#یِذَره_کتاب
#سیّدجعفرحسینی قزوینی
شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی می گوید: بعد از وفات استاد و مرشدم(مرحوم حاجی #محمّدصادق_فولادی) در یکی از سفرها که عازم عتبات عالیات بودم به شهرضا رفتم که شب عاشورا را در آنجا متشرّف باشم و مرسومِ من چنین بود که از اول ماه محرّم تا عصر عاشورا ،روزه می گرفتم و جز آب در موقع افطار چیزی نمیخوردم.
روز هشتم ماه محرّم بود که خبر یافتم سیّدی جلیل القدر بنام سیّدجعفرحسینی قزوینی در این شهر سکونت دارد؛ به امید و به انتظار ملاقات وی که از خلق منزوی میزیست،نشستم.
.....خلاصه، با آن مرد بزرگ (سیّدجعفر) باب مذاکره بگشودم، و الحق او را دریایی موّاج از علوم ظاهری و باطنی یافتم. گفتم؛ با این مایه از علوم ، چرا چنین خلوت گزیده و به انزوا نشسته اید؟ فرمود: در آن زمان که پس از کسب اجازه ی اجتهاد از مراجع علمی وقت نجف اشرف به ایران باز می گشتم ، به دوستِ خود گفتم: ازین پس من تنها عالمِ بلند پایه ی قزوین خواهم بود.
دوستم گفت: نه چنین است!
تو را با یک #حمّالِ قزوینی تفاوتی نیست.
زیرا اگر در رهگذری مردی به تو و یک حمالِ جاهل، از پشتِ سر دستی بزند، هر دو محتاجید که برای شناسایی صاحبِ دست، سَربرگردانید، در حالیکه سی سال درس و تحصیل باید اینقدر روشنی به محصّل ارزانی داشته باشد که بدون باز پس نگریستن ، زننده ی دست را بشناسد.
این سخن در دلم چنان اثر کرد که یکسره از خلق کناره گرفته و در انزوا به تزکیه نفس و تصفیه ی روحِ خود سرگرم شدم.
#کتاب_نشان_از_بی_نشانها
شیخ نخودکی اصفهانی
کلبه عشاق
https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
May 11
هدایت شده از مروج توحید
4_6012746166184184453.mp3
26.83M
💠 به «مهاجرت» فکر میکنیم یا
به «مهاجر الی الله» شدن؟!
برترین هجرت آن است که
از بدی، هجرت (دوری) کنی.
پیامبر خدا (ص)
منتخب میزان الحکمه- 📚
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍ هنر، تغییرِ جغرافیا یا اپلای نیست! هنر، کنده شدن از همان بدیهائیست که جوری به ما پیوند خورده که با کاردک هم کنده نمیشوند...
#یذَره_کتاب
#توحیدعشّاق
اگر نماز با خباثتِ باطن و اخلاق سیّئه(بد، گناه) مقبولِ خداوند بی نیاز می بود،پس چرا اکثر مردم را میبینی که هر روز نماز پنجگانه بجای می آورند و هر ساعت چندین منکر و معصیت از ایشان صادر میشود؟ و حضرت فرمودند: اَلصَّلوهُ معراجُ المُومِن.
یعنی بواسطه نماز ،مومن به قرب پروردگار عروج میکند.
اگر آنچه میکنیم نماز باشد پس چرا بجز تنزّل و هُبوط از خود نمی یابیم؟
گرنه موشِ دزد در انبانِ ماست/
گندمِ اعمالِ چل ساله کجاست؟/
اوّل ای جان!دفعِ شرّ موش کن/
بعد از آن در جمعِ گندم جوش کن/
مثال کسانی که مواظبت بر عبادات جسمیّه میکنند و صفای دل و پاکیِ آن و ظلمتِ نفس و ناپاکی اش را فراموش میکنند، مانند قبور مردگان است که ظاهر آن را زینت میکنند و در باطنش مُردار گندیده پنهان است؛ یا مثل خانه ای که...
#کتاب_معراج_السّعاده
#ملّااحمدنراقی
کلبه عشاق
https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشاهیرتخت_فولاد
میرزا #جهانگیرخان_قشقایی
مدفون در تخت فولاد
کوچه لسان الاَرض
هدایت شده از مروج توحید
4_6003513820448818684.mp3
27.15M
هدایت شده از مروج توحید
🎙#تفسیر_مثنوی جلسه بیست و نهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔹 شروع از بیت (دقیقه ۱۳):
بی موکل بی کشش از شوق دوست
زانک شیرین کردن هر تلخ از اوست
🔹 موضوع داستان:
حکایت پادشاه جهود دیگر که در قتل مسیحیان تلاش می کرد
🔹 عناوین:
🔹 دقیقه ۱: تسلیت شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام
🔹 دقیقه ۲: نعمت ولایت در ایران
🔹 دقیقه ۵: دفع بلایا از جامعه به سبب حضور اولیاء
🔹 دقیقه ۱۰: ادامه حکایت پادشاه جهود دیگر که در قتل مسیحیان تلاش می کرد
🔹 دقیقه ۱۰: مصیبت های دنیا، نعلهای واژگون
🔹 دقیقه ۱۴: طعنهٔ پاکان، نشانه هلاکت انسان
🔹 دقیقه ۱۸: نعمت چشم اشکبار
🔹 دقیقه ۱۹: چشم آخر بین
🔹 دقیقه ۲۱: چشم اشکبار ، نشانه جذب رحمت
🔹 دقیقه ۲۵: حکایت ابوطالب ع و ابرهه
🔹 دقیقه ۲۷: غم الهی و غم دنیایی
🔹 دقیقه ۳۰: ناله ما از ناله اوست (ای همه خلق نای تو ، پر شده از هوای تو …)
🔹 دقیقه ۴۳: دلبر هر جایی
🆔 @moravej_tohid
#نهج_البلاغه
_روش برخورد با دنیا
ای مردم! باید #دنیا در چشمانتان از پَرِ کاهِ خشکیده و تفاله های قیچی شده دامداران، بی ارزش تر باشد. از پیشینیان خود پند گیرید ،پیش از آن که آیندگان از شما پند گیرند. این دنیایِ فاسدِ نکوهش شده را رها کنید.
زیرا مشتاقان شیفته تر از شما را رها کرد.
#خطبه ۳۲
هدایت شده از مروج توحید
4_5999010220821447707.mp3
11.6M
.
🍂 برگی از درخت بر زمین میافتد
در عالم تاثیرگذار است؛
چطور فکر میکنید گناه کردن
در عالم بیاثر باشد!
علامه سیّدمحمّدحسین طباطبایی
هدایت شده از مروج توحید
4_6019104852381012750.mp3
2.87M
🎤در محضر
#علامه_مروجی_سبزواری
✨«و إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا کَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إن یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلَیٰ کُلِّ شَيْءٍ قَدیرٌ.»
#فایل_صوتی_کوتاه
🔽برگرفته
از جلسه #ششم_حدیث_معراج
🆔@moravej_tohid
🌐//www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میرزا #جهانگیرخان_قشقایی
حکیم، فیلسوف و عارف،
#تخت_فولاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان آیت الله حق شناس در خصوص مکاشفه ی آقا شیخ مرتضی آشتیانی رحمت الله علیه
#شرح_داستان_پادشاه_و_کنیزک
*زیبا و خواندنی*
#داستانهای_زیبای_مثنوی
قسمت اول
خلاصه داستان ازین قرارست که روزی پادشاهی به عزم شکار بیرون میرود و در بین راه، کنیزکی را دیده و دلش گرفتار او شده و او را خریداری میکند.
اما چون او را به قصر میبرد، کنیزک بیمار میشود و....
که به امید خدا بتدریج نقل خواهد شد.
.....چون موقعیتِ روح و نفس و جسم را فهمیدی و وظیفه ی هر یک را متوجه شدی و دیدی ما روح و نفس و جسم را بترتیب به #پدر ، #مادر و #فرزند مثال زدیم و اینکه ولیّ خدا می آید و نفس را از توجه بدنیا باز می دارد و عشق دنیا را از او می زُداید و او را در خدمتِ روح در میاورد، اما حضرت مولانا در اولین داستانِ مثنویِ شریف از سه شخصیتِ #پادشاه ، #کنیز ، #مردِزرگر و طبیب مثال میاورد.
پادشاه در جای روح است، کنیز در جای نفس ، مرد زرگر که معشوقِ کنیز است در جای جسم است که معشوقِ نفس(کنیزک) است،و طبیب در جای ولیّ خداست که عشقِ کنیز را از زرگر باز گردانده و متوجه شاه میکند.
(توجه اینکه؛ مردِ زرگر معشوقِ کنیز است نه عاشقِ کنیز)
ما این داستان را میاوریم و به خواست خدای متعال به تفسیر آن میپردازیم و البته با مطالبِ مفصّلی که تاکنون برایت گفته ام معنای این داستان را بخوبی میفهمی.
بشنوید ای دوستان این داستان/
خود حقیقت نقدِ حال ماست آن/
نقدِ حالِ خویش را گر پی بریم/
هم ز دنیا هم ز عُقبی برخوریم/
میگوید این داستان، نقدِ حالِ ماست. یعنی شرح سه مرتبه از مراتبِ وجود آدمی است. مرتبه ی روح ، مرتبه ی نفس و مرتبه ی جسم ویا طبیعت.
بود شاهی در زمانی پیش ازین/
مُلکِ دنیا بودش و هم مُلکِ دین/
اتفاقا شاه روزی شد سوار/
با خواصِ خویش از بهرِ شکار/
بهرِ صیدی می شد او بر کوه و دشت/
ناگهان در دامِ عشق او صید گشت/
یک کنیزک دید او در شاهراه/
شد غلامِ آن کنیزک جان شاه/
مرغِ جانش در قفس چون می طپید/
داد مال و آن کنیزک را خرید/
چون خرید اورا و برخوردار شد/
آن کنیزک از قضا بیمار شد/
در اینجا حضرت مولانا حکایت عشقِ.....
ادامه دارد انشاللّه...
#علامه_مروجی_سبزواری
برگرفته از
#کتاب_حکمت_پهلوانی
شرح داستان اول مثنوی
کلبه عشاق
https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
4_6012746166184184454.mp3
28.85M
🎙#خلقت_آدم جلسه دوازدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🆔 @moravej_tohid
کلبه عشاق
https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
کلبه عُشاق
#شرح_داستان_پادشاه_و_کنیزک *زیبا و خواندنی* #داستانهای_زیبای_مثنوی قسمت اول خلاصه داستان ازین قرارست
#شرح_داستان_پادشاه_و_کنیزک
قسمت دوم
#داستانهای_زیبای_مثنوی
.....در اینجا روح، عاشق نفس است بدودلیل.
قوس نزول و قوس صعود.
قوس نزول ، که عبارتست از نزولِ ۱_روح از علمِ(ذات) خدا
۲_نزول نفس از روح
و۳_ نزول جسم از نفس.
چراکه روح، نیِ بریده شده ای از نیِستان است که میخواهد برای بازگشت به اصل و جایگاه خود که همان ذات خداست ، عمل صالح انجام دهد.
بشنو از نی چون شکایت میکند/
از جدایی ها حکایت میکند/
کز نیِستان تا مرا بُبریده اند/
در نَفیرم مرد و زن نالیده اند/
هرکسی کو دور ماند از اصلِ خویش/
باز جوید روزگارِ وصلِ خویش/
عمل با جسم انجام میگیرد. پس روح محتاج جسم است اما روح مستقیما نمیتواندجسم را انشاء(ایجاد) کند زیرا که سنخیت ندارد. لذا روح، نفس را ایجاد میکند و در مرحله بعد استکه نفس،جسم را انشاء میکند.
.....روح به نفس نفَقه میدهد یعنی لحظه به لحظه به او وجود می بخشد تا نفس، آنرا خرج جسم کند و جسم را سالم و قوی بدارد و در نتیجه نفس با ابزارِ جسم ،عمل صالح انجام دهد و نتایج این اعمالِ صالح به روح برسد(ازین مطالب که گفتیم سرّ علاقه #مرد به زن و #زن به مرد را درک کن)
#کنیز بیمار شد یعنی نفس، بیمار شد. بیماری عبارتست از خروج موجود از مرتبه ی کمال خویش و انحرافش از اعتدالِ مزاج.
نفسِ سالم نفسی استکه از مرتبه #حیوانیّت به روحانیت رسیده و از همنشینی با روح الشّهوه درآمده و همدم روح القدس شده است.
و جسم را در جهت کمالِ روح به کار و عمل صالح وادار میکند.
و اما نفسِ بیمار، نفسی استکه در جهت کسب منافع و لذات ِجسم عمل میکند. نفسِ مریض، نفسی استکه به جسم،اصالت میدهد و جسم را دوست دارد. و چونکه حوائجِ جسم در دنیا برآورده میشود پس نفس ، دنیا را هم دوست دارد.
این #محبّتِ نفس به جسم تا جایی استکه بکلّی روح را و عالم ملکوت را فراموش کرده و چه بسا که منکر هم بشود.
در #داستانِ بالا چون کنیز(نفس)، عاشقِ مردِ زرگر(جسم) بود بکلی پادشاه(روح) را فراموش کرده بود و به او اعتنایی نمیکرد.
چون خرید اورا و برخوردار شد/
آن کنیزک از قضا بیمار شد/
لذا در میان #متدیّنین به ادیان الهی چه بسیار افرادی هستند که دنیا را دوست دارند و اگر در دنیایی که جمع کرده اند کوچکترین خِللی بوجود آید به نزاع و جنگ برمیخیزند.
چقدر به جسمشان اهمیت می دهندو مراتب دستورات بهداشتی را رعایت میکنند تا جسمشان سالم بماند و دائما ویتامینها و پروتئین های لازم را به بدنشان میرسانند تا بدنی نیرومند و سالم داشته باشندو چقدر در دانشگاههایشان علوم دنیایی رواج دارد و افتخاراتشان به اینستکه علوم دنیاییشان چقدر پیشترفت کرده است.
همین متدیّنین را چه مسلمان چه صاحبان ادیانِ دیگر را اگر بگوییم جسم تو برای اینستکه در خدمت روحت باشد چه بسا مسخره کنند.
شه، طبیبان جمع کرد از چپّ و راست/
گفت جانِ هر دو در دست شماست/
جان من سهل است جان جانم اوست/
دردمند و خسته ام درمانم اوست/
هرکه درمان کرد مر جانِ مرا/
برد گنج و دُرّ و مرجانِ مرا/
شاه طبیبان را جمع کرد و از آنها خواست که هر طور شده کنیز(نفس) را مداوا کنند و مزاج او را دوباره به حالت اول برگردانند.
برگرفته از:
#کتاب_حکمت_پهلوانی
ادامه دارد انشالله...
#علامه_مروجی_سبزواری
کلبه عشاق
https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
هدایت شده از مروج توحید
4_5999010220821447708.mp3
12.02M
هدایت شده از مروج توحید
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه دوازدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
✨دقیقه 3
حکایت حال بوتیمار
خیلی ها هستند که فقط دوست دارند جمع کنند. دوست دارند که داشته باشند. (همین)
خب حالا ازش استفاده کن. نه، می ترسم کم شود. انفاق کن، نه.
✨دقیقه 4
«انمایرید الله ان یعذبهم بها فی الحیاة الدنیا» «55،توبه»
خداوند می خواهد با همان مالشان عذاب کند. (یعنی همین عذاب است.)
✨دقیقه 6
سخن امام محمد غزالی در مورد مرگ و سکرات آن
✨دقیقه 9
راهش این است که انسان در این دنیا کاری کند که این تعلقات را در این دنیا از خودش ببرد. (مثلا فرض کند که این فرش نباشد هیچ فرقی برایش نکند، اینها را تمرین کنید.)
✨دقیقه 10
حدیث امام صادق (ع) در مصباح الشریعه : هر وقت که می خواهی از خانه ات بیرون بیایی، چنین فرض کن که دیگر به خانه ات بر نمی گردی.
✨دقیقه 12
صدق با خلق داشته باشید. اخلاص برای خدا، صدق با خلق
✨دقیقه 14
آیا خنده بر هر درد بی درمان دواست؟ چرا وقتی که انسان غم دارد، گریه می کند؟ علتش چیست؟
✨دقیقه 16
برای ابدیت خودتان کار کنید، نه برای این دنیای چند روزه که بالاخره می گذرد و هیچ کدام از ما یقین نداریم که فردا صبح را بتوانیم ببینیم.
✨دقیقه 19
حضرت علی (ع) فرمودند : تجهزوا رحمکم الله فقد نودی فیکم بالرحیل
خدا رحمت کند شما را، آماده باشید که ندا داده شما را به رحیل (الرحیل، یعنی آماده شوید)
✨دقیقه 21
خدا حضرت آقای حسن زاده آملی را حفظ شون کند، همیشه این را تأکید می کردند و می گفتند : ابد، به ابدیت بیندیشید.
✨دقیقه 22
«ولا تکن من الغافلین» «205،اعراف»
شیطان می خواهد از خود حقیقی ات (یعنی خدا) غافلت کند. همین که غافل شدی، دیگر کافی هست.
برای خودم، چه خدمتی کردم.
برای آن خود ثابتم، ببینید، یک خود داریم که خود گذراست، خود موقتی است. من برایش لباس بدوزم، کفش بخرم. طلا بخرم. خانه خوب بخرم. خب وقتی این خود جسمانی رفت، همه ی اینها هم با او می رود. برای خود ابدیت چه کار کردی؟ برای خود جاودانیت چه کردی؟
✨دقیقه 24
پاسخ هدهد به بوتیمار
✨دقیقه 27
عذر جغد
✨دقیقه 31
اگر توانستید، یک شب بیدار شدید و به درگاه خدا اشکی ریختید و سوزی داشتید، این معلوم است که نور جذب کردید، چون وقتی که انسان توفیق راز و نیاز از آن طرف پیدا می کند، اول آنها دعوتش کردند، بعد خودش، همچین نیست که آدم خودش برود.
✨دقیقه 35
مالکیت خدا علی الاطلاق است. «لمن الملک الیوم» «16،غافر»
مالک کی هست؟ یعنی پس من هم مالک خودم نیستم، او مالک من است.
یکی از راه های رسیدن به توحید، توکل و تفویض است. واگذار کردن کار است به مالک، واگذار کردن کار است به رب
✨دقیقه 41
دعا هم بکنید، اما نه به عنوان فضولی، به عنوان اینکه نظر خدا را یک جوری به خودت متوجه کنی. این جوری دعا کنید.
اگر می گوییم عبد هستیم، راست بگوییم که عبدیم، لطافت ها و ظرافت های عبودیت را در خودمان پیاده کنیم.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3522🆔 @moravej_tohid
هدایت شده از مروج توحید
┄═•✺🔹﷽🔹✺•═┄
✍ خطبه امیرالمومنین امام علی (ع) در مورد حوادث هنگام ظهور حضرت مهدی (عج):
«وَ مَا أَقْرَبَ الْيَوْمَ مِنْ تَبَاشِيرِ غَدٍ. يَا قَوْمِ هَذَا إِبَّانُ وُرُودِ كُلِّ مَوْعُودٍ وَ دُنُوٍّ مِنْ طَلْعَةِ مَا لَا تَعْرِفُونَ»
«و چه نزديک است امروز ما به فردايى كه سپيده آن آشكار شد. اى مردم اينک ما در آستانه تحقّق وعدههاى داده شده، و نزديكى طلوع آن چيزهايى كه بر شما پوشيده و ابهام آميز است، قرار داريم.»
📚نهج البلاغه، فرازی از خطبه ۱۵۰
🆔@moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•