« وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُونَ قَالَ: فَنَادَاهُ شِمْرٌ لَعَنَهُ اللَّهُ مَا تَقُولُ يَا ابْنَ فَاطِمَةَ فَقَالَ إِنِّي أَقُولُ أُقَاتِلُكُمْ وَ تُقَاتِلُونَنِي وَ النِّسَاءُ لَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ فَامْنَعُوا عُتَاتَكُمْ وَ جُهَّالَكُمْ وَ طُغَاتَكُمْ مِنَ التَّعَرُّضِ لِحَرَمِي مَا دُمْتُ حَيّاً- فَقَالَ شِمْرٌ لَعَنَهُ اللَّهُ لَكَ ذَلِكَ يَا ابْنَ فَاطِمَةَ فَقَصَدُوهُ بِالْحَرْبِ فَجَعَلَ يَحْمِلُ عَلَيْهِمْ وَ يَحْمِلُونَ عَلَيْهِ وَ هُوَ فِي ذَلِكَ يَطْلُبُ شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ فَلَا يُجْدِي حَتَّى أَصَابَهُ اثْنَتَانِ وَ سَبْعُونَ جِرَاحَة" « َفصاحَ الْحُسَيْنُ ع وَيْحَكُمْ يَا شِيعَةَ الشَّيْطَانِ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً وَ ارْجِعُوا إِلَى أَنْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ أَعْرَاباً كَمَا تَزْعُمُونَ أَنَا الَّذِي أُقَاتِلُكُم فَكُفُّوا سُفَهَاءَكُمْ وَ جُهَّالَكُمْ عَنِ التَّعَرُّضِ لِحَرَمِي فَإِنَّ النِّسَاءَ لَمْ يُقَاتِلْنَكُمْ فَقَالَ الشِّمْرُ لِأَصْحَابِهِ كُفُّوا عَنِ النِّسَاءِ وَ حَرَمِ الرَّجُلِ وَ اقْصُدُوهُ فِي نَفْسِه؛
ترجمه: واى بر شما ، اى پيروان آل ابى سفيان ! اگر دين نداريد و از حسابرسى روز قيامت نمىترسيد ، لا اقل در دنياى خود آزاده باشيد ! و اگر خود را عرب مىدانيد به خلق و خوى عربى خويش پای بند باشيد .
شمر ( لعنه الله ) صدا زد: اى پسر فاطمه ، چه مى گويى ؟
حضرت ( علیه السلام ) فرمود: من با شما جنگ دارم و شما با من ،ولى زنان كه گناهى ندارند . پس تا زمانى كه زنده هستم ، سپاهيان طغيان گر و نادان و نا بخرد خود را از تعرض به حرم من باز داريد !
شمر ( لعنه الله ) پاسخ داد: حق با تو است ، ای فرزند فاطمه ! همین کار را انجام می دهیم . پس با حضرت ( علیه السلام ) جنگیدند و بر ایشان هجوم بردند . ایشان شروع به حمله كرد و یزیدیان نیز به او حمله كردند . حضرت در میانه ی کار زار آب خواست ، ولى فايدهای نداشت تا اينكه زخم و جراحتهای زیادی بر داشت .
حضرت بر آن ها نهیب زد و آن ها را ندا داد كه: وای بر شما و بدا به حال شما ، ای گروه شيطان ! اگر شما را دين نيست و اگر از روز قيامت نمی ترسيد ، احرار و آزاد و آزاده باشید و اگر عرب هستید و خون پدرانتان در رگ هایتان است ،همان طوری که چنین ادعایی نیز دارید ، پس به خود و به اصل و ریشه ی خود برگردید ! من با شما جنگ و نزاع دارم و با شما مقاتله می كنم . پس نا بخردان و احمقان خود را از تعرض به سرا پرده ی مامنع کنید كه در آن جا زنان ما هستند و آن ها به یقین با شما نجنگیدند !
شمر ( لعنه الله ) با شنیدن سخنان حضرت ( علیه السلام ) ، به یزیدیان گفت: از حمله به زنان و اهل بیت و سرا پرده ی این مرد بازگردید و به خود او حمله کنید . »
14. از آن چه گذشت ، حکمت یا یکی از حکمت های همراه کردن زنان روشن می شود . حضرت ابا عبد اللهالحسین ( علیه السلام ) فقط با یاران وفا دار شان به کربلا نرفتند و زنان را نیز همراه خود برد و در این باره فرمود: « شاء الله أن يراهن سبايا؛ خواست و اراده ی خداوند به این تعلق گرفته است که آن ها را اسیر ببیند . »
یکی از حکمت های این کار نشان دادن چهره ی واقعی بنی امیه و نمایاندن راه و روش جنایت کارانه ی آن ها بود . حضرت ابا عبد اللهالحسین ( علیه السلام ) با این کار نشان داد که یزید و یزیدیان نه به دین و آیین اسلام پای بند ند و نه به اصول و قوانین انسانی معتقد ند؛ نه از آموزه های دینی و اسلامی بویی برده اند و نه از انسانیت و اصول و قواعد انسانی خبر دارند !حضرت ( علیه السلام ) چهره یکریه و واقعی آن ها را نشان داد تا مسلمانان حق و حقیقت را در یابند و فریب آن ها را نخورند . حضرت ( علیه السلام ) چهره ی کریه و واقعی آن ها را نشان داد تا بگوید این ها خلفِ سقیفه و امتداد سقیفه هستند و مانند سلف خود بر خورد می کنند . اگر این ها در کربلا چنین فجایع بزرگی را رقم زدند ،خلف آن ها نیز در قبل ، به خانه یفاطمه ی زهرا ، دختر رسول الله ،هجوم بردند و کرد ند آن چه را که کرد ند و رقم زدند آن چه را که رقم زدند ! پس به همراه بردن زنان برای روشن گری بیش تر و بیان حق به زبان واضح تر بود تا حجت برای همه تمام شود و برای هیچ کسی در تبعیت از بنی امیه و در تبعیت از سقیفه ، عذری نمانَد .
15.امروزه برخی افراد در خواست آب از سوی حضرت امام حسین ( علیهالسلام ) و گریه ی ایشان در مصائب یاران و اهل بیتشان را موجب وهن ایشان می دانند و توهین به ایشان قلمداد می کنند !آیا این افراد روایات متواتر را ندیدهاند که حضرت رسول الله ( صلیالله علیه و آله و سلم ) از ظلم و ستم و جنایتی که بر حسین خواهد رفت، می گریستند ؟ ! آیا گریه یپیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله وسلم ) در رثای حسین ( علیه السلام) وهن شخصیت پیامبر و توهین به ایشان است ؟ ! آیا این افراد روایاتی که گویای گریه ی رسولالله ( صلی الله علیه و آله و سلم ) بر جناب حمزه است را ندیده اند ؟ ! بر اساس روایات ، پیامبر بر جناب حمزه چنان گریست که چند بار از هوش رفت ، با این که حضرت ( صلی الله علیه و آله وسلم ) می دانست ما جرای گریه و از هوش رفتنشان به گوش دشمن ( بنی امیه ) خواهد رسید ! آیا اینها وهن رسول الله ( صلی الله علیهو آله و سلم ) و توهین به مقام بلند ایشان است ؟ !
16. چشم بر جنایات توصیف نا پذیر بستن و گریه بر ظلم و ستم اهل بیت ( علیهم السلام ) را وهن آن ذوات قدسی و توهین به آن ها قلمداد کردن ناشی از حماقت و جهالت و نادانی است . کسی که چنین سخنی می گوید موازین و معیارهای فطری و انسانی را نا دیده میگیرد و فطرت و انسانیت را با سبوعیت و دد منشی اشتباه میگیرد .
🔹
دفتر مرجع دینی آيت الله شیخ محمد سند ( دام ظله )
▪️محرم الحرام ١٤٤٦ هـ
@ayatollahsanad 🔺
14030324_آیت_الله_سند_فقه_القلوب_جلسه_01.mp3
69.76M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 26
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445هـ
@ayatollahsanad 🔺
14030326_آیت_الله_سند_فقه_القلوب_جلسه_02.mp3
62.4M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 27
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445هـ
@ayatollahsanad 🔺
14030327_آیت_الله_سند_فقه_القلوب_جلسه_03.mp3
56.34M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 28
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445هـ
@ayatollahsanad 🔺
اعتبارِ_اجمالیِ_مقاتلِ_متأخر_فایل_تفصیلی_A5.pdf
960K
#بصیرت_های_عاشورایی
⚫️جایگاه و اعتبار علم و اِخبار اجمالی
⚪️اعتبارِ اجمالیِ کتبِ مقاتلِ متأخر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهرست اجمالی:
▪️وجوه قواعد و ضوابط اعتبار كتب تاريخي و مقاتل
▪️مبالغه و تشبیه و استعاره و مراد جدی
▪️روایاتی در عظمت و بزرگی واقعۀ کربلا
▪️حقیقت «صدق» و «کذب»
▪️معانی «صدق» و «کذب»
▪️[دیدگاه محقق اصفهانی و نقد آن]
▪️اِخبار به خبر مشکوکالصدق
▪️به تصویر کشیدن (هنر)
▪️تأویل خطاهایِ لغزشیِ کتابِ لؤلؤ و مرجان
مرجع عالیقدر آیتالله شیخ محمد سند(دامظله)
@ayatollahsanad 🔺
14030328_آیت_الله_سند_فقه_القلوب_جلسه_04 (1).mp3
71.85M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 29
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445هـ
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_وپاسخ
#عقايد_شيعه
⚫️امامت اصلی اعتقادی یا فرعی فقهی؟!
❓سوال:
اهلسنت، خصوصاً وهابیها، به شیعه اشکال میکنند که دیدگاه شیعه درمورد امامت با ختم نبوت ناسازگار است. شیعه معتقد است بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، به اهلبیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) وحی میشود و وحی به اهلبیت (علیهمالسلام) مستلزم نبوت آنان است. شیعه به مصحف حضرت فاطمۀ زهرا (سلاماللهعلیها) معتقد است و میگوید جناب جبرئیل بر ایشان نازل میشدهاست و این سخن نیز مستلزمِ نبوتِ حضرتِ فاطمۀ زهرا (سلاماللهعلیها) است. شیعه اهلبیت (علیهمالسلام) را با اوصافی مانند «سفراء الله في خلقه؛ سفرای الهی در میان بندگان خدا» معرفی میکند و این ویژگی مستلزم نبوت و رسالت آنان است. اینها در حالی است که خداوند دربارۀ پیامبر اکرم، محمد مصطفی (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، فرمودهاست: «مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَٰكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ؛ محمد پدر هیچیک از مردان شما نبوده و نیست، ولی رسول خدا و ختمکننده و آخرین پیامبران است (سورۀ مبارکۀ احزاب، آیۀ شریفۀ چهل، ترجمۀ مکارم شیرازی)». از سوی دیگر، روایات متواتر دال بر این است که نبیای بعد از پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نخواهد آمد.
برخی افراد تحت تأثیر این شبهه قرار گرفتهاند و میگویند آنچه دربارۀ اهلبیت (علیهمالسلام) وارد شدهاست این است که آن ذوات قدسی عالمان صالحیاند که خداوند تبارک و تعالی مودت و محبت آنان را واجب کردهاست و این وجوبْ وجوبی فقهی و امری فرعی است، نه اصلی اعتقادی و غیبی.
پاسخ این شبهه چیست؟
⬇️
🖊پاسخ
1. براساس آیات قرآن و نیز براساس سنت و روایات، روشن است که وحی اعم از نبوت است، [نه مختص به نبی].
2. براساس آیات قرآن و نیز براساس سنت، روشن است که حضرت مسیح، عیسای نبی (علیهالسلام)، و حضرت ادریس نبی و حضرت خضر نبی (علیهمالسلام) [زندهاند و] بعد از پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) زندگی میکنند. از این سخن به دست میآید که ختم نبوت و خاتمالنبیین بودن پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به معنی انقطاع وحی نیست؛ به این معنی نیست که هیچ پیامبری و هیچ سفیر الهیای بعد از ایشان نخواهد آمد و هیچ پیامبری هیچ سفیر الهیای بعد از ایشان نخواهد بود، بلکه به معنای هیمنه و سیطره و سلطنت پیامبری و دین و شریعت است. «ختم نبوت» و «خاتمالنبیین بودن پیامبر اسلام» به این معنی است که دین و شریعت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) مهیمن و مسیطر و مسلط بر همۀ ادیان و مذاهب است و با هیچ دین و شریعتی نسخ نخواهد شد.
3. در قرآن کریم، «بعثت» به امام و پیشوای جامعه اطلاق شدهاست [و درنتیجه مختص به نبی و مقام نبوت نیست.] برای مثال، در شأن طالوت «بعث» به کار رفتهاست:
«وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا؛
ترجمه: و پیامبرشان به آنها گفت: خداوند (طالوت) را برای زمامداری شما مبعوث (و انتخاب) کردهاست (سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ شریفۀ دویست و چهل و هفت، ترجمۀ مکارم شیرازی».
خداوند دربارۀ نزول اوامر و فرامین به مادر حضرت موسی و مأموریتهای ایشان میفرماید:
« وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ أُمِّ مُوسَىٰ أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَلَا تَخَافِي وَلَا تَحْزَنِي إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ؛
ترجمه: و به مادر موسى وحى كرديم كه: او را شير ده، و چون بر او بيمناک شدى او را در نيل بينداز، و مترس و اندوه مدار كه ما او را به تو بازمىگردانيم و از [زمرۀ] پيمبرانش قرار مىدهيم (سورۀ مبارکۀ قصص، آیۀ شریفۀ هفت، ترجمۀ فولادوند)».
در این آیۀ شریفه «وحی» به مادر حضرت موسی نسبت داده شدهاست [و این گویای این است که وحی اختصاص به نبی ندارد و شئون نبوت نیست، بلکه به غیرنبی نیز ممکن است وحی شود.]
فرشتۀ الهی (جبرئیل) بر حضرت مریم نازل شد و مأموریت الهی را به او ابلاغ کرد:
« فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا؛
ترجمه: و جدا از آنان پوشش و پرده ای برای خود قرار داد. و ما روح خود را به سوی او فرستادیم، پس برای او [به صورت] بشری خوش اندام و معتدل نمودار شد (سورۀ مبارکۀ مریم، آیۀ شریفۀ هفده)».
[از این آیه به دست میآید که نزول جناب جبرئیل مختص به انبیا نیست و ممکن است ایشان بر غیرنبی نیز نازل شود.]
4. براساس آیات قرآن و نیز براساس سنت، روشن است که امامت امری فرعی و فقهی نیست، بلکه منصبی الهی و آسمانی و اصل سوم از اصول اعتقادی دین است.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=امامت-اصلی-اعتقادی-یا-فرعی-فقهی؟-اهل&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
54.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زيارت اربعین
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شیخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad🔺
31.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زيارت جهانی اربعین
گزارش تصویری از حضور مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شیخ محمد سند دام ظله
در پیاده روی اربعین ۱۴۴۶ هجری
@ayatollahsanad🔺
#پرسش_فقهی
#خمس
#ارث
⚫️اعطای حقوق بازنشستگی به ورثه و مسئلۀ خمس
❓سؤال
دولت به خانواده و ورثۀ کارمند فوتشده مستمریِ بازنشستگی میدهد. آیا مستمری بازنشستگی ارث محسوب میشود و از مستثنیات ارث است؟
🖊پاسخ
اگر خمس از حقوق و مستمریِ بازنشستگیِ میت باشد، به آن خمس تعلق میگیرد و خمس بر ذمۀ میت است [و ورثه (گیرندگان مستمری باید آن را از طرف میت بپردازند]، ولی اگر بهعنوان حقوق و مستمریِ بازنشستگیِ میت نباشد، هدیهای از طرف دولت محسوب میشود و به آن خمس تعلق نمیگیرد،
مگر اینکه مبلغ اعطایی، با توجه به سطح درآمدی شخص، مبلغی قابلتوجه و تأثیرگذار در سطح معیشتی باشد [که در این صورت، به آن خمس تعلق میگیرد،
هرچند بهعنوان حقوق و مستمریِ بازنشستگیِ میت نباشد و هدیهای از طرف دولت محسوب شود.]
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=دولت-به-خانواده-و-ورثۀ-کارمند-فوتشد&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
اعتبارِ_اجمالیِ_مقاتلِ_متأخر_جلسۀ_اول.docx
270.7K
#متن_درس
در دو قالب pdf و word
▪️اعتبار اجمالی کتب مقاتل متأخره
▪️جلسه ١
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهرست مطالب:
• طرح بحث: حجیتِ کتبِ مقتلِ شش قرنِ اخیر
• اختلافی بودن مسئلۀ مقاتل و لزومِ مشیِ عالمانه در مباحث اجتهادی و اختلافی
• اعتبار اجمالی و تفصیلی
• بالاتر بودن ضرورتهای دینی از ظواهر قرآن
• طبقۀ اولِ علمِ اجمالی
• رفتارِ عقلائیِ فیفا برایِ قضاوتِ درست
• طبقۀ دومِ علمِ اجمالی: علمِ اجمالیِ متوسط
• طبقۀ دومِ علمِ اجمالی: علمِ اجمالیِ متوسطِ دوم
• طبقۀ سومِ علمِ اجمالی : علم اجمالی صغیر
@ayatollahsanad 🔺
اعتبارِ_اجمالیِ_مقاتلِ_متأخر_جلسۀ_دوم.docx
180.2K
#متن_درس
در دو قالب pdf و word
▪️اعتبار اجمالی کتب مقاتل متأخره
▪️جلسه ٢
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهرست مطالب:
• تفاوت متد سنجش متقدمین و متأخرین
• مبنای قدما در گزارههای قطعی
• جایگاه سند در علم تاریخ و لغت
• تأثیر کیفیت و کمیت در شهادت
• «لسان حال» و «لسان قال»
• صدق اجمالی و صدق تفصیلی در گزارهها
• ضابطه در صدق اجمالی
• رابطۀ امور غیبی و امور مادی
@ayatollahsanad 🔺
⚫️گفتوگوي مجله نقد اندیشه با مرجع عاليقدر حضرت آیتالله محمد سند
در نجف اشرف
▪️غرب و مسلمانان
به جای اینکه دستاوردهای قویِ غرب را وارد کنیم، از دستاوردهای ضعیف آن الگوبرداری کردیم و فقط نما و دکور غرب را دیدیم. نمیتوان منکر دستاوردهای غرب شد، اما غرب با چالشهای خطرناکی روبهرو است. هر چیز را باید در جای خود دید و تحلیل کرد و نباید همهچیز را با یک چوب راند.
▪️همت و اراده براي توليد علم
امروزه تنها قسمت کمی از تولید علم دست خودباوران، دینداران و آخرتپرستان است و نه دنیاپرستان؛ مراد من از دنیاپرست، یعنی کسی که حاضر نیست به هیچ آرمانی پایبند باشد و تنها به مادیات فکر میکند. منفعتطلب است و کاری به میهن و مرزوبوم و ملتش ندارد. دریغا که ۸۰٪ مملکت دست چنین افرادی است، برای همین پیشرفت رخ نمیدهد.
▪️إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ
ما معتقد به خدای تماشاگر نیستیم؛ خدای ما فریزری نیست. ما معتقدیم خدا لحظه به لحظه بر بشر احاطه دارد. حاکم اول در دیدگاه حکمرانیِ اسلام خداست؛ زیرا نه از جهت دانش کمبود دارد و نه از جهت تجربه. این خدا، خدای فراگیر است و یک سیستمی درست کرده که میتواند همه تغییرات را پوشش دهد، البته بشر هم باید آموزش ببیند و درس بگیرد و از زمانه خود عقب نباشد تا بتواند برای رفع چالشها اقدام کند.
▪️مسئوليت پذيري عمومي
ما چندین درد داریم؛ چه از سوی حوزویان، چه آکادمیکها و چه قشرهای دیگر. درد این است که مسئولیتپذیری عمومی نداریم. هیتلر جنایات زیادی کرد، همانطور که چرچیل و دیگران هم کردند؛ اما نکته جالب و عبرتانگیز ملت آلمان این بود که در برههای، اراده آهنین برای رشد و صنعتیشدن پیدا کردند. من با اشتباهات وحشتناک اینجا و آنجا کار ندارم. مسئولیتپذیری و اراده آهنین داشتنِ یک ملت بسیار مهم است.
باید «غیرت ملی» داشته باشیم که نخبگان ما این غیرت را ندارند و دچار خودباختگی شدند. دولت و حکومت نیز متشکل از همین نخبگان و نیروهای اجتماعی است که در یک کشور وجود دارد. برخی مردم میگویند چهل سال تبلیغات ایدئولوژیک و فقهی برای اسلام شده است. چهل سال جنگ تمامعیار بوده است. این نبوده که امکانات را به راحتی در اختیار مسلمانان قرار دهند.
حتی اگر متدینین هم دولتها را به دست بگیرند و قدرت داشته باشند، نمیتوانند اعمال قدرت کنند؛ نهایتاً ۲۰٪ بتوانند و گویی ۸۰٪ باقی مانده تحت کنترلشان نیست. در این چهل سال، ۸۰٪ مملکت دست بیگانگان بود و انگار همهچیز توسط یک ربات کنترل از راه دور اداره میشد.
▪️ضعف نظام بين الملل و تاثير ان به حساب نظام فقهي گذاشته نشود
در زمانه ما، آخوند و مُفتی بزرگ دنیا، سازمان ملل متحد است. اصلاً ما آخوندها و فقهمان کنار هستیم. نظام بینالملل با قدرت و سلطهای که دارد، حاکم کل دنیا شده و دیکتاتوریاش فزاینده خواهد بود. با وجود سازمان ملل، فقه و فقاهت اسلامی کنار رفته است. آنکه حاکم است، چیز دیگری است. به همین جهت نمیتوان ضعفها را به گردن نظامات فقهی انداخت.
🔹
گزيده هايي از مصاحبه مرجع عاليقدر حضرت آيت الله سند (دام ظله)
با مجله نقد انديشه
📎لينک کانال
https://t.me/NaghdeAndisheh
@ayatollahsanad 🔺
14030329_آیت_الله_سند_فقه_القلوب_جلسه_05.mp3
55.8M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 30
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445هـ
@ayatollahsanad 🔺
14030330_آیت_الله_سند_فقه_القلوب_جلسه_06.mp3
57.07M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 31
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445هـ
@ayatollahsanad 🔺
14030331_آیت_الله_سند_فقه_القلوب_جلسه_07.mp3
59.29M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 32
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445هـ
@ayatollahsanad 🔺
14030401_آیت_الله_سند_فقه_القلوب_جلسه_08.mp3
45.9M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 33
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445هـ
@ayatollahsanad 🔺
14030402_آیت_الله_سند_فقه_القلوب_جلسه_09.mp3
56.57M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 34
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445هـ
@ayatollahsanad 🔺
14030403_آیت_الله_سند_فقه_القلوب_جلسه_10.mp3
60.37M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 35
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445هـ
@ayatollahsanad 🔺
14030404_آیت_الله_سند_فقه_القلوب_جلسه_11.mp3
70.37M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 36
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445هـ
@ayatollahsanad 🔺
14030405_آیت_الله_سند_فقه_القلوب_جلسه_12.mp3
70.75M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 37
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445هـ
@ayatollahsanad 🔺
14030406_آیت_الله_سند_فقه_القلوب_جلسه_13.mp3
74.6M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 38 (جلسه آخر)
○ مشهد ؛ ذي الحجة 1445هـ
@ayatollahsanad 🔺