📢 📢 فراموشی آثار و اندیشه امام خمینی در تغییرات آموزشی حوزه
🎙 استاد کاظم تقوی
🔷 در یادداشت پیش رو انتقاد به مدیران و برنامه ریزان تغییرات در حوزه علمیه، از نظر غفلت و بی توجهی آنها نسبت به اندیشه و آثار علمی فاخر امام خمینی است و اینکه چرا میان عمل آنان با سخن شان فاصله زیادی وجود دارد؟! .....
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/faramoshi-asar-va-andishe-emam-khomeiny-dar-howze/
#اثر
#اندیشه
#امام_خمینی
#حوزه
#کاظم_تقوی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🎙️ پيامبر صلي الله عليه و آله می فرمایند: بَيْتٌ لا صِبْيانَ فيهِ لا بَرَكَةَ فيهِ؛
🖇️ خانه اى كه كودك در آن نباشد ، بركت ندارد.[كنز العمّال ، ح ۴۴۴۲۵]
🔷 تیم اندیشه ما به مناسبت روز کودک پوستری را منتشر کرده است که شما عزیزان میتوانید از آن استفاده کنید.
https://andishehma.com/rooze-kodak/
#کودک
#پوستر
#چندرسانه
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
🔶 این روسریسوزی، دینستیزی نیست!
🎙 استاد محمد سروش محلاتی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 این روزها برخی از زنان در کشور، روسری از سر برداشته و برخی هم آن را در آتش افکندهاند. عدهای از عالمان و متدینان هم این کار را «دین ستیزی» تلقی کرده و مسلمانان را به مقابله با دین ستیزان فراخواندهاند.
🔸 به نظر میرسد در شرایط کنونی جامعه، چنین اقدامی را نباید به «دین ستیزی» تأویل کرد زیرا:
🔸 در نزد غالب این افراد، حجاب و پوشش سر یک حکم الهی نیست؛ در سالهای اخیر، برخی روشنفکران، در وجوب پوشش سر، تردید نموده و برخی از آشنایان با فقه هم در یک رأی شاذ وجوب آن را نفی کردهاند، این رأی هر چند فاقد اعتبار علمی است، ولی بالاخره این نظرات، عدهای را تحت تاثیر قرار دادهاست. آنها هرچند با حجاب مشکل دارند ولی با دین به طور کلی مشکلی ندارند.
🔸 غالب این افراد که به چنین اقداماتی مبادرت میکنند، به سنن دیگر دینی وابستگی دارند، آنها علاوه بر دلبستگی فی الجمله به مناسک دینی مانند نماز و روزه، بر سنت اسلامی، ازدواج میکنند، گاه در عزاداری امام حسین(ع) شرکت نموده و یا در مشکلات خود به اهل بیت(ع) متوسل میشوند و.... پس چگونه میتوان آنها را در جبهۀ مقابل دینداران قرار داد؟
🔸 حجاب هر چند در نزد فقها از ضروریات شمرده میشود، ولی انکار امر ضروری وقتی به خروج از دین میانجامد که شخص مُنکِر، به پیوند ضروری این حکم با اصل دین توجه داشته و آگاهانه با انکار این حکم، اصل دین را انکار میکند، در حالیکه ذهن این نسل معترض، انباشته از سوال و شبهه در اینباره است و به این دلیل ما حق نداریم انکار آنها را به عنوان انکار نبوت و رسالت تلقی نموده و چنین نسبتی به آنها بدهیم.
🔸 اینک خشم عدهای از متدینان اجازه نمیدهد که به منابع فقهی مراجعه نموده و با اتکا به ادّلۀ متقن دربارۀ این معترضان به حجاب نظر دهند، در این شرایط هر چند توقعی از محرّکان نمیرود، ولی به اهل تدّین که از نسبت کفر و خروج از دین به این جوانان جسور ابایی ندارند، متذکر میشود که به بحثهای فقهی امام خمینی مراجعه کنید آنجا ایشان میگوید: «اگر کسی در اثر شبهه، منکر وجوب نماز یا حج شود و گمان کند که اینها در صدر اسلام واجب بوده و دورۀ آن سپری شده و اینک واجب نمیباشد، از اسلام خارج نمیشود و هم چنان بر اساس ادّله مسلمان است.»(کتاب الطهاره، ج3، ص 468)
🔸 آنچه که امام خمینی دربارۀ وجوب نماز، به صورت فرضی مطرح کرده و حکم را بیان نمودهاند، امروزه دربارۀ وجوب حجاب بصورت واقعی در جامعه وجود دارد و شگفتآور است که آنها که رسالت هدایت خلق را بر عهده داشته و با کوتاهیشان، سینۀ این نسل، آکنده از شبهات اساسی شده است، قصور و تقصیر خود را میخواهند با رمی به کفر معترضان، جبران نماید!! ای کاش امروز مطهری زنده بود و بر هم لباسان خود عتاب میآورد که شما در پیدایش این انکارها سهیم هستید!
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/rosari-sozi-din-setizy-nist/
#دین_ستیزی
#روسری_سوزی
#محمد_سروش_محلاتی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔶 دور از تو بادا اهرمن ايران من
🎙 استاد ناصر نقویان
✂️ برش هایی از متن:
🔸 اول؛
قرآن كريم در آيه ٨و ٩ سوره ممتحنه تكليف ما را با دشمنان و كافران براي هميشه مشخص كرده و با صراحت مي فرمايد خداوند شما را نهي نمي كند از نيكي كردن و عدالت ورزيدن با كساني كه با شما از در جنگ و خونريزي بر نيامده و شما را از شهر و ديارتان اخراج نكرده اند.
دوستي و محبت تنها با كساني ممنوع است كه با شما جنگيده و سبب اخراجتان از شهر و ديارتان شده اند.
🔸 دوم؛
نقل مشهوري است كه يكي از اطرافيان امام خميني به ايشان گفته بود فلاني با شما مخالف است. امام پاسخ داده بود: مخالف است كه است مگر من يكي از اصول دين هستم كه مخالفت با من سبب كفر شود؟!
🔸 سوم؛
ما چند برادريم.
افكار و آراي هر كدام هم متفاوت است.
از بين ما، دو نفر به شدت مخالف فكري هم هستند.
يكي مسؤول پايگاه بسيج محل است با تفكري انقلابي و ولايي ، داراي زندگي ساده و معمولي كه بعد از فوت مرحوم پدر، مادرمان نيز با او و خانواده اش زندگي ميكند و ايشان ضمن مسؤوليت هاي فراوان اجتماعي و سياسي ، رسيدگي به امور منزل و مادر را نيز برعهده داشته و از اين جهت شخصيتي متعهد، مهربان و بسيار قابل احترام دارد.
اما برادر ديگري از نظر فكر سياسي به شدت مخالف ايشان و دلِ خوشي از انقلاب و انقلابيون ندارد. خودش هم از ابراز اين تفكر و عقيده ابا و واهمه اي ندارد.
اما اين دو برادر مخالف ، در برادري كاملا موافق هم هستند به طوري كه چندي قبل به آن اخوي مخالف، راجع به برادر بسيجي ام گفتم: ميداني كه اتوموبيل فلاني بسيار فرسوده شده و گاهي در هفته چند بار به تعميرگاه مراجعه ميكند آيا شما ميتواني مبلغي مهيا كني تا او بتواند اتوموبيل بهتري تهيه كند؟ ايشان گفت: خودم مبلغي ندارم اما اگر وامي آماده شود حاضرم اقساطش را بپردازم تا اخوي و خانواده اش وسيله بهتري را تهيه كنند. همينطور در تمام مراسم و ميهماني هاي خانوادگي همه در كنار هم و با مهرباني و خوش رويي از يكديگر استقبال و پذيرايي كرده و در مشكلات، يار و ياور هميم.
🔸 چهارم؛
چند روز قبل لابلاي گفتگوي فرزندانم متوجه قهر و بلاك كردن آنان توسط يكي از برادرزاده ها شدم كه مسأله بر سر اختلافات سياسي بوده كه يكي شان در پيجش قربان صدقه رهبري رفته و ديگري با نظرات ايشان با شدت مخالفت كرده است.
🔸 پنجم؛ ششم ، هفتم و هزارم؛
متاسفانه جامعه را به سمتي برده اند كه بسياري از دوستان و بستگان حتي افراد يك خانواده ، در مقابل هم صف كشي فكري كرده و چون از نظر تفكر و تمايلات سياسي با هم موافق نيستند آنان را به جان هم انداخته ايم.
همه سخن من اينجاست كه در اين روزهاي پر التهاب كه از طرفي منتقدان و معترضان فراواني به ميدان اعتراض آمده اند و چون عليرغم وعده هاي فراوان و پرسابقه مسؤولان هيچ مكان مناسب و امني را براي انتقادها نيافته، مجبور به حضور در خيابان و لشگركشي خياباني شده و از سويي هرج و مرج طلبان و آشوبگران نيز ميدان را براي جولان هاي اغتشاشگرانه باز ديده و با تحريك دشمنان اين ملت دست به آشوب و اغتشاش زده اند و از جانب ديگر نيروهاي انتظامي براي فرو نشاندن آتش ، دست به سركوب و مقابله گشوده و در تاريكي شب و ظلمت فتنه ، معترض و آشوب گر را با باتوم و گلوله ي يكسان هدف گرفته و اولين نتيجه طبيعي و قهري اين همه هياهو و غبار ، كه البته بخشي از آن مخصوص اين سال و اين اوضاع نيست ، اين شده كه پس از فروكش كردن اوضاع ، بين ملت مسلمان ايران ، نقار خصومت و كينه بالا گرفته و برادر با برادر و خواهر با خواهر و پدر و مادر با فرزندان و دوست با دوست و همسايه با همسايه و خلاصه بخشي از ملت با بخشي ديگر از در كينه و دشمني در آمده و ملتي كه روزي يكپارچه و يك صدا و همدل و هم زبان عليه ظلم و بيداد فرياد مي كشيدند امروز دشمن خوني يكديگر شده و هر كدام به خيال خود براي خدا و بنام رهايي ملت، پرچم كينه و دشمني برافراشته ايم.
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/dor-az-to-bad-ahriman-iran-man/
#ایران
#ناصر_نقویان
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔶 علی(ع) و تزاحم حفظ نظام سیاسی با حفظ مصالح و حقوق عمومی
🎙 استاد سیدضیاء مرتضوی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 روزنامه جمهوری اسلامی
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱
1- پاس داشتن حقوق و مصالح جامعه بهویژه حقوق اساسی مردم از مهمترین فلسفههای وجودی نظام سیاسی مشروع است و به آسانی نمیتوان به عذر حفظ نظام سیاسی و استواری و اقتدار آن، این دسته از حقوق را نادیده گرفت.
2- نادیده گرفتن مصالح و حقوق عمومی مانند عدالت اجتماعی و ایجاد خفقان سیاسی یا فرهنگی، میتواند زمینههای ناامنی اجتماعی و اغتشاش و شورش عمومی را فراهم سازد و نظام اجتماعی آسیب ببیند.
3- طبع قدرت نامحدود این است که حاکمان را خواسته و ناخواسته میتواند به سوی محدود ساختن و سلب حقوق اجتماعی مردم، به نام حفظ نظام و پایداری دولت و جلوگیری از تضعیف آن بکشاند؛ در حالی که دلیل و انگیزه واقعی میتواند چیزی جز حفظ «خود» نباشد و نه حفظ نظام سیاسی یا نظام اجتماعی.
4- اصل نهم قانون اساسی پس از تأکید بر تفکیکناپذیری آزادی و استقلال و وحدت و تمامیت ارضی کشور، تاکید دارد «هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، آزادیهای مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند»؛ این در حالی است که حفظ استقلال و تمامیت ارضی از مهمترین رسالتهای دولتها به شمار میرود.
5- در تزاحم میان حفظ و استواری نظام با یک مصلحت و حق عمومی مانند عدالت اجتماعی، آزادی انتخابات، آزادی بیان و آزادی رسانههای عمومی و امکان بهرهمندی از شبکههای اجتماعی، گرچه در نگاهی کلی و ابتدایی، اصل حفظ نظام اجتماعی و نیز حفظ نظام سیاسی در کلیت خود مقدم است، اما باید کاملا توجه داشت که حتی اگر ملاک این تقدم خود حفظ نظام نیز باشد، با نگاهی که اینک به حقوق اساسی مردم و نقش آنان در تعیین سرنوشت خود و مطالبات سیاسی و اجتماعی وجود دارد، نادیده گرفتن این دست حقوق مردم، به تضعیف نظامهای اجتماعی و سیاسی و گاه زوال آنها میانجامد؛ یعنی همان که گمان میرود مایه استواری و بقا است، موجب سستی و نابودی خواهد شد.
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/ali-va-tazahom-hefz-nezam-siyasi/
#امام_علی
#تزاحم
#حقوق
#مصالح
#نظام_سیاسی
#سیدضیاء_مرتضوی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔶 صف معترضین به مشکلات اقتصادی از آشوبگران جدا گردد
🎙 آیت الله مکارم شیرازی
🎙 آیت الله نوری همدانی
🎙 آیت الله جوادی آملی
🎙 آیت الله سبحانی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 آیتالله مکارم شیرازی گفت: دشمنان خارجی، فضای مجازیِ رها و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم سه عامل اصلی حوادث اخیر است. تا زمانی که این عوامل باشد، احتمال آشوب وجود دارد. البته باید صف کسانی که به گرانیها و مشکلات اقتصادی اعتراض دارند از صف افراد شرور که در پی آشوب و ناامنی در کشور هستند، جدا گردد ........
🔸 آیتالله حسین نوری همدانی در این دیدار ضمن تبریک ایام فرخنده ماه ربیع الاول از خدمات نیروی انتظامی در برقراری امنیت و ایجاد نظم در جامعه تجلیل نمود و در ادامه با بیان اهمیت امنیت در جامعه افزود: امام صادق علیه السلام فرمودند: «ثَلَاثَهُ أَشْیَاءَ یَحْتَاجُ النَّاسُ طُرّاً إِلَیْهَا الْأَمْنُ وَ الْعَدْلُ وَ الْخِصْبُ»؛ یعنی در هر جامعه ای مردم به سه چیز نیاز دارند: امنیت و عدالت و فراوانی نعمت. باید توجه داشت هر سه این امور با مسئولیت شما ارتباط مستقیم دارد. رشد و پیشرفت جامعه تنها در سایه امنیت تحقق پیدا میکند. عدالت یعنی رعایت حقوق و گرفتن حق مظلوم که در آن نمیتوان کوتاهی نمود؛ و سوم فراوانی نعمت و بر طرف نمودند مایحتاج مردم و نیازهای ضروری مردم ......
🔸 آیتالله عبدالله جوادی آملی در این دیدار ضمن تبریک آغاز امامت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از زحمات خالصانه نیروی انتظامی قدردانی و برای شهدای این نیرو علوّ درجه مسئلت نمود و در ادامه بیان داشت: در احادیث معصومین علیهم السلام هست که «مَنْ قُتِلَ دُونَ مالِهِ فهوَ شَهیدٌ وَ مَنْ قُتِلَ دُونَ دِینِهِ فهوَ شَهیدٌ وَ مَنْ قُتِلَ دُونَ دَمِهِ فهوَ شَهیدٌ وَ مَنْ قُتِلَ دُونَ أهلِهِ فهوَ شَهیدٌ» شهید گاهی برای حفظ مال مردم است و گاهی برای حفظ ناموس مردم که ما برای تمامی شهدایی که برای حفظ دین و مال و ناموس مردم به شهادت رسیدهاند، طلب مغفرت میکنیم و دعا میکنیم تا حشرشان با حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام باشد .....
🔸 سردار حسین اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی، در ادامه برنامهها و دیدارهای خود در قم، با حضور در بیت آیتالله جعفر سبحانی، با این مرجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.
در ابتدای این دیدار سردار حسین اشتری، فرمانده فراجا گزارشی از وضعیت حوادث اخیر و عملکرد پلیس در سال جاری بخصوص ایام اربعین حسینی(ع) ارائه کرد.
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/saf-motarezin-be-moshkelat-eghtesadi-az-ashobgaran-jodasat/
#اعتراض
#اقتصاد
#آیت_الله_جوادی_آملی
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
#آیت_الله_نوری_همدانی
#آیت_الله_سبحانی
#سردار_اشتری
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔶 درنشست استادان دانشگاه تهران مطرح شد باب گفتگو میان نظام حکمرانی و جامعه باید گشوده شود
✂️ برش هایی از متن:
🔸 جمعی از استادان مطرح کشور درنشست «خانه گفتگوی دانشگاه تهران» با بیان اینکه وقتی بستر مناسبی برای بیان اعتراض اقشار مختلف وجود ندارد، شکل نامناسبی از اعتراض شکل میگیرد، اظهار داشتند: اجازه دهیم فضای گفتگو و طرح دیدگاههای مختلف در دانشگاه فراهم شود. تحلیل درست از وقایع اجتماعی به حل مسائل اجتماعی کمک میکند. از خشونت با افرادی که فقط شعار میدهند باید پرهیز شود. باید بپرسیم چرا در مقاطع مختلف با آشوب و شورش مواجه میشویم؟!
🔸 دکتر سید محمد مقیمی در اولین نشست «خانه گفتگوی دانشگاه تهران»، دستور کار این نشست را بررسی و پاسخ به این دو پرسش «آیا واقعاً دانشگاه تهران در جریانسازی و جهتدهی جامعه در راستای آنچه که مصلحت کشور، نظام و دانشگاه است، دارای مرجعیت است؟» و «اگر پاسخ به این سوال خیر است یا مرجعیت دانشگاه در حد مطلوب ما نیست، چه کار باید انجام دهیم تا دانشگاه تهران این مرجعیت را پیدا کند؟»، گفت: هر چند خانه گفتوگوی دانشگاه تهران همزمان با ناآرامیهای اخیر شکل گرفته است، اما نگاهم این است که یک نهاد موقت و کوتاهمدت نباشد؛ بلکه آن را مجمعی از خبرگان و عقلای منتخب دانشگاه تهران نامگذاری میکنم تا در موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با نگاهی علمی به بررسی و تحلیل موضوعات مبتلابه بپردازد و راهکار ارائه دهد. البته اگر این نهاد دائمی شود، میتواند به تناسب موضوعات مورد بحث، تغییراتی در اعضا داشته باشد.
وی تصریح کرد: برخی اصلاً حاضر نیستند در فضاهای قانونی و با مدارا به اعلام نقد و بیان اعتراض خود بپردازند و گاهی فضا را تند و هیجانی میکنند. البته تلاشمان این است که با ابزارهای انضباطی داخل دانشگاه به برخورد با این دانشجویان بپردازیم و از دخالتهای بیرونی جلوگیری کنیم، اما خوب در جریان ناآرامیها تعدادی از دانشجویان در خیابانهای اطراف دانشگاه یا در اغتشاشات خیابانی دستگیر شدهاند.
🔸 نگاه درست به موانع و چالشها
حجتالاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابیفرد، امام جمعه موقت تهران هم در این نشست ، گفت: خواهش میکنم که با نگاه درست به موانع و چالشهای پیش روی، به صورت جدی این جلسات ادامه پیدا کند.
🔸 وی درباره حجاب نیز گفت: از مسلمات قطعی است که ایمان را نمیتوان تحمیل کرد. ایمان باور و اعتقاد قلبی است. بحث این است که آیا اگر ما به مسألهای ایمان نداشتیم و انجام آن کار در مرئی و منظر عمومی برای جامعه آسیب جدی داشت، برای انجام آن آزاد هستیم یا خیر. این را باید مطالعه کرد. بدنه جامعه با یک اکثریت قاطعی به حجاب اعتقاد دارد.
🔸 دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: تحلیل درست از وقایع اجتماعی به حل مسائل اجتماعی کمک میکند. اگر تحلیل درست و عمیق نباشد و ابعاد مختلف مساله در آن دیده نشود، راه حل مناسبی هم نمیتواند از آن بیرون بیاید.
🔸 وی با اشاره به این که اگر مسائل اجتماعی را فقط از بعد سیاسی، حقوقی، امنیتی، جامعهشناختی و …نگاه کنیم، دچار کجفهمیهایی در فهم مساله میشویم که نمیگذارد ابعاد مساله خوب باز شود، گفت: یکی از مهمترین خصیصههای پساتجدد در هنر، معماری، ادبیات، سبک زندگی، بازیها و …، بیقاعدگی است. پساتجدد اصولاً با نگاه بیاعتمادی به اصول تجدد و به اصول گذشته، به پدیدهها نگاه میکند و میگوید همه چیز را باید از آغاز شروع کرد. محصول این نگاه، بهمریختگی فکری و اجتماعی است. این بهمریختگی را امروز در سطح جهانی میبینیم. لذا در دوره تغییرات اجتماعی بزرگ قرار گرفتهایم که یکی از شاخصههای آن، اعتراضات اجتماعی است.
سرعت زیاد دو قطبی شدن ......
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/bab-goftego-baz-shavad/
#اساتید
#دانشگاه_تهران
#جامعه
#حکمرانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔶 حجاب و شخصیت زن مسلمان
🎙 استاد حسن پویا
✂️ برش هایی از متن:
🔹 همه پیامبران الهی مروج حجاب بوده اند. در دین یهود نیز ممنوعیت تبرّج و خودنمایی به صراحت آمده است. (کتاب مقدس باب3) در انجیل هم دستوراتی در باره پوشانیدن موی سر و رعایت حجاب در حال دعا آمده است.(همان، باب 11)همچنین کشیشان چادر و روبنده برای زنان را یکی از ارکان اخلاقیات مسیحیت می دانستند.(تاریخ تمدن،ج 4،ص1223)
🔹 با توجه به آثار به دست آمده در ایران باستان، زن های ایرانی حجاب داشته اند. برخی محققان بر این باورند که نقش حجاب و پوشش زنان در ایران باستان برجسته بوده است.(تاریخ تمدن، ویل دورانت، ج1، ص433) به گفته وی در یونان باستان نیز زنان در صورت حفظ حجاب کامل می توانستند در مراسم مذهبی و دیدار با خویشان و دوستان خود شرکت کنند. (همان،ص340)
🔹 بر همین اساس امام خمینی به مانند بسیاری از فقها اصل حجاب را از جمله احکام ضروری دین اسلام شمرده است (استفتائات،ج 3،ص253) در قرآن کریم به حجاب امر شده است؛ آنجا که خداوند به پیامبر (ص) دستور می دهد همسران و دختران خود و زنان مؤمنان را به پوشش«جلباب» امر کند، تا زنان مسلمان از آزار و اذیت دیگران در امان بمانند: "یاایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهنّ من جلابیبهنّ ذلک ادنی آن یعرفن فلایؤذین و کان الله غفورا رحیما" (سوره احزاب، آیه 59)، همچنانکه ضمن تأکید بر پاکدامنی، از زنان مؤمن می خواهد زینت و آرایش خود را بر بیگانه آشکار نسازند و با خمار که نوعی پوشش روسری است، سر و گردن خود را بپوشانند:"قل للمومنات یغضضن من ابصارهنّ و یحفظن فروجهنّ و لایبدین زینتهنّ الا ما ظهر منها و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ و لایبدین زینتهنّ الا ...(سوره نور،آیه 31) و بدینسان فلسفه حجاب را مطرح کرده است.
🔹 از نظر شهید مطهری نگاه اسلام به مسأله پوشش، به بهداشت روانی اجتماع و استحکام خانواده و حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماعی کمک می کند و موجب می شود ارزش زن صیانت شود و در حد کالا نباشد (مجموعه آثار،ج19 ،ص433)؛ گرچه در غرب به بهانه دفاع از آزادی و حقوق زنان، به ترویج بی حجابی و عریانی زنان پرداخته اند و رضا خان در ایران سیاست تحمیلی کشف حجاب را به پیروی از همین نگاه دنبال کرد.
🔹 امام خمینی نخست در سال 1322 در کتاب کشف اسرار به موضوع کشف حجاب پرداخته و در سال 1341 نیز به آثار سوء کشف حجاب و حضور زن های بدون حجاب در ادارات توجه داده است. (صحیفه امام، ج 1، ص118)
🔹 درباره معنا و محدوده پوشش در مردان و زنان اختلاف نظر وجود دارد و از نگاه فقیهان لازم است همه بدن زن پوشیده شود. امام خمینی و دیگر فقها، پوشش تمام بدن زن به جز گردی صورت و دست ها تا مچ را واجب دانسته اند (تحریرالوسیله،ج 1،ص 117؛ استفتائات،ج3 ،ص 247 و 252).
🔹 از نظر امام خمینی و بسیاری از فقیهان، ویژگی خاصی برای پوشش از جهت نوع یا رنگ بیان نشده و تنها چند شرط برای تحقق اصل پوشش بیان شده، که عبارت اند از: جلب توجه نکردن و لباس شهرت نبودن (لباسی که موجب انگشت نما شدن وی شود) (تحریرالوسیله،ج 1،ص140؛ استفتائات،ج 3،ص 245).
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/hejab-va-shahksiyat-zan-moslman/
#حجاب
#شخصیت
#زن
#مسلمان
#حسن_پویا
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔶 قدرت نشانه قوت نیست!
🎙 استاد سید علی میرموسوی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 نظام های خودکامه و اقتدارگرا همواره به قدرت خود می بالند و آن را نشانه قوت خود می دانند، از این رو دلواپس نارضایتی و اعتراض های عمومی نیستند. به بیان دیگر آنان با یگانه دانستن قدرت و قوت، دچار نوعی خود فریبی می شوند و پوشالی بودن قدرت خود را از یاد می برند. این توهم آنان را به خشونت و سرکوب مخالفان وامی دارد و نوعی خودویرانگری را درپی دارد. غافل از آن که قدرت نشانه قوت نیست و بین آن دو تلازم و همراهی وجود ندارد.
🔹 باری بوزان نظریه پرداز برجسته امنیت، قوت(strenghth) یا توان دولت را از قدرت(power) آن تفکیک می کند. از نظر او قوت دولت به انسجام اجتماعی و سیاسی، ایده دولت و مشروعیت نهادهای آن بستگی دارد. ولی قدرت دولت بیشتر به عواملی مانند وسعت سرزمینی، جمعیت و نیروی نظامی وابسته است. امنیت نیز حاصل توجه همزمان به این دو عنصر است.
🔹 از این دیدگاه دولت ها به چهار نوع تقسیم و دسته بندی می شوند. دولت های بزرگ و قوی، دولت های بزرگ و ضعیف، دولت های کوچک و قوی و دولت های کوچک و ضعیف. دسته دوم دولت هایی هستند که با وجود قدرت نظامی و سرکوب گر ، با بحران مشروعیت و انسجام سیاسی روبرو هستند، از این رو قدرت آنها پوشالی است. در برابر دولت های دسته سوم با وجود کاستی قدرت، از قوت برخوردارند، از این رو در راه توسعه و پیشرفت روز افزون گام بر می دارند. سنگاپور نمونه روشن و موفق این دسته از دولت هاست.
🔹 دولت های ضعیف بیشتر با تهدیدات داخلی روبرو هستند، چون از مشروعیت و انسجام لازم برخوردار نیستند. امنیت ملی در این دولت ها مبهم و دست مایه ای برای سرکوب مخالفان دولت است. دولت و جامعه با یکدیگر بیگانه اند. در نبود همگرایی و اجماع سیاسی، حکومت بیشتر به کاربرد زور روی می آورد. آشفتگی اوضاع داخلی، میزان بالای خشونت، کنترل رسانه ها، نقش پلیس و نیروهای امنیتی، کشمکش های عمده سیاسی، فقدان هویت انسجام یافته ملی از مهم ترین نشانه های دولت های ضعیف است. بر عکس دولت های قوی تنها با تهدیدات خارجی روبرو هستند. آنها از مشروعیت گسترده ای در بین مردم برخوردارند. دولت و جامعه رابطه ای نزدیک دارند.
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/ghodrat-neshane-ghovate-nist/
#قوت
#قدرت
#نشانه
#سید_علی_میرموسوی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa