📝 #یادداشت | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی (2)
🖊 وقتی صحبت از کارآمدی در مورد مساله ای میشود لزوما سنجشی بین یک امر در مقیاس با هدف آن اتفاق میافتد. این سنجش یک بار در فلسفه اسلامی و نسبت آن با هدفی که خود مطرح میکند، سنجیده میشود. در این صورت کمتر کسی اعتقاد به این دارد که فلسفه اسلامی نسبت به توصیف واقعیت بما هو واقعیت ناکارآمد بوده و یا حداقل انکار کنندگان آن دلایل کافی ارایه نکرده اند و همچنان بحث حول آن جریان دارد.
بار دیگر میتوان به مساله کارآمدی فلسفه از هدف و انتظاراتی که ما نسبت به آن داشته ایم سنجش کرد، در این فضا منتقدین بر خلاف حالت قبل بسیار و دلایل زیادی ارائه کرده اند که مهم ترین دلیل آن ها فضای حاکم علوم انسانی است که بعد از سال ها خالی از نقش فلسفه *اسلامی* بوده و عملا امتدادی نیست و موافقین کارآمدی نیز برای توجیه پاسخگویی انتظارات در حوزه علوم انسانی به تکلف بسیاری افتاده اند.
✔️ از نظر نویسنده هر دو موافقین و مخالفین کارآمدی فلسفه در سنجش با انتظارات در حوزه علوم انسانی مسیر بحث را درست متوجه نشده اند.
ابتدا باید مسائل فلسفه را خوب شناخت و حد انتظاری که آن مسائل برای خود قائل هستند را درک کرد.
برای این شناخت بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم: اگر با این انتظاراتی که در حوزه علوم انسانی وجود دارد، اولین فردی بودیم که دست به شناخت واقع و تفلسف میزدیم و بعد از ما نخبگانی نظامات و مسائل را ادامه میدادند و قرن ها میگذشت، مسائل فلسفه به همین صورت که در این عصر مطرح شده است، مطرح میشدند یا مساله و نظم و نظام دیگری داشتند؟
↙️ بعد از تفکر حول این محور باید بررسی کرد که مسائل فلسفه با چه انتظار کارآیی نوشته شده اند؟ این سیر تفلسف چه انتظاری از فلسفه داشته اند و با چه مسائلی مواجه شده اند؟
اندیشه در حول این دو سوال میتواند محلی برای گفت و گوی نخبگانی ایجاد کند.
ما نیز با استفاده از مطالب ارسالی شما حول این دو پرسش، درادامه به بررسی هر سوال میپردازیم.
ادامه دارد...
✍ سید رضی
📮 نقد و نظر خود را با ما در میان بگذارید.
#فلسفه_اسلامی
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
#فرا_اندیشه | خلقت انسان و علوم انسانی
"فلسفه آفرینش انسان، علم است"
🔸مهمترین موضوع تحقیق در علوم انسانی در محور فلسفه خلقت اوست.
فلسفه وجودی انبیاء و اولیاء و تلاش و مجاهدت همگی ایشان نیز معطوف به علم و حکمت است.
🔰 آیت الله مصباح یزدی:
فلسفه آفرینش انسان، علم است و علم حقیقی، همان حکمت است. به احتمال قوی تعبیر «عَلَّمَ الاسمَاءَ» در آیه «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا» شناخت حروف و اسامی امور روزمره نبوده است، بلکه این آیه به استعداد کامل انسانی برای دریافت حکمت و معرفت اشاره دارد. در میان معارف اسلامی آنچه به حق تعالی ارتباط دارد و علمی که متکفل این امر است و ما را به آن نزدیک میکند، حکمت است.
مهمترین موضوع تحقیق در علوم انسانی این مساله است که انسان برای چه آفریده شده است؟ بسیاری از اندیشمندان مختلف، تنها زمانی در پژوهشهای خود به نتیجه قطعی میرسند که هدف از آفرینش انسان برای ایشان روشن شود. سایر مسائل مانند رابطه بین حکمت نظری و حکمت عملی و دهها مساله اساسی دیگر، بدون حل این مساله به سامان نمیرسد. هدف از خلقت انسان، اساس شکلگیری رفتارهای انسانی است و در اسلام بیش از هر آیینی بر آن تاکید شده است.
(۹۷/۲/۲۰)
#فلسفه_علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
در ایتا | ویراستی
📜 #برشی_از_کتاب | رابطه فرهنگ و علوم اجتماعی (علوم از فرهنگ تغذیه میکنند)
📍هر فرهنگ و جامعه ای به تناسب معرفت و رفتاری که دارد با چالشها و مسائل داخلی و خارجی خاصی مواجه میشود این مسائل پرسشهای ویژه ای را به دنبال می آورد و پرسشهای اجتماعی زمینه شکل گیری یا توسعه و بسط علوم اجتماعی را به وجود می آورد.
🔖 فرهنگ برای حل مسائل و مشکلات خود به روشهای گوناگون اجتماعی از جامعه علمی حمایت میکند و امکانات اقتصادی، سیاسی، امنیتی و انسانی را برای نهاد علمی فراهم می آورد.
فرهنگ با استفاده از ذخیره معرفتی خود بسیاری از بنیانها و اصول موضوعی علم، نظیر بنیانهای وجود شناختی انتولوژیک و معرفت شناختی (اپیستمولوژیک) را برای جامعه علمی تأمین میکند و دانشمندان علوم اجتماعی روشهای بنیادین تولید نظریات علمی را با استفاده از این مبانی به دست میآورند.
📚 جهان های اجتماعی، حمید پارسانیا، ص۷۳
#علوم_اجتماعی
#مبانی_علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
در ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 #یادداشت | 📽 #ببینید | لازمه رویکرد تمدنی به واقعه عاشورا، تبلیغ جهانی است
یکی از لوازم خاتمیت دین اسلام، جاودانه و جهانی بودن آن است. دینی که جاودانه است برای تمامی اعصار سخن دارد، و دینی که جهانی است برای تمامی مکانها برنامه دارد(محدود به دوره زمانی یا منطقه جغرافیایی خاصی نیست).
عاشورا، وقتی ذیل چنین عقلانیت عامی تعریف گردد، ضرورتا امری تمدنی خواهد بود چونانکه خود دین اسلام هم اینگونه است.
حال که محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، و محور احیا و تبلیغ دین سوگواری بر شهادت حضرت سیدالشهداء است، توجه جهانی به امر تبلیغ این واقعه بزرگ، برای گسترش اسلام ضرورتی مضاعف مییابد.
بیان وقایع کربلا به زبان موسیقی یکی از کارهایی است که میتوان در این راستا انجام داد.
کارِ گروه وتر(#VETR) با این رویکرد قابل توجه و تقدیر است. به امید روزی که نام #امام_حسین علیه السلام جهانی شود، که آن روز ندای «ألا یا اهل العالم إن جدّی الحسین قتله عطشانا»ی حضرت صاحب الزمان(عج) معنا خواهد یافت.
#vetrmusic
#after_you
#یا_اباالفضل
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
در ایتا | ویراستی
چراغی دیگر.mp3
23.62M
🎙 #گوش_کنید | آفاق عاشورایی در فرهنگ اسلامی
🔻 استاد #حمید_پارسانیا در ویژه برنامه چراغی دیگر که توسط خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شده است از "آفاق عاشورایی در فرهنگ اسلامی" سخن می گویند.
✓ زیارت عاشورا از سه نسل نام میبرد؛ همانی که #فارابی فیلسوف دوره غیبت صغری از آنها با عنوان سه مدینه فاضله، مموّهه(فاسقه) و ضالّه سخن گفته است... .
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
در ایتا | ویراستی
13970203_22875_128k_1_1.mp3
2.68M
🎙#گوش_کنید
ابراز خرسندی آیت الله العظمی #امام_خامنهای از رونق گرفتن علوم عقلی و زحمات حضرات آیات جوادی ، سبحانی و علامه مصباح (ره)
از کانال مرکز تخصصی کلام امام صادق (ع)
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
در ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | وجوه عرفانی واقعه عاشورا
💎 واقعه عاشورا علاوه بر وجه ظاهری، باطنی هم دارد؛ توجه نکردن به وجه باطنی (عرفانی) آن ممکن است سوالاتی را در مورد آغاز و انجام این واقعه بی پاسخ بگذارد.
همراه شویم با استاد بزرگوار آیت الله سید حسن عاملی و برخی از وجوه عرفانی واقعه عاشورا را بشنویم.
🎞 لینک دانلود نسخه کامل این گفت و گو در آپارات
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
در ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | جایگاه نظریه پردازی
🔹 آنچه که در روایات ما هست که از قرآن گرفته شده است #نظریه_پردازی است؛ هم در علوم انسانی و نقلی هم در علوم تجربی و هم در علوم تجریدی.
به ما نگفتند درس بخوان، به ما گفتند صاحب نظر باش! این مقبوله عمر بن حنظله که معروف است در آن به ما فرمودند: «وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا»، این نظر نگاه چشم نیست، این نظریه پردازی است؛ آنکه نظریه پرداز است مشمول مقبوله عمر بن حنظله و یا مشهوره ابی خدیجه و یا سایر روایات است.
منبع: نشر آثار آیت الله جوادی آملی
لینک پیام با کیفیت مناسب در آپارات
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
در ایتا | ویراستی
📚 #معرفی_کتاب | ره یافت ها و ره آورد ها
❓ به نظر آیت الله مصباح، اسلام چه تاثیری در شکل گیری علوم انسانی دارد؟
با توجه به سابقه و دغدغه آیت الله مصباح در اسلامی سازی علوم انسانی، نظریات نو و ویژه ایشان در رشته های گوناگون علوم انسانی چیست؟
آیا مجموعه این دیدگاه ها به صورت منظم جمع آوری شده است؟
✅ پاسخ این سوالات را در کتاب «رهیافتها و رهآوردها» پیدا کنید.
📚 مجموعه رهیافتها و رهآوردها، بازتاب بخشی از یافتهها و رهآوردهای فکری حضرت علامه مصباح یزدی قدس سره در رشته های مختلف علوم انسانی می باشد.
تا کنون 4 جلد از این مجموعه منتشر شده و تلاش شده در حد مقدور، اندیشهها و نوآوریهای ایشان درباره مبانی، مسائل و روش های شاخه های گوناگون این علوم تحلیل و تشریح شود.
📔جلد نخست: منطق، معرفت شناسی، فلسفه و «فلسفه و علم»
📗جلد دوم: اخلاق، هنر و حقوق
📘جلد سوم: جامعه شناسی، علوم سیاسی، مدیریت و اقتصاد
📙جلد چهارم: قرآن، حدیث، کلام و تاریخ اسلام
MESBAHYAZDI. IR
#علوم_انسانی
#علامه_مصباح_یزدی_ره
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🔷#برشی_از_کتاب | شهید آوینی: «چرا ملل جهان را به توسعه یافته و توسعه نیافته تقسیم میکنند؟ آن آرمان اعتقادی که در پشت این تقسیمبندی نهفته است چیست و چرا معیارهای دیگری برای تقسیمبندی انتخاب نکردهاند؟ این تقسیمبندی نشان میدهد که در فرا راه اندیشه و خواستههای انسان امروز، آرمان توسعهیافتگی قرار گرفته است که به مثابه سرزمین افسانهای و پر راز و رمز و پر جاذبهای انسانها را به جانب خویش میکشد و معیار این توسعه یافتگی، آنچنان که خواهیم دید، درآمد سرانه و مصرف است.
🔹با معیار توسعه، انسانها دو دسته بیشتر نیستند: فقیر و ثروتمند؛ و میزان فقر و غنا نیز «#مصرف» است. البته فقر آنچنان که خواهد آمد، در اسلام مذموم است و مسلماً جامعه آرمانی مسلمانان، جامعهی فقیری نیست. اما این نه بدان معناست که ما ضرورتاً ناچار باشیم آرمان توسعهیافتگی را بپذیریم، چرا که با پذیرفتن این آرمان، جست و جوی ثروت و تکاثر برای ما اصالت خواهد یافت و ابعاد روحانی و معنوی وجود آدمی تحتالشعاع این آرمان به فساد و تباهی خواهد گرایید.»
📙کتاب: توسعه و مبانی تمدن غرب، سید مرتضی آوینی
#توسعه
#پیشرفت
از کانال روایت فتح
اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📕 #معرفی_کتاب | تحول در ریاضیات، لازمهٔ تحول در علوم انسانی
(بررسی امکان و ضرورت تأسیس ریاضیات اسلامی)
✍ سید مرتضی حسینی الهاشمی
(فرزند علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی)
🌀 #ریاضیات اسلامی چیست؟ آیا واقعاً چنین است که نتوان ریاضیات را به اسلامی و غیراسلامی تقسیم نمود؟
آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیاتی است که کاربرد اسلامی داشته باشد؟ آیا ریاضیات اسلامی بدین معناست که ۲ بهعلاوهٔ ۲، مساوی با ۴ نباشد و مثلاً ۳ یا ۵ گردد؟
آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات استنباطی و تعبدی است که بتوان آن را از آیات و روایات استخراج کرد؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات دوره مسلمین است؟ آیا ریاضیات اسلامی، به معنای نفی سایر ریاضیاتهای موجود، به دلیل غیراسلامی بودن آنهاست؟ آیا با تأسیس ریاضیات اسلامی، ریاضیات قدیم و ریاضیات جدید از اعتبار ساقط شده و نسخ میگردند؟ آیا طرح موضوع ریاضیات اسلامی، مایه تضعیف دین است؟
⬅️ عمده مخالفتها نسبتبه ریاضیات اسلامی، ناشی از تصور نادرست و غیردقیق از این واژه است. لذا باید گفت پاسخ همه سؤالات فوق، منفی است و در این کتاب تلاش شده، ضمن ارائه تصور دقیقی از ریاضیات اسلامی، امکان و ضرورتِ آن به اثبات برسد.
📃 فهرست فصلها:
۱. بررسی رابطه ی #علوم_انسانی و ریاضیات
۲. بررسی تناسب ریاضیات موجود با علوم انسانی
۳. بررسی وقوع انقلاب در تاریخ ریاضیات
۴. بررسی ضرورت وقوع انقلابی دیگر در ریاضیات
۵. بررسی امکان و آثار تاسیس ریاضیات مطلوب و اسلامی
اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | ضرورت ارتباط نظام عقیدتی منطقی با نظام ارزشی و علوم انسانی پایه
💠 اگر اینچنین باشد، علوم انسانی ارزشمند است
🔺️بیانات علامه مصباح یزدی(قدس سره) ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
#همایش_علوم_انسانی_اسلامی
#رابطه_منطقی_ارزشها_و_باورها
#جایگاه_مبانی_علوم_انسانی
MESBAHYAZDI. IR
اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
4154انقلاب در جهان_1.mp3
4.27M
🎙 قطعه صوتی از علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی
🔰 موضوع: «تغییر در ساختار جهان بهتبع پیشرویهای انقلاب اسلامی»
📅 تاریخ: ۱۳۷۵/۵/۲۵
🌀 انقلاب در وجدان عمومی بشر ایجاد شده است. اكنون در جهان، تكنوكراسى و كارشناسى در حال شكست است؛ مبانى فكرى غرب بهخاطر ارتقاء وجدان عمومى بشريت، در حال اضمحلال است و تئوريسينهاى آن نظامها نمىتوانند از اين شكست مديريت غربى جلوگيرى به عمل آورند.
🌀 نهتنها سايه اين شكست، بر علوم انسانى آنها سنگينى مىكند بلكه دامنه آن، تئوریهاى محاسباتى و رياضى را نيز در بر گرفته است؛ چرا كه اين علوم نيز همچون علوم انسانى، وابسته و فروريختنى هستند.
🌀 به نظر ما انقلاب فرهنگى در عالم آغاز شده است، چون جريان انگيزه مردم جهان، ديگر در ساختار انديشه قبلى نمىگنجد.
🌀 شما شکستهای رژیم صهیونیستی و ناامن شدنش در مقابل نیروهای انقلاب اسلامی را دستکم نگیرید! اسرائیل یعنی سرمایهداری! یعنی بیشترین سهام خبری دنیا! یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و تکنولوژیک دنیا و... .
این اتفاقات را جدی بگیرید.
از کانال اندیشه منیر
اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
🖋 #یادداشت | نگاهی دغدغه مندانه به حادثه ای به ظاهر ساده
♦️در محله ای در شهرستان مرند (استان آذربایجان شرقی) چند ماه پیش زنی جوان خودکشی کرد.
چند روز پیش هم پسر نوجوانش خودش را کشت.
نمیدانم چه مشکلی داشتند ولی این سوال ذهنم را درگیر کرده است که آیا واقعا کسی نبوده که بعد از ماجرای اول یا حتی پیش از آن با این خانواده ارتباط بگیرد و از حجم مشکلات شان کم کند؟ نگاهشان را به زندگی تغییر بدهد و...؟
حتی خودم به عنوان هم شهری آنها نباید خودم را مقصر ببینم؟
پاسخ عموم مردم در مقابل این سوال اینست که «خودشان مشکل داشتند و این مشکلات را کسی نمیتواند حل کند یا به هرحال از دست ما کاری برنمیآید.»
این جوابها بوی تعفن بی تفاوتی را به مشام میرساند.
امروزه کسی نسبت به دیگری توجه ندارد.
💠 #عین_صاد میگفت شاید سلام دادن یکی به دیگری باعث دلگرمیاش شود و خودکشی نکند.
باز همو میگفت ما #صدای_حوادث را نمیشنویم.
اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
#فرا_اندیشه | معنای اسلامی بودن علوم چیست؟
❌ هنوز کسانی هستند که میگویند علم که اسلامی و غیر اسلامی ندارد!
🔻 حضرت آیت الله مصباح یزدی در اختتامیه کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی:
🔸 در حد اطلاعات من، هنوز موضوع بحث علوم انسانی و هدف اصلی از این فعالیتها برای بسیاری از افراد که باید مشارکت جدی در این موضوع داشته باشند درست روشن نشده است.
نمیگویم همه، اما هنوز کسانی هستند، هم در #حوزه و هم در #دانشگاه، که میگویند این اسلامی کردن علوم انسانی یعنی چه؟ علم که اسلامی و غیر اسلامی ندارد!
🔸 وقتی ما میگوییم «اسلامی کردن»، «علوم اسلامی» یا «تبیین علوم اسلامی»، «علم» یعنی چه؟ «علوم انسانی» یعنی چه؟ #اسلام چه کاری به این علوم دارد؟ باید تصور صحیحی در این باره داشته باشیم.
🔹بعدا باید ببینیم آیا واقعا اسلام می تواند در حل این مسائل دخالتی داشته باشد یا نه؟ آیا #دین محدوده خودش را دارد و از امور پزشکی و علوم طبیعی یا روانشناسی و سایر علوم انسانی جدا است؟
۹۸/۹/۷
MESBAHYAZDI. IR
#اسلامی_بودن_علوم
#علامه_مصباح_یزدی_ره
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
#یاد_نوشت | دیدار رهبری و ابتهاج از زبان علی معلم دامغانی
↙️ در سال 1388 علی معلم دامغانی در گفتوگویی که با پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای روایتی از دیدار ابتهاج و رهبری را مطرح کرده و می گوید: «چند سال پیش، به اتفاق یکی دو نفر از دوستان و آقای هوشنگ ابتهاج (سایه) خدمت آقا رسیدیم دیداری با ایشان داشتیم که رسانهای نشد. جلسه بسیار صمیمی و گرمی بود. یکی از خاطرات جالبی که از آن دیدار به یاد دارم این است که یکی از همراهان در مورد چند تصنیف، به آقا گفت که اینها کار آقای سایه است. آقا به اصطلاح تجاهلالعارفی کردند و بهخاطر آن شعرها آقای سایه را تشویق کردند. اما در ادامه این جلسه معلوم شد که آقا به تازگی شعری از آقای سایه خوانده بودند و حتی برخی مصراعهای آن را هم در ذهن داشتند.»
🌐 مطالب بیشتر درباره حضرت آقا و امیرهوشنگ ابتهاج را در گزارش ایونا بخوانید.
https://www.ivnanews.ir/A2vtDW
#ابتهاج
#سایه
#شعر
اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
🖊 #اندیشه_نوشت | از بهترین نظرگاه هایی که میشود زیبایی ها و عجایب در آن دید ، منظر تغییر است ؛ یعنی نگاه از زاویه ای که وجهه تغییر هر شیئ را بتوان نظاره کرد .
تغییر در طبیعت ، تغییر در انسان ، تغییر در جامعه ، تغییر در تاریخ ...
چنانکه تغییر در عالم طبیعت مراد دانشمندان علوم تجربی است ، تغییر در فرد انسان نیز مقصود انسانشناسان دارد .
تغییر به گونه ای سراسر وجود ما را فرا گرفته که گویی ما همان تغییر هستیم .
حال تغییر در جامعه انسانی به چه سان است ؟ جامعه ای که بافتش از انسان های در حال تغییر شکل گرفته است .
و تغییر در تاریخ که سیطره اش به افکار و اذهان محیط است ، از نزدیک قابل رؤیت نیست (مانند منبع نور قوی که چشم را یارای دیدنش نباشد ) و سالها و قرنها باید بگذرد تا قابل تصور باشد . چه برسد به تفسیر و تحلیلش که سخت تر از تصورش میباشد .
میرداوورد
#جامعه_شناسی
#تغییر
#تأملات
اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📚 #معرفی_کتاب | مبانی علوم انسانی اسلامی
❓ وقتی همه انسان هستیم، چرا علوم انسانی را به اسلامی و غیر اسلامی تقسیم می کنید؟!
✅ همه انسان هستیم، اما اینکه علوم انسانی یعنی علومی که به توصیف، تبیین و تفسیر کنش های انسانی می پردازند و برای او در عرصه های مختلف تعیین تکلیف می کنند بر چه مبنایی تولید شده باشند فرق می کند. تفاوت نظریات در علوم انسانی وابسته به این هفت نوع مبنا است:
1️⃣ معرفتشناختی
2️⃣ هستیشناختی
3️⃣ کلامی
4️⃣ انسانشناختی
5️⃣ ارزششناختی
6️⃣ دینشناختی
7️⃣ روششناختی
🔶 انسانِ غربی در تمامِ این مبانی نظرِ متفاوتی با دیدگاه اسلامی دارد که طبیعتاً علوم انسانی غربی را از علوم انسانی اسلامی متمایز می کند.
🔰 #آیتالله_مصباح_یزدی قدس سره یکی از برجستهترین صاحبنظرانی است که در طول سالیان دراز به آسیبشناسی علوم انسانی غربی، تبیین مبانی گوناگون علوم انسانی اسلامی و ارائه الگوی علمی برای تولید این گونه علوم پرداخته است.
📖 کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» سعی کرده، نگرش اسلام در این هفت نوع مبنا را بر اساس اندیشههای آیت الله مصباح یزدی قدس سره ارائه کند تا نظریه پردازان رشتههای مختلف علوم انسانی، با تکیه بر آنها، مسیر اسلامی سازی این علوم را به درستی طی کنند.
MESBAHYAZDI. IR
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
#فرا_اندیشه | علم دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(تفکیک بین فعل خدا و فعل انسان)
☑️ علمی که به فعل انسان برمیگردد، این میتواند دو گونه باشد، اما علمی که به «فعل الله» برمیگردد، این دیگر نمیتواند دو گونه باشد ...
اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
⤵️⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
#فرا_اندیشه | علم دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(تفکیک بین فعل خدا و فعل انسان)
🔸یک وقت علمِ انسان در این است که من چه کار کنم، مثل سینما که علم آنها این است که من چطور بازی کنم؛ من بازی کنم یا هنرنمایی کنم، این میتواند دینی باشد، میتواند غیر دینی؛ برای اینکه درباره فعل انسان بحث میکند.
🔸اما علوم دیگر، فیزیک، شیمی، ریاضی، تمام علوم تجربی و تمام علوم انسانی، اینها درباره حقایق خارجیه است. در جهان هستی چیزی جز فعل خدا نیست؛ در جهان هستی خدا هست و اسما، اوصاف، افعال، اقوال و آثار او. در عالم غیر از این چیز دیگر نیست؛ بخشی از اینها به شیمی و فیزیک برمیگردد، بخشی به ریاضی برمیگردد، بخشی به علم کلام برمیگردد، بخشی به علم فلسفه برمیگردد، بخشی به عرفان نظری برمیگردد ... علم آن است که به واقع تعلّق بگیرد، واقع هم فعل خداست، بررسی فعل خدا هم فرض ندارد که دینی نباشد ...
🏷 دو نظر خیلی متفاوت صد درصد مباین هم است: یکی اینکه آنها میگویند علم، دینی و غیر دینی ندارد علم، دینی نیست؛ ولی عاِلم ممکن است مسلمان باشد، ممکن است کافر؛ اما نظر دوم آن است که خیر، علم فقط دینی است، عاِلم ممکن است مسلمان باشد، ممکن است کافر.
حالا اگر کافری آمده درباره حضرت امیر دارد بحث میکند که علیبنابیطالب(سلام الله علیه) در این مدت چه کارهایی کرده است، تحقیق و پژوهش علم او دینی است، ولو آن عاِلم کافر است.کسی درباره امام صادق(سلام الله علیه) دارد بحث میکند، بحث درباره فعل، قول، روش و سیره امام، این علم، علم دینی است، ولو عاِلم کافر باشد.
↙️ چیزی در جهان نیست، مگر فعل خدا؛ بحث درباره فعل خدا، مثل بحث درباره قول خدا، دینی است.
الآن ما که داریم تفسیر بحث میکنیم، چرا علم ما دینی است؟ برای اینکه بگوییم خدا چنین گفت؛ آن استاد دانشگاه هم میگوید خدا چنین کرد، فرض ندارد ما علمی داشته باشیم غیر دینی.
عاِلم بله، ممکن است کافر باشد، چون قبول ندارد که این کار، کار خداست و قبول ندارد که فعل، فعل خداست؛ بله او ممکن است کافر باشد.
◀️ پرسش: استاد! ممکن است طبیعت چنین کرده باشد؟
🔸پاسخ: بله، چون طبیعت چنین کرد، خیال میکند طبیعت کرد، در حالی که کار، کار خداست، چون نمیداند که چه کسی کرد، خود این عالم میشود کافر وگرنه فعل، فعل خداست.
اگر فعل، فعل خداست، بحث درباره فعل خدا فرض ندارد دینی نباشد؛ منتها او نمیداند که فاعل آن کیست، میشود کافر وگرنه آنچه در عالم هست فعل خداست، قول خداست. حالا کافری درباره قرآن شناسی بحث میکند؛ کم نیستند کفّاری که درباره قرآن شناسی اظهار نظر کردند، قرآن را شناختند، چند تا سوره دارد، چند تا آیه دارد، چند تا امر و نهی دارد، درباره چه چیز بحث میکند، حقوق آن چیست، این علم، علم دینی است، ولو آن عالم کافر باشد.
↙️ آنها میگویند #علم_سکولار است، دینی و غیر دینی ندارد؛ ولی عالم ممکن است مسلمان باشد یا غیر مسلمان.
اینها علم را واقعاً نشناختند؛ علم، بررسی فعل خداست.
↙️ آنجا که بررسی فعل انسان است، مثل سینما و امثال اینها، بله آنجا ممکن است که خود آن علم دینی باشد یا غیر دینی؛ برای اینکه بحث در این است که این آقا چه کار بکند، این آقا اگر بر طبق کتاب و سنّت انجام بدهد، میشود دینی، اگر غیر کتاب و سنّت است میشود غیر دینی.
☑️ علمی که به فعل انسان برمیگردد، این میتواند دو گونه باشد، اما علمی که به «فعل الله» برمیگردد، این دیگر نمیتواند دو گونه باشد ...
یک وقت است که اینها اوهام خودشان را انسان میدانند، خیالات و برداشت خودشان را انسان میدانند، این اصلاً علم نیست. آنچه واقعیت است، واقعیت انسان، واقعیت روح، واقعیت جامعه، واقعیت اقتصاد که در خارج حقیقت دارد، بله، این دینی است.
اما اینها در اثر بیراهه رفتن، مبادی و منابع را از دست دادند؛ بخشی از اینها اصلاً علم نیست.
📚 #آیت_الله_جوادی_آملی، تفسیر سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
⤵️⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
May 11