eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
818 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار می کند نشست علمی: مسایل فقهی کاربردی معامله گری در بورس با محوریت مسائل کارگزاریها ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد عبادی زمان: پنج شنبه 25 آذر ساعت: 8 الی 9 لینک ورود: https://irwbr.ir/0495J
♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️ ⁉️پرسش: خداوند چگونه اعمال انسان را حساب رسی میکند؟ بعضی آیات از حبط کامل اعمال می گویند، و برخی از تبدیل حسنات به سیئات، بعضی آیات می گویند هر ذره ای عمل کرده باشید همان را می بینید؟ برخی از این آیات با عدالت ناسازگار است؟ ✍️پاسخ: حساب رسی اعمال که با نظام عبد و مولایی انجام می شود و متفاوت با محاسبه عالم طبیعت و عالم حس است و در این نظام این خداوند است که نوع اثر اعمال را تعیین می کند، چنین است که انسان هر ذره عملی که انجام داده باشد، اثرش را می بیند و این اثر ممکن است در بعضی موارد، نابودی و بطلان تمام اعمال سابق باشد (حبط کلی)، و یا به صورت اضافه شدن حسنات، از بین رفتن بعضی از سیئات، و ... (حبط جزیی) باشد. ⚖️لذا نه بی عدالتی محسوب می شود و نه تنافی و تضادی بین این آیات است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=32477&page=2 🆔@askquranir ♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️🥀♦️ ♦️
🌷☀️🌷 🌷☀️🌷 🌷☀️🌷 🌷☀️🌷 🌷☀️🌷 ⁉️پرسش: در سوره انشراح می خوانیم: «و وضعنا عنک وزرک». " وضع " در عربی به معنای قرار دادن است پس چطور در معانی قرآنی آن را به برداشتن ترجمه کرده اند؟ ✍️پاسخ: برخی افعال، نوع متعدی شدن آن ها، در معنای آن ها تاثیر دارد و حتی معنای متضاد می دهند. به این افعال، افعال اضداد هم گفته می شود. "وضع" هم از آن افعال است. ☀️وضع، اگر با "علی" متعدی شود، معنای گذاشتن می دهد، ولی اگر با "عن" متعدی شود معنای برداشتن می دهد. (2) در آیه شریفه هم "وضع" با حرف "عن" متعدی شده است لذا معنای برداشتن دارد. 📚(1) انشراح، 2. (2) ر.ک: معجم الافعال العربیه، دکتر شوقی معرّی؛ معجم الافعال المتعدیه اللازمه، هاشم طه شلّاش، بیروت: مکتبة لبنان ـ ناشرون و نیز التفسير الوسيط للقرآن الكريم، ج ‏15، ص 437؛ محاسن التأويل، ج ‏9، ص 494. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33407 🆔@askquranir 🌷☀️🌷 🌷☀️🌷 🌷☀️🌷 🌷☀️🌷 🌷☀️🌷
🌷💔🌷 🌷💔🌷 🌷💔🌷 🌷💔🌷 🌷💔🌷 ⁉️پرسش: از نظر اسلام به چه کسانی می توان شهید گفت؟ ✍️پاسخ: کلمه شهید از ریشه «شهد» به معنای گواه است. این کلمه در کاربرد قرآنی خود، بیشتر در مورد خداوند متعال بکار رفته، هر چند در مورد پیامبران، ملائک و شاهد دادگاه نیز استعمال شده است. این کلمه در فرهنگ اسلامی دو کاربرد عمده دارد: الف) معنای خاص: کسی که در میدان جهاد و قبل از انقضای جنگ و در جنگ در رکاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) یا امام معصوم (علیه السلام) یا نایب خاصّ او کشته شده است، شهید است. همچنین هر کس در زمان غیبت به هنگام وجوب جهاد بر مسلمانان، در راه حفظ دین و دفاع از اسلام در خطّ مقدّم جبهه کشته شود، حکم شهید بر او جاری است؛ و در غیر این صورت حکم شهید را ندارد، هر چند ثواب شهید داشته باشد. چنین کسانی که در معرکه جنگ با دشمنان کشته می شوند، غسل و کفن و حنوط نمی‌شوند، بلکه باید آنها را با همان لباسهایشان بعد از خواندن نماز میت دفن کنند. البته این حکم در باره کسانی است که در میدان جنگ کشته شده باشند، اما اگر به صورت مجروح او را از میدان جنگ خارج سازند و در بیمارستان یا غیر آن از دنیا برود، گرچه ثواب شهیدان را دارد ولی حکم فوق شامل حال آنها نمی‌شود. (1) بنابراین شهید در اصطلاح خاص خود، به کسی گفته می شود که در راه خدا و با اختیار خود کشته شود. چنین مرگی بالاترین درجات را داشته و در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز به کشته شدگان در راه خدا همین واژه اطلاق میشده است. ب) معنای عام: 🌷در روایات، به برخی از انواع مرگ نیز شهید اطلاق شده است و چنین اطلاقی باعث توسعه احکام شهید به معنای خاص بر این گروه نیست. لذا غیر از شهید در معرکه جنگ، غسل و کفن داشته و با همان لباسها دفن نمی شود. در ادامه به مواردی که در روایات شهید اطلاق شده، اشاره می شود: 1. مومنین از مسلمانها.(2) 2. شیعیان اهل بیت (علیهم السلام).(3) 3. کسی که در راه تحصیل علم از دنیا برود.(4) 4. کسی که در راه دادخواهی کشته شود.(5) 5. کسی که در دفاع از خانواده، همسایه یا حفظ مال خود کشته شود.(6) 6. شخصی که در حال مدارا با مردم بمیرد.(7) 7. کسی که با محبت اهل بیت(علیهم السلام) بمیرد.(8) 8. فردی که صادقانه طالب شهادت باشد، اگر چه در میدان رزم از دنیا نرود.(9) 9. كسي كه به سبب بيماري خاص يا تحت شرايط خاص (مثل غرق شدن، سوختن در آتش، زير آوار ماندن، زن باردار) بميرد(10). 💔بنابراین اطلاق شهید بر افراد مذکور چون از طرف ائمه (علیهم السلام) صورت گرفته، مانعی ندارد. هرچند این افراد از لحاظ رتبه با کسی که در راه خدا و با اختیار خود، جان خود را در میدان جنگ به خطر می اندازد -بطوری که در برخی موارد شهداء یقین به کشته شدن دارند- قابل قیاس نبوده و (به استثناء مواردی) در درجات بعد از آنها قرار دارند. اما در مورد اینکه چرا برخی مانند کسی که طالب علم است یا غرق شده و ... در حکم شهید دانسته شده اند، برخی به خاطر دردناک بودن نوع مرگ و برخی به خاطر شرافت کاری که انجام می دهند است؛ مثلا کسی که دنبال علم است آنقدر ارزش دارد که جهتی الهی به خود و زندگی خود می دهد و اگر در این راه از دنیا برود، شهید محسوب می شود. همانطور کسی که اعتقاد صحیحی داشته باشد و در راه این اعتقاد تلاش کند، مانند حدیثی که در مورد محبین و شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) وارد شده است. 📚(1) جوادی آملی، معاد در قرآن، ص251. (2) محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 11، ص 16. (3) شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج 6، ص 167. (4) سفینه البحار، ج 1، ص720. (5) میزان الحکمه، ج6، ص69. (6) همان. (7) مجلسی، بحار الانوار، ج72، ص55. (8) میزان الحکمه، ج6، ص71. (9) مجلسی، بحار الانوار، ج67، ص201. (10) دعائم الاسلام، ج1، ص226؛ ملاذ الاخیار، ج4، ص508. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57801 🆔@askquranir 🌷💔🌷 🌷💔🌷 🌷💔🌷 🌷💔🌷 🌷💔🌷
🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 ⁉️پرسش: فرق ميان (ولى ) و (نصير) در آیه 22 سوره عنکبوت چيست؟ ✍️پاسخ: فرق این دو واژه چنان که در مجمع البیان مطرح شده در این است که : «وَلِيٍّ» كسى است كه بدون درخواست، كمك كند و «نَصِيرٍ» كسى است كه با درخواست فرد، او را يارى نمايد و كفّار از هر دو محرومند. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33388 🆔@askquranir 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃
🌸میلاد اسوه صبر و مقاومت، حضرت زینب(سلام الله علیها) مبارک باد 🌸@askquranir
🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 ⁉️پرسش: صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ«138» منظور از صبغة چیست؟ صبغة الله یعنی چه؟ مگر خداوند رنگ دارد؟ ✍️پاسخ: در آيات قبل از آيه 138 سوره مباركه بقره، از عموم پيروان اديان ، دعوت به تبعيت از انبياء (علیهم السلام) شده بود و اينك در آيه 138، مي فرمايد كه كه تنها رنگ خدائى را بپذيريد (كه همان رنگ ايمان و توحيد خالص است ) (صبغة الله ). سپس اضافه مى كند چه رنگى از رنگ خدائى بهتر است؟ و ما منحصرا او را پرستش مى كنيم (و من احسن من الله صبغة و نحن له عابدون ). 💠و به اين ترتيب، قرآن فرمان مى دهد همه رنگهاى نژادى و قبيلگى و ساير رنگهاى تفرقه انداز را از ميان بردارند و همگى به رنگ الهى در آيند. 🚿مفسران نوشته اند كه در ميان مسيحيان معمول بود كه فرزندان خود را غسل تعميد مى دادند، گاه ادويه مخصوص زرد رنگى به آب اضافه مى كردند و مى گفتند: اين غسل مخصوصا با اين رنگ خاص باعث تطهير نوزاد از گناه ذاتى كه از آدم به ارث برده است مى شود. قرآن بر اين منطق بى اساس ، خط بطلان مى كشد و مى گويد: بهتر اين است كه به جاى رنگ ظاهر و رنگهاى خرافاتى و تفرقه انداز، رنگ حقيقت و خدائى را بپذيريد تا روح و جانتان از هر آلودگى پاك گردد. ☀️اگر مردم رنگ خدائى بپذيرند يعنى رنگ وحدت و عظمت و پاكى و پرهيزكارى. 🤝رنگ بى رنگى و عدالت و مساوات و برادرى و برابرى. و رنگ توحيد و اخلاص، مى توانند در پرتو آن به همه نزاعها و كشمكشها كه هر گاه بى رنگى اسير رنگ شود به وجود مى آيد، از ميان بردارند، و ريشه هاى شرك و نفاق و تفرقه را بر كنند. 🌸در حقيقت اين همان بى رنگى و حذف همه رنگها است .(1) 🕋در احاديث نيز مصاديق مختلفي از صبغة الله ذكر شده كه بنظر مي رسد با هم قابل جمع بوده و در يك راستا قرار دارند. از امام صادق (علیه السلام) دركافي آمده است صبغة الله، اسلام و یا میثاقی است که خداوند در عهد الست (عالم ذر) در باره ولایت علی (علیه السلام) از مردم گرفته است.(2) همچنين از ايشان (علیه السلام) است كه در این باره می فرماید: مراد از رنگ خدائى، اسلام است (3) 📚(1)- ر.ك : تفسير نمونه، ج 1، صص 473و 474 (2)- الميزان ، ج 1،ص 475 (3)- همان http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33365 🌸@askquranir 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃
🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 ⁉️ پرسش: سلسله مراتب وراث را بطور کامل بفرمایید. ✍️ پاسخ: 👈الف: وارثان خويشاوند نسبى در سه طبقه قرار دارند، و طبقه اوّل و دوم از دو صنف تشكيل مى‌شود. 1️⃣طبقه اوّل: داراى دو صنف است: صنف اوّل: پدر و مادر. صنف دوم: فرزندان (بى‌واسطه يا با واسطه). 2️⃣طبقه دوم: داراى دو صنف است: صنف اوّل: پدر بزرگ و مادر بزرگ (بى‌واسطه يا با واسطه). صنف دوم: برادر و خواهر و برادرزاده و خواهرزاده (بى‌واسطه يا با واسطه). 3️⃣طبقه سوم: كه يك صنف است: عمو و عمّه و دايى و خاله و فرزندان آنها. مراد از عمو، عموى خود شخص يا عموى پدر يا مادر يا عموى پدر بزرگ يا مادر بزرگ و .. است و همين طور مراد از عمّه و دايى و خاله، و مراد از فرزندان، فرزندان بى‌واسطه يا با واسطه مى‌باشد. سه قاعده مربوط به طبقات و اصناف وارثان: ✅قاعده اوّل: هر طبقه بر طبقه بعدى مقدم است و با بودن يك نفر از طبقه اوّل نوبت به طبقه دوم نمى‌رسد و با بودن يك نفر از طبقه دوم نوبت به طبقه سوم نمى‌رسد. ✅قاعده دوم: در هر صنف، كسى كه به ميّت نزديكتر است، بر كسى كه از ميّت دورتر است مقدم است، ولى خويشاوند نزديكتر در يك صنف بر خويشاوند دورتر در صنف ديگر مقدّم نيست. بنا بر اين فرزند بر نوه و نوه بر نتيجه مقدّم است، ولى پدر بر نوه مقدّم نيست، چون در دو صنف قرار دارند، و نيز پدر بزرگ خود ميّت بر پدر بزرگ پدر ميّت مقدّم است و برادر بر برادرزاده مقدّم است، ولى پدر بزرگ بر برادرزاده و نيز برادر بر پدر بزرگ با واسطه مقدّم نيست چون در دو صنف قرار دارند. ✅قاعده سوم: خويشاوند پدر و مادرى، بر خويشاوند پدرى مقدّم است، به شرطى كه هر دو در يك فاصله از ميّت قرار داشته باشند، ولى اگر فاصله آنها يكى نباشد، خويشاوند پدر و مادرى مقدّم نيست، بنا بر اين خويشاوند نزديكتر بر خويشاوند دورتر مقدّم است، هر چند خويشاوند نزديكتر از طريق تنها پدر به ميّت برسد و خويشاوند دورتر از طريق پدر و مادر. ❌از قاعده دوم و سوم يك مورد استثنا شده است: پسر عموى پدر و مادرى ميّت بر عموى‌ پدرى ميّت مقدّم است، و ظاهراً دختر عمو همچون پسر عمو و عمّه همچون عمو مى‌باشد. اين استثنا در جايى است كه همراه پسر عموى پدر و مادرى و عموى پدرى، دايى يا خاله پدرى و خود نداشته باشند وگرنه اين استثنا در كار نيست. 👈ب: زن و شوهر در طبقه‌بندى سه‌گانه فوق قرار ندارند، بلكه زن و شوهر همراه تمامى طبقات ارث مى‌برند و مانع ارث بردن هيچ طبقه‌اى هم نمى‌شوند. 👈ج: سهم الارث خويشاوندان نسبى و سببى گاه با كسر مشخّصى معيّن شده است، به اين كسر «فرض» و به وارثى كه به اين شكل ارث مى‌برد، «صاحب فرض» يا «فرض بر» مى‌گويند. و گاه سهم الارث بدون كسر مشخّصى تعيين شده است، وارثى كه به اين شكل ارث مى‌برد «قرابت بر» خوانده مى‌شود. ✍️فرضهاى ارث: يك دوم، يك چهارم، يك هشتم، يك سوم، يك ششم، دو سوم صاحبان فرض (فرض برها) عبارتند از: 🔴یک دوم: 1 يك دختر (بدون پسر). 2 شوهر (در صورتى كه ميّت، فرزند و لو با واسطه نداشته باشد). 3 يك خواهر پدر و مادرى يا تنها پدرى (بدون برادر). 🔵یک چهارم: 1 شوهر (در صورتى كه ميّت، فرزند بى‌واسطه يا با واسطه داشته باشد.) 2 زن (در صورتى كه ميّت، فرزند بى‌واسطه يا با واسطه نداشته باشد). ⚫️یک هشتم: زن (در جايى كه ميّت، فرزند و لو با واسطه نداشته باشد). ⚪️یک سوم: 1 مادر (در صورتى كه ميّت، فرزند و لو با واسطه نداشته باشد و پدر ميّت هم باشد و حاجبى از ارث مادر هم در كار نباشد،( مراد از حاجب در اينجا در پایان خواهد امد ) دو يا چند برادر مادرى، يا دو يا چند مادر خواهرى، يا برادر و مادر خواهرى. 🔘یک ششم: 1 مادر (در صورتى كه ميّت، فرزند داشته باشد.) 2 پدر (در صورتى كه ميّت، فرزند داشته باشد.) در اين سهم پدر و مادر، فرقى نيست كه هر يك به تنهايى باشد يا هر دو با هم باشند. 3 مادر (در صورتى كه ميّت، فرزند نداشته باشد و پدر ميّت هم زنده باشد ولى حاجبى از ارث مادر در كار باشد). 4 يك برادر يا خواهر مادرى. 👈توضيح: اگر ميّت فرزند نداشته باشد، چنانچه تنها پدر يا تنها مادر وجود داشته باشد، مادر يا پدر قرابت بر است و چنانچه هر دو باشند، مادر فرض بر 13 در صورت عدم حاجب و 16 در صورت وجود حاجب) و پدر قرابت بر است. ⭕️دو سوم: 1 دو يا چند دختر (بدون پسر). 2 دو يا چند خواهر پدر و مادرى يا فقط پدرى (بدون برادر). 👈دو قاعده: ✅قاعده اوّل: فرض برها اوّل سهم خود را مى‌برند و سپس قرابت برها بقيه تركه را ارث مى‌برند ✅قاعده دوم: در خويشاوندان مادرى، مذكّر و مؤنّث به طور مساوى ارث مى‌برند ولى در خويشاوندان پدر و مادر يا تنها پدرى، مذكّر دو برابر مؤنّث ارث مى‌برد؛ بنا بر اين برادر و خواهر مادرى ارث مساوى دارند، و برادر پدر و مادرى دو برابر خواهر پدر و مادرى، و برادر پدرى دو برابر خواهر پدرى ارث مى‌برد
✍️اما معنای حاجب: هرگاه وارث ميت فقط پدر و مادر و يك دختر باشند، مال را پنج قسمت مى‌كنند پدر و مادر هر كدام يك قسمت و دختر سه قسمت آن را مى‌برد، مگر اين كه ميّت دو برادر يا چهار خواهر يا يك برادر و دو خواهر پدرى داشته باشد، در اين صورت مال را شش قسمت مى‌كنند، پدر و مادر هر كدام يك قسمت و دختر سه قسمت مى‌برد و يك قسمت باقيمانده را پدر و دختر در ميان خود تقسيم مى‌كنند در مثال فوق، دو برادر يا چهار خواهر يا يك برادر و دو خواهر پدرى داشتن میت حاجب شد برای مادر در ارث بردن از سهم اخیر(یک ششم باقیمانده) 📚توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‌2، ص704 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57981 🌸@askquranir 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🍃🌸🍃
⚰️🕊 ⚰️🕊 ⚰️🕊 ⚰️🕊 ⚰️🕊 ⚰️🕊 ⚰️🕊 ⚰️🕊 ⁉️پرسش: طبق آيات قرآن آفرينش مرگ به چه معناست؟ ✍️پاسخ: خدای متعال در سوره مبارکه ملک می فرمایدالَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا)1." او كسى است كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك بهتر عمل مى ‏كنيد" " مرگ" اگر به معنى فنا و نيستى باشد مخلوق نيست، چرا كه خلقت به امور وجودى تعلق مى ‏گيرد، ولى مى‏ دانيم كه حقيقت مرگ انتقال از جهانى به جهان ديگر است، و اين قطعا يك امر وجودى است كه مى ‏تواند مخلوق باشد.2 بنا بر اين ديگر نبايد پرسيد: چرا در آيه مورد بحث خدای متعال فرموده:" خدا موت و حيات را آفريده" مگر مرگ هم آفريدنى است؟ چون بنابر تعلیمات قرآن مرگ به معناى عدم حيات نيست، بلكه به معناى انتقال است که امرى است وجودى و مانند حيات خلقت‏ پذير است. 📚1.سوره ملک، آیه 2 2.تفسير نمونه، ج‏24، ص 316 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33164 🆔@askquranir ⚰️🕊 ⚰️🕊 ⚰️🕊 ⚰️🕊 ⚰️🕊 ⚰️🕊 ⚰️🕊 ⚰️🕊
🍃🌳🍃 🍃🌳 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 ⁉️پرسش: یکی از دوستانم پسری دو ساله دارد که مرتب مریض می شود و اسمش سجاد هست، چند نفر به ایشان گفتند اسمش را عوض کن، به نظرتان چنین کاری صحیح هست؟ و آیا ممکن هست نام امام معصوم جز خیر و برکت چیز دیگری داشته باشد؟ ✍️پاسخ: نه خیر این برداشت درست نیست و مریضی هیچ ارتباطی به نام سجاد ندارد و مانند این موضوع فراوان وجود دارد که افرادی که این نام شریف را دارند بحمدالله مشکل خاصی را ندارند و مثل افراد دیگر می باشند. در روایات برای انتخاب نام نیکو دلایلی بیان شده است اما در هیچکدام بیان نشده که نام در تعیین سرنوشت تاثیر دارد. "عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص اسْتَحْسِنُوا أَسْمَاءَكُمْ فَإِنَّكُمْ تُدْعَوْنَ بِهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ قُمْ يَا فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ إِلَى نُورِكَ وَ قُمْ يَا فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ لَا نُورَ لَكَ" امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که رسول خدا فرموند: -فرزندانتان را- نیکو نامگذاری کنید. به راستی که شما در روز قیامت با آن نام، خوانده می شوید. ای فلان پسر فلان! به سوی نورت برخيز! و ای فلان پسر فلان! برخيز! ولی نوری نداری.(1) 📚(1) الكافي، ج6 ،ص19. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58125 🆔@askquranir 🍃🌳🍃 🍃🌳 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃
💞🌷💞 💞🌷💞 💞🌷💞 💞🌷💞💞🌷💞 💞🌷💞 ⁉️پرسش: منظور از"پدر و فرزند"درآیه 3سوره بلدچیست؟ ✍️پاسخ: در ابتداي سوره مباركه بلد، چند سوگند مطرح شده است: لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ وَأَنتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ 💠مرحوم علامه در توضيح اينكه منظور از " والد و ما ولد " چه كساني هستند مي فرمايند: از آنجا كه از نظر ادبي رعايت تناسب بين سوگند و بين چيزي كه مي‏خواهيم با سوگند اثبات كنيم لازم است، لذا بايد بگوييم مراد از والد و ما ولد كسي است كه بين او و بين بلدي كه مورد سوگند واقع شده نسبت روشني بوده، و اين معنا با ابراهيم خليل (عليه‏ السلام‏) و فرزندش اسماعيل (عليه‏ السلام‏) منطبق است، كه سبب اصلي در بناي اين شهر و بانيان خود بيت الحرام بودند، و خداي تعالي در باره آنان فرمود: و اذ يرفع ابراهيم القواعد من البيت و اسمعيل، و ابراهيم(عليهماالسلام‏) بود كه از خداي تعالي درخواست كرد مكه را شهر امن قرار دهد: و اذ قال ابراهيم رب اجعل هذا البلد امنا. ⚜️و معناي آيه مورد بحث هم اين است كه: سوگند مي‏ خورم به پدري عظيم الشان كه ابراهيم باشد، و به آنچه برايش متولد شد، يعني پسري عجيب كه امري شگفت‏ آور و اثري مبارك داشت، و آن اسماعيل پسرش بود، سوگند به اين دو تن كه بانيان اين شهر بودند، در نتيجه مفاد آيات سه‏ گانه سوگند به مكه معظمه و به رسول خدا (صلي‏ الله ‏عليه‏ وآله‏ و سلّم‏) است، كه در آن شهر مي‏ زيست، و به ابراهيم و اسماعيل است، كه بنيانگذار آن شهر بودند. (1) 📚(1)- ر.ك: الميزان، ذيل آيه 3 سوره بلد http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33160 🆔@askquranir 💞🌷💞 💞🌷💞 💞🌷💞 💞🌷💞💞🌷💞 💞🌷💞
🌻🍂 🍂🌻🍂 🍂🌻🍂 🍂🌻🍂 🍂🌻🍂 🍂🌻 ⁉️پرسش: اگر حق الناس به گردنمان باشد و نشود مستقیما رفعش کرد چطور رفع کنیم؟ با دعا در حق آن فرد یا صدقه از طرف او؟ ✍️پاسخ: اگر این حق، مالی باشد باید آن را به صاحب حق بر گردانید و فقط اگر به او هیچگونه دسترسی ندارید میتوانید از طرف صاحب حق و با اجازه ی حاکم شرع آن را صدقه بدهید (رد مظالم) اگر حق مالی نیست بلکه آبرویی و مانند آن است باید از صاحب حق حلالیت بطلبید و دل او را بدست آورید و در هر دو حالت اگر تعمدی در تضییع حق بوده باید توبه و استغفار هم بکنید. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58560 🆔@askquranir 🌻🍂 🍂🌻🍂 🍂🌻🍂 🍂🌻🍂 🍂🌻🍂 🍂🌻
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار می کند نشست علمی: اعجاز علمی قرآن کریم (با رویکرد پاسخگویی به شبهات) ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد علی رضایی اصفهانی دبیر علمی: حجت الاسلام محمود معظم زمان: دوشنبه 29 آذر ساعت: 18 الی 20 مکان: سالن جلسات مرکز ملی لینک ورود: https://irwbr.ir/TEvlz
🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 ⁉️پرسش: در آیه 46 سوره اعراف (و على الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چیست؟ ✍️پاسخ: بیان تفسیری: این آیات از جمله آیات مشکله قرآن است که مورد اختلاف بین مفسران است. از بین اقوال مطرح شده، دو قول عمده از قرار ذیل است: 🏅1. مراد از رجال اعراف، صاحبان مقام و منزلت است. دارندگان اين مقام و منزلت، انبياء (علهیم السلام) ، اولیای الهی، گواهان بر اعمال، علماء، شهداء، و ... هستند. ⚖️2. كسانى هستند كه نيك و بد آن ها مساوى است. خوبى آن ها، ميان آن ها و آتش، و بدى آن ها ميان آن ها و بهشت، فاصله مى‏شود. 🌳اين ها در اعراف هستند تا خداوند در باره آن ها حكم كند. سر انجام خداوند آن ها را به بهشت مى ‏برد. اکثر مفسران قول دوم را پذیرفته اند که برای خود نیز مستنداتی از روایات دارند، ولی علامه طباطبایی قول اول را مطابق با سیاق آیات دانسته و این قول را انتخاب کرده است.(5) 👈ـ جمع بین اقوال و روایات: آن چه از بررسى آيات و مجموع روايات به نظر مى ‏رسد اين است كه اعراف جايگاه ويژه ‏اى ميان بهشت و جهنم است كه دو گروه در آن جا قرار دارند: 🤲مؤمنين گنهكار كه نه لايق بهشت و نه مستحق جهنم هستند، در آن جا خواهند بود و در انتظار سرنوشت به سر خواهند برد. و در عين حال انبيا و ائمّه هم كه در فكر نجات چنين افرادى هستند در همين موقف در كنار آنان خواهند بود، تا نزد خدا شفاعت آن ها را بكنند و آن ها وارد بهشت شوند.(6) ⛰در بعضى از روايات نيز شاهد اين جمع به خوبى ديده مى‏شود مانند روايتى كه در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق (علیه السلام) نقل شده كه فرمودند: «الْأَعْرَافُ كُثْبَانٌ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ الرِّجَالُ الْأَئِمَّةِ (علیهم السلام) يَقِفُونَ عَلَى الْأَعْرَافِ مَعَ شِيعَتِهِمْ وَ قَدْ سَبَقَ الْمُؤْمِنُونَ إِلَى الْجَنَّةِ بِلَا حِسَاب‏"» اعراف، تپه‏ اى است ميان بهشت و دوزخ، و امامان آن مردانى هستند كه بر اعراف در كنار شيعيان (گنهكارشان) قرار مى ‏گيرند، در حالى كه مؤمنان (خالص) بدون نياز به حساب در بهشت جاى گرفته ‏اند ... .(7) (5) ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏8، ص 152 ـ 161؛ مجمع البيان فی تفسير القرآن، ج ‏4، ص 652؛ تفسير نمونه، ج ‏6، ص 187. (6) تفسير نمونه، ج ‏6، ص 189؛ كوثر، ج ‏4، ص 89. (7) تفسير القمی، ج ‏1، ص 231. پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33118 🆔@askquranir 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥
♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️ ⁉️پرسش: بنده در مورد مطالبی توی اینترنت تحقیق می کردم به طور اتفاقی گذرم به سایتی افتاد که در آن به مقدسات اسلامی توهین شده بود. از روی کنجکاوی چند تا مطلب از آنجا خواندم. آیا اگر کسی صرفا بخاطر کنجکاوی و سنجش دیدگاه مخالفان اسلام از مطالب آنها دیدن کند گناه کرده؟ ✍️پاسخ: اگر بررسی و مراجعه به سایت های ضد دینی نوعی تایید آنها محسوب شود یا زمینه انحراف عقاید فرد را فراهم کند جایز نیست. 📚استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57916 🆔@askquranir ♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️
🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎 ⁉️پرسش: در آیه 28 سوره فتح آمده که پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر همه ادیان پیروز می شود و اسلام می شود دینی جهانی؛ اما می بینیم که چنین چیزی عینی نشده و هنوز هم ادیان الهی و غیر الهی در جهان هستند. از کجا معلوم می شود که مقصود این آیه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) است؟ شاید منظور پیامبر دیگری باشد؟ ✍️پاسخ: «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً»؛ او كسى است كه رسولش را با هدايت و دين حق فرستاده تا آن را بر همه اديان پيروز كند و كافى است كه خدا گواه اين موضوع باشد!(1) با توجه به آیات قبل و بعد، نیاز به استدلال خاصی نیست و روشن می شود که این آیه اشاره به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) دارد: آیه قبل: «لَّقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّءْيَا بِالْحَقّ‏ِ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاءَ اللَّهُ ءَامِنِينَ...»؛ خداوند آن چه را به پيامبرش در عالم خواب نشان داد راست گفت بطور قطع همه شما بخواست خدا وارد مسجد الحرام مى‏ شويد... .(2) آیه بعد: «محمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ...»؛ محمّد (صلی الله علیه و آله) فرستاده خداست‏.(3) 🌎ممکن است کسی بگوید اگر مقصود پیامبر اسلام است چرا اسلام جهانی نشد و بر ادیان دیگر غلبه نکرد؟ در جواب باید گفت این آیه شریفه اشاره به هنگام ظهور حضرت مهدى (علیه السلام) است كه ديگر دينى به جز اسلام در روى زمين باقى نخواهد ماند. از امام باقر (علیه السلام) نقل شده: «إن ذلك يكون عند خروج المهدي من آل محمد فلا يبقى أحد إلا أقر بمحمد»؛ وعده‏ اى كه در اين آيه است به هنگام ظهور مهدى از آل "محمد" صورت مى‏ پذيرد، در آن روز هيچ كس در روى زمين نخواهد بود مگر اين كه به حقانيت محمد (صلی الله علیه و آله) اقرار مى ‏كند.(4) 🌞پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «لا يبقى على ظهر الأرض بيت مدر و لا وبر إلا أدخله الله كلمة الإسلام» بر صفحه روى زمين هيچ خانه‏ اى باقى نمى ‏ماند نه خانه‏ هايى كه از سنگ و گل ساخته شده و نه خيمه‏ هايى كه از كرک و مو بافته ‏اند، مگر اين كه خداوند نام اسلام را در آن وارد مى ‏كند.(5) امام صادق (علیه السلام) در تفسير اين آيه چنين فرمودند: «وَ اللَّهِ مَا نَزَلَ تَأْوِيلُهَا بَعْدُ وَ لَا يَنْزِلُ تَأْوِيلُهَا حَتَّى يَخْرُجَ الْقَائِمُ (علیه السلام) فَإِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ (علیه السلام) لَمْ يَبْقَ كَافِرٌ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ»؛ به خدا سوگند هنوز محتواى اين آيه تحقق نيافته است و تنها زمانى تحقق مى‏ پذيرد كه قائم (علیه السلام) خروج كند و به هنگامى كه او قيام كند كسى كه خدا را انكار نمايد در تمام جهان باقى نخواهد ماند.(6) لازم به ذکر است وعده الهى تخلف پذير نيست: «إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْميعاد»؛ خداوند، از وعده خود، تخلّف نمى‏ كند.(7) «فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَه‏»؛ پس گمان مبر كه خدا وعده ‏اى را كه به پيامبرانش داده، تخلّف كند.(8) پس وعده الهی واقع خواهد شد و آن زمان ظهور مهدى موعود (عجل الله تعالی فرجه) مى ‏باشد كه دين اسلام شرق و غرب عالم را فرا گيرد و كفر و شرك و فساد از عالم محو گردد. 🌏ممکن است کسی مدعی شود، مراد آیه، پیامبر است لذا شخص پیامبر هم باید بر همه ادیان پیروز می شده، زیرا که در این آیه حرفی از آینده و شخص دیگری نیامده و حتی از فعل آینده هم استفاده نکرده که بگوییم منظور آیه در آینده بوده است. در جواب باید گفت مشهور مفسران بر این هستند که مرجع ضمير در "ليظهره"، اسلام و دین حق است، نه شخص پيامبر (صلی الله علیه و آله)؛ زیرا هم از نظر جمله بندى نزديكتر به ضمير است، و هم پيروزى دين بر دين تناسب دارد نه شخص بر دين، و هم متبادر از سياق آيه همين است.(9) برای عالمگیر و غلبه دین اسلام بر سایر ادیان، نیز زمان خاصی در آیه مشخص نشده است. ________ 📚(1) فتح/ 28./(2) فتح/ 27./(3) فتح/ 29./(4) مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏5، ص 38./(5) همان./(6) كمال الدين و تمام النعمة، ج ‏2، ص 670./(7) آل عمران/ 9./(8) ابراهیم/ 47./(9) ترجمه الميزان، ج ‏9، ص 329؛ تفسير نمونه، ج ‏22، ص 112 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31871 🆔@askquranir 🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎
🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂 ⁉️پرسش: در آیه 21 سوره آل عمران، منظور از کلمه "آیات" فقط کتاب های آسمانی و یا هر گونه آیت و نشانه ای است که در جهان وجود دارد؟ و یا می توان گفت که پیامبران همان آیاتی بودند که مردم انکار می کردند و بی جرم و به نا حق آنها را می کشتند.؟ ✍️پاسخ: آیات جمع آیه و به معانی علامت، نشانه، عبرت، دلیل و معجزه آمده است.(1) 📖در قرآن کلمه آیه و آیات به‌ طور مکرر آمده که در بسیاری از آن ها، منظور قرآن مجید است آیات الهی، اموری هستند که به وجود آفریدگار و صفات او (مانند قدرت، حکمت و عظمت)، دلالت دارند؛ از این رو در مورد همه آفریدگان قابل استعمال است.(2) تمام پدیده‌های جهان آفرینش، آیات خدا و نشانه‌های علم و قدرت او هستند. قرآن کریم از آن جهت که معجزه است و هیچ‌کس توانایی آوردن نظیر آن را ندارد، آیات الله شمرده شده است. 🌎«قرآن کریم موجودات جهان را به عنوان «آیات » یعنی علایم و نشانه هایی از خداوند یاد می کند».(3) در آيه هم از قرائن مشخص است كه مي تواند عام باشد. 📚(1) قرآن و معاريف، ج1، ص 145. (2) همان. (3) مجموعه آثار، ج 1، ص 537. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=32750 🆔@askquranir 🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂