📸ببینید| طعنه به نظام با یک تکنیک ژورنالیستی و پیام هرمنوتیکی
🔹عبارت مشهوری وجود دارد که نسبت عکس به متن، مثل نسبت لحن به لفظ است. گاهی برای نقد یک محتوا، با تغییر لحن و لهجه آن اثر، ضدش را بازتولید میکنیم و در مکتوبات هم میتوانیم با انضمام یک عکس معکوس به خبر، متن پیام و محتوای خبر را به نقد بکشیم.
روزنامه #جمهوری_اسلامی هم از این تکنیک برای انعکاس یک سوژه روز بهره برده و با پارادوکس خوانی متن و عکس، وضعیت امروزی را به چالش کشیده است.
🔹برداشت هایی که میشود از این مدل ژورنالیستی داشت، انتقاد از حادثه تصادف ریلی با بهره بردن از فرمایش مقام معظمرهبری و در یک لایه دیگر، ارائه تناقض در وضعیت حاکم بر جمهوری اسلامی و #نقد_گفتمانی است و در لایه سوم، به چالش کشیدن ماتن پیام و شخص ولی فقیه است که عبارت از ایشان صادر شده و بنوعی طعنه بر مالک مدعاست.
یک ماساژ پیام و سه لایه نقد هرمتوتیکی که از قضا هر سه نیز برداشت میشود.
📎گفتنی است که این روزنامه در حادثه مشابه(قطار تبریز-مشهد ۵ آذر ۹۵) که در زمان دولت مطبوع خودشان اتفاق افتاد، در ضمن تیتری کاملا فرعی به آن حادثه پرداخته بود!
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
🎯 شبکههای اجتماعی قادرند تصویر ذهنی ما را از خودمان دگرگون کنند
📍شبکههای اجتماعی بدون تردید فواید زیادی داشتهاند و دنیای ما را به شکل بیسابقهای متحول کردهاند. بااینحال، پژوهشگران علوم اعصاب، هشدار میدهند که ما هنوز درک دقیقی از تاثیر #شبکههای_اجتماعی بر سلامت روانمان نداریم و باید همچنان احتیاط پیشه کنیم. از نظر آنها شبکههای اجتماعی با مشوش کردن دریافتهای ما از واقعیت و ایجاد تصوراتی ساختگی از دنیای پیرامونمان ما را در مخصمهای گرفتار میکنند: یا پیوسته باید اوضاع جهان را مطابق تصورات جدیدمان تغییر دهیم یا خطر افسردهشدن و ناامیدشدن را به جان بخریم. آیا راهحلی وجود دارد؟
🔖 ۳۵۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۲ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/neveshtar/10585/
🆔 @andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آینده فناوری از زبان سازندگان آن
🔸آیا میتوان این فناوری را کنترل کرد؟
#آینده_پژوهی
#رسانه
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #یاغی، سریالی است که اخیرا وارد بازار تماشای شبکه خانگی شده و توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این #سریال به کارگردانی محمد کارت وارد گود شده که در کارنامه خود، ساخت فیلم شنای پروانه برنده چندین سیمرغ بلورین #جشنواره_فجر ۹۸ را دارد.
🔻#آوانتاژ و بچه خور و خونمردگی و ذره بین هم از کارهای کوتاه و نیمه بلند و مستند این #کارگردان جوان بوده که جوایز متعددی را در جشنوارههای مختلف درو کرده و رزومه خوبی را برای این کارگردان ثبت نمودهاند.
🔺بدون اینکه روایت داستان را بازگو کنیم و همچنین به جهت مبتلا نگشتن به خطر #اسپویل (لو رفتن داستان) و صرفا جهت ارائه یک تحلیل فرهنگی،رسانه ای، نکاتی را تقدیم میکنم 👇
🆔 @andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
🎥 سریال یاغی، بحران هویت و ده نکته توصیفی_انتقادی
🔻#خط_روایی و موضوع اصلی غالب فیلمهای کارت، مردم پایین شهر و معضلاتی چون فقر و اعتیاد و کارتن خوابی بوده و در این سریال نیز سراغ همین سوژه #جنوب_شهر ولی با زاویه نگاهی متفاوت تر رفته است.
1️⃣ #دال_مرکزی داستان مساله هویت است که گریبان بچههای پایین شهر و خصوصا #قهرمان داستان به نام جاوید را گرفته که در به در به دلایلی که در سریال خواهید دید، دنبال شناسنامه میگردد که هم پله ای برای تحقق آرمانش باشد و هم او را از وضعیت اسفبار #کودکان_کار در آورد.
2️⃣برجسته کردن این نکته که فضای نابرابر، باعث رقم خوردن قماربازی، #شرط_بندی، #اعتیاد، #دزدی و سرانجام بیهویتی میشود را در تصویرسازی و انتخاب لوکیشن و نماهای بلند سریال شاهد هستیم.
3️⃣ علی شادمان در نقش جاوید، به دنبال کسب #هویت، متوجه میشود که شناسنامه برای این منظور کافی نیست و بایستی شخصیت داشته باشد تا به #عشق خود که دختری بنام “ابرا” است برسد...
4️⃣ در این سریال میان طبقه #فقیر و #غنی، قشر سومی (شارلاتانیزم) را به تصویر میکشد که با ابزار کودکان کار و بچههای بیپناه و گندهلات بازی و نوچه پروری، طبقه غنی را تَلکه کرده و به اصطلاح تیغ میزند.
5️⃣ در طول داستان، مفهوم #خانواده بشدت زخمی میشود. تمامی پدر و مادرها و حتی عمه و دایی های داستان بدلیل بداخلاقی، بی توجهی، فقدان، بی عاطفگی و حتی بیفرهنگی برچسب منفی میخورند و تصویر سیاهی از خانواده به مخاطب منتقل میشود.
6️⃣ تصویر مخدوش دیگر، قانون و #پلیس شهر است. پلیسی که یا در تعقیب متخلف، مستاصل میشود یا #فیک در میآید و یا اینکه توان اثبات جرم را نداشته و کمکی به حال شهروندان در احقاق حقوقشان نمیکند.
7️⃣ تصویر دیگری که منفی و مانع به نمایش در میآید، مقوله #دین و گزارهها و نشانههای #دینی است. شخصی که برای فوتشده ها تلقین و قرآن میخواند و یا عمه ای که اهل #نماز و مسجدی است ولی مانع رسیدن قهرمان داستان به منظورش میشود و بعد از اینکه مجبور به آزمایش DNA شد نیز مدعایش دروغ ازآب درآمده و اینطور برداشت میشود که یک شخصیت #نمازخوان و مسجدی مال یتیم خور بوده و ورثه را از ارثش محروم کرده بود.
8️⃣ محمد کارت در برخی از فیلم و سریال هایش شخصیت اول داستان را در لحظات متعددی به بهانه اصلاح سر یا کشتی گرفتن یا… بدون پیراهن و شلوار و #پوشش عرفی نشان میدهد که جواد عزتی با نقش حجت، در شنای پروانه و علی شادمان با نقش جاوید در این سریال، در تایید این مساله به چشم میخورند. استدلال کارگردان در بازی با برخی خطوط قرمز #عرفی و #شرعی، چه بسا باورپذیر نشان دادن کاراکتر اصلی و القای مفهوم صداقت و بیشیله پیله نشان دادن اوست که جای تامل دارد!
9️⃣ نگاه ترحم آلود مدیریت #کشتی با بازی پارسا پیروزفر به جاوید، پیامی جز تحقیر و نگاه از بالا به پایین ندارد. خریدهای #لاکچری طناز طباطبایی، همسر پارسا پیروزفر در سریال برای جاوید که به جهت تغییر شخصیت او و آماده شدنش برای ورود به دنیای جدید و حرفهای #کشتی صورت میگیرد، نسبت تحقیرآمیزی میان فقر و غنا ایجاد میکند. در واقع محبتی که توام با کرامت نیست و نگاه های عاقل اندر سفیهی که سر سفره به نحوه غذاخوردن جاوید دارند و نوع ادبیات تعاملیشان و چاکرم گفتن ها و سوتیهای متعدد زبانی جاوید، نشانههایی بر این مدعاست که نسبت فقیر و غنی #بالانس نبوده و شکاف فقر و غنا را علاوه بر بحث مالی، بعد شخصیتی میبخشد.
0️⃣1️⃣ #کودک_کاری که بعد بزرگسالی بعنوان مددجو تحت تربیت شارلاتانیزم قرار میگیرد و به نفع همان باند #شارلاتان و در محیطی مملو از اعتیاد، دست به دزدی از بیت المال هم میزند و بر روی تشک کشتی، سر برد و باختش #قمار و شرطبندی میشود تا نانی درآورد، تصویری از بحران هویت به نمایش می گذارد و فرار توام با عشق او با ابرا نیز، فرار به سمت تثبیت و تاسیس هویت جدید بوده که البته به مانع برخورد میکند.
🔺وقتی #لیوتار از ویژگی های عصر جدید، افول #ابرروایت های فراگیر همچون روشنگری و لیبرالیسم و مارکسسیم را بر میشمارد و سبقت گرفتن ارزشهای محلی و خرده روایتها را مطرح میکند، ناظر بر بحرانی است که شامل علم و دین و قانون و اخلاق و خانواده نیز میشود که در این سریال به وضوح شاهد این مختصات #پست_مدرن هستیم.
✍️علیرضا محمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه
مشروح یادداشت:
🌐 https://v-o-h.ir/?p=43848
🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نسبت خانواده، جمعیت و تمدن چیست؟
🔻اشپنگلر درباره آینده بشر غربی چه گفته و انسان ۲۰۲۲ چرا یک #موجود_بیتربیت تلقی میشود؟
🔸چرا مفهوم #مادر در قانون آمریکا به قهقهرا رفت و حذف شد؟
#وحید_یامینپور
🆔 @andisheengelabi
📝روزنامه های بیطرف
🔸استفاده از بی طرفی به عنوان استانداردی برای #روزنامه_نگاری امری ناواقع گرا است.
🔹 روزنامه نگاران هرگز نمی توانند بی طرف کامل باشند. حتی وقتی تلاش می کنند از سوگیری هایشان تأثیر نپذیرند، نمی توانند همه #سوگیری های خود را بشناسند و این سوگیری های ناخودآگاه در جهتی عمل می کند که شیوه های آنها درباره تصمیم های پرشمار روزانه خود را شکل دهند.
🔹تصمیم درباره اینکه چه چیزی را پوشش دهند، چه نوع اطلاعاتی را جمع کنند، چقدر #اطلاعات گرد آورند و چگونه پژوهش خود را به یک داستان بدل کنند.
📚منبع: کتاب سواد رسانه، نوشته جیمز پاتر
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎نقش و اهمیت جنگ روایت ها در سلاخی تاریخ
🔻"عدمانتقالتجربه سیاسی" و "کودکشدنمردم"
🔻"رضاشاه روحت شاد"چگونه تولید شد؟
🔻سلاخترین و دهشتناکترین رژیم جهان کدام رژیم بود؟
▫️اطلاعات(روزمره سازی) میکند ولی روایت سازی و قصه پردازی، تجربه تاریخی را منتقل میکند.
▫️نقش آموزش و پرورش در این #تاریخ_سازی در ذهنیت کودکان ما چیست؟
🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جنگ روایتها چگونه در رسانه محقق میشود؟
🔸وقتی از قدرت رسانه میگوییم دقیقاً از چه چیزی صحبت میکنیم؟
🔹چرا میگوییم سواد رسانه از نان شب هم واجبتر است ؟!
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
✍ نسبت رسانه و فرهنگ و آسیب های اجتماعی
📌 #سرقت_تجهیزات_ترافیکی نظیر گاردریل و نرده های فلزی افزایش پیدا کرده است.
🔺خبری بود که از زبان مدیر کل حمل و نقل عمومی و #ترافیک شهرداری تهران شنیده شد.
🔺اگر کامنت های ذیل این پست را مرور کنید، درصد زیادی این مساله را با سریال #یاغی که اینروزها در شبکه خانگی #فیلیمو پخش میشود مرتبط دانسته یا شبیه سازی کرده اند.
🔹اینکه آیا #رسانه بازتاب و انعکاس مسائل اجتماعی است یا مسائل اجتماعی بدلیل رسانه، شتاب بیشتری پیدا میکنند، ضرورت درک این نسبت میان رسانه و فرهنگ و جامعه را بیشتر مورد توجه قرار داده و لازم می سازد که نسبت به روایت های رسانهای توجه جدی تری داشته باشیم.
🔸چه بسا با همین ضریب تاثیر، محورهای مثبت و ارزشهای دینی و فرهنگی را نیز در #افکار_عمومی، عمق ببخشیم و با سرعت بالایی به سطح فرهنگ سازی برسانیم.
🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جنبشme too، بازتابی از هزارتوی فاسد سینما
سال ۱۳۹۷، فیلم سینمایی #هزارتو در سینمای ایران اکران شد که مفهوم مرکزی اش خیانت بود.بقدری در این مفهوم، افراط صورت گرفت که تمامی کاراکترهایش را آلوده کرد و هر بازیگری در طول فیلم، مرتکب چند #خیانت گردید.
عشق های فانتزی، فردیت های حاد و تنهایی های مزمن، پلیس همیشه جامانده و رسانه لوده و کم خاصیت، خانواده های آشفته و درمانده، تکثیر و تقویت پارانوئید و بدگمانی از مقولاتی بودند که در جریان فیلم به تجربه بصری مخاطب افزوده میشد.
سر همین فیلم، مثل خیلی از جوایز خارجی که برای فیلم های سیاه ایرانی تعلق میگرفت، شهاب حسینی برنده جایزه سانفرانسیسکو در بخش مردان شد که البته همین بازیگر، بارها و بارها نشان داد که مدافع نام ایران و هویت مذهبی اش بوده و با اهدای جایزه بین المللی اش به محضر حضرت ولیعصر، صدای اپوزیسیون و طراحان و سربازان جنگ روانی را درآورد.
شهاب حسینی همین سال پیش نیز از وضعیت سینما برائت جست و با ادبیات آکنده از حریت و معنویت که یاد اباعبدالله الحسین را هم با خود همراه نمود، علیه سینما تاخت که حکایت از وضعیت بغرنج سازمان سینمایی کشور داشت.
حال که جنبشی تحت عنوان me too شکل گرفت که بیشتر به خودزنی شبیه بود و افشاگری علیه تعرض جنسی به زنان در سینما را یدک میکشید، یاد آن هزارتوی پر از خیانت افتادم و اینکه سینمای ما تعمیم یافته و بازتاب فسادی است که از درون ذهن و قلب عده ای به بیرون منعکس میشود. اینکه کارگردان و نویسنده ای، ذهن جنسیت زده ای داشته باشد، فیلم و اثر او نیز جز هزارتوی سیاه و لبریز از خیانت نخواهد بود.
🆔 @andisheengelabi
radio-goftego-01_03_02-16_00.mp3
14.4M
پادکست علوم شناختی/برنامه اول_بخش #اول
تاریخ ۱۴۰۱/۳/۲، در #رادیو_گفتگو، پیرامون علوم شناختی و راهبردهای نفوذ، گفتگویی داشتیم که خدمتتون تقدیم میکنم.
🔹در این برنامه، دکتر داودی کارشناس ارشد علوم شناختی، پنج ساحت برای نفوذ مطرح کردند و بنده نیز از برجسته بودن بعد شناختی و معرفتی ماجرای نفوذ و سلسله مراتب آلودگی در این مساله، ارائه بحثی انجام دادم...
🔉برنامه بیستوچهار و یکدقیقه
🆔@asre_tabyin
radio-goftego-01_03_02-16_30.mp3
14.4M
پادکست علوم شناختی/برنامه اول_بخش #دوم
تاریخ ۱۴۰۱/۳/۲، در #رادیو_گفتگو، پیرامون علوم شناختی و راهبردهای نفوذ، گفتگویی داشتیم که خدمتتون تقدیم میکنم.
🔹در این برنامه، دکتر داودی کارشناس ارشد علوم شناختی، پنج ساحت برای نفوذ مطرح کردند و بنده نیز از برجسته بودن بعد شناختی و معرفتی ماجرای نفوذ و سلسله مراتب آلودگی در این مساله، ارائه بحثی انجام دادم...
🔉برنامه بیستوچهار و یکدقیقه
🆔@asre_tabyin
📝رسانه ها چگونه اولویت های زندگی ما را ایجاد میکنند؟/ چرا برخی از مفاهیم و اخبار در نظر ما کمرنگ میشوند و برخی پررنگ؟
🔹 قبلا رسانههای خبری سنتی یک رویداد را پوشش میدادند و داستانهای خود را به شیوهای بسیار همانند ارائه میکردند.
🔸بنابراین، اگر شما هر روز می خواستید درباره یک رویداد ملی یا بینالمللی مطلع شوید، مهم نبود اخبار شبانگاهی کدام شبکه را تماشا کنید یا یک روزنامه روزانه را بخوانید؛ درهرحال، شما در معرض یک داستان قرار می گرفتید.
🔹این الگو باعث شد پژوهشگران مشاهده کنند که #رسانه_های_سنتی هر روز با تصمیم گیری درباره اینکه چه چیزی را پوشش دهند و چه چیزی را نادیده بگیرند، #اولویت_ها را تعیین می کنند.
🔸این گزینش و تأکید باعث تعیین اولویت می شود؛ یعنی، مردم آنچه را رسانه ها بر آن تأکید می کنند به عنوان مهم ترین چیز می پذیرند.
📚منبع؛ اخبار چگونه دستور مدنی برای ما شکل میدهند؟ نوشته مک کامبز و رینولدز، (۲۰۰۹).
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نقش شبکههای اجتماعی در جنگ روسیه و اوکراین
🔹هیدی کار (Heidi carr) استادیار دانشکده ارتباطات دانشگاه میامی میگوید: جنگ اوکراین نشان داد که #شبکههای_اجتماعی تا چه اندازه میتوانند بر برداشت مردم جهان از واقعیتهای میدانی تاثیرگذار باشند.
او می گوید: #جنگهای_امروز، بیش از آنکه در میدان های نبرد باشند، پشت کامپیوترها و گوشیهای هوشمند جریان دارند و برنده کسی است که نبض شبکه های اجتماعی را در دست دارد.
🆔 @andisheengelabi
#رادیو_گفتوگو با مشارکت فرهنگسرای رسانه برگزار میکند؛
#عصرانه_مطبوعات یکشنبه ۲۹ خرداد از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۰۰ با موضوع روایتگری صحیح رسانههای گروهی برای تحقق جهاد تبیین
🔹با حضور #کارشناسی:
حجت الاسلام دکتر علیرضامحمدلو، دکتر عباس محمدیان، رئیس سازمان بسیج رسانه کشور
🆔@asre_tabyin
radio-goftego-01_03_04-16_00.mp3
14.4M
پادکست علومشناختی/ جلسه دوم_بخش #اول
در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۴، در رادیو #گفتگو، پیرامون علوم شناختی و پدیده نفوذ نقطه ای، خطی، ترکیبی گفتگویی داشتیم که خدمتتون تقدیم میکنم.
کارشناسان برنامه، دکتر داودی، دکترعلیرضامحمدلو و مجری کارشناس برنامه؛ دکتر نصیری
🔈برنامه بیست و چهار و یک دقیقه
🆔 @andisheengelabi
radio-goftego-01_03_04-16_30.mp3
14.4M
پادکست علومشناختی/ جلسه دوم_بخش #دوم
در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۴، در رادیو #گفتگو، پیرامون علوم شناختی و پدیده نفوذ نقطه ای، خطی، ترکیبی گفتگویی داشتیم که خدمتتون تقدیم میکنم.
کارشناسان برنامه، دکتر داودی، نصیری و علیرضامحمدلو
🔈برنامه بیست و چهار و یک دقیقه
🆔 @andisheengelabi
#یادداشت_سوادرسانه
تیپولوژی سه گانه در باب رسانه خوان ها
تیپ اطلاعات محور: برخی بشدت عاشق خبرند و در پی اطلاعات و داده بیقرارند. اینکه چه کسی چه گفت برایشان بسیار اهمیت دارد و کارکرد اصلی این پیگیری مجدانه، اشباع حس کنجکاوی و قدرت نقل خبر بالا برای صاحبان چنین روحیه و تیپ رفتاری است. #انبار_اطلاعات_خام هستند و انسان مطلع در پیشانی آنها نقش بسته است و به دلیل فقدان مبانی، تحلیل درست و واقع نمایانه ای ندارند و دچار نزدیک بینی یا دوربینی های بد موقع می شوند.
تیپ دانش محور: برخی برایشان دانش رسانه ای مهم است و کبریات و قواعد رسانه ای را بشدت دنبال می کنند و هیجان شناختی بالایی دارند. عمده کتاب های در باب رسانه و ارتباطات را خریده و خوانده اند و قافله دانش را رهروی قدران و جدی هستند و دغدغه چگونه گفتن ها را دارند. این تیپ رفتاری نیز دانشمندانی با پرستیژ و دیسیپلین بالا به شمار می آیند و از سر هیجان شناختی و نداشتن داده های کافی در تحلیل مسائل، چه بسا در #تله_های_ادراکی و خطاهای شناختی ناشی از ضعف در مساله شناسی گیر افتاده اند.
تیپ مساله محور: برخی از رسانه دان ها و خبرخوان ها به معنای واقعی، هم قواعد رسانه ای و راهبردها را خوب بلدند و هم دیتا و اطلاعات کافی جهت آنالیز و ارزیابی در چنته دارند و اساسا در رسانه به دنبال حل مساله هستند. دچار افراط و تفریط در خوانش رسانه ای نمی شوند و کمتر هیجانی شده و واکنش های تکانشی و آنی ندارند. #نقل_خبر_برایشان_یک_راهبرد_است نه جبران ضعف خودکم بینی و از طرفی ارائه دانش برایشان یک رسالت به شمار می آید نه یک پرستیژ و افزایش شخصیت و سرمایه اجتماعی.
✅این تیپ رفتاری سوم، اطلاعات را با نگاهی قاعده مند و چینشی پازل گونه و حتی الامکان متصل باهم و شبکه ای مطالعه می کنند. از آنجایی که صرف مطالعه اخبار باعث کاشت روحیه انفعالی و اقدام انعکاسی می شود، هر متنی را با فرامتن و زیرمتن آن ضرب نموده، چیستی و منبع خبر، چرایی و عقبه خبر و چگونگی و قواعد حاکم بر خبر را به تفاهم می رسانند و جمع بندی دقیق تری برای کنشگری فعال در اتمسفر رسانه ای طراحی می کنند تا از مارپیچ مصرف کننده های ساکت و مقلد رسانه ای به در آیند.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
#رادیو_گفتوگو با مشارکت فرهنگسرای رسانه برگزار میکند؛ #عصرانه_مطبوعات یکشنبه ۲۹ خرداد از ساعت ۱۷:
#روایت_یک_گفتوگو
پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی:
رسانه از اضلاع تمدن سازی است/ جهاد تبیین دکترینی برای وضعیت امروز رسانه
برنامه «عصرانه مطبوعات» رادیو گفتوگو با موضوع روایت گری صحیح رسانه های گروهی برای تحقق #جهاد_تبیین و با مشارکت فرهنگ سرای رسانه و با حضور حجتالاسلام دکتر علیرضا محمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی به روی آنتن رفت.
حجت الاسلام محمدلو از رسانه به عنوان یکی از اضلاع تمدن ساز یاد کرد و گفت: جهاد تبیین یک #دکترین برای وضعیت امروز رسانه های کشور است تا از حالت انفعالی به #حالت_فعال و کنشگری شیفت کنند.
ادامه خبر در لینک
http://seda.ir/sh/?4169623
🆔@asre_tabyin
🔎چیستی و فرایند زیست خبری سالم و ایدهآل!
🔸در مواجهه با اخبار روزمره، با سه گروه از مردم مواجه هستیم که از تعداد گروه نخست باید کاست و کمیت گروه دوم و کیفیت گروه سوم را باید افزایش داد.
1⃣رسانهخوان ها: این گروه بیشتر به دنبال پرسهزنی و #سرگرمی_خبری هستند و فقط میخوانند و متعجب میشوند و فوروارد میکنند.
2⃣رسانهدان ها: این صنف هم میخوانند و هم تحلیل میکنند. دروازهبانی خبر از ویژگی های این صنف از اهالی رسانه است.
3⃣رسانهبان ها: این افراد هم میخوانند، هم تحلیل و دروازهبانی خبر انجام میدهند و هم در پی جریان سازی و #روشنگری هستند و به اصطلاح، رصد و محیط بانی هم میکنند.
🔹برای این هدف، در گام نخست، مکث و تامل و تفکر درباره چیستی و چرایی خبر هنگام مواجهه اولیه و در گام بعدی #راستی_آزمایی_خبر را با جستجوی ساده از منابع اصلی یا جستجوی معکوس در مواقع عکس و فیلم بایستی در دستور کار قرار دهیم.
🔸در همین رابطه گفتنی است اگرچه #لاسول بیش از 60 جلد کتاب نوشته ولی اغلب دانشجویان ارتباطات وی را با جمله معروف #پنج_آیتمی که در سال 1940 نگاشت ، می شناسند: چه کسی ، چه چیزی را ، از چه مجرایی ، و به چه کسی و با چه تاثیری می گوید.
🔹در مواجهه با هر متن یا پیام رسانهای در عصری که به #اینفودمی و اشباع اطلاعاتی مبتلاست و راست و دروغ مخلوط شده و اخبار جعلی(disinformation) قدرت مانور بالایی یافته اند، مکث، تحلیل و راستیآزمایی فرایند زیست سالم و مصرف مناسب به شمار میرود.
🔸این فرایند، صرفا سنگ محکی برای خبر درست از غلط نیست و حتی برای تشخیص خبر خوب از خبر بد نیز بکار میرود. با اینکه #معرفتشناسی در عصر رسانه دچار تحول جدی شده و معرفت از حالت عمودی بدیهی_نظری، بصورت افقی و شبکهای درآمده و انسجام اطلاعاتی جایگاه مبناگرایی معرفتی را تنگ کرده است، اما همچنان میتوان از ساحت معرفت و حقیقت دفاع نمود و رژیم مصرف سالمی را تجربه کرد.
✍علیرضا محمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه
🆔 @asre_tabyin
#سرمقاله_روزنامه_سراج
اسکیت سواران نوجوان؛ تراژدی فرهنگ یا موقعیت خطر؟!
🔸علیرضا محمدلو نوشت:اخیرا شاهد جنجال رسانهای پیرامون کژرفتاری عدهای نوجوان در یکی از خیابانهای شیراز بودهایم. بچههایی که به بهانه روز اسکیت، با سر و وضع خلاف عرف و شرع و قانون تجمعی تفریحی ترتیب داده بودند و بگذریم از اینکه از لحظه تشکیل این تجمع تا وایرال و بازنشر شدنش در #شبکههای_مجازی، چقدر مهندسی شده بود.
🔹بررسی کنیم که این #پارههویتها چگونه تبدیل به رویداد میشوند و نمایشی از یک #کجروی_فرهنگی را یدک میکشند؟ مگر همین جامعه نیست که دهه هشتادی و نودیهایش، مرزهای ایرانی و عربی و آفریقایی و انگلیسی را با سرود فاخر سلام فرمانده در نوردیدند؟!
🔸«دیوید رایزمن» در بررسی دورههای بشری از منظر ارتباطات، سومین مرحله از سیر تطورات بشر را «دوره انسانهای دگر راهبر» نام مینهد که تحت تأثیر گروه همسالان و رسانهها و اتمفسر اجتماعی، #هویتسازی اتفاق میافتد. در چنین عصری، خانواده و سیستم کم اثر شده و شخصیت فرزندان به شدت انفعالی، رسانهزده و تاییدطلب افراطی میشود که به تدریج تحت تأثیر رسانهها، انبوه انسانهای تنها در شهرهای بزرگ شکل میگیرد.
🔹گذشته از این نظریه و در این خصوص، قطعا نقش #چهار_عنصر سیستم، خانواده، مدرسه و رسانه بایستی درست سنجیده شده و نسبت به سهم هر متغیری به تناسب دوری و نزدیکیاش به عمق ماجرا، وزندهی دقیقی صورت گیرد.
ادامه دارد👇👇👇👇👇
https://serajonline.com/newspaper/item/9296
https://serajonline.com/newspaper/item/9295
🆔 @asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
پادکست علومشناختی/ جلسه دوم_بخش #دوم در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۴، در رادیو #گفتگو، پیرامون علوم شناختی و پ
🔎علوم شناختی و رسانه| نفوذ در چه حوزههایی و با چه روشهایی شکل میگیرد؟
🔸برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» که با همکاری #خبرگزاری_فارس و #رادیو_گفتوگو به روی آنتن میرود، با استفاده از تکنیکهای علوم شناختی به گفتمان سازی بر مبنای تکنیکها و شگردهای رسانهای در حوزه شناختی میپردازد.
🔹در قسمت هشتم از فصل چهارم برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه»، معصومه نصیری به عنوان کارشناس مجری به گفت و گو با علیرضا داودی (کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی) و علیرضا محمدلو (کارشناس رسانه و سردبیر پایگاه خبری صدای حوزه) درباره #علوم_شناختی و مدلهای نفوذ نقطه ای، خطی و ترکیبی پرداختند.
برای مشاهده گزارش کامل این گفتوگو، اینجا کلیک کنید یا از طریق لینک زیر مطالعه بفرمایید؛
http://fna.ir/1py5ra
🆔@andisheengelabi