eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
793 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊 ⁉️پرسش: منظور از عرش در این آیه چیست؟ «وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ»؛ و فرشتگان در اطراف [آسمان]اند و عرش پروردگارت را آن روز هشت [فرشته ] بر سر خود بر مى‏ دارند.(حاقه، 17) پاسخ را در سایت مطالع کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=29960&page=2 🆔@askquranir ☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊☀️🕊
🔹🌎🔹 🔹🌎🔹 🔹🌎🔹 🔹🌎🔹 🔹🌎🔹 ⁉️پرسش: منظور از آسمانها منظور چیست؟مگر ما چند آسمان داریم؟ ✍️پاسخ: «سماوات»در نظر مردم عرب چیزى جز همان آسمان مشهود و شناخته شده نبود؛به همین رو آنان از آن چیزى جز همین آسمان شناخته شده را قصد نمی کردند.در قرآن نیز متناسب با درک ظاهرى آن مردم سخن گفته شده و از«سماوات»همین آسمان مشهود اراده شده است. 🌎به همین رو در قرآن کریم 190 بار واژه«سماوات»به تنهایى به کار رفته است، بدون آن که آسمان‏ها تفصیل داده شده باشد.در قرآن کریم از هر دو«سماء»و «سماوات»یک معنا قصد می ‏شود و آن عبارت از همان آسمان مشهود است و هر گاه در قرآن از«سماوات و ارض»یا«سماء و ارض»سخن مى‏رود، مقصود کل جهان مشهود و معهود بشر است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=28992&page=2 🆔@askquranir 🔹🌎🔹 🔹🌎🔹 🔹🌎🔹 🔹🌎🔹 🔹🌎🔹
🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 ⁉️پرسش: بهشت در کجا واقع شده است؟ ✍️پاسخ: بهشت و جهنم از محدوده تاریخ دنیایی و زمان و مکان خارج است و قبل، بعد، کی و کجای دنیوی بر نمی دارند و چنانچه ما بخواهیم آنها را تصور کنیم، باید به تعبیرهای قرآن و احادیث معصومین (علیهم السلام) رو آورده، بگوییم: بهشت نزد سدره المنتهی است . 🌳در احادیث فراوانی «سدر المنتهی » ، «جنه الماوی » ، «عرش » ، «کرسی » ، «معراج » و «ملکوت » همه کنار هم قرار گرفته است; یعنی همه در آسمان ها قرار گرفته است . 👈بسیاری از احادیث اسلامی نیز این معنی را تایید و تاکید می کند که بهشت و دوزخ هم اکنون مخلوقند . یکی از اصحاب از امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) پرسید که آیا بهشت و دوزخ هم اکنون مخلوقند؟ امام (علیه السلام) فرمود: «و ان رسول الله قد دخل الجنه ورای النار لما عرج به الی السما; آری آفریده شده اند و پیامبر (صلی الله علیه و آله) به هنگام معراج، وارد بهشت شد و دوزخ را نیز مشاهده کرد» . ❌سؤال شد که برخی می گویند آنها مخلوق نیستند . امام (علیه السلام) فرمود: «ما اولئک منا و لا نحن منهم، من انکر خلق الجنة و النار فقد کذب النبی و کذبنا; آنها از ما نیستند و ما از آنها نیستیم; کسی که آفرینش بهشت و دوزخ را انکار کند، پیامبر را تکذیب کرده و ما را نیز تکذیب نموده است » .(4) 🕊در بسیاری از روایات مربوط به معراج پیامبر (صلی الله علیه و آله)، به مسئله بهشت و دوزخ و وجود فعلی آنها اشاره شده و اینها در حقیقت تاکیدی است بر آن چه درآیات فوق خواندیم و قرآن در سوره نجم در جریان معراج پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز به این موضوع اشاره کرده است . http://www.askquran.ir/showthread.php?t=28992&page=2 🆔@askquranir 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃
🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 ⁉️پرسش: سوالی داشتم:آیا نگاه بانوان به ورزش هایی مانند کشتی و شنا مردان که در تلویزیون پخش می شود حرام است؟ (مرجع من آیت الله مکارم می باشد ولی می خواهم نظر دیگر مراجع را هم بدانم) ✍️پاسخ: 👈طبق نظر آیت الله مکارم: با توجّه به اين كه نگاه به فيلم‌ها مشاهده مستقيم نيست، نگاه كردن به آنها مصداق نگاه به نامحرم نمى‌باشد، مگر اين كه منشأ فسادى گردد، كه در اين صورت نگاه كردن به آنها در هر دو صورت حرام است. 📚پی نوشت: آیت الله مکارم شیرازی ، استفتاءات جديد؛ ج‌2، ص: 351 👈طبق نظر حضرت آیت الله خامنه ای : اگر مشاهده آن با حضور در ميدان كشتى و بطور مستقيم باشد و يا آن را بطور زنده و مستقيم از تلويزيون ببينند و يا به قصد لذت و ريبة بوده و يا در آن خوف ارتكاب گناه و فساد وجود داشته باشد، جايز نيست و در غير اين صورت اشكال ندارد. 📚پی نوشت: آیت الله خامنه ای ، اجوبه الاستفتائات س 1189 👈طبق نظر حضرت آیت الله سیستانی : بنابر احتیاط واجب، زن، اندام مرد نامحرم را بدون لذت حتی در صفحه تلوزیون هم ننگرد مگر دست و پا آنچه که معمولاً، پوشانده نمی شود. 📚پی نوشت: سایت معظم له به آدرس: http://www.sistani.org/persian/qa/search/119123 پی نوشت: آیت الله مکارم شیرازی ، استفتاءات جديد؛ ج‌2، ص: 351 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=56450 🆔@askquranir 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂 🍂🥀🍂
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃 ⁉️پرسش: در برخی آیات قرآن مثل آیه 11 قمر (فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ) یا آیه 40 اعراف (لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ) به درهای آسمان اشاره شده است. پرسشی که به ذهن می آید این است که آسمان چند در دارد؟ ✍️پاسخ: غیر از دو آیه ای که شما اشاره داشتید، یک آیه دیگر هم وجود دارد که ناظر به «درهای آسمان» است و متنش چنین است: وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَكانَتْ أَبْواباً (نبأ/19) و آسمان گشوده مى‏ شود و بصورت درهاى متعددى در مى ‏آيد 💠تا جایی که بنده بررسی کردم در قرآن کریم در سه آیه یاد شده یعنی قمر/11 ، اعراف/40 و نبأ/19، درباره «درهای آسمان» سخن گفته شده اما اشاره ای به اینکه چند در است ندارد و اجمالا می فرماید: آسمان دارای درهایی می باشد؛ اما اینکه این مطلب اشاره به وجود درهایی حقیقی و متناسب با عالم ملکوت است یا اینکه تعبیری کنایی است، ظاهرا آیات کریمه اجمال دارد و متعرض بحث آن نشده است. ⚜️البته در آیات دیگر در موضوعات مرتبط گفته شده که مثلا روزی ها در آسمانها مقدر و مقرر می شود: وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ (ذاریات/22) و روزى شما در آسمان است و آنچه به شما وعده داده مى‏ شود و اینکه اعمال نیک به سوی حق تعالی بالا می رود: إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُه‏ (فاطر/10) سخنان پاكيزه به سوى او صعود مى‏ كند، و عمل صالح را بالا مى‏ برد اما تا جایی که بنده تحقیق کردم، درباره درهای آسمان در آیات قرآن، مطلب تفصیلی نیامده بلکه به صورت اجمال بیان شده است. 🔹علامه طباطبایی در المیزان و استاد مکارم شیرازی در تفسیر نمونه، نظر خود درباره درهای آسمان را ذیل آیه 19 سوره مبارکه نبأ بیان نموده اند که در ادامه ذکر می شود. این آیه درباره حوادث قیامت است و می فرماید؛ وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَكانَتْ أَبْواباً (نبأ/19) و آسمان گشوده مى ‏شود و بصورت درهاى متعددى در مى‏ آيد استاد مکارم ذیل این آیه می نویسد: 🍃درباره اینکه منظور از اين درها چيست و گشوده شدن چه مفهومى دارد، بعضى گفته ‏اند: منظور اين است كه درهاى عالم غيب به عالم شهود گشوده مى ‏شود و حجابها كنار مى‏ رود و عالم فرشتگان به عالم انسان راه مى ‏يابد، ولى جمعى اين آيه را اشاره به چيزى دانسته‏ اند كه در آيات ديگر قرآن آمده كه مى ‏گويد: در آستانه قيامت آسمان شكافته مى‏ شود (إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ ؛ انشقاق/1) و در جاى ديگر همين معنى را به تعبير ديگرى بيان شده است: (إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ ؛ انفطار/1). ایشان می افزاید: اين احتمال نيز وجود دارد كه در قیامت آسمانها از هم متلاشى شده و آسمانهايى نوين و زمينى نو جاى آن را مى‏ گيرد (ابراهیم/48)، پس به دنبال این مطلب، راه آسمانها نیز به روى انسان باز شده و بهشتيان به سوى بهشت مى‏ روند و درهاى بهشت به روى آنها گشوده خواهد شد (زمر/73) و درهای دوزخ نیز به روی دوزخیان باز می گردد (زمر/71).* 💠علامه طباطبايى معتقد است منظور از گشودن درهای آسمان، اتصال عالم انسان به عالم فرشتگان است. ایشان در ادامه قول مفسرانی که گفته اند: «آسمان دارای درهای متعدد است» و نیز قول مفسرانی که گفته اند: «در آن روز در آسمان راههایی که قبلا نبوده، ایجاد می شود»، را رد نموده و فاقد دلیل می داند.** 📚*تفسير نمونه، ج‏26، ص 32 و 33 ، با تلخیص **الميزان في تفسير القرآن، ج‏20، ص: 166 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30265&page=4 🏴@askquranir 🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊 ⁉️پرسش: فرحین چه کسانی هستند؟معنی این لغت بین عرب ها چیست؟ ✍️پاسخ: فرح مخالف حزن و اندوه است (1) و عبارت است از لذّت قلب و روح از رسیدن به آنچه میل دارد.(2) در همه‌ی آیات(3) اشاره شده به فرح کلمه« فرحین » به معنای آنان كه شاد و مسرورند ، آمده است . اما در جایی از قرآن مهر و محبت الهی نسبت به تعریف « فرحین » نفی شده است و اشاره شده كه « فرحین » از محبت خداوند دور شده‌اند (4) كه این سوره درباره‌ی قارون است . در این‌جا كلمه‌ی « فرح » به معنای « بطر » یعنی چیزی که لازمه ی فرح و خوش‌حالی و فرح مفرط و بیش از حد كه آخرت را از یاد می‌برد ترجمه شده است .(5) چنین فرحی چون مانع از محبت خداوند است ، نهی شده است. 📚منابع: 1. معجم‌ مقایس‌اللغة ، ذیل ماده فرح. 2. مصباح‌المنیر ، ج 2، ص 638. 3. قصص ، 76- روم ، 32 - آل‌عمران ، 170. 4. الحسب والیغفن فی‌القرآن‌الكریم ، ص 246. 5. معجم مقایس اللغة. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=28374 🏴@askquranir 🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊
🗞🕊🗞🕊🗞🕊🗞🕊🗞🕊🗞🕊🗞🕊🗞🕊🗞🕊🗞🕊 ⁉️پرسش: در بسیاری از آیات قرآن گفته شده است که اعمال انسان در کتابی نامه‌ای چیزی ثبت می‌شود! مقصود از این ثبت چیست؟ آیا فرشتگان آن را می‌نویسند؟ با قلم و خودکار و...؟ آیا برو روی کاغذ می‌نویسند؟ بر روی چیزی دیگر می‌نویسند؟ ✍️پاسخ: نامه اعمال به معنای دفتر و کتاب دنیایی که کردار انسان در آن نگارش یابد نیست. در آیات قیامت سخن از کتابت اعمال است و کتابت به معنای ثبت کردن است. نوشتن یکی از مصادیق ثبت کردن است. از این رو شامل خاطرات و اندیشه های انسان نیز می گردد و حتی درجات اخلاص نیز ثبت می گردد و این معنا از آیات دیگر نیز استفاده می شود؛ چنان که می فرماید: "کتب ربکم علی نفسه الرحمة"(1) یعنی خداوند رحمت را بر خودش به عنوان اصلی مسلم ثبت کرد. بنابراین، کتابت اعمال به معنای ثبت عین عمل است و در آخرت آدمی در کارنامه خود عین عمل را مشاهده می کند. 📜در این آیه هر چند ظاهرا سخنی از نامه یاعمال نیست، ولی این حقیقت با تعبیر دیگری مطرح شده است، مى افزاید:" به خاطر بیاورید هنگامى را که دو فرشته سمت راست و چپ انسان که مراقب و ملازم او هستند اعمال او را گرفته و ضبط مى کنند؛ إذ یتلقى المتلقیان عن الیمین و عن الشمال قعید" سوره ی ق، آیه ی17. یعنى علاوه بر احاطه علمى خداوند به ظاهر و باطن انسان، دو فرشته نیز مامور حفظ و نگاهدارى حساب اعمال اویند که از طرف راست و چپ از او مراقبت مى کنند، پیوسته با او هستند و لحظه اى جدا نمى شوند، تا از این طریق اتمام حجت بیشترى شود، و تاکیدى باشد بر مساله نگاهدارى حساب اعمال. 📚در تفسیر المیزان(2)در ذیل آیات سوره اسرى، آیه 13،سوره جاثیه، آیه 28و29،کهف، آیه ی49و...مى خوانیم: از مجموع آیات قرآن استفاده مى شود که در عالم قیامت سه نوع کتاب (نامه اعمال) براى انسانها وجود دارد: نخست کتاب واحدى است که براى حساب اعمال همگان گذارده مى شود، و در واقع همه اعمال اولین و آخرین در آن ثبت است، همانگونه که در آیات فوق خواندیم و وضع الکتاب که ظاهر آن اینست کتاب واحدى براى حساب همه انسانها قرار داده مى شود. دوم کتابى است که هر امتى دارد یعنى اعمال یک امت در آن درج است همانگونه که در سوره جاثیه آیه 28 آمده است "کل أمة تدعى إلى کتابها: هر امتى به کتاب و نامه اعمالش خوانده مى شود". سوم کتابى است که براى هر انسانى جداگانه وجود دارد، آن چنان که در سوره اسراء آیه 13 مى خوانیم "و کل إنسان ألزمناه طائره فی عنقه و نخرج له یوم القیامة کتابا...؛ هر انسانى مسئولیت اعمالش را به گردن خودش افکنده ایم، و براى او در روز قیامت کتاب و نامه عملى بیرون مى آوریم". بدیهى است هیچگونه منافاتى در میان این آیات نیست چرا که هیچ مانعى ندارد که اعمال آدمى در کتب مختلف ثبت گردد، همانگونه که در برنامه هاى دنیا امروز نیز نظیر آن را مى بینیم، که براى سازماندهى دقیق به تشکیلات یک کشور، براى هر واحد، نظام و حساب و سپس آن واحدها در واحدهاى بزرگتر، حساب جدیدى پیدا مى کنند. 📣اما با توجه به این نکته که نامه اعمال انسانها در قیامت شبیه دفتر و کتاب معمولى این جهان نیست، مجموعه اى است گویا، غیر قابل انکار که شاید محصول طبیعى خود اعمال آدمى باشد.و به هر حال آیات مورد بحث نشان مى دهد که علاوه بر ثبت اعمال انسانى در کتب ویژه، خود اعمال نیز در آنجا تجسم مى یابند و حضور پیدا مى کنند "و وجدوا ما عملوا حاضرا". اعمالى که به صورت انرژیهاى پراکنده در این جهان از نظرها محو و نابود شده اند در حقیقت از بین نرفته اند (و علم امروز نیز ثابت کرده که هیچ ماده و انرژى هرگز از میان نخواهد رفت، بلکه دائما تغییر شکل مى دهد). آن روز این انرژیهاى گم شده، به فرمان خداوند، تبدیل به ماده مى شوند، و به صورتهاى مناسبى تجسم مى یابند، اعمال نیک به صورتهاى جالب و زیبا، و اعمال بد در چهره هاى زشت و ننگین ظاهر مى گردند، و این اعمال با ما خواهند بود، و به همین دلیل در آخرین جمله آیات فوق مى فرماید "و لا یظلم ربک أحدا: و خداوند به بندگانش ستم نمى کند" چرا که پاداشها و کیفرها محصول اعمال خودشان است. 🗞البته بعضى از مفسران جمله ی "و وجدوا ما عملوا حاضرا" را تاکیدى بر مساله نامه اعمال دانسته اند، و گفته اند مفهوم جمله این است که در آن کتاب همه کارهاى خود را حاضر و ثبت شده مى یابند. بعضى دیگر در این آیه کلمه" جزاء" را در تقدیر گرفته اند، و گفته اند مفهومش این است که در آن روز" جزاى اعمال خود را حاضر مى بینند". ولى تفسیر اول با ظاهر آیات مساعدتر است. 📚1. سوره ی انعام، آیه ی 54؛ 2. ترجمه المیزان، ج‏18، ص: 520. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=28441 🏴@askquranir 🗞🕊🗞🕊🗞🕊🗞🕊🗞🕊🗞🕊🗞🕊🗞🕊🗞🕊🗞🕊
🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻 ⁉️پرسش: سلام چرا در قرآن، واژه ي يتوفی که به معنای استيفای کامل است، علاوه بر معنای مرگ، درباره خواب هم که روح دوباره عودت می کند، استعمال می گردد؟ ✍️پاسخ: انسان داراي دو بعد جسماني و روحاني است، كه هر كدام داراي احكام و ويژگي هاي مخصوص به خود هستند. جسم، مادي بوده و داراي ابعاد و ديگر خصوصيات ماده است که از آن جمله خواب است. اما روح اين گونه نيست. (البته خواب روح، خوابي مادي نيست؛ بلکه غفلت از ياد خداست). و هنگام خواب، فقط اين بدن است كه مي خوابد و روح داراي اين حكم نيست زيرا روح در مكان و زمان نمي گنجد و بي مکان بوده و كجايي در آن متصّور نيست مگر باعتبار و مجاز، از جهت تعلقش به ماده، مثلاً بگوييم روح فلان شخص در فلان اتاق است به اين اعتبار كه بدن او در آن اتاق است و اين مجاز گويي است.(1) 💠در قرآن كريم براي مرگ تعبيراتي مختلف آمده است. گاه با كلمة «متوفّي» و برخي مواقع با لفظ «موت». اما بايد توجه داشت كه چون قرآن از سوي خداوند حکيم و دانا است به همين خاطر كلمات آن نيز از روي حساب و كتاب خاصي استعمال گرديده است، براي مثال در سورة زمر آيه 42 آمده: «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الْأُخْرى إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى». خدا به طور كامل جان ها را هنگام مرگشان و بدنهايي كه نمرده اند را در خواب جان شان را مي گيرد (به طور كامل) پس آن نفس و روحي را كه مرگ آن فرا رسيده نگه مي دارد و آن را كه وقت مرگش نرسيده تا مدت معيني باز مي گرداند.» مصدر «يَتَوَفَّى» به معناي گرفتن چيزي به طور كامل و تام است، و به همين جهت در موت استعمال مي شود. چون خداي تعالي در هنگام مرگ آدمي، جان او را از بدنش مي گيرد و قرآن كريم در اين باره تعبيراتي دارد كه از آن جمله فرموده: «تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا»(2) يعني مي ميرانند. نيز فرموده: «وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِي الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ » تا آنجا كه پاسخ مي دهد: «قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ»(3) كه باز به معني ميراندن آمده است. و همان طور که در آية 42 سورة زمر گذشت؛ دقت در دو آية اخير اين نكته را نتيجه مي دهد كه كلمه «يَتَوَفَّى» در قرآن به معناي «مرگ» نيامده بلكه اگر در مورد مرگ استعمال شده تنها به عنايت گرفتن و حفظ كردن بوده است. 👈به عبارتي ديگر كلمه «يَتَوَفَّى» را در آن لحظه اي كه خداي تعالي جان را مي گيرد، استعمال كرده تا بفهماند جان انسان ها با مردن باطل و فاني نمي شود و اينها كه گمان كرده اند مردن، نابود شدن است، جاهل به حقيقت آمدند، بلكه خداي تعالي جان ها را مي گيرد و حفظ مي كند و در موردي كه وقت مرگش رسيده، به بدنش عودت نمي دهد بلكه همانطور حفظ مي كند تا در روز بازگشت خلايق به سوي خودش دوباره به بدن ها برگرداند. و اما در مواردي كه وقت مرگش نرسيده آن روح را به بدن وي باز مي گرداند. ♦️و اما در مواردي كه اين عنايت (حفظ كردن جان ها) منظور نيست و تنها سخن از مردن است، قرآن در آنجا لفظ «مَوْت» را مي آورد، و نه لفظ «توَفّي» را و مثلاً مي فرمايد: «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ؛(4)و محمد نيست مگر پيامبر از جانب خدا كه پيش از او نيز پيامبراني بودند و از اين جهان در گذشتند، اگر او نيز به مرگ يا شهادت درگذشت، باز شما به دين جاهليت خود رجوع خواهيد كرد؟(5) 🕊آيه شريفة 42 سورة زمر هم به روشني بيان مي كند كه مرگ و خواب در اين حقيقت كه، در هر دو خداوند متعال جان ها را مي گيرد مشتركند و فقط فرقشان اين است كه در بعضي خواب ها همانند مرگ، روح، ديگر به بدن عودت داده نمي شود، ولي در بعضي خواب ها، روح شخص تا وقت مشخصي به بدنش بازگردانده مي شود. 📚1. حسن زاده آملي، معرفت النفس،ص 433 ـ540 و موسوي، سيد محمدباقر، ترجمه تفسير الميزان، ج 1، ص 527 و ج 7، ص 184 و ج 11، ص 372. 2. انعام،61. 3. سجده، 11. 4. آل عمران،144. 5. ترجمه تفسير الميزان، همان، ج 3، ص 324. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=27917 🏴@askquranir 🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻🍂🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شعر خوانی بسیار زیبا و تاثیر گذار در محضر رهبر انقلاب از حادثه شهادت حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) 🏴@askquranir
🏴السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة 🏴@askquranir
🖤🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀 ⁉️پرسش: طبق سوره شوری آیه 13 «اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ» از نظر قرآن کریم راه تحصیل هدایت چیست ؟ ✍️پاسخ: هدایت دارای مراحلی می باشد که یکی از این مراحل هدايت الهي ويژه كساني است كه به سوي خدا، توبه و پشيماني داشته باشند، چنان که مي فرمايد: «وَ يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنابَ؛ خداوند هر كسي را كه انابه داشته باشد هدايت مي کند.» 🕊كسي كه چند نوبت به سوي خدا بازگشت و اين پشيماني در بازگشت به سمت خدا براي او ملكه شد و يك حالت خاص به نام انابه پيدا نمود و جزء پيامبران شد، آن گاه از فيض تكويني ويژه اي برخوردار خواهد شد كه ديگران به آن نائل نمي شوند. «اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ». http://www.askquran.ir/showthread.php?t=27470 🏴@askquranir 🖤🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀
🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹 ⁉️پرسش: آیا همه واجبات در قرآن ذکر شده است؟ ✍️پاسخ: کلیات احکام و واجبات بیان شده اما تفصیل جزئیات آن از سوی خدای سبحان، به عهده پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) گذاشته شده است؛ توضیح اینکه: 💠قرآن کریم از یک سو، تبیین آیات و تفصیل احکامش را به پیامبر گرامی اسلام واگذار کرده است: وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (نحل/44) و ما اين ذكر [قرآن‏] را بر تو نازل كرديم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى و شايد انديشه كنند 📖و از سوی دیگر در آیات متعدد، مردم را به تبعیت مطلق از دستورات و سخنان پیامبر دعوت نموده است: ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ (حشر/7) آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد (و اجرا كنيد)، و از آنچه نهى كرده خوددارى نماييد و از (مخالفت) خدا بپرهيزيد كه خداوند كيفرش شديد است 🤲یعنی عموم مؤمنین وظیفه دارند که تفصیل دستورات و احکام اجمالی قرآن را از پیامبر فرا گیرند و بدان عمل نمایند؛ یک مثال ساده و روشن در این باب، مسأله نماز است. همانطور که می دانیم از واجبات مسلم قرآنی، نماز است: إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنينَ كِتاباً مَوْقُوتاً (نساء/103) نماز را (بصورت كامل) برپا داريد. همانا، نماز بر مؤمنان در وقت ‏هاى معيّن واجب شده است. 🔹و از سوی دیگر در هیچ آیه قرآنی کیفیت نماز نیامده (جز در آیه 102 نساء که توضیح بسیار مختصری درباره نماز خوف می دهد). بیان تفصیل و جزئیات نماز به عهده پیامبر واگذار شده که برای مردم بیان نماید و مؤمنین هم طبق دستور صریح قرآن موظفند که از دستورات و راهنمایی های حضرت پیروی نمایند، لذا حضرت نماز را به مردم آموزش داد و فرمود: صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي (عوالي‏ اللآلي/ج1/ص 198) مردم! به شیوه ای که من نماز می خوانم، نماز بخوانید 🎤البته همانطور که می دانیم بنابر روایات متواتر مانند حدیث ثقلین و ... یکی از دستورات قطعی و مسلم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، معرفی عترت طاهره (علیهم السلام) به عنوان اوصیای خود و حافظان شریعت نبوی و مرجع مطمئن تبیین و تفسیر آیات قرآن است لذا سخنان و بیانات حضرات معصومین هم در این باره، همچون سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) حجت شرعی و واجب الاطاعة می باشد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30491 🏴@askquranir 🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹