eitaa logo
کلبه عُشاق
3.9هزار دنبال‌کننده
841 عکس
476 ویدیو
1 فایل
با دو قبله در ره توحید نتوان رفت راست یا رضای دوست باید، یا هوای خویشتن (سنایی) 💪...خودمونا بسازیم؛ #بابارکن_الدین شیرازی، بابایی که دستِ فرزندِ ناخَلفش را گرفتو... ادامه 👇 https://eitaa.com/babarokn/2600 💌کانال احراز هویت شد @babaroknodin1400
مشاهده در ایتا
دانلود
اصفهان، تخت فولاد 🔹️تصویر استاد در حال بازسازی آب نمای میدان امام اصفهان. تاریخ عکس ۱۱ فروردین۱۳۲۹ شمسی 🔹️ غلامعلی ماهرالنقش فرزند استاد اسدالله معمار، از اساتید معماری در دوره معاصر است. 🔹️ پدرش اسدالله نیز، از معمارانِ اصفهان و از آثارش معماری محراب مسجد سید است. استاد اسدالله در سال ۱۳۵۰ قمری فوت کرد و در مدفون گردید. 🔹️استاد غلامعلی۳۳ سال کارشناسی معماری شهرداری اصفهان بود و از آثارش تعمیر دوره ای پل های خواجو، سی و سه پل، مارنان، چوبی و شهرستان است. وی در مهر ۱۳۴۹ شمسی فوت نمود و در تکیه بروجردی دفن گردید. گزارش‌از مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد 👀 کلبه عشاق 🛖 https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
کلبه عُشاق
#زندگینامه سیری در زندگی سالک و عارف بالله،مرحوم شیخ محمّدجواد انصاری همدانی #شیخ_محمّد_جواد_انصاری
سیری در زندگی سالک و عارف بالله،مرحوم شیخ محمّدجواد انصاری همدانی 📎قسمت‌دوم در عالم رؤیا یک حوض بسیار بزرگ با رنگ‌های مختلفی دیدم. که دور آن حوض پر از کاسه‌های بزرگی بود که بر آنها اسماءِ خداوند و از جمله این آیه شریفه: "ذلِکَ فَضلُ اللهِ یُؤتيهِ مَن یَّشاءَ" نوشته شده بود. وقتی من به نزدیکِ آن حوض رسیدم، جامی لبریز از آب حوض کرده و به من نوشاندند. که از خواب پریدم و تحوّلی عظیم در خود احساس کردم. و آنچنان جذباتِ عالمِ عَلوی و نسیم نفَحاتِ قدسیّه‌ی الهی، بر قلب من نواخته شده بود، که قرار را از من رُبود، وجود خود را شعله‌ای از آتش دیدم، از آن ببعد به این طرف و آن طرف زیاد مراجعه کردم که شاید دستم به ولیّ کاملی برسد، و از وی بهره‌گیری نمایم. در آن زمان، ولیّ اِلهی، آیت‌الله العظمی شیخ میرزا جواد ملکی تبریزی رحلت کرده بودند. و هرچه نزد شاگردانش رجوع می‌کردم عطشِ من فرو نمی‌نشست. تا اینکه خود را تنها و بیچاره و مضطر دیدم سر به بیابان‌ها و کوه‌های اطراف قم گذاشتم. صبح‌ها می‌رفتم و عصرها برمی‌گشتم تا اینکه پس از چهل الی پنجاه روز، تضرّع و توسّل زیاد به ساحت مقدّس معصومین علیهم السلام وقتی اضطرار و بیچارگیم به حدّ اوجِ خود رسید. و یکسره خواب و خوراک را از من ربود‌. ناگهان پرده‌ها از جلوی چشم من برداشته شد و نسیم جانبخش رحمت از حریم قدس الهی وزیدن گرفت. و لُطف الهی شامل حالم گردید. و مقصد خود را در وجود مقدّسِ خاتم‌الأنبیاء، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله یافتم. و متوجه شدم در این زمینه، وجود خاتم‌الأنبیاء، دستگیری می‌نماید. از آن زمان ببعد مرتباً به ساحت مقدّس آن حضرت متوسل می‌شدم و از حضرت بهره‌گیری فراوان می‌نمودم. این آغاز حرکت آیت الله انصاری همدانی (قدس‌سرّه) بود. که از همان ابتدا، به خود حقایق وصل شد. در اصطلاح به این گونه عرفا می‌گویند. در ابتدای مسیر تنها برای مدتی کوتاه از بعضی اولیاء وارسته استفاده برده که یکی از آنها همان انسان وارسته‌ای بود که آتش اولیه را به قلب ایشان افکند. بعدها با انسانِ وارسته‌ای دیگر به نام حاج ملّا آقاجان زنجانی، معروف به مجنون که بعدها به عتیق معروف شدند برخورد می‌کند. آن انسان وارسته که در زنجان، ایشان را ملاقات می‌کند خطاب به آیت الله انصاری (قدس‌سرّه) می‌فرماید: ادامه دارد...👋 برگرفته از: 👀 کلبه عشاق 🛖 https://eitaa.com/babarokn
کلبه عُشاق
👈⭕️ #یذَره_کتاب #ملّا_احمد_نراقی (ره) #توحید_عشاق 🍃غفلت از خدا، سبب وسوسه شیطان 😴 #طبّ_روحانی پس
(ره) 🍃غفلت از خدا، سبب وسوسه شیطان 😴 ادامه؛ ...و شیطان را تشبیه کرده‌اند به سگی گرسنه، و صفات ذمیمه را به غذاهای سگ، از گوشت و نان و امثال آن، و ذکرِ خدا را به راندن سگ از دست و زبان؛ و مادامی که غذا حاضر است سگ از دنبالِ تو دست بر نمی‌دارد. و اگر قدمی پس رَوَد، باز برمی‌گردد. پس فایده‌ی ذکر، هنگامی ظاهر می‌گردد که دل از شوایب و هوا و هوس پاک، و از انواع وَرَع و تقوا تابناک باشد؛ همچنان که خدا می‌فرماید: 《اِنّ الَّذینَ اتَّقَوا اِذا مَسَّهُم طائِفُ مِنَ الشَّیطانِ تَذَکَّرُوا فَاِذاهُم مُبصِروُن.》اعراف_ ۲۰۱ یعنی کسانی که متّقی و پرهیزکارند، هرگاه وسوسه‌ای از شیطان به ایشان برسد، هوشیار و متذّکر خدا می‌شوند‌؛ پس بواسطه تذکر، دیده‌ی بصیرتِ ایشان، بینا می‌گردد. و از چنگ وسوسه‌ها رها می‌شوند. 🍃ذکر قلبی مانع وسوسه‌ها و خواص 👅 مخفی نماند آن ذکری که دفع کننده‌ی وسوسه‌های شیطانیّه و مانع خواطر نفسانیّه است. ذکر قلبی است که مشغول ساختن دل است به یاد خدا، و.. و تفکر در صنایع و عجایبِ مخلوقاتِ آسمان و زمین؛ و هرگاه با آن، ذکر زبانی نیز جمع شود، فایده‌اش کامل و اَتَمّ می‌گردد. و در دفع شیطان اثر دارد. اما ذکر زبانی به تنهایی اگرچه خالی از ثواب نیست ولی مقابله با لشکر شیاطین و وسوسه‌های آن لَعین، نتواند کرد. و اگر وسوسه شیطان به ذکر زبان رفع می‌شد هر کسی را در نماز، حضورِ قلب حاصل می‌گردید. و خیالات فاسد و وسوسه‌های باطله به خاطر او نمی‌آمد. زیرا منتهای هر ذکر و عبادتی در نماز است؛ با وجود اینکه هر که ملاحظه حال خود را نماید در می‌یابد که افکار باطل(ردّیه) در حال نماز بیشتر است، بلکه آنچه از فضول دنیا گم شده، در نماز پیدا می‌شود. و آنچه فراموش گشته در آن وقت بخاطر می‌رسد. 🔦 و این مسئله آن است که؛؛ چون نماز بالاترین عبادات و مشتمل بر سجده است که شیطان به واسطه‌ی ترکِ آن، مطرود و مردود درگاه الهی شده، در آن وقت عداوت و حسَدِ شیطان به هیجان می‌آید و لشکرش اطراف دل را فرو می‌گیرند و از چپ و راست هجوم می‌آورند. و از پیش و پَس حمله می‌کنند. و حجره و بازار و دُکان و انبار و محاسبه‌ی شرکا و جواب خُصما(دشمنان) را بر دل القا نموده و عَرضه می‌کنند. تا مبادا چنین عبادتی از او به درجه قبول و وصول برسد. و سجده‌ای که موجب لعن او شد، از او مقبول گردد. 🧎 ولی همچنان که مذکور شد چنان نیست که ذکر زبانی مطلقاً بی‌ثمر باشد و آن را برای ذاکر، اثر نباشد، بلکه بر آن ثواب مترتّب می‌شود. 🔹چهار مرتبه ذکر 📿 اهل ذکر گفته‌اند که برای ذکر چهار مرتبه است که همه آنها نافع هستند لیکن در مقدار نفع مختلف‌‌اند: اول: فقط ذکر زبانی. دوم: ذکر زبانی و قلبی؛ با هم که ذکر در دل مستقر نباشد بلکه قرارِ آن موقوف به توجهِ ذاکر باشد، و چون دل را به خود واگذارد، از ذکر خدا غافل شود و به خواطر و وسوسه‌ها مایل گردد. 😴 سوم: ذکر قلبی؛ که در قلب متمکّن(مُقیم) و بر آن مستولی(چیره و غالب) باشد. بنحوی که صَرفِ دل به غیر ذکر، محتاج به التفات(توجهِ) ذاکر باشد و هر وقت که دل را به خود گذارد، در ذکر خدا باشد. چهارم: ذکر قلبی که خدا در دل باشد و بس؛ و دل، بالمَرّه(بطور کامل و بی‌نقص)، از خود غافل باشد. بلکه از اینکه در ذکر هم هست، ذاهل(غافل) باشد. و کاملا مستغرقِ مذکور و محو او باشد. و اهل این مرتبه، التفاتِ به ذکر را حجاب از وصول به مطلوب و مقصود می‌دانند. و این مرتبه، مطلوب و مقصودِ حقیقی، و باقیِ مراتب، بالعَرَض مطلوب‌اند. بِالمَرّه:بطور کامل و بی‌نقص بِالعَرَض:نیازمند دیگری برگرفته از: باب چهارم، اخلاق و شرافت... نوشته: ملّا احمد نراقی کلبه عشاق https://eitaa.com/babarokn
4_6003513820448818662.mp3
14.42M
🎙 جلسه هفتم شروع از بیت (دقیقه ۹) : 🔹هر که را جامه ز عشقی چاک شد/ 🔹او ز حرص و عیب کلی پاک شد/ عناوین🔻 🔹 دقیقه ۳۳: نفْسْ، بزرگترین بت انسان 🔹 دقیقه ۴۷: فرق عالِم و عارف 🔹دقیقه ۵۰: حکایت شمس و دعای‌شیخ http://www.moravejtohid.com 💢برای دسترسی به جلسات قبلی مبحث مثنوی معنوی،لطفا روی هشتک👈 بزنید. سپس با استفاده از فِلش‌های پایینِ صفحه، جستجو و پیدا کنید.💢 کلبه عشاق 🛖 https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
4_5999111500445258283.mp3
1.2M
✨«وَ لَمَّا یَدْخُلِ ٱلْإِیمانْ فِي قُلُوبِکُمْ»(حجرات ۱۴) 🎤در محضر (دامت برکاته) 🍃برگرفته‌از مبحث جلسهٔ‌سیزدهم www.moravejtohid.com کلبه عشاق @babarokn
💠عارفی را دیدند که چوبی دو سر آتش در دست داشت و به سویی می رفت از او پرسیدند با این آتش به کجا می روی؟ گفت : می روم تا بهشت و جهنم را جمله بسوزانم تا خلق تنها برای خدا ، به خدا بپردازد. 👀 کلبه عشاق 🛖 https://eitaa.com/babarokn
فی حَقایقِ اَسْرار اَمیرَالمُؤمنین علیه‌السّلام 🌹سابقه نور ایشان علیه‌السّلام و دیگر مناقبشان ☀️ و به این مطلب اشاره دارد سخن خداوند متعال: 《خَلَقَ الْأرْضَ فی یَوْمَیْنِ》 یعنی فی محمّد و علیّ علیه‌السّلام. و مراد از یَومَیْن؛ یومِ و است. که طبقات زمین و آسمان را در ظرف وجودی نبوّت و ولایت آفرید و هستی آنها را دائر مدارِ هستیِ نبوّت و ولایت قرار داد. رسول خدا صلّی‌الله علیه وآله فرمود: 《اوَّلَ مَا خَلَقَ‌اللهُ نوری ثُّمَ فَتَقَ مِنه نورُ عَلِیَّ...》 یعنی اول چیزی که خداوند خلقت فرمود، نورِ من بود. و از نورِ من، نورِ علی را برآورد. پس دائماً ما در عالمِ نور، گردش می‌کردیم تا رسانید ما را به عظمتِ خود در هشتاد هزار سال. سپس خلق فرمود تمام خلایق را از نورِ ما. پس ماییم صنایع و ساخته و پرداخته‌ی خدا. و دیگران ساخته‌ی ما هستند. یعنی ما اصل تمام مکوّناتیم و سایر خلایق، فروع هستند. و بواسطه‌ی ما به وجود آمده‌اند... برگرفته از: فی حَقایقِ اَسْرار اَمیرَالمُؤمنین علیه‌السّلام حافظ رَجَب بُرسی متوفی ۸۱۳ هجری قمری 🌱《مدفون در استان اصفهان》 💐 حافظ و مفسر قرآن، محدث و عارف شیعه در قرن هشتم شهرتش بیشتر در علوم غرببه بود. 🍃🍃🍃🍃🍃 🔹دیدگاه علامه عبدالحسین امینی نجفی معروف به: : 💐 «استاد حافظ رضی‌الدّین رجب بُرسی حِلّی، از دانشوران عارف مشرب امامی و از فقیهانی است که در دانشهایی چند دست داشته. با آن برتری آشکارش در هنر  و پیش‌روی در ادبیات و سخن‌سرایی‌های نیکو و چیرگی در  و رازهای آن و بیرون کشیدن سودهایش. ازاین‌رو می‌بینی نوشته‌هایش سرشار از پژوهش‌ها و موشکافی‌هاست. در عرفان و حروف روش‌های ویژه‌ای برگزیده و هم در دوستی پیشوایان معصوم علیهم‌السّلام برداشت‌ها و نگرش‌هایی دارد که برخی نمی‌پسندند و او را تندرو می‌شمارند؛ ولی جایگاه‌هایی را که وی برای معصومان ـ علیهم‌السلام ـ شناخته، در همه جا، به تندروی نمی‌انجامد».  👀 کلبه عشاق 🛖 https://eitaa.com/babarokn https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
🤦‍♂علّت اينكه انسانها از عبادات متنفّر و گريزانند⁉️ 🧎‍♂ ✍اين است كه؛ انسانها در عالم حيوانيت و لذّات و مانده‌اند و عبادات مي‌خواهند حيوانيت انسانها را بگيرند تا آنها بتوانند به سوي خدا پرواز كنند. 🍃مثلاً صبح، خواب را كه يك عمل حيواني است از انسان مي‌گيرد. نمازهاي ديگر،لذّت نگاه كردن تلويزيون يا مجالست با رفقا را از انسان مي‌گيرند. 🍃، لذّتِ خوردن و آشاميدن و لذّتهاي جنسي را كه همه لذّتهاي حيواني هستند از انسان مي‌گيرد. 🍃، لذّتِ داشتن پول را مي‌گيرد. 🍃 به معروف و نهي از منكر، لذّتِ شخصيت‌پرستي را مي‌گيرند. زيرا چه بسا كه امر كردن كسي به معروف يا نهي كردن كسي از منكر باعث شود كه او برآشفته شود و آن را به بادِ ناسزا و دشنام بگيرد و در نتیجه شخصيت اجتماعي او آسيب ببيند. 🗣 برگرفته از: شیخ حمیدرضامروجی‌سبزواری کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc