و بیعت» با اهل بیت(ع) است. زیارت دو وجه است، یکی زیارت رفتن و دیگری زیارت خواندن، زیارت رفتن طبیعتاً اجر و پاداش بسیاری دارد و چه بهتر اینکه انسان در هنگام زیارت، زیارتنامه ای را هم بخواند که خود ائمه دستور دادند؛ در این میان اگر من نتوانستم به زیارت بروم و از راه دور هم عرض ارادت، ادب، عهد و پیمان با امام کردم و زیارت نامه ای خواندم، اقدام بسیار مناسبی است.
🔹 زیارت امام حسین(ع) یک تجدید عهد و پیمان معمولی نیست
🔹 وی زیارت امام حسین(ع) را از جمله شعائر بسیار زیبای حسینی عنوان کرد و گفت: در میان همه زیارت هایی که برای معصومین(ع) داریم، زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) امتیاز خاصی دارد، همچنان که امام حسین(ع) ویژگی هایی دارند که مخصوص به خودِ حضرت است. زیارت امام حسین(ع) تنها یک تجدید عهد و پیمان معمولی نیست، تنها یک اعلام محبت و اطاعت نیست بلکه این زیارت یعنی زنده نگاه داشتن نام و یاد حسین(ع) و مقابله با همه کسانی که دست به دست یکدیگر دادند و حادثه عاشورا را به وجود آوردند.
🔹 وی تأکید کرد که زیارت امام حسین آثار دنیوی و اخروی بسیار دارد و بیان کرد: چه بهتر که زیارت اربعین امام حسین(ع) با پای پیاده باشد تا مساواتی باشد با آن خاندانی که در این ایام در اسارت بودند و در حال برگشت به کربلا هستند.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/arbaiin-madar-vahdat-va-ensejam-tashaio/
#اربعین
#انسجام
#تشیع
#وحدت
#محمد_عندلیب_همدانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa