eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
791 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
💐💐💐🔹💐💐💐 💐💐💐🔹💐💐💐 💐💐💐🔹 ⁉️پرسش: مقصود از توبه نصوح در قرآن چيست و چه نوع توبه ای هست.؟ ✍️پاسخ: پرسش شما ناظر به این آیه کریمه است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ...»؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد بسوى خدا توبه كنيد، توبه‏ اى خالص. اميد است (با اين كار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ هايى از بهشت كه نهرها از زير درختانش جارى است وارد كند... .(1) 🕊نخستين گام براى نجات، توبه از گناه است؛ توبه ‏اى كه از هر نظر خالص باشد؛ توبه‏اى كه براى هميشه انسان را از معصيت جدا كند و بازگشتى در آن رخ ندهد. حقيقت توبه همان ندامت و پشيمانى از گناه است كه لازمه آن تصميم بر ترك گناه است، و اگر كارى بوده كه قابل جبران است در صدد جبران بر آيد، و گفتن استغفار نيز بيانگر همين معنى است، و به اين ترتيب اركان توبه را مى‏توان در پنج چيز خلاصه كرد: ترك گناه، ندامت، تصمیم بر ترك گناه، جبران گذشته و استغفار. ♦️"نصوح" از ماده "نصح" در اصل به معنى خيرخواهى خالصانه است، و لذا به عسل خالص "ناصح" گفته مى‏ شود، و از آن جا كه خيرخواهى واقعى بايد توأم با محكم كارى باشد، واژه "نصح" گاه به اين معنى نيز آمده است؛ به همين جهت به نماى محكم "نِصاح"، و به خياط "ناصح" گفته مى‏ شود، و اين دو معنى يعنى "خالص بودن" و "محكم بودن"، باید با هم در توبه "نصوح" جمع باشد؛ خلاصه این که مطابق معنای لغوی، توبه ای نصوح است که فرد از سر اخلاص، با اراده ای محکم و تصمیمی جدی برای عدم بازگشت به گناه، عزم خود را جزم نماید. 🤲در کتاب های تفسیری و غیر تفسیری، برای توضیح توبه نصوح، مطالب مختلفی ذكر شده که همه آن ها در واقع به یک حقیقت بازگشت می کند و آن، توبه خالص و كامل است. ⛔️در حديثى نقل شده که معاذ بن جبل درباره توبه نصوح از پیامبر پرسش نمود و حضرت پاسخ دادند: «ان يتوب التائب ثم لا يرجع فى ذنب كما لا يعود اللبن الى الضرع‏»؛ توبه نصوح آن است كه شخص توبه‏ كننده به هيچ وجه به گناه باز نگردد، همچنان كه شير هرگز به پستان باز نمى‏ گردد! ❌اين تعبير لطيف بيانگر اين واقعيت است كه توبه نصوح چنان انقلابى در انسان ايجاد مى‏ كند، كه راه بازگشت به گذشته را به كلى بر او مى‏ بندد. اين معنى كه در روايات ديگر نيز وارد شده، در حقيقت درجه عالى توبه نصوح را بيان مى‏ كند، وگرنه در مراحل پایين تر، ممكن است بازگشتى باشد كه بعد از تكرار توبه، سرانجام به ترک دائمى گناه منتهی شود.(2) 📚(1) تحریم/ 8. (2) تفسير نمونه، ج‏24، ص 289 تا 291. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33994 🆔@askquranir 💐💐💐🔹💐💐💐 💐💐💐🔹💐💐💐 💐💐💐🔹
🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂 ⁉️پرسش: برای من موضوع کاملا مسلم و قطعی است و همه شواهد و قرائن به وجود اون مطلب مورد شهود دلالت داره و هیچ شکی برای من نیست. یک شاهد زن هم وجود دارد در مساله که خود دیده است مورد رو. منتها برای رای دادگاه رای دو زن یا یک مرد مورد قبول است. جایی است که واقعا داره ظلم میشه به طرف. آیا با همه ایمانی که به مطلب دارم و می دونم که اتفاق افتاده یک شاهد هم هست و می دونم طرف مورد ظلمه حکم شرعی این که در دادگاه حاضر بشم به عنوان شاهد و بگم مساله رو دیدم چیه؟ ✍️پاسخ: شهادت دادن دروغ جایز نیست(یعنی آنچه ندید شهادت دهید که دیده اید) ولی برای احقاق حق می توانید آنچه می دانید به قاضی انتقال دهید. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=40497 🆔@askquranir 🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂🌻🍂🌻🌻🌻🍂
⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⁉️پرسش: منظور از صیحه در آیه 67 سوره هود چیست؟ این صدا چگونه تولید می شود؟ آیا صیحه همان رعد و برق می باشد.؟ ✍️پاسخ: این آیه درباره عذاب قوم ثمود است. 📣صيحه در لغت به معنى صداى عظيمى است كه معمولا از دهان انسان يا حيوانى بيرون مى ‏آيد ولى اختصاص به آن ندارد بلكه هر گونه صداى عظيم را شامل مى‏ شود. 💥چند قوم گنه كار به وسيله صيحه آسمانى مجازات شدند؛ قوم ثمود (که در آیه مورد بحث از آن ها یاد شده).(1)، قوم لوط.(2)، و نیز قوم شعيب.(3) ⚡️از آيات ديگر قرآن که درباره عذاب قوم ثمود سخن گفته استفاده مى‏ شود كه مجازات آن ها به وسيله صاعقه بوده است: «فَإِنْ أَعْرَضُوا فَقُلْ أَنْذَرْتُكُمْ صاعِقَةً مِثْلَ صاعِقَةِ عادٍ وَ ثَمُودَ»؛ و اين نشان مى‏ دهد كه منظور از «صيحه»، صداى وحشتناک صاعقه است.(4) ♦️ممکن است کسی بپرسد آيا صداى وحشت انگيز صاعقه، مى‏ تواند جمعيتى را نابود كند؟ جواب اين سؤال مسلّما مثبت است، زيرا امواج صوتى اگر از حد معينى بگذرد، مى‏ تواند شيشه‏ ها را شكسته و حتى بعضى از عمارت ها را هم ويران نماید و ارگانيسم درون بدن انسان را هم از كار بيندازد. گفته شده که به هنگامى كه هواپيماها ديوار صوتى را مى‏ شكنند و با سرعتى بيشتر از سرعت امواج صوت حركت مى‏ كنند، ممکن است افرادى بيهوش به روى زمين بیفتند و يا زنانى سقط جنين كنند و يا تمام شيشه‏ هاى عمارت هايى كه در آن منطقه قرار دارند بشكند!. 💥طبيعى است اگر شدت امواج صوت از اين هم بيشتر شود به آسانى ممكن است اختلالات كُشنده‏ اى در اعصاب و رگ هاى مغز و حركات قلب توليد كند و سبب مرگ انسان ها شود.(5) 📚(1) هود/ 67. (2) حجر/ 73. (3) هود/ 94. (4) فصلت/ 13. (5) تفسير نمونه، ج‏9، ص 164. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33909 🆔@askquranir ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️ ⚜️🥀⚜️
🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️ ⁉️پرسش: پدری از دنیا رفته و اعمال واجب برگردن داشته ولی وصیت نکرده است. دختر خانواده پافشاری کرده که یک سوم سهم پدر باید جدا شود ولی چیزی درمورد اینکه اگر میت وصیت نکرده باشد جدا کردن یک سوم ما ترک، واجب نیست به بقیه ورثه نگوید از ترس اینکه مبادا آنان مخالفت کنند. در اینصورت آیا معصیت کرده؟ و حق ورثه را ضایع و مدیون شده است؟ مرجع: رهبری . لطفا نظر تمام مراجع را نیز بفرمایید ✍️پاسخ: در فرض سوال درصورتی که میت وصیت در یک سوم مالش نکرده باشد جایز نیست و مدیون سایر وراث میشود. رساله مراجع، احکام وصیت و ارث http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62339 🆔@askquranir 🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️🔹💠🔹⚡️
💦🌊💦 💦🌊💦 💦🌊💦 💦🌊💦 💦🌊💦 ⁉️ پرسش: آیا در قرآن کلمه ماء فقط به معنی همین آب h2o است؟ ✍️پاسخ: "ماء" به معنای آب است، ولی بطور کلی بر هر چیز غیر جامد و هر چیز مایع نیز می تواند اطلاق شود.(1) لذا وقتی بدون قید و مطلق بیاید، مراد آب خالص است، همان h2o. اما بیان برخی آیات که تعبیر "ماء" در آنها به کار رفته است: 🚰ـ آب خالص: آبی که از آسمان می بارد: «وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً».(2) آب چاه: «وَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً».(3) آب رودها و چشمه ها: «وَ فَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُوناً».(4) آب دریا: «إِنَّا لَمَّا طَغَى الْماءُ حَمَلْناكُمْ فِي الْجارِيَةِ».(5) آب در ماورای عالم مادی (عالم آخرت) 🌊ـ آب گوارا در بهشت: «وَ نادى‏ أَصْحابُ النَّارِ أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ»؛ و دوزخيان، بهشتيان را صدا مى ‏زنند: مقدارى آب به ما ببخشيد!.(6) «فِيها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَيْرِ آسِنٍ»؛ نهرهايى از آب صاف و خالص كه بدبو نشده.(7) 👈ـ نکته: آب در بهشت، متناسب با سنخیت همان محیط، از لطافت خاصی برخوردار است. ♦️ـ آب مخلوط و غیر خالص در جهنم: «مِنْ وَرائِهِ جَهَنَّمُ وَ يُسْقى‏ مِنْ ماءٍ صَدِيدٍ»؛ به دنبال او جهنم خواهد بود و از آب بد بوى متعفّنى نوشانده مى ‏شود.(8) «وَ إِنْ يَسْتَغِيثُوا يُغاثُوا بِماءٍ كَالْمُهْلِ»؛ اگر تقاضاى آب كنند، آبى براى آنان مي آورند كه همچون فلز گداخته صورت ها را بريان مى ‏كند!.(9) «كَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِي النَّارِ وَ سُقُوا ماءً حَمِيماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُمْ»؛ اين ها همانند كسانى هستند كه هميشه در آتش دوزخند و از آب جوشان نوشانده مى‏ شوند كه اندرونشان را از هم متلاشى مى‏ كند.(10) 👈ـ نکته: این آب ها متناسب با محیط جهنمی که خالی از نور و حیات روحانی و دور از رحمت الهی است می باشد. 💧ـ آب غیر خالص در عالم ماده: «وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً»؛ او كسى است كه از آب، انسانى را آفريد.(11) «ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ»؛ سپس نسل او را از عصاره‏اى از آب ناچيز و بى‏قدر آفريد.(12) «خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ»؛ از يك آب جهنده آفريده شده است.(13) 👈ـ نکته: اطلاق آب بر این موارد به خاطر مایع بودن و جریان و سیلان داشتن است. ـ بنا بر این:👇 مراد از "ماء" وقتی بدون قرینه و بطور مطلق بیاید، همان آب است؛ اگر چه بر هر چیز مایعی و دارای جریان و سیلان نیز اطلاق می شود. (1) التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج ‏11، ص 219. (2) بقره، 22. (3) قصص، 23. (4) قمر، 12. (5) حاقه، 11. (6) اعراف، 50. (7) محمد، 15. (8) ابراهیم، 16. (9) کهف، 29. (10) محمد، 15. (11) فرقان، 54. (12) سجده، 8. (13) طارق، 6. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=32875 🆔@askquranir 💦🌊💦 💦🌊💦 💦🌊💦 💦🌊💦 💦🌊💦
🔹📖🔹 🔹📖🔹 🔹📖🔹 ⁉️پرسش: به نیت اموات میت یک نفر دو قرآن ختم کردم و به اموات مد نظرش هدیه کردم و قرار بود در ازای ختم قرآن اجرتشون رو به من بده اما الان نزدیک به 3 ساله که نداده و ظاهرا بنا هم نداره که پرداخت کنه و من راضی نیستم. سوالم اینه که آیا من میتونم ثواب اون قرآنها رو به کس دیگری هدیه کنم؟ و دیگه اینکه با توجه به ناراضی بودن من آیا ثوابی به اموات اون فرد میرسد؟ مرجع: رهبری ✍️پاسخ: در فرض سوال می توانید ثوابش را هم برای آن میت و هم برای دیگران و کل اموات مدنظر هدیه کنید. بطور کلی اگر موجر اجرت مستاجر را نداده باشد بدهکار و ضامن می ماند. استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62096 🆔@askquranir 🔹📖🔹 🔹📖🔹 🔹📖🔹
🌻🌻🌻 🌻🌻🌻🌻 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 ⁉️پرسش: در آیات 109 و110 انعام مشرکان از پیامبر اسلام تقاضای معجزه میکنند و قران در جواب این تقاضا میگوید معجزه از جانب خداست نه محمد !! وشما نمیفهمید!!و اگر معجزه بیاید ایمان نمی آورند! و ما بر دل و چشم اینان مهر زده ایم تا ایمان نیاورند چون اول بار ایمان نیاوردند!!!! آیا این پاسخ منطقیست؟ ✍️پاسخ: صحنه‏ هاى مختلف برخورد پيامبر (صلی الله علیه و آله) با آنها گواه اين حقيقت است كه اين دسته در جستجوى حق نبودند بلكه هدفشان اين بود كه با بهانه‏ جويی ها مردم را سرگرم ساخته و بذر شك و ترديد در دلها بپاشند. در آيه بعد علت لجاجت آنها چنين توضيح داده شده است كه آنها بر اثر اصرار در كج روى و تعصب هاى جاهلانه و عدم تسليم در مقابل حق، درك و ديد سالم را از دست داده ‏اند، و گيج و گمراه در سرگردانى به سر می ‏برند، و چنين می گويد: " ما دلها و چشم هاى آنها را وارونه و دگرگون می ‏نمائيم، آن چنان كه در آغاز و ابتداى دعوت ايمان نياوردند" (وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَ أَبْصارَهُمْ كَما لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ). 💠در اينجا نيز اين كار به خدا نسبت داده شده است نظير چيزى كه در آيات قبل گذشت، و اين در حقيقت عكس العمل و نتيجه اعمال خود آنها است، و نسبت دادن آن به خدا به عنوان اين است كه او علت العلل و سرچشمه جهان هستى است، و هر خاصيتى در هر چيز است به اراده او است، و به تعبير ديگر خداوند در لجاجت و كجروى و تعصب هاى كوركورانه اين اثر را آفريده است كه تدريجا درك و ديد انسان را از كار می ‏اندازد. 🔥و در پايان آيه مى‏فرمايد:" ما آنها را در حال طغيان و سركشى به حال خود وامی گذاريم تا سرگردان شوند" (وَ نَذَرُهُمْ فِي طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ) «1». ⚜️خداوند همه ما را از گرفتار شدن در چنين سرگردانى كه زائيده اعمال بی ‏رويه خود ما است حفظ كند، و درك و ديد كاملى به ما مرحمت نمايد كه چهره حقيقت را آن چنان كه هست بنگريم. 📚تفسير نمونه، ج‏5، ص 400 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30642&page=3 🆔@askquranir 🌻🌻🌻 🌻🌻🌻🌻 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
💐🌷 💐 💐🌷 💐 💐🌷 💐 💐🌷 💐 💐🌷 💐 ⁉️پرسش: پسرم صد هزار تومان پول پیدا کرده ۱۰ روزه هرچه نوشته زدیم هنوزکسی زنگ نزده چه کارش کنیم؟ مسجد بدیم یا صدقه از طرف صاحبش؟من مرجعم سیستانی پسرم مکارم ✍️پاسخ: در آن محل باید تحقیق و اعلان کنید تا صاحبش پیدا شود. به مدت یک سال تحقیق کنید اگر از یافتن صاحبش نا امید شدید آن را با اجازه از دفتر مرجع به فقیر بدهید.(1) 🌳این اموالی که پیدا می شود با فرض اینکه صاحبش پیدا نشود باید آن مال از طرف صاحبش به فقیر داده شود و بهترین راه که انسان یقین به این امر پیدا کند و بری الذمه شود این است که خودش مال را به فقیر بدهد. 💶در خصوص پول هم حکم همین است ملاک این است که به دست فقیر برسد و اطمینان داشته باشید که به فقیر می رسد لذا اگر با قرار دادن در صندوق صدقات اطمینان دارید که تمام و کمال به دست فقیر می رسد اشکال ندارد اما چنین اطمینانی حاصل نمی شود چرا که معلوم نیست واقعا به دست فقیر واقعی برسد و ثانیا ظاهرا درصدی از این پول توسط نهاد مربوطه کسر می شود. پس خودتان پول را به فقیر بدهید که تکلیف از شما برداشته شود. 1.توضیح المسائل، مساله2565 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62185 🆔@askquranir 💐🌷 💐 💐🌷 💐 💐🌷 💐 💐🌷 💐 💐🌷 💐
🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷 ⁉️پرسش: منظور از "كتاب مبين" چيست؟ ✍️ پاسخ: ظاهرا پرسش شما ناظر به تعبیر پایانی آیه 59 سوره مبارکه انعام است که می فرماید: وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ في‏ ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مُبينٍ و كليدهاى غيب فقط نزد اوست، و كسى جز او آنها را نمى‏ داند. و به آنچه در خشكى و درياست آگاه است، و هيچ برگى نمى‏ افتد مگر آنكه آن را مى ‏داند، و هيچ دانه ‏اى در تاريكى‏ هاى زمين، و هيچ تر و خشكى نيست مگر آنكه در كتابى روشن [ثبت‏] است 👈 آیت الله مکارم در تفسیر نمونه در توضیح این آیه می نویسد: 🌎در این آیه با عباراتى كوتاه، وسعت علم بی انتهای خداوند متعال بيان شده است و هيچ چيز از آن خارج و مستثنى نیست! زيرا منظور از «تر و خشک»، معنى لغوى آن نيست بلكه اين تعبير معمولا كنايه از عموميت مى‏ باشد؛ یعنی همه چیز عالم! ☀️در مورد «كِتابٍ مُبِينٍ» احتمالات مختلفى از سوی مفسران داده شده است ولى بيشتر به نظر مى‏ رسد كه منظور از «كتاب مبين»، همان مقام علم پروردگار است؛ يعنى همه موجودات در علم بى‏ پايان او ثبت مى‏ باشند؛ تفسير این تعبیر به «لوح محفوظ» نيز قابل تطبيق بر همين معنى است، چه اينكه بعيد نيست كه منظور از «لوح محفوظ» نيز همان «علم خداوند متعال» باشد. اين احتمال نيز در معنى «كِتابٍ مُبِينٍ» وجود دارد كه منظور از آن، عالم آفرينش و خلقت و سلسله علت و معلول ها است، كه همه چيز در آن نوشته شده است. (1) 📚 1. تفسير نمونه، ج‏5، ص 271 و 272 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33392 🆔@askquranir 🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷🍃 🍃🌷
💐🕊💐🕊💐🕊💐🕊💐🕊💐🕊💐🕊💐🕊💐 ⁉️پرسش: بنا بر آیه 18 سوره ق "رقیب" و "عتید" چه سخنانی را ثبت می کنند؟ ✍️پاسخ :«إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعيدٌ *ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقيبٌ عَتيدٌ»؛ (به خاطر بياوريد) هنگامى را كه دو فرشته راست و چپ كه ملازم انسانند اعمال او را دريافت مى‏ دارند، انسان هيچ سخنى را بر زبان نمى‏آورد مگر اين كه همان دم، فرشته‏اى مراقب و آماده براى انجام مأموريت (و ضبط آن) است.(1) آیت الله مکارم در تفسیر نمونه در توضیح این آیات می نویسد(2):👈 بیشتر مفسران معتقدند كه رقيب و عتيد، همان دو فرشته‏ اى است كه در آيه 17 از آن ها به عنوان «متلقّيان» ياد شده است؛ نام فرشته سمت راست‏ «رقيب» و نام فرشته سمت چپ «عتيد» است؛ گرچه آيه مورد بحث صراحتى در اين مطلب ندارد، ولى با ملاحظه مجموع آيات، چنين تفسيرى بعيد به نظر نمى‏ رسد. ✍️ در اينكه اين دو فرشته چه سخنانى را مى‏ نويسند، ميان مفسران گفتگو است: جمعى معتقدند همه سخنان را مى‏ نويسند، حتى ناله‏ اى را كه دردمند در هنگام درد سر مى‏ دهد! در حالى كه بعضى ديگر عقيده دارند تنها الفاظ خير و شر و واجب و مستحبّ يا حرام و مكروه را مى‏ نويسند و كارى به کارهای مباح ندارند، اما عموميت تعبير آيه نشان مى‏ دهد كه تمامى الفاظ و گفتار آدمى ثبت مى‏ شود. ♦️ در حديثى از امام صادق (علیه السلام) آمده است كه: «ان المؤمنين اذا قعدا يتحدثان قالت الحفظة بعضها لبعض اعتزلوا بنا، فلعل لهما سرا و قد ستر اللَّه عليهما»؛ هنگامى كه دو مؤمن كنار هم مى‏ نشينند و بحث هاى خصوصى مى‏ كنند، حافظان اعمال به يكديگر مى‏ گويند: ما بايد كنار رويم، شايد آن ها سرّى دارند كه خداوند آن را مستور داشته است!(3) 🕊 راوى از امام می پرسد: مگر خداوند عز و جل نمى‏ فرمايد: «ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ»؛ انسان، هيچ سخنى نمى‏ گويد مگر اينكه فرشته مراقب و آماده ثبت اعمال، نزد آن حاضر است. ☀️امام فرمود: «ان كانت الحفظة لا تسمع فان عالم السر يسمع و يرى»؛ اگر حافظان، سخنان آن ها را نمی شنوند، خداوندى كه از اسرار با خبر است مى‏ شنود و مى‏ بيند! ⛔️ از اين روايت استفاده مى‏ شود كه خداوند براى اكرام و احترام مؤمن بعضى از سخنان او را كه جنبه سرى دارد از آنها مكتوم مى‏ دارد، ولى خودش حافظ تمام اين اسرار است. 🕊 از بعضى از روايات نيز استفاده مى‏شود كه فرشتگان شب، غير فرشتگان روزند، چنان كه در تفسير آيه 78 سوره اسراء اين معنى گذشت.(4) 📚(1) ق/17 و 18. (2) تفسير نمونه، ج‏22، ص 249 تا 251. (3) بحارالانوار، ج 5 ، ص 321 برای توضیح بیشتر می توانید اینجا را هم مطالعه بفرمایید: http://www.andisheqom.com/Files/faq.php?level=4&id=3443&urlId=311 (4) مراجعه شود به تفسير نمونه، ذیل آيه 78 سوره اسراء. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33738 🆔@askquranir 💐🕊💐🕊💐🕊💐🕊💐🕊💐🕊💐🕊💐🕊💐
🌵🐪🌵 🌵🐪🌵 🌵🐪🌵 🌵🐪🌵 🌵🐪🌵 ⁉️پرسش: چرا در آیات سوره غاشیه روی خلقت "شتر" تکیه شده است؟ ✍️پاسخ: «أَ فَلَا يَنظُرُونَ إِلىَ الْابِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ» آيا آنان به شتر نمى‏نگرند كه چگونه آفريده شده است؟!(1) در این زمینه دو نکته قابل توجه است: یکی توجه به موقعیت منطقه ای و جغرافیایی، و دیگر وجود ویژگی های خاص این حیوان. این سوره در مكه نازل شده و جزو اولين سوره ‏هايى است كه به گوش مردم عرب مى ‏خورد، و در مكه در آن ايام داشتن شتر از اركان اصلى زندگي شان بوده است. 🐪لذا خداوند متناسب با موقعیت جغرافیایی و محیط زندگی اعراب، تدبیر در خلقت یکی از مخلوقات خود را ـ که در زندگی اعراب نقش اساسی دارد و جزئی لاینفک از زندگی آنها است ـ متذکر شده و می خواهد تا آنها نیز در خلقت و آفرینش این حیوان تدبر و تفکر بیشتری داشته باشند. مطلب دیگر این که خود اين حيوان هم ويژگي هاى عجيبى دارد كه او را از حيوانات ديگر ممتاز مى ‏كند، و به حق آيتى است از آيات خدا. ويژگي هاى اين حيوان چنان است كه دقت در آفرينش او انسان را متوجه خالق بزرگى مى ‏كند كه آفريننده چنين موجودى است. 🌵خار و گياه صحرا كه حیوانات دیگر نمى ‏توانند بخورند، او مى ‏خورد و بار مى‏كشد و مطیع و فرمان بردار است. و هر آنچه مطلوب است از حيوان، مثل نسل و حمل و شير و پشم و سوارى از او حاصل مى‏شود. تنها حیوانی است که وقتی نشسته است بار بر او می نهند و سوارش می شوند و او سپس به پا می خیزد. 🐫بیش از 10 روز می تواند تشنگی را تحمل نماید و به کشتی بیابان معروف است. به جهت این اوصاف، این حیوان در نزد عرب، از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. ☀️آيا انسان عاقلى به خود اجازه مى‏ دهد كه احتمال معقول بدهد كه شتر و اين فوايدش به خودى خود پديد آمده باشد، و در خلقت او براى انسان هيچ غرضى در كار نبوده، و انسان هيچ مسئوليتى در برابر آن و ساير نعمت ‏ها ندارد؟ (1) غاشیه، 17. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33735 🆔@askquranir 🌵🐪🌵 🌵🐪🌵 🌵🐪🌵 🌵🐪🌵 🌵🐪🌵
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 ⁉️پرسش: منظور از "ضریع" در آیه 6 سوره غاشیه چیست؟ ✍️پاسخ: در اين كه «ضريع» چيست؟ مفسران تفسيرهاى گوناگونى دارند: بعضى گفته‏ اند: نوعى خار است كه به زمين مى ‏چسبد، هنگامى كه تر باشد قريش آن را "شبرق" مى ‏ناميدند، و هنگامى كه خشك مى ‏شد آن را "ضريع" مى ‏گفتند، گياهى است سمّى كه هيچ حيوان و چهارپايى به آن نزديك نمى‏ شود. "خليل" از علماى لغت مى ‏گويد: "ضريع": گياه سبز بدبويى است كه از دريا بيرون مى‏ افتد. 🌿"ابن عباس" گفته است: "درختى است از آتش كه اگر در دنيا باشد زمين و هر چه را بر آن است مى‏ سوزاند"! ولى در حديثى از پيغمبر اكرم (صلی الله علیه و آله) مى‏ خوانيم: «الضريع شى‏ء يكون فى النار يشبه الشوك، اشد مرارة من الصبر، و انتن من الجيفة، و احر من النار، سماه اللَّه ضريعا»؛ ضريع چيزى است كه در آتش دوزخ، شبيه خار، تلخ‏ تر از صبر، و متعفن‏ تر از مردار، و سوزنده ‏تر از آتش، خداوند آن را «ضريع» نام نهاده است". ❌بعضى نيز گفته‏ اند: "ضريع" طعامى است ذلت آفرين كه دوزخيان براى رهايى از آن به درگاه خدا تضرع مى‏ كنند (فراموش نكنيم كه ماده "ضرع" به معنى ضعف و ذلت و خضوع است) اين تفسيرها با هم منافاتى ندارد و ممكن است در معنى اين واژه جمع باشد.(1) و در مجمع البيان آمده است: 🌵و آن قسمتى از خار است كه بآن "شبرق" مي گويند، و اهل حجاز آن را «ضريع» مي نامند وقتى خشك شود و آن پليدترين طعام است و هيچ چهار پايى آن را نمي خورد، و ضحاك از ابن عبّاس از رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) روايت نموده كه مي فرمود ضريع چيزى است در آتش شبيه خار تلخ‏ تر از زهر و بدبوتر از مردار و سوزنده‏ تر از آتش خداوند آن را ضريع ناميده است.(2) 📚(1) تفسير نمونه، ج‏26، ص: 417 و 416. (2) ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏27، ص 40. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33736 🆔@askquranir 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹
♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ⁉️پرسش: در سوره بقره می خوانیم :" و لکم فی القصاص حیاة یا اولوالالباب ...." . . یک نفر به دست قاتل کشته شده . یک نفر دیگر هم طبق قانون قصاص کشته می شود. با این حساب چطوری خداوند می فرماید در قصاص که همان کشتن است زندگی نهفته است؟ ✍️پاسخ: قصاص يك برخورد و انتقام شخصى نيست، بلكه تأمين كننده امنيّت اجتماعى است. در جامعه‏اى كه متجاوز قصاص نشود، عدالت و امنيّت از بين مى‏رود و آن جامعه گويا حياتى ندارد و مرده است. چنان كه در پزشكى و كشاورزى و دامدارى، لازمه حيات و سلامت انسان، گياه و حيوان، از بين بردن ميكروب‏ها و آفات است. ⚔️اگر به بهانه اين كه قاتل هيجان روانى پيدا كرده، بگوييم او رها شود، هيچ ضمانتى نيست كه در ديگر جنايت‏ها اين بهانه مطرح نشود، چون تمام جنايت كاران در حال سلامت و آرامش روحى و فكرى دست به جنايت نمى‏زنند. با اين حساب تمام خلاف كاران بايد آزاد باشند و جامعه سالم نيز تبديل به جنگل شود كه هر كس بر اثر هيجان و دگرگونى‏هاى روحى و روانى، هر كارى را بتواند انجام دهد. 💔گمان نشود كه دنياى امروز، دنياى عاطفه و نوع دوستى است و قانون قصاص، قانونى خشن و ناسازگار با فرهنگ حقوق بشر دنياست. اسلام در كنار حكم قصاص، اجازه عفو و اخذ خون‏بها داده تا به مصلحت اقدام شود. http://www.askquran.ir/showthread.php?t= 🆔@askquranir ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️
🌳🐀♦️🌳♦️🐀♦️🐀♦️🌳♦️🐀♦️🌳♦️🐀♦️🌳 ⁉️پرسش: اگر در اتاق موش پیدا کنیم آیا فرشها نجس هست؟ و روی لباسها هم فضله موش پیدا کنیم لباسها نجسه؟ و نماز خوندن چه حکمی دارد؟ مرجع: رهبر ✍️پاسخ: فضله موش نجس است ولی خشک است و جایی را نجس نمی کند. استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62115 🆔@askquranir 🌳🐀♦️🌳♦️🐀♦️🐀♦️🌳♦️🐀♦️🌳♦️🐀♦️🌳
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃 ⁉️پرسش: منظور از "هدايت و دين حق"درآیه33سوره توبه چيست؟ ✍️پاسخ: منظور از هدايت دلائل روشن و براهين آشكارى است كه در آئين اسلام وجود دارد و منظور از دين حق همين آئينى است كه اصولش حق و فروعش نيز حق و بالآخره تاريخ و مدارك و اسناد و نتيجه و برداشت آن نيز حق است و بدون شك آئينى كه هم محتواى آن حق باشد و هم دلائل و مدارك و تاريخ آن روشن، بايد سرانجام بر همه آئينها پيروز گردد.1 📚1.تفسير نمونه، ج‏7، ص: 37 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33389 🆔@askquranir 🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 ⁉️پرسش: بعضی مساجد هستند، در گذر زمان تبدیل به پیاده رو یا خیابان یا... میشن. یا بعضی از مساجد حیاطشون هم مسجد هست. آیا در این موارد باید مراقب نجس نشدن مسجد باشیم؟ چون احتمالش خیلی زیاده که کفش کسی نجس باشه. لازمه دقت کافی داشته باشیم که مطمئن بشیم الان کف کفشمون پاکه؟ ✍️پاسخ: بله اگر مسجدی در طرح افتاد و تخریب شد هنوز احکام مسجد را در آن باید مراعات نمود مثل حرمت نجس کردن آن و مثل حرمت وارد شدن در آن با حالت جنابت. البته این مساله اختلافی است و برخی مراجع مانند مقام معظم رهبری نظر دیگری دارند : ⁉️س 416: مسجدى بوده كه خراب شده، و آثار مسجدى از آن محو گرديده يا به جاى آن بناى ديگرى ساخته شده و اميدى هم به دوباره‌سازى آن وجود ندارد، مثل آن كه آن آبادى ويران شده و تغيير مكان پيدا كرده، آيا نجس كردن آن مكان حرام است و تطهير آن واجب است؟ ✍️ج: در فرض سؤال معلوم نيست نجس كردن آن حرام باشد، گرچه احتياط آن است كه نجس نكنند. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58665 🆔@askquranir 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌
🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 ⁉️پرسش: منظور از «أَصحَب الاَيْكَةِ" وَ "قَوْمُ تُبَّعٍ» در آیه 14 سوره «ق» چه کسانی هستند؟ ✍️پاسخ: «ايكه» به معنى درختان فراوان و در هم پيچيده،و يا به تعبير ديگر بيشه مانند است، و اصحاب الايكه گروهى از قوم شعيب هستند كه در غير شهر مدين زندگى مى كردند، شهرى كه داراى درختان بسيار بود. 🏝و منظور از «قوم تبع» گروهى از مردم يمن است زيرا (تبع) لقبى است براى پادشاهان يمن به اعتبار اين كه مردم از آن ها تبعيت مى كردند، و ظاهر تعبير قرآن در اين جا و در يك آيه ديگر (دخان/ 37) خصوص يكى از پادشاهان يمن است كه در بعضى از روايات نام او (اسعد ابو كرب) ذكر شده ، و جمعى معتقدند كه او مرد مؤمنى بود، و مردم را به پيروى از دعوت انبياء فرا مى خواند، هر چند با او مخالفت كردند.(1) 🌵«تُبّع» از ریشه "تَبِعَ" و در لغت به معنی پیروی کردن است؛ خواه به طور دنبال کردن و تعقیب باشد، خواه از نظر پذیرفتن دستور و اطاعت کردن.(2) و در اصطلاح به رؤسایی گفته می­ شود که به خاطر پیروی بعضی از آن ها از بعضی دیگر در ریاست و سیاست این چنین نامیده شده­ اند و نیز گفته شده «تُبّع» فرمانروایی است که قومش از وی پیروی می­ کنند و جمعش "تبابعه" است.(3) 👑از امام رضا (عليه السلام) پرسيدند: چرا تبّعِ پادشاه، تبّع ناميده شده است؟ حضرت فرمود: «زيرا او جوانى بود نويسنده و براى پادشاه قبل از خود نويسندگى مى‏ كرد و نوشتن را با جمله‏ "باسم اللَّه الّذي خلق صيحا و ريحا" (به نام خداوندى كه باد و فرياد را آفريد) آغاز مى‏ كرد. پادشاه به او گفت: بنويس "به نام پادشاه رعد" (يعني نام خودش) او گفت: خير، نوشتن را فقط با نام معبود خودم آغاز مى‏ كنم، سپس خواسته تو را در نظر مى‏ گيرم، لذا خداوند اين ويژگى او را شكر نمود و پادشاهى آن پادشاه را به او اعطاء كرد و مردم در اين مورد تابع او شدند و لذا تبّع ناميده شد.»(4) 🕋در تواريخ آمده: «تبّع» در قرن پنجم میلادی به سوی مکه لشکر کشی می­ کند تا خانۀ خدا را خراب کند ولی به بيماري سختی مبتلا می­شود، پزشکان چاره و درمان او را، انصراف از سوء قصدش به کعبه می­ بینند، چون منصرف می­ شود، بهبودی می­ یابد و کعبه را محترم می­ دارد و برای نخستین بار بر آن پرده یا پیراهن می­ پوشاند.(5) 🐪او مدت يك ماه هر روز صد شتر را نحر مى‏ كرد و با گوشت آن مردم را اطعام مى‏ نمود. بعد از مدتى، رو به جانب مدينه نهاد و اقوامى از مردم يمن بنام «غسان» را در آن جا اسكان داد، آن ها كسانى بودند كه بعدها در زمان پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) هسته‏ هاى اوليه انصار را تشكيل دادند.(6) اکنون در مکه نيز محلی است که آن را «دارالتّبابعه» می­ گویند.(7) 📚(1) تفسير نمونه ج 22 ص240. (2) راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق صفوان عدنان داودى، بيروت، دارالعلم، 1412 ق‏ ،اول‏،ص162. (3) همان، ص163. (4) شيخ صدوق، محمد بن على‏؛ عيون اخبارالرضا عليه السلام، ترجمه حميد رضا مستفيد وعلى اكبرغفارى،‏ تهران،‏ صدوق،1372 ش‏، اول،ج1، ص509. (5) خرمشاهی، بهاءالدین؛ دانش نامه قرآن و قرآن پژوهی، تهران، دوستان و ناهید، 1377ش، اول، ج 1، ص 472. (6) عزيزى، يوسف؛ ‏داستان پيامبران يا قصه‏هاى قرآن از آدم تا خاتم‏، تهران،‏ هاد ،1380 ش،‏ اول،‏ ص669. (7) تفسیر نمونه، پیشین، ج 21، ص 196. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33655 🆔@askquranir 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷
👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂 ⁉️پرسش: اگر راجع به کسی صحبت کنیم که درواقع غیبت هست اما شنونده، طرف مورد غیبت رو نشناسد و ارتباطی با او نداشته باشد، و حتی چهره او را ندیده باشد، خب دراین صورت غیبت محسوب نیست. اما سوالم اینه که اگر شنونده، عکس طرف را ببیند حکم غیبت پیدا میکند؟ یا بازهم صرف دیدن تصویر شخص، شامل شناختنِ شخص و حالت غیبت بودن، نمیشود؟ مرجع: رهبری ✍️پاسخ: اگر با دیدن تصاویر نوعی شناخت حتی اجمالا حاصل شود همین می تواند موجب غیبت شود. استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62072 🆔@askquranir 👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار می کند نشست علمی: مسایل فقهی کاربردی معامله گری در بورس با محوریت مسائل کارگزاریها ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد عبادی زمان: پنج شنبه 25 آذر ساعت: 8 الی 9 مکان: سالن جلسات ساختمان شماره دو مرکز ملی لینک ورود: https://irwbr.ir/0495J