🔹 یک صفحه داستان: روایت سوگ در رمان «زمین سوخته» نوشته احمد محمود
از بین رمانهای جنگی ایران، «زمین سوخته» بیش از همه به قضیه تعرض دشمن به خاک و بعد دفاع برآمده از دل آن پرداخته است. «احمد محمود» در این رمان که در اهواز تابستان و پاییز ۵۹ میگذرد، ظاهراً هیچ اتفاق خارقالعاده و تکان دهندهای تعبیه نکرده چون همه چیز جنگ این دو خاصیت را دارد. اما در باطن، این رمان، ضرورت دفاع از زمین را از یک موضوع بومی به مسئلهای ملی میکشاند. و این کار نمیشد مگر به همت واژه به واژه و دیالوگ به دیالوگ و شخصیت به شخصیتی که محمود در زمین سوخته گنجاند. زمینی پر از ریزهکاریهای به یاد ماندنی و پر از شخصیتهایی که همه هم اصلیاند، هم فرعی. و سمپات پذیر. شاید آشناترین این شخصیتها «خالد» باشد. در زمین سوخته، قلب خالد خیلی پیش از پاره پاره شدن توسط گلولههای دشمن، از درد تجاوز به خاک، آوارگی زن و فرزند، غم مادر و از همه مهمتر دوراهی ماندن و دفاع کردن یا رفتن و فرار کردن چندپاره شده است. ترسیم این قلب پاره پاره در لحظات مرگ خالد، با وجود رئال بودن داستان، به شدت دارای اشاره و نشانههای سوگ است.
متن کامل روایت سوگ در رمان «زمین سوخته» نوشته احمد محمود را بخوانید.
#بازخوانی_سوگواره_های_مهم_ادبیات_و_هنر
#احمد_محمود
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#کتاب
2⃣1⃣6⃣
@azadisqart
در دایرهالمعارف داستانهای پلیسی، «شرلوک هلمز» بزرگترین کارآگاه در عرصهی ادبیات معرفی شده است. شرلوک هلمز، قهرمانی است که «سر آرتور کانن دویل» خلقش کرد. هلمز کارآگاه کارآگاهان است. کارآگاهی که تنها عامل محبوبیت و شهرت کانن دویل شد. دویل بهجز مجموعهداستان و رمانهای شرلوک، چند رمان تاریخی، تاریخ مفصلی دربارهی جنگ بوئرها در آفریقای جنوبی و نیز کتابهایی در زمینهی احضار ارواح دارد که در اواخر عمرش به آنها سخت معتقد شده بود (که واقعاً با پزشک بودن و خالق شرلوک بودنش اگر تنافر نداشته باشد، تناقضاتی دارد). اما آنچه او را در تاریخ ادبیات ماندگار کرد و میکند شرلوک است. شرلوک هلمز.
شرلوک هلمز کارآگاهی است که نهتنها دیگر کارآگاهان دوست دارند شبیهش باشند، بلکه شاید هر کسی که کمی و فقط کمی به محاسبه و منطق علاقه داشته باشد، شیدا و مفتون و واله او شود. مردی بلندبالا و لاغر، با چشمهایی گیرا و نافذ و پیپی که مدام روی لبش است -با توتون تند و بدبو و الیاف بلندش. مردی که دویل او را با الگو گرفتن از استادش خلق کرد. معروف است که کانن دویل استادی داشت با روشهایی خاص خودش در استدلال و استنتاج که حس میکرد این روش جدلی نوعی سلاح در دستهای او است.
به بهانه زادروز آرتور کانن دویل متن کامل یادداشت نگاهی به شخصیتپردازی و شیوه روایت در شرلوک هلمز را بخوانید.
#شرلوک_هلمز
#آرتور_کانن_دویل
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#کتاب
2⃣1⃣7⃣
@azadisqart
گفتند که در واقع این افسر نه برای تعلیم شما و ما، بلکه برای تحقیر ما به ایران فرستاده شده. یکی دو روز پیش دیگر حتی از آن حدی که برای خودش تعیین کرده بود تجاوز کرد و شما را جلو همه افسرها و درجهدارها و سربازهای تیپ تحقیر کرد. ما اجازه نخواهیم داد که او از اردبیل خارج شود. فکرهایی به ذهنمان رسیده. میتوانیم تو راه اردبیل - تبریز، یا اردبیل آستارا گیرش بیاوریم و کلکش را بکنیم. این كار يک حسن دارد. ممکن است هیچ وقت نفهمند که ما این کار را کردهایم، در نتیجه ممکن است سروان را بکشیم و قسر در برویم. البته امکان آن هم هست که بفهمند و همه را محاکمه صحرایی بکنند و از بین ببرند ولی ما نمیخواهیم که مرگ او، يک تصادف، يك قتل عادی و یا قتلی بر اساس انگیزههایی غیر از انگیزههایی که ما داریم به حساب بیاید. ما میخواهیم كلک او را برای عبرت تاریخ بکنیم و میخواهیم به ارتش بفهمانیم که نباید به آمریکاییها اجازه ورود به پادگانهای ایران را داد.
در قسمت چهارم از بازخوانی روایت هنرمندان بزرگ از سوگ، متن کامل روایت سوگ در رمان «رازهای سرزمین من» نوشته رضا براهنی را بخوانید.
#بازخوانی_سوگواره_های_مهم_ادبیات_و_هنر
#رضا_براهنی
#رازهای_سرزمین_من
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#کتاب
2⃣1⃣8⃣
@azadisqart
🔹گزارش: واکنش چهرههای هنری به سوگ رئیس جمهور
از روز اعلام خبر مفقود شدن هلیکوپتر رئیس جمهور ایران تا صبح دوشنبه ۳۱ اردیبهشت که فقدان آنان تایید شد و تا روز تشییع، هنوز و همچنان به خیل هنرمندانی که از اولین لحظات مخابره این خبر واکنش نشان دادند تا اکنون افزوده میشود. داود میرباقری، ابراهیم حاتمیکیا، فرهاد قائمیان، محمود پاکنیت، پوران درخشنده، شهرام شکوهی و امید جهان فقط چند تن از هنرمندانی هستند که به این خبر واکنش نشان دادند.
🔹سیدرضا میرکریمی نویسنده و کارگردان مشهور دربارۀ حادثه سقوط بالگرد در گفتگو با رسانهها گفت: «خبر تلخی بود. فارغ از اینکه چه دیدگاه سیاسی داشته باشید، بهعنوان یک ایرانی اینکه تعدادی از مسئولان طراز اول کشور در مسیر انجام وظیفه به این شکل جان خودشان را از دست بدهند، دلخراش است.»
🔹همچنین ادارهکل روابط عمومی سازمان سینمایی نیز با انتشار اطلاعیهای به امضای بیش از ۲۵۰ سینماگر با مردم سوگوار ایران همدردی کردند. شهریار بحرانی، بابک خواجه پاشا، بهروز افخمی، لیلی عاج، سیدمحمود رضوی، شفیع آقامحمدیان و جهانبخش سلطانی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.
متن کامل گزارش واکنش هنرمندان به سوگ رئیس جمهور را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
2⃣1⃣9⃣
@azadisqart
«مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد»
متنی که پیش رو داریم با اندکی تغییر، به دو شاعر مهم منتسب است. یکی به رودکی سمرقندی و در سوگ ابوالحسن مرادی (دانشمند و شاعر همروزگار رودکی) و دیگری به مولوی بلخی و در سوگ ابوالمجد مجدود ابن آدم سنایی (عارف و شاعر بزرگ تاریخ ادبیات فارسی). اینکه آیا انتساب به رودکی صحیح است یا مولوی یا هردو (با فرض برداشتن شعر رودکی و تغییر اندکی در آن توسط مولوی) موضوع این یادداشت نیست.
علت اینکه نسخه مولوی را برای این مطلب انتخاب کردیم و اصل قرار دادیم، اهمیت و شناختهبودن ممدوح و موضوع شعر یعنی سنایی است.
سنایی کسی است که به یک معنا میتوان گفت همه یا اکثر شاعران بزرگ فارسی از زیر بال و پر او در آمدند، مولوی، عطار، خاقانی، نظامی، حافظ و... . او بود که نگاه عارفانه را در شعر فارسی تثبیت کرد و او بود که غزل را به شعر فارسی هدیه داد. مولوی در این شعر از مواجهه با سوگ این مرد بزرگ سخن میگوید و از سادهانگاری عظمت این سوگ. از اینکه کسی خبر مرگ این مرد بزرگ را مثل یک خبر معمولی و رایج مطرح کند و به اطلاع دیگران برساند. مرگ این مرد بزرگ که دلبستهی دنیا نیست و دارای مقامی معنوی است در نظر مولوی خود یک رویداد مهم است؛ سوگ سنایی بزرگ است چون روح سنایی بزرگ است.
این سوگسرودهی زیبا را در ادامه بخوانید:
گفت کسی خواجه سنایی بمرد
مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد
جان گرامی به پدر باز داد
کالبد تیره به مادر سپرد
متن کامل روایت سوگ در دیوان شمس اثر مولوی را بخوانید.
#بازخوانی_سوگواره_های_مهم_ادبیات_و_هنر
#مولوی
#سنایی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#شعر
2⃣2⃣0⃣
@azadisqart
🔹فهرست: برندگان تمام بخشهای جشنواره کن ۲۰۲۴
هفتاد و هفتمین دورۀ جشنوارۀ کن از تاریخ ۱۴ می (۲۵ اردیبهشت) با نمایش فیلم «پرده دوم» ساختهی کوئنتین دوپیو آغاز شد و ساعاتی پیش، ۲۵ می برابر با ۶ خرداد، به پایان رسید.
جشنواره کن امسال با حاشیههایی روبهرو بود؛ از اعتصاب کارکنان آن تا حمایت بسیاری از کارگردانان و بازیگران این جشنواره از مردم فلسطین و درخواست پایان جنگ در غزه.
جایزهی نخل طلای هفتاد و هفتمین دورۀ این جشنواره به فیلم «آنورا» به کارگردانی « شان بیکر» رسید و اولین فیلم هندیایی که در ۳۰ سال اخیر به بخش رقابتی کن راه یافت، فیلم «همه آنچه ما به عنوان نور تصور میکنیم» ساخته «پایال کاپادیا» توانست جایزه بزرگ دورۀ هفتاد و هفتم را از آن خود کند.
متن کامل فهرست برندگان تمام بخشهای جشنواره کن ۲۰۲۴ را بخوانید. همچنین سایر یادداشتهای پرونده جشنواره کن در سال گذشته را اینجا ببینید.
#فهرست_آثار
#جشنواره_کن
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
2⃣2⃣1⃣
@azadisqart
🔹یک صفحه روایت: روایت سوگ در کتاب تکنگاری «سوگ مادر» نوشته شاهرخ مسکوب
به گورستان رسیدیم و پیاده شدیم. من دیگر خودداری نتوانستم. هایهای گریه میکردم. چند نفر دویدند جلوی ما یکی به صدای بلند گریه میکرد. دیدم جهانگیر است. یکی زیر بازویم را گرفت. هیچجا را نمیدیدم. فقط تشخیص میدادم که جمعی زنهای سیاهپوش و عدهای مرد هاج و واج ماندهاند. رفتیم دم غسالخانه، مادرم توی تابوت رو به قبله دراز کشیده بود... تا رسیدم تابوت را بلند کردند. زیر تابوت را گرفتم می خواستم سنگینی جسمی را که تا دیروز مادر من بود حس کنم. مرا از زیر تابوت به کناری کشیدند، در راه زانوهایم تا میشد. دو سه بار نزدیک بود زمین بخورم. یکی دو تا زیر بغلم را گرفتند و تا کنار قبر بردند. به هیچ چیز فکر نمیکردم فقط احساس میکردم که انگار فروریختهام. مخصوصاً که پیکرم به فرمان من نبود، تبدیل به جسدی شده بود که از وی بیگانه بودم و احساسش نمیکردم، بالای سر قبر روی خاکها نشستم و در حقیقت خودم را رها کردم چون دیگر یارای ایستادن نداشتم. چقدر دلم میخواست برای آخرینبار صورت مادرم را ببینم. هرگز این قدر مشتاق دیدار کسی یا چیزی نبودم.
متن کامل روایت سوگ در کتاب تکنگاری «سوگ مادر» نوشته شاهرخ مسکوب را بخوانید.
#بازخوانی_سوگواره_های_مهم_هنر_و_ادبیات
#شاهرخ_مسکوب
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#کتاب
2⃣2⃣2⃣
@azadisqart
🔹تا که بماند درون حافظهی آب
نقش کنید ای خطوط موج به دریا:
در وزشِ وحشت و تلاطم پاییز
نسترن از شاخ و برگ خویش
پلی ساخت
بهر عبوِر شکوفه: کودک فردا
این شعر که «از سرزمین زیتون» نام دارد، تصویری است استعاری از جانفشانی و ایثار به وقت حادثه، تا زندگی نمیرد و استمرار یابد.
راوی/ شاعر، این رخداد را شایستهی ماندگاری میداند، آنقدر که پیش از حکایت، در مطلع، بر نگاشتن و نگاه داشتن آن تأکید میکند و سپس به ایجاز، شرح ماوقع میدهد.
ظاهراً حرف بر سر ازخودگذشتگی نسترن (نماد والد و بزرگتر) است، اما از وجهی دیگر، سخن از شکوفه است که کودک فرداست و حیات باغ در گرو سلامت اوست. زندگی باید ادامه یابد و به هنگام بلا، میدانداری عشق سبب میشود بزرگان، جان خویش را سپر کنند تا نسل نو که فرصت زیستن و ساختن فردا را دارند، بمانند و در عین حال، از همین کردار، آیین مهرورزی و بزرگی بیاموزند.
متن کامل یادداشت نگاهی به حضور نمادین کودک در شعر شفیعی کدکنی را بخوانید.
#محمدرضا_شفیعی_کدکنی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#شعر
2⃣2⃣3⃣
@azadisqart
میرباقری علاوه بر آنکه قصهها، نوشتهها و شنیدهها را دیداری کرد و به نمایش درآورد، بر تن برخی از مفاهیم انتزاعی هم لباس تصویر پوشاند و تصاویر بسیار بدیع و بینظیری خلق کرد که میتواند سرمشق هنرمندان در همۀ حوزههای هنری باشد؛ مثل سکانس درخشان برخواستن ققنوسوار و معجزهگون حضرت عبدالعظیم حسنی از ویرانۀ مزار تخریب شدۀ امام حسین، پس از مقاومت و مبارزه در دفاع از حرم در برابر تخریب؛ این تصویر بیبدیل نشستن خاک کربلا بر سر و روی حضرت عبدالعظیم، چنین تداعی میکند که این یادگاری از آن وادی، حالا در این دیار آرمیده و ترجمان هنری و تصویری آن حدیث معروف امام هادی است: «بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در ری زیارت کنی مانند کسی هستی که حسین بن علی علیهالسلام را در کربلا زیارت کرده باشد». میرباقری در یک مصاحبه با لطافت و عشق خاصی از اینکه چطور برای تصویرسازی این حدیث به این سکانس رسیده یاد میکند.
متن کامل تکنگاری داود میرباقری را در روز سالروز تولد این کارگردان بخوانید.
#داود_میرباقری
#مجله_میدان_آزادی
2⃣2⃣4⃣
@azadisqart
به گزارش مجله میدان آزادی به نقل از گاردین، کن لوچ و مایک لی، دو کارگردان بزرگ و صاحبسبک انگلیسی که از حامیان سینما فینیکس لندن بودند، در اعتراض به برگزاری جشنوارهی فیلم تحت حمایت دولت اسرائیل در محل این سینما، سینما فینیکس لندن را ترک و از مقام خود استعفا کردند.
گروههای همبستگی طرفدار فلسطین، کارکنان و مدیران سینما فینیکس، از مدیران و متولیان سالن خواستهاند تا نمایش فیلمهای این جشنواره را به دلیل ارتباط جشنواره سرت با وزارت فرهنگ و سفارت اسرائیل، در انگلستان لغو کنند.
معترضان خواستار تحریم این جشنواره به دلیل حملهی نظامی اسرائیل به غزه هستند. شبکه Artists for Palestine UK گفت که جشنوارهی سِرِت «بخشی از استراتژی گستردهتر هنرشویی» توسط دولت اسرائیل برای «سفید کردن و سرپوش گذاشتن بر جنایات خود علیه مردم فلسطین» است.
متن کامل خبر استعفای «کن لوچ» و «مایک لی» در مخالفت با جشنواره اسرائیلی را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
2⃣2⃣5⃣
@azadisqart
میتوان گفت که آثار قادرینژاد بهدلیل بازنمایی هیجانات و احساسات درونی انسانی با استفاده از خطوط و رنگهای متضاد در دستهبندی مکتب نقاشی اکسپرسیونیسم قرار میگیرد.
در آثار او، هیچ چیز مهمتر و برجستهتر از خط خودنمایی نمیکند و بهعکسِ بسیاری از آثار که رنگ بر خط برتری دارد، در آثار او خط و ریتم و حرکت از عناصر مهم و جلوهگر هستند و بعد از آن رنگ، بهعنوان عنصر دوم استفاده میشود.
کریم نصر، نقاش و تصویرساز، در یادداشتی دربارهی آثار نیلوفر قادرینژاد میگوید: «نیلوفر قادرینژاد چند سالی است که به اسطورهها علاقه نشان میدهد. همهی نمایشگاههای اخیر او موضوعی اسطورهای داشته است. او با سلیقهای که در نقاشی آکادمیک دارد، در هر نمایشگاه اشتیاقش برای بازنمایی رفتار، حرکات و احساس انسانی را با تصویرسازی داستانهای اسطورهای نشان میدهد. بیشترین تلاش او برای به تصویر کشیدن افسانههای قهرمانی، معطوف به احساس بیننده است.»
متن کامل تکنگاری نیلوفر قادرینژاد را در سالروز تولد این هنرمند بزرگ بخوانید.
#نیلوفر_قادری_نژاد
#مجله_میدان_آزادی
#نقاشی
2⃣2⃣6⃣
@azadisqart
نیلوفر قادرینژاد از نمایشگاهی یاد میکند که در سال ۱۳۵۹ در دانشکدهی هنرهای زیبا تحت عنوان «همبستگی» برگزار شده بود که بینظیرترین نمایشگاه از لحاظ کثرت بازدید عمومی بوده است. در همان سالها او شروع به ترسیم دیوارنگارههای فیگوراتیو از مردمی میکند که نقش اصلی انقلاب را به دوش میکشیدند. افرادی در حال حرکت، خمشده، درمانده و خونین، به پاخاسته و راستقامت که نشان از برداشت او از وقایع آن روزگار دارد. قادرینژاد از نقاشیهای دیواری و آثاری که بدون واسطه در معرض دید عموم قرار میدادند تحت عنوان نمایشگاه خیابانی یاد میکند که در آن مردم رهگذر از تصویر دیوارنگارهها بازدید کرده و حتی در مورد آنها بحث و گاهی جدل میکردند.
ازجملهی این نقاشیها، دیوارنگارهای بود که او بههمراه مسعود سعدالدین و الخاص بر روی دیوار دانشکدهی هنرهای زیبا اجرا کرده و نقاشیهایی در کوچهی دربند عزیزی، که اکنون عکسهایی از آنها باقی مانده است...
🔹متن کامل تکنگاری نیلوفر قادرینژاد را در سایت بخوانید.
#نیلوفر_قادری_نژاد
#مجله_میدان_آزادی
#نقاشی
2⃣2⃣7⃣
@azadisqart
🔹از آنجایی که این وجه از رابطهی شمس و مولوی هم ظرفیت عاشقانه (ازدواج شمس با کیمیاخاتون)، هم ظرفیت جنایی (احتمال قتل شمس) و هم ظرفیت داستانپردازی اجتماعی (کینهی اطرافیان مولوی از اینکه شمس کاملاً توجه مولوی را به خود جلب کرده) دارد احتمالاً هر کارگردانی وسوسه میشود برای نوشتن فیلمنامهای پرتعلیق از همهی این ظرفیتها استفاده کند و ظاهراً حسن فتحی هم تسلیم این وسوسه شده است. اما آنچه قربانی ساخته شدن یک فیلم پرتعلیق دربارهی این شاعر و عارف بزرگ ایرانی شده، خود عرفان است.
🔹رازوارگی عنصر مهمی است که یک فیلم عرفانی باید از آن برخوردار باشد. مگر اینکه بگوییم این فیلم قرار نبوده است فیلمی عرفانی باشد و فقط قرار بوده روایتگر یک برش از زندگی یک عارف ایرانی باشد. پذیرفتن این تعریف سخت است، مخصوصاً با پایانبندی همراه با موسیقی و سماع فیلم. اما حتی اگر قرار بود این فیلم دربارهی عرفان باشد باز هم نیاز بود فضای رازآلود و عمیقتری را شاهد باشیم. این فیلم در دکوپاژ و نورپردازی اصلاً عمیق نیست و مصداق این مسئله صحنهی حملهی اوباش به شمس است که در نیمهشب رخ میدهد ولی فضا چنان نورانی است که گویی مهتاب قونیه از قویترین پروژکتورهای قرن بیست و یک کمک گرفته است!
متن کامل نقد و بررسی فیلم مست عشق را بخوانید.
#مست_عشق
#حسن_فتحی
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
2⃣2⃣8⃣
@azadisqart
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹روایت هوشنگ جاوید از مدیریت فرهنگی
و خلق یک اثر ماندگار در موسیقی کرمانجی
سال گذشته در پرونده شاخههای درخت باربد (ویژه بازخوانی میراث موسیقی نواحی ایران) گفتگوی جذاب و مفصلی با استاد هوشنگ جاوید داشتیم درباره زیباییها و مشکلات موسیقی نواحی. متن مشروح این گفتگو سال گذشته در پنج قسمت منتشر شد.
اما امروز چهاردهم خرداد زادروز استاد هوشنگ جاوید است و هیچ گرامیداشتی برای اهالی فرهنگ بالاتر از شنیدن حرفهای ارزشمندشان نیست، به همین مناسبت تصمیم گرفتیم یک بریدهی تصویری از یک بخش ارزشمند آن گفتگو را با شما در میان بگذاریم.
در این ویدئو هوشنگ جاوید پشت صحنه ساختهشدن آهنگ سوزناک «له چیه مامه» را روایت میکند.
▪️ویدئو با کیفیت اصلی را میتوانید در سایت مجله ببینید.
#هوشنگ_جاوید
#موسیقی_نواحی
#مجله_میدان_آزادی
#بازخوانی_سوگواره_های_مهم_ادبیات_و_هنر
2⃣2⃣9⃣
@azadisqart
🔹فیلم سینمایی «عطرآلود» ۱۶ خرداد اکران میشود + رونمایی از پوستر
به گزارش مجله میدان آزادی، در آستانهی اکران فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدمدوست و تهیهکنندگی یوسف منصوری، از جدیدترین پوستر رسمی این اثر که طراحی آن برعهدهی محمد شکیبا بوده است، رونمایی شد.
آخرین ساختهی هادی مقدمدوست عاشقانهای متفاوت با روایتی گرم و معطر از یک زندگی است که برای نخستینبار در چهل و یکمین جشنوارهی بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد. «عطرآلود» در ۶ رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن چهل و یکمین جشنوارهی فیلم فجر را دریافت کرد.
این اثر به نویسندگی حسین حسنی با شعار «عشق، هر لحظه عطر خودشو داره» از چهارشنبه ۱۶ خردادماه در سینماهای سراسر کشور به نمایش در میآید.
متن کامل خبر اکران آخرین ساخته هادی مقدمدوست را بخوانید.
#عطرآلود
#هادی_مقدم_دوست
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
2⃣3⃣0⃣
@azadisqart
بسیاری از ما نادر ابراهیمی را به داستانهای پرآوازهی بزرگسالش میشناسیم. با این حال، با مطالعهی دقیق کارنامهی ادبی این نویسندهی بیشفعال، به توجه و دلبستگی ویژهاش به ادبیات کودک و نوجوان پی خواهیم برد. او آثار داستانی و پژوهشی متعددی در این زمینه به یادگار گذاشته که در سالهای اخیر برخی از آنها از سوی نشرهایی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتشارات روزبهان تجدید چاپ شدهاند.
ابراهیمی در پژوهشهایی که در حوزهی ادبیات کودک داشته، شرط اول توفیق هر اثر را سادگی و قابل فهم بودن زبان آن میداند. او در سبک داستاننویسیاش خود را به این مؤلفهها پایبند کرده است. بیان گنگ و نامفهوم موضوعات آموزشی و تربیتی از نظر او کاری بیهوده است. همچنین توجه او به مصورسازی کتابهای کودک و دستاوردهایی که در این زمینه داشته، باعث دیده شدن داستانهای کودک ایرانی در برخی جشنوارههای بینالمللی شده است. نمونهی این موفقیت داستان «کلاغها» به قلم او و تصویرگری نورالدین زرینکلک است که در ادامه دربارهی آن خواهید خواند.
در سالروز درگذشت نادر ابراهیمی متن کامل یادداشت میراث نادر ابراهیمی در ادبیات کودک و نوجوان را بخوانید.
#نادر_ابراهیمی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#کتاب
2⃣3⃣1⃣
@azqdisqart
42.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ویدئو
موشن ویدئو:
به مناسبت ۱۷ خردادماه، سالروز تولد کارگردان دوستداشتنی شهر موشها، دوسیه مرضیه برومند را تماشا کنید.
ویدئو با کیفیت اصلی را اینجا ببینید.
#مرضیه_برومند
#مجله_میدان_آزادی
#دوسیه
2⃣3⃣2⃣
@azadisqart
کشوری که امروز به نام ترکیه میشناسیم حاصل یک سزارین سخت به دست فعالان سیاسی به نام «ترکهای جوان» است که سلطنت را سرنگون و غربگرایی را در آن بنیادگذاری کردند و به این ترتیب ترکیهی جدیدی به وجود آوردند که بهلحاظ هویتی همیشه بر لبهی برخورد دو فرهنگ شرق و غرب قرار دارد.
اورهان پاموک در رمان «زنی با موهای قرمز» به همین فرآیند غربیسازی فرهنگ ترکیه اشاره میکند و آن را بستر تعریف کردن داستان زندگی مردی به نام آقای «جِم» قرار میدهد. جم مردی است که باید شاهد پوستاندازی نظام سیاسی ترکیه از استبداد آتاتورک در کودکیاش تا دورانهای پس از آن باشد.
جم در کودکی خودش کارگری و کندن چاه را تجربه میکند و تجربهی کار کردن بهتنهایی در اعماق زمین از او یک انسان شهودی میسازد. بنابراین وقتی حفر چاههای عمیق به فرآیندی ماشینی تبدیل میشود او این تفاوت را حس میکند. همانطور که تغییر کردن فرهنگ کشورش را حس میکند. در حالی که خیلی از هموطنان او متوجه این فرآیند غربگرایی نیستند، او بهدنبال ریشههای خودش در شاهنامه و نمایشنامهی «اودیپوس شهریار» میگردد.
به بهانه زادروز نویسنده مشهور ترکیه «اورهان پاموک» یادداشت تلفیق اسطورههای شرقی و غربی در رمان «زنی با موهای قرمز» را بخوانید.
#زنی_با_موهای_قرمز
#اورهان_پاموک
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#کتاب
2⃣3⃣3⃣
@azadisqart
32.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ویدئو
قاب خاطره
قسمت پنجم: برگهها بالا!
سکانسهای خاطرهانگیز فصل امتحانات و ماه خرداد در سینما و تلویزیون
ویدئو با کیفیت اصلی را اینجا ببینید.
#قاب_خاطره
#مجله_میدان_آزادی
2⃣3⃣4⃣
@azadisqart
دوازده سال بیشتر از سالهای عمر چارلز دیکنز کوچک نگذشته بود که پدرش که ازقضا در فریب و نیرنگ دستی بر آتش داشت، برای بدهیهایی که برای ثروتمند جلوهدادن خود بالا آورده بود، به زندان افتاد. بهدنبال او تمام خانواده هم روانهی زندان شدند؛ چراکه در آن زمانه قانون عجیبی اجرا میشد: اگر کسی به زندان میافتاد تمام خانوادهاش هم با او به زندان میرفتند! تنها چارلز را مصون داشتند تا با کار کردن، بدهیهای پدرش را پرداخت کند و خانوادهاش را از میان دیوارهای سرد زندان رهایی ببخشد. رهاییای به قیمت کار سخت در کارخانهی واکسسازی بهازای تنها شش شلینگ در هفته و ترک تحصیل! از همین جا بود که خاطرات طبقهی کارگر و ضعیف، کودکان کار، دودکشپاککنهای کمسن و سال و صورتهای کوچک دودزدهشان، صفحهی سفید خاطرات چارلز نوجوان را سیاه کرد و او را در بزرگسالی واداشت تا رمانهایش را صحنهی دادخواهی برای طبقهی مستضعف و کودکانی کند که قهرمان داستانهایش بودند. قهرمانانی شبیه خودش.
در سالروز درگذشت چارلز دیکنز متن کامل تکنگاری این هنرمند را بخوانید.
#چارلز_دیکنز
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
2⃣3⃣5⃣
@azadisqart
🔹پیشنهاد مطالعه: همه مطالب مجله میدان آزادی درباره سید خلیل عالینژاد و آثارش
امروز سالروز تولد زندهیاد سیدخلیل عالینژاد نوازنده و آهنگساز سرشناس کشورمان است. تاکنون در چهار مطلب به زندگی و آثار زندهیاد استاد سیدخلیل عالینژاد پرداختهایم که سه مطلب اول همگی اختصاصا فقط مربوط به این هنرمند کرمانشاهی بودهاند. این مطالب را در ادامه ببینید:
۱. تکنگاری: نگاهی به زندگینامه و آهنگهای «سید خلیل عالینژاد»
۲. موشن ویدئو: یک آهنگ شنیدنی از سید خلیل عالینژاد ؛ «تکنوازی تنبور»
۳. ویدئو: اجرایی ماندگار در موسیقی نواحی ایران از سیدخلیل عالینژاد ؛ «مقام سوار سوار»
۴. ده آلبوم برتر موسیقی نواحی ایران
#سید_خلیل_عالی_نژاد
#مجله_میدان_آزادی
#موسیقی_نواحی
#موسیقی
2⃣3⃣6⃣
@azadisqart
🔹چه کسانی «چه» شدند؟
چهاردهم ژوئن، زادروز «چه» است؛ چهگوارا؛ ارنستو چهگوارا؛ چریک چست و چابکی که در پس چهرهی جنگجویش -که معروفترین عکس جهان است- یک شاعر چکامهسرا پنهان بود. پزشکی انقلابی که جان و جهانش را وقف مبارزه با زیادهخواهیهای آمریکا کرد و تا ثانیهی آخر زندگی دست از ستیز با استعمار برنداشت و هنگام دستگیری، یک دفترخاطرات سیهزار کلمهای، یک مجموعه اشعار شخصی و یک داستان کوتاه دستنویس، از او ضبط شد و به دست ارتش بولیوی افتاد. کتاب بالینیاش مجموعه اشعار «پابلو نرودا» بود و «لورکا». چکامههای «کیپلینگ» و «هرناندز» را از حفظ میخواند. در میان کتابخانهی شخصیاش که سههزار کتاب را در خود داشت، کتابهای «آندره ژید» و «ژول ورن» و «کامو» و «کافکا» انس بیشتری با او داشتند. این چریک اسطورهای بنا بر گزارش محرمانهی سازمان سیا، «یک روشنفکر تمام عیار و بسیار اهل مطالعه» توصیف شده بود.
تا امروز آثار سینمایی متعددی از زندگی و زمانهی او ساخته شده و بازیگرانی از سرتاسر جهان، به جای او نقشآفرینی کردهاند.
در ادامه فهرست تمام بازیگرانی که نقش چهگوارا را بازی کردهاند بخوانید.
#ارنستو_چه_گوارا
#فهرست_هنرمندان
#فهرست_آثار
#مجله_میدان_آزادی
2⃣3⃣7⃣
@azadisqart
حدود ۲۵۰ سال پیش در روستای همپشایر انگلستان، دومین دختر کشیش جورج آستین در خانهی روستایی او متولد شد و به طبقهی متوسط انگلستان، زنی دیگر افزوده شد. اما با یک تفاوت بزرگ؛ دومین دختر و هفتمین فرزند کشیش آستین به یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان انگلستان تبدیل شد.
نویسندهای که قهرمان داستانهایش زنانی از طبقهی متوسط جامعه بودند و در خلال روابط قهرمانانش با اشراف انگلستان، فرهنگ طبقهی متوسط انگلستان را در تاریخ ثبت کرد و در دورهی رونق رمانتیکنویسی، واقعگرایی را برای روایت داستانهایش انتخاب کرد.
این زن جوان کسی نیست جز جین آستین که پس از گذشت دو قرن از درگذشتش، همچنان داستانهای نه چندان خارقالعادهاش پرفروش است و یکی از نویسندگانی است که بیشترین اقتباس سینمایی و تلویزیونی از آثارش همچنان و هنوز ساخته میشود و تعدد اقتباسهای سینمایی و تلویزیونی گواه محبوبیت جهانی آثار آستین است.
متن کامل تکنگاری جین آستین را به مناسبت زادروز این نویسنده بخوانید.
#جین_آستین
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
2⃣3⃣9⃣
@azadisqart
🔹کاغذ اخبار هنر: مهمترین اخبار هنر و ادبیات، خرداد ۱۴۰۳
🔹در روزهای پس از بمباران غزه توسط اسرائیل، او تصویری از گروه «Artists4Ceasefire» (حمایت هنرمندان از آتشبس در غزه) را به همراه هشتگ «همهی چشمها به رفح» (AllEyesOnRafah#) برای ۸۸ میلیون دنبال کنندهی اینستاگرام خود بازنشر داد و نوشت: «زنده سوزاندن کودکان هرگز قابل توجیه نیست. تمام دنیا برای توقف نسلکشی اسرائیل بسیج میشوند؛ لطفاً همبستگی خود را با غزه نشان دهید.»
🔹در جهان موسیقی ایرانی نیز علی قمصری این روزها مشغول اجرای اپرای «پیروز و پریزاد»، برشی خیالی از تاریخ ایران، در تالار وحدت است. در توضیح «پیروز و پریزاد» آمده است: «پیروز و پریزاد را میتوان نخستین نمونهی یک اپرای ایرانی دانست که نویسنده و آهنگساز بر پایهی نگرشی مشترک، عزم بر خلق اثری داشتهاند که نه اقتباسی از ادبیات کهن است و نه ترجمانی از اپراهای غربی. بهرهگیری از آواز و تحریرهای ایرانی، تمرکز بر سازهای ملی به ویژه سازهای دیرینه و چند هزارساله، بر مختصات ایرانی اپرای «پیروز و پریزاد» صحه میگذارد.»
🔹اوایل خرداد ماه انیمیشن ایرانی «در سایه سرو» جایزهی بزرگ و جایزهی بهترین انیمیشن دوبعدی جشنوارهی «انیمایو» اسپانیا را گرفت و به صورت مستقیم در فهرست نامزدهای جایزه فیلمهای کوتاه انیمیشن برای رقابت اسکار ۲۰۲۵ حضور پیدا کرد. این انیمیشن که ساخت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
متن کامل کاغذ اخبار خرداد ۱۴۰۳ را بخوانید.
#کاغذ_اخبار_هنر
#مجله_میدان_آزادی
2⃣4⃣0⃣
@azadisqart
🔹پربازدیدترین مطالب مجله میدان آزادی در خرداد ۱۴۰۳
آخرین ماه بهار نیز به پایان رسید و وقت مرور کارنامه ماه است. در ادامه فهرست پربازدیدترین مطالب مجله میدان آزادی در خردادماه ۱۴۰۳ را مشاهده میکنید.
در پربازدیدهای این ماه، سهم ادبیات -با شش مطلب- بیش از دیگر گونههای هنر است.
۱. نگاهی به شخصیتپردازی و شیوه روایت در شرلوک هلمز
۲. واکنش چهرههای هنری به سوگ رئیس جمهور
۳. تکنگاری: نگاهی به زندگی و آثار داود میرباقری
۴. روایت سوگ در منظومه «شاهنامه» سروده فردوسی
۵. برندگان تمام بخشهای جشنواره کن
۶. یک صفحه شعر: روایت سوگ در دیوان «شمس» سروده مولوی
۷. ریویو: نقد و بررسی فیلم «مست عشق» ساخته «حسن فتحی»
۸. نگاهی به حضور نمادین کودک در شعر شفیعی کدکنی
۹. روایت سوگ در رمان «سووشون» نوشته سیمین دانشور
۱۰. ویدئو: روایت هوشنگ جاوید از یک آهنگ ماندگار موسیقی نواحی شمال خراسان
#مجله_میدان_آزادی
2⃣4⃣1⃣
@azadisqart