eitaa logo
اندیشکده هجرت
702 دنبال‌کننده
789 عکس
77 ویدیو
23 فایل
📌 اندیشکده هجرت مرکز مطالعات استراتژیک و صراط‌محور که دغدغه‌ی آن نظام‌سازی قرآنی است. 🌐 وب‌سایت: 🔗 Andishkadeh-Hejrat.ir 🎥 کانال آپارات: 🔗 Aparat.com/Andishkadeh_Hejrat Instagram.com/andishkadeh_hejrat 📥 ارتباط با ادمین کانال: @Gomnammartyr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 در جلسه‌ی ۵۴ و جلسه‌ی ۵۵ کرسی نظریه‌پردازی محتوای جدیدی از فلسفه‌ی مانی(Money) [پول] در تاریخ فلسفه‌ی مانی در غرب، تبیین گشت که طبقه‌بندی دقیقی از انواع پول‌، ارائه داده شد. در این نوع نگاه جدید، تمایز Money(مانی) از Currency(کارنسی) یک غلط مصطلح است و جدای از نیست! بلکه یکی از انواع ۲۴گانه Money محسوب می‌شود. و همچنین نشاختن دقیق پول باعث می‌شود که در طرح جایگزین آن دچار خطا شویم کما اینکه این خطا در بین پژوهشگران فعال این عرصه به وضوح دیده می‌شود. ⭕️ در ادامه؛ منتظر انتشار جلسات بعدی از سرفصل باشید تا برایتان مشخص شود که: - آیا انواع ۲۴گانه پول با قرآن تعارض دارد یا خیر؟؟ - آیا فلسفه Money با قرآن مغایرت دارد یا خیر؟ ✅ کانال دانلود اندیشکده هجرت https://t.me/dl_aHejrat @dl_aHejrat
هدایت شده از تبیین ربای کلان
💠 و در سوره‌ی آل‌عمران داریم: 🔅قلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۲۶﴾🔅 🔸بگو خدایا مالک مُلک تویی. در اینجا مُلک به‌صورت مطلق آمده، یعنی خداوند علاوه بر مالکیت بر مِلک، مالک مُلک هم هست. ✅ تبیین ربای کلان @reba_kalan
💠 تفاوت سازمان و نهاد 🔸 هر برای پاسخ به یک یا چند مسئله ایجاد می‌شود و پسامسئله است، مثل: ”آموزش و پرورش“ که یکی از مسائلش سواد آموزی است. اما هر ، در درون خود یک یا چند مسئله دارد که می‌خواهد مسائلش را به جامعه منتقل کند و پیشامسئله است. 🔹 در صورت ایجاد مسائل جدید، ”سازمان“ به این مسائل پاسخگو نیست، چون کلیت ساختار آن برای پاسخ به مسائل قدیمی ایجاد شده و ایستایی دارد، اما ”نهاد“ چون مسائل جدیدی در درون خود دارد و می‌خواهد آن‌ها را به جامعه انتقال دهد، می‌تواند مسائل جدید را حل کند و پویایی دارد. 🔸 ”سازمان“ قابل تکثیر نیست ولی ”نهاد“ قابل تکثیر است. مانند: نهاد مسجد، نهاد بانک، نهاد خانواده. 📌 جلسه ۱ ✅ نهاد اندیشه‌سرای حافظان حدود الله @Andishehsara_HHA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آنچه در جلسه‌ی دوم کرسی نظریه‌پردازی اندیشه‌سرای حافظان حدود الله خواهیم دید... 🗓 تاریخ برگزاری: ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ ✅ نهاد اندیشه‌سرای حافظان حدود الله @Andishehsara_HHA
پنجاه 💠 نمونه‌های در قرآن: 💬 در قرآن علاوه بر اعمال مفسدین نمونه‌هایی از اعمال فاسد آمده است: ۱. اسفاک دماء ۲. هلاکت حرث و نسل ۳. اوقدوا نارا للحرب ۴. تقعدوا_بکل_صراط_توعدون ۵. و صدو عن سبیل الله ۶. بغی عوجا ۷. بخس اشیاء ۸. سرقت ۹. اذله اعزه ۱۰. تعجیل به انجام سیئه قبل از حسنه دوره‌ی ، جلسه ۱۲ ✅ اندیشکده هجرت @Andishkadeh_Hejrat
جلسه ۲ اندیشه‌سرای حافظان حدود الله منتشر شد. 💠 سرفصل و عنوان جلسه: مبانی تزکیه و تعلیم (۲) / (۲) / تزکیه 🗓 تاریخ برگزاری جلسه: ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ ⭕️ 📹 جهت دانلود فیلم و اسناد جلسه به این صفحه مراجعه نمایید: 🔗 http://andishkadeh-hejrat.ir/aindex/a002 📽 در آپارات ببینید: 🔗 aparat.com/v/Do0qG ✅ نهاد اندیشه‌سرای حافظان حدود الله @Andishehsara_HHA
پنجاه و یک 💠 طبق فرازهایی از آیة الکرسی(۲۵۷ البقره) خداوند، مؤمنین را از به سوی خارج و کفار را از نور به سوی ظلمات خارج می‌کند. لذا آن جایی است که نور است و آن جایی است که ظلمات است. 🔸 هر عملی که در جایگاه حق باشد و هر عملی که در جایگاه باطل باشد است. دوره‌ی ، جلسه ۱۲ ✅ اندیشکده هجرت @Andishkadeh_Hejrat
هدایت شده از تبیین ربای کلان
💠 و همچنین در سوره‌ی آل‌عمران داریم: 🔅قلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۲۶﴾🔅 🔹بگو خدایا مُلک را به هر که بخواهی ءاتی میکنی. اینجا ءاتی کننده مُلک خداوند است و به صورت من‌تشاء ءاتی می‌کند. ✅ تبیین ربای کلان @reba_kalan
💠 شروط فهم ساز و کار تزکیه و تعلیم 🔺 برای فهم ساز و کار مابه ازای تعلیم و تربیت باید چند چیز را بشناسیم: ➖ ابعاد وجودی انسان: انسان دارای دو بُعد و است که فطرت ظرائفی از جمله؛ قلب، نفس، سمع و بصر دارد. ➖ مطلوب انسان: مطلوب انسان فراغت و رؤیت است (فعال شدن نفس مطمئنه). ➖ راه رسیدن به این هدف: به واسطه و تعالی (مسیر رشد از مسلم تا محسن است). 📌 جلسه ۱ ✅ نهاد اندیشه‌سرای حافظان حدود الله @Andishehsara_HHA
پنجاه و دو ⭕️ امروزه جامعه‌ای که با کمبود (معماران سیستم) مواجه باشد، شکاف و گپی در آن جامعه به وجود می‌آید به صورتی که حرف فقیه در جامعه پیاده نمی‌شود. ☑️ در این حالت جامعه به سراغ سیستم‌های دیگران می‌رود، چون سیستم‌های دیگران بر اساس قواعد فقهی شکل نگرفته‌اند، لذا جامعه قرآنی نمی‌شود. در عین حال که فقیهان دینی و مدیران خوبی داریم اما جامعه قرآنی نیست. 🔺 به همین دلیل ”سیستم‌های موجود“ در جامعه‌ی ما، محصول است. دوره‌ی ، جلسه ۱۳ ✅ اندیشکده هجرت @Andishkadeh_Hejrat
هدایت شده از تبیین ربای کلان
📸 http://yon.ir/zT9pC 💠 شاهد مثال «تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ» - در سوره‌ی بقره آمده: 🔅فهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾🔅 🔸خداوند مُلک را به داوود ءاتی کرد. و جالوت توسط داوود به قتل رسید، خداوند به او مُلک و حکمت و علم را ءاتی کرد و به او یاد داد که چگونه این را به دیگران تعلیم بدهد. - و در آیه‌ی ۲۵۸ داریم: 🔅ألَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿۲۵۸﴾🔅 🔹خداوند مُلک را به نمرود ءاتی کرد. ⭕️ اینجا قید ندارد، خداوند مُلک را هم به داوود ءاتی کرد هم به نمرود، پس ءاتی کردن مُلک قید ندارد، خداوند به هر کس که بخواهد مُلک را ءاتی می‌کند. ✅ تبیین ربای کلان @reba_kalan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آنچه در جلسه‌ی ۶۱ کرسی نظریه‌پردازی مسیر مهاجرت خواهید دید... 🗓 تاریخ برگزاری: ۱۳۹۷/۱۰/۳۰ 🔺 در این جلسه به موارد زیر پرداخته شد: - یادآوری وجود دو نوع تئوری در نسبت با پول در اقتصاد - مرور تئوری رویکرد ضریب فزاینده (Money Multiplier) - بررسی تئوری درونزایی پول (Endogenous Money) - بررسی یکی از مقاله‌های مجله‌ی کمبریج اقتصادی (cambridge journal of economics) آکسفورد - بررسی یک مقاله از بانک مرکزی انگلستان - نسبت بانک مرکزی، بانک‌های تجاری، مصرف کنندگان - بررسی انواع سپرده‌ها و نقدینگی جمهوری اسلامی ایران تا خرداد ۹۷ - چگونگی در رویکرد پول درونزا - بررسی دریافتی و پرداختی بانک‌های تجاری - ساز و کار اتاق تسویه یا اتاق پایاپای بین بانکی ✅ اندیشکده هجرت @Andishkadeh_Hejrat
💠 بازگویی کلیات چگونگی 🔺 رشد و تعالی زمانی برای یک انسان رقم می‌خورد که عبودیت کند، با عبودیت، ربوبیت مِن باب رشد شامل حال او خواهد شد و ربوبیت صرفاً از جانب پروردگار است. ✅ نهاد اندیشه‌سرای حافظان حدود الله @Andishehsara_HHA
هدایت شده از تبیین ربای کلان
🌀 ترتیب و توالی سلسله‌ مباحث مطرح شده؛ ⚫️ فلسفه‌ی مالکیت: ۱. شناسنامه جان‌لاک https://eitaa.com/reba_kalan/4 ۲. بیوگرافی جان‌لاک https://eitaa.com/reba_kalan/5 ۳. نظام برداری رساله‌های جان‌لاک https://eitaa.com/reba_kalan/9 ۴. توضیحی مختصر از رساله‌های جان‌لاک https://eitaa.com/reba_kalan/12 ۵. وضعیت طبیعی رساله‌ی جان‌لاک https://eitaa.com/reba_kalan/13 ۶. مالکیت نفسانی https://eitaa.com/reba_kalan/14 ۷. روند اثبات مالکیت در نگاه جان‌لاک https://eitaa.com/reba_kalan/15 ۸. قانون مالکیت جان‌لاک https://eitaa.com/reba_kalan/16 ۹. روند اثبات مالکیت خصوصی(Ownership) https://eitaa.com/reba_kalan/17 ⚪️ حکمت مالکیت الله در قرآن: ۱۰. مفهوم مِلک https://eitaa.com/reba_kalan/20 ۱۱. مفهوم مُلک https://eitaa.com/reba_kalan/21 ۱۲. مفهوم ملکوت https://eitaa.com/reba_kalan/22 ۱۳. مفهوم مَلِک https://eitaa.com/reba_kalan/23 ۱۴. رابطه‌ی مِلک و مُلک https://eitaa.com/reba_kalan/24 ۱۵. مالکیت الله بر مِلک و مُلک https://eitaa.com/reba_kalan/27 ۱۶. من تشاء بودن ءاتی مُلک https://eitaa.com/reba_kalan/28 ۱۷. شاهد مثال تؤتی المُلک من تشاء https://eitaa.com/reba_kalan/29 ✅ کانال تبیین ربای کلان @reba_kalan
جلسه ۶۱ دوره‌ی مسیر مهاجرت منتشر شد. 💠 سرفصل و عنوان جلسه: مبانی طرح‌ریزی استراتژیک(۵۹) (۲۶) / روش معیشت اکونومی(۱۳) / فلسفه پول(۱۱) - خلق پول(۲) 🗓 تاریخ برگزاری جلسه: ۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ⭕️ 📹 جهت دانلود فیلم و اسناد جلسه به این صفحه مراجعه نمایید: 🔗 andishkadeh-hejrat.ir/mindex/061 📽 در آپارات ببینید: 🔗 aparat.com/v/jiXBE ✅ کانال رسمی اندیشکده هجرت @Andishkadeh_Hejrat
بخش رصد و تحلیل: 💠 ، فرصتی برای توسط بانک‌ها؛ حتی وام‌های تسهیلات حمایتی کرونا 🔸 در هر دو نظریه پولی، چه آن‌که اقتصاددانان بدان معتقدند یعنی (تئوری ضریب فزاینده) و چه آن‌که در واقعیت اتفاق می‌افتد یعنی (تئوری پول درونزا)، به واسطه‌ی وام دادن، ”خلق پول“ صورت می‌پذیرد. 🔹 اتفاقی که در واقعیت می‌افتد این است که، بانک‌ها برای هر پرداختی با تایپ کردن عدد در قسمت دارایی ترازنامه مالی در حساب الکترونیکی خود، ”خلق پول“ صورت می‌دهند. در واقع اصل وام، بدون سودش «» است. 🔸 هر چقدر حجم پول به‌واسطه خلق شدن از هیچ افزایش یابد، در یک روند غیر مستقیم ارزش هر واحد پول کاهش می‌یابد؛ اولاً. چنین خلقی است که برای اثباتش به جلسه‌ی ۵۰ کرسی نظریه‌پردازی با عنوانِ «حکمت ربا» رجوع کنید. ثانیاً. ربا را هم کنار بگذاریم، آشکار است که برای اثباتش به جلسات ۶۰ و ۶۱ مسیر مهاجرت با عنوان «خلق پول(۱) و خلق پول(۲)» مراجعه بفرمایید. ⭕️ حال یک مثال دم دست «وام‌های یک میلیون تومانی ویژه‌ی یارانه بگیران» که دولت قرار است به مردم بدهد را بررسی کنیم: ➖ فرض کنیم که اصلاً دولت نه تنها ۱۲٪ و نه تنها از بیت‌المال بلکه صفر درصد سود برای این وام‌ها قرار داده است، ➖ می‌دانیم که این وام‌ها را بانک‌ها می‌پردازند. 🔹 با نکات ذکر شده یک حساب سرانگشتی انجام دهیم تا ببینیم چه اتفاقی در واقعیت می‌افتد؟!! 🔻 وام‌های بانکی، اگر نگوییم ربا است، قطعاً دزدیدن از همه‌ی ۸۰ میلیون آحاد مردم ایران است. یعنی: در هر صورت اصل وام بانکی اشکال ذاتی و اساسی دارد!! ◾️ حال وقتی وام یک میلیون تومان باشد و فقط یک نفر آن وام را دریافت کند، در حقیقت بانک ۰/۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۴ تومان از ارزش هر واحد پول کم می‌کند و این مقدار، از هر واحد پولِ (سپرده‌ و اسکناس و مسکوکات) همه‌ی ۸۰ میلیون نفر در ایران دزدیده می‌شود. ◽️ حالا اگر ۱۰ میلیون خانوار، این وام را بگیرند، مجموعاً میزان ”خلق پول“ توسط بانک ۱۰ هزار میلیارد تومان است که از ارزش هر واحد پول به میزان ۰/۰۰۴ تومان کاسته می‌شود، و معنایش این است که از ارزش کل نقدینگی ۱۰ هزار میلیارد تومان، کاسته شده است و ۰/۴ درصد از کاهش یافته. 💢 یعنی بعد از گرفتن وام‌ توسط فقط ۱۰ میلیون نفر و فقط به میزان یک میلیون تومان، یک اسکناس ۱۰۰۰ تومانی ارزشش به اندازه ۹۹۹.۹۹۶ تومان می‌شود. بهتر بگوییم قیمت یک کالای هزار تومانی، ۰/۰۰۴ تومان افزایش می‌یابد. 🔚 چند نتیجه: - دزدیدن، دزدیدن است، چه یک ریال، چه چند هزار میلیارد تومان(!) - یادآوری کنیم که این حساب بر اساس سود صفر درصدی بود! - این حساب سرانگشتی فقط برای وام کرونایی محاسبه شد اما در تمام پرداختی‌های بانکی، به این شکل می‌شود، حالا شاید بتوانید منشأ گرانی و افزایش قیمت را درک کنید. - اگر مشکل مردم را بخواهند حل کنند؛ باید ساز و کار بانکی در ”خلق پول“ حل شود، که البته بانک‌ها بدون خلق پول موجودیتشان معنا ندارد. - بر اساس بررسی‌های دقیق و علمی، ما امروز می‌دانیم «خلق پول» علاوه بر اینکه مصداق ”دزدی“ است، مصداق بارز ”ربا“ نیز هست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌐 جهت کسب اطلاعات بیشتر به کرسی نظریه‌پردازی مسیر مهاجرت، جلسات ۵۰، ۶۰ و ۶۱ از سرفصل مراجعه کنید. ✅ اندیشکده هجرت @Andishkadeh_Hejrat
هدایت شده از تبیین ربای کلان
💠 جمع‌بندی حکمت مالکیت در قرآن کریم؛ - پس در حالت کلی می‌خواهیم حکمت مالکیت را بررسی کنیم: ۱. اینکه مِلکی وجود دارد؛ حالا این مِلک همه چیز را شامل می‌شود، از جمله: - قدرت - سود و ضرر - مال و بنون - ثروت و فرزند - آسمان‌ها و زمین و هر آنچه مابین آن‌هاست * همه‌ی این‌ها می‌توانند ”مِلک“ باشند. ۲. حالا اگر کسی به این مِلک تصرف و ولایت داشت، مُلک معناردار می‌شود. مُلکِ آن مِلک، برای آن فرد مترتب می‌شود. ۳. در قرآن داریم؛ هر مِلکی که در عالم وجود دارد از آنِ خداوند است. ۴. و مُلک این مِلک هم از آنِ خداست به‌صورت مطلق: «مالکِ مُلک خداست، مالک هر مُلکی که می‌توانیم متصور بشویم.» ۵. وقتی الله مالک هر مُلکی باشد در واقع به همه چیز تصرف دارد. ۶. قاعده‌ی کلی(الله، مِلک و مُلک): «گفتیم مِلک تماماً از آنِ خداست، مُلک هم تماماً از آنِ خداوند است.» (وَ لِلّهِ مُلکُ السّمواتِ و الاَرض و مابَینَهُما). 📸 yon.ir/2fH2u ۷. چگونه این مُلک و این مِلک به غیر تسرّی پیدا می‌کند؟ گفتیم که خداوند أتی می‌کند. ۸. خداوند چگونه أتی می‌کنه؟ «مَن‌یشاء مَن‌تشاء» (به هر کس بخواهد أتی می‌کند، به هر کس هم بخواهد أتی نمی‌کند.) ✔️ مواردی که در بالا مطرح شد حکمت مالکیت در قرآن است. ✅ کانال تبیین ربای کلان @reba_kalan
هدایت شده از تبیین ربای کلان
💠 بازخوانی فلسفه‌ی #جان_لاک با ادبیات قرآنی 📌در فلسفه‌ی #مالکیت در نگاه معرفت‌شناسی فلسفی دیدیم که جان‌لاک چه چیزی می‌گفت؛ 🔹 جان‌لاک می‌گفت: الف. یک جهان اشتراکی وجود دارد. ب. در این جهان اشتراکی همه با هم مشترک‌اند. 🔸 حال اگر بخواهیم موارد مطرح شده‌ی جان‌لاک را با ادبیات قرآن فهم کنیم، اینگونه می‌شود: ➖ جان‌لاک چنین می‌گفت که در عالم هر مِلکی که وجود دارد همه‌ی انسان‌ها در ابتدا با همدیگر مشترک بودند(جهان اشتراکی). ➖ سپس او می‌گفت که در جهان اشتراکی کسی نمی‌توانست از مِلکی استفاده کند چون همه با هم مشترک بودند. اگر می‌خواست استفاده کند می‌بایست از تمام آن مشترکین اجازه می‌گرفت، که جان‌لاک اشاره کرد که چنین قضیه‌ای یک امر محال است. ➖ بعد به یک رابطه‌ی منطقی رسید که انسان خودش مالک خودش است. پس مالکِ «کار دست» و «کار بدن»اش هم هست، و هر چیزی که با ”کارِ بدن“ و ”کارِ دست“ تلفیق شود، مالک آن چیز خواهد شد. انسان و مالکیت را اینطور تعریف کرد. #کار #معرفت_شناسی_فلسفی ✅ کانال تبیین ربای کلان @reba_kalan
💠 خداوند را شاکریم که بار دیگر درک ماه رمضان را به ما عطا کرد تا بتوانیم در این ماه با قدرت بیشتری، در حیات الدنیا رشد نماییم. ◀️ این ماه فرصت خدایی شدن است و کسانی رنگ خدایی می‌گیرند که حب خداوند در قلبشان جعل شود، و کسانی که حب خداوند را چشیدند بدون هیچگونه درخواستِ پاداش و منفعتی جز زیاد شدن مودت و ولایت خداوند در قلبشان، فی سبیل الله جِهاد خواهند کرد. 🔸ان شاءالله در این ماه بتوانیم جرعه‌ای از حب الله را بچشیم و این امر جز با انجام عمل صالح بر بستر ایمان‌مان محقق نمی‌شود و ماه رمضان برای انجام عمل صالح بر بستر ایمان، زمان شایسته‌ایست. ✅ اندیشکده هجرت @Andishkadeh_Hejrat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | مرشد و معلم حقیقی قرآن است 💠 قرآن کتاب زندگی است. اگر آحاد بشر قواعد زندگی را با قرآن تطبیق بکنند، سعادت دنیا و آخرت نصیب آنها خواهد شد. مشکل ما این است که این کار را نمی‌کنیم؛ مشکل ما این است که ما زندگی را با قواعد قرآن تطبیق نمی‌کنیم. 🔸 سخنرانی تلویزیونی در پایان محفل انس با قرآن کریم - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶ 🔺 دریافت نسخه با کیفیت ✅ اندیشکده هجرت @Andishkdadeh_Hejrat
بخش رصد و تحلیل 💠 قمار است! مقدمه: 🔻 بر طبق مبانی ”تزکیه و تعلیم“ در قرآن؛ - انسان اگر در سبیل الرشد باشد و عبادت مصطبر(۱) انجام دهد رشید است و می‌تواند مرشد باشد؛ مرشد انذار و بشارتش وسیله‌ی هدایت خداوند است. - انسان اگر دارای علم باشد، عالم است و می‌تواند معلم باشد؛ علم بدون موجبات ظلم و علوّ را فراهم می‌نماید.(۲) 🔺 بیان برخی نتایج: (برای اثبات نتایج به منابع مذکور در پاورقی رجوع نمایید) - عالمی که مرشد نباشد متعالی نیست و به تقوی الله نمی‌رسد، عالمی که مرشد باشد متعالی است و به تقوی الله می‌رسد. - مرشدی که عالِم نباشد متعالی است و به تقوی الله می‌رسد(دقت بفرمایید که در این مورد فردی می‌تواند متقی باشد اما عالم نباشد یا در همه‌ی علوم، علم نداشته باشد و اشکالی بر تقوی او نیست ولی اگر علم به او برسد حتماً تعلیم می‌بیند و عالِم در آن علم می‌شود). ⭕️ متأسفانه در جامعه این تفکیک را کسی قائل نیست و دو قاعده اشتباه در جامعه تداعی شده است: - اشتباه اول: کسی که متقی است، حتماً عالِم در همه‌ی علوم است. - اشتباه دوم: کسی که عالِم در برخی علوم است(مخصوصاً علوم دینی)، حتماً متقی است. 📍 ما اسناد قطعی داریم مبنی بر بودن بورس، که اگر مراجع نیز بشنوند حُکمشان تغییر خواهد کرد، البته اگر اجازه بدهند تا به گوش مراجع برسد! 📌 پاسخ: - از بین مراجع تقلید حداقل حضرت امام خامنه‌ای را با قطعیت می‌توانیم بگوییم مرشد و متقی است، اما با قطعیت هم می‌توانیم بگوییم که عالِم در همه‌ی معارف نیست و این اشکالی بر او نمی‌باشد. (و او را از این جهت که مرشدترین فرد است، نائب امام زمان(عج) می‌دانیم نه از جهت علمش). - در مواردی که امام جامعه علم ندارد، او باید رجوع نماید به متخصصینی که عرف جامعه آن‌ها را متخصص(عالِم) می‌دانند. - متخصصین امروز جامعه در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد، درس‌خوانده‌های معارف غربی‌اند، معارفی که توسط انسان‌های ملحد و کافر که دچار امراض قلبی شدیدی بودند تولید شده است، لذا محتوایی هم که تولید نموده‌اند، خدا و غیب در آن محتواها مرده است، و بهتر می‌توانیم بگوییم محتوای آن‌ها نفسانی و شیطانی است. - در مجموع متخصصین در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد، درس‌خوانده‌ی هوای نفس و شیطان می‌باشند. 💢 لذا چرخه به این شکل می‌باشد: - امام جامعه در مواردی که علم ندارد؛ رجوع به متخصصین عرفی می‌نماید، متخصصین عرفی هم حکم شیطان را منتقل می‌کنند. ✔️ این چرخه را در مسئله‌ی و نیز دیدیم، در مسئله‌ی هم می‌بینیم. 🔸 راه حل ما بر اساس اصول فقه چیست: کسانی که از راه علمی و دقیق، به قطع رسیدند که «بورس قمار است» و برایشان قمار بودن بورس، کاملاً روشن است و اسناد متقنی بر صحت ادعای خود دارند به صورتی که اگر آن را به مرجعشان ارائه دهند، مرجع نیز حکم خود را تغییر می‌دهد، باید به قطع خود عمل نماید و اِلّا باید حکم مرجعشان را تقلید نمایند. 🔹 پیشنهاد: به نظر می‌رسد با پیچیده شدن جوامع یک مرجع نمی‌تواند در همه مسائل موجود جامعه، به صورت تخصصی غور نماید، پیشنهاد می‌کنیم مرجعیت هم تخصصی شود، به طور مثال مرجع در حوزه‌ی اقتصادی، مرجع در حوزه‌ی سیاست، مرجع در حوزه‌ی سلامت و... 🔘 متأسفانه شکل مرجعیت در ۷۰۰ سال گذشته، متوقف شده است و مراجع امروز برای جوامع ۷۰۰ سال پیش متناسب هستند. 🔅 توصیه: - اگر می‌خواهید جامعه قرآنی شود؛ به گِرای امام جامعه از سال ۷۹ تا ۹۷ توجه فرمایید، ایشان رسماً در بیانیه‌ی (۳)، همه آحاد جامعه به ویژه جوانان را موظف به نمودند. - لذا در قدم اول تلاش نمایید علم قرآنی از ریشه تولید کنید. - سپس در قدم دوم تلاش نمایید آن علم قرآنی تولید شده را در جامعه بسط بدهید تا متخصصین آن علم قرآنی در عرف جامعه پذیرفته شوند، و الا با این روند، جامعه به سمت قرآن نخواهد رفت و ظهور امام عصر(عج) نیز محقق نخواهد شد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاورقی: ۱. مستمر و صبر داشتن ۲. قرآن کریم، کتاب جهاد اکبر امام خمینی(رحمة الله)، کرسی نظریه‌پردازی نهاد اندیشه‌سرای حافظان حدودالله ۳. بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران ✅ اندیشکده هجرت @Andishkadeh_Hejrat
💠 به توفیق الله در این جلسه به ادامه‌ی ابعاد وجودی بشر در حوزه انسان‌شناسی، مسائل سمع‌شناسی در قرآن را بررسی کردیم. موارد زیر در این جلسه تبیین شد: - مروری بر چهارچوب لفظ سمع در قرآن - بررسی مختصری از ماهیت صدا در دانش فیزیک (لفظ مابه‌ازای صدا در قرآن دعا و ندا می‌باشد) - بررسی مختصر اِشکال بر چهارچوب لفظ انرژی در دانش فیزیک - بررسی انواع شنیده‌ها در قرآن - بررسی دوگانه هدایت و ضلالت در تناسب با سمعیت و أصمّ - بررسی مسئله مالکیت سمع و بصر - بررسی مسئله رابطه سمع و تعقل - بررسی مسئله رابطه سمع با اطاعت و عصیان - تمییز اطاعت از تبعیت - بررسی مسئله تابعیت سمع - بررسی مسئله استطاعت سمیعت - بررسی نشأت سمع - بررسی مسئولیت سمع 🌐 پیوند به سایت ✅ اندیشکده هجرت @Andishkadeh_Hejrat
هدایت شده از تبیین ربای کلان
💢 تعارض فلسفه مالکیت با قرآن 📸 yon.ir/9bLbB ❌ تعارض وضع طبیعی با قرآن کریم 💠 قرآن کریم می‌فرماید که از ابتدا خدا مالک همه چیز بوده است. مُلکی هم که بر هر مِلکی متصور می‌شود آن هم از آنِ خداست. 🔸 اساس فلسفه‌ی مالکیت جان لاک بر وضع طبیعی بود. وضع طبیعی هم در لفظِ ”جهان اشتراکی“ خلاصه می‌شد. 🔹 اما در حکمت مالکیت الله ما می‌گوییم از ابتدا اصلاً جهان اشتراکی نبوده، جهان اشتراکی معنا ندارد؛ از ابتدا خداوند مالک بوده و خدا به هر کسی از ابتدا می‌خواسته این مُلکش را أتی کرده است. پس جهان هیچ وقت اشتراکی نبوده است. 🔸 یعنی اینکه نسبت به این ممالکی که وجود دارد همه‌ی انسان‌ها در ابتدا به صورت مشترک سهم نداشتند. 🔹 در نگاه حکمت مالکیت الله، خداوند مالک است، مالک همه‌ی ممالک است. از همان ابتدا به هر کسی خواسته این ممالک رو داده به هر کسی هم نخواسته نداده است. 🔘 در کل حکمت الله به این شکل تعریف می‌شود: الف. ابتداءاً خدا مالک بوده. ب. و غیر اگر مالکیت بخواهند داشته باشند مِلک و مُلک از جانب خدا أتی می‌شود. ج. أتی خدا هم قید ندارد یعنی مؤمن باشد یا کافر، قید ندارد. 🌐 در نتیجه این چیزی که جان‌لاک در وضع طبیعی می‌گوید از اساس غلط است. ✅ کانال تبیین ربای کلان @reba_kalan
پنجاه و سه 💠 سیر یعنی اینکه در هر دوره یک فیلسوف یک حرفی را زده و یک دغدغه‌ای را مطرح کرده است و حالا آن دغدغه‌ها مسئله‌ی فیلسوفان بعدی شده است. دوره‌ی ، جلسه ۱۳ ✅ اندیشکده هجرت @Andishkadeh_Hejrat
💠 به توفیق الله در این جلسه به ادامه‌ی ابعاد وجودی بشر در حوزه انسان‌شناسی، وارد نفس‌شناسی شدیم و سعی کردیم جایگاه نفس را روشن سازیم. موارد زیر در این جلسه تبیین شد: - فهم جایگاه نفس در نسبت با فطرت - بررسی ساختار و حالات ماده بر اساس اجزا شناخته شده‌ی تشکیل دهنده‌اش - بررسی حالت پلاسمای ماده - احصاء آیت اتم پلاسما به نسبت بین فطرت و نفس - بررسی معنای ترکیب اضافی نفس با ضمایر متصل مرفوعی-منصوبی-مجروری در قرآن 🌐 پیوند به سایت ✅ اندیشکده هجرت @Andishkadeh_Hejrat