امروز «اول اردیبهشت ماه جلالی» روز گرامیداشت ابومحمّد مُشرفالدین مُصلِح بن عبدالله شیرازی معروف به سعدی است. ظاهرا علت این نامگذاری آغاز نگارش کتاب شاهکار «گلستان» در چنین روزی است:
«به حکم ضرورت سخن گفتم و تفرجکنان بیرون رفتیم در فصل ربیع که صولت بَرْد آرمیده بود و ایام دولت وَرْد رسیده.
پیراهنِ برگ، بر درختان
چون جامهٔ عیدِ نیکبختان
اول اردیبهشتِ ماهِ جلالی
بلبل گوینده بر منابرِ قُضبان
بر گل سرخ از نم اوفتاده لَآلی
همچو عرق بر عِذار شاهد غَضبان»
بزرگان و کارشناسان تاریخ ادبیات فارسی وقتی میخواهند از پنج استاد سخن نام ببرند نام سعدی را در کنار فردوسی، نظامی، مولوی و حافظ میآورند و وقتی بخواهند از چهار ستون شعر فارسی بگویند نیز نام سعدی را در کنار نام فردوسی و مولوی و حافظ از قلم نمیاندازند. از این پنج تن تنها حافظ پس از سعدی میزیسته، همین حافظ که محبوبترین شاعر مردم ایران است و همین حافظ سعدی را «استاد سخن» نامیده.
طبیعتا انتخاب بهترین غزلهای عاشقانه سعدی امری آسان نیست، شاید اصلا شدنی نباشد. با این حال فهرستی از 20 غزل عاشقانه سعدی را برای شما گردآوردیم. به جز چند مورد، بیشتر شعرهایی که خواهید خواند یا به خودی خود جزو معروفترین و محبوبترین غزلهای سعدی در میان مردم و مخاطبان عام و خاصاند و در کتابهای درسی و غیردرسی نیز مدام یاد میشوند یا در ترانهها و با موسیقیهای مختلف در دهههای اخیر به گوش مردم رسیدهاند.
متن کامل فهرست ۲۰ غزل عاشقانه از سعدی را بخوانید.
#سعدی
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#شعر
1⃣4⃣6⃣
@azadisqart
بیستم آوریل -که امسال مصادف با اول اریبهشت است- را به نام روز جهانی زبان چینی نامگذاری کردهاند. زبانی که ما تقریبا هر روز بهنوعی با آن مواجهیم و به واسطه بروشور و دفترچه و برچسب انواع و اقسام کالاهای چینی، حروف عجیب و غریب آن را هر روز میبینیم. کالاهایی که تا عمق خانه و زندگیمان نفوذ کردهاند. چینی یکی از پُرگویشورترین زبانهای دنیاست و زبان اول ۱۶ درصد مردم دنیا –یک و دو دهم میلیارد انسان- به حساب میآید.
از مهمترین ویژگیهای زبان چینی، نواختبر بودن آن است؛ نواخت یعنی به کاربردن زیر و بم و آهنگ دادن به کلام برای تشخیص معنای واژهها و دستور. اغلب زبانها برای بیان عواطف و دادن اطلاعات کلامی بیشتر، به واژگانشان زیر و بم میدهند اما همه زبانها نواختبر نیستند. اجازه بدهید از زبان فارسی مثال بزنم: واژهی «کَرَم» با توجه به نواخت آن دو معنی متفاوت دارد. هم میتواند به معنای جود و بخشش باشد و هم به این معنا که «من ناشنوا هستم». یا واژهی «گویا» بسته به نواخت، هم معنی «شیوا و روشن» میدهد و هم معنی «ظاهراً». اما این مساله باعث نمیشود ما فارسی را یک زبان «نواختبر» بنامیم. در زبانهای نواختبر اغلب قریب به اتفاق هجاها یک زیر و بم ذاتی دارند و چینی هم از آن جمله است. در زبان چینی هر هجا یکی از پنج نواخت را با خود دارد.
یادداشت ماجرای شاعر شیرخوار را در روز جهانی زبان چینی بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
1⃣4⃣7⃣
@azadisqart
محمدِ اقبال، فرزند شیخ نورمحمد، حدود صدوپنجاه سالِ پیش، در سیالکوتِ پنجاب چشم وا کرد؛ در لاهور بُرنا شد و صاحبقلم؛ فلسفه خواند؛ چند صباحی فرنگ را پالید و برگشت؛ شعرِ فارسی را زبان و ترجمانِ خود دید؛ اندیشهاش برای اتحاد و بیداری مسلمین را در چند مجلّدِ آهنگین منتشر کرد و آب و پردهای یافت.
اقبال به دنبال انسان کامل میگشت؛ کسی که بتواند راهبر روحانی او باشد و جهان را سامان دهد. پس از کند و کاو بسیار، مولوی را پیر خود قرار داد و بسیاری از اشعارش را بر وزن مثنوی معنوی سرود. «جاویدنامه» که احتمالاً به تاسی و تاثیر از «کمدی الهی» دانته سروده شده، شرحِ دردمندی و اندیشهورزیِ شاعری است که شبی از همرهان سستعناصر دلش میگیرد و دلش هوایی شیر خدا و رستم دستان میشود. ناگاه مولوی بر او نمودار میگردد، دستش را میگیرد و به سیاحت عالم بالا میبرد.
متن کامل تکنگاری اقبال لاهوری را در سالروز درگذشت این شاعر بخوانید.
#اقبال_لاهوری
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#شعر
1⃣4⃣8⃣
@azadisqart
وقتی در فروردین ۱۴۰۱ همه، برنامهی «مهمونی» را، در شبکهی نمایش خانگی دیدند فهمیدند نگرانیهایشان برای زوج هنری جبلی و طهماسب بیسبب نبوده و شایعهی قهر آنها صحت دارد. این نگرانی وقتی تشدید شد که در سری جدید «مهمونی» یعنی «مهمانی» طهماسب با تلویزیون آشتی کرد و به خانه اصلی خودش برگشت و حتی عروسکهای دهه هشتاد مجموعه کلاهقرمزی (مثل فامیل دور، ببعی، آقای همساده و...) را دوباره به تلویزیون آورد ولی مخاطبان دیدند باز هم جای کلاه قرمزی، پسرخاله و صدالبته حمید جبلی همچنان خالیست! چند اتفاق دیگر نشان داد جدایی نهایتا از جنس همان قهر ایرانی خودمان است نه یک دشمنی یا جدایی سرد، یکی وایرال شدن کامنت طهماسب پای تصویری از جبلی با این مضمون «جان من است او» در اردیبهشت ۱۴۰۱ و دیگری حضور طهماسب در تئاتر جبلی و عکس دوستانه و دو نفرهشان در شهریور ۱۴۰۲.
مطلب کامل قهر ایرج طهماسب و حمید جبلی را در ستون قهر هنرمندان بخوانید.
#ایرج_طهماسب
#حمید_جبلی
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
1⃣4⃣9⃣
@azadisqart
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#ویدئو
موشنویدئو: دوسیه سیمین دانشور
هشتمین روز از اردیبهشتماه مصادف است با تولد نویسندهی نامآشنای معاصر، خانم «سیمین دانشور». به همین مناسبت، این مطلب از مجله را به دوسیهی موشنگرافی دربارهی زندگی این «شیرازی بینام» اختصاص دادهایم.
نسخه با کیفیت اصلی را از اینجا ببینید.
#سیمین_دانشور
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#کتاب
#دوسیه
1⃣5⃣0⃣
@Azadisqart
سیمین در گفتوگویی که با هوشنگ گلشیری داشته دربارهی منشأ خصلت پیشگویانهاش اینطور گفته:
«من به آن خدای ناشناخته ایمان دارم و تجلیاتش را در عالم و آدم حس میکنم و نشان میدهم. تجلیاتش برایم عشق، دوستی، امید، آزادی است. آن حالت متعالی است که از هنرها و علوم احساس میشه. تظاهرات آن خدای ازلی و ابدی برای من نور است، عطر گل، شکوفایی، رشد، حقانیت، معصومیت... اما در سکوت صدای خدا را بهتر مینیوشم. این شناخت یک حالت پیشبینی به من میده. ببین! مثلاً در سووشون تقریباً پیشبینی مرگ جلال را کردم. پیشبینی مبارزه برای استقلال ایرلند را کردم، مبارزات ایرلند مربوط به همین چند سال اخیره. مکماهون واقعاً یک شخصیت خیالیه، ولی من از قول مکماهون خواب آزادی ایرلند و یا حداقل مبارزه برای آزادی ایرلند را میبینم.»
این خصلت پیشگویانه بهنوعی سبک روایی در آثار سیمین تبدیل شده است.
متن کامل تکنگاری سیمین دانشور را بخوانید.
#سیمین_دانشور
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
1⃣5⃣1⃣
@azadisqart
«اخوان رو کرد به من و پرسید: «کجا به دنیا آمدهای؟»
گفتم: «قم»
گفت: «عجب! قم؟ پس انگار به یک معنا خواهر و برادریم؟» او خندید و با دستش دنبالهی بلند گیسوان افشانش را که بر روی افتاده بود، به پشت سر افکند.
من که هنوز جوان و قدری کلهشق بودم، از این مطایبه چندان خوشم نیامد، اما بهزحمت خودداری کردم و پاسخی نگفتم. شاید چشمهای هوشمند او رنگ ملال را بر چهرهام خواند که بیدرنگ گفت: «به دل نگیر، شوخی کردم.»
و برای جبران و ترمیم، بیتی از مثنوی آیتاللهالعظمي وحيد خراسانی را خواند که:
این مهر و منیر و ماه رخشان
عکسی بود از قم و خراسان
در پایان آن نخستین دیدار که ساعتی بیش کشید، چندان مهربانی و شادمانگی و راهنمایی کرد که وقتی برمیخاستم، دلم پیش او جا مانده بود. و آن دیدار، آغاز یک آشنایی طولانی شد.»
اینها روایت سیدعلی موسوی گرمارودی است از اولین دیدارش با مهدی اخوان ثالث، سال ۳۷، ۳۸ در تهران، وقتی گرمارودی حدود بیست و پنج ساله بوده. دیداری که بعدها با هممسیری و تاحدی همسایگی همراه شد و آشنایی و دوستیای را رقم زد که باعث میشد موسوی گرمارودی همیشه به چشم استادی به اخوان بنگرد و از راهنماییاش بهره ببرد . مراوده و دوستیای که اگر نبود، آن سوءتفاهمی که سال ۵۸ دل اخوان را رنجاند و باعث شد یک شکوائیهی طولانی بگوید برای گرمارودی، خیلی زود به اخوانیه ختم نمیشد و به جای یک کدورت کوتاه، به یک قهر طولانی میانجامید.
متن کامل روایت قهر مهدی اخوان ثالث و علی موسوی گرمارودی را در پرونده قهر بخوانید.
#مهدی_اخوان_ثالث
#سید_علی_گرمارودی
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
1⃣5⃣2⃣
@azadisqart
26.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ویدئو
هیچکاک و قدردانی خاصش
۱۰ اردیبهشت (۲۹ آوریل) سالروز درگذشت کارگردان مشهور انگلیسی آلفرد هیچکاک است.به همین مناسبت، ویدئوی جذابی ببینید از قدردانی خاص و بهیادمادنی آقای کارگردان به هنگام دریافت جایزهی یک عمر دستاورد هنری بنیاد فیلم آمریکا (AFI Life Achievement Award).
نسخه باکیفیت ویدئو را اینجا ببینید.
#آلفرد_هیچکاک
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣5⃣3⃣
@azadisqart
محمدجواد محبت شاعری زلالاندیش و نازکخیال بود که شعرش آیینهی حیات اوست و لطافت حیاتش در شعر او جاری، شاعری معناگرا که انگارههای اخلاقی و آیینی و شعر باورمندانه از شاخصههای بارز کلام اوست که با جانی به بیکرانگی آسمان پاک، نگاه روایی و اعتقادی خود را بیان کرده است. ذوق فطرى و درک ذاتی زندهیاد محبت از هندسهی زبان فارسی موجب شد تا به زبانی نرم و ملایم برای بیان حالات روحی خود دست بیابد، زبانی که ساده و نغمهگونه و محاورهایست.
در حقیقت نوعی از لطافت و روشنی و دلنشینی در کلام ایشان نهفته و پیداست؛ شکوفه و اشک و باران و دعا در شعر ایشان مظاهری از آن لطافت و بهگزینی است و طبعاً به واسطهی سالهای معلمی، زبانی بهگزین و شیوهی بیانی آمیخته با نصیحت و طبعی آموزنده دارد و بیشتر در بند حرف زدن است تا تصویرسازیهای شاعرانه که البته تصویرهایی هم از این جنس دارند:
شب چون به چشم سرمهای از خواب ميكشند
ياران گريه رخت به گرداب میکشند
متن کامل یادداشت حال شاعرانه و منش اخلاقی محمدجواد محبت را بخوانید.
#محمد_جواد_محبت
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#شعر
1⃣5⃣4⃣
@azadisqart
🔹همه مطالب مجله میدان آزادی درباره آلفرد هیچکاک و آثارش
امروز چهل و چهارمین سالگرد درگذشت آلفرد هیچکاک است، مردی که تاثیر او در بخش مهمی از تاریخ سینما ثبت شده است. به همین مناسبت همهی مطالبی که تاکنون دربارهی او و آثارش، در مجله میدان آزادی منتشر کردهایم را در این مطلب گرد آوردهایم. در ادامه آنها را مرور میکنیم:
1.فهرست: 10 فیلم از بهترین فیلمهای آلفرد هیچکاک
2.ریویو: نگاهی به فیلم «شمال از شمال غربی»، ساخته «آلفرد هیچکاک»
3.هیچکاک و قدردانی خاصش
#آلفرد_هیچکاک
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣5⃣5⃣
@azadisqart
28.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ویدئو
فیلم کمتر دیده شده از زندگی نزار قبانی، شعرخوانی او و مراسم تشییع این شاعر در سالروز درگذشتش
ویدئو با کیفیت اصلی را اینجا ببینید.
#نزار_قبانی
#مجله_میدان_آزادی
1⃣5⃣6⃣
@azadisqart
🔹پیشنهاد مطالعه: پرونده رو تن این تخته سیاه
امروز دوازدهم اردیبهشت، روز قدردانی از کسانی است که نمیشود خودمان را نگاه کنیم و اثر انگشتشان را روی وجودمان پیدا نکنیم. کسانی که نمیتوانیم بخشهای مهمی از زندگیمان را به یاد بیاوریم بدون اینکه به آنها اشاره کنیم و مرور خاطرات شخصی و جمعیمان هم بدون گفتن از آنها ممکن نیست.
مهرماه سال گذشته بود که پروندهی «رو تن این تخته سیاه» گشوده شد، پروندهای که در آن به جستجوی تصویر مدرسه و خاطرات آن در ادبیات و هنر رفتیم، معلمهای به یادماندنی سینمای ایران را به یاد آوردیم و صفحات کتابها را به دنبال روایتی از معلمان ورق زدیم. به بهانه روز معلم، شما را به مرور این پرونده دعوت میکنیم.
پرونده رو تن این تخته سیاه را بخوانید.
#رو_تن_این_تخته_سیاه
#مجله_میدان_آزادی
1⃣5⃣7⃣
@azadisqart
لطفی وقتی از ایران رفت -در ماجرایی که چندان هم ارادی نبود- بزرگترین آهنگساز، نوازنده و مدیر هنری ایران در عرصۀ موسیقی بود؛ بیشتر شاهکارهایش را خلق کرده بود و نواخته بود و در اوج شهرت و موفقیت خودش بود. از طرفی همه انواع برخورد سرد را در دو حکومت دیده بود. و از طرفی بیش از عموم هنرمندان موسیقی به مردم و سرزمین و فرهنگ خود خدمت کرده بود.
حالا دیگر کنسرتهای خارجی، تدریس در دانشگاههای خارجی، تحویلگرفتهشدن از سوی هنرشناسان خارجی، دریافت نامهها و مقالهها و ابراز محبتهای هموطنان و رسانههای داخلی از دور و یک زندگی آرام و مرفه در یک کشور ثروتمند خارجی انتظار اوع را میکشید.
ولی او برگشت. برگشت تا کار ناتمام را تمام کند. برگشت چون هم زوال خود را درک کرد و هم از دور صدای زوال موسیقی ایرانی را شنید.
میخواهم لطفی را از بخش بایکوتشدهی زندگیاش یعنی هشتسال پایان عمرش روایت کنم: شصت تا شصتوهشتسالگی.
از سال ۱۳۸۵ که از فرنگ به ایران آمد و طی هشتسال شبانهروز کوشید و جنگید و دفاع مقدسی دیگر را رقم زد، اما اینبار نه از مرزهای خاکی وطن، بلکه از مرزهای فرهنگی هنری وطن، هشتسال نبرد برای دفاع از موسیقی ایرانی.
هنرمندان زیادی بودند که اجباری یا اختیاری جلای وطن کردند، اما هنرمندان خیلی کمی بودند که دوباره برگشتند. آنهایی که برگشتند عموما در جوانی رفته بودند، در میانسالی که پول و عواطفشان تمام شده بود برگشته بودند تا دوباره در پیری بتوانند با جیب پر بروند! اما لطفی این میان یک مورد عجیب بود. او در میانسالی رفت و در پیری برگشت! چه برگشتنی! تاسیس مکتبخانه میرزا عبدالله برای آموزش اصولی و سنتی و سینهبهسینه موسیقی ردیف دستگاهی به جوانان، تاسیس گروههای سهگانه شیدا (همنوازان، بانوان و بازسازی) که جمع پیر و جوان و زن و مرد بود، برگزاری کنسرتهای متعدد گروهنوازی و بداههنوازی در سراسر ایران، انتشار آلبومهای متعدد صوتی و تصویری باکلام و بیکلام، یک دور روایت صوتی مفصل و ارزشمند تاریخ موسیقی ایران در رادیو فرهنگ، انتشار مجلات نامه شیدا و کتاب سال شیدا و همچنین مقدمهنگاریهای مفصل و خواندنی در دفتر آلبومها.
سالی که لطفی بازگشت یکسال از شکست بزرگ اصلاحطلبان در عرصه سیاست و از دستدادن پایگاههای مردمیشان میگذشت، این بود که اعضای این گروه سیاسی در شرایطی قرار داشتند که ترجیح میدادند با استفاده از ارتباطی که با نخبگان دارند فضا را علیه قدرت مستقر تحریک کنند و مخصوصا از هرگونه رویداد ایجابی بزرگ در عرصه هنر جلوگیری کنند؛ مگر این رویداد قابل تفسیر علیه دولت و حکومت باشد. بنابراین آنها بازگشت لطفی را چندان خوشیمن نمیدیدند، مخصوصا لطفیای که بخواهد وسط میدان باشد و با شور و نشاط کار کند و کار بسازد و برای آموزش جوانها وقت بگذارد؛ وگرنه یک لطفی خموش و خموده و افسرده و دست از کار کشیده که فقط مصاحبه کند و غرغر کند و فحش بدهد امر مطلوبی بود برایشان؛ امری که در مورد لطفی که یک مرد جنگی بود -برخلاف بسیاری از هنرمندان- محال بود. این شد که تیغ رسانهها و بازیهای رسانهایشان را برای او تیز کردند، مخصوصا با توجه به اینکه این گروه بیشترین و بهترین رسانههای نخبگانی را نیز داشتند.
متن کامل یادداشت درباره بازگشت لطفی به ایران را در سالروز درگذشت این هنرمند بخوانید.
#محمدرضا_لطفی
#مجله_میدان_آزادی
#موسیقی
1⃣5⃣8⃣
@azadisqart
🔹پیشنهاد مطالعه: پرونده قهرمانان بیداستان
دوازدهم اردیبهشت علاوه بر روز معلم، روز جهانی کارگر هم هست. سال گذشته در همین ایام پروندهی «قهرمانان بیداستان» را منتشر کردیم که پیرامون کارگری و کارگر در ادبیات و هنر بود، با این هدف که کلیشههای رایجی که نسبت به این سوژه در ذهنهایمان جا گرفته را کنار بزند و به تعریف درستی از روی ارزشمند کارگری برسد.
در این پرونده ۱۳ مطلب در ستونهای «یک صفحه داستان از ادبیات کارگری»، «کارگران ارزشمند سینمای ایران» و یادداشتهای موضوعی دیگر منتشر شده است. به مناسبت روز جهانی کارگر، شما را به خواندن این پرونده دعوت میکنیم.
پرونده قهرمانان بیداستان را بخوانید.
#پرونده_قهرمانان_بی_داستان
#مجله_میدان_آزادی
1⃣5⃣9⃣
@azadisqart
در مستند «پرتره» در پاسخ به سوالِ «آقای منزوی کیه؟» میگوید: «آقای منزوی کیه؟ این رو از خود من میپرسی؟ بهتر نبود از دیگران میپرسیدی؟»
مصاحبهگر میگوید: «پرسیدیم. به جواب قانعکنندهای نرسیدیم. نگفتند.» منزوی با لحنی تمامکننده جواب میدهد: «از خود من هم جوابی نخواهید شنید که قانع بشید.»
اما به گواهی مصرعی که بر سنگ مزارش حک شده است، نام او عشق است و به شهادت کلماتش و دوستداران شعرش، عشق قویترین ستون بنایی است که او با کنار هم چیدن استادانهی واژگان بنیان نهاده است؛ بنایی عظیمتر از معابد مشرقزمین. حتی شعرهای سیاسی و اجتماعیاش رنگ اندوهی عاشقانه دارند؛ اندوهی که از عشق به انسان و سرنوشت انسان حکایت میکنند.
ما خویش ندانستیم، بیداریمان از خواب
گفتند که بیدارید، گفتیم که بیداریم!
من راه تو را بسته، تو راه مرا بسته
امید رهایی نیست، وقتی همه دیواریم
متن کامل تکنگاری حسین منزوی را بخوانید.
#حسین_منزوی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#شعر
1⃣6⃣0⃣
@azadisqart
شانزدهم اردیبهشت سالروز مرگ حسین منزوی غزلپرداز بزرگ معاصر است. مردی که از اول مهر ۱۳۲۵ تا زمان خداحافظیاش از دنیا، پنجاه و هشت سال عاشقانه و شاعرانه زیست. او در غلیان دوبارهی غزل در روزگاری که عدهای آن را مرده میپنداشتند نقشی پررنگ ایفا کرد؛ با قلمی از تیشه و دفتری از سنگ. شاعری که چون نام خانوادگیاش منزوی زیست اما هرچه زمان میگذرد قدرش آشکارتر میشود.
ای بیتو دل تنگم، بازیچهی توفانها
چشمان تبآلودم، باریکهی بارانها
مجنون بیابانها، افسانهی مهجوری است
لیلای من اینک من: مجنون خیابانها
آویختهی دردم، آمیختهی مردم
تا گم شوم از خود گم، در جمع پریشانها
تا به حال نشنیده بودم کسی مجنون خیابانها باشد. با خودم میگفتم مجنون خیابانها حتماً خیلی مجنونتر از مجنون بیابانهاست. مجنون بیابانها خیالش راحت است که کسی دیوانگیهایش را نمیبیند اما مجنون خیابانها خیلی باید عاشقتر باشد که نگاه آدمهای پشت فرمان و آدمهای پیادهرو از مجنون بودن منصرفش نکند.
متن کامل فهرست ۱۰ غزل از بهترین غزلهای عاشقانههای حسین منزوی را بخوانید.
#حسین_منزوی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#شعر
1⃣6⃣1⃣
@azadisqart
امروز ۱۷ اردیبهشت، سالروز تولد حبیبالله صادقی هنرمند گرانقدر نقاش و گرافیست است. محمدرضا رحمانی شاعر قصیدهسرای خوشذوق معاصر که او را با نام هنری مهرداد اوستا هم میشناسیم نیز در این روز درگذشته است. یاد این دو هنرمند را گرامی میداریم و شما را به خواندن مطالبی که پیش از این در مجله میدان آزادی درباره این هنرمندان منتشر شدهاند دعوت میکنیم:
تکنگاری: نگاهی به زندگی و آثار حبیبالله صادقی
تکنگاری: نگاهی به زندگی و آثار مهرداد اوستا
#حبیب_الله_صادقی
#مهرداد_اوستا
#مجله_میدان_آزادی
1⃣6⃣2⃣
@azadisqart
با وجود نقدهای زیادی که بهخصوص از فصل چهار به انسجام داستانی «نون خ» و کند و کشدار بودن خیلی از موقعیتهای آن وارد میشود، سریال در فصل پنجم هم توانسته پرمخاطبترین سریال تلویزیون شود. بخشی از این اقبال به کارگردانی خوب آقاخانی و بازیهای واقعی بازیگران محلی آن برمیگردد که بهتدریج و با گذشتِ فصلهای مختلف پختهتر و جاافتادهتر شدهاند. اما شاید مهمترین عامل محبوبیت «نون خ» فضایی باشد که ساخته است. «نون خ» سریالی ملی است؛ یعنی با وجود اینکه حال و روز مردمانی از کردستان را روایت میکند ولی روح ایرانی در آن دمیده شده است. شخصیتهای سریال با همهی ویژگیهای مثبت و منفی، با آرزوها و جاهطلبیها، بخششها و کینهورزیها و همهی نقاط تاریک و روشن وجودیشان، بازتابی از روح جمعی ایرانیان این روزگارند. این ویژگی در فصل پنجم نمود بیشتری پیدا کرده، زیرا دوربین از کرمانشاه و کردستان خارج شده و استانهای دیگر کشور را با اقوام مختلف، تنوع زیستی، لهجههای محلی، لباس و موسیقی و رقص و فرهنگ بومیشان نمایش میدهد.
متن کامل ریویوی فصل پنجم سریال نون خ را بخوانید.
#نون_خ
#سعید_آقاخانی
#روزی_روزگاری_تلویزیون
#مجله_میدان_آزادی
#سریال
#تلویزیون
1⃣6⃣3⃣
@azadisqart
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹پیشنهاد مطالعه: پرونده اردیبهشت کاغذی
سال ۱۴۰۲ فصل دوم پروندهی ویژهی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را با عنوان «اردیبهشت کاغذی» و با انواع یادداشت، گزارش، خبر و فهرست منتشر کردیم. بهترین ترجمههای شاهکارهای کلاسیک جهان، ده رمان از نویسندگان خاورمیانه، کتابهای عاشقانه، کتابهای داستان، داستانهای معمایی-پلیسی و کتابهای کودک و نوجوان، سوژههای فهرستهای پیشنهادی سال قبل بودند. همینطور بررسی طرح جلد کتابها و نشستن پای صحبت اهالی کتاب (نویسنده و مروج و ناشر و کتابفروش و...) از مطالب پر استقبال اردیبهشت ۱۴۰۲ بودند.
امسال هم قصد داریم با بهروزرسانی پروندهی اردیبهشت کاغذی، در فصل دوم پرونده اردیبهشت کاغذی کماکان راه سال پیش را ادامه دهیم. تمام تلاش ما در این پرونده و بهخصوص در نگارش فهرستها این بوده که با در نظر گرفتن محدودیت زمان و بودجهی مخاطبان، معرفیهای متنوع و جامعی، چه در ژانر و چه در ردهی سنی داشته باشیم. شما میتوانید با پیگیری پروندهی «اردیبهشت کاغذی» به فهرستهای غنی موضوعی مثل کتابهای هنری، کتابهای شعر و ادبیات داستانی و کتابهای کودک و نوجوان دسترسی داشته باشید. گفتنی است این فهرستها به قلم افراد متخصصی نگارش شده که هر کدام سابقهی مرتبط با سوژهی فهرست دارند.
پرونده اردیبهشت کاغذی را دنبال کنید.
#ویدئو
#اردیبهشت_کاغذی
#مجله_میدان_آزادی
1⃣6⃣4⃣
@azadisqart
🔹فهرست: ۱۰ کتاب پیشنهادی طنز برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران
سال گذشته در ستون فهرست کتابهای پیشنهادی برای خرید از نمایشگاه کتاب ۷ فهرست با موضوعات متنوع آماده کردیم و امسال نیز در فصل دوم پرونده این ستون را با فهرستهای جذاب دیگری به روز خواهیم کرد. بیستویکین صفحه از پرونده «اردیبهشت کاغذی» به فهرست ۱۰ اثر کتاب پیشنهادی ژانر طنز و کمدی جذاب برای خرید از نمایشگاه اختصاص دارد.
در زمانهای که یوگا، پیادهروی، تمرکز روی تنفس، گوش دادن به موسیقی، آب خوردن، خواب کافی و دوری از اخبار و کافئین به عنوان راهحلهای دوری از استرس پیشنهاد میشوند ما یک راه حل متفاوت برای از بین بردن استرس به شما پیشنهاد میکنیم؛ خندیدن! با چه؟ با فهرست کتاب طنز! فهرست مختصر، مفید و بکری که بالاخره طنز مورد دلخواه خودتان را در یکی از عنوانهای ایرانی و خارجی آن خواهید یافت.
متن کامل فهرست ۱۰ کتاب پیشنهادی طنز برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران را بخوانید.
#اردیبهشت_کاغذی
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#ادبیات
#کتاب
1⃣6⃣5⃣
@azadisqart
🔹فهرست: ۱۰ کتاب داستان برای تشویق کودکان به کتابخوانی
اردیبهشت، ماه بوییدن است. عضو فعال بدن آدمی در این ماه بینی است که بوی چمن و گل و خاک و جوانه و شکوفه را به درون مغز میکشد و او را سرمست میکند. از قضا سالهاست که این ماه عطر دلانگیز دیگری هم دارد؛ بوی کتاب و کاغذ، بوی جوهر و چسب صحافی! و خیلی چیزهای دیگر.
اردیبهشت، وقت نمایشگاه کتاب است و حیف است در آن به معرفی کتاب نپردازیم. کتابهایی که در ادامه میآیند کتابهایی هستند که کتاب و مسائل مربوط به آن را دستمایهی داستان خود قرار دادهاند؛ کتابهایی دربارهی کتاب نوشتن، کتابداری، باشگاه کتابخوانی، کتابفروشی و... .
خواندن کتابهایی دربارهی کتاب و مسائل پیرامون کتابخوانی کودکان را به کتاب و کتاب خواندن بیشتر علاقهمند میکند و مشوقی برای نوشتن و تولید کتاب است. این کتابها کودکان را با فرصتهای ارزشمندی مانند باشگاه و دورهمیهای کتابخوانی آشنا میکنند و فضای کتابخانه را برایشان دلچسب و لذتبخش جلوه میدهند. اینطور کتابها کودکان را متوجه یار مهربانی میکنند که تاکنون آرام و بیصدا کارهای بزرگی انجام داده و حالا این کارهای بزرگ پیش چشم مخاطب کودک میآید.
متن کامل فهرست ۱۰ کتاب داستان برای تشویق کودکان به کتابخوانی را بخوانید.
#اردیبهشت_کاغذی
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#ادبیات
#کتاب
1⃣8⃣6⃣
@azadisqart
علومی را میتوانیم نویسنده و پژوهشگر و اسطورهشناس پرکاری بدانیم که همیشه چند کتاب چاپ نشده یا در دست چاپ داشت. تسلط عجیبی بر ادبیات کهن ایران داشت و روی شاهنامه خیلی کار کرده بود. در رمانهایش ارجاعات فراوانی به افسانهها و اساطیر کهن ایران دیده میشود. از این نظر نویسندهای منحصربهفرد و بینظیر است. برخی از منتقدان رمان «پریباد» او را «صد سال تنهایی» ادبیات ایران نامیدند و تجربهای مهم در خلق رئالیسم جادویی ایرانی. «سوگ مغان» او نیز از تبار «بوف کور» دانسته شده است. او در رمانهای «ظلمات» و «پریباد» تجربه تلخ زلزله بم را روایت کرده است. حادثهای که در آن بسیاری از خویشاوندانش را از دست داد. علومی مدتها در تهران با دوست و همشهری هنرمندش ایرج بسطامی (خواننده موسیقی سنتی اهل بم) همخانه بود. تالیف دهها عنوان کتاب با موضوعات داستانی و پژوهشی و صدها عنوان مقاله مطبوعاتی و پژوهشی حاصل یک عمر فعالیتهای او بود.
متن کامل تکنگاری محمدعلی علومی را بخوانید
#محمد_علی_علومی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#داستان
1⃣8⃣7⃣
@azafisqart
🔹فهرست: معرفی بهترین بازنویسیهای ادبیات کهن فارسی برای کودکان و نوجوانان
یکی از فعالیتهای ثابت کلاس ادبیات بعضی از مدارس خارج از کشور این است که بچهها در طول یک سال تحصیلی یکی از کتابهای ادبیات کلاسیک کشورشان را کامل مطالعه کنند. از آنجایی که آنها در ادبیات منثور دستی بر آتش دارند، کتابهایی هم که میخوانند از دنیای قصهها و داستانهاست. اما ادبیات کلاسیک ما بیشتر دنیای شعر و شاعری است و شاید یکی از دلایلی که کودکان و نوجوانان ما کمتر با ادبیات کلاسیکمان دمخور شدهاند همین زبان ثقیل شاعرانه باشد. شاید درک شعر و زبان شعر برای بچهها راحت نباشد و همین پاشنه آشیل ارتباط بچهها با ادبیات کلاسیکمان شده است.
در این نوشتار تلاش کردهایم سراغ نویسندهها، کتابها و نشرهایی برویم که با چاپ و انتشار کتابهایی آسانخوان سعی داشتهاند فاصلهی میان کودکان و نوجوانان و ادبیات کلاسیک را کم و بین آنها صلح و سازش برقرار کنند. خوب میدانیم با همهی تلاشهایی که برای تولید این کتابها شده است، اینها فقط دریچهای به دنیای ادبیات کلاسیک ما هستند و جای آن همه شکوه و زیبایی دنیای خیالانگیز را نمیگیرند و بهتر است بچهها در سالهای بالاتر تحصیلی بدون فوت وقت در این دنیای شگفتانگیز شیرجه بزنند و کیفور و سرمست شوند!
متن کامل فهرست معرفی بهترین بازنویسیهای ادبیات کهن فارسی برای کودکان و نوجوانان را بخوانید.
#فهرست_آثار
#اردیبهشت_کاغذی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#کتاب
1⃣8⃣8⃣
@azadisqart
🔹فهرست: ۱۲ کتاب پیشنهادی آموزشی انیمیشن برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران
انیمیشن یا به قول فرهنگستان زبان پارسی «پویانمایی» یکی از هنرهای جدید پرطرفداری است که افراد زیادی را شیفتهی خود ساخته است. با انیمیشن میتوان به دنیایی بدون محدودیتهای فیزیکی و زمانی سفر کرد و به زمانها و مکانهایی دست یافت که در دنیای واقعی وجود ندارند. این هنر به ما اجازه میدهد تا ایدههای خود را با استفاده از تصاویر زیبا و شگفتانگیز زندگی ببخشیم و در معرض دید مخاطبان قرار دهیم. این هنر همچنین به یکی از پولسازترین صنایع جهان بدل شده و میتواند افق روشنی را از نظر مالی پیش روی علاقهمندانش روشن کند.
قبل از مراجعه به هر کتابی به شما توصیه میکنیم که انیمیشنهای مختلف در سبکهای متفاوت را تماشا کنید؛ کوتاه، بلند، دوبعدی، سهبعدی و ... تا بتوانید از میان آنها دنیای جذاب خود را انتخاب کنید. حتی به این هم فکر کنید که دوست دارید انیمیشن داستانی بسازید یا تبلیغاتی. کشف کنید که قصهی شما چرا باید بهصورت انیمیشن روایت شود. آیا ساختن آن بهصورت فیلم زنده، لطف کمتری دارد؟ برای کسانی که میخواهند به دنیای جذاب انیمیشن وارد شوند، کتابهای زیادی وجود دارد که راهنما و الهامبخشاند و حتی با مطالعهشان میتوان قدم بزرگی برای انیمیشنساز شدن برداشت.
متن کامل فهرست ۱۲ کتاب پیشنهادی آموزشی انیمیشن برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران را بخوانید.
#فهرست_آثار
#اردیبهشت_کاغذی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#کتاب
1⃣8⃣9⃣
@azadisqart