eitaa logo
اندیشه ما
665 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 📢 نگرانی علمـی و سیاسـی از تغییر متون درسی حوزه 🎙 استاد محمد سروش محلاتی 🖇 بنده در روزهای اخیر و بعد از اعلام برنامۀ تحصیلی حوزه، در جریان این تغییرات قرار گرفتم ولی ای کاش چنین موضوع مهم و اساسی‌ای، از قبل به نظرخواهی اساتید می‌رسید. به نظر بنده برخی متون درسی حوزه فعلاٌ جایگزینی ندارد، مثلاٌ مکاسب شیخ انصاری برای کسی که در مسیر اجتهاد و فقاهت قرار دارد، بدون جایگزین است و باید همۀ این متن از آغاز تا انجام با دقت و تأمل و کلمه به کلمه، نه سطر به سطر، مورد توجه طلبه قرار گیرد...... جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/negarany-elmi-va-siyasi-az-taghir-moton-darsi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ پاسخ آیة الله ابوالقاسم علیدوست به منتقدان بیانیه «ادب تحول» 🎙استاد ابوالقاسم علیدوست ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش روابط عمومی «سایت اندیشه ما»آیه الله ابو القاسم علیدوست در مورد طرح تغییر و تحول نظام آموزشی حوزه های علمیه چند روز قبل، بیانیه‌‌ایی با عنوان «ادب تحول» منتشر نمود که این بیانیه مورد نقد برخی از فضلای حوزه علمیه قرار گرفت آیة الله علیدوست درپاسخ منتقدان بیانیه دوم را منتشر نموده است که تقدیم می گردد: 🔸 «وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا»چند روز قبل، بیانیه‌‌ای از اینجانب با عنوان «ادب تحول» منتشر شد. در ضمنِ آن بیانیه، طرح خاصی که بنابر اجرای آن در سال تحصیلی جدید در حوزه است، مورد نقد قرار گرفت. البته بر حفظ حرمت ارائه دهندگان طرح، شورای عالی حوزه‌ها‌ی علمیه، مدیریت محترم حوزه و موافقان آن تأکید شد. چنان‌که بر جایگزینی حلقه ثالثه از شهید بزرگوار سید محمدباقر صدر به‌جای کفایه الاصول – هرچند به‌عنوان بدل تخییری – نقدی وارد و بر زمان کوتاه تألیف این کتاب (به‌عنوان یک اماره و نه دلیل) انگشت حساسیت گذاشته شد. 🔸 جدا از موافقت موافقان بیانیه، نقد‌ها‌یی وارد شد. بیشترین نقد‌ها‌ بر قسمت اخیر آن بود. ناقدان به دو گروه تقسیم شدند: ۱. تعداد معدودی بنا را بر ناسزاگویی گذاشتند. گرچه بسیار محدود بودند لکن جنس ناسزاگویی به دلیل زشتی آشکاری که دارد، پررنگ جلوه می‌کند. این‌جانب گلایه از برخی بزرگ‌ترهای این گروه دارم که چرا ابتدایی‌ترین مسائل اخلاقی را در نقد دیگران مراعات نمی‌کنند؟! به‌راستی این‌که گفته شود: «فلانی (از بزرگان و پیشکسوتان حوزه که حق استادی بر بسیاری از حوزویان دارد) انگشت کوچک فلانی‌ نمی‌شود» چه مجوز شرعی دارد؟! یک انسان حق دارد کسی را بزرگ بشمارد لکن نه به قیمت تنقیص دیگران. وقتی بزرگ‌تری این را‌ می‌گوید…جوان‌تری‌ می‌گوید: ناخن گرفته فلانی بر فلانی ارزش بیشتری دارد! جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/paspkh-ayatollah-alidost-be-montaqedan-adab-tahavol/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ حضرت زینب(س) اندیشه جبرگرایی و فضیلت‌سازی یزید را باطل کرد. 🎙استاد محمدعلی مهدوی‌راد ✂️ برش هایی از متن: 🔹 به گزارش روابط عمومی «سایت اندیشه ما» به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران، شامگاه ۲۱ شهریور ماه در نشست علمی «تداوم عینیت اهداف عاشورا در میراث پیام‌آوران آن»، که از سوی پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه حادثه کربلا به واقع از روز ۱۱ محرم آغاز می‌شود ولی ما بساط عزا را بر می‌چینیم و به همین جهت نقش پیام‌آوران و عینیت‌بخشان به پیام عاشورا آنطور که باید و شاید در محافل علمی و عزاداری پیگیری نمی‌شود، گفت: اگر میراث مکتوب را هم بررسی کنیم خواهیم دید در این میراث، توجهی که باید به حوادث بعد از ۱۱ محرم شود، انجام نمی‌شود. 🔹 وی ادامه داد: یکی از وزاری عباسی گفته است که قتل حسین(ع) سخت‌ترین و وحشتناک‌ترین حادثه در تاریخ اسلام است به گونه‌ای که بعد از آن مسلمین به کلی نومید شدند و هیچ کسی به عدالت در جامعه نمی‌اندیشید؛ اگر اندکی قبل از عاشورا وضع جامعه اسلامی را بررسی کنیم، خواهیم دید جامعه به سویی رفت که «در مزارآباد وای جغدی هم نمی‌آید به گوش». دقیقا جامعه اسلامی آن روز طوری بود که اگر در گوشه و کنار جامعه صدایی هم بلند می‌شد فورا آن را با کشتن فرد خفه می‌کردند کما اینکه در مورد رشیدهجری و حجربن عدی و ... رخ داد. 🔹 مهدوی‌راد بیان کرد: اموی‌ها فکر می‌کردند اگر صدایی را خفه کردند پژواک آن هم خفه خواهد شد، اینها فکر می‌کردند با وقوع عاشورا، بزرگترین جریان معترض به حکومت را خفه کرده‌اند. دکتر علی شریعتی معتقد است کربلا خون بود و پیام، قیام کربلا در قالب خون بعد از ظهر عاشورا به پایان رسید ولی آن پیام در گذرگاه زمان گسترده شد. به قول شاعر؛ خورشید رفته است و به پایان رسیده رزم/ اما نبرد باطل و حق مانده ناتمام. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hazrat-zaynab-andishe-yazid-ra-nabod-kard/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ آیا اوضاع زمان ما با روزگار قدیم فرقی کرده است؟ 🎙استاد رسول جعفریان ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گرازش روابط عمومی سایت اندیشه ما» به نقل از صفحه شخصی استاد رسول جعفریان وی طی یاد اشت کوتاهی بیان داشته است«مقایسه زمانها و دوره های تاریخی کار دشواری است. این که کسی بگوید، قدیم بهتر از الان بود. یا به عکس، شخصی تصور کند به خاطر تغییراتی که در زندگی اجتماعی و مدنی ما روی داده، اوضاع فعلی ما بهتر ازگذشته است، به راحتی قابل ارزیابی نیست. باید سوال کرد در این مقایسه شاخص ها چیست؟ شاخص های بهتر شدن، آزادی، رفاه، شغل، جایگاه اجتماعی و... امروز شرح حال مختصری از فخر رازی را در طبقات الشافعیه سبکی (م 771) مرور می کردم. فکر کردم ببینم از نظر شاخص آزادی فکری چه بر او رفته است و آیا می شود آن را با امروزه ما مقایسه کرد. 🔸 عظمت و بزرگی فخر رازی را می دانیم. آثار گرانبهایی که دارد، نقادی های که بر آراء دیگران دارد. تألیفات بزرگ و مهمی که داشته است. نقشی که در تغییر مسیر دانش های دینی داشت و ... در واقع، در شمار انگشت شماران متفکران دینی در قرن ششم و تا سال وفاتش در 606 هجری است. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/aya-zaman-ma-ba-rozegar-qadim-farqi-karde/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ «اربعین» مدار وحدت و انسجام تشیع است 🎙استاد محمد عندلیب همدانی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 به گزارش روابط عمومی سایت اندیشه ما» آیت الله عندلیب همدانی، در مورد مفهوم، اهمیت و منزلت زیارت اربعین، اظهار کرد در گفت وگو با شفقنا، درباره مفهوم، اهمیت و منزلت زیارت اربعین، اظهار کرد: «زیارت»، عدول کردن از هر آنچه غیر از «مَزور» است، به عنوان مثال من به هر چیز که با مقام امام حسین(ع) منافات داشته باشد، توجهی ندارم و فقط به زیارت او می روم. 🔹 وی ادامه داد: مفهوم دیگر زیارت «تجدید عهد و پیمان و بیعت» با اهل بیت(ع) است. زیارت دو وجه است، یکی زیارت رفتن و دیگری زیارت خواندن، زیارت رفتن طبیعتاً اجر و پاداش بسیاری دارد و چه بهتر اینکه انسان در هنگام زیارت، زیارتنامه ای را هم بخواند که خود ائمه دستور دادند؛ در این میان اگر من نتوانستم به زیارت بروم و از راه دور هم عرض ارادت، ادب، عهد و پیمان با امام کردم و زیارت نامه ای خواندم، اقدام بسیار مناسبی است. 🔹 زیارت امام حسین(ع) یک تجدید عهد و پیمان معمولی نیست 🔹 وی زیارت امام حسین(ع) را از جمله شعائر بسیار زیبای حسینی عنوان کرد و گفت: در میان همه زیارت هایی که برای معصومین(ع) داریم، زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) امتیاز خاصی دارد، همچنان که امام حسین(ع) ویژگی هایی دارند که مخصوص به خودِ حضرت است. زیارت امام حسین(ع) تنها یک تجدید عهد و پیمان معمولی نیست، تنها یک اعلام محبت و اطاعت نیست بلکه این زیارت یعنی زنده نگاه داشتن نام و یاد حسین(ع) و مقابله با همه کسانی که دست به دست یکدیگر دادند و حادثه عاشورا را به وجود آوردند. 🔹 وی تأکید کرد که زیارت امام حسین آثار دنیوی و اخروی بسیار دارد و بیان کرد: چه بهتر که زیارت اربعین امام حسین(ع) با پای پیاده باشد تا مساواتی باشد با آن خاندانی که در این ایام در اسارت بودند و در حال برگشت به کربلا هستند. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/arbaiin-madar-vahdat-va-ensejam-tashaio/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ عاشوراتقابل شیعه وسنی نبود. 🎙استاد حمید رضا شریعتمداری ✂️ برش هایی از متن: 🔺 به گزارش روابط عمومی سایت اندیشه ما به نقل ازادیان نیوز، چندین سده از نهضت سیدالشهداء(ع) می‌گذرد، با این حال برخلاف سایر رویدادهای تاریخی و جریان‌های مختلف فکری، نهضت حسینی(ع) همواره در کانون توجهات قرار داشته و هرگز از صحنه فکر و اندیشه بشر محو نشده است، بلکه می‌توان چنین ادعا کرد که سال به سال، این واقعه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. دلایل متعددی را در ماندگاری این واقعه می‌توان مطرح کرد که از جمله آنها،‌ محوریت داشتن ارزش‌های انسانی است و همین مسئله موجب شده تا حرکت امام حسین(ع) برای تمام آزادی‌خواهان عالم الگو باشد. 🔺 در ادوار مختلف شاهد تحلیل‌های متفاوتی درباره عاشورا بودیم و یکی از این تحلیل‌ها معطوف به تقلیل مسئله به نزاع شیعه و سنی در صحنه نبرد عاشوراست. به منظور بررسی و نقد این نظر و سپس رسیدن به یک تحلیل دقیق و جامع، بر آن شدیم تا با حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا شریعتمداری، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، به گفت‌وگو بپردازیم. 🔺 در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید. 🔺 گاهی اوقات در تحلیل واقعه کربلا به مسئله شیعه و سنی پرداخته می‌شوند و مسئله از زاویه تقابل شیعه – سنی دیده می‌شود. نظر شما در این‌باره چیست؟ 🔺 یک تلقی یا القایی وجود دارد که گویا نبرد عاشورا نبردی بین شیعه و سنی بوده و یک طرف از تشیع به معنای دقیق کلمه پیروی می‌کنند که از آن به تشیع اعتقادی تعبیر می‌کنیم و طرف دیگر نیز از تسنن نمایندگی می‌کنند. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ashora-taqabol-shiiye-va-soni-nabod/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ لزوم اجازه حاکم شرع برای استفاده از بیت‌المال در اربعین 🎙استاد هادی سروش ✂️ برش هایی از متن: 🔻 به گزارش روابط عمومی سایت اندیشه ما به نقل از انصاف نیوز ،حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش تاکید کرد: مسئولین اجازه دهند مردم مراسم اربعین را بدون ایجاد هیجان کاذب اداره می‌کنند.این استاد حوزه در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره شرکت در مراسم اربعین گفت: دغدغه‌ها درباره مراسم راهپیمایی اربعین سه وجه ۱) دین و مسائل مربوط به آن، ۲) کرامت انسانی و ۳) مسائل ملی کشور را دربرمی‌گیرد. 🔻 تاکید دینی بر راهپیمایی اربعین 🔺 او افزود: ما به شخصیت‌های بزرگ ائمه (امام زمان که در قید حیات هستند و ۱۱ معصومی که به شهادت رسیده‌اند) اعتقاد داریم و بر اساس دستورات مذهبی همواره با اولیای دینی ارتباط داریم و خواهیم داشت و همیشه از نظر عاطفی، اخلاقی و آرامش این مبدا جوشانی که خداوند به نه تنها شیعیان بلکه جهان اسلام عنایت کرده، بهره برده‌ایم. 🔻 این استاد حوزه با اشاره به این که کربلا، عاشورا و امام حسین (ع) امتیاز خاصی دارد، تاکید کرد: نه تنها شیعیان بلکه غیرشیعیان و مسلمان در اقصی نقاط جهان با حضرت سیدالشهدا (ع)، کربلا و زندگی ایشان آشنا هستند و انرژی مثبتی از این سرچشمه جوشان می‌گیرند. غربی‌ها که حتی کسانی که مسلمان نیستند هم کتاب‌های مختلفی درباره سیدالشهدا نوشته‌اند. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/lozom-ejaze-hakem-share-baraye-estefade-az-beytolmal-dar-arbaiin/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ زائران دنیای جدید 🎙استاد مهراب صادق نیا ✂️ برش هایی از متن: 🔹 زیارت یکی از قدیمی‌ترین کنش‌های مذهبی پیروان ادیان مختلف است. کنشی عمدتاً دسته‌جمعی که به بازسازی گروه مذهبی کمک کرده و پیوستگی آن را بالا می‌برد. بر اساس آمارهایی که سازمان‌های جهانی می‌دهند، سالانه بیش از سیصد و پنجاه میلیون سفر زیارتی در جهان انجام می‌شود.‌ به باور برخی از جامعه‌شناسان دین نظیر اولسن و گولک، زیارت‌کنندگان از ادیان مختلف به قصد پر کردن خلاء معنا و در جستجوی هویّت دینی اصیلِ خود، در این سفرها از زندگی روزمرّه گذر کرده و به دنبال تجربه‌ی امر متعال و مقدس، به جایی می‌روند که باور دارند چنین امکانی را برای‌شان فراهم می‌آورد. آنان از این طریق امکان بازسازی و انسجام باورداشت‌های مذهبی خود را دنبال می‌کنند. 🔹 در میان ادیان مختلف، گونه‌ای از زیارت وجود دارد که با پیاده‌روی همراه است یا اساسا پیاده‌روی‌ست. زائرانِ پیاده نوعی از مردم‌آمیزیِ مذهبیِ بسط‌یافته را پدید می‌آوردند که پیاده‌روی را نمادی از حرکت از نقص به سوی کمالْ معنا می‌کند. با این حال، زیارت‌های پیاده همواره با نمایش‌هایی همراه هستند که به باور برخی دیگر از جامعه‌شناسانِ دین، مانند ویلاکا می‌تواند به کسوف تجربه‌ی معنوی بیانجامد. او زائران پیاده را "مؤمنان اهل بزم" (festive practising believers ) می‌‌خواند و معتقد است که آنان به دلیل انعطافی که در اجرای مناسک مذهبی دارند، نمونه‌ی کامل انسان‌های دین‌دار درشمار نیستند. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/zaeran-donyaye-jadid/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa