eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
804 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار می کند نشست علمی: اعجاز علمی قرآن کریم (با رویکرد پاسخگویی به شبهات) ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد علی رضایی اصفهانی دبیر علمی: حجت الاسلام محمود معظم زمان: دوشنبه 29 آذر ساعت: 18 الی 20 مکان: سالن جلسات مرکز ملی لینک ورود: https://irwbr.ir/TEvlz
🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 ⁉️پرسش: در آیه 46 سوره اعراف (و على الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چیست؟ ✍️پاسخ: بیان تفسیری: این آیات از جمله آیات مشکله قرآن است که مورد اختلاف بین مفسران است. از بین اقوال مطرح شده، دو قول عمده از قرار ذیل است: 🏅1. مراد از رجال اعراف، صاحبان مقام و منزلت است. دارندگان اين مقام و منزلت، انبياء (علهیم السلام) ، اولیای الهی، گواهان بر اعمال، علماء، شهداء، و ... هستند. ⚖️2. كسانى هستند كه نيك و بد آن ها مساوى است. خوبى آن ها، ميان آن ها و آتش، و بدى آن ها ميان آن ها و بهشت، فاصله مى‏شود. 🌳اين ها در اعراف هستند تا خداوند در باره آن ها حكم كند. سر انجام خداوند آن ها را به بهشت مى ‏برد. اکثر مفسران قول دوم را پذیرفته اند که برای خود نیز مستنداتی از روایات دارند، ولی علامه طباطبایی قول اول را مطابق با سیاق آیات دانسته و این قول را انتخاب کرده است.(5) 👈ـ جمع بین اقوال و روایات: آن چه از بررسى آيات و مجموع روايات به نظر مى ‏رسد اين است كه اعراف جايگاه ويژه ‏اى ميان بهشت و جهنم است كه دو گروه در آن جا قرار دارند: 🤲مؤمنين گنهكار كه نه لايق بهشت و نه مستحق جهنم هستند، در آن جا خواهند بود و در انتظار سرنوشت به سر خواهند برد. و در عين حال انبيا و ائمّه هم كه در فكر نجات چنين افرادى هستند در همين موقف در كنار آنان خواهند بود، تا نزد خدا شفاعت آن ها را بكنند و آن ها وارد بهشت شوند.(6) ⛰در بعضى از روايات نيز شاهد اين جمع به خوبى ديده مى‏شود مانند روايتى كه در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق (علیه السلام) نقل شده كه فرمودند: «الْأَعْرَافُ كُثْبَانٌ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ الرِّجَالُ الْأَئِمَّةِ (علیهم السلام) يَقِفُونَ عَلَى الْأَعْرَافِ مَعَ شِيعَتِهِمْ وَ قَدْ سَبَقَ الْمُؤْمِنُونَ إِلَى الْجَنَّةِ بِلَا حِسَاب‏"» اعراف، تپه‏ اى است ميان بهشت و دوزخ، و امامان آن مردانى هستند كه بر اعراف در كنار شيعيان (گنهكارشان) قرار مى ‏گيرند، در حالى كه مؤمنان (خالص) بدون نياز به حساب در بهشت جاى گرفته ‏اند ... .(7) (5) ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏8، ص 152 ـ 161؛ مجمع البيان فی تفسير القرآن، ج ‏4، ص 652؛ تفسير نمونه، ج ‏6، ص 187. (6) تفسير نمونه، ج ‏6، ص 189؛ كوثر، ج ‏4، ص 89. (7) تفسير القمی، ج ‏1، ص 231. پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33118 🆔@askquranir 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥 🌳⛰🔥
♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️ ⁉️پرسش: بنده در مورد مطالبی توی اینترنت تحقیق می کردم به طور اتفاقی گذرم به سایتی افتاد که در آن به مقدسات اسلامی توهین شده بود. از روی کنجکاوی چند تا مطلب از آنجا خواندم. آیا اگر کسی صرفا بخاطر کنجکاوی و سنجش دیدگاه مخالفان اسلام از مطالب آنها دیدن کند گناه کرده؟ ✍️پاسخ: اگر بررسی و مراجعه به سایت های ضد دینی نوعی تایید آنها محسوب شود یا زمینه انحراف عقاید فرد را فراهم کند جایز نیست. 📚استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57916 🆔@askquranir ♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️⛔️♦️
🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎 ⁉️پرسش: در آیه 28 سوره فتح آمده که پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر همه ادیان پیروز می شود و اسلام می شود دینی جهانی؛ اما می بینیم که چنین چیزی عینی نشده و هنوز هم ادیان الهی و غیر الهی در جهان هستند. از کجا معلوم می شود که مقصود این آیه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) است؟ شاید منظور پیامبر دیگری باشد؟ ✍️پاسخ: «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً»؛ او كسى است كه رسولش را با هدايت و دين حق فرستاده تا آن را بر همه اديان پيروز كند و كافى است كه خدا گواه اين موضوع باشد!(1) با توجه به آیات قبل و بعد، نیاز به استدلال خاصی نیست و روشن می شود که این آیه اشاره به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) دارد: آیه قبل: «لَّقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّءْيَا بِالْحَقّ‏ِ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاءَ اللَّهُ ءَامِنِينَ...»؛ خداوند آن چه را به پيامبرش در عالم خواب نشان داد راست گفت بطور قطع همه شما بخواست خدا وارد مسجد الحرام مى‏ شويد... .(2) آیه بعد: «محمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ...»؛ محمّد (صلی الله علیه و آله) فرستاده خداست‏.(3) 🌎ممکن است کسی بگوید اگر مقصود پیامبر اسلام است چرا اسلام جهانی نشد و بر ادیان دیگر غلبه نکرد؟ در جواب باید گفت این آیه شریفه اشاره به هنگام ظهور حضرت مهدى (علیه السلام) است كه ديگر دينى به جز اسلام در روى زمين باقى نخواهد ماند. از امام باقر (علیه السلام) نقل شده: «إن ذلك يكون عند خروج المهدي من آل محمد فلا يبقى أحد إلا أقر بمحمد»؛ وعده‏ اى كه در اين آيه است به هنگام ظهور مهدى از آل "محمد" صورت مى‏ پذيرد، در آن روز هيچ كس در روى زمين نخواهد بود مگر اين كه به حقانيت محمد (صلی الله علیه و آله) اقرار مى ‏كند.(4) 🌞پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «لا يبقى على ظهر الأرض بيت مدر و لا وبر إلا أدخله الله كلمة الإسلام» بر صفحه روى زمين هيچ خانه‏ اى باقى نمى ‏ماند نه خانه‏ هايى كه از سنگ و گل ساخته شده و نه خيمه‏ هايى كه از كرک و مو بافته ‏اند، مگر اين كه خداوند نام اسلام را در آن وارد مى ‏كند.(5) امام صادق (علیه السلام) در تفسير اين آيه چنين فرمودند: «وَ اللَّهِ مَا نَزَلَ تَأْوِيلُهَا بَعْدُ وَ لَا يَنْزِلُ تَأْوِيلُهَا حَتَّى يَخْرُجَ الْقَائِمُ (علیه السلام) فَإِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ (علیه السلام) لَمْ يَبْقَ كَافِرٌ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ»؛ به خدا سوگند هنوز محتواى اين آيه تحقق نيافته است و تنها زمانى تحقق مى‏ پذيرد كه قائم (علیه السلام) خروج كند و به هنگامى كه او قيام كند كسى كه خدا را انكار نمايد در تمام جهان باقى نخواهد ماند.(6) لازم به ذکر است وعده الهى تخلف پذير نيست: «إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْميعاد»؛ خداوند، از وعده خود، تخلّف نمى‏ كند.(7) «فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَه‏»؛ پس گمان مبر كه خدا وعده ‏اى را كه به پيامبرانش داده، تخلّف كند.(8) پس وعده الهی واقع خواهد شد و آن زمان ظهور مهدى موعود (عجل الله تعالی فرجه) مى ‏باشد كه دين اسلام شرق و غرب عالم را فرا گيرد و كفر و شرك و فساد از عالم محو گردد. 🌏ممکن است کسی مدعی شود، مراد آیه، پیامبر است لذا شخص پیامبر هم باید بر همه ادیان پیروز می شده، زیرا که در این آیه حرفی از آینده و شخص دیگری نیامده و حتی از فعل آینده هم استفاده نکرده که بگوییم منظور آیه در آینده بوده است. در جواب باید گفت مشهور مفسران بر این هستند که مرجع ضمير در "ليظهره"، اسلام و دین حق است، نه شخص پيامبر (صلی الله علیه و آله)؛ زیرا هم از نظر جمله بندى نزديكتر به ضمير است، و هم پيروزى دين بر دين تناسب دارد نه شخص بر دين، و هم متبادر از سياق آيه همين است.(9) برای عالمگیر و غلبه دین اسلام بر سایر ادیان، نیز زمان خاصی در آیه مشخص نشده است. ________ 📚(1) فتح/ 28./(2) فتح/ 27./(3) فتح/ 29./(4) مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏5، ص 38./(5) همان./(6) كمال الدين و تمام النعمة، ج ‏2، ص 670./(7) آل عمران/ 9./(8) ابراهیم/ 47./(9) ترجمه الميزان، ج ‏9، ص 329؛ تفسير نمونه، ج ‏22، ص 112 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31871 🆔@askquranir 🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎
🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂 ⁉️پرسش: در آیه 21 سوره آل عمران، منظور از کلمه "آیات" فقط کتاب های آسمانی و یا هر گونه آیت و نشانه ای است که در جهان وجود دارد؟ و یا می توان گفت که پیامبران همان آیاتی بودند که مردم انکار می کردند و بی جرم و به نا حق آنها را می کشتند.؟ ✍️پاسخ: آیات جمع آیه و به معانی علامت، نشانه، عبرت، دلیل و معجزه آمده است.(1) 📖در قرآن کلمه آیه و آیات به‌ طور مکرر آمده که در بسیاری از آن ها، منظور قرآن مجید است آیات الهی، اموری هستند که به وجود آفریدگار و صفات او (مانند قدرت، حکمت و عظمت)، دلالت دارند؛ از این رو در مورد همه آفریدگان قابل استعمال است.(2) تمام پدیده‌های جهان آفرینش، آیات خدا و نشانه‌های علم و قدرت او هستند. قرآن کریم از آن جهت که معجزه است و هیچ‌کس توانایی آوردن نظیر آن را ندارد، آیات الله شمرده شده است. 🌎«قرآن کریم موجودات جهان را به عنوان «آیات » یعنی علایم و نشانه هایی از خداوند یاد می کند».(3) در آيه هم از قرائن مشخص است كه مي تواند عام باشد. 📚(1) قرآن و معاريف، ج1، ص 145. (2) همان. (3) مجموعه آثار، ج 1، ص 537. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=32750 🆔@askquranir 🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂
🌷🏴🌷 🌷🏴🌷 🌷🏴🌷 🌷🏴🌷 🌷🏴🌷 🌷🏴🌷 ⁉️پرسش: منظور از مبین بودن قرآن با توجه به آیه 15مائده چیست؟ آیا مبین بودن قرآن برای همه یکسان است یا فقط برای قشر خاصی قرآن، مبین توصیف شده است؟ ✍️پاسخ: قرآن مبیّن است برای همه، ولی مراتب دارد و همه به یک اندازه نمی فهمند. فهم کامل آن را انسان کامل دارد، و انسان های عادی به آن فهم نمی رسند لذاست که باید آن مراتب دیگر کلام الهی برای آن ها توسط انسان کامل، تبیین و تفسیر شود. ☀️لذا مبیّن و آشکار بودن قرآن نیز، با توجه به مخاطبش متفاوت می شود. همه قرآن، برای انسان کامل، مبین و آشکار است، و نسبت به انسان های دیگر، با توجه به مراتب فهم آن ها، مبین و آشکار است. از اینرو مبیّن بودن قرآن، به معنای فهم همه چیز قرآن برای همه کس نیست. 👈پاسخ مشروح و کامل را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31564&page=2 🏴@askquranir 🌷🏴🌷 🌷🏴🌷 🌷🏴🌷 🌷🏴🌷 🌷🏴🌷 🌷🏴🌷
اللهم عجل لولیک الفرج 🏴@askquranir
💔⛔️💔 💔⛔️💔 💔⛔️💔 💔⛔️💔 💔⛔️💔 💔⛔️💔 ⁉️پرسش: غیبت کجا ها و کی ها جایزه؟کجا ها اگر عیب کسی را پنهان کنیم گناهه؟ ✍️پاسخ: مستثنیات حرمت غیبت 👈۱. فا­­سق متجاهر مراد از متجاهر این است که شخص، ابایی نداشته باشد از اینکه مردم گناهش را ببینند یا بفهمند؛ مثل کسی­ که آشکارا شراب می­‌نوشد. البته اطلاع مردم به این معنا نیست که لازم باشد همه‌ی مردم بدانند؛ همین که عده‌ای از مردم می‌دانند، او هم ابایی ندارد که همه‌ی مردم هم بدانند، این معنای متجاهر به فسق است. 👈۲. تظلم مظلوم اگر به شخصی ظلمی شده است، آن شخص می­‌تواند نزد دیگران شکایت و تظلم کند و آن ظلمی را که به او شده، نقل نماید. البته مقصود آنجایی است که ظلمِ صورت گرفته در خفا انجام گرفته شده باشد؛ زیرا چنانچه این ظلم آشکارا انجام شده باشد، به سبب تجاهر، غیبت جایز است. 👈۳. تزاحم بین دو حکم هرگاه بین حرمت غیبت و حکم دیگری تزاحم واقع شود، به­‌ گونه­‌ای­‌ که مصلحت آن حکم مهم­تر از مصلحت ترک غیبت، یا مهم­‌تر از مفسده‌ی غیبت باشد، در اینجا آن حکم مقدم می‌شود. بعضی از موارد تزاحم بین دو حکم ✅۱. در مقام مشو­رت (نصح مستشیر) کسی درباره‌ی امری با شما مشورت می‌کند و این امر مستلزم غیبت از فرد دیگری است؛ مثلا کسی در مورد خواستگار دخترش با شما مشورت می‌کند، اگر بخواهید به او مشورت بدهید و نصیحت کنید، ناچارید از خواستگار غیبت کنید. یا کسی می‌خواهد با دیگری شراکت مالی داشته باشد و با شما مشورت می‌کند. یا شخصی در نظر دارد فردی را در منصب مهمی بگمارد و با شما مشورت می‌کند. در اینجا لازم است که از آن شخص غیبت کنید. وجوب نصیحت اگر می­‌دانید شخصی در کاری که قصد انجام آن را دارد، آسیب‌خوردنش حتمی است، اینجا واجب است خیرخواهی کرده، او را راهنمایی کنید و از آسیب او جلوگیری کنید. خواه از شما راهنمایی بخواهد و خواه نخواهند. ✅۲. قصد از بین بردن ماده فساد اگر کسی موجب اشاعه و رواج فساد در جامعه باشد، انسان برای اینکه جلوی فساد را بگیرد، جایز است از او غیبت کند؛ مثلا کسی مطلبی را که از دین نیست، در دین وارد می‌کند و مردم را به آن دعوت می‌کند. درحالی­که مردم نمی‌دانند اینها بدعت و خلاف حقایق الهی است و به دین مربوط نیست؛ اگر با غیبت از او، جلوی فساد گرفته شود، غیبت واجب است. ✅۳. جرح شهود و روات اگر شاهدی در دادگاهی به ادای شهادت قیام کرده است و شما می‌دانید که این شاهد، فاسق است، اینجا اگر فسق او را بیان کردید، این غیبت محرم نیست و از حکم غیبت استثناء شده است. همچنین اگر کسی حدیثی را از شخص ثقه‌ای نقل ‌کند و شما می‌دانید که ناقل، شخص فاسق یا دروغگو و جعال است، اینجا غیبت این شخص اشکالی ندارد. حتی ممکن است گاهی در هر دو مورد واجب باشد که بگویید این شخص ثقه و متحرز از کذب نیست. ✅۴. دفع ضرر از مغتاب (غیبت شونده) اگر غیبت موجب دفع ضرر از غیبت‌شونده شود، غیبت او جایز است؛ به شرط آنکه ضرری که با غیبت دفع می­‌شود، اهمیتش بیشتر از کشف ستر آن عیب باشد. گاهی انسان با غیبت و کشف ستر مؤمنی که ممکن است این کشف ستر برایش مهم باشد، ضرر کوچکی را از او دفع کند؛ مثلا پول مختصری را می‌خواهند از او بگیرند، برای اینکه جلوی این کار را بگیرد، غیبت بزرگی از او می­‌کند و می­‌گوید: "دیشب ایشان گدایی رفته بود". این برای مؤمن اهانت بزرگی است. بنابراین باید اهمیت ضررها و کشف عیوب را ملاحظه کرد و هر کدام اهمیت بیشتر داشت، آن را مقدم کرد. 📚پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری به آدرس: http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27820 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57586 🏴@askquranir 💔⛔️💔 💔⛔️💔 💔⛔️💔 💔⛔️💔 💔⛔️💔 💔⛔️💔
💔السلام علیک ایتها المظلومة الشهیدة 🏴@askquranir
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃 ⁉️پرسش: مگر در جريان خوردن از شجره ممنوعه، آدم و حوا، هر دو توبه نكردند؟ پس چرا در آيه 37 سوره بقره ضمير در "عليه" فقط به حضرت آدم (ع) باز مي گردد و در واقع مفرد است؟ ! آيا توبه حوا پذيرفته نشد؟. ✍️پاسخ: هر دو توبه کرده اند: «قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَ إِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَ تَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسرينَ». گفتند: پروردگارا! ما به خويشتن ستم كرديم! و اگر ما را نبخشى و بر ما رحم نكنى، از زيان كاران خواهيم بود!.(1) اما در مورد آیه شریفه: «فَتَلَقَّى ءَادَمُ مِن رَّبِّهِ كلمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ.(2) این آیه اشاره دارد به این که خداوند راه توبه کردن را به آدم (علیه السلام) آموخت و حضرت آدم کلماتی را از خداوند دریافت کرد و توبه نمود و خداوند نیز توبه او را پذیرفت. 🤲لذا صحبت راجع به القای کلمات است و القای کلمات در خصوص حضرت آدم (علیه السلام) است یعنی فقط به آدم کلمات القاء شده و این آدم است که آن کلمات را از خداوند دریافت نموده، و نسبت به حوا چنین نبوده بلکه طبیعتا آدم به او تعلیم داده، به همین جهت ضمیر آن هم به صورت مفرد آمده است. ـــــــــــــــ (1). اعراف، 23. (2). بقره، 37. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=32217 🏴@askquranir 🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
💠🎭 💠 💠🎭 💠 💠🎭 💠 💠🎭 💠 💠🎭 💠 💠🎭 پرسش: ⁉️ وقتی داخل فضای مجازی با اسم مستعار و شخصیتی غیر از واقعیت باشیم آیا این دروغ محسوب می شود و مشکل شرعی دارد؟ مرجع: آیت الله مکارم ✍️پاسخ: وقتی چنین کاری در فضای مجازی معمول باشد و در این فضا غالبا از اسم ها و مشخصات مستعار استفاده شود و کاربران انتظار آن را داشته باشند، این کار دروغ محسوب نشده و حرمت شرعی ندارد. پی نوشت: استفتاء از دفتر معظم له در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57177 🏴@askquranir 💠🎭 💠 💠🎭 💠 💠🎭 💠 💠🎭 💠 💠🎭 💠 💠🎭
🌷🤲☀️🤲🌷 🌷 🌷🤲☀️🤲🌷 ⁉️پرسش: خداوند در آیه 103 سوره نساء می فرمایند: «إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنينَ كِتاباً مَوْقُوتاً» نماز بر مؤمنان در وقت هاى معين واجب گشته است‏. وقت نمازها و نیز وقت نماز جمعه کدام است؟ ✍️پاسخ کامل و مشروح را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31160&page=4 🏴@askquranir 🌷🤲☀️🤲🌷 🌷 🌷🤲☀️🤲🌷
🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂 ⁉️پرسش: چرا قرآن، غيبتِ ديگران را به خوردن گوشت برادر مرده تشبيه كرده است ؟ ✍️پاسخ: «وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ» و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد. (1) 👈چند نکته: 1✅. براى اين كه قبح و زشتى عمل غیبت كاملا مجسم شود، قرآن آن را در ضمن يك مثال گويا و ملموس، چنین بیان کرده است. آبروى برادر مسلمان همچون گوشت تن او است، و ريختن اين آبرو به وسيله غيبت و افشاى اسرار پنهانى، همچون خوردن گوشت تن او است، و تعبير به "مرده" به خاطر آن است كه "غيبت" در غياب افراد صورت مى‏ گيرد، كه همچون مردگان قادر بر دفاع از خويشتن نيستند. (2) ✅2. همان‏ گونه كه از خوردن گوشت مرده برادرتان اجتناب مى‏ كنيد از غيبت زنده او نيز پرهيز نمائيد. (3) ✅3. چرا فرمود گوشت برادرش؟ براى اين كه مؤمن برادر او است، چون از افراد جامعه اسلامى است كه از مؤمنين تشكيل يافته، و خداى تعالى فرموده: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». (4) ✅4. اين كه فرمود "فكرهتموه" و نفرمود "فتكرهونه"، اشعار دارد به اين كه كراهت شما امرى است ثابت و محقق، و هيچ شكى در اين نيست كه شما هرگز راضى نمى ‏شويد يك انسانى را كه برادر شما است و مرده است، بخوريد. پس همان طور كه اين كار مورد كراهت و نفرت شما است، بايد غيبت كردن برادر مؤمنتان، و بدگويى در دنبال سر او نيز مورد نفرت شما باشد، چون اين هم در معناى خوردن برادر مرده شما است. (5) 👈نگاه به روایات: 💔خداوند به موسى(ع) وحى فرستاد: كسى كه بميرد در حالى كه از غيبت توبه كرده باشد آخرين كسى است كه وارد بهشت مى‏ شود، و كسى كه بميرد در حالى كه اصرار بر آن داشته باشد اولين كسى است كه وارد دوزخ مى ‏گردد. (6) 💔امام صادق علیه السلام مى ‏فرمايند: كسى كه به منظور عيبجويى و آبروريزى مؤمنى سخنى نقل كند تا او را از نظر مردم بيندازد، خداوند او را از ولايت خودش بيرون كرده، به سوى ولايت شيطان مى‏ فرستد، و اما شيطان هم او را نمى‏ پذيرد. (7) 🕋امام صادق علیه السلام فرمودند: حرمت مؤمن از کعبه، بالاتر است. (8) 🕋روایت شده که رسول خدا(ص) به کعبه نگاه کردند و فرمودند: "ای کعبه! خوشا به حال تو، خداوند چقدر تو را بزرگ و حرمتت را گرامی داشته است! به خدا قسم حرمت مومن از تو بیشتر است، زیرا خداوند تنها یک چیز را از تو حرام کرده، ولی ازمومن سه چیز را حرام کرده است: مال، جان و آبرو، تا کسی به او گمان بد نبرد. (9) 🤲ممکن است کسی بپرسد آیا حرف زدن پشت سر کافر هم غیبت محسوب می شود؟ که در جواب باید گفت با توجه به خطاب آیه که می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ... وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً» (10)، روشن می شود که این حکم اختصاص به مسلمان و مؤمن دارد. البته بدین معنا نیست که پس نسبت به سایرین، هر نوع رفتاری جایز باشد و یا توصیه به غیبت نسبت به کافر شده باشد. ❌این آیه غیبت مسلمان و مؤمن را حرام کرده، بدون این که هیچ توصیه ای به غیبت غیر مسلمان کرده باشد؛ لذا فقط می رساند که غیبت غیر مسلمان حرام نیست، اما این که چه رفتاری باید داشت را بایستی متناسب با معیارهای انسانی و اخلاقی و با توجه به سایر آداب و ارزشهای دینی بسنجیم. مسلم است که اگر رفتاری در این چارچوب نباشد، نادرست و اشتباه است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31183&page=2 🏴@askquranir 🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂
🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐 ⁉️پرسش: در آيه 70 سوره اسراء، از كرامت بني آدم سخن رفته، اين كرامت چيست؟ خداوند چگونه بني آدم را كرامت نموده است؟ ✍️پاسخ: آیه شریفه: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً» ترجمه: ما آدميزادگان را گرامى داشتيم و آنها را در خشكى و دريا، (بر مركب هاى راهوار) حمل كرديم و از انواع روزي هاى پاكيزه به آنان روزى داديم و آنها را بر بسيارى از موجوداتى كه خلق كرده ‏ايم، برترى بخشيديم. (1) 🚶🏻‍♂️انسان تنها موجودى است كه از نيروهاى مختلف، مادى و معنوى، جسمانى و روحانى تشكيل شده، و در لابلاى تضادها مى‏ تواند پرورش پيدا كند، و استعداد تكامل و پيشروى نامحدود دارد. به این روایت توجه کنید: قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (ع): "إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي الْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلَا عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلْتَيْهِمَا فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ الْبَهَائِم‏" 👈امام علی علیه السلام می فرمایند: خداوند خلق عالم را بر سه گونه آفريد: فرشتگان و حيوانات و انسان. فرشتگان عقل دارند بدون شهوت و غضب، حيوانات مجموعه‏ اى از شهوت و غضبند و عقل ندارند، اما انسان مجموعه ‏اى است از هر دو تا كدامين غالب آيد، اگر عقل او بر شهوتش غالب شود، از فرشتگان برتر است و اگر شهوتش بر عقلش چيره گردد، از حيوانات پست‏ تر. (2) ☀️ـ می توان کراماتی که بر انسان شده را در دو بخش جسمی و روحی، مورد اشاره قرار داد: در ناحیه کرامتهای جسمی و مادی می توان به حسن صورت، اندام موزون، مزاج معتدل، راستى قامت و حرکت بر روی دو پا، انجام بسیاری از کارها با دست، غذا خوردن با انگشتان برخلاف اکثر مخلوقات دیگر، قدرت بر کتابت و خط، قدرت بر صناعات، و .... اشاره نمود. در ناحیه کرامتهای روحی و معنوی نیز می توان به تولد بر فطرت، اعطاى عقل، فهم، ادراك، علم، ایمان، ارسال رسل، انزال كتب، وعده، وعيد، دارا بودن استعدادهاى مختلف و آزادى اراده و ... اشاره نمود. ✅نکته: در این آيه، براى انسان هم كرامت مطرح شده است، و هم فضيلت: «... كَرَّمْنا ... فَضَّلْناهُمْ ...» کتب تفسیری برای تفاوت این دو تعبیر، وجوهی را متذکر شده اند: 1. كرامت، امتيازى است كه در ديگران نيست، اما فضيلت، امتيازى است كه در ديگران نيز هست. 2. كرامت اشاره به نعمت‏هاى خدادادى در وجود انسان است، بدون تلاش؛ ولى فضيلت اشاره به نعمت‏هايى است كه با تلاش خود انسان همراه با توفيق الهى به دست آمده است. 3. كرامت مربوط به نعمت‏هاى مادى است، ولى فضيلت مربوط به نعمت‏هاى معنوى است. 📚 اسراء، 70. علل الشرائع، ج‏1، ص 4؛ تفسير نور الثقلين، ج ‏3، ص 189. 🏴@askquranir 🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐
🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊 ⁉️پرسش: در آیه «فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً»، آن "غير كثير" چه موجوداتي هستند كه انسان بر آنها فضيلت بيشتري ندارد؟ ✍️پاسخ: «وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا» در این که مراد از «عَلى‏ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا» چیست، اختلاف نظر وجود دارد: ✅1. برخی از مفسران قائلند که خداوند آدم را بر موجودات این عالم مادی برتری داده یعنی بر حیوان و جن؛ لذا ملائکه را که از عالم مجردات و غیر مادی هستند شامل نمی شود. از این رو آن غیر کثیر، ملائکه و فرشتگان هستند. (1) ✅2. با توجه به آيات آفرينش آدم، و سجود و خضوع فرشتگان براى او، و تعليم علم اسماء به آنها از سوى آدم، ترديدى باقى نمى ‏ماند كه انسان از فرشته برتر است، بنا بر اين، "كثير" در اين جا به معنى جميع خواهد بود.(2) صاحب مجمع البیان در این زمینه چنین می آورد: بعضى به اين آيه، استدلال كرده ‏اند كه فرشتگان برتر از پيامبرانند، زيرا از اين جمله استفاده مى‏ شود، كه اولاد آدم بر همه مخلوقات برترى ندارند بلكه بر بسيارى از آنها، پس آنها بر حيوانات برترى دارند ولى بر فرشتگان برترى ندارند. ❌اما اين عقيده، به چند دلیل، باطل است: 👈1. مقصود از اين برترى، ثواب نيست، زيرا ثواب، چيزى نيست كه بتوان ابتداء و بدون عمل به كسى بخشيد و بدان وسيله، او را بر ديگران برترى داد. بلكه مقصود از اين برترى، همان نعمتهايى است كه پاره‏ اى از آنها را شمرديم. 👈2. مقصود، از "كثير" جميع است، يعنى ما بنی آدم را بر مخلوقات ديگر، كه بسيارند، برترى داده ‏ايم. نمونه آن در محاورات عرفى بسيار است. 👈3. هر گاه قبول كنيم كه مقصود از برترى دادن، زيادى ثواب و "مِن" براى تبعيض است، چه مانعى دارد كه جنس فرشتگان، بهتر از جنس بنى آدم باشد؟! زيرا فضيلت فرشتگان، مال همه يا اكثر آنهاست و فضيلت بنى آدم، به گروه كمى (گروه مؤمنان) تعلق دارد. بنا بر اين چه مانعى دارد كه پيامبران برتر از فرشتگان باشند، اگر چه جنس فرشتگان، برتر از جنس بنى آدم است.(3) 📚 1. ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏13، ص 216. 2. تفسير نمونه، ج ‏12، ص 199. 3. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏6، ص 662. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31080 🏴@askquranir 🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊
👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 ⁉️پرسش: وقتی داخل فضای مجازی ما با یک اسم مستعار و یک شخصیتی غیر از واقعیت باشیم واینطوری خودمان را معرفی ڪنیم آیا این کاردروغ حساب می شود؟ مرجع: آیت الله مڪارم شیرازی ✍️پاسخ: وقتی چنین کاری در فضای مجازی معمول باشد و در این فضا غالبا از اسم ها و مشخصات مستعار استفاده شود و کاربران انتظار آن را داشته باشند، این کار دروغ محسوب نشده و حرمت شرعی ندارد. پی نوشت: استفتاء از دفتر معظم له در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57177 🏴@askquranir 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻