eitaa logo
بدایه الحکمه
217 دنبال‌کننده
62 عکس
14 ویدیو
27 فایل
✅ کانال اطلاع‌رسانی و آرشیو درس‌گفتارها، تقریرات و متون پشتیبان کلاس (بدایه الحکمه )
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا جامعه شناسی شکل گرفت.m4a
34.06M
📌چرا جامعه‌شناسی متولد شد؟ بررسی چرایی تقدم جامعه بر سیاست و اقتصاد سید مهدی موسوی قم: دی ماه ۱۴۰۱ مخاطبین : طلاب مدرسه الهادی قم ✅ https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اردوی آموزشی تربیتی💠 🌹سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی🌹 بر اساس نظام فکری اندیشمندان تراز انقلاب اسلامی ویژه طلاب پایه های 3-6 مدراس علمیّه قم (برای ثبت نام به معاون تهذیب مدرسه خود مراجعه فرمایید.) ✅دبیرخانه نظام جامع اندیشه اسلامی ✅معاونت تهذیب حوزه های علمیّه ✅کارگروه گفتمان توحید پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام 🌐مراجعه مدیران و معاونان تهذیب مدارس: @Nezamandishe1401 ❇️اطلاعات بیشتر در کانال نظام جامع اندیشه اسلامی https://eitaa.com/andisheh_tahzib
هدایت شده از موسسه محکمات
از مکتب امام خمینی تا نظام اندیشه اسلامی.m4a
9.06M
💭 از مکتب امام خمینی رحمه الله تا نظام جامع اندیشه اسلامی ⚜ارائه : حجه الاسلام سید مهدی موسوی 🔱دوره نظام جامع اندیشه اسلامی مکان : مدرسه علمیه امام صادق اصفهان تاریخ: دوازدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ @mohkamatqom
📌هدف فلسفه در اولین دیدار و گفتگوی میرداماد و ملاصدرا ملاصدرا، که جوانی بیش نبود، هنگام عصر که موقع تدریس میرداماد بود در مدرسه حاضر شد سپس نزدیک استاد شد. سلام گفت و خود را معرفی کرد و از استادخواست که وی را در محضر درس خویش بپذیرد و از علوم برخوردار کند. میرداماد در آن موقع مردی جوان بود و هر کس او را می دید، حیرت می کرد چگونه مردی به آن جوانی درمدرسه خواجه، مدرس حکمت شده است. میرداماد بعد از این که از جوان شیرازی شنید که قصد دارد نزد او حکمت تحصیل کند.پرسید: «ای محمد آیا تو برای تحصیل حکمت آماده هستی؟» ملاصدرا گفت: «بلی ». میرداماد گفت: «آیا می دانی که برای چه می خواهی حکمت را تحصیل کنی؟» جوان شیرازی گفت: «برای این که اهل معرفت شوم.» میرداماد پرسید» «چرا می خواهی اهل معرفت شوی؟» محمد از سؤال مزبور حیرت نمود و گفت: «برای این که انسان اگر معرفت نداشته باشدارزش ندارد.» میرداماد گفت: «امروز من راجع به فایده حکمت صحبت خواهم کرد. در جلسه درس حاضر شو و آنچه می گویم بشنو و آن گاه فکر کن که آیا می توانی حکمت بیاموزی یا نه؟» ملاصدرا گفت: «اطاعت می کنم و در جلسه درس حاضر خواهم شد.» بعد از این که درس شروع شد استاد جوان گفت: «من در گذشته گفتم که منظور طالب علم از تحصیل حکمت چه باید باشد و امروز به مناسبت این که دوستی جدید پیدا کرده ایم که ازشیراز آمده و می خواهد تحصیل کند آن موضوع را به طور دیگری می گویم. منظور ازتحصیل حکمت باید عمل کردن به آن باشد و عمل کردن به حکمت مستلزم این است که دردرجه اول خود را پاک کنیم تا بتوانیم به مقامات بالا برسیم - حکمت عملی -». پس از ادای مقدمه ای مستوفا در این باره میرداماد بحث آن روز را که راجع به نظرافلاطون در باب علم بود مطرح کرد. بعد از آن که درس خاتمه یافت و طلاب مدرسه خواجه مباحثه را آغاز کردند.  میرداماد جوان شیرازی را فراخواند و از طلاب کناره گرفت. او رابا خود به سوی حوض مدرسه برد و در کنار حوض نشست و به ملاصدرا گفت بنشیند. پس از این که محمدبن ابراهیم نشست میرداماد گفت: «ای محمد! من امروز گفتم کسی که می خواهد حکمت را تحصیل کند باید حکمت عملی را تعقیب نماید و اینک به تو می گویم که حکمت عملی در درجه اول دو چیز است: یکی به انجام رسانیدن تمام واجبات اسلام و دوم پرهیز از هر چیزی که نفس بوالهوس برای خوشی خود می طلبد. به انجام رسانیدن تمام واجبات دین اسلام از این جهت ضرورت دارد که طلبه وقتی واجبات را به انجام می رساند از هر یک نتیجه ای می گیرد که به سود اوست. هر دستوری که جزء واجبات دین اسلام می باشد دارای فایده ای است جسمی یا روحی، و عمل کردن به آنهاسبب می شود که طلبه از نظر جسم و روح برای ادراک حقایق حکمت آماده گردد. روش دوم که باید از طرف کسی که مطیع نفس اماره شد و مشغول تحصیل حکمت هم گردید به احتمال قوی از صراط مستقیم ایمان منحرف خواهد گردید و گرفتار بدبینی خواهدشد. تو هم ای جوان شیرازی اگر خواهان تحصیل حکمت هستی نباید از هوای نفس پیروی کنی و خواهشهای نفس اماره را برآوری. نفس اماره در آغاز هوسهای کوچک می کند و بعداز این که هوسهایش برآورده شد، درخواستهای بزرگتر می کند و کسی که خواهان رسیدن به مرحله کمال است باید از تامین کوچکترین هوس نفس اماره سرکشی کند و نفس سرکش وقتی دریافت که به هوسهای او اعتنا نمی کنند از بوالهوسی صرف نظر می کند و دیگر چیزی نمی خواهد و از آن به بعد بر اثر سکوت نفس اماره، وسوسه گناه از بین می رود و چون طالب عمل، مرتکب گناه نمی شود، روحش برای ادراک حقایق حکمت آمادگی پیدا می کند. ✅ https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از موسسه محکمات
انسان ، خلیفه الله.mp3
3.31M
🎵پادکستمقام خلیفه اللهی انسان استاد حجه الاسلام سید مهدی موسوی دوره سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی - اصفهان بهمن ماه ۱۴۰۱ @mohkamatqom
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 💢دوره پیشرفته سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی💢 ویژه طلاب سطوح عالی حوزه علمیّه قم (پایه 7 و بالاتر)   🗓10 تا 12 اسفند 1401 دو روز کامل درسی محل برگزاری: 🌐مجمتع علمی حوزوی شهید صدوقی قم فاز 2   ✅لینک ثبت‌نام فردی: http://rbo.ir/forms/andishe.aspx   💠برای ثبت نام گروهی با تخفیف ویژه با این آدرس در ارتباط باشید:   @Nezamandishe1401 💠اطلاعات بیشتر در: @andisheh_tahzib
هدایت شده از موسسه محکمات
سیر مطالعاتی روشی آثار شهید مطهری و متفکرین انقلاب.mp3
18.74M
سیر مطالعاتی روشی آثار شهید مطهری و متفکران انقلاب اسلامیاستاد حجه الاسلام امین اسدپور @mohkamatqom
📌سوپرانقلابی که چپ کرد روند استحاله فکری مهدی نصیری ✔️از عقل ستیزی افراطی تا غرب پرستی رادیکال داستان تبدیل مهدی نصیری از یک اخبایی رادیکال و عقل ستیز و انقلابی تند و تیز و عدالت خواهی چپ گرا به سنت گرایی مخالف مدرنیته و اسلام سیاسی به اصلاح طلبی رادیکال داستان تبدیل یک فرد افراطی به یک تفریطی است که در طول چهار دهه اتفاق افتاد، داستان یک سوپر انقلابی پشیمان. https://shohadayeiran.com/fa/news/236393/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹مطالبه آیت الله فاضل لنکرانی از مسئولین حوزه برای پرداختن به مکتب فقهی و اصولی حضرت امام(ره)
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در مورد امام خمینی.mp3
4.25M
🔹مطالبه آیت الله فاضل لنکرانی از مسئولین حوزه برای پرداختن به مکتب فقهی و اصولی حضرت امام(ره)
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
کار خطرناک فرهنگستان آیت الله العظمی امام خامنه ای ❇️ بیانات بسیار مهم و تذکرات جدی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به حجت‌الاسلام میرباقری و اعضای دفتر قم در ۱۳۸۹/۴/۱۴ : ❗️در آموزش‌های بنیانی با طلبه ها سر و کار دارد، دست زدن به پایه های اساسی است، می‌کنید؟ ❗️چه در زمینه‌ی منطق، چه در زمینه‌ی اصول، چه حتی گاهی در زمینه‌ی نحو و ادبیات. ❗️یک وقت آدم می‌بیند که به یک پایه‌ای دست می‌زنند و یک چیزی کنارش درست می کند این پایه‌ها طاقت نمی آورد و سقف می‌آید پایین. یعنی خیلی باید به این داشت. ❗️چون پایه‌ها هم در طول سال‌های متمادی و با تراکم اذهان بسیار برجسته و پیچیده و والا به وجود آمده. 🔆یعنی واقعاً "" را هیچ نمی شود دست کم گرفت، 🔆یا فرض کنید "" را 🔆یا مثلاً فرض کنید در زمینه مسائل عقلی منطق "" را 🔆یا "" را 🔆یا "" را. 🔆اینها بودند 🔆آنی هم که الان دست ماست این محصول و این کار متراکم و در هم تنیده مجموعه‌ی این هاست. ❗️اگر چنانچه بنا کنیم این پایه ها را کردند یک وقتی می‌بینیم که نتوانستیم آن پایه‌ی مناسب محکم را کنارش درست کنیم آن وقت سقف می‌آید پایین؛ یعنی به این باید بشود! ❗️دو سه سال قبل از این، بعضی از این نوشته ها را (که نمی دانم مربوط به منطق بود یا چی بود) آوردند پیش من، به نظرم این معنا آمد و منتظر بودم یک وقتی با جنابعالی ملاقات بشود و این را عرض بکنم. خیلی خوب، حالا غرض همین؛ مهم است؛ این که این را بکنید. منشور حوزه و روحانیت ج۵ ص۶ و۷.
هدایت شده از موسسه محکمات
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🏴انا للّه و انا الیه راجعون🏴 با نهایت تاسف و تاثر درگذشت طلبه فاضل جناب آقای محمدحسین خانجانی را به پدر گرامی ایشان استاد عزیز جناب حجه الاسلام و المسلمین خانجانی و خانواده معظم تسلیت میگوییم. استاد عزیز، برای شما و خانواده محترمتان صبر و شکیبایی و برای آن عزیز در گذشته غفران و رحمت واسعه الهی را خواستاریم. ☆غفر اللّه لنا و له و حشره مع النبیّین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین☆ @mohkamatqom
📚دروس «مکتب فقاهتی امام خمینی» 📔درس خارج اصول حضرت آیت الله مبلغی(حفظه الله) با محوریت کتاب انوارالهدایه امام خمینی 🏠مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار، طبقه همکف، اتاق ۱۲، مدرس ۴ ⏰زمان: شنبه تا دوشنبه، بعد از نماز مغرب و عشا ☪ کلاس از بستر ایتا؛ @BSHEIKHANSARI به صورت آنلاین پخش خواهد شد. 💙طرح شهید آقا مصطفی
هدایت شده از موسسه محکمات
بسم الله 📌سلسله نشست‌های تخصصی روش‌شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی برگزار می‌گردد. جلسه اول: درآمدی بر روش‌شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی 🖋ارائه: حجه الاسلام‌والمسلمین سید مهدی موسوی 🔍تحلیل و بررسی: حجه الاسلام‌والمسلمین امین اسدپور و حجه الاسلام‌والمسلمین محمدهادی رحمانی زمان: سه‌شنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت: ۱۸:۱۵ مکان: خیابان شهیدین، کوچه چهارم، پلاک ۹۴، موسسه محکمات @mohkamatqom
هدایت شده از موسسه محکمات
پیام آیت‌الله‌خامنه‌ای به کنگره‌هزاره شیخ‌مفید.pdf
266.1K
📜متن پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله‌تعالی) به کنگره هزاره شیخ مفید (رحمه‌الله) 📌توجه: خلاصه‌ی این پیام در ادامه تقدیم خواهد شد، با ما همراه باشید... ______________ 🌐کانال موسسه محکمات @mohkamatqom
هدایت شده از موسسه محکمات
📌شیخ مفید؛ سرسلسله جنبان تحولات دانشی ✍ آیت‌الله احمد مبلغی(زید‌عزه): 🔹شیخ مفید (336-413 ق) از بزرگ‌ترین دانشمندان شیعه در قرن چهارم و پنجم هجری قمری است. وی در زمینه‌های مختلف علوم دینی، از جمله کلام، فقه، حدیث، تاریخ و ..، آثار متعددی از خود به یادگار گذاشته است. نقش او در حوزه دانشی و معرفتی وی را تا سرحد سر سلسله جنبان دانش‌های اسلامی در شیعه جایگاه بخشیده است. مي‌توان محورهاى نقش معرفتى او را به صورت زير ارائه نمود: 1. تلاش در جهت آشكار‌سازى وحدت و یکپارچگی دینی: شیخ مفید تلاش می‌کرد تا میان اجزای مختلف دین، از جمله اخلاق، اعتقادات و فقه، هماهنگی و انسجام برقرار کند. وی معتقد بود که این اجزا مکمل یکدیگر هستند و باید با هم و هماهنگ با هم در نظر گرفته شوند. 2. سازمان‌دهی اصول فقه: اوّل کسی بود که پس از عصر ائمه علیهم‌السلام، روشی اصولی تأسیس کرد. او راه را برای کسانی که پس از او آمدند، باز کرد و شاگردانش، شیخ طوسی و سید مرتضی، را الهام بخشید تا از روش اصولی او پیروی کنند. 3. ساخت نقد داخلی در شیعه: اوّل کسی بود که از منظر سازمان‌دهی و تحقق عقلانیت بین کلام، حدیث و فقه، نقد درون شيعى روشمند را در جهت اثبات ابعاد عقلانیت دینی بنا کرد. شیخ مفید در نقد عالمان دیگر و نیز عالمان معاصر خود لحنی صریح داشت از طرف دیگر نقدهای او بر پایه معیارهایی مشخص انجام می‌گرفت و از روی سوم نقدهای او به دنبال آن بود که بتواند یک آگاهی‌بخشی متوجه به نصوص را سازماندهی کند. نقد او از شیخ صدوق در این چهارچوب ارزیابی می‌شود. 4. حفظ میراث روایی: شیخ مفید بر حفظ میراث روایی و فقهی تأکید داشت. این امر نشان می‌دهد که وی دارای تصویری جامع و کامل از دین بود و تلاش می‌کرد این تصویر را در خصوص روایات و فقه برجسته نماید. 5 . تعميق روش کلامی، و توسعه علم کلام شیعی: شیخ مفید نقش مهمی در توسعه علم کلام شیعی داشت. وی با آثار متعددی که در این زمینه نوشت، به‌طور قابل توجهی بر این علم تأثیر گذاشت. تاثيرگذاری او در این زمینه عمدتا در نتیجه نیرومند سازی روش کلامی حاصل گشت. روش کلامی شیخ مفید دارای ویژگی‌های زیر است: ▪︎ جمع بین عقل و نقل: شیخ مفید روشی متعادل در علم کلام اتخاذ کرد که در آن عقل و نقل به‌طور هماهنگ در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. وی معتقد بود که عقل و نقل دو منبع معتبر برای شناخت دین هستند و باید از آنها به‌طور توأمان استفاده کرد. ▪︎ نگاه تحلیلی به میراث کلامی اسلامی: شیخ مفید از میراث کلامی اسلامی آگاهی گسترده‌ای داشت و در آثار کلامی خود از آن بهره برد. این امر در توسعه و نوسازی علم کلام اسلامی نقش داشت. ▪︎ توجه به تاریخ اختلافات کلامی: شیخ مفید از تاریخ اسلامی آگاهی گسترده‌ای داشت و در آثار کلامی خود از آن بهره برد. این امر در ارائه تصویری واضح و جامع از عقاید شیعه امامیه نقش داشت. ___________________ 🌐کانال موسسه محکمات @mohkamatqom
هدایت شده از موسسه محکمات
پيام رهبر به كنگره شيخ مفيد.mp3
9.42M
❓سوال: پیام آیت الله العظمی خامنه‌ای به کنگره هزاره‌ی شیخ مفید رحمه الله چه ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی دارد؟ 🎧پاسخ این پرسش را از زبان حجه الاسلام امین اسدپور می شنویم... 🖇نکات: 📌ابتکار و تیز بینی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در تبیین نوین و خوانشی متفاوت از جایگاه و فعالیت‌های شیخ مفید در حوزه بغداد. 📌نوآوری و ایجاد ظرفیت امتداد در دستگاه فقهی و کلامی مکتب اهل بیت توسط شیخ مفید. 📌ایجاد استقلال در هویت و فرهنگ ناب تشیع. 📌شیخ طوسی و سید مرتضی شاگردان خلف مکتب شیخ مفید. _____________________ 🌐کانال موسسه محکمات @mohkamatqom
هدایت شده از موسسه محکمات
ظرفيت انديشه شيخ مفيد.mp3
8.28M
❓سوال: اندیشه شیخ مفید(رحمه الله) چه ظرفیتی برای نظام جامع اندیشه اسلامی ایجاد کرده است؟ 🎧پاسخ این پرسش را از زبان حجه الاسلام امین اسدپور می‌شنویم... 🖇نکات: 📌یکی بودن میدان مبارزه فکری و اندیشه‌ای اندیشمندان و متفکران تشیع در ادوار مختلف تاریخ. 📌راه حل امتداد خط فکری اصیل مکتب اهل بیت در طول تاریخ ،الگو برداری از شیخ مفید است. 📌عقل‌گرایی محض و نقل‌گرایی محض مشکله فرهنگ اصیل اسلامی در طول تاریخ و مواجهه درست اندیشمندان تاریخ ساز تشیع با این مسئله. ____________________ 🌐کانال موسسه محکمات @mohkamatqom
🔸بنیاد شیخ انصاری (ره) با هدف تبیین و ترویج اندیشه های فقاهتی امام خمینی (ره) برگزار می کند: 💠سلسله نشست های «خطابات قانونیه» 🔺با حضور حضرات آیات و اساتید برجسته حوزوی 🔺سرفصل ها: 🔹 نسبت خطابات قانونیه با : 1⃣مکانیزم تشریع شارع 2⃣خطاب و لسان ادله 3⃣ثابتات و متغیرات 4⃣فقه مصالح و مقاصد 5⃣تزاحمات اجرا 🔹سیر تطور نظریه خطابات قانونیه امام خمینی (ره) ✅زمان برگزاری: 🔹از 14 آذر تا 30 دی 📡 کانال بنیاد شیخ انصاری https://eitaa.com/bsheikhansari
هدایت شده از موسسه محکمات
معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی ج۱.mp3
27.04M
📌 معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی 🎙استاد: حجه‌الاسلام سید مهدی موسوی(زید‌عزه) جلسه اول: ضرورت و ماهیت نظام اندیشه اسلامی برای طلاب علوم اسلامی چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ مخاطب: طلاب سطوح عالی فقه و اصول مدرسه امام حسین (علیه‌السلام) حوزه علمیه قم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• موسسه محکمات @mohkamatqom
هدایت شده از موسسه محکمات
معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی ج۲.mp3
31.73M
📌 معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی 🎙استاد: سید مهدی موسوی جلسه دوم: شیوه‌ها و مهارتهای کشف نظام اندیشه‌ی اسلامی از آثار متفکران مسلمان ۲۲ آذر ۱۴۰۲ مخاطب: طلاب سطوح عالی فقه و اصول مدرسه امام حسین (علیه السلام) حوزه علمیه قم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• موسسه محکمات @mohkamatqom
هدایت شده از مبارز
🛑شاخصه‌های اسلام‌شناسی جامع از منظر امام خمینی قدس سره اسلام که آخرین دین الهی است، برای تمام جوامع انسانی و بر اساس نیازهای بشری از طرف خداوندگار متعال فرستاده شده است؛ از آنجایی که نیازهای بشری گسترده و دارای مراتب است اسلام نیز برای تمام این نیازها برنامه‌ای ذومراتب و جامع دارد، نیازهای جسمانی و طبیعی، نیازهای اقتصادی و اجتماعی، نیاز به روحانیت و عبودیت و در یک کلمه از حضیض حیوانیت تا اوج انسانیت. امام خمینی رحمه الله بیش از هر کسی به ذومراتب بودن دین توجه دارند و در سخنرانی‌ها و مکتوبات متعدد به این مطلب اشاره می‌کنند، ایشان همچنین تقلیل‌گرایی را در واقع نشناختن اسلام و «فاجعه» می‌نامند(۱). تقلیل‌گرایی به معنای محدود کردن دین به یکی از برنامه‌های آن و عدم ورود و یا انکار دیگر ساحت‌های برنامهٔ جامع دین است. در نظر امام خمینی رحمه‌الله اگر امروزه این برنامه‌های انسان‌ساز شناخته نشده و به جوامع بشری معرفی نشده است و اگر جوامع اسلامی از سیر پیشرفت و رقابت با تمدن‌های غیر دینی عقب مانده‌اند، قطعا از عدم توجه به این جامعیت و تقلیل‌گرایی است که متأسفانه جامعهٔ اسلامی گرفتار آن است. اما «شاخصهٔ اسلام‌شناسی» چیست؟ یعنی اگر بخواهیم یک اسلام‌شناس باشیم چه معیارهایی را باید رعایت کنیم؟ 🔸با توجه به مقدمه‌، اسلام‌شناسی دارای چهار شاخصهٔ اساسی است: 🔴 ۱) «اذعان به جامعیت اسلام» (۲) اولین گام برای اسلام‌شناسی اذعان به جامعیت برنامهٔ اسلام برای زندگی بشر است؛ یک محقق در حوزهٔ اسلام باید توجه کند که دین برای همهٔ مراتب انسانی برنامه دارد تا او را به سعادت برساند. عدم اذعان و توجه به این امر مهم، هنگام مطالعه و تحقیق در متون دینی موجب نگاه یک جانبه و تقلیل‌گرایی می‌شود. 🔴 ۲) «فراگرفتن همهٔ علوم دینی» (۳) این امر به معنای تخصص یافتن در همهٔ شئون دینی نیست بلکه مطلع بودن از دیگر شئون دین برای فهم عمیق مطالب آن است. اگر محقق در اسلام از یک علم دینی آگاه و حتی متخصص باشد و از بقیهٔ علوم در بی‌خبری کامل به سر ببرد، چگونه می‌تواند ادعا کند که اسلام‌شناس است و نظر او بیان نظر اسلام می‌باشد؟ 🔴 ۳) «شناخت نظام‌مند و درختواره‌ای» (۴) یعنی شناخت علوم و نظرات گوناگون اسلام در یک نظام و درختوارهٔ کاملاً هماهنگ و منسجم؛ این بدان معناست که شاخصهٔ دوم به تنهایی کافی نیست، هر چقدر هم از علوم دینی و شئون مختلف برنامه‌های آن مطلع باشیم اما ارتباط میان آنها را درک نکنیم مانند آن است که نقشهٔ یک شهر را به صورت تکه تکه یاد گرفته باشیم اما ندانیم که هر کدام را در کجا قرار دهیم، پس در عمل نمی‌توانیم ادعا کنیم که شهر را می‌شناسیم. در نتیجه شناخت جزیره‌ای برنامه‌های اسلام کافی نیست و شناخت درختواره‌ای و هماهنگ، لازم و ضروری است. 🔴 ۴) «التزام عملی به ذوابعاد بودن دین» ‌ فایدهٔ شناخت دین بر اساس سه شاخصهٔ گذشته، در هنگام مواجهه با مسائل مشخص می‌شود، یعنی هنگامی که از محقق در مورد نظر اسلام در یک مسأله‌ای پرسیده می‌شود، بتواند در شناخت نظام‌مندی که از اسلام دارد آن مسأله را تحلیل کند و نظر اسلام را بیان کند. اگر محقق در بیان نظرات اسلام و در هنگام حل مسائل به ابعاد مختلف آن توجه نکند باز هم همان فاجعهٔ در حق اسلام رخ می‌دهد و نظر جامع اسلام به بخشی از آن تقلیل می‌یابد.(۵) ان‌شاءالله بتوانیم اسلام را با همهٔ ابعادش درک کنیم. ✍️مهدی رضائی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (۱)صحیفه امام، ج۴، ص۶ (۲) ولایت فقیه، ص۵ (۳) صحیفه امام، ج۴، ص۱۹۰ (شرط اسلام‌شناسی) (۴) نظام‌مند بودن و نگاه جامع در آدرس‌های گذشته به صورت ضمنی قابل دریافت است اما به صورت تصریح در جلد پنجم صحیفهٔ امام صفحهٔ ۳۸۳ در ضمن مطلبی می‌فرمایند: « مجموعه‏ قواعد اسلامى در مسائل اقتصادى، هنگامى كه در كل پيكره اسلام به صورت يك مكتب منسجم ملاحظه شود و همه جانبه پياده شود، بهترين شكل ممكن خواهد بود.» (۵) امام خمینی قدس سره در سخنرانی‌های متعدد به خصوص نزدیک بهمن ۵۷ از جامعیت اسلام سخن گفته‌اند، شما می‌توانید برای مطالعهٔ بیشتر به جلد چهارم صحیفهٔ امام مراجعه کنید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 @mobarez_59