eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
816 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌵🐪🌵 🌵🐪🌵 🌵🐪🌵 🌵🐪🌵 🌵🐪🌵 ⁉️پرسش: چرا در آیات سوره غاشیه روی خلقت "شتر" تکیه شده است؟ ✍️پاسخ: «أَ فَلَا يَنظُرُونَ إِلىَ الْابِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ» آيا آنان به شتر نمى‏نگرند كه چگونه آفريده شده است؟!(1) در این زمینه دو نکته قابل توجه است: یکی توجه به موقعیت منطقه ای و جغرافیایی، و دیگر وجود ویژگی های خاص این حیوان. این سوره در مكه نازل شده و جزو اولين سوره ‏هايى است كه به گوش مردم عرب مى ‏خورد، و در مكه در آن ايام داشتن شتر از اركان اصلى زندگي شان بوده است. 🐪لذا خداوند متناسب با موقعیت جغرافیایی و محیط زندگی اعراب، تدبیر در خلقت یکی از مخلوقات خود را ـ که در زندگی اعراب نقش اساسی دارد و جزئی لاینفک از زندگی آنها است ـ متذکر شده و می خواهد تا آنها نیز در خلقت و آفرینش این حیوان تدبر و تفکر بیشتری داشته باشند. مطلب دیگر این که خود اين حيوان هم ويژگي هاى عجيبى دارد كه او را از حيوانات ديگر ممتاز مى ‏كند، و به حق آيتى است از آيات خدا. ويژگي هاى اين حيوان چنان است كه دقت در آفرينش او انسان را متوجه خالق بزرگى مى ‏كند كه آفريننده چنين موجودى است. 🌵خار و گياه صحرا كه حیوانات دیگر نمى ‏توانند بخورند، او مى ‏خورد و بار مى‏كشد و مطیع و فرمان بردار است. و هر آنچه مطلوب است از حيوان، مثل نسل و حمل و شير و پشم و سوارى از او حاصل مى‏شود. تنها حیوانی است که وقتی نشسته است بار بر او می نهند و سوارش می شوند و او سپس به پا می خیزد. 🐫بیش از 10 روز می تواند تشنگی را تحمل نماید و به کشتی بیابان معروف است. به جهت این اوصاف، این حیوان در نزد عرب، از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. ☀️آيا انسان عاقلى به خود اجازه مى‏ دهد كه احتمال معقول بدهد كه شتر و اين فوايدش به خودى خود پديد آمده باشد، و در خلقت او براى انسان هيچ غرضى در كار نبوده، و انسان هيچ مسئوليتى در برابر آن و ساير نعمت ‏ها ندارد؟ (1) غاشیه، 17. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33735 🆔@askquranir 🌵🐪🌵 🌵🐪🌵 🌵🐪🌵 🌵🐪🌵 🌵🐪🌵
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 ⁉️پرسش: منظور از "ضریع" در آیه 6 سوره غاشیه چیست؟ ✍️پاسخ: در اين كه «ضريع» چيست؟ مفسران تفسيرهاى گوناگونى دارند: بعضى گفته‏ اند: نوعى خار است كه به زمين مى ‏چسبد، هنگامى كه تر باشد قريش آن را "شبرق" مى ‏ناميدند، و هنگامى كه خشك مى ‏شد آن را "ضريع" مى ‏گفتند، گياهى است سمّى كه هيچ حيوان و چهارپايى به آن نزديك نمى‏ شود. "خليل" از علماى لغت مى ‏گويد: "ضريع": گياه سبز بدبويى است كه از دريا بيرون مى‏ افتد. 🌿"ابن عباس" گفته است: "درختى است از آتش كه اگر در دنيا باشد زمين و هر چه را بر آن است مى‏ سوزاند"! ولى در حديثى از پيغمبر اكرم (صلی الله علیه و آله) مى‏ خوانيم: «الضريع شى‏ء يكون فى النار يشبه الشوك، اشد مرارة من الصبر، و انتن من الجيفة، و احر من النار، سماه اللَّه ضريعا»؛ ضريع چيزى است كه در آتش دوزخ، شبيه خار، تلخ‏ تر از صبر، و متعفن‏ تر از مردار، و سوزنده ‏تر از آتش، خداوند آن را «ضريع» نام نهاده است". ❌بعضى نيز گفته‏ اند: "ضريع" طعامى است ذلت آفرين كه دوزخيان براى رهايى از آن به درگاه خدا تضرع مى‏ كنند (فراموش نكنيم كه ماده "ضرع" به معنى ضعف و ذلت و خضوع است) اين تفسيرها با هم منافاتى ندارد و ممكن است در معنى اين واژه جمع باشد.(1) و در مجمع البيان آمده است: 🌵و آن قسمتى از خار است كه بآن "شبرق" مي گويند، و اهل حجاز آن را «ضريع» مي نامند وقتى خشك شود و آن پليدترين طعام است و هيچ چهار پايى آن را نمي خورد، و ضحاك از ابن عبّاس از رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) روايت نموده كه مي فرمود ضريع چيزى است در آتش شبيه خار تلخ‏ تر از زهر و بدبوتر از مردار و سوزنده‏ تر از آتش خداوند آن را ضريع ناميده است.(2) 📚(1) تفسير نمونه، ج‏26، ص: 417 و 416. (2) ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏27، ص 40. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33736 🆔@askquranir 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹
♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ⁉️پرسش: در سوره بقره می خوانیم :" و لکم فی القصاص حیاة یا اولوالالباب ...." . . یک نفر به دست قاتل کشته شده . یک نفر دیگر هم طبق قانون قصاص کشته می شود. با این حساب چطوری خداوند می فرماید در قصاص که همان کشتن است زندگی نهفته است؟ ✍️پاسخ: قصاص يك برخورد و انتقام شخصى نيست، بلكه تأمين كننده امنيّت اجتماعى است. در جامعه‏اى كه متجاوز قصاص نشود، عدالت و امنيّت از بين مى‏رود و آن جامعه گويا حياتى ندارد و مرده است. چنان كه در پزشكى و كشاورزى و دامدارى، لازمه حيات و سلامت انسان، گياه و حيوان، از بين بردن ميكروب‏ها و آفات است. ⚔️اگر به بهانه اين كه قاتل هيجان روانى پيدا كرده، بگوييم او رها شود، هيچ ضمانتى نيست كه در ديگر جنايت‏ها اين بهانه مطرح نشود، چون تمام جنايت كاران در حال سلامت و آرامش روحى و فكرى دست به جنايت نمى‏زنند. با اين حساب تمام خلاف كاران بايد آزاد باشند و جامعه سالم نيز تبديل به جنگل شود كه هر كس بر اثر هيجان و دگرگونى‏هاى روحى و روانى، هر كارى را بتواند انجام دهد. 💔گمان نشود كه دنياى امروز، دنياى عاطفه و نوع دوستى است و قانون قصاص، قانونى خشن و ناسازگار با فرهنگ حقوق بشر دنياست. اسلام در كنار حكم قصاص، اجازه عفو و اخذ خون‏بها داده تا به مصلحت اقدام شود. http://www.askquran.ir/showthread.php?t= 🆔@askquranir ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️ ♦️⚔️♦️
🌳🐀♦️🌳♦️🐀♦️🐀♦️🌳♦️🐀♦️🌳♦️🐀♦️🌳 ⁉️پرسش: اگر در اتاق موش پیدا کنیم آیا فرشها نجس هست؟ و روی لباسها هم فضله موش پیدا کنیم لباسها نجسه؟ و نماز خوندن چه حکمی دارد؟ مرجع: رهبر ✍️پاسخ: فضله موش نجس است ولی خشک است و جایی را نجس نمی کند. استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62115 🆔@askquranir 🌳🐀♦️🌳♦️🐀♦️🐀♦️🌳♦️🐀♦️🌳♦️🐀♦️🌳
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃 ⁉️پرسش: منظور از "هدايت و دين حق"درآیه33سوره توبه چيست؟ ✍️پاسخ: منظور از هدايت دلائل روشن و براهين آشكارى است كه در آئين اسلام وجود دارد و منظور از دين حق همين آئينى است كه اصولش حق و فروعش نيز حق و بالآخره تاريخ و مدارك و اسناد و نتيجه و برداشت آن نيز حق است و بدون شك آئينى كه هم محتواى آن حق باشد و هم دلائل و مدارك و تاريخ آن روشن، بايد سرانجام بر همه آئينها پيروز گردد.1 📚1.تفسير نمونه، ج‏7، ص: 37 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33389 🆔@askquranir 🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 ⁉️پرسش: بعضی مساجد هستند، در گذر زمان تبدیل به پیاده رو یا خیابان یا... میشن. یا بعضی از مساجد حیاطشون هم مسجد هست. آیا در این موارد باید مراقب نجس نشدن مسجد باشیم؟ چون احتمالش خیلی زیاده که کفش کسی نجس باشه. لازمه دقت کافی داشته باشیم که مطمئن بشیم الان کف کفشمون پاکه؟ ✍️پاسخ: بله اگر مسجدی در طرح افتاد و تخریب شد هنوز احکام مسجد را در آن باید مراعات نمود مثل حرمت نجس کردن آن و مثل حرمت وارد شدن در آن با حالت جنابت. البته این مساله اختلافی است و برخی مراجع مانند مقام معظم رهبری نظر دیگری دارند : ⁉️س 416: مسجدى بوده كه خراب شده، و آثار مسجدى از آن محو گرديده يا به جاى آن بناى ديگرى ساخته شده و اميدى هم به دوباره‌سازى آن وجود ندارد، مثل آن كه آن آبادى ويران شده و تغيير مكان پيدا كرده، آيا نجس كردن آن مكان حرام است و تطهير آن واجب است؟ ✍️ج: در فرض سؤال معلوم نيست نجس كردن آن حرام باشد، گرچه احتياط آن است كه نجس نكنند. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58665 🆔@askquranir 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌
🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 ⁉️پرسش: منظور از «أَصحَب الاَيْكَةِ" وَ "قَوْمُ تُبَّعٍ» در آیه 14 سوره «ق» چه کسانی هستند؟ ✍️پاسخ: «ايكه» به معنى درختان فراوان و در هم پيچيده،و يا به تعبير ديگر بيشه مانند است، و اصحاب الايكه گروهى از قوم شعيب هستند كه در غير شهر مدين زندگى مى كردند، شهرى كه داراى درختان بسيار بود. 🏝و منظور از «قوم تبع» گروهى از مردم يمن است زيرا (تبع) لقبى است براى پادشاهان يمن به اعتبار اين كه مردم از آن ها تبعيت مى كردند، و ظاهر تعبير قرآن در اين جا و در يك آيه ديگر (دخان/ 37) خصوص يكى از پادشاهان يمن است كه در بعضى از روايات نام او (اسعد ابو كرب) ذكر شده ، و جمعى معتقدند كه او مرد مؤمنى بود، و مردم را به پيروى از دعوت انبياء فرا مى خواند، هر چند با او مخالفت كردند.(1) 🌵«تُبّع» از ریشه "تَبِعَ" و در لغت به معنی پیروی کردن است؛ خواه به طور دنبال کردن و تعقیب باشد، خواه از نظر پذیرفتن دستور و اطاعت کردن.(2) و در اصطلاح به رؤسایی گفته می­ شود که به خاطر پیروی بعضی از آن ها از بعضی دیگر در ریاست و سیاست این چنین نامیده شده­ اند و نیز گفته شده «تُبّع» فرمانروایی است که قومش از وی پیروی می­ کنند و جمعش "تبابعه" است.(3) 👑از امام رضا (عليه السلام) پرسيدند: چرا تبّعِ پادشاه، تبّع ناميده شده است؟ حضرت فرمود: «زيرا او جوانى بود نويسنده و براى پادشاه قبل از خود نويسندگى مى‏ كرد و نوشتن را با جمله‏ "باسم اللَّه الّذي خلق صيحا و ريحا" (به نام خداوندى كه باد و فرياد را آفريد) آغاز مى‏ كرد. پادشاه به او گفت: بنويس "به نام پادشاه رعد" (يعني نام خودش) او گفت: خير، نوشتن را فقط با نام معبود خودم آغاز مى‏ كنم، سپس خواسته تو را در نظر مى‏ گيرم، لذا خداوند اين ويژگى او را شكر نمود و پادشاهى آن پادشاه را به او اعطاء كرد و مردم در اين مورد تابع او شدند و لذا تبّع ناميده شد.»(4) 🕋در تواريخ آمده: «تبّع» در قرن پنجم میلادی به سوی مکه لشکر کشی می­ کند تا خانۀ خدا را خراب کند ولی به بيماري سختی مبتلا می­شود، پزشکان چاره و درمان او را، انصراف از سوء قصدش به کعبه می­ بینند، چون منصرف می­ شود، بهبودی می­ یابد و کعبه را محترم می­ دارد و برای نخستین بار بر آن پرده یا پیراهن می­ پوشاند.(5) 🐪او مدت يك ماه هر روز صد شتر را نحر مى‏ كرد و با گوشت آن مردم را اطعام مى‏ نمود. بعد از مدتى، رو به جانب مدينه نهاد و اقوامى از مردم يمن بنام «غسان» را در آن جا اسكان داد، آن ها كسانى بودند كه بعدها در زمان پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) هسته‏ هاى اوليه انصار را تشكيل دادند.(6) اکنون در مکه نيز محلی است که آن را «دارالتّبابعه» می­ گویند.(7) 📚(1) تفسير نمونه ج 22 ص240. (2) راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق صفوان عدنان داودى، بيروت، دارالعلم، 1412 ق‏ ،اول‏،ص162. (3) همان، ص163. (4) شيخ صدوق، محمد بن على‏؛ عيون اخبارالرضا عليه السلام، ترجمه حميد رضا مستفيد وعلى اكبرغفارى،‏ تهران،‏ صدوق،1372 ش‏، اول،ج1، ص509. (5) خرمشاهی، بهاءالدین؛ دانش نامه قرآن و قرآن پژوهی، تهران، دوستان و ناهید، 1377ش، اول، ج 1، ص 472. (6) عزيزى، يوسف؛ ‏داستان پيامبران يا قصه‏هاى قرآن از آدم تا خاتم‏، تهران،‏ هاد ،1380 ش،‏ اول،‏ ص669. (7) تفسیر نمونه، پیشین، ج 21، ص 196. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33655 🆔@askquranir 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷🔹 🔹🌷
👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂 ⁉️پرسش: اگر راجع به کسی صحبت کنیم که درواقع غیبت هست اما شنونده، طرف مورد غیبت رو نشناسد و ارتباطی با او نداشته باشد، و حتی چهره او را ندیده باشد، خب دراین صورت غیبت محسوب نیست. اما سوالم اینه که اگر شنونده، عکس طرف را ببیند حکم غیبت پیدا میکند؟ یا بازهم صرف دیدن تصویر شخص، شامل شناختنِ شخص و حالت غیبت بودن، نمیشود؟ مرجع: رهبری ✍️پاسخ: اگر با دیدن تصاویر نوعی شناخت حتی اجمالا حاصل شود همین می تواند موجب غیبت شود. استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62072 🆔@askquranir 👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂 👂👄👂
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار می کند نشست علمی: مسایل فقهی کاربردی معامله گری در بورس با محوریت مسائل کارگزاریها ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد عبادی زمان: پنج شنبه 25 آذر ساعت: 8 الی 9 مکان: سالن جلسات ساختمان شماره دو مرکز ملی لینک ورود: https://irwbr.ir/0495J
🗞📚🗞 🗞📚🗞 🗞📚🗞 🗞📚🗞 🗞📚🗞 ⁉️پرسش: منظور از" أُوتُوا الْعِلْمَ "در آیه 6 سوره سبا چه کسانی هستند؟ ✍️پاسخ: بعضى از مفسران " الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ" را در اين آيه به آن دسته از علماى اهل كتاب تفسير كرده‏اند كه با مشاهده آثار حقانيت قرآن مجيد در پيشگاه آن خاضع مى‏شوند و اعتراف به حق بودن آن مى‏كنند. 📗 مانعى ندارد كه علماى اهل كتاب يكى از مصاديق آيه فوق باشند، ولى محدود كردن در آن ها هيچ گونه دليلى ندارد، بلكه با توجه به جمله " يَرَى" (مى‏بينند) كه فعل مضارع است، و با توجه به گسترش مفهوم " الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ" همه دانشمندان و انديشمندان را در هر عصر و هر زمان و مكان در بر مى‏گيرد. 📖 علم به انسان ديد و بينش مى‏دهد. «وَ يَرَى الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» در نقل تاريخ گذشته، عملكرد همه‏ گروه‏ها را بيان كنيم، چه مؤمنان و چه كافران. «سَعَوْا فِي آياتِنا ... وَ يَرَى الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» دانشمندان، علم خود را از خدا بدانند. «أُوتُوا الْعِلْمَ» نشانه‏ علم واقعى دريافتن حقّانيّت قرآن و پذيرفتن آن است. بدون علم و معرفت، حق‏ شناسى ممكن نيست. «أُوتُوا الْعِلْمَ ... هُوَ الْحَقَّ» عالم حقيقى، آن چه را از سوى خدا نازل شده مى‏پذيرد. «الَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ» نزول وحى، از شئون ربوبيّت خداوند است. «أُنْزِلَ ... مِنْ رَبِّكَ» ميزان حقّ، وحى و قرآن است. «أُنْزِلَ إِلَيْكَ ... هُوَ الْحَقَّ» راه انبيا راه عزّت و شرف است. «صِراطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ» راه الهى شكست‏ ناپذير و سعى مخالفان بيهوده است. «سَعَوْا فِي آياتِنا مُعاجِزِينَ ... صِراطِ الْعَزِيزِ» قدرتمندان دنيا معمولًا محبوب نيستند ولى خداوند قدرتمند محبوب و مورد ستايش است. «الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ».(1) 📚 (1) تفسير نمونه ج18ص20. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33656 🆔@askquranir 🗞📚🗞 🗞📚🗞 🗞📚🗞 🗞📚🗞 🗞📚🗞
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار می کند نشست علمی: مسایل فقهی کاربردی معامله گری در بورس با محوریت مسائل کارگزاریها ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد عبادی زمان: پنج شنبه 25 آذر ساعت: 8 الی 9 لینک ورود: https://irwbr.ir/0495J
♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️ ⁉️پرسش: خداوند چگونه اعمال انسان را حساب رسی میکند؟ بعضی آیات از حبط کامل اعمال می گویند، و برخی از تبدیل حسنات به سیئات، بعضی آیات می گویند هر ذره ای عمل کرده باشید همان را می بینید؟ برخی از این آیات با عدالت ناسازگار است؟ ✍️پاسخ: حساب رسی اعمال که با نظام عبد و مولایی انجام می شود و متفاوت با محاسبه عالم طبیعت و عالم حس است و در این نظام این خداوند است که نوع اثر اعمال را تعیین می کند، چنین است که انسان هر ذره عملی که انجام داده باشد، اثرش را می بیند و این اثر ممکن است در بعضی موارد، نابودی و بطلان تمام اعمال سابق باشد (حبط کلی)، و یا به صورت اضافه شدن حسنات، از بین رفتن بعضی از سیئات، و ... (حبط جزیی) باشد. ⚖️لذا نه بی عدالتی محسوب می شود و نه تنافی و تضادی بین این آیات است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=32477&page=2 🆔@askquranir ♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️
🌷☀️🌷 🌷☀️🌷 🌷☀️🌷 🌷☀️🌷 🌷☀️🌷 ⁉️پرسش: در سوره انشراح می خوانیم: «و وضعنا عنک وزرک». " وضع " در عربی به معنای قرار دادن است پس چطور در معانی قرآنی آن را به برداشتن ترجمه کرده اند؟ ✍️پاسخ: برخی افعال، نوع متعدی شدن آن ها، در معنای آن ها تاثیر دارد و حتی معنای متضاد می دهند. به این افعال، افعال اضداد هم گفته می شود. "وضع" هم از آن افعال است. ☀️وضع، اگر با "علی" متعدی شود، معنای گذاشتن می دهد، ولی اگر با "عن" متعدی شود معنای برداشتن می دهد. (2) در آیه شریفه هم "وضع" با حرف "عن" متعدی شده است لذا معنای برداشتن دارد. 📚(1) انشراح، 2. (2) ر.ک: معجم الافعال العربیه، دکتر شوقی معرّی؛ معجم الافعال المتعدیه اللازمه، هاشم طه شلّاش، بیروت: مکتبة لبنان ـ ناشرون و نیز التفسير الوسيط للقرآن الكريم، ج ‏15، ص 437؛ محاسن التأويل، ج ‏9، ص 494. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33407 🆔@askquranir 🌷☀️🌷 🌷☀️🌷 🌷☀️🌷 🌷☀️🌷 🌷☀️🌷
🌷💔🌷 🌷💔🌷 🌷💔🌷 🌷💔🌷 🌷💔🌷 ⁉️پرسش: از نظر اسلام به چه کسانی می توان شهید گفت؟ ✍️پاسخ: کلمه شهید از ریشه «شهد» به معنای گواه است. این کلمه در کاربرد قرآنی خود، بیشتر در مورد خداوند متعال بکار رفته، هر چند در مورد پیامبران، ملائک و شاهد دادگاه نیز استعمال شده است. این کلمه در فرهنگ اسلامی دو کاربرد عمده دارد: الف) معنای خاص: کسی که در میدان جهاد و قبل از انقضای جنگ و در جنگ در رکاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) یا امام معصوم (علیه السلام) یا نایب خاصّ او کشته شده است، شهید است. همچنین هر کس در زمان غیبت به هنگام وجوب جهاد بر مسلمانان، در راه حفظ دین و دفاع از اسلام در خطّ مقدّم جبهه کشته شود، حکم شهید بر او جاری است؛ و در غیر این صورت حکم شهید را ندارد، هر چند ثواب شهید داشته باشد. چنین کسانی که در معرکه جنگ با دشمنان کشته می شوند، غسل و کفن و حنوط نمی‌شوند، بلکه باید آنها را با همان لباسهایشان بعد از خواندن نماز میت دفن کنند. البته این حکم در باره کسانی است که در میدان جنگ کشته شده باشند، اما اگر به صورت مجروح او را از میدان جنگ خارج سازند و در بیمارستان یا غیر آن از دنیا برود، گرچه ثواب شهیدان را دارد ولی حکم فوق شامل حال آنها نمی‌شود. (1) بنابراین شهید در اصطلاح خاص خود، به کسی گفته می شود که در راه خدا و با اختیار خود کشته شود. چنین مرگی بالاترین درجات را داشته و در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز به کشته شدگان در راه خدا همین واژه اطلاق میشده است. ب) معنای عام: 🌷در روایات، به برخی از انواع مرگ نیز شهید اطلاق شده است و چنین اطلاقی باعث توسعه احکام شهید به معنای خاص بر این گروه نیست. لذا غیر از شهید در معرکه جنگ، غسل و کفن داشته و با همان لباسها دفن نمی شود. در ادامه به مواردی که در روایات شهید اطلاق شده، اشاره می شود: 1. مومنین از مسلمانها.(2) 2. شیعیان اهل بیت (علیهم السلام).(3) 3. کسی که در راه تحصیل علم از دنیا برود.(4) 4. کسی که در راه دادخواهی کشته شود.(5) 5. کسی که در دفاع از خانواده، همسایه یا حفظ مال خود کشته شود.(6) 6. شخصی که در حال مدارا با مردم بمیرد.(7) 7. کسی که با محبت اهل بیت(علیهم السلام) بمیرد.(8) 8. فردی که صادقانه طالب شهادت باشد، اگر چه در میدان رزم از دنیا نرود.(9) 9. كسي كه به سبب بيماري خاص يا تحت شرايط خاص (مثل غرق شدن، سوختن در آتش، زير آوار ماندن، زن باردار) بميرد(10). 💔بنابراین اطلاق شهید بر افراد مذکور چون از طرف ائمه (علیهم السلام) صورت گرفته، مانعی ندارد. هرچند این افراد از لحاظ رتبه با کسی که در راه خدا و با اختیار خود، جان خود را در میدان جنگ به خطر می اندازد -بطوری که در برخی موارد شهداء یقین به کشته شدن دارند- قابل قیاس نبوده و (به استثناء مواردی) در درجات بعد از آنها قرار دارند. اما در مورد اینکه چرا برخی مانند کسی که طالب علم است یا غرق شده و ... در حکم شهید دانسته شده اند، برخی به خاطر دردناک بودن نوع مرگ و برخی به خاطر شرافت کاری که انجام می دهند است؛ مثلا کسی که دنبال علم است آنقدر ارزش دارد که جهتی الهی به خود و زندگی خود می دهد و اگر در این راه از دنیا برود، شهید محسوب می شود. همانطور کسی که اعتقاد صحیحی داشته باشد و در راه این اعتقاد تلاش کند، مانند حدیثی که در مورد محبین و شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) وارد شده است. 📚(1) جوادی آملی، معاد در قرآن، ص251. (2) محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 11، ص 16. (3) شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج 6، ص 167. (4) سفینه البحار، ج 1، ص720. (5) میزان الحکمه، ج6، ص69. (6) همان. (7) مجلسی، بحار الانوار، ج72، ص55. (8) میزان الحکمه، ج6، ص71. (9) مجلسی، بحار الانوار، ج67، ص201. (10) دعائم الاسلام، ج1، ص226؛ ملاذ الاخیار، ج4، ص508. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57801 🆔@askquranir 🌷💔🌷 🌷💔🌷 🌷💔🌷 🌷💔🌷 🌷💔🌷
🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 ⁉️پرسش: فرق ميان (ولى ) و (نصير) در آیه 22 سوره عنکبوت چيست؟ ✍️پاسخ: فرق این دو واژه چنان که در مجمع البیان مطرح شده در این است که : «وَلِيٍّ» كسى است كه بدون درخواست، كمك كند و «نَصِيرٍ» كسى است كه با درخواست فرد، او را يارى نمايد و كفّار از هر دو محرومند. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33388 🆔@askquranir 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃
🌸میلاد اسوه صبر و مقاومت، حضرت زینب(سلام الله علیها) مبارک باد 🌸@askquranir
🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 ⁉️پرسش: صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ«138» منظور از صبغة چیست؟ صبغة الله یعنی چه؟ مگر خداوند رنگ دارد؟ ✍️پاسخ: در آيات قبل از آيه 138 سوره مباركه بقره، از عموم پيروان اديان ، دعوت به تبعيت از انبياء (علیهم السلام) شده بود و اينك در آيه 138، مي فرمايد كه كه تنها رنگ خدائى را بپذيريد (كه همان رنگ ايمان و توحيد خالص است ) (صبغة الله ). سپس اضافه مى كند چه رنگى از رنگ خدائى بهتر است؟ و ما منحصرا او را پرستش مى كنيم (و من احسن من الله صبغة و نحن له عابدون ). 💠و به اين ترتيب، قرآن فرمان مى دهد همه رنگهاى نژادى و قبيلگى و ساير رنگهاى تفرقه انداز را از ميان بردارند و همگى به رنگ الهى در آيند. 🚿مفسران نوشته اند كه در ميان مسيحيان معمول بود كه فرزندان خود را غسل تعميد مى دادند، گاه ادويه مخصوص زرد رنگى به آب اضافه مى كردند و مى گفتند: اين غسل مخصوصا با اين رنگ خاص باعث تطهير نوزاد از گناه ذاتى كه از آدم به ارث برده است مى شود. قرآن بر اين منطق بى اساس ، خط بطلان مى كشد و مى گويد: بهتر اين است كه به جاى رنگ ظاهر و رنگهاى خرافاتى و تفرقه انداز، رنگ حقيقت و خدائى را بپذيريد تا روح و جانتان از هر آلودگى پاك گردد. ☀️اگر مردم رنگ خدائى بپذيرند يعنى رنگ وحدت و عظمت و پاكى و پرهيزكارى. 🤝رنگ بى رنگى و عدالت و مساوات و برادرى و برابرى. و رنگ توحيد و اخلاص، مى توانند در پرتو آن به همه نزاعها و كشمكشها كه هر گاه بى رنگى اسير رنگ شود به وجود مى آيد، از ميان بردارند، و ريشه هاى شرك و نفاق و تفرقه را بر كنند. 🌸در حقيقت اين همان بى رنگى و حذف همه رنگها است .(1) 🕋در احاديث نيز مصاديق مختلفي از صبغة الله ذكر شده كه بنظر مي رسد با هم قابل جمع بوده و در يك راستا قرار دارند. از امام صادق (علیه السلام) دركافي آمده است صبغة الله، اسلام و یا میثاقی است که خداوند در عهد الست (عالم ذر) در باره ولایت علی (علیه السلام) از مردم گرفته است.(2) همچنين از ايشان (علیه السلام) است كه در این باره می فرماید: مراد از رنگ خدائى، اسلام است (3) 📚(1)- ر.ك : تفسير نمونه، ج 1، صص 473و 474 (2)- الميزان ، ج 1،ص 475 (3)- همان http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33365 🌸@askquranir 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃
🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 ⁉️ پرسش: سلسله مراتب وراث را بطور کامل بفرمایید. ✍️ پاسخ: 👈الف: وارثان خويشاوند نسبى در سه طبقه قرار دارند، و طبقه اوّل و دوم از دو صنف تشكيل مى‌شود. 1️⃣طبقه اوّل: داراى دو صنف است: صنف اوّل: پدر و مادر. صنف دوم: فرزندان (بى‌واسطه يا با واسطه). 2️⃣طبقه دوم: داراى دو صنف است: صنف اوّل: پدر بزرگ و مادر بزرگ (بى‌واسطه يا با واسطه). صنف دوم: برادر و خواهر و برادرزاده و خواهرزاده (بى‌واسطه يا با واسطه). 3️⃣طبقه سوم: كه يك صنف است: عمو و عمّه و دايى و خاله و فرزندان آنها. مراد از عمو، عموى خود شخص يا عموى پدر يا مادر يا عموى پدر بزرگ يا مادر بزرگ و .. است و همين طور مراد از عمّه و دايى و خاله، و مراد از فرزندان، فرزندان بى‌واسطه يا با واسطه مى‌باشد. سه قاعده مربوط به طبقات و اصناف وارثان: ✅قاعده اوّل: هر طبقه بر طبقه بعدى مقدم است و با بودن يك نفر از طبقه اوّل نوبت به طبقه دوم نمى‌رسد و با بودن يك نفر از طبقه دوم نوبت به طبقه سوم نمى‌رسد. ✅قاعده دوم: در هر صنف، كسى كه به ميّت نزديكتر است، بر كسى كه از ميّت دورتر است مقدم است، ولى خويشاوند نزديكتر در يك صنف بر خويشاوند دورتر در صنف ديگر مقدّم نيست. بنا بر اين فرزند بر نوه و نوه بر نتيجه مقدّم است، ولى پدر بر نوه مقدّم نيست، چون در دو صنف قرار دارند، و نيز پدر بزرگ خود ميّت بر پدر بزرگ پدر ميّت مقدّم است و برادر بر برادرزاده مقدّم است، ولى پدر بزرگ بر برادرزاده و نيز برادر بر پدر بزرگ با واسطه مقدّم نيست چون در دو صنف قرار دارند. ✅قاعده سوم: خويشاوند پدر و مادرى، بر خويشاوند پدرى مقدّم است، به شرطى كه هر دو در يك فاصله از ميّت قرار داشته باشند، ولى اگر فاصله آنها يكى نباشد، خويشاوند پدر و مادرى مقدّم نيست، بنا بر اين خويشاوند نزديكتر بر خويشاوند دورتر مقدّم است، هر چند خويشاوند نزديكتر از طريق تنها پدر به ميّت برسد و خويشاوند دورتر از طريق پدر و مادر. ❌از قاعده دوم و سوم يك مورد استثنا شده است: پسر عموى پدر و مادرى ميّت بر عموى‌ پدرى ميّت مقدّم است، و ظاهراً دختر عمو همچون پسر عمو و عمّه همچون عمو مى‌باشد. اين استثنا در جايى است كه همراه پسر عموى پدر و مادرى و عموى پدرى، دايى يا خاله پدرى و خود نداشته باشند وگرنه اين استثنا در كار نيست. 👈ب: زن و شوهر در طبقه‌بندى سه‌گانه فوق قرار ندارند، بلكه زن و شوهر همراه تمامى طبقات ارث مى‌برند و مانع ارث بردن هيچ طبقه‌اى هم نمى‌شوند. 👈ج: سهم الارث خويشاوندان نسبى و سببى گاه با كسر مشخّصى معيّن شده است، به اين كسر «فرض» و به وارثى كه به اين شكل ارث مى‌برد، «صاحب فرض» يا «فرض بر» مى‌گويند. و گاه سهم الارث بدون كسر مشخّصى تعيين شده است، وارثى كه به اين شكل ارث مى‌برد «قرابت بر» خوانده مى‌شود. ✍️فرضهاى ارث: يك دوم، يك چهارم، يك هشتم، يك سوم، يك ششم، دو سوم صاحبان فرض (فرض برها) عبارتند از: 🔴یک دوم: 1 يك دختر (بدون پسر). 2 شوهر (در صورتى كه ميّت، فرزند و لو با واسطه نداشته باشد). 3 يك خواهر پدر و مادرى يا تنها پدرى (بدون برادر). 🔵یک چهارم: 1 شوهر (در صورتى كه ميّت، فرزند بى‌واسطه يا با واسطه داشته باشد.) 2 زن (در صورتى كه ميّت، فرزند بى‌واسطه يا با واسطه نداشته باشد). ⚫️یک هشتم: زن (در جايى كه ميّت، فرزند و لو با واسطه نداشته باشد). ⚪️یک سوم: 1 مادر (در صورتى كه ميّت، فرزند و لو با واسطه نداشته باشد و پدر ميّت هم باشد و حاجبى از ارث مادر هم در كار نباشد،( مراد از حاجب در اينجا در پایان خواهد امد ) دو يا چند برادر مادرى، يا دو يا چند مادر خواهرى، يا برادر و مادر خواهرى. 🔘یک ششم: 1 مادر (در صورتى كه ميّت، فرزند داشته باشد.) 2 پدر (در صورتى كه ميّت، فرزند داشته باشد.) در اين سهم پدر و مادر، فرقى نيست كه هر يك به تنهايى باشد يا هر دو با هم باشند. 3 مادر (در صورتى كه ميّت، فرزند نداشته باشد و پدر ميّت هم زنده باشد ولى حاجبى از ارث مادر در كار باشد). 4 يك برادر يا خواهر مادرى. 👈توضيح: اگر ميّت فرزند نداشته باشد، چنانچه تنها پدر يا تنها مادر وجود داشته باشد، مادر يا پدر قرابت بر است و چنانچه هر دو باشند، مادر فرض بر 13 در صورت عدم حاجب و 16 در صورت وجود حاجب) و پدر قرابت بر است. ⭕️دو سوم: 1 دو يا چند دختر (بدون پسر). 2 دو يا چند خواهر پدر و مادرى يا فقط پدرى (بدون برادر). 👈دو قاعده: ✅قاعده اوّل: فرض برها اوّل سهم خود را مى‌برند و سپس قرابت برها بقيه تركه را ارث مى‌برند ✅قاعده دوم: در خويشاوندان مادرى، مذكّر و مؤنّث به طور مساوى ارث مى‌برند ولى در خويشاوندان پدر و مادر يا تنها پدرى، مذكّر دو برابر مؤنّث ارث مى‌برد؛ بنا بر اين برادر و خواهر مادرى ارث مساوى دارند، و برادر پدر و مادرى دو برابر خواهر پدر و مادرى، و برادر پدرى دو برابر خواهر پدرى ارث مى‌برد