eitaa logo
اندیشه ما
665 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جلسه لایو سالگرد ارتحال امام 🎙 نظریه پرداز: استاد کاظم قاضی زاده 📜 موضوع: نسبت جمهوریت و اسلامیت در حکومت اسلامی (بررسی تحول دیدگاه امام خمینی ره) 🗓 14 خرداد 🕙 ساعت 22 پخش به صورت لایو در اینستاگرام موسسه فهیم به نشانی: https://instagram.com/m_fahiminst?igshid=YmMyMTA2M2Y= 👇🏻جهت مشاهده صفحه این خبر در سایت اندیشه ما به نشانی زیر مراجعه کنید: https://andishehma.com/ertehal-emam/
✳️ امام خمینی و انقلابی گری 🎙 استاد مهدی پورحسین ✂️ برش هایی از متن: 🔻 مقدمه 🔻 یکی از مفاهیم پرکاربرد در ادبیات امروز جامعه، مفهوم «انقلابیگری» است و این واژه به نسبت فراوانی خود، به امام خمینی نیز منتسب می‌شود. روشن است که امام خمینی نامدارترین انقلابی در دنیای معاصر بشمار می‌رود اما به همان میزان نیز واضح است که انقلابی بودن امام با آنچه امروزه به ایشان نسبت داده می‌شود کاملا متفاوت است. عمده کسانی که امروزه از انقلابیگری دم می‌زنند تصور می‌کنند انقلابی­گری مساوی با تندروی و اقدامات خارج از موازین و نادیده گرفتن قواعد قانونی و گاه شرعی است، شیوه­ای که در قاموس اندیشه و عمل امام خمینی جایگاهی ندارد. امام خمینی در عین حال که خود یک انقلابی تمام عیار بوده و در عرصه عمل نیز یکی از گسترده­ترین انقلاب­های تاریخ را رقم زده است، اما هرگز از موازین شرعی و رفتار اعتدالی خارج نشده و همگان را به همین صراط مستقیم نیز دعوت می‌کرده است. امام خمینی حتی قبل از انقلاب اسلامی که مشغول مبارزه با یک حکومت جائر بوده، حاضر نمی‌شد خارج از چهارجوب دینی عمل کرده، به تندروی بپردازد. در همان زمان، هنگامی که آیت الله سعیدی در نامه­ای به ایشان اطلاع می دهد که در برخی محافل حوزوی متهم به تندروی شده است، تصریح می کند: «آنچه به من نسبت داده‏اند، كه قدرى تندروى شده است، همان طور كه حدس زده‏ايد دروغ است. من كارى نكردم كه تندروى باشد. از خداوند تعالى اميد عفو دارم در قصور و تقصير؛ و از درگاه مقدسش توفيق خدمت به اسلام و مسلمين خواستارم» 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/emam-khomeini-enghelabigari/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ عدالت در اندیشه حکمرانی امام(ره) معیاری برای سنجش میزان اسلامیت نظام 🎙 استاد شریف لک زایی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 گفتمان حکمرانی مطلوب امام از دوره آغاز نهضت تا پیروزی انقلاب و در دوره رهبری با چه تحولاتی روبه‌رو شد؟ 🔸 به عبارتی به مرور زمان تغییراتی در این گفتمان برخاسته از تحولات در اندیشه سیاسی فقهی امام و همچنین تماس با تجربیات بشری به ویژه در مؤلفه مهمی چون نقش و جایگاه مردم در امر حکمرانی صورت گرفت؟ 🔸 لک‌زایی: واژه حکمرانی در ادبیات اندیشه اسلامی سابقه دارد. این واژه در ادبیات مرسوم دانش سیاسی چند سالی است که زیاد به کار گرفته می‌شود که بیشتر متأثر از پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول و اعلام ۸ شاخص اصلی حکمرانی خوب است، اما در ادبیات اندیشه اسلامی، به ویژه در ادبیات بسیار قدیم، واژه حکمرانی وجود داشت و واژه جدیدی نیست. گفتمان امام(ره) هم از یک طرف گفتمان اسلام است که امام(ره) به شدت به دنبال تقویت، ترویج و بسط آن بود و طبیعتاً جامعه و حکومت باید براساس این نوع نگاه به آموزه‌های اسلامی ظهور کند، اما از یک طرف هم گفتمان امام(ره) و گفتمان مردم مسلمان ایران و نیز مردم ایران بوده است و امام(ره)‌ توجه بسیاری به مردم داشتند و معتقد بودند که مردم باید در فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مشارکت جدی و مؤثری داشته باشند. 🔸 امام(ره) قبل از اینکه رهبر جمهوری اسلامی شود، مرجع تقلید عمومی مسلمانان بود و خیلی از مسلمانان در ایران و خارج از ایران از ایشان تبعیت و نظرات فقهی ایشان را اجرا می‌کردند. انقلاب هم به رهبری امام(ره) مبتنی بر آموزه‌های دینی و اسلامی و همراهی مردم به نحو بسیار گسترده‌ای به پیروزی رسید و هم دفاع مقدس به رهبری امام(ره) و باز هم با همراهی و حضور مردم با موفقیت به سرانجام رسید. در همه این سال‌ها، به ویژه ده سال رهبری امام(ره) مثلث «رهبری ـ مردم ـ دین» به صورت بسیار به هم‌پیوسته و هم‌بسته‌ای در کنار هم حضور دارند و طبیعتاً حکمرانی مطلوب امام(ره) هم برخاسته از این است که به لحاظ فرهنگی از آموزه‌های دینی و اسلامی تغذیه می‌شود و تبلور آن با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد که مبتنی بر این آموزه‌های دینی، یک فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جدیدی را شکل می‌دهند و رهبری هم هدایت و نظارت و به تعبیر دقیق رهبری می‌کند نه اینکه مداخله کند.البته در دوران انتهایی جنگ و دفاع مقدس حضور و مشارکت مردم کمتر می‌شود و فرماندهان هم توقعات و انتظارات زیادی را مطرح می‌کنند. به همین دلیل وقتی که تهاجم جدید عراق آغاز می‌شود، امام(ره) تن به پذیرش آتش‌بس داد که نشان می‌دهد امام(ره) رهبری است که می‌خواهد از جایگاه و پایگاه دین و مرجعیت دینی و با صداقت و همراهی مردم جامعه را به پیش ببرد. وقتی این اتفاق می‌افتد، تجربه و فضای جدیدی شکل می‌گیرد که موجب می‌شود مردم به صورت گسترده دوباره همراه شوند. از طرفی در همه این ده سال رهبری امام(ره) و حتی قبل از آن، استفاده ایشان از تجارب بشری در حوزه حکمرانی قابل مشاهده است. قبل از پیروزی انقلاب وقتی در مورد مفهوم جمهوری از ایشان سؤال می‌شود، امام(ره) پاسخ می‌دهند که مراد از جمهوری در جمهوری اسلامی همان جمهوری‌ای است که همه دنیا آن را می‌‌فهمند و این پاسخ هم ناظر به بعد فلسفی مفهوم جمهوری است که یک وجود بیشتر ندارد و هم ناظر به تجربه بشری است که در دنیا همه جمهوری را حضور فعال و اثرگذار مردم معنی می‌کنند.متأسفانه از دوره‌ای به نظر می‌رسد که این گفتمان امام(ره) به ویژه در حوزه حضور مردم تحت‌الشعاع بخشی از مباحث سیاسی و جناحی قرار می‌گیرد و امروز شاهد فاصله زیاد بین دولت و ملت هستیم و ارتباط به شدت کاهش پیدا کرده و همبستگی دوره اول انقلاب بین دولت و ملت کمتر شده است. دلیل این نزول و افزایش فاصله، همین امتیازات و رانت‌های اقتصادی است که نصیب یک عده شد و مردم نامحرم تلقی شدند و محروم شدند. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/edalat-dar-andishe-emam/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
🔹 🔹✳️ پیام تسلیت آیت الله سید محمد هاشمی به مناسبت درگذشت مرحوم دعایی ✂️ برش هایی از متن: ▪️ انالله واناالیه راجعون "لایَستَوی مِنکم مَن انْفَقَ مِنْ قَبْلِ الفَتْحِ وَقاتَلََ اولئك اعظمُ درجةََ ِمن الذين اَنفَقُوا مِن بعدُ وقاتلوا " مجاهد نستوه،پارسا،دریا دل،سبک بال،ساده زیست،جذاب،ومتواضع حضرت دعائی عزیزکه غم هجرانش همه دوستان وهمرزمان خویش را اندوهگین وپریشان نموده به مصداق ایه فوق ازجمله یارانی بودکه ازهمان روزهای اغازین نهضت معمار وامام انقلاب را تنها نگذاشت وشجاعانه درهمه عرصه های خطرزا بی محابا گوش به فرمان بود انگونه که سلسله اعصاب ساواک مخوف وجهنمی را بهم ریخته بود ودرهرکوی وبرزن درجستجوی او ودستگیریش بودند واودرحال جنک وگریز ازشهری به شهری ساواک رادیوانه کرده بودتاسرانجام به امام خویش دراستان علوی پیوست ، دران دیارنیزاز انجام هیچ مسئولیتی هرچند پرخطر شانه خالی نمیکرد سرانجام بامهاجرت حضرت امام به پاریس وبازگشت به کشور فصل جدیدی ازرسالت انقلابی خویش درسمت های سفیر ایران درعراق ونمایندگی دوره های متعددی درمجلس شورای اسلامی ونمایندگی امام ورهبری معظم انقلاب درپرسابقه ترین روزنامه وجریده کشور"اطلاعات"اغازمیشود درمدت بیش ازسی سال عهده داری روزنامه اطلات با کمترین گاف ولغزش فرهنگی سیاسی خبری انجا راپناه ومآمن فرهیتخگان وشخصیتهای بزرگ دل چرکین ازبعضی رفتار ها باهرسلیقه ای قرار میدهد اودرهمه مسئولیتهاازپارسائی ،تواضع ودنیا گریزی فاصله نگرفت وسرانجام سبک بال دعوت حق جل وعلارالبیک گفت خداوندا دل اندوهگین همسررنج کشیده وفرزندان ودوستان داغدارش را باسکنیت وصبرخویش باهمنشی روح بلنداوبااولیاء واجداد طاهرینش درجوار رحمت خویش مرهم گذار سید محمد هاشمی ۱۶ خرداد۱۴۰۱ 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/payam-tasliyat-mohammad-hashemi-marhom-doaaii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ پیام آیت الله کاظم قاضی زاده به مناسبت ارتحال مرحوم حجت الاسلام والمسلمین دعایی ✂️ برش هایی از متن: ▪️ بسمه تعالی إنا لله و إنا الیه راجعون با کمال تأسف و تألم و در عین نا باوری خبر جانگداز ارتحال حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای دعایی را دریافت کردیم. مثل همیشه در اکثر مراسم های فرهنگی ،هنری ،ادبی و حماسی حضوری دلنشین و آرام بخش داشتند.کوتاه سخن می گفتند و هر آنچه بیان می کرد بر دل می نشست چون از دلی پاک و سلیم و در کمال اخلاص و صداقت جاری می شد. در قضاوت ها منصف و عادل بود. زبانی لین داشت و در عین تواضع از بیان حقیقت هراس نداشت. در هر محفلی حضور پیدا می کرد مورد تکریم خاص و عام بود. سراسر وجودش مهربانی و مملو از عواطف انسانی بود .سراسر شور در خدمت به خلق و عبادت خالق بود. حضور او در روزنامه اطلاعات مغتنم بود . اینکه تصور کنیم پس از او کسی شبیه مدیر کیهان بر اطلاعات مدیر شود به خسارت اجتماعی فقدانش بیشتر واقفمان می کند. عاش سعیدا و مات سعیدا خداوند روح بلند ایشان را با اولیائش محشور گرداند. از ایزد منان برای ایشان مغفرت و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان و دوستداران و بخصوص همکاران ایشان در مجموعه عظیم انتشارات فرهنگی اطلاعات که به حق میراث گرانقدر ایشان است صبر جمیل و اجر جلیل مسئلت دارم کاظم قاضی زاده۱۴۰۱ 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/payam-tasliyat-ayatollah-ghazizadeh-marhom-doaii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
⚫️ خبر ناباورانه درگذشت یار وفادار امام خمینی بسمه تعالی ▪️خبر ناباورانه درگذشت یار وفادار امام خمینی و روحانی مبارز و پارسا مرحوم حجه الاسلام و المسلمین حاج سید محمود دعایی طاب ثراه در روز پانزدهم خرداد دل های دوستان ایشان را به درد آورد و قلب های همه ما را ماتم زده ساخت. ▪️ نام دعایی با تاریخ انقلاب اسلامی گره خورده و یاد آن مجاهد خستگی ناپذیر با تاریخ زندگی امام خمینی آمیخته است. برای من و شاید برای همه کسانی که با مرحوم دعایی آشنایی داشتند فراق او سخت و طاقت فرساست و مهربانی و صفای او و همچنین دل دریایی و وسعت نظرش همیشه در یادها پابرجاست. ▪️ آن مرحوم از زمره پاک ترین همراهان امام در نجف اشرف و از زمره خالص ترین یاران ایشان و بیت ایشان در ایام مبارزه و انقلاب بود. صدای گرم او در رادیوی صدای روحانیت مبارز در دوران مبارزه و خلق و خوی نرم او در روزنامه وزین اطلاعات در دوران پیروزی از یادها نخواهد رفت. ▪️ خدایش بیامرزد و او را با اجداد طاهرینش محشور دارد. اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت این روحانی پاکباخته به همسر و دختران و پسران بزرگوارش برای خود و همه داغدیدگان از خدای متعال صبر جمیل مسئلت دارم. عاش سعیداً و مات سعیداً سید حسن خمینی۱۴۰۱ 👇🏻 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/khabar-fot-marhom-daaii-hasan-khomeini/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
⬛️ پیام تسلیت موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم در پی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی 🖋 در گذشت نابهنگام مجاهد اخلاق مدار و ساده زیست، مرد مهر و عطوفت و رواداری حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی را به اصحاب فرهنگ و اندیشه و دوستداران و خانواده ایشان تسلیت می گوییم. 📎 موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم 👇🏻 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/payam-tasliyat-moasese-fahim-marhom-daaii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
⚫️ پیام تسلیت استاد محمد علی مهدوی راد در پی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی بسمه تعالی «… لا يَسْتَوي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ‏ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا وَ كُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ» (حدید/۱۰) امروز در خاطراتم که گاهی رقم می زنم نوشتم: سید خردمندان، آزاداندیش نیک سرشت، برنادلِ دنیاگریزِ معادباور رهیده از همه وابستگی ها و پیوستگی های خرد و حقیر، فخر و افتخار قبیله قلم، دانش و مطبوعات «حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمود دعایی» به مینوی برکشید و آسمانی شد. با صدای او سال هایِ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آشنا شدم. صدایی پرطنین با جوهری از شجاعت و صلابت و استواری؛ که از عراق پخش می شد و صدای نهضت امام را می گستراند. برای اولین بار با متن «جهاد اکبر» امام رضوان الله تعالی علیه با صدای ایشان آشنا شدم. گذشت و گذشت و سال ها پس از انقلاب و بویژه پس از آن که دوست فرزانه ام حاج علی علامه زاده مدیریت روزنامه اطلاعات را در استان هرمزگان به عهده گرفت دیدارهای حضوریم با او بیشتر و بیشتر شد. آزادگی، رادمردی، بلند اندیشی، حراست از حرمت حریم انسان، دوری از تنگ اندیشی و برخوردهای جزم اندیشانه و تعصب های خشک، پاسداشت حرمت اندیشوران، هنرمندان، قبیله علم و قلم و … از جمله صفات والای او بود که تحقق عینی آن ها یکجا و در یک فرد بسیار مستبعد است. قلم سرکشی می کند اما مجال افزون نگاری نیست. شگفتا! توانم گفت که او «جمع اضداد» بود. او مصداق روشن «انفاق» و «جهاد» قبل الفتح و بعدالفتح بود. او نُمادِ روشنِ «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‏ كُنْتُمْ تُوعَدُون‏» (فصلت/۳۰) بود. چه کسی می تواند تردید کند در این که او بر سَرِ پیمانِ از سَرِ اخلاص و خداجویی که در آغازین روزهایِ حرکت عظیم مراد و پیشوایش حضرت امام خمینی (ره) بسته بود، همچنان استوار ماند و هرگز از تعلق به این پیمان و استوارگامی در آن تن نزد. 👇🏻 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/payam-taslyat-mahdavirad-mahmod-doaii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ حفظ اسلام، چهره دین و نظام دینداری، مهم‌ترین دغدغه امام‌خمینی 🎙 استاد سیدضیاء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: ◀️ امام‌خمینی بارها از حفظ اساس اسلام و نظام دینداری و در راستای آن، حفظ کیان جامعه اسلامی به عنوان «بزرگترین» وظیفه شرعی نام برده است. ◀️ امام خمینی حفظ مرزهای اسلامی را نیز در راستای حفظ اسلام معرفی کرده و آن را بالاترین فریضه شمرده و یکی از دغدغه‌های همیشگی ایشان آسیب‌ندیدن چهره اسلام به دلیل رفتار نادرست مسئولان و ماموران حکومت بوده است. ◀️ آنچه باید مورد توجه جدی قرار گیرد یکی تقدم حفظ اسلام بر حفظ نظام به‌ویژه حفظ نظام سیاسی است و دیگر لزوم پرهیز کامل از تخریب چهره و جایگاه اسلام و شریعت در آنچه که برای حاکمیت دین و نیز حفظ و تقویت نظام سیاسی صورت می‌گیرد؛ امری که با تاسف باید خاطرنشان کرد در سال‌های اخیر، مایه نگرانی و دغدغه فراوان دست‌کم بخشی از دینداران و دلسوزان شده است. ◀️ وجوب حفظ نظام سیاسی به‌رغم اهمیت آن، یک «واجب مطلق» و بزرگ‌ترین واجب الهی به شمار نمی‌رود و آنچه «اطلاق» دارد و مهم‌ترین و بزرگترین واجب است، حفظ خود اسلام است که در درجه نخست اهمیت قرار دارد. ◀️ امام‌خمینی اگر در جایی نیز حفظ نظام سیاسی را به عنوان یک واجب عینی و حتی «اهمّ واجبات» یا «اهمّ تکلیف‌های» خداوند دانسته، بی‌درنگ دلیل آن را ضرورت «حفظ اسلام» معرفی کرده است که در نگاه ایشان، بزرگترین وظیفه دینی و شرعی است. ◀️ امام‌خمینی گرچه حفظ نظام را در مواردی «یکی از مهم‌ترین واجبات» و گاه آن را «مهم‌ترین واجب» شمرده، اما خود به صراحت حفظ نظام و کشور را در مقایسه با حفظ اسلام، مسئولیت کوچک و حفظ اسلام را مسئولیت بزرگ دانستهه است. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hefz-islam-nezam-daqdaqe-emam-khomeini/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ بررسی نسبت جمهوریت و اسلامیت در حکومت اسلامی (تحول و تطور در اندیشه امام خمینی) 🎙 استاد کاظم قاضی‌زاده ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش خبرنگار اندیشه ما آیه الله قاضی زاده در لایو موسسه فهیم در 14 خرداد 1401 به مناسبت گرامی داشت از سی وسومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی سخنرانی کرد 🔸 وی گفت : یکی از مسائل جدی که مورد مناقشه و اختلاف‌نظر بین متفکران اندیشه سیاسی اسلام است نسبت جمهوریت و اسلامیت در اندیشه اسلامی است. متکلمان شیعه از قدیم به طور صریح به موضوع حکومت نپرداخته‌اند عدم نظریه پردازی فقیهان نسبت به مشروعیت حکومت در دلیل دارد: 🔸 نظریه نصب مبنای مشروعیت حکومت در عصر حضور 🔸 اولا در اندیشه شیعی بر اساس نظریه امامت در زمان حضور معصوم راه مشروعیت حکومت از طریق نصب است و به جز طریق نصب نظریه‌ی دیگری در بین اندیشوران شیعه مطرح نبوده است و در عصر غیبت نیز تصور اولیه این بود که دوران غیبت کوتاه است. متکلمان و فقیهان در بحث حکومت اسلامی فقط به حکومت امام معصوم توجه داشتند. 🔸 شرایط امامت در اندیشه شیعی 🔸 در بیان شروط امامت ، شرایط چندگانه ای برای امامت مطرح نموده‌اند مانند عصمت، علم و قریشی بودن ، شیخ مفید می‌نویسد: ائمه که قایم مقام پیامبر اند، در اجرای حدود معصوم هستند . همچنین علامه حلی می‌نویسد: که ائمه مانند پیامبر معصوم اند ، شرط اول امامت عصمت است و در عصر غیبت تصدی امور اجتماعی را از باب حسبه می‌دانند و در تلقی ایشان " سلطان اسلام" امام معصوم یا نائب امام است . چون آنان عصر غیبت را کوتاه می دیدند نیاز به طرح بحث حکومت اسلامی در عصر غیبت را نمی دیدند و معتقد بودند که امام معصوم خودش اداره جامعه را برعهده می‌گیرد. 🔸 عدم مواجه فقیهان ومتکلمان شیعی به مسائل حکومتی 🔸 وی افزود: ثانیاً متفکران و فقهای شیعی با مسئله دولت داری و حکمرانی مواجه نبودند که تا برای امور اداری حکومت اسلامی نظریه‌پردازی کنند. 🔸 اینکه مشروعیت حکومت در عصر غیبت به چیست؟ درگذشته تاریخی فقه شیعه مطرح نبوده است .در فلسفه سیاسی غرب نیز چنین بحثی مطرح نبوده است. اولین فقیه شیعی که جایگاه مردم در حکومت اسلامی را به‌طوری جدی مطرح نموده است مرحوم نائینی است که بحث مجلس شورای را مطرح نموده است و سعی نموده است نظریه‌پرداز کند .طرح جدی حکومت اسلامی برای پسا پیروزی انقلاب اسلامی توسط امام خمینی مطرح شده است 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/jomhoriyat-eslamiyat-hokomat/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ شعائر دینی جامعه دینی 🎙 استاد محمد عندلیب همدانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸به عنوان کسی که مدافع سرسخت اقامهٔ شعائر و مناسک مذهبی بوده و هستم صریحاعرض می کنم: 🔸هرگز نباید صرف برپایی شعائر و‌ یا حضور در مراسم و محافل دینی را توسط عده ای از مردم نشانهٔ دینداری اکثریت جامعه دانست. 🔸اگر فرض کنیم که اکنون همهٔ این شعائر به صورت صحیح و شرعی برپا می شود و‌ اگر هم فرض کنیم که اکثریت جامعه در این مراسم حضور پیدا می کنند ، باز نمی توان از جامعهٔ دینی سخن گفت مگر اینکه و در سیرهٔ مردم و‌حاکمان جامعه مشاهده شود. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/shaerdini-jamedini/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa