eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
804 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗 ⁉️پرسش: چرا خداوند برای خودش از ضمیر مذکر (هو) استفاده می کند؟ و چرا کلمه «ارض» در قرآن فقط به صورت مفرد آمده است؟ ✍️پاسخ: ✅ علت این که خداوند در قرآن کریم از ضمیر مذکر برای خودش استفاده نموده این است که قرآن به زبان عربی نازل شده، و در زبان عربی برای موجودی که مؤنث نباشد، ضمیر مذکر بکار می رود، ولو مذکر هم نبوده باشد. هم چنان که در این زبان در حال تردید، ضمائر و اسماء اشاره، به شکل مذکر می آید. البته نشانه های لفظی مذکر و مؤنث بیان کننده منزلت و جایگاه ارزشی نمی باشند. ✅مطلب دیگر؛ اين كه واژه «ارض» در قرآن مجيد همواره مفرد آمده، به احتمال قوى علتش آن است كه آن چه غير از زمين است نسبت به ما آسمان محسوب مى ‏شود، مثلاً مريخ گرچه فى حد نفسه يک كره و زمين است، ولى نسبت به ما ـ كه بالاى سر ماست ـ آسمان حساب مى ‏شود. 🌍 بنابر این، ما یک زمين بيشتر نداریم و آن هم كه زير پاى ماست؛ لذا قرآن آن را همواره مفرد بكار برده است.(1) 📚پی نوشت: (1) قرشی، قاموس قرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏1، ص 59. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=18418&page=2 🏴 🏴@skquranir 🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗
🌴🕋🌴🕋🌴🕋🌴🕋🌴🕋🌴🕋🌴🕋🌴🕋🌴🕋🌴 ⁉️پرسش: دین حنیف چیست؟ چرا خداوند گفته دین حنیف و نگفته دین اسلام؟ ✍️پاسخ: چند نکته: 🍃1. "حنيف" از ماده "حنف" (بر وزن كنف) به معنى تمايل از باطل به سوى حق و از كجى به راستى است.(9) امام صادق (عليه السلام) در تفسير عبارت «حَنِيفاً مُسْلِماً» فرمودند: «خَالِصاً مُخْلِصاً لَيْسَ فِيهِ شَيْ‏ءٌ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَان‏»؛ يعنى ابراهيم شخصى خالص و برگزيده بود كه در او ذره‏اى از پرستش بت‏ها نبود.(10) 🍃2. حنيف به معنى مستقيم و مايل به طرف حق است، و دين مستقيم دينى است كه كمترين اعوجاج و انحراف از حق و حقيقت در اعتقادات و دستورات اخلاقى و احكام آن يافت نشود و احكام آن موافق حكمت و مصلحت باشد، و اين خاصيت تنها در دين اسلام است.(11) در روایت آمده که حضرت على (عليه السلام) فرمودند: «... كانَ حَنِيفاً مُسْلِماً على دين محمد صلى الله عليه و آله»؛ دين ابراهيم همان دين محمّد (صلى اللَّه عليه و آله) بود.(12) 🍃3. حنيف به كسى گفته مى‏ شود كه در مسير باشد، ولى بت‏ پرستان آن را در مورد خود بكار مى‏ بردند و مشركان نيز "حنفاء" خوانده مى‏ شدند. تا این که آیه شریفه با آوردن كلمه‏ ى «مُسْلِماً» در كنار كلمه‏ ى «حَنِيفاً»، هم دامن ابراهيم را از لوث شرک پاک كرده است و هم دامن اين كلمه مقدّس را از لوث مشركان.(13) 🍃4. دین حضرت ابراهیم (علیه السلام) دین اسلام بوده است، و قرآن به این مطلب در چندین آیه اشاره فرموده است: «ما كانَ إِبْراهيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا وَ لكِنْ كانَ حَنيفاً مُسْلِماً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكينَ»(14) «إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبّ‏ِ الْعَالَمِينَ»(15) «وَ وَصىَ‏ بهِا إِبْرَاهِمُ بَنِيهِ وَ يَعْقُوبُ يَابَنىِ‏َّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى‏ لَكُمُ الدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنتُم مُّسْلِمُونَ»(16) «وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِنْ قَبْلُ»(17) «رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَ أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ»(18) 🍃5. معنای حنیف، پاک و فطری است و همان دین اسلام است. البته همه ادیان الهی به نوعی اسلام نامیده می شوند، چون اسلام به معنای تسلیم در برابر خداوند است، ولی دین اسلام اسم خاص برای آخرین دین الهی است، و با این که دیگر ادیان الهی هم به نوعی اسلام نامیده می شوند ولی خداوند در مورد حضرت ابراهیم آن ها را به کار نبرده و فقط تعبیر اسلام را به کار برده است. پاسخ کامل به همراه منابع را در سایت ببینید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30957 🏴 🏴@skquranir
🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼 ⁉️پرسش: سوره 15 قرآن، سوره حجر است. حجر در نام این سوره به چه معناست؟ ✍️پاسخ: نام این سوره، از این آیه شریفه گرفته شده است: «وَ لَقَدْ كَذَّبَ أَصحابُ الحِجْرِ الْمُرْسَلِينَ»؛ و «اصحاب حِجر» [قوم ثمود] پيامبران را تكذيب كردند!(1) 💠اصحاب حجر، همان قوم ثمود هستند که پیامبرشان حضرت صالح (علیه السلام) بود. و حِجر، نام شهر یا سرزمینی است که آن ها در آن ساکن بودند.(2) 🔹حجر، شهرى بود در مسير كاروان مدينه و شام، در يك منزلى (نزدیکی) "وادى القرى" و در جنوب "تيمه" و امروز تقريبا اثرى از آن نيست. 🌴مى‏ گويند اين شهر در گذشته يكى از شهرهاى تجارى عربستان بوده، و تا آن جا اهميت داشته كه "بطلميوس" در نوشته ‏ هايش به عنوان يک شهر تجارى از آن نام برده است، و "پلين" جغرافى ‏دان رومى از آن بنام "حجرى" ياد مى‏ كند. 🔹در روايتى مى‏ خوانيم كه در سال نهم هجرت كه پيامبر براى دفع سپاه روم به تبوک لشگر كشى كردند، سربازان اسلام مى‏ خواستند در اين منزل توقفى كنند، پيامبر (صلی الله علیه و آله) مانع آن ها شدند و فرمودند: اين جا همان منطقه قوم ثمود است كه عذاب الهى بر آن ها فرود آمد.(3) 💠"حِجر" را گاهى عقل، گاهى منع، و گاهى حرام معنى كرده ‏اند؛ البته حق آن است كه همه آن ها از يک ريشه اند. عقل را حجر گفته ‏اند، زیرا شخص را از خواسته ‏هاى نفس منع می كند: «هَلْ فِي ذلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ»؛ آيا در آن بر صاحب عقل سوگندى هست؟ (4) ⛔️هم چنین حرام را از جهت ممنوع بودن، حِجر گفته‏ اند: «وَ قالُوا هذِهِ أَنْعامٌ وَ حَرْثٌ حِجْرٌ لا يَطْعَمُها إِلَّا مَنْ نَشاءُ»؛ گفتند اين انعام و كشت، حرام است، آن را جز آن كه بخواهيم نمی خورد.(5) 🔴گفته می شود فلانى در حجر فلان كس است، يعنى در منع اوست و او را از تصرّف در مال و ساير احوالش منع می كند، و جمع آن حجور است، مثل: «وَ رَبائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ»؛ و نادختری هايتان كه در حجر و ضمان و تربيت شمااند.(6) 👈اصحاب حجر، همان قوم ثمود، قوم صالح‏ اند. حجر، محلى محصور از سنگ ها است، و چون آن ها از كوه ها خانه می تراشيدند و خانه‏ هايشان محصور از سنگ ها بوده، اصحاب حجر خوانده شدند، يعنى مردمی كه در محلی که از سنگ احاطه شده، زندگى می كردند. 🔹تحجير (سنگ چین) آن است كه بر اطراف محلى سنگ بچينند، محل سنگ چین شده را حِجر (بر وزن علم) گويند، حجر كعبه (حجر اسماعيل) از همین جهت گفته می شود. 🕋حجر اسماعیل، از این جهت به این نام گفته می شود که ممنوع است طواف کننده، آن را در طواف داخل کند.(7) 📚پی نوشت ها: (1) حجر/ 80./(2) مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏6، ص 528./(3) تفسير نمونه، ج ‏11، ص 123./(4) فجر/ 5./(5) انعام/ 138./(6) نساء/ 23./(7) ر.ک: المفردات في غريب القرآن، ص 220؛ قاموس قرآن، ج 2، ص 108 و 109. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31796 🏴 🏴@skquranir 🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🍃🌸🍃 🌸🍃 🍃 ⁉️پرسش: خداوند متعال در آیه شریفه 19 از سوره یونس می فرماید: «و ما كان الناس الا امة وحدة فاختلفوا و لو لا كلمة سبقت من ربك لقضى بينهم فيما فيه يختلفون» منظور از کلمه ای که در ازل از حق سبقت یافته چیست؟ کدام کلمه است که از حق سبقت یافته؟ ✍️پاسخ: «کلمه» معانی مختلفی دارد که یکی از آن ها، وعده الهی است. 🔥و مراد از «کلمه» در این آیه، وعده الهی به مهلت دادن و تأخیر عذاب تا روز قیامت است. این وعده الهی، ازلی است و از همان ابتدای هبوط حضرت آدم (علیه السلام)، رقم خورده است لذا مقدم است بر این حکم الهی که در اختلاف دو گروه موحد و مشرک، مقتضای حکم الهی، هلاکت اهل باطل است. «كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ» = وعده الهی به مهلت دادن و تأخیر عذاب تا روز قیامت. 👈توجه: این «کلمه» بر حضرت حق سبقت نگرفته و اصلا چنین چیزی معنا ندارد، بلکه این کلمه، وعده الهی است که ازلی بوده و مقدم بر احکام بعدی است، لذا بر احکام بعدی سبقت گرفته و مقدم است، پس نسبت به آن ها ازلی است. 💠به بیان دیگر؛ معنای «مِنْ رَبِّكَ» یعنی کلمه و وعده ای که از سوی خداوند صادر شده که از احکام ازلی و ابتدایی است و مقدم بر احکام بعدی است. پاسخ کامل:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31977 🏴 🏴@skquranir 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐 ⁉️پرسش: مواد چهارگانه اى كه در روز حج اکبر اعلام شد چه بود؟ ✍️پاسخ: «وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَري‏ءٌ مِنَ الْمُشْرِكينَ وَ رَسُولُهُ»؛ و اين، اعلامى است از ناحيه خدا و پيامبرش به (عموم) مردم در روز حج اكبر [روز عيد قربان‏] كه خداوند و پيامبرش از مشركان بيزارند!(1) در تفسیر نمونه آمده: گرچه قرآن اعلام بيزارى و برائت خدا را از مشركان به صورت سر بسته بيان كرده است، اما از روايات اسلامى استفاده مى‏ شود كه على (علیه السلام) مأمور بود چهار موضوع را به مردم ابلاغ كند: 🍃1- الغاى پيمان مشركان. 🍃2- عدم حق شركت آن ها در مراسم حج در سال آينده. 🍃3- ممنوع بودن طواف افراد عريان و برهنه كه تا آن زمان در ميان مشركان رايج بود. 🍃4- ممنوع بودن ورود مشركان در خانه خدا. (در بعضى از روايات به عدم دخول بت پرستان در خانه كعبه اشاره شده است).(2) 💠پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33825 🏴 🏴@skquranir 🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐
🌴🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴 ⁉️پرسش: شهادت امام حسن هفتم یا 28 صفر است؟ ✍️پاسخ: 💔روز شهادت نیز در منابع شیعی متفاوت نقل شده است: بسیاری همچون شیخ مفید و شیخ طوسی و طبرسی و ابن شهرآشوب، روز ۲۸ صفر را ذکر کرده اند. در مقابل، شهید اول روز ۷ صفر و کلینی روز آخر صفر را ذکر کرده است.«یدالله مقدسی» با تحقیق در مورد سند اقوال مختلف، قول ۲۸ صفر را معتبر دانسته است. 🏴 🏴@skquranir 🌴🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴
💔🏴💔🏴💔🏴💔🏴💔🏴💔🏴💔🏴 ⁉️پرسش: چرا مامون میخواست امام رضا (علیه السلام)رو به ولایت عهدی معرفی کنه؟! ✍️جواب: مأمون با اهداف زیر ولایت عهدی را بر امام رضا (علیه السلام) تحمیل کرد: 🍃 ۱ - فرو نشاندن شورش های علویان؛ 🍃 ۲ - گرفتن اعتراف از علویان مبنی بر این که حکومت عباسیان حکومتی مشروع است؛ 🍃 ۳ - از بین بردن محبوبیت و احترام علویان در میان مردم؛ 🍃 ۴ - کسب اعتماد و دوستی اعراب به خویش؛ 🍃 ۵ - مشروع شدن حکومت خود از طرف اهالی خراسان و تمام ایرانیان؛ 🍃 ۶ - راضی نگه داشتن عباسیان و هواخواهان آنها؛ 🍃 ۷ - تقویت حس اطمینان مردم به شخص مأمون، زیرا مردم به دلیل کشتن برادرش به او اعتماد و اطمینان نداشتند؛ 🍃 ۸ - ایجاد مصونیت برای خود در برابر نفوذ و محبوبیت امام رضا (علیه السلام) در بین مردم. با ولیعهدی امام رضا (علیه السلام) و شرکت او در حکومت، این هدف ها تأمین می شد، زیرا در این صورت علویان خلع سلاح می شدند و شعارهایشان از دستشان گرفته می شد و محبوبیتی که در اثر قیام در بین مردم داشتند، از بین می رفت. از سوی دیگر، مأمون از طرف خراسانیان و عموم ایرانیان که طرف دار اهل بیت بودند، تأیید می شد و نیز چنین وانمود می کرد که اگر برادر خویش را کشته، هدفش تفویض حکومت به اهل آن بوده است. علاوه بر اینها، با آوردن امام رضا (علیه السلام) به مرو و کنترل فعالیت های او، از خطر احتمالی او ایمن می شد. تنها اعراب و عباسیان می ماندند که مأمون می توانست در برابر ایرانیان و علویان مقاومت کند. 🏴 🏴@skquranir 🏴💔🏴💔🏴💔🏴💔🏴💔🏴💔🏴💔
🥗🏴🥗🏴🥗🏴🥗🏴🥗🏴🥗🏴 ⁉️پرسش: برای شناخت امام رضا(علیه السلام) و احادیث و روایات و معارف ِ آن امام چه کتابی توصیه میشود؟ ✍️جواب: 1. عیون اخبار الرضا (ع) تألیف شیخ صدوق (ره) 2. کتاب سیره سیاسی امام رضا(ع) و تحلیل مسئله ولایت عهدی؛ تألیف: حجت الاسلام علی کارخانه؛ بوستان کتاب. 3. رضا نامه - فرهنگ جامع الفبایی امام رضا(ع)؛ تألیف: حجت الاسلام حسین محمدی؛ انتشارات مشهور. 4. کتاب معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی؛ تألیف: محمد حکیمی؛ بوستان کتاب 5. کتاب جستاری در ادعیه رضویه با تکیه بر الصحیه الرضویه الجامعه؛ جمعی از نویسندگان؛ انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) 6. رفتارشناسی امام رضا(ع) و فرقه های درون شیعی؛ تألیف: زهرا بختیاری؛ انتشارات رضوی. 7. خورشید شب؛ تألیف: نعمت الله صفری؛ انتشارات آستان قدس رضوی. 🏴 🏴@skquranir 🥗🏴🥗🏴🥗🏴🥗🏴🥗🏴🥗🏴
🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫 ⁉️پرسش: امام علی(علیه السلام) در حدیثی فرمودند: عذر برادر دینی خود را بپذیر و اگر عذری ندارد برایش عذری بتراش! معنای این حدیث چیست؟ ✍️پاسخ: جمله ای که از امیرالمومنین(علیه السلام) نقل کردید در ضمن این بیان آمده است. حضرت میفرمایند: «الْمُؤْمِنُ لَا يُعَيِّرُ أَخَاهُ وَ لَا يَخُونُهُ وَ لَا يَتَّهِمُهُ وَ لَا يَخْذُلُهُ وَ لَا يَتَبَرَّأُ مِنْهُ اقْبَلْ عُذْرَ أَخِيكَ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ عُذْرٌ فَالْتَمِسْ‏ لَهُ‏ عُذْر؛ فرد باايمان داراى چند ويژگى است: 🍃 1- برادرش را سرزنش نكند، 🍃 2- و با او خيانت نورزد، 🍃 3- و او را متّهم نسازد، 🍃 4- و در مشكلات تنهايش مگذارد، 🍃 5- و از وى بيزارى مجويد. عذر برادرت را بپذير و اگر او را بهانه ‏اى نبود بهانه‏ اى برايش بياب‏».(1) ⚜️ روابط اجتماعی بسیار روابط پیچیده ای است. این روابط هر لحظه در معرض تنش و آسیب است و ممکن است انواع مختلفی از خطا در آن شکل بگیرد. اما آنچه مهم است ترمیم این اشتباهات است. آنچه مهم است این است که خطاکار به خطای خود واقف شود و آن را بپذیرد تا مقدمه اصلاح خود قرار دهد. همه افراد جامعه هم باید فرد را در چنین موقعیتی یاری دهند و به او کمک کنند روابط آسیب دیده خود را ترمیم کند. کسی که از خطای او آسیب دیده است هم باید به او کمک کند و کمک کردن او به این است که عذرش را بپذیرد. وقتی خداوند متعال به همه عظمت و حقی که بر گردن بندگان خود دارد در صورت استغفار و اعتذار گناه آنان را می بخشد چرا بندگان در حق یکدیگر سخت گیری کنند؟ 🔹 این در مورد جایی بود که خطایی شکل گرفته بود و خطاکار نیز اشتباه خود را پذیرفته بود و عذرخواهی کرده بود. اما مواردی نیز وجود دارد که عذری وجود ندارد و یا عذرخواهی شکل نمی گیرد. 💠 گاهی خطای خطاکار این قدر واضح و غیر قابل توجیه است که خود نیز نمی تواند عذری بیاورد. اما در عین حال متوجه اشتباهش شده است. در این موارد عذر او را میتوانیم ما به او تلقین کنیم تا بتواند عزت نفس خود را برای بازگشت شرایط به قبل از اشتباه فراهم آورد. 🌑 گاهی نیز فردی خطایی نه در حق ما انجام داده است و باعث شده ذهنیت ما نسبت به او منفی شود. سیلی از سوء ظن ها و احتمالات به ذهنمان هجوم می آورد و کار او را تفسیر و تاویل میکند. در این موارد نیز صاحبان اخلاق خداگونه توصیه میکنند بهترین وجه را برای توجیه کار او پیدا کنیم و ذهن خود را از وسوسه هایی که شیطان ایجاد میکند پاک کنیم. چرا که شیطان بدترین وجه را به ذهن انسان خطور میدهد در حالی که ممکن است این گونه نباشد. 📚پی نوشت: 1. ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏، تحف العقول، مصحح: غفارى، على اكبر، قم، جامعه مدرسین، ص112. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61210 🆔@skquranir 🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫
🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥 ⁉️پرسش: چرا غرب با احكام اسلام به مجادله می پردازد و در خصوص احكام و تشريعات اسلام در زمينه های مختلف حقوق زن، بحث حجاب، آزادی، شيوع فحشا و... همواره به جدال برخاسته است؟ ✍️پاسخ: شايد بهترين پاسخ و جامع ترين آن ها در خصوص سوال شما، مراجعه و مطالعه كتاب "خاطرات مستر همفر" باشد؛ حتی مطالعه اجمالی آن هم كاملا مشخص می كند كه چرا غرب با احكام اسلام در مجادله است؟ مستر همفر كه خود جاسوس وزارت مستعمرات انگلستان بود، اقدام به نوشتن خاطراتش درمورد ماموريت هايی می كند كه از طرف وزارت مستعمرات انگلستان در كشورهای اسلامی داشت. وي بی پرده و بسيار صريح برنامه های مورد ماموريتش را بيان می كند و می گويد كه انگلستان در جريان استعمار كشورهای مختلف، متوجه شد كه كشورهای اسلامی تقريبا از يك فضای غير قابل نفوذی بهره مند هستند به نحوی كه به سختی می توان اين كشورها را به مستعمره تبديل نمود، آن ها طی گزارشاتی نقاط قوت و ضعف مسلمانان كشورهای اسلامی را فهرست نموده و دستوراتی دريافت می كنند مبنی بر تضعيف نقاط قوت مسلمانان و افزودن نقاط ضعف.(1) اين ها تنها خلاصه بخشی از نوشته های اين كتاب و برنامه هايی است كه با صرف وقت و هزينه بسيار، از سوی استعمار برای مسلمانان و كشورهای اسلامی طرح ريزی شده است، لذا می بينيد بسيار واضح و بی پرده از آن سخن می گويند. اين كه چرا غرب با احكام اسلام مجادله می كند، چرا غرب با حجاب مخالف است، چرا به بی بند و باری جنسی دامن مي زند، علتش اين است كه تا زماني كه مردم يك جامعه به احكام اسلام معتقد، ملزم و پايبند باشند، در فكر رشد و تعالي و پيشرفت هستند و زير بار سلطه نمی روند و نسبت به سرنوشت خود و سرزمين شان حساسند، جوان چنين مملكتی از دين و كتاب و آيين و مال و ناموسش دفاع می كند، حكم جهاد را نه يك تهديد بلكه يك فرصت مغتنم بر می شمرد و با جانش در مقابل تصرف كشورش و دست اندازی به دينش می ايستد. اما در صورتی كه پايبند به دستورات اسلام نباشند و در وادی شهوات و لاابالی گری غوطه ور شود ديگر برايش مهم نيست بر سر كشور و دين و ناموسش چه خواهد آمد، چنين فردی توانی برای مقابله با استعمار ندارد و در واقع در شهوات مختلف تخدير شده است و اين بی هزينه ترين و ساده ترين راه براي نفوذ و استعمار كشورهای اسلامی است زيرا به دست و با هزينه خود مسلمانان، اسلام را از زندگيشان حذف خواهد نمود و به همين دليل، غرب با احكام اسلام مجادله می كند زيرا تنها مانع جدی و غير قابل نفوذ، اسلام و احكام منيع آن است. 📚پی نوشت: (1) با تلخيص ر.ك: خاطرات مستر همفر، ترجمه سيد محمد حسن مروج، منشور سيدي، 1384 اول، صص 79-86 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=27045&page=13 🆔 @skquranir 🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥
🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗 ⁉️پرسش: در کلامی از قنبر غلام حضرت علی(علیه السلام) آمده است که: (مولاى من آن‌کسى است ...دو مرتبه با رسول خدا(صلی الله علیه وآله) بیعت کرد، دو مرتبه هجرت کرد...) منظور از دو بار بیعت و دو هجرت چیست؟ ✍️پاسخ: ☀️این عبارت به جز آنچه فرمودید در جاهای دیگر آمده است از جمله در خطبه امام سجاد(علیه السلام) در شام که می فرمایند: «من پسر آن کسی هستم که برابر پیامبر با دو شمشیر و با دو نیزه می رزمید، و دو بار هجرت و دو بار بیعت کرد، و در بدر و حنین با کافران جنگید، و به اندازه چشم بر هم زدنی به خدا کفر نورزید.در مورد "بايع البيعتين" ؛ اين جمله از امام علي(علیه السلام) در محاجه با معاويه آمده «كه من در دو بيعت شركت كردم كه تو نسبت به اولي "كافر" بودي و آن بيعت رضوان در سال ششم هجري در صلح حيبيه بود كه معاويه در اين زمان از مشركان و كافران به اين بيعت بود و بيعت دوم بیعت بعد از فتح مكه است كه گر چه معاويه هم در اين بيعت شركت داشته، ولي نسبت به آن ناكث و بيعت شكن بوده است» (2) 👈منظور از دو هجرت: قطعا يكي از آنها هجرت امام علي(علیه السلام) از مكه به مدينه است. ولي هجرت ديگر ايشان كدام است، قطعي نيست زيرا ايشان از مهاجران به حبشه نبود و هجرت ديگري هم سراغ نداريم مگر هجرت از بدي كه امام در اين هجرت پيشقدم بوده و مرتبه اش قابل دستيابي نمي باشد. 💠در بعضي نقل ها از ابن عباس رسيده كه امام علي(علیه السلام) با برادرش جعفر به حبشه هجرت كرده است و از حبشه به مدينه آمده است(3) ولي اين نقل ضعيف است چون در هيچ تاريخ معتبري از امام علي(علیه السلام) به عنوان هجرت به حبشه نام برده نشده است و علاوه اين كه امام از مكه به مدينه هجرت كرده و در سال هايي كه مهاجران در حبشه بودند، كنار پيامبر(صلی الله علیه وآله) بوده و اصولا از افتخارات امام علي(علیه السلام) اين است كه هيچ گاه از پيامبر(صلی الله علیه وآله) جدا نشده مگر در مأموريت هايي كه از جانب پيامبر(صلی الله علیه وآله) به ايشان واگذار مي گرديده است و ايشان تحت امر هيچ كس ديگري غير از پيامبر قرار نگرفته اند و در هجرت به حبشه برادرش جعفر امير بود. 🔹بعضي نيز هجرت اول را هجرت از مكه به شعب ابي طالب در سال هاي عسرت مسلمانان دانسته اند كه پيامبر(صلی الله علیه وآله) به همراه بني هاشم از مكه خارج شده و در شعب ابي طالب سه سال محصور بودند و هجرت ديگر همان هجرت از مكه به مدينه بود.(4) ☀️خود حضرت امير المومنين(علیه السلام) در بعضي سخنانشان به اين فضائل اشاره كرده اند: «من كسي هستم كه دو هجرت كردم و دو بار بيعت كردم.‏»(5). 📚پی نوشت ها: 1. علامه مجلسی،‌بحارالانوار، موسسه الوفاء،‌بیروت، چاپ دوم، ج45،‌ ص138 2.همان، ج 44، ص 74. 3. ابن شهر آشوب، مناقب، نجف، حيدريه، 1376 ق ، ج 1، ص 290. 4. جعفر عباس الحائري، بلاغه الحسين، قم، دار الحديث ، 1383 ش ، ص 98 (پاورقي). 5. علامه مجلسی،‌پیشین، ج39، ص341 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62726 🆔 @skquranir 🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗🌿🥗
🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼 ⁉️پرسش: امام علی(علیه السلام) در حدیثی فرمودند: عذر برادر دینی خود را بپذیر و اگر عذری ندارد برایش عذری بتراش! معنای این حدیث چیست؟ ✍️پاسخ: ⚜️ جمله ای که از امیرالمومنین(علیه السلام) نقل کردید در ضمن این بیان آمده است. حضرت میفرمایند: «الْمُؤْمِنُ لَا يُعَيِّرُ أَخَاهُ وَ لَا يَخُونُهُ وَ لَا يَتَّهِمُهُ وَ لَا يَخْذُلُهُ وَ لَا يَتَبَرَّأُ مِنْهُ اقْبَلْ عُذْرَ أَخِيكَ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ عُذْرٌ فَالْتَمِسْ‏ لَهُ‏ عُذْر؛ فرد باايمان داراى چند ويژگى است: 🍃 1- برادرش را سرزنش نكند، 🍃 2- و با او خيانت نورزد، 🍃 3- و او را متّهم نسازد، 🍃 4- و در مشكلات تنهايش مگذارد، 🍃 5- و از وى بيزارى مجويد. عذر برادرت را بپذير و اگر او را بهانه ‏اى نبود بهانه‏ اى برايش بياب‏».(1) 🚫 روابط اجتماعی بسیار روابط پیچیده ای است. این روابط هر لحظه در معرض تنش و آسیب است و ممکن است انواع مختلفی از خطا در آن شکل بگیرد. اما آنچه مهم است ترمیم این اشتباهات است. آنچه مهم است این است که خطاکار به خطای خود واقف شود و آن را بپذیرد تا مقدمه اصلاح خود قرار دهد. همه افراد جامعه هم باید فرد را در چنین موقعیتی یاری دهند و به او کمک کنند روابط آسیب دیده خود را ترمیم کند. کسی که از خطای او آسیب دیده است هم باید به او کمک کند و کمک کردن او به این است که عذرش را بپذیرد. وقتی خداوند متعال به همه عظمت و حقی که بر گردن بندگان خود دارد در صورت استغفار و اعتذار گناه آنان را می بخشد چرا بندگان در حق یکدیگر سخت گیری کنند؟ 💠 این در مورد جایی بود که خطایی شکل گرفته بود و خطاکار نیز اشتباه خود را پذیرفته بود و عذرخواهی کرده بود. اما مواردی نیز وجود دارد که عذری وجود ندارد و یا عذرخواهی شکل نمی گیرد. 🔴گاهی خطای خطاکار این قدر واضح و غیر قابل توجیه است که خود نیز نمی تواند عذری بیاورد. اما در عین حال متوجه اشتباهش شده است. در این موارد عذر او را میتوانیم ما به او تلقین کنیم تا بتواند عزت نفس خود را برای بازگشت شرایط به قبل از اشتباه فراهم آورد. 🔱 گاهی نیز فردی خطایی نه در حق ما انجام داده است و باعث شده ذهنیت ما نسبت به او منفی شود. سیلی از سوء ظن ها و احتمالات به ذهنمان هجوم می آورد و کار او را تفسیر و تاویل میکند. در این موارد نیز صاحبان اخلاق خداگونه توصیه میکنند بهترین وجه را برای توجیه کار او پیدا کنیم و ذهن خود را از وسوسه هایی که شیطان ایجاد میکند پاک کنیم. چرا که شیطان بدترین وجه را به ذهن انسان خطور میدهد در حالی که ممکن است این گونه نباشد. 📚پی نوشت: 1. ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏، تحف العقول، مصحح: غفارى، على اكبر، قم، جامعه مدرسین، ص112. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61210 🆔 @skquranir 🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼
🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻🌻🌻🌻 ⁉️پرسش: قلب سلیم به استناد قرآن و حدیث چگونه است؟ ✍️پاسخ: ☀️در قرآن کريم خدای متعال می فرماید: «وَ لا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» و روزي كه (مردم) برانگيخته مي‌شوند رسوايم مكن. روزي كه هيچ مال و فرزندي سود نمي‌دهد. مگر كسي كه دلي پاك به سوي خدا بياورد.(1) ❤️در روایات اهل بیت (علیهم السلام) جالب ترین تفسیر براى "قلب سلیم" را امام صادق (علیه السلام) بیان فرمود، آن جا که مى فرماید: « قلب سلیم قلبى است که خدا را ملاقات کند، در حالى که هیچ کس جز او در آن نباشد.»(9) 🌸نیز در روایت دیگرى از همان امام همام (علیه السلام) آمده است: « کسى که نیت صادقى دارد، صاحب قلب سلیم است؛ چرا که سلامت قلب از شرک و شک، نیت را در همه چیز خالص مى کند. بنابراین، امام صادق (علیه السلام)، صاحبان نیت پاک و خالص را، صاحب قلب سلیم می داند.»(10) 🌷امام باقر(علیه السلام)فرمود: قلب ها چهار گونه است: قلبى که در آن نفاق و ایمان است. قلبى که وارونه است. قلبى که مُهر بر آن خورده، هیچ حقى بر آن وارد نمى شود. و قلبى که نورانى است و خالى (از غیر خدا). سپس افزود: قلب نورانى قلب مومن است، هر گاه خدا نعمتى به او بخشد شکر مى گوید، و هر گاه مصیبتى به او رسد، صبر و شکیبائى مى کند، اما قلب وارونه قلب مشرکان است همان گونه که خداوند فرموده: «آیا کسى که به صورت بر زمین راه مى رود هدایت یافته تر است یا کسى که راست قامت بر صراط مستقیم گام برمى دارد»؟!(11) پاسخ کامل به همراه منابع را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61091 🆔 @skquranir 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 🌻🌻🌻🌻
🌷🌑🌷🌑🌷🌑🌷🌑🌷🌑🌷 ⁉️پرسش: با توجه به آیه 38 سوره زمر«وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ» مشرکین خداوند را قبول داشتند اما چرا پس از ظهور اسلام و بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به دشمنی با خدا و دین اسلام پرداختند؟ در حالی که با اهل کتاب روابط مسالمت آمیزی داشتند؟ ✍️پاسخ: بنابر این بت پرستان در «توحید خالق» تردید نداشتند، اما شرک آنها شرک در «عبودیت و ربوبیت» بود. آنان معتقد بودند خداوند عالم هستی را آفرید، اما تدبیر آن‌را به "فرشتگان"، "ستارگان" و... سپرده است؛ لذا هر گروه و طایفه‌ای به نوعی کفر ورزیده و برای خدا شریک قائل بودند. 🗿برخی از مشرکین "بت" را واسطه بین خود و خدا میدانستند چون بر این باور بودند ما لایق ارتباط با خدا نیستیم «وَ یَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ»(6)آنها غیر از خدا، چیزهایى را می‌پرستند که نه به آنان زیان می‌رساند، و نه سودى می‌بخشد و می‌گویند اینها شفیعان ما نزد خدا هستند. «ما نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى»(7) ما آنها را پرستش نمی‌کنیم، مگر به این جهت که مقام ما را به خدا نزدیک کند. بنابر این شرک آنها شرک در "عبودیت" بود نه شرک در "خالقیت". 🕋اما چرا با اسلام دشمنی کردند؟ اسلام زمانی در "حجاز" پا به عرصه گذاشت که همه مردم مشغول بت پرستی و شرک بودند. در حقیقت اسلام مخالف شرک و بت پرستی بود و با مظاهر شرک و بی دینی و بت پرستی به مخالفت برخاست آن هم در"مکه" مقدسترین مکانی که برای عبادت خدا بنا شده بود. این مشرکین و بت پرستان بودند که توحید و یکتاپرستی را از "مکه" دور کرده و بت را به جای خدا به مردم و جامعه شناساندند پس اسلام آمد تا خانه ای را که خدا برای عبادت برگزیده بود از لوث وجود بتها پاک کند. زمانی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به رسالت مبعوث شد و آیات الهی را برای مردم قرائت نمود، خداوند مبارزه با شرک و بت پرستی را در راس اهداف دین اسلام و پیامبر (صلی الله علیه و آله) قرار داد. 💞از طرفی پیامبر (صلی الله علیه و آله) اگر چه مورد احترام بود و "محمد امین" شناخته میشد اما از زمانی که به رسالت مبعوث شد دشمنی ها و سخت گیریها نسبت به ایشان شدت یافت زیرا کلام الهی مبارزه با شرک و بت پرستی بود نه تعامل و کنار آمدن با آن شاید بتوان دشمنی مشرکین با پیامبر (صلی الله علیه و آله) و دین اسلام را به این عوامل محدود نمود: 🍃اول : مخالفت قریش 🍃دوم: حسادت اهل کتاب 🍃سوم: مبارزه با ظلم و بی عدالتی و استثمار پاسخ کامل و منابع را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62011&page=2 🆔 @skquranir 🌷🌑🌷🌑🌷🌑🌷🌑🌷🌑🌷
🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿 ⁉️پرسش: اگر در طول سالهای تکلیف از کسی سخن چینی کرده و افکار افراد را نسبت به هم خراب کرده باشم، راه جبران و توبه چیست؟ اگر الان دسترسی به این افراد نداشته باشم یا بعضی از آنها را فراموش کرده باشم چطور؟ ✍️ پاسخ: سخن چینی یکی از گناهانی ست که علاوه بر حق الله، انسان را مشمول حق الناس کرده و فقط با توبه نمی توان از عقوبت آن رهایی یافت. در مورد حق الناس های معنوی یا اخلاقی که شما مالی را از کسی تلف نکرده، بلکه عرض و آبروی کسی را از بین برده اید، باید عملتان را جبران کنید. بدین صورت که اگر می توانید عزت و آبروی او را برگردانید. اگر قابل بازگشت نبوده و نمی توان آن را جبران کرد، در صورتی که طرف مقابل از عمل شما اطلاع دارد، باید از او حلالیت بگیرید. از ایشان بخواهید که شما را ببخشد و حتی اگر در ازای بخشیدن، چیزی را مطالبه کرد (در حد معقول)، حتما از تقدیمش دریغ نکنید که در این دنیا دست شما برای انجام این کارها باز است ولی در آخرت مجبورید اعمال نیکتان را با اعمال ناشایست او معاوضه کنید و این بسیار بد معامله ای ست. 💔 اما اگر راهی برای بازگردان آبروی او وجود ندارد (مثل اینکه فراموش کرده اید، یا به او دسترسی ندارید و امثال اینها) و ایشان از کار شما هم مطلع نشده، لازم نیست که به گناهتان اعتراف کنید؛ بلکه در ازای حقی که به گردن شما دارد، اعمال نیک انجام داده و ثوابش را به او هدیه کنید؛ برایش دعا کرده و طلب خیر و مغفرت کنید؛ در کارهای صالح و خداپسندانه ای که انجام می دهید ایشان را هم شریک کنید. با این کار کم کم حقی که ایشان به گردن شما دارد جبران شده و از گناه پاک می شوید. 🤲 پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند: «كفّاره غيبت، اين است كه براى شخصى كه از او غيبت كرده اى، آمرزش بطلبى.» (۱) 💐همچنین امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «اگر غیبت کسی را کردی و او با خبر شد باید از او طلب حلیت کنی؛ ولی اگر مطلع نشد، برایش طلب مغفرت کن» (۲) 👈توجه داشته باشید که با شریک کردن دیگران در اعمالتان، چیزی از ثواب شما کم نشده و خداوند به همان میزان به ایشان هم عطا خواهد کرد. 📚 پی نوشت ها: ۱. محمدی ری شهری، محمد؛ حکمت نامه پیامبر اعظم؛ موسسه علمی دارالحدیث؛ قم ۱۳۸۶؛ ج ۹، ص ۱۴۴ ۲. نوری، حسین بن محمد تقی؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ انتشارات موسسه آل البیت لاحیاء التراث؛ بیروت؛ ۱۴۰۸؛ ج ۹؛ ص ۱۱۸ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61025 🆔 @skquranir 🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿
🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱 ⁉️پرسش: در ارکان کعبه، یکی حطیم یا حجر اسماعیل است.چرا ساخته شد؟ برخی متون نوشته شده که مکان زندگی حضرت اسماعیل (علیه السلام) بوده و حتی حضرت هاجر و اسماعیل هم آنجا دفن شده اند.اما چرا قوسی شکل است!؟ ✍️ پاسخ: 🕋یکی از محلهای مقدس مسجد الحرام، و در کنار کعبه، جایی است که آن را «حطیم» می نامند. مردم در این قسمت برای دعا جمع می شوند. 🍁حد فاصل بین رکن حجرالاسود و درِ کعبه را حطیم گویند و در روایات آمده که بهترین مکان در مسجد الحرام است.(1) اين منطقه پُر ازدحام است و مردم براى استلام حجر و رسيدن به درِ كعبه جهت دعا و وداع، يكديگر را لِه مى كنند. از اين رو، آن را «حَطيم» ناميده اند؛ يعنى جايى كه به همديگر فشار مى آورند و يكديگر را له مى كنند .(2) 🌴اینگونه نبود که این مکان بنام حطیم ساخته شده باشد،بلکه این قسمت بخشی از مسجدالحرام می باشد که بنابر دلایل بیان شده،به حطیم نامگذاری شده است. محدوده بین دیوار نیم‌دایره و خانه کعبه در فاصله میان رکن عراقی و شامی را بدین سبب حِجر نامیده‌اند که این دیوار حائل بین طواف‌کنندگان و کعبه است.(3) 💠به گزارش برخی منابع، پس از آنکه حضرت ابراهیم(علیه السلام) و هاجر و فرزند شیرخوارشان اسماعیل به وادی مکه رسیدند، با راهنمایی جبرئیل در جایگاه کنونی حجر مستقر شدند. سپس هاجر و اسماعیل، همراه با گوسفندانشان، در همین مکان و در سایبانی که با چوب درخت ساختند، سکونت گزیدند؛(4) ازاین رو، در برخی احادیث از این مکان با عنوان "بیت اسماعیل" یاد شده است. ⚰️بنا بر احادیث و منابع تاریخی، هاجر پس از وفات، در این مکان دفن شد. اسماعیل(علیه السلام) برای آنکه قبر مادرش زیر پای مردم قرار نگیرد، آن را بالا آورد و اطرافش را محصور کرد.(5) حضرت اسماعیل نیز، پس از وفات، در همین مکان به خاک سپرده شد.طبق روایات این مکان محل دفن تعدادی از پیامبران الهی هم می باشد. بنابراین احتمالاً علت نیم دایره بودن این مکان این می باشد که حضرت اسماعیل(علیه السلام)برای آنکه قبر مادرش زیر پای مردم قرار نگیرد، آن را بالا آورد و اطرافش را محصور کرد. دیدگاه غالب در فقه امامی (و نیز اهل سنّت) این است که طواف‌کننده باید حجر اسماعیل را در محدوده طواف خود قرار دهد؛ یعنی، از بیرون حجر اسماعیل طواف کند وگرنه طوافش حتی اگر بر روی دیوار حرکت کرده باشد باطل بوده و اعاده آن واجب است. 📚پی نوشت ها: 1. کلینى، محمد بن یعقوب‌، الکافی، تحقیق علی اکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق. ج4، ص525. 2. جعفریان، رسول، آثار اسلامی مکه و مدینه، نشر مشعر، هشتم، تهران، 1386ش. ص97. 3. مشکینی، علی، مصطلحات الفقه، قم،موسسه علمی فرهنگی دارالحدیثٰ 1377ش. ص199. 4. ازرقی، محمد بن عبدالله، اخبار مکه و ماجاء فیها من الآثار، چاپ رشدی صالح ملحس، بیروت، 1403ق. چاپ افست قم، 1369ش.ج1ص54. 5. ابن هشام، السیرة النبویة، چاپ مصطفی سقا، ابراهیم ابیاری، و عبدالحفیظ شلبی، بیروت: داراحیاء التراث العربی، [بی تا]. ج1، ص6. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62548 🆔 @skquranir 🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱
💔🥀💔🥀💔🥀💔🥀💔🥀💔 ⁉️پرسش: اقدامات امام حسن عسکری (علیه السلام) برای آگاهی دادن از امام زمان(عج) چه بود؟ ✍️پاسخ: بر اساس منابع شيعي، دستگاه عباسي در زمان امام عسکري(عليه السلام) درصدد يافتن فرزند او به عنوان مهدي و جانشين پدر بود و از اين رو تولد امام زمان مخفي نگه داشته شد و جز تعدادي از ياران خاص امام حسن عسکري(عليه السلام)، کسي او را نديد. شيخ مفيد از اشخاصي مانند محمد بن اسماعيل بن موسي بن جعفر(عليه السلام)، ابوعلي بن مطهر، عمرو اهوازي و ابونصر طريف، خادم خانه امام يازدهم(عليه السلام)، نام مي‌برد که توانسته‌اند امام زمان(عليه السلام) را ببينند.[1] محمد بن عثمان عمري به همراه چهل نفر ديگر نزد امام حسن عسکري(عليه السلام) بودند. آن حضرت فرزند خود را به آنان نشان داد و فرمود: «اين امام شما پس از من و جانشين من در ميان شماست. از وي فرمان ببريد و در دين خود اختلاف نکنيد که در اين صورت هلاک مي‌شويد و پس از اين هرگز وي را نخواهيد ديد».[2] شبيه همين روايت را شيخ طوسي نقل کرده و از اشخاصي مانند علي بن بلال، احمد بن هلال، محمد بن معاوية بن حکيم و حسن بن ايوب بن نوح نيز نام برده است.[3] پی نوشت ها: 1. شيخ مفيد،الارشاد، به کوشش مؤسسه آل البيت، قم، المؤتمر العالمي لالفية الشيخ المفيد، 1372ش/1413ق. ج2 ص350 – 354. 2. «هذا إمامکم من بعدي و خليفتي عليکم، أطيعوه و لاتتفرقوا من بعدي في أديانکم لتهلکوا، أما انکم لاترونه بعد يومکم هذا» (صافي گلپايگاني، لطف‌ الله، منتخب الاثر، تهران، مکتبة الصدر، [بي‌تا]. ص355. 3. صافي گلپايگاني، منتخب الاثر، ص355. 🏴 🏴 @skquranir 💔🥀💔🥀💔🥀💔🥀💔🥀💔
🌸تا دامن کفن نکشم زیر پای خاک 💞باور مکن که دست زدامن بدارمَت عید آغاز امامت حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) مبارک باد 🌸 🌸 @skquranir
🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐 ⁉️پرسش: برای اینکه در مباحث اخلاقی بتوانیم بر دیگران تاثیر گذار باشیم چه اصولی را باید رعایت نماییم؟ ✍️پاسخ: تربیت اخلاقی به معنای رشد و پرورش فضائل اخلاقی در دیگران و دور کردن آنها از رذائل اخلاقی است. برخی از اقسام تربیت اخلاقی مانند تربیت اخلاقی فرزند بر پدر و مادر واجب و برخی دیگر از اقسام آن مانند تربیت عمومی و همگانی در اخلاق مستحب است. در تربیت اخلاقی مکاتب و رویکردهای متعددی وجود دارد که مبتنی بر مبانی گوناگون به نظام سازی در این باره روی آورده اند. رویکرد دینی مبتنی بر تعالیم اسلامی نیز دارای اصول و روش هایی است که به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد. - اصل تدریج - اصل رفق و مدارا - اصل شریعت محوری http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61062 🌸 🌸 @skquranir 🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐
🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃 ⁉️پرسش: زیاد بن ابیه که بود و در زمان کدام معصوم میزیست!؟ اقداماتی که برای زنده نگه داشتن دین انجام داد، چه بود!؟ ✍️پاسخ: 💠زیاد بن ابیه در دوران امام علی (علیه السلام) کارگزار امام در استخر فارس بود. پس از صلح امام حسن (علیه السلام)، ابتدا از پذیرش بیعت با معاویه سرباز زد؛ اما با وساطت مغیرة بن شعبه به شام رفت و معاویه وی را با استناد به صحبتی از پدرش ابوسفیان، زیاد بن ابی سفیان خواند. وی در دوران حکومت معاویه به حکومت بصره و کوفه رسید. وی گرچه با حضرت علی (علیه‌السّلام) بیعت نمود و از طرف ایشان به استانداری فارس در ایران منصوب شد؛ ولی پس از شهادت آن حضرت، به معاویه پیوست و برای امام حسن (علیه‌السّلام) مشکلاتی را ایجاد کرد. 💔وی پدر عبیدالله حاکم بصره و کوفه در دوران یزید بن معاویه است که در واقعه کربلا و شهادت امام حسین (علیه السلام) نقش مهمی داشت. زیاد بن ابیه در عرصه دین و ترویج اسلام، نقش قابل توجهی نداشته است. زیاد در سال ۵۳ ه‍.ق در کوفه در اثر ابتلا به طاعون درگذشت و خارج از کوفه دفن شد.(1) 📚پی نوشت: (1) البدایة و النهایة، ج ۸؛ ص۶۲. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59101 🌸 🌸 @skquranir 🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠 ⁉️پرسش: معاویه پسر یزید چگونه شخصی بود؟ اگر خوب بود چرا ما در زیارت عاشورا همه بنی امیه(قاطبه) را لعن می کنیم؟ ✍️پاسخ: 💠معاویه بن یزید پس از پدرش به خلافت رسید و مدت چهل روز خلافت کرد. سپس بر منبر رفته و اجدادش را نفرین نمود و نیز اعمال ناشایست پدرش یزید و بخصوص به شهادت رساندن امام حسین (علیه السلام) را گناهانی بزرگ اعلام کرد.(1) برخی از منابع تاریخی و رجالی متاخر شیعی، معاویه بن یزید را فردی شیعه معرفی کرده‌اند. گزارشی در کتاب حبیب السیر، از منابع تاریخی فارسی قرن دهم هجری وجود دارد که بر اساس آن معاویه به شایستگی امام سجاد علیه السلام برای خلافت تصریح کرده و مردم را به دعوت از ایشان توصیه کرده است.(2) 🔹علامه شوشتری و نیز صاحب منتهی المقال وی را شیعه دانسته اند.(3) 💠علاوه بر معاویه بن یزید افرادی دیگری از خاندان بنی امیه داریم که تاریخ شهادت به خوبی آنان می دهد بنابراین نمی توان همه آنها را مشمول لعن دانست. مراد از بنی‌امیه آن گروهی هستند که در جهت غصب خلافت و خاموش کردن نور خدا و انکار ولایت ائمه اطهار (علیهم السلام) هم‌پیمان شده و با شمشیر و زبان، در بعضی و دشمنی اهلبیت(علیهم السلام)همراهی نمودند و از آن جهت که اغلب قریب به اتفاق بنی‌امیه در این مسیر بودند و بسیار کم‌ بودند کسانی که در جهت مخالفت با پیامبر(صلی الله علیه واله) نباشد و به حکم «النادر کالمعدوم» آن تعداد ناچیز نادیده گرفته می‌شوند. در جهت عکس هم این گونه است در بنی‌هاشم اکثر به اتفاق موافق با راه پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله) بودند اما کسانی همچون ابولهب وجود داشتند که در روش از بنی‌هاشم جدا محسوب شده و مخالف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بودند. 💞در تایید این مطلب بیان این جریان خالی از لطف نیست، یکی از فرزندان عبد العزیز بن مروان که اسم او سعد بود در حالی که همانند زنان با صدای بلند گریه می کرد وارد بر امام محمد باقر(علیه السلام) شد؛ امام فرمود: چه چیز شما را به گریه واداشت؟ سعد گفت: چگونه گریه نکنم در حالی که من از همان درخت ملعون در قرآن می باشم؟ امام باقر (علیه السلام) فرمود: تو از ایشان نیستی، تو از ما اهل بیت هستی، آیا نشنیدی سخن خداوند را که فرمود:پس هر کس از من تبعیّت کند از من خواهد بود.(4) 👈بنابراین معاویه بن یزید ظاهرا انسان مومنی بوده و کلمه قاطبه زیارت عاشورا شامل حال وی و کسانی که از بنی امیه که در مسیر صحیح بودند نمی شود. 📚منابع: 1. یعقوبی، احمد بن ابی یعقوب، تاریخ الیعقوبی، بیروت،‌دار صادر، بی‌تا، ج2، ص 254 2.خواند میر، غیاث الدین بن همام الدین، حبیب السیر، تهران، خیام، 1380ش، ج2، ص131 3.شوشتری، نورالله، مجالس المومنین، تهران، اسلامیه، 1377، ج2، ص 252؛ مازندارنی، محمد بن اسماعیل، منتهی المقال فی احوال الرجال، قم، موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث، ج6، ص 287 4. شبستری، نصر الله، اللؤ لؤ النضید فی شرح زیاره مولانا ابی عبد الله الشهید، فروغ دانش ، تهران، ص 133 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59977&page=2 🌸 🌸 @skquranir 💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱 ⁉️پرسش: با توجه به حدیثی که از امیرالمومنین (علیه السلام)، خطاب به فرزندشان روایت شده که ایشان بعد از توصيه فرزند خود به بي‌اعتنايي نسبت به حرف مردم، مي‌فرمايد: تو چه توقعی از مردم داری؟! مردم این‌گونه‌اند كه اگر تو انسان عالمی باشی، به تو حسد می‌برند و براي اين‌كه تو را از چشم ديگران بیاندازند، درصدد عیب‌جویی و خرده‌گیری از تو برمی‌آیند؛ و اگر مطلبي را ندانی و بخواهی از دیگران استفاده کنی، همت ندارند که تو را راهنمایی و ارشاد کنند. اگر به دنبال دقایق و ظرايف علمی باشي، طعنه مي‌زنند كه آدم بیکاری است كه در پي چنين مسايلي است؛ و اگر طلب علم را رها کنی،‌ تو را کودن و کم‌استعداد مي‌خوانند. اگر نسبت به انجام عبادات اهتمام داشته باشی، می‌گویند: این، آدمِ ظاهرساز و ریاکاری است. اگر سکوت پيشه کنی، می‌گویند: لال است؛ و اگر صحبت کنی، می‌گویند: چه قدر پرحرف است. اگر پول خرج کنی، می‌گویند: آدم ولخرجی است، و اگر اقتصاد داشته باشی، تو را بخيل مي‌نامند. اگر به پول‌شان نياز داشته باشی و از آنها درخواست کمک کني، رابطه‌شان را با تو قطع می‌کنند؛ و اگر نسبت به آنها بی‌اعتنا باشی، حتي ممكن است تو را كافر و خارج از دين معرفي كنند! امیرالمؤمنین به امام حسن (عليهما‌السلام) می‌فرماید: مردم این‌چنين‌اند)، چگونه باید رفتار کرد که خردمند لقب بگیریم!؟ ✍️پاسخ: 🍂اوصافی که در حدیث بیان شده، در واقع مربوط به عوام و مردمی ست که از آگاهی کافی برخوردار نبوده و بر اساس میزان فهم خودشان دیگران را قضاوت می کنند. این گونه افراد هرچه را به چشمشان بیاید در نظر گرفته و با دیدگاه و زاویه دید خودشان ارزیابی کرده و نظر می دهند. به چنین دیدگاه ها و نظراتی نباید اهمیت داد. چنین افرادی هرگز شما را خردمند لقب نمی دهند، مگر اینکه مطابق میل و خواسته آنها رفتار کنید. که البته هر کدامشان هم نوع خاصی از رفتار را از شما می طلبند. بنابراین عملا چنین چیزی محال است. در طول تاریخ هیچ انسانی اعم از اولیاء الهی و افراد عادی نبوده اند که تمام مردم آنها را به طور کامل خردمند بدانند. حتی بهترین افراد (از دیدگاه خداوند) مورد انتقاد نادانان واقع می شدند. لذا باید رفتار را با معیارهای الهی تنظیم کرده و مسیر سعادت را طی کرد، ولو اینکه مردم ما را خردمند لقب ندهند. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61216 🌸 🌸 @skquranir 🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱