eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.7هزار دنبال‌کننده
660 عکس
404 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ تاملی در پدیدارشناسی سلبریتی به بهانه پویش me too: بررسی تحلیلی_انتقادی مثلث سلبریتی، فرهنگ، رسانه 🔹اخیرا شاهد کلیپی بودم از لایو (اندکی قدیمی ظاهرا) یکی از هنرمندان طنزپرداز که این آقا در رابطه با سینما عبارات تامل برانگیزی را مطرح نمود که شاه بیت آن این بود: اساس سینما از فساد است. 🔸در ادامه نیز از و اخلاقی عجیبی سخن گفت که بنظر می‌رسد با توجه به جوی که برخی هنرمندان به اصطلاح در فضای مجازی پیرامون فساد در پشت صحنه سینما راه انداخته اند، جای بررسی و پیگیری هم دارد. 🔹بعنوان کسی که دغدغه فرهنگی در شناخت پدیده ها دارم این سوال را مطرح می کنم: ⁉️سلبریتی چیست و کیست و چطور می‌شود فراز و فرود این پدیده را تحلیل نمود؟ اساسا در نسبت با بدنه جامعه، سلبریتی باعث پیشرفت فرهنگی است یا آسیب زا بوده و باید تبیین و تحلیل جدی تری صورت بگیرد؟ ⁉️چرا این پدیده به شرایطی می رسد که انتحاری عمل کرده و دست به خودزنی می‌‌زند و پویش me too راه می‌اندازد و با کاور مبارزه با فساد و افشاگری در سینما، پرده دری می‌کند و قبح و تعرض را از بین می‌برد؟ ⁉️چرا مقوله ای که قرار بود سکوی ترویج و توسعه مفاهیم و معانی متعالی باشد، در چرخه تکرار و بازتولید، تبدیل به صنعت می‌شود و بالادست مفاهیم قرار گرفته و بر معانی سایه می‌اندازد؟ 🔹پیت وارد در کتاب خدایان بدکردار (ترجمه: دکتر احسان شاه قاسمی) از قول روجک، را به سه گونه تقسیم می کند: نسبت دار، بدست آمده و منتسب... 🖊علیرضا محمدلو، کارشناس رسانه و فرهنگ مشروح یادداشت: v-o-h.ir/?p=43782 🆔 @andisheengelabi
📝چرا تبلیغات این همه برای اقتصاد رسانه مهم است؟ 🔹تبلیغات موتور رشد است. باعث می شود کالاهای نو بتوانند وارد بازار شوند و ما از وجود آنها آگاه شویم. با موفقیت های بیشتر محصولات، شرکت های بیشتری تمایل به معرفی گستره بیشتری از محصولات خواهند شد. ♦️این شرکت ها به جیب پول می ریزند و آنها هم این پول ها را به رسانه ها می دهند. رسانه ها با رشد خود، اطلاعات و سرگرمی بیشتری به ما عرضه می کنند. شمار بیشتری از ما زمان بیشتری را با رسانه ها می گذرانیم و این، تقاضا برای پیام ها را بالا می برد. ما در معرض های بیشتری قرار می گیریم و بیشتر ممکن است کالاهای تبلیغ شده را بخریم. 🔸چرخه پول از ما آغاز می شود، برای محصولات تبلیغ شده هزینه می شود، به سازندگان آن محصولات می رسد، به جیب شرکت های آژانس های تبلیغاتی می رود و نهایتا از آنجا به رسانه ها می رسد. 🔹تبلیغات هر سال سرعت این چرخه را بیشتر و بیشتر می کند. اگر ما محصولات تبلیغ شده را نخریم، این چرخه کم کم کند می شود و می ایستد. برداشتی از کتاب اثر 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
📸ببینید| طعنه به نظام با یک تکنیک ژورنالیستی و پیام هرمنوتیکی 🔹عبارت مشهوری وجود دارد که نسبت عکس به متن، مثل نسبت لحن به لفظ است. گاهی برای نقد یک محتوا، با تغییر لحن و لهجه آن اثر، ضدش را بازتولید می‌کنیم و در مکتوبات هم می‌توانیم با انضمام یک عکس معکوس به خبر، متن پیام و محتوای خبر را به نقد بکشیم. روزنامه هم از این تکنیک برای انعکاس یک سوژه روز بهره برده و با پارادوکس ‌خوانی متن و عکس، وضعیت امروزی را به چالش کشیده است. 🔹برداشت هایی که می‌شود از این مدل ژورنالیستی داشت، انتقاد از حادثه تصادف ریلی با بهره بردن از فرمایش مقام معظم‌رهبری و در یک لایه دیگر، ارائه تناقض در وضعیت حاکم بر جمهوری اسلامی و است و در لایه سوم، به چالش کشیدن ماتن پیام و شخص ولی فقیه است که عبارت از ایشان صادر شده و بنوعی طعنه بر مالک مدعاست. یک ماساژ پیام و سه لایه نقد هرمتوتیکی که از قضا هر سه نیز برداشت می‌شود. 📎گفتنی است که این روزنامه در حادثه مشابه(قطار تبریز-مشهد ۵ آذر ۹۵) که در زمان دولت مطبوع خودشان اتفاق افتاد، در ضمن تیتری کاملا فرعی به آن حادثه پرداخته بود! ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
🎯 شبکه‌های اجتماعی قادرند تصویر ذهنی‌ ما را از خودمان دگرگون کنند 📍شبکه‌های اجتماعی بدون تردید فواید زیادی داشته‌اند و دنیای ما را به شکل بی‌سابقه‌ای متحول کرده‌اند. بااین‌حال، پژوهشگران علوم اعصاب، هشدار می‌دهند که ما هنوز درک دقیقی از تاثیر بر سلامت روانمان نداریم و باید همچنان احتیاط پیشه کنیم. از نظر آ‌ن‌ها شبکه‌های اجتماعی با مشوش کردن دریافت‌های ما از واقعیت و ایجاد تصوراتی ساختگی از دنیای پیرامونمان ما را در مخصمه‌ای گرفتار می‌کنند:‌ یا پیوسته باید اوضاع جهان را مطابق تصورات جدیدمان تغییر دهیم یا خطر افسرده‌شدن و ناامیدشدن را به جان بخریم. آیا راه‌حلی وجود دارد؟ 🔖 ۳۵۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۲ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://tarjomaan.com/neveshtar/10585/ 🆔 @andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آینده فناوری از زبان سازندگان آن 🔸آیا میتوان این فناوری را کنترل کرد؟ 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ، سریالی است که اخیرا وارد بازار تماشای شبکه خانگی شده و توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این به کارگردانی محمد کارت وارد گود شده که در کارنامه خود، ساخت فیلم شنای پروانه برنده چندین سیمرغ بلورین ۹۸ را دارد. 🔻 و بچه خور و خونمردگی و ذره بین هم از کارهای کوتاه و نیمه بلند و مستند این جوان بوده که جوایز متعددی را در جشنواره‌های مختلف درو کرده و رزومه خوبی را برای این کارگردان ثبت نموده‌اند. 🔺بدون اینکه روایت داستان را بازگو کنیم و همچنین به جهت مبتلا نگشتن به خطر (لو رفتن داستان) و صرفا جهت ارائه یک تحلیل فرهنگی،رسانه ای، نکاتی را تقدیم می‌کنم 👇 🆔 @andisheengelabi
🎥 سریال یاغی، بحران هویت و ده نکته توصیفی_انتقادی 🔻 و موضوع اصلی غالب فیلم‌های کارت، مردم پایین شهر و معضلاتی چون فقر و اعتیاد و کارتن خوابی بوده و در این سریال نیز سراغ همین سوژه ولی با زاویه نگاهی متفاوت تر رفته است. 1️⃣ داستان مساله هویت است که گریبان بچه‌های پایین شهر و خصوصا داستان به نام جاوید را گرفته که در به در به دلایلی که در سریال خواهید دید، دنبال شناسنامه می‌گردد که هم پله ای برای تحقق آرمانش باشد و هم او را از وضعیت اسفبار در آورد. 2️⃣برجسته کردن این نکته که فضای نابرابر، باعث رقم خوردن قماربازی، ، ، و سرانجام بی‌هویتی می‌شود را در تصویرسازی و انتخاب لوکیشن و نماهای بلند سریال شاهد هستیم. 3️⃣ علی شادمان در نقش جاوید، به دنبال کسب ، متوجه می‌شود که شناسنامه برای این منظور کافی نیست و بایستی شخصیت داشته باشد تا به خود که دختری بنام “ابرا” است برسد... 4️⃣ در این سریال میان طبقه و ، قشر سومی (شارلاتانیزم) را به تصویر می‌کشد که با ابزار کودکان کار و بچه‌های بی‌پناه و گنده‌لات بازی و نوچه پروری، طبقه غنی را تَلکه کرده و به اصطلاح تیغ می‌زند. 5️⃣ در طول داستان، مفهوم بشدت زخمی می‌شود. تمامی پدر و مادرها و حتی عمه و دایی های داستان بدلیل بداخلاقی، بی توجهی، فقدان، بی عاطفگی و حتی بی‌فرهنگی برچسب منفی می‌خورند و تصویر سیاهی از خانواده به مخاطب منتقل می‌شود. 6️⃣ تصویر مخدوش دیگر، قانون و شهر است. پلیسی که یا در تعقیب متخلف، مستاصل می‌شود یا در می‌آید و یا اینکه توان اثبات جرم را نداشته و کمکی به حال شهروندان در احقاق حقوقشان نمی‌کند. 7️⃣ تصویر دیگری که منفی و مانع به نمایش در می‌آید، مقوله و گزاره‌ها و نشانه‌های است. شخصی که برای فوت‌شده ها تلقین و قرآن می‌خواند و یا عمه ای که اهل و مسجدی است ولی مانع رسیدن قهرمان داستان به منظورش می‌شود و بعد از اینکه مجبور به آزمایش DNA شد نیز مدعایش دروغ ازآب درآمده و اینطور برداشت می‌شود که یک شخصیت و مسجدی مال یتیم خور بوده و ورثه را از ارثش محروم کرده بود. 8️⃣ محمد کارت در برخی از فیلم و سریال هایش شخصیت اول داستان را در لحظات متعددی به بهانه اصلاح سر یا کشتی گرفتن یا… بدون پیراهن و شلوار و عرفی نشان می‌دهد که جواد عزتی با نقش حجت، در شنای پروانه و علی شادمان با نقش جاوید در این سریال، در تایید این مساله به چشم می‌خورند. استدلال کارگردان در بازی با برخی خطوط قرمز و ، چه بسا باورپذیر نشان دادن کاراکتر اصلی و القای مفهوم صداقت و بی‌شیله پیله نشان دادن اوست که جای تامل دارد! 9️⃣ نگاه ترحم آلود مدیریت با بازی پارسا پیروزفر به جاوید، پیامی جز تحقیر و نگاه از بالا به پایین ندارد. خریدهای طناز طباطبایی، همسر پارسا پیروزفر در سریال برای جاوید که به جهت تغییر شخصیت او و آماده شدنش برای ورود به دنیای جدید و حرفه‌ای صورت می‌گیرد، نسبت تحقیرآمیزی میان فقر و غنا ایجاد می‌کند. در واقع محبتی که توام با کرامت نیست و نگاه های عاقل اندر سفیهی که سر سفره به نحوه غذاخوردن جاوید دارند و نوع ادبیات تعاملی‌شان و چاکرم گفتن ها و سوتی‌های متعدد زبانی جاوید، نشانه‌هایی بر این مدعاست که نسبت فقیر و غنی نبوده و شکاف فقر و غنا را علاوه بر بحث مالی، بعد شخصیتی می‌بخشد. 0️⃣1️⃣ که بعد بزرگسالی بعنوان مددجو تحت تربیت شارلاتانیزم قرار می‌گیرد و به نفع همان باند و در محیطی مملو از اعتیاد، دست به دزدی از بیت المال هم میزند و بر روی تشک کشتی، سر برد و باختش و شرط‌بندی می‌شود تا نانی درآورد، تصویری از بحران هویت به نمایش می گذارد و فرار توام با عشق او با ابرا نیز، فرار به سمت تثبیت و تاسیس هویت جدید بوده که البته به مانع برخورد می‌کند. 🔺وقتی از ویژگی های عصر جدید، افول های فراگیر همچون روشنگری و لیبرالیسم و مارکسسیم را بر می‌شمارد و سبقت گرفتن ارزش‌های محلی و خرده روایت‌ها را مطرح می‌کند، ناظر بر بحرانی است که شامل علم و دین و قانون و اخلاق و خانواده نیز می‌شود که در این سریال به وضوح شاهد این مختصات هستیم. ✍️علیرضا محمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه مشروح یادداشت: 🌐 https://v-o-h.ir/?p=43848 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نسبت خانواده، جمعیت و تمدن چیست؟ 🔻اشپنگلر درباره آینده بشر غربی چه گفته و انسان ۲۰۲۲ چرا یک تلقی می‌شود؟ 🔸چرا مفهوم در قانون آمریکا به قهقهرا رفت و حذف شد؟ 🆔 @andisheengelabi
📝روزنامه های بیطرف 🔸استفاده از بی طرفی به عنوان استانداردی برای امری ناواقع گرا است. 🔹 روزنامه نگاران هرگز نمی توانند بی طرف کامل باشند. حتی وقتی تلاش می کنند از سوگیری هایشان تأثیر نپذیرند، نمی توانند همه های خود را بشناسند و این سوگیری های ناخودآگاه در جهتی عمل می کند که شیوه های آنها درباره تصمیم های پرشمار روزانه خود را شکل دهند. 🔹تصمیم درباره اینکه چه چیزی را پوشش دهند، چه نوع اطلاعاتی را جمع کنند، چقدر گرد آورند و چگونه پژوهش خود را به یک داستان بدل کنند. 📚منبع: کتاب سواد رسانه، نوشته جیمز پاتر 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔 @andisheengelabi
13.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎نقش و اهمیت جنگ روایت ها در سلاخی تاریخ 🔻"عدم‌انتقال‌تجربه سیاسی" و "کودک‌شدن‌مردم" 🔻"رضاشاه روحت شاد"چگونه تولید شد؟ 🔻سلاخ‌ترین و دهشتناک‌ترین رژیم جهان کدام رژیم بود؟ ▫️اطلاعات(روزمره سازی) می‌کند ولی روایت سازی و قصه پردازی، تجربه تاریخی را منتقل می‌کند. ▫️نقش آموزش و پرورش در این در ذهنیت کودکان ما چیست؟ 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جنگ روایت‌ها چگونه در رسانه محقق می‌شود؟ 🔸وقتی از قدرت رسانه می‌گوییم دقیقاً از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ 🔹چرا می‌گوییم سواد رسانه از نان شب هم واجب‌تر است ؟! 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
نسبت رسانه و فرهنگ و آسیب های اجتماعی 📌 نظیر گاردریل و نرده های فلزی افزایش پیدا کرده است. 🔺خبری بود که از زبان مدیر کل حمل و نقل عمومی و شهرداری تهران شنیده شد. 🔺اگر کامنت های ذیل این پست را مرور کنید، درصد زیادی این مساله را با سریال که اینروزها در شبکه خانگی پخش می‌شود مرتبط دانسته یا شبیه سازی کرده اند. 🔹اینکه آیا بازتاب و انعکاس مسائل اجتماعی است یا مسائل اجتماعی بدلیل رسانه، شتاب بیشتری پیدا می‌کنند، ضرورت درک این نسبت میان رسانه و فرهنگ و جامعه را بیشتر مورد توجه قرار داده و لازم می سازد که نسبت به روایت های رسانه‌ای توجه جدی تری داشته باشیم. 🔸چه بسا با همین ضریب تاثیر، محورهای مثبت و ارزش‌های دینی و فرهنگی را نیز در ، عمق ببخشیم و با سرعت بالایی به سطح فرهنگ سازی برسانیم. 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جنبشme too، بازتابی از هزارتوی فاسد سینما سال ۱۳۹۷، فیلم سینمایی در سینمای ایران اکران شد که مفهوم مرکزی اش خیانت بود.بقدری در این مفهوم، افراط صورت گرفت که تمامی کاراکترهایش را آلوده کرد و هر بازیگری در طول فیلم، مرتکب چند گردید. عشق های فانتزی، فردیت های حاد و تنهایی های مزمن، پلیس همیشه جامانده و رسانه‌ لوده و کم خاصیت، خانواده های آشفته و درمانده، تکثیر و تقویت پارانوئید و بدگمانی از مقولاتی بودند که در جریان فیلم به تجربه بصری مخاطب افزوده میشد. سر همین فیلم، مثل خیلی از جوایز خارجی که برای فیلم های سیاه ایرانی تعلق میگرفت، شهاب حسینی برنده جایزه سانفرانسیسکو در بخش مردان شد که البته همین بازیگر، بارها و بارها نشان داد که مدافع نام ایران و هویت مذهبی اش بوده و با اهدای جایزه بین المللی اش به محضر حضرت ولی‌عصر، صدای اپوزیسیون و طراحان و سربازان جنگ روانی را درآورد. شهاب حسینی همین سال پیش نیز از وضعیت سینما برائت جست و با ادبیات آکنده از حریت و معنویت که یاد اباعبدالله الحسین را هم با خود همراه نمود، علیه سینما تاخت که حکایت از وضعیت بغرنج سازمان سینمایی کشور داشت. حال که جنبشی تحت عنوان me too شکل گرفت که بیشتر به خودزنی شبیه بود و افشاگری علیه تعرض جنسی به زنان در سینما را یدک می‌کشید، یاد آن هزارتوی پر از خیانت افتادم و اینکه سینمای ما تعمیم یافته و بازتاب فسادی است که از درون ذهن و قلب عده ای به بیرون منعکس می‌شود. اینکه کارگردان و نویسنده ای، ذهن جنسیت زده ای داشته باشد، فیلم و اثر او نیز جز هزارتوی سیاه و لبریز از خیانت نخواهد بود. 🆔 @andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پادکست علوم شناختی/برنامه اول_بخش تاریخ ۱۴۰۱/۳/۲، در ، پیرامون علوم شناختی و راهبردهای نفوذ، گفتگویی داشتیم که خدمتتون تقدیم می‌کنم. 🔹در این برنامه، دکتر داودی کارشناس ارشد علوم شناختی، پنج ساحت برای نفوذ مطرح کردند و بنده نیز از برجسته بودن بعد شناختی و معرفتی ماجرای نفوذ و سلسله مراتب آلودگی در این مساله، ارائه بحثی انجام دادم... 🔉برنامه بیست‌و‌چهار و یک‌دقیقه 🆔@asre_tabyin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پادکست علوم شناختی/برنامه اول_بخش تاریخ ۱۴۰۱/۳/۲، در ، پیرامون علوم شناختی و راهبردهای نفوذ، گفتگویی داشتیم که خدمتتون تقدیم می‌کنم. 🔹در این برنامه، دکتر داودی کارشناس ارشد علوم شناختی، پنج ساحت برای نفوذ مطرح کردند و بنده نیز از برجسته بودن بعد شناختی و معرفتی ماجرای نفوذ و سلسله مراتب آلودگی در این مساله، ارائه بحثی انجام دادم... 🔉برنامه بیست‌و‌چهار و یک‌دقیقه 🆔@asre_tabyin
📝رسانه ها چگونه اولویت های زندگی ما را ایجاد میکنند؟/ چرا برخی از مفاهیم و اخبار در نظر ما کمرنگ میشوند و برخی پررنگ؟ 🔹 قبلا رسانه‌های خبری سنتی یک رویداد را پوشش می‌دادند و داستانهای خود را به شیوه‌ای بسیار همانند ارائه می‌کردند. 🔸بنابراین، اگر شما هر روز می خواستید درباره یک رویداد ملی یا بین‌المللی مطلع شوید، مهم نبود اخبار شبانگاهی کدام شبکه را تماشا کنید یا یک روزنامه روزانه را بخوانید؛ درهرحال، شما در معرض یک داستان قرار می گرفتید. 🔹این الگو باعث شد پژوهشگران مشاهده کنند که هر روز با تصمیم گیری درباره اینکه چه چیزی را پوشش دهند و چه چیزی را نادیده بگیرند، را تعیین می کنند. 🔸این گزینش و تأکید باعث تعیین اولویت می شود؛ یعنی، مردم آنچه را رسانه ها بر آن تأکید می کنند به عنوان مهم ترین چیز می پذیرند. 📚منبع؛ اخبار چگونه دستور مدنی برای ما شکل می‌دهند؟ نوشته مک کامبز و رینولدز، (۲۰۰۹). 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نقش شبکه‌های اجتماعی در جنگ روسیه و اوکراین 🔹هیدی کار (Heidi carr) استادیار دانشکده ارتباطات دانشگاه میامی می‌گوید: جنگ اوکراین نشان داد که تا چه اندازه می‌توانند بر برداشت مردم جهان از واقعیت‌های میدانی تاثیرگذار باشند. او می گوید: ، بیش از آنکه در میدان های نبرد باشند، پشت کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند جریان دارند و برنده کسی است که نبض شبکه های اجتماعی را در دست دارد. 🆔 @andisheengelabi
با مشارکت فرهنگسرای رسانه برگزار می‌کند؛ یکشنبه ۲۹ خرداد از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۰۰ با موضوع روایتگری صحیح رسانه‌های گروهی برای تحقق جهاد تبیین 🔹با حضور : حجت الاسلام دکتر علیرضامحمدلو، دکتر عباس محمدیان، رئیس سازمان بسیج رسانه کشور 🆔@asre_tabyin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پادکست علوم‌شناختی/ جلسه دوم_بخش در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۴، در رادیو ، پیرامون علوم شناختی و پدیده نفوذ نقطه ای، خطی، ترکیبی گفتگویی داشتیم که خدمتتون تقدیم می‌کنم. کارشناسان برنامه، دکتر داودی، دکترعلیرضامحمدلو و مجری کارشناس برنامه؛ دکتر نصیری 🔈برنامه بیست و چهار و یک دقیقه 🆔 @andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پادکست علوم‌شناختی/ جلسه دوم_بخش در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۴، در رادیو ، پیرامون علوم شناختی و پدیده نفوذ نقطه ای، خطی، ترکیبی گفتگویی داشتیم که خدمتتون تقدیم می‌کنم. کارشناسان برنامه، دکتر داودی، نصیری و علیرضامحمدلو 🔈برنامه بیست و چهار و یک دقیقه 🆔 @andisheengelabi
تیپولوژی سه گانه در باب رسانه خوان ها تیپ اطلاعات محور: برخی بشدت عاشق خبرند و در پی اطلاعات و داده بیقرارند. اینکه چه کسی چه گفت برایشان بسیار اهمیت دارد و کارکرد اصلی این پیگیری مجدانه، اشباع حس کنجکاوی و قدرت نقل خبر بالا برای صاحبان چنین روحیه و تیپ رفتاری است. هستند و انسان مطلع در پیشانی آنها نقش بسته است و به دلیل فقدان مبانی، تحلیل درست و واقع نمایانه ای ندارند و دچار نزدیک بینی یا دوربینی های بد موقع می شوند. تیپ دانش محور: برخی برایشان دانش رسانه ای مهم است و کبریات و قواعد رسانه ای را بشدت دنبال می کنند و هیجان شناختی بالایی دارند. عمده کتاب های در باب رسانه و ارتباطات را خریده و خوانده اند و قافله دانش را رهروی قدران و جدی هستند و دغدغه چگونه گفتن ها را دارند. این تیپ رفتاری نیز دانشمندانی با پرستیژ و دیسیپلین بالا به شمار می آیند و از سر هیجان شناختی و نداشتن داده های کافی در تحلیل مسائل، چه بسا در و خطاهای شناختی ناشی از ضعف در مساله شناسی گیر افتاده اند. تیپ مساله محور: برخی از رسانه دان ها و خبرخوان ها به معنای واقعی، هم قواعد رسانه ای و راهبردها را خوب بلدند و هم دیتا و اطلاعات کافی جهت آنالیز و ارزیابی در چنته دارند و اساسا در رسانه به دنبال حل مساله هستند. دچار افراط و تفریط در خوانش رسانه ای نمی شوند و کمتر هیجانی شده و واکنش های تکانشی و آنی ندارند. نه جبران ضعف خودکم بینی و از طرفی ارائه دانش برایشان یک رسالت به شمار می آید نه یک پرستیژ و افزایش شخصیت و سرمایه اجتماعی. ✅این تیپ رفتاری سوم، اطلاعات را با نگاهی قاعده مند و چینشی پازل گونه و حتی الامکان متصل باهم و شبکه ای مطالعه می کنند. از آنجایی که صرف مطالعه اخبار باعث کاشت روحیه انفعالی و اقدام انعکاسی می شود، هر متنی را با فرامتن و زیرمتن آن ضرب نموده، چیستی و منبع خبر، چرایی و عقبه خبر و چگونگی و قواعد حاکم بر خبر را به تفاهم می رسانند و جمع بندی دقیق تری برای کنشگری فعال در اتمسفر رسانه ای طراحی می کنند تا از مارپیچ مصرف کننده های ساکت و مقلد رسانه ای به در آیند. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin
پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی: رسانه از اضلاع تمدن سازی است/ جهاد تبیین دکترینی برای وضعیت امروز رسانه برنامه «عصرانه مطبوعات» رادیو گفت‌وگو با موضوع روایت گری صحیح رسانه های گروهی برای تحقق و با مشارکت فرهنگ سرای رسانه و با حضور حجت‌الاسلام دکتر علیرضا محمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی به روی آنتن رفت. حجت الاسلام محمدلو از رسانه به عنوان یکی از اضلاع تمدن ساز یاد کرد و گفت: جهاد تبیین یک برای وضعیت امروز رسانه های کشور است تا از حالت انفعالی به و کنشگری شیفت کنند. ادامه خبر در لینک http://seda.ir/sh/?4169623 🆔@asre_tabyin
🔎چیستی و فرایند زیست خبری سالم و ایده‌آل! 🔸در مواجهه با اخبار روزمره، با سه گروه از مردم مواجه هستیم که از تعداد گروه نخست باید کاست و کمیت گروه دوم و کیفیت گروه سوم را باید افزایش داد. 1⃣رسانه‌خوان ها: این گروه بیشتر به دنبال پرسه‌زنی و هستند و فقط می‌خوانند و متعجب می‌شوند و فوروارد می‌کنند. 2⃣رسانه‌دان ها: این صنف هم می‌خوانند و هم تحلیل می‌کنند. دروازه‌بانی خبر از ویژگی های این صنف از اهالی رسانه است. 3⃣رسانه‌بان ها: این افراد هم می‌خوانند، هم تحلیل و دروازه‌بانی خبر انجام می‌دهند و هم در پی جریان سازی و هستند و به اصطلاح، رصد و محیط بانی هم می‌کنند. 🔹برای این هدف، در گام نخست، مکث و تامل و تفکر درباره چیستی و چرایی خبر هنگام مواجهه اولیه و در گام بعدی را با جستجوی ساده از منابع اصلی یا جستجوی معکوس در مواقع عکس و فیلم بایستی در دستور کار قرار دهیم. 🔸در همین رابطه گفتنی است اگرچه بیش از 60 جلد کتاب نوشته ولی اغلب دانشجویان ارتباطات وی را با جمله معروف که در سال 1940 نگاشت ، می شناسند: چه کسی ، چه چیزی را ، از چه مجرایی ، و به چه کسی و با چه تاثیری می گوید. 🔹در مواجهه با هر متن یا پیام رسانه‌ای در عصری که به و اشباع اطلاعاتی مبتلاست و راست و دروغ مخلوط شده و اخبار جعلی(disinformation) قدرت مانور بالایی یافته اند، مکث، تحلیل و راستی‌آزمایی فرایند زیست سالم و مصرف مناسب به شمار می‌رود. 🔸این فرایند، صرفا سنگ محکی برای خبر درست از غلط نیست و حتی برای تشخیص خبر خوب از خبر بد نیز بکار می‌رود. با اینکه در عصر رسانه دچار تحول جدی شده و معرفت از حالت عمودی بدیهی_نظری، بصورت افقی و شبکه‌ای درآمده و انسجام‌ اطلاعاتی جایگاه مبناگرایی معرفتی را تنگ کرده است، اما همچنان می‌توان از ساحت معرفت و حقیقت دفاع نمود و رژیم مصرف سالمی را تجربه کرد. ✍علیرضا محمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔@asre_tabyin