eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
804 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂☀️🍂 🍂☀️🍂 🍂☀️🍂 ⁉️پرسش: لباس نجس که خشک باشد با لباس دیگری برخورد کند آن لباس هم نجس میشود؟با لباسی که به لباس نجس برخورد کرده میتوان نماز خواند؟ ۲.لباس نجس در مقابل افتاب پاک میشود؟ ✍️پاسخ: ✅1. لباس نجسی که خشک باشد در برخورد با لباسهای خشک دیگر موجب انتقال نجاست نیست. ✅2. لباس نجس در مقابل آفتاب پاک نمی شود. 📚پی نوشت: رساله توضیح المسائل مراجع ، احکام نجاسات و احکام مطهرات http://www.askquran.ir/showthread.php?t=54417 🆔 @skquranir 🍂☀️🍂 🍂☀️🍂 🍂☀️🍂
🌱 🥗 🌱 🥗 🌱 🥗 🌱 🥗 ⁉️پرسش: آیا سوره توبه به مسلمانان اجازه داده قرارداد دوستی شان را با مشرکانی که پیمان نشکسته اند تمدید کنند؟! اگر این اجازه را داده می شود گفت اسلام آزادی عقیده را قبول دارد در غیر این صورت نه! ✍️پاسخ: «إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ثمُ‏َّ لَمْ يَنقُصُوكُمْ شَيا وَ لَمْ يُظَاهِرُواْ عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّواْ إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلىَ‏ مُدَّتهِم إِنَّ اللَّهَ يحبُّ الْمُتَّقِينَ» مگر كسانى از مشركان كه با آنها عهد بستيد، و چيزى از آن را در حقّ شما فروگذار نكردند، و احدى را بر ضدّ شما تقويت ننمودند پيمان آنها را تا پايان مدّتشان محترم بشمريد زيرا خداوند پرهيزگاران را دوست دارد! (8) این آیه استثنایی است بر حکم جهاد با مشرکان. 💠در آیات قبلی حکم جهاد با مشرکان پیمان شکن، با مهلت چهار ماهه، صادر شد، ولی در این آیه نسبت به مشرکانی که پیمان شکنی نکرده بودند، دستور می دهد که بر پیمان خود با آنها پایبند باشید. توجه داشته باشید که نفرموده پس از اتمام مدت پیمان، با آنها نیز بجنگید و آنها نیز مانند پیمان شکنان هستند. 🔹برخی از تفاسیر گفته اند این آیه شامل آن دسته از مردم "بنى كنانة" و "بنى ضمرة" می شد كه نه ماه از مدت آنها باقى مانده بود. 💫همچنین گفته شده که پیامبر اکرم (ص) با مردم "هجر" و "بحرين" و "ايله" و "دومة الجندل" پيمان صلح بستند، و هيچ كدام را تا پايان عمر به هم نزدند و پس از نزول اين سوره هم با آنان جنگ نكردند، و آنها تا زمانى كه آن حضرت از دنيا رفتند برکفر خود باقی بودند‏. (9) توبه، 4. 📚ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏5، ص 9. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=24 🆔 @skquranir 🌱 🥗 🌱 🥗 🌱 🥗 🌱 🥗
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 ⁉️پرسش: من دقیقا نمیدانم که کی روی زخم پاک میشود گاهی زخمی روی صورت پیدا میشود که با شستن زایل نمیشود ولی اگر بکنیم کنده میشود همچنین صله به چه میگویند؟ ✍️پاسخ: اگر زخم را شستشو دهید و دیگر خونی از آن نیاید، پاک می شود و اگر بعد تطهیر در نجس شدنش شک داشته باشید باز هم پاک محسوب می گردد. 👈صله به سلول های پوستی می گویند که وقتی زخم رو به بهبودی است روی آن می بندد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=49450 🆔 @skquranir 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌪⚡️🌷⚡️🌪⚡️🌷⚡️🌪⚡️🌷⚡️🌪 ⁉️پرسش: خداوند قصدش این است که رمین را از کافران پاکسازی و خالی کند: (آيه 70 سوره توبه) در واقع دلیل این پاک کردن زمین از کافران در این ایه بیان شده: « وَقَالَ نُوحٌ رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا...» و نوح گفت پروردگارا هيچ كس از كافران را بر روى زمين مگذار ﴿نوح، ۲۶﴾ در مورد مسلمانان هم چنین حکمی در قرآن بیان شد. سؤال: الآن که بخشی از زمین رو هم کافران گرفته اند اما این کافران این قدر قدرت ندارند که بخواهند کاری علیه ادیان من جمله دین اسلام انجام دهند حالا با این وجود دیگر دلیلی برای پاک سازی نمی ماند؟ ✍️پاسخ: قطعا شرک و کفر، پذیرفتنی نیست و خداوند که خالق هستی است حق دارد برای مخلوقاتش راهی را مشخص کند و دستور بدهد که از این راه تخطی نکنند. ⛔️لذا در این که کفر، باطل است و باید برچیده شود حرفی نیست؛ بنابر این مسلم است که در لوح محفوظ، چنین عقیده ای محکوم است و نزد خداوند پذیرفتنی نیست. 🔥اقوام کافری مانند قوم عاد و ... را خداوند از همان ابتدا که مجازات نکرد. عقل و فطرت را در نهاد آنها قرار دارد. پیامبران را برای راهنمایی آنها فرستاد تا با موعظه و تذکر، راه سعادت را به آنها تعلیم دهند؛ و هزاران نشانه در عالم هستی برای این که انسان متذکر شود و پی ببرد که آفریننده و خالقی دارد. 🌪وقتی همه این مراحل طی شد و حجت بر آنها تمام شد و در همه حال، روشن شد که کافران عناد و لجاجت ورزیده و قصد ایمان ندارند و دیگر زمینه هدایت را در خود از بین برده اند، خداوند آنها را نابود کرد. این ها همه در حوزه خدایی است؛ اما عملکرد ما انسانها با چنین افرادی، مطلب دیگری است. 🌷وظیفه ما امر به معروف و نهی از منکر است؛ و شروع به جنگ و قتال، نیاز به اجازه شارع و صاحب دین دارد و ما نمی توانیم از طرف خود، تصمیم گیری کنیم. روش پیامبران و معصومین(علیهم السلام) نیز همین را می رساند. اسلام فقط با کافر حربی ـ یعنی کسی که کمر به دشمنی با اسلام بسته و دست به اسلحه برده و می خواهد با مسلمانان بجنگد ـ می جنگد. البته جنگ ابتدایی با این کافر حربی هم اختصاص به زمان حضور معصوم دارد. با این حال، آیات جهاد در قرآن، همه ناظر به جهاد دفاعی است، نه ابتدایی. ✨لذا اسلام با کافران دیگر مانند کافر ذمی و کافر معاهد، هیچ مشکلی ندارد، و همان طور که قرآن می فرماید: اکراه و اجباری در دین نیست؛ «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» (1) 1.بقره، 256. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=24 🆔 @skquranir 🌪⚡️🌷⚡️🌪⚡️🌷⚡️🌪⚡️🌷⚡️🌪
🌙🌱🌸🌱🌙 ⁉️پرسش: آیا غسل جنابت و حیض را با هم میتوان با یک نیت انجام داد؟بعد از استحمام میشود با همان غسل انجام شده نماز خواند یا باید وضو گرفت؟ ✍️پاسخ: بله می توان یک غسل انجام داد به نیت جنابت و حیض و با همان غسل هم می توان نماز خواند و نیازی به گرفتن وضو نیست مگر اینکه در این بین وضو باطل شده باشد . (1) 📚پی نوشت: 1. توضیح المسائل مراجع م 389 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=2933&page=2 🆔 @skquranir 🌙🌱🌸🌱🌙
🍁🥀🍁 ⁉️پرسش: الآن که امامان نیستند تا بگویند چه موقع و چگونه باید با مشرکان برخورد کرد؟ معصومین در این مورد چه اجازه ای داده اند؟ ✍️پاسخ: اکنون و در زمان غیبت، دسترسی ما به امام معصوم، از طریق مراجعه به روایات است و در روایاتی که داریم، بیانی نیامده که این مبارزه و قتال مشرکین را به صورت قانون عمومی و کلی درآورده باشد لذا ما نمی توانیم آن را به موارد دیگر سرایت دهیم.🍁🥀🍁 توجه داشته باشید که کافر اقسامی دارد و اسلام فقط با کافر حربی می جنگد یعنی کسی که کمر به دشمنی با اسلام بسته و دست به اسلحه برده و می خواهد با مسلمانان بجنگد، البته جنگ ابتدایی با این کافر حربی هم اختصاص به زمان حضور معصوم دارد.🍁🥀🍁 لذا اسلام با کافران دیگر مانند کافر ذمی و کافر معاهد، هیچ مشکلی ندارد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=24 🆔 @skquranir 🍁🥀🍁
🌾🌿🌾 🌾🌿🌾 🌾🌿🌾 🌾🌿🌾 ⁉️پرسش: اگر در حین غسل کردن و شستن چب و یا راست بدن با اب فشار بالا و تیز مقداری اب به طرف دیگر بدن برسد یعنی در حین شستن مقداری از آن به طرف دیگر بباشد(به علت تیز بود)حکم چیست؟ ✍️پاسخ: در فرض سؤال پاشیدن آب به قسمت های دیگر بدن هنگام غسل مانعی ندارد و اشکالی در صحت غسل ایجاد نمی شود. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=48864 🏴 @skquranir 🌾🌿🌾 🌾🌿🌾 🌾🌿🌾 🌾🌿🌾
🍁🌼🍁 ⁉️پرسش: چرا اسلام باید همه، حرفش را با ضرب و زور شمشیر پیش می برده؟ آیا از اعجاز مهر و محبت خبر نداشته؟🌼🍁🌼 ✍️پاسخ: در مقابل کشتن مسلمانان توسط مشرکان، پیمان شکنی آنهاو اعلام جنگ، مقابله به مثل، برخوردی منطقی است. چگونه است که کشتار و دشمنی مشرکان، موجه و منطقی است ولی دفاع و مقابله به مثل، غیر منطقی و خشونت؟!!! شما از کدام زور و ... صحبت می کنید. جنگهای مسلمانان در زمان پیامبر و ائمه معصومین، جنگهایی بود که بر مسلمانان تحمیل شده بود.🌼🍁🌼 شما اگر تاریخ زندگانی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و تاریخ ظهور و گسترش اسلام را مطالعه کنید متوجه نوع برخورد اسلام با غیر مسلمانان می شوید. پیامبر(صلی الله علیه و آله) که با مشرکان پیمان صلح بسته بودند و اگر مشرکان پیمان شکنی نکرده و مسلمانان را نمی کشتند، این پیمان صلح ادامه داشت، کما این که پیمان صلح با عده ای دیگر از غیر مسلمانان، پس از نزول آیات جهاد با مشرکان، و حتی تا پایان حیات پیامبر(صلی الله علیه و آله) ادامه داشته و باقی بود.🌼🍁🌼 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=24 🏴 @skquranir 🍁🌼🍁
☘️💫☘️ ☘️💫☘️ ⁉️پرسش: اگر بعداز غسل کردن ( جنابت)شامپوی نرم کننده به موها بزنیم آیا برای نماز خواندن باید وضو گرفت؟ مکارم شیرازی ✍️پاسخ: در فرض سؤال بعد غسل نیازی به وضو گرفتن نیست مگر وضو به عللی بعد غسل، باطل شده باشد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=43447 🆔 @skquranir ☘️💫☘️ ☘️💫☘️
🎄☀️🎄☀️ ⁉️پرسش: اسیر کردن زن کافر در جنگ و شوهر دادن او به مسلمان، چه تفاوتی با تجاوز جنسی دارد؟ این کار در چه شرائطی حکم رابطه با کنیز و در چه شرائطی تجاوز محسوب می شود؟ ✍️پاسخ: در این زمینه چند نکته بیان می شود: ✅1. این موضوع اسیر گرفتن زن کافر و کنیز محسوب شدن آن، ناظر به جنگ با کفار است. ✅2. اسیر گرفتن (کنیز) در جنگ، نیاز به اجازه معصوم دارد و بدون آن جایز و مشروع نیست. ✅3. این مورد فقط در زمان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) اتفاق افتاده است. امام علی (علیه السلام) که اصلا جنگ با کفار نداشتند، و بقیه ائمه (علیهم السلام) هم که حکومت در دستشان نبوده است. ✅4. در زمان غیبت، انتقال اجازه آن به فقیه، محل اختلاف است؛ به فرض هم منتقل شود، فقیه باید با در نظر گرفتن مصالح، چنین نظری بدهد، و به نظر می رسد چنین نظری اکنون به مصلحت نباشد. بنابر این، چنین موضوعی باید با اجازه و اذن معصوم باشد و بدون آن جایز نیست و مشروعیت ندارد؛ لذا هر کس بدون اذن معصوم چنین کند، تعدی و تجاوز محسوب می شود. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=24 🆔 @skquranir 🎄☀️🎄☀️
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 ⁉️پرسش: آیا پوستی که از لب بدلیل پوست پوست شدن یا خشکی، کنده می شود نجس است؟ تر یا خشک بودنش تفاوتی دارد؟ اگر پوستی که به لب چسبیده و داره کنده میشه بکنیم، گناه کرده ایم؟ در مورد ناخن چی؟ ✍️پاسخ: هر قسمتی از بدن (پوست لب، گوشه ناخن و...) که با سوزش جدا شود، روح دار هست و بعد از جدا شدن به احتیاط واجب نجس می باشد و تر یا خشک بودنش هم تفاوتی در این حکم نجاست نمی کند. 👈اما در مورد محلی که از آنجا کنده شده، اگر خون نیاید نجس نیست. در مورد اینکه محل هم تر باشد یا خشک، وقتی دو چیز پاک و نجس به هم برخورد کنند اگر رطوبت قابل انتقالی نداشته باشند، چیز پاک نجس نمی شود. ولی اگر رطوبت به مقداریست که از یکی به دیگری منتقل می شود، چیز پاک هم نجس میشه. ✅در مورد گناه هم، اگر انسان ضرری بر بدن خودش بزند بدون اینکه منفعت شرعی یا عقلایی داشته باشد، جایز نیست. مگر اینکه ضرر به حدی کم باشد که از نظر عُرف ضرر محسوب نشود. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24836 🆔 @skquranir 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🍀💫🍀💫🍀💫🍀💫🍀💫🍀💫🍀💫 ⁉️پرسش: در مورد اسیر کردن زن کافر در جنگ و شوهر دادن او به مسلمان، شما نص صریح قرآن را نادیده می گیرید ":" والمحصنات من النساء الا ما ملکت ایمانکم " کجای این آیه تبصره دارد که با اجازه معصوم چنین کاری می شود انجام داد؟ ✍️پاسخ: «وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلَّا ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ» و زنان شوهردار (بر شما حرام است) مگر آنها را كه (از راه اسارت) مالك شده ‏ايد (زيرا اسارت آنها در حكم طلاق است). (1) چند نکته در مورد این آیه: ✅1. آیه شریفه اشاره به اصل "ملک یمین" دارد ولی این که این ملک یمین، چه موقع تحقق پیدا می کند را دیگر نمی گوید، لذا کی تحقق پیدا کردن آن، با امام معصوم است یعنی امام معصوم است که باید اجازه بدهد که مسلمانان مجاز هستند در جنگ، اسیر (کنیز) بگیرند یا نه. ✅2. حکم حرمت ازدواج با زنان شوهردار، اختصاصى به زنان مسلمان ندارد بلكه زنان شوهردار از هر مذهب و ملتى همين حكم را دارند يعنى ازدواج با آنها ممنوع است. ✅3. زن غیر مسلمان، اگر اسلام بیاورد، رابطه اش با شوهر کافرش (در صورت ادامه بر کفر) قطع می گردد، و در رديف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت. لذا با اسلام آوردن، خود به خود، او طلاق داده می شود. ✅4. اسارت نیز همین حکم را دارد. زنان غير مسلمانى كه به اسارت مسلمانان در جنگها درمى‏آيند، اسلام، اسارت آنها را بمنزله "طلاق" از شوهران سابق تلقى كرده، و اجازه مى‏دهد بعد از تمام شدن عده آنها با آنان ازدواج كنند و يا همچون يك كنيز با آنان رفتار شود. ✅5. زنانی که اسیر می شوند: يا بايد به محيط كفر بازگشت داده شوند، که این بر خلاف اصول تربيتى اسلام است. يا بدون شوهر، هم چنان در ميان مسلمانان بمانند، که این هم ظالمانه است. و يا رابطه آنها با شوهران سابق قطع شود و از نو ازدواج ديگرى نمايند. که اسلام این را مناسب تر دانسته و انتخاب کرده است. (2) لذا زن کافری که اسیر شده، زن بدون شوهر محسوب می شود ـ زیرا اسارت به منزله طلاق از شوهر کافر است ـ که پس از گذراندن عده، می تواند با مرد مسلمان ازدواج کند. 📚 1نساء، 24. 2ر.ک: تفسير نمونه، ج‏3، ص 332. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=24 🆔 @skquranir 🍀💫🍀💫🍀💫🍀💫🍀💫🍀💫🍀💫
🍃🌾🍃 ⁉️پرسش: آیا در مورد کنده شدن مو هم همین حکم وجود داره که اگه با درد باشه روح داره و مردار تلقی میشه؟ ✍️پاسخ: مو چنین حکمی ندارد و در هر دو صورت فرض شده (کنده شدن با درد یا بدون درد)، پاک است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24836 🆔 @skquranir 🍃🌾🍃
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷 ⁉️پرسش: خود آیه صراحت دارد که در هنگام جنگ با کفار، و نگفته در زمان پیامبر و نه معصوم ! یعنی شما می گویید که جنگ با کفار فقط در حضور معصوم باید صورت بگیرد؟ اگر معصوم کنیز گرفتن را اجازه ندهد، مخالفت با آیه قرآن است؟ ✍️پاسخ: آیه شریفه، گرفتن اسیر (کنیز) را اجازه می دهد، ولی این که در کدام جنگ اسیر بگیرید و در کدام نگیرید، بر عهده امام معصوم است. لذا آیه شریفه فقط حکم جواز را بیان فرموده، نه حکم وجوب، تا بگوییم در هر جنگی با کفار، باید اسیر گرفت و تخطی از آن حرام است. امام معصوم می تواند بنا بر مصالحی که تشخیص می دهد، در جنگ با کفار، اسیر (کنیز) نگیرند؛ و این مخالفت با آیه نیست. آیات جهاد در قرآن، ناظر به جهاد دفاعی هستند نه ابتدایی، لذا جهاد ابتدایی نیاز به اذن معصوم دارد و بدون آن مشروعیت ندارد. جنگ ابتدایی با کافر حربی، فقط با اجازه معصوم است و هم چنین اسیر گرفتن در آن نیز باید با اجازه معصوم باشد، ممکن است ایشان بنا به مصالحی اجازه ندهند. 👈مطلب دیگر این که معصوم مخالفت با قرآن نمی کند، و در این مورد نیز اگر دقت کنید، معصوم حکم الهی را تغییر نمی دهد، چرا که قرآن فرموده اسیر گرفتن زنان کفار و ازدواج با آنان اشکالی ندارد و جایز است، و نفرموده که واجب است، تا گفته شود رخصت امام معصوم در اسیر نکردن آنان، مخالفت با حکم الهی است. 💠حکم قرآن، حلیت (جواز) است نه وجوب؛ قرآن نگفته در هر جنگی که با کفار داشتید باید (واجب است) زنان را اسیر بگیرید و به ازدواج مسلمانان در بیاورید، بلکه قرآن فرموده ازدواج با زن شوهردار حرام است مگر زن کافری که در جنگ اسیر شده است. بنابر این، قرآن حکم به جواز داده، نه حکم به وجوب، لذا اذن امام معصوم، هیچ مخالفتی با حکم قرآنی ندارد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=24 🆔 @skquranir 🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷
🍁🌼🍁 ⁉️پرسش: آیا برای هدیه دادن به مادر و یا خواهر از پولی که به عنوان نفقه از همسر دریافت میکنم نیاز به اجازه همسر دارم؟ آیا رضایت ایشون لازمه؟ ✍️پاسخ: آنچه که همسر به شما می بخشد و یا نفقه ملک شما است می توانید استفاده کنید و یا هدیه بدهید و اجازه کسی در این باره لازم نیست. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62397 🆔 @skquranir 🍁🌼🍁
🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫 ⁉️پرسش: چرا خدا از طرف خودش حکم صادر نموده و حق زن را نادیده گرفته و گفته تا اسیر شدی، از شوهرت طلاق گرفته ای؟ ✍️پاسخ: خداوند صاحب شریعت است و حق تشریع دارد، و همان طور که زن کافر به محض مسلمان شدن، از شوهر کافرش جدا می شود (در صورت ادامه شوهر بر کفر)، اسیر شدن زن کافر نیز حکم طلاق و جدایی از شوهر کافرش را دارد لذا پس از اسارت، زن بدون شوهر است و پس از عده می تواند ازدواج کند. لذا خداوند حق تشریع دارد و چنین تشریع فرموده که برای کافر بر مسمان هیچ تسلطی پذیرفته نیست و ازدواج زن مسلمان با مرد کافر، نوعی تسلط کافر بر مسلمان است، و خداوند فرموده: «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً»؛ خداوند هرگز كافران را بر مؤمنان تسلّطى نداده است‏. (1) 1.نساء، 141. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🆔 @skquranir 🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ⁉️پرسش: یه وانتی ای هست که سیب زمینی میفروشه. یه سری از سیب زمینی ها که نصفه و نیمه هست رو مجانی میده به هرکی که بخواد. این سیب زمینی فروش آدم درستی نیست. هم کم فروشی میکنه. هم وقتی مشتری میگه یک کیلو بده عمدا دو کیلو میده بدون اجازه!! با این اوصاف آیا اون سیب زمینی های نصف و نیمه حرامه؟ اگه کسی ازش بگیره مشکل داره؟ ✍️پاسخ: اگر سیب زمینی ها برای خودش باشد و صاحب اختیار باشد اشکال ندارد، اما اگر صاحب کار داشته باشد بدون اجازه ایشان جایز نیست. 📚استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62371 🌸 @skquranir 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ⁉️پرسش: اگر زن کافر ی از شوهرش جدا شد یعنی با رغبت جدا شده اما آیا زنی که اسیرشده با رغبت اسیر شده که شما فوری حکم طلاقش را می دهید؟ ✍️پاسخ: وقتی کسی جرمی مرتکب می شود، مسلما مجازات آن به میل و رغبت خودش نیست. کجای این منطقی و معقول است که دشمنی که علنی اقدام به مبارزه و کمک به کشتار مسلمانان می کند و تا آخرین لحظه هم بر عناد و دشمنی خود باقی مانده را پس از اسیر کردن، مجددا آزاد و رها نمود و هیچ مجازاتی برای او در نظر نگرفت؟!! انتظار دارید با چنین شخصی چگونه برخورد شود؟ انتظار ندارید که با تشکر از زحمات او، مجددا او را به شهرش برگرداند؟ لذا دشمنی و وارد جنگ شدن با مسلمانان، مجازات دارد؛ و اگر زن کافر اسیر شود یا باید کشته شود، و یا به کفار برگردانده شود، و یا بدون شوهر بماند و اجازه شوهر کردن نداشته باشد؛ اینها که یا غیر منطقی و یا ظالمانه است، لذا اسلام مناسب ترین راه را انتخاب کرده است که هم زنده بماند و هم شوهر داشته باشد و از طرفی مجازات دشمنی و مبارزه با اسلام را (با اسیر بودن) ببیند. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳 ⁉️پرسش: من و داداش کوچکم مغازه داریم که در آن مشغول کاریم. داداش کوچکم رفیقباز و ولخرجه و حتی سهم درآمد روزانه خودش رو خرج مواد مخدر میکنه با رفیقاش؛ و هیچ علاقه ای به پس انداز نداره. من الان دارم به نیت اینکه پولی برایش پس انداز کنم، روزانه از سهمش ۳۰/۰۰۰ هزار تومان بدون اینکه خودش بفهمه براش میزارم کنار. از طرفی خودم یک حساب دارم تو موسسه بانکی که ماهیانه مبلغی به عنوان سود سپرده به حسابم واریز میشه. الان این پولی را که روزانه از سهم داداشم براش گزاشتم کنار، ریختمش تو اون حساب بانکیم که سود بهش تعلق میگیره. الان من موقعه ای که بخوام پول داداشم رو بهش پس بدم باید سودی که بانک به اون پولش تعلق گرفته رو باید بهش بدم یا فقط اصل پول رو که براش پس انداز کردم رو باید بهش بدم؟ ممنون اگه بگین چه حکمی داره عمل من؟ ✍️پاسخ: 👌سوال شما بسیار سوال خوب و پر کاربردی است.یکی دیگر از موارد مشابه جریان شما پس انداز کردن پول شوهر توسط همسران در منزل است. در واقع سوال شما دو مرحله دارد : ✅1)ایا پس انداز کردن مال دیگران بدون اجازه و اطلاع انها جایز است. ✅2)ایا اگر اموال دیگران را در بانک و امور سود اور دیگری مانند ان سرمایه گذاری کردیم ایا سود حاصله مال صاحب پول است یا مال ما که تلاش کرده ایم و انرا به سوداوری زده ایم؟ 👈اما پاسخ سوال اول :پس انداز کردن مال دیگران: شخصی که اموال او را پس انداز میکنیم یا بالغ است و یا نا بالغ و اگر کسی که اموالش در دست ماست نا بالغ است طبیعتا این اموال را نباید به او بدهیم چون از نظر شرعی ،نابالغ ،محجور است یعنی حق تصرف در اموال خود را ندارد و دخل و تصرفاتش در اموال خودش نافذ نیست این شخص نابالغ هم یا فرزند ماست و ما بر او ولایت داریم (بعبارت دیگر پا ما پدر و پدر بزرگ پدری او هستیم ) و یا نه(یعنی یا غریبه ایم و یا اقوام هستیم ولی پدر و پدر بزرگ پدری او نیستیم): میدانید که فقط پدر و پدر بزرگ پدری بر فرزندان نابالغ ولایت دارند و دیگران ولایتی ندارند. بعبارت دیگر تصمیم گیری در مورد اموال نابالغین بعهده ی پدر و پدربزرگ پدری است که البته باید در صلاح او خرج او کنند یا برایش پس انداز کنند.) پس اگر اموال فرزند نابالغ در دست ماست: اگر پدر و یا پدر بزرگ پدری او هستیم حق پس اندازکردن اموال او را داریم و الا حق تصرف در اموال او را نداریم و باید مال انها را به یکی از این دو نفر(پدر و یا پدر بزرگ پدری او) بدهیم. ⁉️سوال :اگر فرد نابالغی پدر و پدر بزرگ پدری نداشت با اموال او چه کنیم؟ ✍️پاسخ :الحاکم ولی من لا ولی له : ولی فقیه و حاکم شرع ولی کسی است که ولی و سرپرست ندارد و البته حاکم شرع نیز شخص امینی را معین میکند تا با وکالت از طرف حاکم شرع بر امورات این فرزند نابالغ رسیدگی کند(قیم) پس باید ان اموال را به قیم این فرد نابالغ که از طرف حاکم شرع اجازه گرفته و قیمومت او را عهده دارشده و در واقع امین حاکم شرع بر اموال اوست بپردازیم و خودمان حق پس انداز کردن اموال او را نداریم چه مادر او باشیم و چه برادر او یا دیگر دلسوزان او. اما اگر ان فرد که اموالش در دست ماست بالغ است : هر چند فرزند ما باشد یا شوهر باشد ، بدون اطلاع او حق پس انداز کردن اموالش را نداریم ولو معتاد باشد و یا در تصمیم گیری های خود چندان عاقلانه اقدام نمی کند. 👈سوال دوم: اگر با وجود اینکه جایز نبوده ،ولی ما از روی جهل یا خدای نکرده معصیت اقدام به سرمایه گزاری بر روی پول های او کردیم و سود اوری داشت در این صورت این سود را چه باید کرد؟ ✍️جواب : این معاملات در اصطلاح فقه معاملات فضولی نام گذاری شده است: معاملات فضولی در صورتی صحیح است که ان کسی که بر اموال ولایت دارد به ان معاملات رضایت دهد؛ 🌱یعنی در مال نابالغین: پدر و پدربزرگ پدری ،و در صورت نبودنشان قیم رضایت دهد 🌴و در مال بالغین: خود ان شخص که مالک پولهاست( که فرض اینست که بالغ است) باید رضایت دهد به ان معامله ای که سود اوری داشته در این صورت ان معامله ی سود اور صحیح شده و سود را صاحب پول بتمامه مالک میشود؛ اما اگر کسی که بر پولها ولایت دارد و حق تصمیم گیری ان بعهده ی اوست به این معاملات که موجب سود اوری شده رضایت ندهد این معاملات باطل است و سود نیز در ملک سود دهنده برمی گردد.و دیگر تبعات باطل بودن ان نیز دامنگیر کسی که در پولها تصرف کرده خواهد بود. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59209 🌸 @skquranir 🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳
🍂🌻🍂 ⁉️پرسش: زنان و کودکان جرمشان چه بوده که باید اسیر و کنیز شوند؟!🍂🌻🍂 ✍️پاسخ: واضح است که صحبت در مورد هر زن کافری نیست! با کمی دقت روشن می شود که بین زنان کافری که با شوهر کافر و در کفر زندگی می کنند و تجاوز و تعدی به دیگران ندارند، و بین زنانی که علم دشمنی و جنگ را بر پا نموده و با مردان خود برای کشتن مسلمانان و به قصد نابود کردن اسلام، وارد جنگ شده اند، تفاوت زیادی است.🍂🌻🍂 💠اسلام با گروه اول کاری ندارد، ولی مجازات گروه دوم را اسیر شدن و به ملکیت درآمدن قرار داده است. لذا درست است که زنان جنگ نمی کرده اند ولی شرکت در جنگ که فقط به اسلحه دست گرفتن نیست. زنان، پشتوانه کافران در جنگ و به اصطلاح، پشت جبهه آنها بوده و همراه آنان برای مبارزه با مسلمانان از شهر خود خارج شده اند، و این روشن است که مشارکت در جنگ محسوب می شود.🍂🌻🍂 💫با کودکان چه برخوردی باید داشت؟ کشتن و یا زندان کردن آنها که ظالمانه است. لذا اگر صغیر هستند که همراه مادرانشان می مانند. و اگر کبیر هستند، که مانند سایرین با آنها رفتار می شود. این مجازات اگر چه مستقیما به خود آنها بر نمی گردد ولی انتخاب و سوء تدبیر والدین کافر آنها است که این کودکان را به این جا رسانده است.🍂🌻🍂 🌱در ثانی چه بسا راه مسلمان شدن آنها، به غیر از این متصور نبوده است. لذا ظلم مضاعف نیست. 🔹در این شیوه، کودکان در بین خانواده های مسلمان پخش شده و با آشنایی با تعالیم دینی، با اسلام آشنا می شدند. اسلام با بیان تعالیم خود در این زمینه، شیوه صحیح برخورد با آنها را به اعراب تعلیم می داده است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🍂🌻🍂
🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ⁉️پرسش: جهاد ابتدایی پس از فوت پیامبر با اذن معصوم زمان خود (به اعتقاد شیعه) که امام علی بود و در حضور و اذن و رضایت امام علی صورت گرفت پس امام علی را از این امر مبرا نکنید. سکوت علامت رضاست . سکوت بر جنایت مشارکت در آن است . استفاده از موهبات، شراکت در آن است. ✍️پاسخ: جنگهای زمان خلفاء، با اذن و اجازه امام علی(علیه السلام) نبوده است. امام (علیه السلام) نیز در دوران حکومت خود، جنگی با کفار نداشتند. لذا نمی توانید اینها را به معصوم نسبت بدهید. معصومین در آن جنگها شرکت نمی کرده و اجازه هم نمی دادند؛ شرائط تقیه هم جایی برای ابراز مخالفت نمی گذاشته است. مخالفت یعنی مخالفت با خلیفه، و حکومت چنین چیزی را بر نمی تابید. سکوت در شرائط عادی معنایش رضایت و تایید است ولی در شرائط تقیه چنین معنایی ندارد. هر نوع مخالفت معصومین به معنای مخالفت با خلیفه و حکومت محسوب می شده و برای حکومت قابل تحمل نبوده است. آن قدر شرائط بر ایشان تحمیلی بوده که حتی نمی توانستند مواهب حکومت را نپذیرند زیرا معنایش این بوده که به دیگران هم بگویند نگیرید، و این هم مخالفت با خلیفه و حکومت بوده است. وقتی معصوم مجبور است دخترش را به ازدواج کسی که نمی خواهد در بیاورد ولی ابراز مخالفت نکند، معلوم می شود که شرائط تقیه چه قدر سخت و شدید بوده است. بنا بر این، آن جنگها منتسب به معصوم نیست و اجازه و رضایت ایشان را نداشته، لذا مشروع نیست. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊 ⁉️پرسش: در هنگام پس دادن قرض شرط کنیم که یک فاتحه ای برا رفتگانم بفرستد. آیا این نوع قرض دادن صحیح است؟ ✍️پاسخ: اگر منظور شما اینست که:صرفا پیشنهاد و درخواست فاتحه کنیم موقع قرض دادن یا پس دادن قرض، و هیچ گونه الزامی نباشد این جایز است. اگر منظور شما اینست که:موقع قرض دادن الزام کند که علاوه بر بازپرداخت اصل پول، فاتحه ای هم بخواند: این ربا و حرام است. و اگر منظور شما اینست که:موقع بازپرداخت قرض الزام کنیم به خواندن فاتحه: این هم جایز نیست چون قرض گیرنده باید بدون هیچ قیدو شرطی قرض خود را ادا کند و اگر شرطی هم بکند الزامی برای قرض دهنده ندارد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58985 🌸 @skquranir 🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊
🍂🥀🍂 ⁉️پرسش: چرا خدا باید اجازه بدهد همان دوره پیامبر اسلام چنین حکم غیر انسانی (اسیر و کنیز گرفتن) پیاده شود؟ ✍️پاسخ: آن زمان موضوع عبد و کنیز، اصلا غیر انسانی نبوده، بلکه یکی از پایه های ساختار نظام اقتصادی آن زمان را تشکیل می داده است، به گونه ای که اسلام با ورودش به آن سرزمین، اگر می خواست آن را تعطیل کند، موجب اختلال نظام می شد و کسی چنین چیزی را نمی پذیرفت.🍂🥀🍂 تقریبا شبیه این است که کسی اکنون بخواهد مالکیت خصوصی را ممنوع اعلام نماید. بنا بر این، اسلام مبدع و آورنده چنین موضوعی نبوده بلکه موضوع عبد و کنیز، در آن زمان کاملا عادی و متعارف بوده و نمی شده یکمرتبه آن را تعطیل نمود.🍂🥀🍂 اسلام آورنده و مبدع برده داری نیست و چون نمی توانست یکجا و یکمرتبه آن را بر دارد، با تشریع احکام و به تدریج، دایره آن را محدود و کوچک نمود، و در فرصتهای مختلف نیز توصیه به آزاد کردن آنها کرده است. اسلام با بیان احکام برده داری و توصیه های بسیار در آزادسازی آنها ـ حتی در ادای کفارات ـ و تشریع احکامی که سرانجام به آزاد شدن برده منتهی شود، مسیر برچیدن برده داری را طی نموده است.🍂🥀🍂 👈اما مجازات اسیر و کنیز شدن زن کافر: بالاخره چنین زنی چگونه باید مجازات شود؟ یا باید به محیط کفر برگردانده شود، که این برخلاف اصول تربیتی اسلام است. یا در همان محیط اسلام، آزاد باشد، که این عادلانه نبوده و لازمه اش این است که هر مجرمی اطمینان داشته باشد که مجازات نمی شود.🍂🥀🍂 یا باید کشته شود، که این ظالمانه است. یا باید اسیر بماند و برای همیشه بدون شوهر بماند، این هم ظالمانه است. یا باید در جایگاه کنیز، به زندگی ادامه داده و اجازه ازدواج هم داشته باشد. افزون بر این که زندگی در کنار مسلمانان باعث آشنایی او با اسلام می شود و فرزندی هم اگر از او متولد شود مسلمان است.🍂🥀🍂 با توجه به این دو مطلب، چنین حکمی با فضای موجود آن زمان منافات نداشته، و با توجه به موارد مجازات، این حکم مناسب ترین راه برخورد با زن کافری است که بر علیه مسلمانان اقدام به جنگ کرده است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🏴 @skquranir 🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀
🌷🕊🌷 ⁉️پرسش: در نهج البلاغه دیده می شود که حضرت علی(علیه السلام)، عمر را راهنمایی می کند که چطوری به ایران حمله کند. حتی داریم که امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) هم در جنگ زمان عثمان با ایرانیان شرکت داشته اند! در زمان خلافت خود امام علی هم ایرانیان کشتار می شدند! در هیچ حدیثی هم نداریم که امام علی (علیه السلام) این جنگ با ایرانیان رو محکوم کرده باشه حتی زمان خلافت خودش که قدرت دست خودش بود. این جا که دیگر حکومت اموی و عباسی نیست که تقیه باشد و بترسد حرف بزند! ✍️پاسخ: چند نکته: ✅1. ممکن است معصوم با اصل جنگ مشکلی نداشته باشد ـ زیرا حکومت ایران مانع رسیدن تبلیغ اسلام می شد ـ ولی نوع روش و برخورد، مورد رضایت ایشان نبوده است. به بیان دیگر این که، حالا که حاکمیت، حرف شنوی ندارد و می خواهد حمله کند، پس بهتر است به گونه ای باشد که منفعت اسلام بیشتر تامین می شود، لذا اگر چه جنگ مشروعیت ندارد ولی پیروز شدن مسلمانان بهتر از شکست خوردن آنها است. ✅2. حضور امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) در جنگ با ایران را فقط طبری نقل کرده که آن هم اطمینان آور نیست زیرا: اولا: تاریخ طبری از اغلاط تاریخی ـ و گاه با اهداف خاص مذهبی ـ خالی نیست، و نمی توان به آن اعتماد كرد، مگر شواهد دیگری هم در آن قضیه وجود داشته باشد. ثانیا: در تاریخ آمده كه امیرالمؤمنین(علیه السلام) در جنگ های زمان خودشان ـ كه یقینا مراعات همه جوانب و احكام مقررات جهاد اسلامی می شده، به خلاف جنگهای خلفا كه احیانا تخلفاتی هم داشته است ـ امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) را هرگز به قلب سپاه دشمن نمی فرستاده و مراقب سلامتی آنها بودند. با این حال، چگونه ممكن است اجازه بدهند آنها در جنگ هایی شركت كنند كه اهداف و ارزشهای اسلامی با شوائب دیگری هم درآمیخته بوده است. ✅3. ادعای کشتار ایرانیان در زمان حضرت، گزافه و باطل است. ✅4. در زمان حکومت حضرت هم تقیه بوده است. حضرت حتی نتوانستند نماز تراویح را بردارند. و این خود نشان می دهد که شرائط تقیه چه قدر زیاد بوده است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🌷🕊🌷
🌿🥗🌿🥗 ⁉️پرسش: آیا اگر فردی بخواهد پولی به ما بدهد( مثلا هدیه یا دستمزد یا جایزه یا به طور مشروع قرعه کرده و به ما میدهد) لازم است از او بپرسیم این پولی که به ما میدهی از راه حلال به دست آورده ای یا حرام؟ اگر جواب منفی است آیا این اجماعی فقها است؟ چون احتیاط همیشه بهتر است. مراجع: آیات عظام وحید خراسانی_ سیستانی ✍️پاسخ: در هر معامله ای وظیفه ی ما آنست که در بازار مسلمین، بنا را بر صحت بگذاریم. یعنی بنا را بر این بگذاریم که کسی که جنسی را میفروشد واقعا مالک آنست و اگر به ما هدیه میدهد از راه مشروع و حلال بدست آورده است و در این مطلب در بین فقهای عظام اختلافی نیست. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59001 🌸 @skquranir 🌿🥗🌿🥗