eitaa logo
اندیشه ما
669 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 📢 سال‌هاست که «جمهوري مداحان» را جايگزين «جمهوري اسلامي» کرده‌ايم ما با نهج‌البلاغه انقلاب کرديم و حالا با رساله عمليه مي‌خواهيم کشور را اداره کنيم! 🎙 استاد مسيح مهاجرى 🔸 بعد از آنکه انقلاب اسلامي مردم ايران به پيروزي رسيد، يکي از بزرگان حوزه علميه قم با مشاهده بعضي اقدامات دست‌اندرکاران، ضمن ابراز نگراني از روش نادرست برخورد با مردم و جمود بر بعضي مناسک همزمان با ناديده گرفتن حقوق اساسي شهروندان گفت: ما با نهج‌البلاغه انقلاب کرديم و حالا با رساله عمليه مي‌خواهيم کشور را اداره کنيم! اين سخن حکيمانه که هشدار مهمي براي جلوگيري از تغيير مسير حکمراني بود، يا شنيده نشد و يا دست‌اندرکاران از عمل کردن به آن خودداري کردند. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/jomhori-madahan-jomhori-eslami/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ جهان اسلام و همزیستی صلح‌آمیز پیروان مذاهب 🎙 استاد سید محمدعلی بحرالعلوم ✂️ برش هایی از متن: 🔸نامگذاری هفته‌ای به نام هفته وحدت به ابتکار جمهوری اسلامی ایران بی‌شک حرکت ارزنده‌ای در راستای جلب توجه و همراهی امت اسلامی بوده است. این ایام بهانه‌ای‌ است که بر تحکیم وحدت بین شیعه و سنی تأکید کرده و نقاط ضعف و قوت همبستگی و یکدلی بین همه مذاهب اسلامی را برشماریم. 🔸 در همین رابطه سید محمدعلی بحرالعلوم، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه در نجف در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: مسلمانان در گوشه و کنار جهان به‌ویژه در منطقه‌ای که زندگی می‌کنیم یعنی خاورمیانه که شامل کشورهای عربی و اسلامی است در قرون اخیر دچار ضعف شدید شدند. عدم استفاده از منابع اصلی دین، منجر به عقب‌ماندگی و عدم پیشرفت مسلمانان شده و درگیری‌هایی که بین کشورها و ملت‌های اسلامی رخ داد باعث تضعیف آنها شده است. 🔺 عوامل داخلی و خارجی تضعیف امت اسلامی 🔸 وی افزود: این ضعف، نتیجه عوامل خارجی و داخلی است. عوامل خارجی مانند دولت‌های بزرگ استعماری که بر کشورهای اسلامی سلطه دارند و عوامل داخلی، شامل ضعف واضح علمی جوامع اسلامی و دولت‌های حاکم بر کشورهای اسلامی در طول قرون گذشته یعنی در طول سده‌های گذشته است که ما گرفتار حکومت‌های ضد علم، ضد پیشرفت و ضد تمسک حقیقی به اسلام بوده‌ایم. این امر منجر به ضعف توان اجتماعی، اساسی، عقیدتی و علمی این کشورها شد. 🔸 بحرالعلوم تصریح کرد: همچنین برنامه‌های استعمار و سلطه قدرت‌های بزرگ بر مناطق اسلامی که ثروت‌های مادی بسیاری دارد و این‌که همه جهان به این ثروت‌ها و مناطق چشم دارند عامل دیگر عقب‌ماندگی است. ضعف این کشورها که دو سه قرن به طول انجامیده منجر به تکه تکه شدن آن‌ها شد و عدم وجود توان واقعی برای بهره بردن از دین اسلام این جوامع را تضعیف کرده است. اسلام دینی است که مردم را به پیشرفت و رشد فرا می‌خواند و به رشد نفس انسانی دعوت می‌کند که خداوند سبحانه و تعالی به آن امر کرده است اما متأسفانه دولت‌های اسلامی در طول قرون گذشته به حاکمیت این ارزش‌ها و وحدت جوامع اقدام نکردند و تفرقه در امت اسلام باعث عقب‌افتادگی آن طی سال‌ها و قرون گذشته شده است. 🔺 لزوم افزایش شناخت مذاهب از یکدیگر 🔸 حجت‌الاسلام بحرالعلوم ادامه داد: در واقع باید ببینیم به تقریب بین مذاهب چگونه نگاه می‌کنیم. ۱۰۰ سال قبل مشکل اصلی، ناآگاهی نسبت به مذاهب به‌ویژه نسبت به امامیه بود. یعنی علمای اهل سنت و دیگر مذاهب از بسیاری از اصول و مبانی مذهب امامیه اطلاع نداشتند. از این رو علمای شیعه از دهه پنجاه قرن گذشته دست به انتشار وسیع آثار شیعی زدند. مرحوم آیت الله بروجردی و مرحوم سید حکیم در دهه ۵۰ و ۶۰ قرن گذشته به انتشار کتاب‌های مذهب امامیه و فقه آن اقدام کردند. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/jahan-eslam-va-hamsity-solamiz/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ نباید بار حجاب را به نیروی انتظامی و بسیج محول کرد با کم حجابی برخی افراد حادثه‌ای رخ نداده همه از خشونت و آشفتگی امنیتی آسیب می بینند 🎙 علی لاریجانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 رئیس سابق مجلس در گفت و گو با روزنامه «اطلاعات» تاکید کرد : در نتیجه این مسائل اخیر، باید حکومت و افراد دست‌اندرکار بدانند که افراط در پرداختن به امور اجتماعی، واکنش‌های افراطی هم دارد ... مقوله حجاب یکی از موضوعات مهم اسلام است، اما آیا اهمیت این موضوع به اندازه توحید یا نبوت است؟ ... قانون حجاب مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند با تأنی بیشتری اجرا شود. 🔺 در وقایع اخیر باید به همه ساحت‌ها توجه داشت 🔹 مسأله امروز، وضع اخیر کشور است. تبدیل گام‌به‌گام برخی نابرابری‌ها به نارضایتی فعال و محرکی که این نارضایتی‌ها را به خشونت تبدیل کرده است. شما که سال ها در مصادر عالی به ویژه در مقام رئیس قوه قانونگذاری بودید، مصادیق تبعیض و نابرابری را در حوزه‌های قانونگذاری و اجرا چگونه ارزیابی می‌کنید و صورت‌بندی شما از وقایع اخیر چیست؟ 🔸🔸 وقایع اخیر جنبه‌های مختلف دارد و برای یک تحلیل دقیق باید به همه ساحت‌ها توجه داشت. یک وجه این موضوع، خانم مهسا امینی بود، حادثه‌ای که غمبار و تأسف برانگیز بود. با گزارشی هم که درباره علت فوت ایشان ارائه شد معلوم شد که ضرب و جرحی در کار نبوده، ولی به هرحال هدایت ایشان به ساختمان نیروی انتظامی، باعث وارد شدن یک آسیب روحی به ایشان و نهایتاً فوت ایشان شد و عواطف مردم را برانگیخت. در وجه دیگر، مسأله این است که اکنون در یک شرایطی هستیم که موضوع تبدیل به خشونت و آشفتگی امنیتی شده است و همه از آن خسارت می‌بینند. همان طور که رهبر معظم انقلاب تحلیل جامعی را ارائه کردند، عده‌ای هم از این موضوع سوء استفاده می‌کنند. دشمنان ایران، خفته نیستند و از این موضوع، هدف‌هایی را دنبال کردند که نتیجه آن، ایجاد آشوب و به‌هم ریختگی امنیتی است. در این شرایط هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به این مسأله بی‌تفاوت باشد. چون در آشفتگی، به همه ستم می‌شود و گاه طرفین در این آشفتگی، کارهایی انجام می‌دهند که خسارتبار است. در این ماجرا، نیروی انتظامی، بسیج و سپاه که نیروهای فداکاری هستند، خسارت دیدند، از آن طرف هم افرادی که در آشفتگی‌ها بودند، فرزندان همین کشورند و صدمه به آنها هم تأسف‌ برانگیز است. من فکر می‌کنم تمام کسانی که دوستدار ایران هستند باید توجه داشته باشند که در هیچ کشوری در وضع آشفته نمی‌شود به مسائلی مانند عدالت پرداخت. در این وضع به افراد مختلف ستم می‌شود. به‌طور مثال در دانشگاه صنعتی شریف که من به دلیل تحصیل خودم در آنجا با این دانشگاه ارتباط دارم، یک سری از تظاهر ‌کنندگان شعارهای زشتی دادند که در شأن محیط دانشگاهی نبود؛ البته ممکن است افرادی غیردانشجو این شعارها را سر داده باشند اما به‌ هرحال دانشجویان بسیجی خیلی با متانت عمل کردند و شعارهای خودشان را دادند. در اینجا برخی از اساتید برای وساطت آمدند و خواستار درست کردن دالانی برای خروج دانشجویان شدند ولی افرادی که از بیرون فضای دانشگاه آمدند، اساتید را هم مورد ضرب و شتم قرار دادند و اکنون موضوع بی‌حرمتی است که اساتید را برآشفته است. تردید نکنید مسئول آن نهاد امنیتی هر که باشد چنین دستوری را برای اعمال خشونت نداده است. اما در وضع آشفته، از این اتفاق‌ها رخ می‌دهد. این نکته مهم باید در جامعه جا بیفتد که حرف حق را باید از مسیر درست زد و در مسیر نادرست حق پوشیده می‌شود. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/bar-hejab-nabayad-ba-niroye-entezami-bashad/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ آیا ریشه‌ی فقهی گشت ارشاد به آیت‌الله منتظری برمی‌گردد؟ 🎙 مجتبی لطفی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 حجت الاسلام مجتبی لطفی، از شاگران مرحوم آیت الله منتظری در یادداشتی تلگرامی با عنوان «سخنی از سر صدق با جناب استاد سروش محلاتی» در واکنش به بخشی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی نوشت: 🔸 حضرت آقای سروش محلاتی در نوشته کوتاهی می گویند: گشت ارشاد، با عنوان (دائره حسبه) ریشه در فقه عامه دارد و از دوران خلافت بجا مانده است و فقهای شیعه با الهام از پیشوایان معصوم خود، با این نهاد حکومتی همراهی نداشته و احدی از فقهای قرون گذشته این موضوع را به کتابهای فقهی وارد نکرده است. وی سپس نوشته:” ورود این موضوع به فقه ما در دوران معاصر و توسط آیت‌الله منتظری صورت گرفته است.” 🔸 اگر مراد جناب آقای سروش درج مبحث امور حسبه در جلد دوم ولایت فقیه آقای منتظری است، انصافاً دقتی از جناب سروش محلاتی در این انتساب دیده نمی‌شود زیرا به غیر اینکه مرحوم استاد فقط ۷۰ باب از کتاب “معالم القربه” ابن اخوه قرشی را نقل کرده‌اند، حتی در این نقل نیز چه سخنی از “گشت ارشاد” به میان آمده که در این دوره منفوریت گشت ارشاد، آنرا به آیت‌الله منتظری منتسب نموده‌اند؟ جالب اینکه گویا ورود اولیه آنرا در فقه شیعه در دوران معاصر به مرحوم استاد نسبت دادند! که گفته شد فقط نقل قول است و سخنی از گشت ارشاد در بین نیست، علاوه بر این و سالها قبل، آیت لله خمینی در کتاب البیع خویش که در نجف تألیف شده است، عنوان “حکم الامور الحسبه” را ذکر کردند و حفظ جوانان مسلمان از انحراف از اسلام و ممانعت از تبلیغات ضد اسلام را از واضح‌ترین امور حسبه دانسته که تنها راه وصول به آن را، تشکیل حکومت عادله اسلامی، می‌داند. طبیعی است که امور حسبه در نظر آقای خمینی منوط به تشکیل حکومت و توسط او اجرایی خواهد شد. 🔸 بحث، مشروحی دارد که فعلاً جایش اینجا نیست و تعجب است از حضرت آقای سروش که بی.محابا و امروزه، ریشه فقهی گشت ارشاد را به آیت الله منتظری برگشت دهد! و تعجب بیشتر آن است که گویا ایشان نظرات آقای منتظری را تنها منحصر به کتاب ولایت فقیه می‌داند و گرنه به دیگر انظار در دیگر تراث علمی ایشان نیز مراجعه می‌کردند؛ آنجا که “اقدامات پلیسی و رفتارهای خشونت آمیز را در بحث حجاب، دارای اثر معکوس می‌داند”، همانی که امروزه پس از ماجرای فجیع مرحوم مهسا امینی شاهد هستیم. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/rishe-gasht-ershad/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ شاخصه های مهم سیره پیامبر(ص)در مواجهه با مردم احترام به نظر جمع بود 🎙 استاد حسین نصر اصفهانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 استاد حسین نصر اصفهانی مدارا و قائل بودن به حق اظهار نظر برای مردم را از شاخصه‌های مهم سیره اجتماعی حضرت محمد صلی الله علیه و آله دانست و گفت: علماء دین و افرادی که در کشورهای منتسب به اسلام مسئولیت دارند، باید با تمسک به روش آن حضرت زمینه جذب جوانان به دین را فراهم کنند. 🔸 این استاد دروس خارج حوزه علمیه در گفت و گو با شفقنا تصریح کرد: یکی از شاخصه های مهم سیره پیامبر(ص)در مواجهه با مردم احترام به نظر جمع بود؛ در جریاناتی مانند جنگ احد با اینکه نظر پیامبر این بود که در داخل مدینه بمانند و از همانجا با دشمن برخورد کنند، اما اکثریت یاران ایشان پیشنهاد کردند که برای رویارویی با سپاه دشمن از شهر خارج شوند. پیامبر به نظر آنها احترام گذاشت و طبق پیشنهاد آنان عمل کرد. 🔸 وی ادامه داد: هرکجا که بحث وحی و وضع قانون از طرف پروردگار مطرح نبود، پیامبر حق اظهار نظر را برای مردم محفوظ می‌دانستند و اجازه می‌دادند مردم اظهار نظر کنند؛ مثلا در جنگ بدر پیامبر(ص) در جایی محلی آمد. یکی از اصحاب خدمت ایشان رسید و گفت اینجا به امر خدا فرود آمدید یا نظر خودتان است؟ حضرت گفتند نظر خودم است. آن شخص گفت اینجا به چند دلیل جای مناسبی نیست و به منطقه دیگری برویم. حضرت نظر او را پذیرفتند. 🔺 پیامبر(ص) از قدرت سیاسی برای ایمان آوردن پیروان سایر ادیان استفاده نکرد 🔸 آقای نصراصفهانی، توجه به حقوق مردم را یکی دیگر از شاخصه‌های مهم سیره اجتماعی پیامبر خاتم دانست و تصریح کرد: حضرت محمد صلی الله علیه و آله، در روزهای آخر عمر شریفشان به سختی در مسجد مدینه حاضر شدند و خواستند همه مهاجر و انصار حضور یابند. پس از ایراد سخنانی فرمودند اگر کسی حقی بر گردن من دارد این حق را مطالبه کند. آنچنان که در تاریخ نقل می کنند، حضرت اصرار بر این مطلب کردند و گفتند رسوایی در این دنیا راحت تر از رسوایی در آخرت است. ایشان با اصرار خود مردم را تشویق به مطالبه حق خود حتی در مورد خودشان کردند. 🔸 وی به حضور کفار و پیروان سایر ادیان در جامعه تحت مدیریت پیامبر گرامی اسلام اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) با اینکه در آن جامعه قدرت داشت، اما از قدرت سیاسی خود برای ایمان آوردن پیروان سایر ادیان استفاده نکرد. حضرت می‌خواستند مردم با آگاهی و علم دین او را مورد ارزیابی قرار دهند. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/sire-payambar-ehteram-be-nazar-jame/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
🔹 تلخی انتقاد یا شیرینی ستایش 🎙 استاد مهراب صادق نیا 🔸 سال‌ها پیش به دلیل درد شدید زانو با مشورت یکی از دوستان، به یک دکتر ارتوپد مراجعه کردم. بعد از کلی بررسی و آزمایش، پرسید: فوتبال بازی می‌کنی؟ گفتم: بله زیاد! سری به نشانه‌ی فهمیدن تکان داد و گفت باید زانوی خود را عمل کنی، رباط پاره کرده‌ای. وقتی توضیح داد و عمق مشکل را گفت، از بیماری و عمل ترسیدم و سعی کردم به خودم بقبولانم اشتباه کرده است. به سراغ دکتر دیگری رفتم که به تدیّن و ایمان معروف بود. شنیده بودم که دکتر آیت‌الله مرعشیِ نجفی است و بسیار خداترس و باتقواست. ارتوپد نبود ولی برای هر دردی نسخه می‌نوشت. آزمایش‌ها را نشان‌ش دادم و نظر دکتر پیشین را هم گفتم. لبخندی زد و گفت: نه! چیز مهمی نیست .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/talkhi-enteghad-ya-shiriny-setayesh/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ اینگونه مردن ، قتل است یا مرگ ؟‌ 🎙 استاد محمد سروش محلاتی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 با فرضِ اینکه حادثه درگذشت ، همانگونه که رسما گزارش شده ، اتفاق افتاده ، آیا بطور کلی این "نوع مردن" از نظر فقهی "قتل" بحساب میاید ؟ 🔻 پاسخ برای رسیدن به پاسخ این سوال ، توجه به این نکات لازم است : ۱ . یک قاعده فقهی از پیامبر اکرم رسیده است که : هر کس که فردی را شب از خانه اش بیرون ببرد ، ضامن است مگر اقامه بینه کند که او را سالم به خانه رسانده است : کل من طرق رجلا باللیل فاخرجه من منزله فهو له ضامن ... ( کافی . فقیه . تهذیب ) بر اساس این قاعده ، اگر فردی را ‐ به زور ببرند و ‐ اجازه همراهی خانواده اش را هم ندهند ‐ و همه دقایق زندگی او در زمان غیبت ، کاملا روشن و بدون ابهام نباشد ، مسئولیت جان او با کسانی است که او را برده اند ، انها "متهم" هستند و باید برائت خود را اثبات کنند . و در این مورد ، "اصل بر برائت" نیست . ۲ . کسانی که فردی را به زور همراه خود میبرند و سپس حادثه مرگ اتفاق میافتد ، برای رفع اتهام از خود ، باید گزارش مستند و معتبر از لحظه لحظه فرد متوفا در دوره حبس ارائه کنند . و اگر این گزارش کامل نبوده و مثلا فیلم ناقص و یا شاهدان در مقطعی از زمان حضور نداشته باشد ، اتهام ثابت است و باید انان تبرئه خود را اثبات کنند . در اینگونه موارد شهادت و گواهی کسانی که در دستگیری دخالت داشته و همکارانشان بی اعتبار است چون از شرایط شاهد "متهم نبودن" است . ۳ . خانواده متوفا حق تحقیق و تفحص در باره حادثه را دارند و مسئولیت نهادهای حکومتی ، موجب حذف اولیای متوفا در روند تحقیق نیست ، انها میتوانند مستقیما و همراه متخصصان امین خود ، در مراحل تحقیق از حادثه و یا کالبد شکافی و یا ازمایشات بعد حضور یابند . مانع شدن از این حضور ، و محرمانه تلقی کردن روند تحقیق ، اعتبار نظر نهادهای مربوطه را مخدوش ساخته و با وجود اتهام ، مساله را مشمول همان قاعده از پیامبر مینماید . 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ghatl-ya-marg/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ بررسی نقش حکومت‌ها در ایجاد تفرقه بین مذاهب 🎙 علیرضا اختیاری ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش خبرنگار«سایت اندیشه ما» به نقل از ایکنا حجت‌الاسلام علیرضا اختیاری، استاد سطح عالی حوزه و مدرس دانشگاه در همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: نامگذاری هفته وحدت یک ابتکار از سوی امام خمینی(ره) بود که متاسفانه برخی آن را جدی نگرفته و یا سعی در کمرنگ کردن آن داشتند. 🔸 وی افزود: اگر این ارزش از سوی همه مسلمانان جهان درک می‌شد به گفته رهبر انقلاب بسیاری از چالش‌ها و مشکلاتی که امروز جامعه مسلمانان با آن روبه رو هستند وجود نداشت. اما دشمن ارزش این ابتکار امام(ره) را فهمید و برای خنثی سازی این وحدت برنامه‌ریزی‌هایی کرد. 🔸 اختیاری بیان کرد: وحدت در بدنه جهان اسلام در بین امت شیعه و اهل سنت در طول تاریخ وجود داشته و اکنون نیز وجود دارد، جهان اسلام در لایه‌های زیرین خود این وحدت را دارد. در مناطق مختلفی از جمله جهان و کشورمان شیعیان و اهل تسنن با دوستی و مودت در کنار هم زندگی می‌کنند. 🔸 وی با اشاره به خاطره‌ای از ایام تبلیغ خود یادآور شد: در روستایی در ماه رمضان در ایام تبلیغ ساکن بودم که دو نفر باهم دچار چالشی شده بودند به بنده رجوع کردند یکی از آنها صاحب گله گوسفندی بود که به دلیل نیاز مالی می‌خواست گله خود را یک جا بفروشد و دیگری کسی بود که در کار خرید و فروش دام بود و اصرار داشت که طرف مقابل نباید گله‌اش را بفروشد، چراکه با فروش آن معیشتش دچار مشکل می‌شود می‌گفت با اینکه این معامله برای من سود زیادی دارد اما به حرمت نان و نمکی که با او خورده‌ام نمی خواهم او ضرر کند. بعد از رفتن آنها صاحب خانه به من گفت این دو نفر که تا این حد با هم صمیمی بودند یکی شیعه و دیگری سنی بود. چنین مواردی در دوستی و همراهی بین شیعه و سنی در اقصی نقاط کشور ما از شمال گرفته تاسیستان وجود دارد. 🔹 وحدت جهان اسلام باید به راهبردی بین خواص و نخبگان تبدیل شود 🔸 این استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه این وحدتی که در بدنه جهان اسلام وجود دارد باید به راهبردی بین خواص و نخبگان تبدیل شود، یادآور شد: همچنان که مردم وحدت بین خود را حفظ کردند باید همین وحدت سرلوحه خواص و نخبگان کشورهای اسلامی شود که این مهم هدف نام‌گذاری اما از هفته وحدت بود و تمام دلسوزان اسلام در عصر حاضر به دنبال آن هستند اگر این مهم حاکم شود نفوذ استعمار بر مسلمانان نیز بسیار کاهش پیدا می‌کند. اختیاری تاکید کرد: مهم‌ترین اشتراکات ما (شیعه و سنی) در قرآن است این کتاب الهی هم نزد شیعیان و هم اهل سنت ارزش بسیار بالایی دارد هرچه تعالی از قرآن اخذ کنیم به سمت وحدت پیش رفته‌ایم اگر به قرآن باز گردیم، همه چالش‌های اهل تسنن و تشیع حل می‌شود چراکه ظرفیت عظیمی در قرآن برای هدایت وجود دارد. مشکلات امروز ما به خاطر درک دقیق نداشتن از قران است از این رو اختلاف بین تفاسیر قرآن هم زیاد است. هر جا به دامن قرآن برگشتیم و از نور این کتاب مبین بهره‌مند شدیم دشمنان نتواستند بر مسلمانان حاکم شوند. 🔸 وی با بیان اینکه اشتراکات بین دو مذهب شیعه و سنی بسیار زیاد است، به وجود مقدس پیامبر(ص) که هدایت‌گر شیعه و سنی است اشاره کرد و گفت: اشتراک در بیانات و سیره نبی اکرم(ص) یکی از مهم‌ترین وجه اشتراکات است، اگر به تعالیم ایشان عمل کنیم قطعا وحدت در سایه تعالی حاصل می‌شود. 🔹 اهل بیت و محبت به ایشان؛ از وجه اشتراکات بین شیعه و سنی 🔸 این استاد سطح عالی حوزه به مورد دیگری در وجه اشتراک مسلمانان اشاره کرد و بیان کرد: اهل بیت و محبت به ایشان که شاید عجیب به نظر برسد و برخی آن را ریشه افتراق بدانند خود از وجه اشتراکات بین شیعه و سنی است، چراکه این محبت می‌تواند ایجاد کننده وحدت باشد. حدیث ثقلین که از پیامبر(ص) نقل شده هم در بین اهل تسنن و تشیع اعتبار دارد و همین حدیث مبنای وحدت است. به طور مثال پدیده عظیم اربعین خاص تشیع نیست، در همین اربعین سال‌جاری علمایی از اهل تسنن از بجنورد و شهرهای سنی نشین کشور عازم این پیاده‌روی بودند، این «حب‌الحسین یجمعنا» یک حقیقت انکار ناپذیر است که حضور اهل سنت را در آن شاهد هستیم. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/barresi-naghsh-hokomat-ha-dar-ijad-tafraghe/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa