📂نشست تخصصی بررسی بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری با حضور:
🔵دکتر مظفر نامدار؛ عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی و سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد
◻️ مکان: قم- ابتدای بلوار جمهوری- دانشگاه معارف اسلامی، سالن امام رضا علیهالسلام
🕦 زمان: سهشنبه ۱۴/اسفند/۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰ صبح.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد:
❇️انقلاب اسلامی و اقتضائات آینده
نشست تخصصی بررسی ابعاد ابعاد مختلف #بیانیه_گام_دوّم مقام معظم رهبری با حضور دکتر مظفر نامدار.
گزارش اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از این جلسه را در ادامه بخوانید:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/142
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 #گزارش_اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از نشست تخصصی بررسی ابعاد #گام_دوم :
🔵در تاریخ سه شنبه 14 اسفند 1397 بیانیه #گام_دوم انقلاب اسلامی با حضور دکتر مظفر نامدار، سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد و معاونت پژوهشی بنیاد تاریخ پژوهی، در دانشگاه معارف اسلامی قم مورد بررسی قرار گرفت.
🔹دکتر نامدار در دوبخش به بررسی بیانیه گام دوم پراخت. ایشان در ابتدای این نشست با بیان این نکته که بیاینه گام دوّم در واقع یک منشور و مانیفست بسیار مهم برای انقلاب اسلام است، ویژگیهای یک مانیفست راهبردی را برشمرد:
🔹۱.مانیفستها تفسیرپذیر هستند:
منشورها و مانیفستهایی که منتشر میشوند قابل تفسیر است و باید با استفاده از عناصر خود آن منشور به تفسیر آن پرداخت و برای تفسیر یک مانیفست نباید از اجزای بیرونی استفاده کرد.
🔸۲. منشورها را سرمایه میکنند برای تولید: همانطور که علوم انسانی سرمایه تولید علوم دیگر هستند منشورها نیز مبنای تولید هستند و نباید آنها را خرج کنیم.
🔹۳.منشورها فراهم کننده شرایط تولید هستند: اگر در هنگامی که مشغول تولید هستید نتوانید فرایند بازتولید آرمانهای خود را حاصل کنید، دچار شکست میشوید. منشورها نوشته میشوند تا مبادی تولید را باز تولید کنند.
دکتر مظفر نامدار در ادامه با تبیین اهمیت بازتولید مبادی انقلاب و زدودن ناخالصیها افزود:
🔹چهل سال یک دوره بزرگ تاریخی است اگر باز تولید نداشته باشیم و ناخالصیها را خارج نکنیم و این اندیشه انقلابی را بسط و گسترش ندهیم، توان تولید خود را از دست میدهیم مانند همان اتفاقی که برای کلیسا در دوران رنسانس افتاد و نتوانست توان تولید خود را حفظ کند.
سردبیر فصلنامه 15 خرداد در ادامه با تأکید بر ضرورت اهداف نهفته این بیانیه، بدین نکته تصریح کرد که اکنون در موقعیتی قرار داشتیم که نیاز به صدور چنین منشوری وجود داشت؛ امروز که ۳۰ سال از رحلت امام میگذرد باید ریزشها و رویشهای انقلاب روشن میشد، گذشته انقلاب تثبیت میگشت و ضمن تبیین وضعیت فعلی، راهبردهای آینده انقلاب روشن می شد.
🔹🔹🔹
❇️دکتر مظفر نامدار در بخش دوم این جلسه با اشاره به اهمیت توجه به این بیانیه گفتند: باید بپذیریم که این منشور تنها #منبع_الهامبخش انقلاب اسلامی است و نباید نگاهمان را به غربیها و یا منوّرالفکرها معطوف کنیم. #قواعد_انقلابی_ما تغییر نکرده همان آرمانها و قواعد امام خمینی را حضرت آقا تبیین میکنند؛ در واقع ما بر سر آرمانهای خود پایبند بودیم و این قواعد تغییر نکرده است بلکه این دیگران هستند که باید خود را با قواعد ما همراه کنند.
❇️عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی، از بیانیه گام دوم به عنوان منبع تداوم انقلابی بودن یاد کرد که همه باید بپذیرند که همیشه باید به این منشور رجوع کنیم. این منشور، باید معیار در خط بودن یا نبودن ما باشد، اگر میخواهیم بگوییم کسی انقلابی است یا از مسیر انقلاب خارج شده، معیار، بیانیه گام دوم است.
◀️دکتر نامدار تأکید کرد که بیاینه گام دوم یک #بسته_کامل است و بندهای آن در نسبت با بندهای دیگر آن معنا پیدا می کند. اولویت بندی در منشور غلط است، مراقب باشید این بلا را بر سر این منشور نیاورند. مراقب باشید که مبادا دیگران مانند گذشته با اولویت بندی کردن منشور و یا حذف برخی بندها و مهم جلوه دادن بخشی و غیر مهم جلوه دادن بندهای دیگر، این منشور مهم را به فراموشی سپارند و یا متنهای دیگر را در مقابل آن قرار دهند.
🔵ایشان در پایان سخنان خود، با تکیه بر اهمیت تبدیل بیانیه گام دوم به سنت انقلاب اسلامی، خطاب به حضار گفت: تمام تلاش خود را بکنید که این منشور را تبدیل به #سنت_انقلاب_اسلامی کنید، #معیار_انقلابپذیری این منشور باشد نه افراد و اشخاص که با آمدن و رفتنشان خللی به انقلابپذیری افراد وارد بشود. انقلاب را با سنتهای آن بشناسانیم و این منشور میتواند سنت انقلاب اسلامی باشد.
🔗پیوند خبر:
http://yon.ir/vi9Qx
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💥 واکنش رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نسبت به تردیدافکنیها در خصوص تجمعات انقلابی طلاب
چند روز پیش تجمعی انقلابی در میلادگاه انقلاب؛ فیضیه مقدس شکل گرفت و در آن علما و فضلای حوزه علمیه قم به حمایت از منشور #گام_دوم امام خامنهای مدظلهالعالی پرداختند:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/127
در این میان برخی چهره ها و جریانهای خاص حوزوی در همراهی با #سکولارهای_حوزوی یا با این حرکت همراه نشدند و به فتنه بایکوت ادامه دادند یا به ایجاد تردید در اصل #تجمعات_طلاب_انقلابی پرداخته٬ از «لزوم پرهیز از حرکتهای کف خیابان و وجوب پرداختن به کارهای علمی» سخن گفتند.
تاریخنگار انقلاب اسلامی٬ حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی با تبیین پشتوانه تاریخی این سنخ سخنان و هشدار در خصوص ظهور پدیده #نوشریعتمداریها٬ به تبیین جایگاه بی بدیل تجمعات طلاب پرداختند و از آن به عنوان کارشکنیهای مرموزانه یاد کردند.
فیلم، صوت و متن این سخنان به زودی در همینجا بارگزاری خواهد شد.
✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
حجت الاسلام سید حمید روحانی.mp3
8.01M
♨️ #اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:
💥هشدار حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در خصوص پدیده #نوشریعتمداریها در قم
◀️چند وقتی بیشتر نیست که از هشدار رهبر معظم انقلاب در خصوص انگیزههایی برای #انقلابزدایی از حوزه علمیه قم میگذرد اما با این وجود #حوزویهای_سکولار و برخی غافلین همچنان مشغول کارند و به تردیدافکنی در خصوص فعالیتها و تجمعات طلاب انقلابی همچون تجمع ۲۵ مرداد و ۱۲ اسفند امسال میپردازند.
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در واکنش به تردیدافکنیها؛ سخنان مهمی را ایراد کردند که صوت آن را برای مخاطبان هوشمند و فرهیخته به اشتراک میگذاریم. در این پرونده صوتی میشنوید:
⭕️ تبیین تاریخی فعالیتهای اختلافافکنانه شریعتمداری پیش از انقلاب با تأسیس دارالتبلیغ و ایجاد دو قطبی کاذب میان فعالیت علمی و فعالیت میدانی
⭕️هشدار خصوص ظهور پدیده #نوشریعتمداریها در قم
⭕️پاسخ به شبههافکنی برخی #اصطلاحزدگان_غیرانقلابی در خصوص تجمعات طلاب انقلابی
🎥 پرونده تصویری این سخنان؛ به زودی در سایت رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بارگزاری خواهد شد.
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️ سخنان صریح حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی :
💢 امروز #رئیس_جمهور به جنگ با اسلام و مردم
و انقلاب آمده است.
💢امروز مردم #قدرت_خرید مایحتاج روزانه را ندارند ، قیمتها تا ۱۰۰درصد ، ۲۰۰ درصد و حتی ۳۰۰درصد شده ، #گرانی کمر مردم را خم کرده و مشکلات اقتصادی کارد را به استخوان رسانده و بنظر می رسد این وضعیت برنامه ریزی شده است .
💢 #توطئه_جدید با انتشار کتاب «الف لام خمینی» و تجلیل رئیس جمهور از آن:
نویسنده در این کتاب سعی دارد امام را بند و بستچی ، سیاست باز و اهل معامله پشت پرده معرفی کند.
پیوند مطالعه:
https://b2n.ir/24834
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 رهبر کبیر انقلاب اسلامی از چه زمانی با لقب
«امام» خطاب شد؟!
نخستين بار چه كسی ايشان را با اين لقب خواند؟
⭕️امام جمعه محترم رشت اخیرا در حضور رئیس جمهور٬ حسن روحانی را اولین شخصی نامید که عنوان (الامام) را برای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به کاربرده است پرونده یک #اشتباه_مشهور را بار دیگر گشود.این ادعا در حالی است که پیش از این در فیلم انتخاباتی #حسن_روحانی این نقل به وی منتسب و از آن بعنوان مهم ترین سابقه مبارزاتی وی یاد شده بود.
🔹حجةالإسلام والمسلمین #سید_حمید_روحانی تاریخنگار برجسته انقلاب اسلامی در سایت بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی در پرسشی که "چه کسی اولین بار این لفظ را برای امام به کار برد" اینچنین پاسخ می دهند.
◀️« .. استاد فرزانه محمدرضا حكيمی بود، كه در كتاب «سرود جهشها» كه در سال ۱۳۴۲ به رشته نگارش كشيد، چنين آورد:
«در اين روز و روزگار، ديگر اين نشان تشيع را بر كسي نديديم و اين سخن عزيز شيعی «انتم علی احدی الحسنيين» را از كسي نشنيديم، مگر از پيشوای شيعیانديش معاصر و يادگار پيشينههای شيعه، امام خمينی...
◀️شاعری نيز در سال ۱۳۴۳ در پی تبعيد امام به تركيه چنين سرود:
«اي ز وطن دور اي مجاهد دربند اي دل اهل وطن به مهـر تو پيوند ...
ای ز وطن دور اي امام خميني ای تو علي را يگانه پور.»
◀️سروده ديگر اين شاعر درباره امام چنين است:
«الا ای امام بحق برگزيده الا ای تو اسلام را نور ديده ...
زعيما! اماما! از ايران چه پرسـی كه سجن بزرگيست در خون طپيده ...»
◀️ همچنین كتابهايی كه در نجف اشرف از سال ۱۳۴۸ منتشر شده مانند «حكومت اسلامي يا ولايت فقيه»، «مبارزه با نفس يا جهاد اكبر»، «آوای انقلاب» و... نيز از قائد بزرگ اسلام به عنوان «امام» نام آورده است.
و سرانجام كتاب تاريخ نهضت اسلامی ايران كه در سال ۱۳۵۶ در لبنان منتشر شده است نيز به نام «بررسی و تحليلي از نهضت امام خمينی» نامگذاری شده است و در جای جای اين كتاب از آن ابرمرد تاريخ با عنوان امام نام برده است.
◀️علاوه بر اين در ماهنامه ۱۵ خرداد (دوره اول) كه تا سال ۱۳۵۴ در نجف اشرف منتشر میشد نيز با عنوان «امام خمينی» از رهبر كبير انقلاب اسلامی نام برده است.
❇️ بدينگونه روشن میشود كه عنوان «امام» براي آن رهبر محبوب ملت سابقهای ديرينه دارد و به دوران اوج انقلاب اسلامی و پس از پيروزی آن محدود نميشود.
❌ البته سخنان آقای حسن روحانی در مراسم چهلم شهادت آيت الله حاج سيد مصطفی خمينی (رحمة الله عليه) در مسجد ارک تهران نيز در زمينه رواج عمومی این عنوان در عموم مردم مؤثر بود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 #اختصاصی
⭕️ امام خامنهای مدظلهالعالی:
«توجه بکنید؛ از سالهای آخر دههی اول انقلاب به بعد، دشمنان انقلاب و جبههی دشمن با استفاده از کارشناسهای ایرانی یک سیاستی را طراحی کردند - چون غیر کارشناسهای ایرانی به این نکته توجه پیدا نمیکردند؛ کسانی که طرف مشورتشان قرار میگرفتند، ایرانی بودند - و آن سیاست این بود که از قم #آنتیتز_انقلاب درست کنند. همان طور که انقلاب از قم جوشید، یک #ضد_انقلاب هم از قم به وجود بیاورند.»(۱۳۸۹/۸/۴-دیدار با جوانان و دانشجویان قم)
🎥فیلم هشدار تاریخنگار انقلاب اسلامی حجتالاسلام سید حمید روحانی؛ در خصوص ظهور و نفوذ #نوشریعتمداریها در حوزه علمیه قم.
⭕️ چرا برخی چهرهها و تشکلهای حوزوی در کنار آمریکا و غرب از #تجمعات_طلاب_انقلابی در هراساند؟
❇️ تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ استاد #سیدحمید_روحانی پاسخ میگوید.
✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️دیدار با فتنه⭕️
🔸دیدار اعضای گروهی خاص از نمایندگان با یکی از #سران_فتنه ؛ روز گذشته در صحن مجلس حواشی را ایجاد کرد. این نمایندگان با وجود درک خساراتی که سران فتنه به ملت زدند و با آنکه رهبر معظم انقلاب بارها و بارها در خصوص #مرزبندی_با_فتنهگران به مسؤولین تذکر داده بود؛ این دیدار را انجام دادند و میزان پایبندی عملی خود را به #منافع_ملی و مبانی نظام آشکار ساختند.
❓اما شخصی که با او دیدار کردند کیست؟ یکی از رؤسای جمهور سابق که به گفته خود با فشار پدر وارد حوزه علمیه شد و پس از #واقعه_فیضیه از قم؛ که آن روز میدان مبارزه انقلابیون بود؛ گریخت و به شهری دیگر پناه برد.
🎙بخشی از گفت و گوی تاریخنگار انقلاب حجتالاسلام سید حمید روحانی با خبرگزاری فارس درباره رئیس دولت اصلاحات :
🔶اینگونه افراد نه درد انقلاب دارند و نه #درد_مردم
🔷[در ابتدای راه] مجمع روحانیون مبارز دو دوسته بودند...و بعضی از آنان نان به نرخ روز خور بودند و آن روز احساس کردند هرکه انقلابی حرف بزند امام بیشتر خوشحال میشوند بعد هم که وضع عوض شد احساس کردند که دیگر الان امام نیست که آنها خواسته باشند برای #کسب_قدرت و موقعیت آنگونه شعار بدهند بنابراین سیاست خود را عوض کردند.
◀️به خاطر دارم بعد از اینکه آقای #خاتمی رئیس جمهور شد 180 درجه چرخش در مجمع روحانیون به وجود آمد.
❓روزی با آقای کروبی صحبت میکردم که پرسیدم شما که تا دیروز اگر کسی موضوع مذاکره با آمریکا را مطرح میکرد وی را کافر و نجس میدانستی و میگفتیدسرش را از تنش جدا کنید پس امروز یک دفعه چه شد اینگونه تغییر موضع دادید.
◀️ کروبی گفت که دیگر به این نتیجه رسیدهایم که اینگونه شعارها و موضعگیریها #برد_ندارد. در حقیقت همان شیفتگی برای قدرت در جناح #تسلیم_طلبان این زمینه را فراهم کرد.
🔶خاتمی یک بار هم برای انقلاب سیلی نخورده است.
آقای خاتمی...به دنبال چه بود؟ خاتمی انقلابی نبود به گونهای که نه در انقلاب حضور داشت و نه حتی یک بار برای انقلاب سیلی خورد. به یاد دارم زمانی در گذشته دور با وی گفتوگویی داشتیم که گفت من سال 1342 بر اثر فشار پدرم به قم آمدم و طلبه شدم و بعد به مدرسه فیضیه حمله شد فرصت کردم و از قم #فرار کردم و به اصفهان رفتم و آنجا درس دانشگاهی را ادامه و وارد دانشگاه شدم.
خوب ببینید آدمی که بر اثر فشار پدرش لباس روحانیت به تن کرده و یک سیلی برای انقلاب نخوره و در خارج از کشور حضور داشته است طبیعتاً نمیتواند انقلابی باشد و انقلابی فکر کند.آقای خاتمی پس از رسیدن به قدرت در دوران اصلاحات همان سیاست تسلیم طلبان را دنبال کردند... اینگونه افراد نه درد انقلاب و نه درد مردم را دارند و نه برای انقلاب سیلی خوردند.
🔵این جمله امام (ره) خیلی جالب است و امروز انسان میفهمد که چقدر این جمله زیبا است و آن این که کسانی میتوانند تا آخر با ما باشند که درد فقر را کشیده باشند [و] آقای خاتمی نمیتواند انقلابی فکر کنند.
🔗 پیوند مطالعه:
https://b2n.ir/39755
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢الف لام؛ خدمت یا خیانت؟!💢
حدودا یک ماه پیش بود که برگزیدگان کتاب سال جمهوری اسلامی جوایز خود را از رئیس جمهور دریافت کردند و در میان آثار برگزیده اثری در خصوص زندگانی امام خمینی قدس سره جای داشت؛ کتاب « #الف_لام_خمینی ». کتابی که به گفته نویسنده آن قرار بود شناختی کافی از امام قدس سره به مخاطبی که ایشان را ندیده بدهد امّا بررسی این اثر چیز دیگری را نشان میدهد و این کتاب نتوانسته نظر منتقدین متعهد را به خود جلب کند و اشکالات فراوانی به آن وارد شده است.
🔵یکی از منتقدین جدّی این اثر؛ تاریخنگار انقلاب اسلامی و یار دیرین امام قدس سره؛ حجّتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی است. ایشان این کتاب را در قالب مقالهای علمی نقد کرده و پس از بررسی آن بر اساس موازین تاریخنگاری؛ اعلام کرد که این کتاب نه تنها بازگویی صادقانهای از زندگی امام قدس سره نیست بلکه توطئهای جدید در تحریف راه ایشان محسوب میشود.
نظر به پروژه قطعی #تحریف_امام و لزوم مقابله جدی با آن, بخش اول از این مقاله را برای مخاطب فرهیخته و هوشمند به اشتراک میگذاریم.
📓در این مقاله میخوانید:
⬅️مقدمه: معرفی ترفند ارتجاعیها و فراماسونرها در تحریف تاریخ:
1. بیاعتبار کردن نهضتها و ناامید کردن ملتها
2. زیر سؤال بردن رهبران و پیشتازان
3. آمیختن نادرستیها با راستیها
⬅️رئیس بنیاد تاریخپژوهی پس از ذکر این مقدمه در چند عنوان کلی به نقد کتاب میپردازد:
1. تکرار نوشتههای سابق و نبود بعد پژوهشی
2. پذیرش بیچون و چرا و بدون راستیآزمایی و اعتباربخشی به منابع ساواک و منابع مخدوش
3. بهرهبرداری از شایعات دور از واقعیت در خصوص امام قدس سره
4. ابهامآمیز جلوه دادن برخی رویدادهای تاریخی پیرامون امام قدس سره؛ در اثر ناتوانی در تحلیل یا غرضورزیهای سیاسی
5. عدم رعایت بیطرفی مورد ادعا در استناد به منابع و گزینشی عمل کردن در این زمینه
6. به کار نبردن ملاکهای خردمندانه در صحت و سقم خاطرات نقل شده
🔵حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی سپس در دو بخش «تحریفگریها» و «شبههافکنی و پروندهسازی» به نقد این کتاب ادامه میدهند و موارد متعدّدی از اشتباهات تاریخی را بازگو و به آن پاسخ میدهند؛ اشتباهاتی که مغرضانه بودنش بعید نیست.
🔗پیوند دریافت مقاله«الف لام؛ خدمت یا خیانت»به قلم حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی/فصلنامه 15 خرداد شماره56:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/154
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
56.pdf
16.24M
فصلنامه 15 خرداد شماره 56/ مقاله «الف لام خدمت یا خیانت» به قلم حجتالسلام و المسلمین سید حمید روحانی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
💥 #اختصاصی ⭕️ امام خامنهای مدظلهالعالی: «توجه بکنید؛ از سالهای آخر دههی اول انقلاب به بعد، دشمن
🔆 قابل توجه مخاطبان فرهیخته
📝 متن سخنان مهم حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در خصوص ظهور پدیده #نوشریعتمداریها و تردیدافکنی مشکوک آنان نسبت به #تجمعات_طلاب_انقلابی؛ هم اکنون در سایت بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:
https://b2n.ir/26664
◀️پیوند صوت:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/145
◀️حاشیهنگاری متنی و تصویری تجمع فیضیه در حمایت از بیانیه #گام_دوم که با تردیدافکنی برخی شخصیتها و جریانات مشکوک همراه شد :
https://eitaa.com/bonyadtarikh/127
https://eitaa.com/bonyadtarikh/131
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خطر تحجرگرایان
«خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه های علمیه کم نیست . طلاب عزیزلحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال غفلت نکنند.» (امام خمینی قدس سره)
💢 #نفوذ در حوزههای علمیه و #خطر_تحجرگرایان در این نهاد مقدّس همواره مورد توجّه امام خمینی قدس سره بوده است. در شرایط حاضر پس از گذشت چند دهه از رحلت بنیانگزار نظام اسلامی؛ هشدارهای مقام معظم رهبری در خصوص #سکولاریسم_حوزوی و پروژه جداسازی حوزه ا ز نظام نشان میدهد که این مارهای خوش خط و خال همچنان مشغول تحرکات خود هستند.
❓امّا این جریان را چگونه میتوان شناخت و ویژگی قشر تحجّرگرا چیست؟
این افراد به دنبال چه هستند و هدف نهایی آنان چیست؟
🔵تاریخنگار انقلاب اسلامی حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پاسخ میگوید.
به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵سکولاهای حوزوی را بشناسیم
🔆شاخصه #روحانیان_سکولار در کلام تاریخنگار انقلاب اسلامی سید حمید روحانی
◀️مطابق با بیان صریح امام خمینی قدس سره؛ همگان به ویژه طلاب لحظهای از خطر مارهای خوش خط و خال در حوزه علمیه نباید غفلت کنند. اما این دسته را چگونه باید شناخت؟
با کدام شاخصه ها می توان شخصیت ها را شناسایی و معرفی کرد؟!
استاد سید حمید روحانی٬ به عنوان تنها کسی که در سال پایانی حیات امام مأمور تدوین تاریخ انقلاب اسلامی شد٬ شاخصه های #روحانیون_طرفدار_اسلام_منهای_سیاست را برشمرده است.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️به مناسبت سالروز رحلت آیتالله کاشانی
🔆از مخالفت آیت الله کاشانی با برقراری رابطه استعماری با انگلستان تا تهمت مهره انگلیسی بودن
🔹با تاملی در تاریخ روشن می گردد که بعضی از علما در راه مقابله با استبداد و استعمار ناملایمات فراوانی را تحمل نمودهاند. از جمله آنان مرحوم #آیتالله_کاشانی است که ۲۳ اسفند سالروز رحلتشان است.
⭕️اخیرا عده ای با شبههافکنی سعی کردند برچسب #مهره_انگلستان را به ایشان بزنند تا بلکه از این طریق #حرکت_روحانیت_اصیل را به چالش بکشانند. با این وجود تاریخ ثابت میکند که بزرگترین شاخصه آن عالم مجاهد ایستادگی در برابر زورمداران عالم از جمله انگلستان بود حتی آن وقتی که نهضت ملی شدن نفت به ظاهر شکست خورده بود.
📓در مقاله «آیتالله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای ۲۸ مرداد» که در فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد به چاپ رسیده میخوانیم:
«به دنبال کودتا، دولت انگلستان حل بحران نفت ایران را مشروط به تجدید روابط سیاسی بین دو کشور کرد، که از مهر ماه ۱۳۳۱ قطع شده بود. در روز ۲۹ مهرماه، آنتونی ایدن وزیر امور خارجه انگلستان در نطقی اظهار داشت که انگلستان بار دیگر دست دوستی به سوی ایران دراز می کند و برای تجدید مناسبات سیاسی، همه نوع آمادگی دارد.در ۳۰ مهر،چرچیل، نخست وزیر انگلستان، اظهاراتی مشابه در مجلس عوام آورد.(سیاست و کودتا در خاورمیانه،ج۲،ص۴۳)
بعد از آنکه تمایلات داخلی هم ابراز شد آیت الله کاشانی در اعلامیه ای ضمن بر شمردن ویژگی های جنبش ملی شدن صنعت نفت اعلام کرد که جنبش مردم ایران، به رغم میل استعمارگران پایدار بوده و در آینده هم خاموش نخواهد شد؛کاشانی همچنین با اعلام موضعی قاطعانه پایان حل مشکل نفت را به هر طریقی که با "قانون ملی شدن صنعت نفت و قانون ۹ ماده اجرایی آن "منافات باشد، مردود دانست و گفت:
..استعمارگران باید بدانند که تا جان در بدن داشته و تا خون در عروقم جریان دارد محال است بگذارم ..بساط سابق را در ایران تجدید نمایند..(مکتوبات، سخنرانی ها، پیام های آیت الله کاشانی ج۴ ص۷۲) »
◀️فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، دوره سوم،شماره۳۲،تابستان ۹۱، مقاله «آیتالله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای ۲۸ مرداد به قلم وحید کارگر جهرمی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥الف لام؛ خدمت یا خیانت؟!
پیش از این در خصوص کتابی صحبت کردیم که بر خلاف اهدافی که نویسنده آن بیان میدارد؛ نتوانسته روایتگر صادقی از زندگانی روشن و پرافتخار امام خمینی قدس سره الشریف باشد.
تاریخنگار انقلاب حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی؛ به عنوان تنها فردی که از امام قدس سره به صورت مستقیم مأمور تدوین تاریخ انقلاب اسلامی شد؛ در مقالهای علمی این کتاب را به بوته نقد گذاشت که در مطالب گذشته به آن پرداختیم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/153
در این قطعهفیلم نیز نقدی را از ایشان بر این کتاب و تعریضی کوتاه بر آثار تحریفآمیز #عمادالدین_باقی میبینید.
✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
#پرونده_ویژه
⭕️پس از احمد⭕️
⚫️۲۵ اسفند سالروز رحلت فرزند و یار همراه امام قدس سره؛ حجتالاسلام و المسلمین #سید_احمد_خمینی است. رحلتی در سنی نه چندان زیاد که قلب دوستداران امام را به رنج آورد.
📂به همین مناسبت پروندهای میگشاییم برای شناخت هرچه بیشتر سیره و شخصیت ایشان و پاسخ به این سؤال که آیا مسیر او در صیانت از #خط_امام در بیت ایشان دنبال شد؟ سید احمد خمینی چه ویژگیهایی داشت و پس از او چه شد؟ برای پاسخ به این سؤال از بیانات #تاریخنگار_انقلاب_اسلامی حجتالاسلام سیدحمید روحانی استفاده میکنیم.
◀️و اما ویژگیهای شخصیتی سید احمد خمینی:
🔷۱. شناخت جریانها و شخصیتهای نفوذی
اولین ویژگی آن مرحوم؛ شناخت دقیق #نفوذیها بود. شناختی همراه با دقت و فراست همچون پدر و برادر شهیدش.
🔹«درواقع میتوانم بگویم که شناخت احمدآقا شبیه شناخت حضرت امام به حاجآقا مصطفی خمینی بود و ویژگیهای مشترک آنها نیز همین دشمنشناسی بود.
زمانی حاجآقا مصطفی نسبت به شریعتی اعلامخطر کرد که هنوز خیلیها نسبت به او اعتقاد داشتند و کاملاً مسائل برملا نشده بود، احمدآقا نیز همین ویژگیها را داشت و انسانی بسیار آگاه بود.»
🔷۲. مقابله با جریانات نفوذی
جریانشناسی دقیق آن مرحوم در مرحله نظری باقی نمیماند بلکه ایشان در مقابل این جریانات ایستادگی ستودنی داشتند.
🔹«ویژگی برجسته سیداحمدآقا خمینی این بود که دست رد به سینه تمام کسانی که به ایشان مراجعه میکردند نمیزد و با همه صحبت میکرد اما اجازه نمیداد که اندیشه و وسوسه آنها در ایشان تأثیری بگذارد یا به نحوی در بیت امام تأثیرگذار باشند...
[روش]حاج احمد آقا بسیار جالب بود بهگونهای حرف افراد را گوش میکرد که فکر میکردند روی ایشان تأثیر گذاشتهاند اما او کار خودش را انجام میداد و خیلیها از این رفتار سیداحمد آقا عصبانی میشدند. »
🔷۳. شناخت خط امام
بدیهی است که شناخت دشمن و مرزبندی با آنان بدون شناخت خط امام ممکن نیست و رحلت ایشان سبب شد که #بیت_امام پس از سید احمد از این ناحیه رنج ببرد و جولانگاه نفوذیها از بیت منتظری و جریانهای مشابه گردد.
🔹«فرزند حاج احمدآقا یا دیگران در زمان امام کودک بودند و نوههای امام آن زمان در کوچه بازی میکردند و در حدی نبودند که خط امام را شناخته باشند؛ بنابراین پس از فوت ایشان افراد شیادی که مار خورده و افعی شده بودند توانستند اطرافیان ایشان را تحت تأثیر قرار دهند.»
🔴نتیجه این خلأ فکری و مکتبی #انحراف میراثداران از خط اصیل امام شد و نمودهای مختلفی از انحراف علمی و عملی در آن بیت عیان شد و در نهایت « متأسفانه میراثداران حضرت امام از مکتبداری به مقبرهداری رسیدهاند، #مکتب_امام در آنجا بهطورکلی ناشناخته مانده و موسسه تنظیم و نشر آثار امام برای عدهای تبدیل به ناندانی شده است. » نمونهای از این انحراف عملی را میتوان در مقبره پر از تجملی دید که توسط منتسبین به #امام_مستضعفین و #رهبر_سادهزیست ملت برای ایشان ساخته شده است. این در حالی است که « امام حتی اجازه گچکاری و رنگ کردن جماران را هم ندادند اما بعد از رحلت ایشان اینهمه اسرافکاری در مقبره امام دردناک و مایه تأسف است و اینگونه رفتارها خط امام را زیر سؤال میبرد. »
🔗 پیوند مطلب:
https://b2n.ir/73349
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆بنیاد تاریخپژوهی برای نخستین بار منتشر کرد: اظهار نظر مرحوم آیتالله مؤمن در خصوص #وظایف_سیاسی_علما:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/115
💥 امیر کبیر یا بازرگان؟! واکنش صفحه رسمی بنیاد تاریخپژوهی نسبت به #استعفای_ظریف
https://eitaa.com/bonyadtarikh/123
⭕️ هشدار رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نسبت به ظهور #نوشریعتمداریها در حوزه علمیه قم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/145
🔆 تبیین شاخصه #روحانیون_سکولار توسط تاریخنگار انقلاب اسلامی حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/163
✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
1_55591002.pdf
1.23M
🔆پاسخی علمی به یک #شایعه_تکراری
⭕️جریانات معاند در طول تاریخ انقلاب و پیش از آن شعاری ثابت داشته و دارند:«هدف وسیله را توجیه میکند.»
این جریانات به دلیل ضعف علمی و اخلاقی و همچنین قوت شخصیتهای انقلابی روشی ثابت برای تخریب چهرههای دینی و ملی داشته و دارند:« #تهمتزنی ».
چندی پیش فردی که از طرفداران طیف صادق قطبزاده محسوب میشد؛ کتاب خاطراتی چاپ کرد که حاوی مطالب خلاف فراوانی علیه امام خمینی قدس سره؛ مرحوم شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی و همچنین یار امام قدس سره حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی بود که ایشان بنا بر #تعهد_تاریخنگاری خود در سه مقاله علمی به نقد فنی آن کتاب پرداختند؛ هرچند مطالب خلاف کتاب آنقدر گسترده بود که پاسخ جزئی به آن خود به کتابی مفصل بدل میشد.
◀️چند روز پیش نیز یکی از #معاندان_خارجنشین به استناد همین کتاب و خاطرات مخدوش آن؛ تهمتهای سابق را بازگو کرد که نشان دهنده ضعف دانش تاریخی و یا ضعف منش اخلاقی ایشان بوده است.
🔵بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به منظور اطلاع مخاطبان حقیقتجو به بازنشر نقد علمی خاطرات سیدصادق طباطبایی؛ که حاوی افترائاتی در مورد شخصیت بزرگ امام قدس سره و یاران ایشان است؛ پرداخت تا از این پس افرادی که حداقلهای علمی و اخلاقی پژوهش تاریخی را ندارند وارد این عرصه نشوند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️جهانپهلوان شهید
🎥این روزها با اکران فیلم جهان پهلوان تختی عدهای با اغراض گوناگون از هنرمند سطح اول و پسر خارجنشین #شهید_تختی تا برخی تاریخنگارها؛ همنوا با گفتار آمیخته به کذب #پهلویها به دنبال این هستند که وانمود کنند تختی خودکشی کرده؛ عنوان شهادت ساخته و پرداخته جمهوری اسلامی است.
⁉️اما اصل ماجرا چیست؟
استاد برجسته تاریخ،حجت الاسلام سید حمید روحانی در دفتر دوم نهضت امام خمینی(ره) صفحات ۴۳۱ تا ۴۴۶ به این جعل تاریخی پاسخ دادهاند که ما گزیدهای از آن را به اشتراک میگذاریم:
⚫️«ملت ایران در روز دوشنبه 18 دی1346 به طور ناگهانی خبر درگذشت تختی را شنید و #روزنامه های_وابسته به رژیم با تیتر درشت و تکان دهنده به دروغ نوشتند«غلامرضا تختی خود را کشت» و طبق دیکته ساواک علت خودکشی را« اختلاف خانوادگی» وانمود کردند.
...تنها کافی است که گزارش کیهان در روز دوشنبه 18 دی ماه46 درباره جریان شهادت تختی را بیاوریم تا تناقضات آشکار شود.
مسؤول هتل می گفت:«..غلامرضا تختی در روزشنبه 16 دی وارد هتل شده و تا امروز کسی ندید از اتاقش خارج شود..» چند سطر بعد مدیر هتل گفت : «عصر همان روزی که تختی وارد هتل شد از اتاق بیرون آمد و کاغذ و مداد خواست و یکی از خدمتگزاران هتل مداد و دسته ای از کاغذهای هتل را به او داد و تختی بعد از گرفتن کاغذ و قلم به اتاقش رفت و در را بست..»
◀️چند سطر بعد«..مدیر هتل امروز به خبرنگار ما گفت:
« غلامرضا تختی سه شب قبل با اتومبیل به هتل مراجعه کرد و به تقاضای او اتاقی در هتل در طبقه ی دوم در اختیارش گذاشتیم. او صبح پریروز از اتاقش خارج شد و از هتل بیرون رفت. ساعت ده ونیم شب بود که دوباره بازگشت؛ اما از ساعت 11 پریشب که وارد اتاق خود شد دیگر بیرون نیامد و ساعت 11 صبح امروز جسدش پیدا شد..».
✖️ همچنین در روزنامه های دیگر آمده است:
«.. از قرار معلوم تختی که از سه روز قبل ناپدید شده بود، به عنوان یک ناشناس در این هتل اقامت کرد..»(کیهان ورزشی)
«..خانم زری امیری اضافه کرد: ساعت 8 بعدظهر روزیکشنبه تختی به دفتر هتل مراجعه کرد و قلم و کاغذ خواست و.. فردا صبح به دستور خودش ساعت 7 صبح که من طبق دستور خودش برایش صبحانه بردم، با وضع غیر عادی مواجه شدم. صورت تختی باد کرده بود و کبود شده بود و از گوشه لبانش شیار باریکی از خون به روی متکا خشکیده بود..»(آیندگان)
❓چرا تختی شهید شد؟
جدا از اینکه حکومت دیگر یارای تحمل مخالفین را نداشت با توجه به اینکه در ظرف آن دوره، رژیم اجازه عرض اندام به مخالفین خود را نمی دهد چند سئوال بی پاسخ همچنان اذهان را تحریک میکند:
❓۱. تختی برای خودکشی چرا هتل آتلانتیک که لوکسترین هتل و یکی از مراکز ساواک و از پشت به حیاط یکی از ادارات ساواک راه داشته است را انتخاب نمود؟ آیا او در ویلای شمال و... نمی توانست سم بخورد؟
🔸۲. گزاراشات و اخبار ضد و نقیض کشته شدن تختی توسط روزنامه ها چنان مبهم وشک آفرین بود که بدتر به سوءظن و #ناباوری_مردم دامن زد. آیا رسانه های دولت نمی توانستند گزارش جامعی ارائه کنند تا بتواند شک و تردید مردم را برطرف کند؟
❓۳. چرا رژیم پیش از اعلام رسمی خبر خودکشی تختی ، برنامه خاکسپاری او را با شتاب اجرا نمود؟و جسد را حتی به خانواده او نداد؟و حتی از نشان دادن جسد او به آنان خودداری کرد؟
🔸۴. عده ای از آنان که جسد تختی را در غسالخانه دیده بودند، نقل کردند که پشت سر تختی شکاف برداشته و در بدنش آثار ضرب و جرح نمودار بوده است.(قهرمان ملی جهان پهلوان تختی،ص55)
❓۵. چرا ساواک در دستوری رسمی پس از گذشت حدود سه سال از شهادت وی دستور به جمع آوری عکس وی در سالن ورزشی دانشگاه شیراز می دهد.
◀️بی شک بابک تختی آن روزها را به یاد نمی آورد ولی اذهان ملت ایران هیچ وقت دستان جنایتکاری که قهرمانان فراوان این مرز و بوم را از ما گرفتند از خاطر نخواهد برد.
#جهان_پهلوان_شهید
#شهید_غلامرضا_تختی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️تعامل مخفیانه مصدق با رژیم صهیونیستی
🔸با رسیدن ۲۹ اسفند، بار دیگر مدافعان افکار #دکتر_مصدق و جبهه ملی عرصه را محلی برای بیان دوباره شعارهای خود دیدند و ادعا میکنند که وی عمرش را در دفاع از ارزشهای آزادیطلبانه و مقابله با استعمارطلبی انگلستان کرده؛ مدافع حقوق کشورش بوده و در این راه جانفشانی هم نموده است.
🔆اما آنچه در گوشهکنار تاریخ این مرز و بوم به رشته تحریر در آمده است حکایت از #تعاملات_پنهانی دولت وی و جریان ملیگرا با رژیم صهیونیستی دارد که نشان میدهد این جریان؛ برخلاف ادعای مبارزه با استعمار بر اساس اغراضی سیاسی یا اغراضی دیگر حاضر به همراهی مخفیانه با آن رژیم سفاک نیز بوده است؛ این در حالی است که در همان زمان کنسولگری ایران در فلسطین اشغالی تعطیل شده بود و این تعاملات گرم و البته پنهان نشان از #تحرکات_نفاقگونه دکتر مصدق و دولت او دارد.
🔵نمونهای از این تعاملات مخفیانه را در مقاله علمی استاد سید حمید روحانی تاریخنگار معاصر میبینیم:
«وزیر اقتصاد دولت مصدق در تاریخ۳۱/۱۱/۳ در نامهای به وزیر امور خارجه [نامهای نوشت که حاکی از روابط اقتصادی میان دولت مصدق و رژیم صهیونیستی بود.]
این نامه وزیر اقتصاد دولت مصدق نیز گویای این واقعیت است که به رغم بستن کنسولگری ایران در فلسطین اشغالی مذاکره و گفتگو میان دولت ایران و رژیم صهیونیستی برقرار بوده و طرفین با دست باز با یکدیگر داد و ستد میکردند.»
❌ افشای این معاملات؛ وجهه بینالمللی ایران را زیر سؤال میبرد:
«همچنین قرار داد سری بازرگانی میان دولت مصدق و رژیم صهیونیستی یکی از روزنامههای آن رژیم از روی این معامله پرده برداشت و قرارداد پنهانی مصدقی ها با صهیونیست ها را بر ملا کرد.
در پی اعلام این خبر از سوی یکی از روزنامه های رژیم صهیونیستی، موجی از نگرانی،آزردگی و آشفتگی در میان ملت های عرب و مسلمان پدید آمد.نخست یکی از روزنامه های فرانسه این معامله را منتشر کرد. کاردار آن روز ایران در پاریس در گزارشی به وزارت خارجه اعلام داشت:
«روزنامه Agence Economique etfineciere چاپ پاریس به تاریخ ۱۲ ژوئن۱۹۵۳ خبری از تل آویو منتشر نموده مبنی بر اینکه بین اسرائیل و ایران یک قرارداد پرداخت به مبلغ پانصد هزار دلار برای مبادله جنس ( من جمله نفت) منعقد گردیده است، خواهشمند است از صحت و سقم این خبر این سفارت را مستحضر فرمایند..»
◀️این در حالی بود که همزمان آمار رسمی گمرک اردن اعلام میکند که بازرگانان و شرکت های صهیونیستی مقیم ایران کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی را از راه ایتالیا، فرانسه و انگلستان به ایران صادر می کنند و با تغییر آرم به دیگر کشورها ارسال می کنند و تاکید کرد که در گمرک مراقبت شود که اینگونه کالاها از ایران به اردن وارد نشود!»
(منبع: دولت مصدق،جبهه ملی و رژیم صهیونیستی «فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد دوره سوم ،سال چهارم، ش ۱۳» ص ۷۸)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️وقتی جبهه ملی نامی از مصدق نمیبرد⭕️
پس از گذشت ۲۹ اسفند و ملی شدن صنعت نفت به پیشوایی روحانیت و قدرت مردمی؛ طرفداران مصدق تلاش داشتند از ایشان اسطورهسازی کنند و پس از فوت ایشان نیز از نام او بهره ببرند. اما آیا جبهه ملی و نهضت آزادی به عنوان مدعیان سرسخت جناب مصدق برای او یاری شجاع بودند و صادقانه پای نام او ایستادند؟
🔆روایتی از روزهای پس از فوت دکتر مصدق:
◀️«به دنبال در گذشت دکتر مصدق در ۱۴ اسفند ۱۳۴۶ ، #روحانیون_مبارز درصدد بر آمدند که از این فرصت برای ضربه زدن به رژیم استفاده شود..و اعلامیه مشترکی با اعضای #جبهه_ملی و #نهضت_آزادی و حزب ملت صادر نمایند.
برای این منظور میان من(سیدحمید روحانی) و آقای ربانی شیرازی و داریوش فروهر ملاقاتی به عمل آمد..آقای فروهر پیشنهاد هرگونه اعلامیه ای را بکلی رد کرد و اظهار داشت :
چون در شرایط فعلی ساواک آماده است که هرگونه واکنشی را بشدت سرکوب کند، جبهه ملی و نهضت آزادی هم به این نتیجه رسیده اند که نیروهای خود را نباید به خاطر صدور اعلامیه از دست بدهند.
🔶.. بنابراین در درگذشت مصدق کوچکترین واکنشی از طرف هواداران (آنان) نشان داده نشد.نه مراسم تشییع و فاتحه برای او برگزار کردند و نه اعلامیه ای به مناسبت در گذشت او منتشر ساختند. تنها در چهلمین روز درگذشت مصدق مراسمی از طرف بازماندگان او در احمد آباد برگزار شد. در این مراسم شماری از اعضای «جبهه ملی» «نهضت آزادی» «حزب ملت ایران» شرکت داشتند، لیکن آنچنان مرعوب و وحشت زده بودند که حتی به خود جرأت ندادند تا نام مصدق را بیاورند! حتی اعلام هم نکردند که این مراسم به چه مناسبتی برگزار شده است!
🔹..در این مراسم از روحانیون آقای شجونی و من شرکت کرده بودند..ساواک هم برای شناسایی و تعقیب نگارنده هنگام بازگشت از مراسم احمد آباد، به طور سری عکسی گرفته و در پرونده من بایگانی کرده است .(سند ش۱۲۹)»
(نهضت امام خمینی،دفتر دوم،ص۳۰۷ و ۳۰۸)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.