eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
804 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂 ⁉️پرسش: چرا قرآن، غيبتِ ديگران را به خوردن گوشت برادر مرده تشبيه كرده است ؟ ✍️پاسخ: «وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ» و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد. (1) 👈چند نکته: 1✅. براى اين كه قبح و زشتى عمل غیبت كاملا مجسم شود، قرآن آن را در ضمن يك مثال گويا و ملموس، چنین بیان کرده است. آبروى برادر مسلمان همچون گوشت تن او است، و ريختن اين آبرو به وسيله غيبت و افشاى اسرار پنهانى، همچون خوردن گوشت تن او است، و تعبير به "مرده" به خاطر آن است كه "غيبت" در غياب افراد صورت مى‏ گيرد، كه همچون مردگان قادر بر دفاع از خويشتن نيستند. (2) ✅2. همان‏ گونه كه از خوردن گوشت مرده برادرتان اجتناب مى‏ كنيد از غيبت زنده او نيز پرهيز نمائيد. (3) ✅3. چرا فرمود گوشت برادرش؟ براى اين كه مؤمن برادر او است، چون از افراد جامعه اسلامى است كه از مؤمنين تشكيل يافته، و خداى تعالى فرموده: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». (4) ✅4. اين كه فرمود "فكرهتموه" و نفرمود "فتكرهونه"، اشعار دارد به اين كه كراهت شما امرى است ثابت و محقق، و هيچ شكى در اين نيست كه شما هرگز راضى نمى ‏شويد يك انسانى را كه برادر شما است و مرده است، بخوريد. پس همان طور كه اين كار مورد كراهت و نفرت شما است، بايد غيبت كردن برادر مؤمنتان، و بدگويى در دنبال سر او نيز مورد نفرت شما باشد، چون اين هم در معناى خوردن برادر مرده شما است. (5) 👈نگاه به روایات: 💔خداوند به موسى(ع) وحى فرستاد: كسى كه بميرد در حالى كه از غيبت توبه كرده باشد آخرين كسى است كه وارد بهشت مى‏ شود، و كسى كه بميرد در حالى كه اصرار بر آن داشته باشد اولين كسى است كه وارد دوزخ مى ‏گردد. (6) 💔امام صادق علیه السلام مى ‏فرمايند: كسى كه به منظور عيبجويى و آبروريزى مؤمنى سخنى نقل كند تا او را از نظر مردم بيندازد، خداوند او را از ولايت خودش بيرون كرده، به سوى ولايت شيطان مى‏ فرستد، و اما شيطان هم او را نمى‏ پذيرد. (7) 🕋امام صادق علیه السلام فرمودند: حرمت مؤمن از کعبه، بالاتر است. (8) 🕋روایت شده که رسول خدا(ص) به کعبه نگاه کردند و فرمودند: "ای کعبه! خوشا به حال تو، خداوند چقدر تو را بزرگ و حرمتت را گرامی داشته است! به خدا قسم حرمت مومن از تو بیشتر است، زیرا خداوند تنها یک چیز را از تو حرام کرده، ولی ازمومن سه چیز را حرام کرده است: مال، جان و آبرو، تا کسی به او گمان بد نبرد. (9) 🤲ممکن است کسی بپرسد آیا حرف زدن پشت سر کافر هم غیبت محسوب می شود؟ که در جواب باید گفت با توجه به خطاب آیه که می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ... وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً» (10)، روشن می شود که این حکم اختصاص به مسلمان و مؤمن دارد. البته بدین معنا نیست که پس نسبت به سایرین، هر نوع رفتاری جایز باشد و یا توصیه به غیبت نسبت به کافر شده باشد. ❌این آیه غیبت مسلمان و مؤمن را حرام کرده، بدون این که هیچ توصیه ای به غیبت غیر مسلمان کرده باشد؛ لذا فقط می رساند که غیبت غیر مسلمان حرام نیست، اما این که چه رفتاری باید داشت را بایستی متناسب با معیارهای انسانی و اخلاقی و با توجه به سایر آداب و ارزشهای دینی بسنجیم. مسلم است که اگر رفتاری در این چارچوب نباشد، نادرست و اشتباه است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31183&page=2 🏴@askquranir 🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂
🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐 ⁉️پرسش: در آيه 70 سوره اسراء، از كرامت بني آدم سخن رفته، اين كرامت چيست؟ خداوند چگونه بني آدم را كرامت نموده است؟ ✍️پاسخ: آیه شریفه: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً» ترجمه: ما آدميزادگان را گرامى داشتيم و آنها را در خشكى و دريا، (بر مركب هاى راهوار) حمل كرديم و از انواع روزي هاى پاكيزه به آنان روزى داديم و آنها را بر بسيارى از موجوداتى كه خلق كرده ‏ايم، برترى بخشيديم. (1) 🚶🏻‍♂️انسان تنها موجودى است كه از نيروهاى مختلف، مادى و معنوى، جسمانى و روحانى تشكيل شده، و در لابلاى تضادها مى‏ تواند پرورش پيدا كند، و استعداد تكامل و پيشروى نامحدود دارد. به این روایت توجه کنید: قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (ع): "إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي الْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلَا عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلْتَيْهِمَا فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ الْبَهَائِم‏" 👈امام علی علیه السلام می فرمایند: خداوند خلق عالم را بر سه گونه آفريد: فرشتگان و حيوانات و انسان. فرشتگان عقل دارند بدون شهوت و غضب، حيوانات مجموعه‏ اى از شهوت و غضبند و عقل ندارند، اما انسان مجموعه ‏اى است از هر دو تا كدامين غالب آيد، اگر عقل او بر شهوتش غالب شود، از فرشتگان برتر است و اگر شهوتش بر عقلش چيره گردد، از حيوانات پست‏ تر. (2) ☀️ـ می توان کراماتی که بر انسان شده را در دو بخش جسمی و روحی، مورد اشاره قرار داد: در ناحیه کرامتهای جسمی و مادی می توان به حسن صورت، اندام موزون، مزاج معتدل، راستى قامت و حرکت بر روی دو پا، انجام بسیاری از کارها با دست، غذا خوردن با انگشتان برخلاف اکثر مخلوقات دیگر، قدرت بر کتابت و خط، قدرت بر صناعات، و .... اشاره نمود. در ناحیه کرامتهای روحی و معنوی نیز می توان به تولد بر فطرت، اعطاى عقل، فهم، ادراك، علم، ایمان، ارسال رسل، انزال كتب، وعده، وعيد، دارا بودن استعدادهاى مختلف و آزادى اراده و ... اشاره نمود. ✅نکته: در این آيه، براى انسان هم كرامت مطرح شده است، و هم فضيلت: «... كَرَّمْنا ... فَضَّلْناهُمْ ...» کتب تفسیری برای تفاوت این دو تعبیر، وجوهی را متذکر شده اند: 1. كرامت، امتيازى است كه در ديگران نيست، اما فضيلت، امتيازى است كه در ديگران نيز هست. 2. كرامت اشاره به نعمت‏هاى خدادادى در وجود انسان است، بدون تلاش؛ ولى فضيلت اشاره به نعمت‏هايى است كه با تلاش خود انسان همراه با توفيق الهى به دست آمده است. 3. كرامت مربوط به نعمت‏هاى مادى است، ولى فضيلت مربوط به نعمت‏هاى معنوى است. 📚 اسراء، 70. علل الشرائع، ج‏1، ص 4؛ تفسير نور الثقلين، ج ‏3، ص 189. 🏴@askquranir 🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐
🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊 ⁉️پرسش: در آیه «فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً»، آن "غير كثير" چه موجوداتي هستند كه انسان بر آنها فضيلت بيشتري ندارد؟ ✍️پاسخ: «وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا» در این که مراد از «عَلى‏ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا» چیست، اختلاف نظر وجود دارد: ✅1. برخی از مفسران قائلند که خداوند آدم را بر موجودات این عالم مادی برتری داده یعنی بر حیوان و جن؛ لذا ملائکه را که از عالم مجردات و غیر مادی هستند شامل نمی شود. از این رو آن غیر کثیر، ملائکه و فرشتگان هستند. (1) ✅2. با توجه به آيات آفرينش آدم، و سجود و خضوع فرشتگان براى او، و تعليم علم اسماء به آنها از سوى آدم، ترديدى باقى نمى ‏ماند كه انسان از فرشته برتر است، بنا بر اين، "كثير" در اين جا به معنى جميع خواهد بود.(2) صاحب مجمع البیان در این زمینه چنین می آورد: بعضى به اين آيه، استدلال كرده ‏اند كه فرشتگان برتر از پيامبرانند، زيرا از اين جمله استفاده مى‏ شود، كه اولاد آدم بر همه مخلوقات برترى ندارند بلكه بر بسيارى از آنها، پس آنها بر حيوانات برترى دارند ولى بر فرشتگان برترى ندارند. ❌اما اين عقيده، به چند دلیل، باطل است: 👈1. مقصود از اين برترى، ثواب نيست، زيرا ثواب، چيزى نيست كه بتوان ابتداء و بدون عمل به كسى بخشيد و بدان وسيله، او را بر ديگران برترى داد. بلكه مقصود از اين برترى، همان نعمتهايى است كه پاره‏ اى از آنها را شمرديم. 👈2. مقصود، از "كثير" جميع است، يعنى ما بنی آدم را بر مخلوقات ديگر، كه بسيارند، برترى داده ‏ايم. نمونه آن در محاورات عرفى بسيار است. 👈3. هر گاه قبول كنيم كه مقصود از برترى دادن، زيادى ثواب و "مِن" براى تبعيض است، چه مانعى دارد كه جنس فرشتگان، بهتر از جنس بنى آدم باشد؟! زيرا فضيلت فرشتگان، مال همه يا اكثر آنهاست و فضيلت بنى آدم، به گروه كمى (گروه مؤمنان) تعلق دارد. بنا بر اين چه مانعى دارد كه پيامبران برتر از فرشتگان باشند، اگر چه جنس فرشتگان، برتر از جنس بنى آدم است.(3) 📚 1. ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏13، ص 216. 2. تفسير نمونه، ج ‏12، ص 199. 3. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏6، ص 662. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31080 🏴@askquranir 🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊
👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 ⁉️پرسش: وقتی داخل فضای مجازی ما با یک اسم مستعار و یک شخصیتی غیر از واقعیت باشیم واینطوری خودمان را معرفی ڪنیم آیا این کاردروغ حساب می شود؟ مرجع: آیت الله مڪارم شیرازی ✍️پاسخ: وقتی چنین کاری در فضای مجازی معمول باشد و در این فضا غالبا از اسم ها و مشخصات مستعار استفاده شود و کاربران انتظار آن را داشته باشند، این کار دروغ محسوب نشده و حرمت شرعی ندارد. پی نوشت: استفتاء از دفتر معظم له در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57177 🏴@askquranir 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻 👩‍💻⁉️👨🏻‍💻
🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 ⁉️پرسش: چگونه عبادت در حال خستگی و نیز انجام وظایف دینی با «لا إِكْراهَ فِي الدِّين‏» سازگار است؟ 👈پاسخ را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30836&page=2 🏴@askquranir 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃
🍂⛔️🍂⛔️🍂⛔️🍂 پرسش: سوالی داشتم:آیا نگاه بانوان به ورزش هایی مانند کشتی و شنا مردان که در تلویزیون پخش می شود حرام است؟ (مرجع من آیت الله مکارم می باشد ولی می خواهم نظر دیگر مراجع را هم بدانم) پاسخ: آیت الله مکارم: با توجّه به اين كه نگاه به فيلم‌ها مشاهده مستقيم نيست، نگاه كردن به آنها مصداق نگاه به نامحرم نمى‌باشد، مگر اين كه منشأ فسادى گردد، كه در اين صورت نگاه كردن به آنها در هر دو صورت حرام است. پی نوشت: آیت الله مکارم شیرازی ، استفتاءات جديد؛ ج‌2، ص: 351 طبق نظر حضرت آیت الله خامنه ای : اگر مشاهده آن با حضور در ميدان كشتى و بطور مستقيم باشد و يا آن را بطور زنده و مستقيم از تلويزيون ببينند و يا به قصد لذت و ريبة بوده و يا در آن خوف ارتكاب گناه و فساد وجود داشته باشد، جايز نيست و در غير اين صورت اشكال ندارد. پی نوشت: آیت الله خامنه ای ، اجوبه الاستفتائات س 1189 طبق نظر حضرت آیت الله سیستانی : بنابر احتیاط واجب، زن، اندام مرد نامحرم را بدون لذت حتی در صفحه تلوزیون هم ننگرد مگر دست و پا آنچه که معمولاً، پوشانده نمی شود. پی نوشت: سایت معظم له به آدرس: http://www.sistani.org/persian/qa/search/119123 پی نوشت: آیت الله مکارم شیرازی ، استفتاءات جديد؛ ج‌2، ص 351 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=56450 🏴@askquranir 🍂⛔️🍂⛔️🍂⛔️🍂
🍂🥀🍂 ⁉️پرسش: منظور از جمله (هيزم هاى جهنم را صخره‏ها و انسانها تشكيل مى ‏دهند) در قرآن‏ چيست؟ ✍️پاسخ: در چند آيه از قرآن كريم از جمله آيه 24 سوره بقره انسان و سنگ به عنوان آتش‏گيره و هيزم جهنم ذكر شده ‏اند. منظور از انسان‏هايى كه سبب شعله‏ ور شدن آتش جهنم می ‏باشند بنا به آنچه مرحوم علامه طباطبايى در تفسير الميزان فرموده ‏اند: همان كافرانند كه با جهنمى كه از اعمال خودشان افروخته ‏اند سبب شعله‏ ور شدن آتش جهنم مى ‏شوند. همان‏گونه كه بهشت تجسم اعمال مؤمنان است.🍂🥀🍂 جهنم و آتش آن نيز تجسم همان اعمال بد كافران است. پس در حقيقت جهنميان خودشان سبب شعله ‏ور شدن آتش جهنمند و به آتشى كه خودشان از اعمال خودشان افروخته ‏اند و از نفس خودشان سرچشمه می ‏گيرد عذاب مى‏ شوند. برخى از مفسران همان بدن‏هاى كافران را آتش گيره جهنم دانسته‏ اند. براى سنگ هم دو تفسير شده است. برخى آن را بت‏ هاى سنگى دانسته‏ اند كه كفار آن را می ‏پرستيدند. مؤيد اين تفسير آيه 98 سوره انبيا است كه خداوند خطاب به كفار می فرمايد: إِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اَللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ. شما و آنچه غيرخدا می ‏پرستيد هيزم جهنم خواهيد بود.».🍂🥀🍂 و برخى از مفسران منظور از سنگ را سنگ كبيريت دانسته ‏اند كه سبب شعله‏ ور شدن آتش می ‏شود،(1). آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه می فرماید: ...بعضى ديگر مى ‏گويند:" حجاره" اشاره به سنگهاى گوگردى است كه حرارتشان بيش از سنگهاى ديگر مى‏ باشد. ولى بعضى از مفسران معتقدند كه منظور از اين تعبير توجه دادن به شدت حرارت دوزخ است، يعنى آن چنان حرارت و سوزندگى دارد كه سنگها و انسانها را همانند هيزم شعله‏ ور مى‏ سازد.🍂🥀🍂 آنچه با ظاهر آيات فوق، سازگارتر به نظر مى ‏رسد اين است كه آتش دوزخ از درون خود انسانها، و سنگها، شعله‏ ور مى ‏شود، و با توجه به اين حقيقت كه امروز ثابت شده همه اجسام جهان در درون خود، آتشى عظيم نهفته دارند، (يا به تعبير ديگر انرژيهايى كه قابل تبديل به آتشند) درك اين معنى مشكل نيست، و لزومى ندارد كه آن آتش سوزان را شبيه آتشهاى معمولى اين جهان بدانيم. در سوره همزه آيه 6 و 7 مى ‏خوانيم نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ:" آتش سوزان پروردگار كه از درون دلها سرچشمه مى‏ گيرد و بر قلبها سايه مى ‏افكند، و از درون به برون سرايت مى‏ كند" (به عكس آتشهاى اين جهان كه از بيرون به درون مى ‏رسد)!(2) 📚1. الميزان، ج 1، ص 89- مجمع ‏البيان، ج 1، ص 159. 2. تفسير نمونه، ج‏1، ص: 128 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=29109 🏴@askquranir 🍂🥀🍂
🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 ⁉️پرسش: پهنای بهشت که در قرآن ذکر شده چقدر است؟چون بین سوره آل عمران ـ آیه 133 و سوره حدید ـ آیه 21 تناقض دیده می شود؟ ✍️پاسخ: 🌳درآيه 133 آل عمران «سماوات» با «الف و تا» جمع بسته شد و بر همگان روشن است. و در سوره حديد، همين معنا با ادبيات ديگر و با قاعده ديگر بيان شد. در سوره حديد پيرامون گستره بهشت آمده: «و جَنّهٍ عرضها كعرضِ السماء و الارض»(1) يعني «و بهشتي كه پهنايش چون پهناي آسمان و زمين است.»🌲 كلمه «سماء» در اين آيه به صورت مفرد و با «الف و لام» جنس آمده و «الف و لام» جنس نيز دلالت بر عموم مي‎كند.(2) بنابراين «السّماء» نيز به معناي «آسمان‎ها» مي‎باشد. و معناي هر دو آيه يكي مي‎باشد و هيچ تناقض، حتّي تفاوتي بين دو آيه از نظر بار معنايي وجود ندارد. 📚1. سوره حديد آیه 21. 2. تفسير الميزان، ج 19، ص 342. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=28992&page=2 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🆔@askquranir
🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 ⁉️پرسش: (در بحث عرض بهشت که در قرآن آمده مانند عرض آسمانها و زمین است)"عرض زمین" یعنی چه؟ مگر زمین مسطح است که طول و عرض داشته باشد؟ ✍️پاسخ: عرض در این آیه در برابر طول نیست. بلکه عرض همان بزرگی و یا وسعت است.و این در زبان عربی رائج است که واژه عرض را به خاطر عظمت شی ء می گویند. در سخنان امرؤ القیس آمده است: "بلاد عریضة و أرض أریضة" یعنی شهرهای پهناور و سرزمین خرم. و همانگونه که ملاحظه می کنید عرض چیزی به معنای عرض و طول اصطلاحی آن نیست که برخی از مفسران پنداشته اند بلکه کنایه از عظمت و وسعت بی انتهای آن است. و چنانچه ما در این دنیا توانائی حساب عرض و طول آسمانها و زمین را نداریم در آنجا نیز کسی جز خداوند عرض و طول بهشت را نمی داند و چه بسا به مرور زمان ( اگر زمانی را در آن جهان فرض کنیم) بر وسعت و پهنای بهشت افزوده شود. و این از کرم و لطف خداوندی بعید نیست.(1) 📚1. تفسیر المیزان، ج 19,تفسیر سوره حديد ؛ آيات 16 - 24. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=28992&page=2 🆔@askquranir 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃
☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊 ⁉️پرسش: منظور از عرش در این آیه چیست؟ «وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ»؛ و فرشتگان در اطراف [آسمان]اند و عرش پروردگارت را آن روز هشت [فرشته ] بر سر خود بر مى‏ دارند.(حاقه، 17) پاسخ را در سایت مطالع کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=29960&page=2 🆔@askquranir ☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊
🔹🌎🔹 🔹🌎🔹 🔹🌎🔹 🔹🌎🔹 🔹🌎🔹 ⁉️پرسش: منظور از آسمانها منظور چیست؟مگر ما چند آسمان داریم؟ ✍️پاسخ: «سماوات»در نظر مردم عرب چیزى جز همان آسمان مشهود و شناخته شده نبود؛به همین رو آنان از آن چیزى جز همین آسمان شناخته شده را قصد نمی کردند.در قرآن نیز متناسب با درک ظاهرى آن مردم سخن گفته شده و از«سماوات»همین آسمان مشهود اراده شده است. 🌎به همین رو در قرآن کریم 190 بار واژه«سماوات»به تنهایى به کار رفته است، بدون آن که آسمان‏ها تفصیل داده شده باشد.در قرآن کریم از هر دو«سماء»و «سماوات»یک معنا قصد می ‏شود و آن عبارت از همان آسمان مشهود است و هر گاه در قرآن از«سماوات و ارض»یا«سماء و ارض»سخن مى‏رود، مقصود کل جهان مشهود و معهود بشر است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=28992&page=2 🆔@askquranir 🔹🌎🔹 🔹🌎🔹 🔹🌎🔹 🔹🌎🔹 🔹🌎🔹
🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 ⁉️پرسش: بهشت در کجا واقع شده است؟ ✍️پاسخ: بهشت و جهنم از محدوده تاریخ دنیایی و زمان و مکان خارج است و قبل، بعد، کی و کجای دنیوی بر نمی دارند و چنانچه ما بخواهیم آنها را تصور کنیم، باید به تعبیرهای قرآن و احادیث معصومین (علیهم السلام) رو آورده، بگوییم: بهشت نزد سدره المنتهی است . 🌳در احادیث فراوانی «سدر المنتهی » ، «جنه الماوی » ، «عرش » ، «کرسی » ، «معراج » و «ملکوت » همه کنار هم قرار گرفته است; یعنی همه در آسمان ها قرار گرفته است . 👈بسیاری از احادیث اسلامی نیز این معنی را تایید و تاکید می کند که بهشت و دوزخ هم اکنون مخلوقند . یکی از اصحاب از امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) پرسید که آیا بهشت و دوزخ هم اکنون مخلوقند؟ امام (علیه السلام) فرمود: «و ان رسول الله قد دخل الجنه ورای النار لما عرج به الی السما; آری آفریده شده اند و پیامبر (صلی الله علیه و آله) به هنگام معراج، وارد بهشت شد و دوزخ را نیز مشاهده کرد» . ❌سؤال شد که برخی می گویند آنها مخلوق نیستند . امام (علیه السلام) فرمود: «ما اولئک منا و لا نحن منهم، من انکر خلق الجنة و النار فقد کذب النبی و کذبنا; آنها از ما نیستند و ما از آنها نیستیم; کسی که آفرینش بهشت و دوزخ را انکار کند، پیامبر را تکذیب کرده و ما را نیز تکذیب نموده است » .(4) 🕊در بسیاری از روایات مربوط به معراج پیامبر (صلی الله علیه و آله)، به مسئله بهشت و دوزخ و وجود فعلی آنها اشاره شده و اینها در حقیقت تاکیدی است بر آن چه درآیات فوق خواندیم و قرآن در سوره نجم در جریان معراج پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز به این موضوع اشاره کرده است . http://www.askquran.ir/showthread.php?t=28992&page=2 🆔@askquranir 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃
🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 ⁉️پرسش: سوالی داشتم:آیا نگاه بانوان به ورزش هایی مانند کشتی و شنا مردان که در تلویزیون پخش می شود حرام است؟ (مرجع من آیت الله مکارم می باشد ولی می خواهم نظر دیگر مراجع را هم بدانم) ✍️پاسخ: 👈طبق نظر آیت الله مکارم: با توجّه به اين كه نگاه به فيلم‌ها مشاهده مستقيم نيست، نگاه كردن به آنها مصداق نگاه به نامحرم نمى‌باشد، مگر اين كه منشأ فسادى گردد، كه در اين صورت نگاه كردن به آنها در هر دو صورت حرام است. 📚پی نوشت: آیت الله مکارم شیرازی ، استفتاءات جديد؛ ج‌2، ص: 351 👈طبق نظر حضرت آیت الله خامنه ای : اگر مشاهده آن با حضور در ميدان كشتى و بطور مستقيم باشد و يا آن را بطور زنده و مستقيم از تلويزيون ببينند و يا به قصد لذت و ريبة بوده و يا در آن خوف ارتكاب گناه و فساد وجود داشته باشد، جايز نيست و در غير اين صورت اشكال ندارد. 📚پی نوشت: آیت الله خامنه ای ، اجوبه الاستفتائات س 1189 👈طبق نظر حضرت آیت الله سیستانی : بنابر احتیاط واجب، زن، اندام مرد نامحرم را بدون لذت حتی در صفحه تلوزیون هم ننگرد مگر دست و پا آنچه که معمولاً، پوشانده نمی شود. 📚پی نوشت: سایت معظم له به آدرس: http://www.sistani.org/persian/qa/search/119123 پی نوشت: آیت الله مکارم شیرازی ، استفتاءات جديد؛ ج‌2، ص: 351 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=56450 🆔@askquranir 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂