تأثیر تبلیغات معاویه دیروز و معاویههای امروز در فضاسازی علیه جبهه حق
▪️گفتاری از مرحوم آیتالله مصباح :
شما #نهجالبلاغه را ملاحظه بفرمایید و ببینید که علی (ع) از دست دوستانش از چه چیزهایی گلایه میکرد. میفرماید در تابستان به شما میگویم به #جنگ برویم، میگویید هوا گرم است! در زمستان میگویم برویم، میگویید سرد است، صبر کن هوا بهتر بشود، کشاورزیمان عقب افتاده است، محصول کشاورزیمان روی زمین مانده است.
▫️علی (ع) در چندجا از مردم اینگونه گله میکند. اینها در اثر تبلیغاتی بود که #معاویه میکرد و #عمّال_معاویه این تبلیغات را در داخل جامعه عراقِ آن روز که تابع امیرالمؤمنین (ع) بودند، پخش میکردند و مردم را علیه آن حضرت میشوراندند و زمینه شورش و بیمهری را فراهم میکردند.
▪️آیا امروز نمونهای از این تبلیغات وجود ندارد؟ چقدر در این روزنامهها میخوانید که اگر بعد از #فتح_خرمشهر امام قدس سره الشریف جنگ را متوقف کرده بود، مشکلات امروز را نداشتیم. سران نهضت آزادی و جبهه ملی، همان کسانی که امام (ره) در مورد آنها فرمود:«اینها از منافقین بدتر هستند»، امروز [دوران #دولت_اصلاحات] سیاستگذاران پشت پرده کشور شدهاند؛ بعضی از آنها اسم عوض کردهاند و بعضی از آنها بدون اینکه اسم عوض کنند نقش خودشان را ایفا میکنند و همین حرفها را میزنند.(آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، ص٩٨)
#محرم
#امام_حسین
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مقابله امام خمینی با سکولار شدن هیئات حسینی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /٣
متن رهنمودنامه امام خمینی قدس سره به مبلغان و #هیئات_مذهبی برای مقابله با #سیاستهای_یزیدی و اموی شاه:
«بسم اللّه الرحمن الرحيم
▪️به عموم حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم ـكثراللّه امثالهم و عموم هيآت محترم عزاداران سيد مظلومان ـعليهالصلوة والسلام- محترماً معروض مىدارد، در اين ايام كه #دستگاه_جبار از خوف آنكه مبادا در منابر و #مجامع_مسلمين، شرح مظالم و اعمال خلاف انسانى و ضددينى و وطنى آنها داده شود، دست به رسوايى ديگرى زده و در صدد گرفتن التزام و تعهد از #مبلغين_محترم و سران هيآت عزادار است، كه از مظالم دم نزنند و دستگاه جبار را به خودسرى واگذارند.
▫️لازم است تذكر دهم كه اين التزامات، علاوه بر آنكه ارزش قانونى نداشته و مخالفت با آن هيچ اثرى ندارد، التزامگيرندگان، #مجرم و قابل تعقيب هستند. عجب است كه دستگاه، بىپروا ادعا دارد كه قاطبه ملت با اوست و از پشتيبانى اكثريت قاطع برخوردار است. با اين وصف در تمام شهرستانها، قرا و قصبات به دست و پا افتاده و با ارعاب و تهديد ملت، خفقان ايجاد مىكند. اگر اين ادعا صحيح است، ملت را اين چند روز به حال خود واگذارند تا از پشتيبانى مردم متمتع شده، موافقت شش ميليونى به همه ملل جهان ظاهر، و الا #اشاعه_اكاذيب براى تشويش افكار عامه، برخلاف مصالح اسلام و مملكت، جرم و قابل تعقيب است.
▪️حضرات مبلغين عظام، هيآت محترم و سران دستههاى عزادار متذكر شوند، كه لازم است فريضه دينى خود را در اين ايام در اجتماعات مسلمين ادا كنند و از سيد مظلومان، فداكارى در راه احياى شريعت را فراگيرند و از توهّم چند روز حبس و زجر نترسند. وَلاتَهِنوا
و لاتَحْزنوا و أنتُمُ الأعلَون إن كُنتم مؤمنين.
▫️آقايان بدانند كه خطر امروز بر اسلام كمتر از خطر #بنىاميه نيست. دستگاه جبار با تمام قوا به #اسرائيل و عمال آنها (فرقه ضال و مضله) همراهى مىكند. دستگاه تبليغات را به دست آنها سپرده و در دربار، دست آنها باز است. در #ارتش و فرهنگ و ساير وزارتخانهها براى آنها جا باز نموده و شغلهاى حساس به آنها دادهاند.
▪️خطر اسرائيل و عمال آن را به مردم تذكر دهيد. در نوحههاى سينهزنى از مصيبتهاى وارده بر اسلام و مراكز فقه و ديانت و انصار شريعت يادآور شويد. از فرستادن و تجهيز #دولت_خائن، چندهزار نفر دشمن اسلام و ملت و وطن را به #لندن، براى شركت در محفل ضداسلامى و ملى اظهار تنفر كنيد. سكوت در اين ايام، تأييد دستگاه جبار و كمک به دشمنان اسلام است. از عواقب اين امر بترسيد. از سخط خداى تعالى بهراسيد. اگر به واسطه #سكوت شماها به اسلام لطمهاى وارد آيد، نزد خداى تعالى و ملت مسلمان مسئول هستيد؛ اذا ظهرت البدع فللعالم ان يظهر علمه و الا فعليه لعنةاللّه.
▫️از تساوى حقوق، اظهار تنفر كنيد و از دخالت زنها در اجتماعى كه مستلزم مفاسد بیشمار است ابراز انزجار، و دين خدا را يارى كنيد و بدانيد ان تنصروا اللّه ينصركم و يثبت اقدامكم. از اخافه و ارعاب سازمانها و دستگاه شهربانى، هراسى به خود راه ندهيد، آنها نيز مثل شما ملزم و مجبورند و بسيارى از آنها با شما همراه و از دستگاه بيزارند. والسلام عليكم و على من اتبع الهدى. روحاللّه الموسوى الخمينى»(نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶۶-۴۶۵)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️مبارزه مردم در برابر سکولار شدن هیئات
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/۴
◽️به دنبال صدور اعلاميه #امام_خمینی، محافل و مجالس عزادارى #سيدالشهدا(ع) به راه صحيح و مسير اصيلش بازگرديد و جلوه انقلابى به خود گرفت.
◾️حركت، خروش و شور #انقلاب_حسينى در تودههاى محروم و ستمديده ايران پديدار شد. اكثريت قريب به اتفاق گويندگان اسلامى از مركز شهر و اطراف آن و نيز بسيارى از شهرستانها در منابر به روشنگرى و افشاگرى پرداختند و عليه اعمال خيانتبار #رژيم_شاه و نقشههاى استعمارى او عليه اسلام و ايران سخن راندند، خطرات روزافزون صهيونيسم را بازگو كردند، با بررسى جنايات پادشاهان گذشته، ماهيت شاه را نشان دادند. هدف و انگيزه قهرمان كربلا از نهضت و قيام و حقايقى از مكتب خونين تشيع و رسالتى را كه در طول تاريخ برعهده پيروان آلمحمد(ص) است، براى مردم تشريح كردند.
◽️اگر يك سخنگوى روحانى در انجام وظايف خويش و عمل به راهنمايىهاى رهبرى كوتاهى مىورزيد و از بازگو كردن خيانتهاى رژيم و افشاگرى و روشنگرى در منابر خوددارى مىكرد، تودههاى بيدار و بهپاخاسته و روحانيان مبارز به سراغ او رفته، با گفتگو و توجه دادن او به رسالت و مسئوليتهاى سنگينى كه برعهده دارد، او را وادار مىكردند كه به وظيفه خود عمل كند.
◾️ #هيأتهاى_عزادارى به نوبه خود در نوحهها و اشعارشان به مسائل سياسى روز پرداخته، مصيبتهايى را كه بر #حوزه_قم و روحانيان وارد آمده بود بيان مىكردند، پشتيبانى و وفادارى خود را نسبت به پيشواى اسلام اعلام مىداشتند و از اسرائيل و عمال آن اظهار تنفر مىكردند.
◽️براى نخستينبار بود كه در دستههاى عزادارى عليه #اسرائيل شعار داده مىشد، چنانكه براى اولين بار بود كه در مراسم عزادارى براى #سيدالشهدا، حركت و خروش و حمله و عصيان عليه يزيد تاجدار زمان بهوقوع مىپيوست.
◾️از جمله شعارهايى كه در نوحههاى محرّم آن سال به گوش مىرسيد، شعارهاى زير بود:
قم شده كربلا هر روزش عاشورا
فيضيه قتلگاه خون جگر علما
واويلاه واويلاه
واويلاه واويلاه
عمال اسرائيلى رسوا كشتند در قم بىپناهان را
شد موج خون برپا
شد موج خون برپا
شد موسم يارى مولانا الخمينى اى شيعيان برپا كنيد شور حسينى
* * *
خمينى، خمينى تو زاده حسينى
جان را بهكف بنهادهاى در راه قرآن
* * *
خمينى، خمينى، ملت طرفدار تو بميرد، بميرد دشمن خونخوار تو
* * *
خمينى، خمينى خدا نگهدار تو ميرود، ميرود دشمن غدار تو
(نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶٨-۴۶٧)
ادامه دارد...
🔴وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢افتخار به ذلت
🔻سالروز جدایی بحرین از ایران
🔹بیست و سوم مرداد، سالروز سیاه جدایی بحرین از ایران است که در سایه بیتدبیری و #حقارت_پهلوی در برابر #توطئههای_انگلیسی صورت گرفت. مسئله اساسی اینجاست که خصلت حقارت به گونهای در عمق وجود غربزدگان وطنی شکل گرفته که نه تنها معاهدههای تحقیرآمیز را با کدخدای غربی امضا میکنند بلکه به این اسناد ننگین افتخار نیز میکنند.
🔸« علم در خاطرات خود مسئله #بحرین و روند جدایی قطعی آن از ایران و نقش انگلیسیها در این زمینه را نیز پیوسته مورد بحث قرار داده و البته جالبترین بخش آن، نوع موضعگیری سیاسی و تبلیغاتی #رژیم_پهلوی در قبال این واقعه است:
۴٩/٢/٢٢ شورای امنیت به اتفاق آرا میل مردم بحرین را در داشتن استقلال کامل تصویب کرد. نماینده ایران هم فوری آن را پذیرفت. خندهام گرفته بود: گوینده رادیوی تهران طوری با غرور این خبر را میخواند، که گویی بحرین را فتح کردهایم. ولی این خنده به آن معنی نیست که من با این کار مخالفت دارم. شاید [درباره] طرز اجرای آن، یا در اصل مطلب که همه اقلیتهای ایرانی در همه شیخنشینها به رسمیت شناخته بشوند... حرف داشته باشم. ولی حال که آن نشد با این راهحل موافق هستم. غیر از این نمیشد.»(یادداشتهای علم جلد ٢ ص۵٠ / فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره ٢٨، ص٢٣٨)
◀️ روشنفکری در ایران ناقص متولد شد و همان روشنفکری که تا دیروز در قالب سلطنتطلبی و مشروطهخواهی از دست رفتن بحرین را مایه افتخار میدانست؛ امروز در قالب #لیبرالیستی و #تکنوکراتی برجام و از دست رفتن بخشی از #صنعت_هستهای را مایه افتخار میداند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️ناظران خارجی در مورد اوضاع لبنان پس از جنگ ٣٣ روزه چه گفتند؟
به مناسبت سالروز پیروزی حزبالله لبنان در جنگ سی و سه روزه با اسرائیل
🔹پس از اعلان آتشبس و آرامش نسبی وضعيت در #لبنان #گروهها_خبری و برنامهسازان، بسياری از رسانههای بزرگ و كوچک جهان، راهی لبنان شده و هر كدام به فراخور ديدگاهها و سياستهای شخصی خود و يا رسانهای كه از طرف آن اعزام شده بودند، اقدام به ثبت و ضبط ديدهها و شنيدههايشان كردند.
🔸خانم #رافائلا_آنجلينو نويسنده و خبرنگار ايتاليايی به همراه آقای #مائوريتسو_موسولينو همكارش نيز، با چنين هدفی از سوی «كميته جلوگيری از فراموشی #صبرا_و_شتيلا» به #لبنان اعزام شدند؛ با اين تفاوت كه لبنان را پيش از جنگ، بارها ديده بودند و با شرايط فرهنگی ـ اجتماعی و حتی جامعه سياستمداران و روشنفكران اين كشور نيز آشنايی داشتند.آنها روايت خود را از لبنان، در یک كتاب به چاپ رساندند که با توجه به سابقه کاری آنها در این کشور باید گفت که این اثر تنها بر مبنای يك نگرش كلی و ارزيابی شتابزده نبوده و به همين دلیل بخشهايی از آن انتخاب و برای مخاطبان محترم خلاصه شده است.
🔹گفتنی است نام کتاب اين دو روزنامهنگار ايتاليايی، « #جمهور_حزبالله » است كه ترجمه دقيق آن «پشتوانه مردمی حزبالله» است. ترجمه عربی كتاب مذکور با مقدمهای از #مانويلا_باليرمی در سال ٢۰٠٨ در #بيروت به چاپ رسيد.
◀️خلاصهای از کتاب «جمهور حزبالله»؛به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴سختیهای سفر در میان محاصره هوایی و دریایی اسرائیل
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش اول
🔹سفر به كشوری كه به تازگی زير آتش جنگ بوده، كار آسانی نيست؛ از يك طرف ترس از ويرانیها و درگيریهای بعد از جنگ و از طرف ديگر نصيحتها و هشدارهای خانواده و دوستانی كه نمیخواهند به آنجا بروی، كار را سخت میكند. با همه اينها طبيعی است كه روزنامهنگارها بخواهند در دل خبر حضور داشته و به همه جای آن احاطه داشته باشند؛ هر چند كه همه تلاش و دغدغه آنها تحقيق و جستوجو در باقیمانده اماكنی است كه بارها از آن ديدار كردهاند. #لبنان پس از جنگ هم از اين قاعده، استثنا نمیشود. به همين دليل تصميم گرفتيم به كشوری كه ويژگیهای خاص خود را دارد، سفر كنيم... البته ممكن بود هيچ ويژگی منحصر به فردي در دنيای واقعيت وجود نداشته باشد.
🔸اين بار سختیهای سفر از همان ابتدا آغاز شد؛ چگونه به آنجا برويم؟ با وجود اينكه دو هفته از آتشبس گذشته بود، اسراييل همچنان حريم هوايی و دريايی لبنان را در محاصره داشت و اين برخلاف متن صريح و مشخص قطعنامه ١٧٠١ شورای امنيت درباره پايان دادن به محاصره هوايی و زمينی بود. به هر حال، اين دليلي بود كه به خاطر آن هيچ پرواز مستقيمي از #اروپا به #بيروت پيدا نمیشد و هواپيماهای معدودی نيز كه به قصد بيروت حركت میكردند، ناچار میبايست در فرودگاه شهر اُمّان مینشستند.
🔹احساس میشد كه يك پيماننامه شبهعلنی در اين خصوص ميان دولت اردن و اسراييل بسته شده است؛ چرا كه مسئولان فرودگاه اردن با دقت عجيبی مسافران اين پروازها را بازجويی و تفتيش میكردند، تا آنگاه اجازه پرواز به هواپيما از فرودگاه امان داده شده و بتواند در بيروت فرود بيايد.
🔸راه حل ديگری كه پيش پای ما وجود داشت، استفاده از پرواز مستقيم ايتاليا به #دمشق و سفر زمينی از دمشق به بيروت بود. در اين حالت بايد ويزای سوريه را هم میگرفتيم و گرفتن چنين ويزايی در آخرين لحظات تقريباً ناممكن بود؛ علاوه بر آن سفر زمينی به بيروت به علت موشکبارانهای اسراييل و ويرانی جادهها و پلها، مشكلات خود را داشت.سرانجام به لطف فشارهای بينالمللی و مخصوصاً اقدام شگفتانگيز شركت هواپيمايی انگلستان كه در يكی از پروازهای خود، محاصره هوايی اسراييل را ناديده گرفته و هواپيمايش را مستقيم در بيروت نشانده بود، محاصره هوايی شكسته شد. پروازهای خاورميانه و لبنان از ايتاليا، بار ديگر به جريان افتاد و فرودگاه بيروت هم توانست پذيرای آنها باشد.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴کشور شکستناپذیر
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش دوم
🔹دوشنبه ميانی ماه سپتامبر، با پرواز ساعت ده و پانزده دقيقه صبح از شهر « #رم » حركت كرديم. نشست فنی هواپيما در شهر « #ميلانو » باعث شد كه پرواز طولانی شود. فضای داخل هواپيما غيرعادی بود؛ مردم به ميهنشان برمیگشتند و در چشمشان اميد به آنكه دوستان خود را زنده و املاک و دارايیهايشان را سالم و تخريبنشده بازيابند، موج میزد.
🔸در هنگام جنگ بيش از يك ميليون لبنانی از ميهن خود آواره شده بودند و در مقام مقايسه، اين تعداد، حدود يك چهارم از ساكنان اين كشور را تشكيل میداد؛ البته ثروتمندانی كه توانايی ترک لبنان در زمان جنگ را داشتند. در راه ميلانو سكوت بر فضای داخل هواپيما سايه انداخته بود. بسياری از لبنانیها و حتی كسانی كه به تازگی با پرواز ساعت شش و چهل و پنج دقيقه سپيده دم، بيروت را ترک كرده بودند، هنوز داخل هواپيما بودند. هنگام توقف در فرودگاه « #مالبينسا » شهر ميلانو، به روشني دريافتيم كه چيز جديدی در اين سفر وجود دارد.
🔹معمولا بيشتر مسافرهايی كه از #ايتاليا به لبنان ميرفتند، از #طايفه_مارونی بودند؛ مردان كليسا نيز درصد بالايی از آنها را تشكيل میدادند؛ اينبار هم همينطور بود؛ ولي چيز جديدی كه وجود داشت اين بود كه خيلی صحبت و پرحرفی میكردند. بارها با ما سر صحبت را باز كرده و مدام از «مأموريتمان كه از سوی «كميته جلوگيری از فراموشی #صبرا_و_شتيلا» به عهده ما گذاشته شده بود، برايشان گفته و يادآوری میكرديم.
🔸همكلامهای ما گمان میكردند كه از دفعات پيش سردتر و خستهكنندهتر هستند، اما برعكس؛ از برق چهرههای بعضی از آنها و از گفتههايشان نوعی دلگرمی و محبت احساس میكرديم. اين نخستينباری بود كه پس از سالها سفر به بيروت، چنين چيزی رخ میداد.
🔹هميشه در نگاه آنان، در رويارويی با ايتاليايیهايی كه در سالگرد «صبرا و شتيلا» به لبنان میرفتند، نوعی رنجش و آزار ديده میشد؛ كشتار در اردوگاههای «صبرا و شتيلا» كه به دست ارتش اسراييل انجام شده و در آن، #دو_هزار_شهروند_فلسطينی كه بيشترشان زنان و پيرمردان و كودكان بودند را لكه ننگی براي تاريخ خود میدانستند. اما اينگونه مسائل تغيير كرده بود، هنگامی كه از مأموريتمان میپرسيدند با افتخار و احساس وطنپرستی گردن راست میكردند.
🔸امكان نداشت رخدادهای دلخراش تابستان گذشته را به #مقاومت_دليرانه و سرسختانه لبنانیها در طول ٣٣ روز جنگ در برابر يكي از قدرتمندترين ارتشهای جهان، بیربط دانست. چنين احساسی را ميشد با ورق زدن مجلهای كه شركت هواپيمايی «خاورميانه» در اختيار مسافران قرار داده و روی جلدش عكس پرچم لبنان چاپ شده كه با خط قرمز روی آن نوشته شده بود: «كشور شكستناپذير»، درک كرد.
🔹يک مرد لبنانی كه در هواپيما با وی آشنا شده بوديم، برايمان تعريف میكرد كه از دو سال پيش در ايتاليا زندگی كرده و در يكی از شركتهای وابسته به واتيكان كار میكند. وی از خانوادهاش میگفت كه در بيروت زندگی میكنند و تاكنون با وجود پايان يافتن جنگ به خانه خودشان بازنگشتهاند. هنگام بمباران به خانه يكی از نزديكانشان در كوهستانهای نزديک پايتخت رفته و آنجا ماندهاند. اين مرد لبنانی همچنين از بيماری يرقان و بیخوابی كه خواهرش به خاطر حملهها و بمبارانها و انفجارهاي اسراييل به آن دچار شده بود و خرابی پلها و سوختن وسايل حمل و نقل، امكان جابهجايی وی را از آنها گرفته بود، برايمان گفت. به نظر میرسيد كه همه اينها داستانهايی از روزگار پيش و گذشته دور است. چند لحظه بعد از آن كاپيتان هواپيما خبر داد كه میخواهيم در فرودگاه بيروت فرود بياييم. همه چشمها به پنجرههای هواپيما دوخته شده بود.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻سکوت عروس خاورمیانه
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش سوم
🔹كمكم به زمين نشستيم؛ هوای بيرون گرمای شديد و رطوبت بالايی داشت. در وضعيتی #ايتاليا را ترک كرده بوديم كه پايان تابستان بود و در بيروت گرمای هوا به ٣٢ درجه میرسيد. هواپيما از حركت ايستاد و پياده شديم؛ سپس در راهروی طولانی و خلوتی به راه افتاديم و چند دقيقه بعد به گمرک رسيديم. هميشه هنگام ورود به #لبنان ويزای موقت میخواستيم كه پانزده يورو قيمت داشت. دنبال برچسب ويزا رفتيم كه آن را به پاسپورتمان بچسبانيم ولی يكي از مأموران فرودگاه به ما اشاره كرد كه برويم؛ ورود مجانی بود، «ويزای مجانی».
🔸اين نكته مقدمهای شد برای آنچه قرار بود بيرون فرودگاه به چشم ببينيم. چند ماه پيش، لبنان درگير يك غوغايی از نوع ديگر بود. پس از جنگهای داخلی و گذشت حدود يک دهه از بازسازی و آبادسازی كشور، با وجود درگيریهای دو سال اخير و #ترور_رفيق_حريری نخستوزير آن، لبنان #قطب_توريستی و گردشگری در منطقه خاورميانه شده بود. هتلهای آن با همه بزرگی و تعداد زيادشان، برای گردشگران كافی نبود. ويزای ورود هم گويا به منزله ماليات جذابيت بیپايان و زيبايی روزافزون قطب توريستی به شمار میرفت؛ ولی فرودگاه جديد امروز به شكل بختک به چشم میخورد.
🔹محلههای تجاری همگی بسته بود و رفت و آمد نيروهای ارتشي چيزی به غير از مكان پر سر و صدا و زرق و برقی كه در گذشته از آن میشناختيم، ساخته بود. تنها نكته مثبت اين بود كه كيفهايمان را به سرعت گرفتيم. چمدانها قبل از ما توسط نوار كششی به محل دريافت وسايل رسيده بودند و ما اينک در دروازه شهر بيروت بوديم.
🔸تاريكی، چادرش را پهن كرده و ديدن آثار جنگ برايمان سخت بود. پس از اندكی حركت در مسير فرودگاه تا شهر بيروت، آثار باقیمانده از جنگ توسط «تابلوهای تبليغاتی» بزرگی كه در كناره جادهها گذاشته شده بود، نمايان شد. دو دسته تابلو وجود داشت؛ يكی دسته تابلوهايی كه برخی صحنههای جنگ را نمايش داده و ديگری آنهايی بودند كه تنها دو كلمه «پيروزی الهی» رويشان نقش بسته بود و هيچ امضا و نشانهای از سازمان و افراد نصبكننده در آنها نبود و ما نيز بعدها فهميديم كه چه كسانی در پس اين حركت وجود داشتهاند.
🔹جادهای كه به بيروت میآمد از وسط حاشيه جنوبی میگذشت و هيچ خانهای در اطرافمان به چشم نمیخورد. راننده توضيح داد كه پلی كه به داخل شهر وصل میشد، توسط موشکهای اسراييل منفجر شده و قسمتی از راه را بايد از جاده خاكی برويم. درون شهر بيروت همه چيز عادی بود. بحران ترافيک همچنان در ساعت شش عصر به قوت خود باقي بود. به هتلی در خيابان تجاری « #الحمرا » رسيديم كه اين خيابان را اهل سنت لبنان در دست دارند ولی هر كسی در آن تردد میكند؛ اين جا هم اثری از جنگ نبود. يک ساعت بعد، نخستين ملاقات ما با « #طلال_سلمان » از روشنفكران محبوب لبنان و مدير روزنامه #السفير برگزار شد. روزنامه السفير مهمترين روزنامه عربی لبنان است و نوعی روحيه #وطنپرستانه و ملیگرايانه عربی بر فضای آن حاكم بوده و به دليل آنكه حتی يک روز هم در زمان جنگ داخلی، انتشارش متوقف نشده است، از احساس غرور و افتخار خاصی بهرهمند است. طلال سلمان، با نگاه تحليلگرايانه دقيق و بدون هيچ گونه تصنع و تحريفی، حوادث جنگ اخير اسراييل و لبنان را برايمان شرح داد.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻لبنان؛ صورتِ زخمی نگاه پرافتخار
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش چهارم
🔹طلال سلمان، با صدای نازك و خشداری صحبت میكرد كه دليل آن شكستگی استخوان فكش در جريان ترور دو سال پيش وی بود. میگفت:
🔸مردم فلسطين و لبنان هر دو با يک دشمن روبهرو هستند كه شهروندان را كشته، خانهها را ويران كرد و منابع و سرچشمههای اصلی آنها را قطع میكند تا حق زندگی و ماندن را از آنها بگيرد.
🔹 اين روزها #حافظه_مردم_لبنان خشونت و سختیهای گذشته را بيشتر به ياد میآورد؛ اين مسئله در گفتههای پايانی وي به خوبي مشخص بود كه میگفت:
هر جنگ جديدی، قربانيان خاص خود را بر جای میگذارد كه همه آنها در حافظه ما ثبت خواهد شد. همانطور كه در « #صبرا_و_شتيلا» گذشت، مكانهای ديگری هم تبديل به صحنه كشتار و خونريزیهای هولناک شد. حتی اردوگاه بازداشتیهای « #الخيام » در جنوب لبنان، به طور كامل نابود شد، چرا كه اسراييل میخواهد، آثار و نمادهای وحشیگریهای خود را هم پاک كند.
🔸طلال سلمان توضيح داد كه اسراييل در طول ٣٣ روز جنگ، بيش از نه هزار #حمله_هوايی انجام داده و موشکهای مجهز به رادار، توسط ارتش اسراييل شليك شد كه هر جنبندهای از جمله شهروندان مناطق جنگی را هدف قرار میداد. بعضی شهرها و روستاها را طوری از بين بردند كه گويی هرگز وجود نداشتهاند و بسياری از لبنانیهايی كه خانه و كاشانه خود را رها نكرده و يا امكان ترک آن را نداشتهاند درون خانه خود كشته و مدفون شدند. و گفت:
🔹يكی از همكاران ما در السفير چند روزی سعی كرد به خانوادهاش در جنوب بپيوندد. هنگامي كه به خانهشان رسيد با جنازه ده زن ميانسال روبهرو شد كه روی هم انباشته شده و يكی از آنها مادرش بود. اين زنها خواسته بودند در كناری مانده و زير بارش بمب و موشك به يكديگر دلداری دهند.
مدير السفير پس از توصيف صحنههای دردآور جنگ، ما را دعوت كرد تا به چشم خود آنچه بر لبنان گذشته است را بررسی كنيم، و در ادامه تأكيد كرد:
🔸هر وقت در لبنان بگرديد، آثار كينهتوزانه جنگ اسراييل و ميزان قدرت مقاومت را خواهيد ديد. اولين چشمانداز به شما نشان میدهد كه حجم ويرانگری و كشتار و نيز ميزان خشونتی كه اسراييل در حق ملت بیدفاع لبنان به كار برد و تراكم بمبارانهايی كه بيش از يک ميليون لبنانی را از ميهنشان آواره كرد، چقدر بوده است. در چشمانداز ديگر كه هرگز نمیتوان آن را فراموش كرد، شاهد #روح_وحدت و يكپارچگی تودههای مردم لبنان خواهيد بود كه در روزهای جنگ جلوهگر شد؛ و زيباتر از آن، مقاومت دليرانه لبنانيهايی كه ٣٣ روز زير باران بمبها و موشکهای اسراييل به سر بردند و هرگز از مسير خود بازنگشتند. مردم سرزمين لبنان، نتيجهای را محقق ساختند كه پيش از آن هرگز به دست نيامده بود و غير ممكن به نظر میرسيد؛ آنها معادلهای را كه ميان اسراييل و جهان عرب پابرجا مانده بود، را دگرگون كردند.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۲١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
29.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴روضه حضرت علیاصغر مرحوم کوثری در حضور مرحوم امام قدس سره الشریف
شیرخوار اصغر من
بیگناه اصغر من
گلوی نازک خشکیده تو
شیر نداشت، طاقت تیر نداشت
#محرم
#شب_هفتم_محرم
#ملت_امام_حسین_به_رهبری_حسین
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حزبالله در قلب مردم لبنان
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/بخش آخر
بخش پنجم
🔹از نگاه اين روشنفكر لبنانی، خواسته اسراييل اين بود كه از #اختلافهای_داخلی_لبنان سوء استفاده كرده و از هر ابزاری در اين راه بهرهگيری كند؛ از جمله اخبار و شايعاتی منتشر ساخت كه در آنها تأكيد كرده بود: «جنگ را تنها برای نابودی #حزبالله آغاز كرده است.» در واقع زيرساختهای اقتصادی لبنان را نابود كرد تا ارتش نتواند اهداف خود را پيش ببرد. اما برای مردم لبنان تنها همين كافی بود كه اولين ملت عربی باشند كه به تنهايی در برابر اسراييل ايستاده و بدون سازش و لغزيدن در مرداب تبليغاتی اسراييل، پايدار بمانند.
🔸طلال سلمان همچنين موضوع جنجالی ديگری را مطرح كرد و آن حضور نيروهای بينالمللي « #يونيفل » در جنوب لبنان بود؛ اين نيروها پانزده هزار سرباز بودند كه به فرماندهی سازمان ملل سازماندهی شده و بر اساس قطعنامه ١٧٠١ میبايست جنوب لبنان را كنترل كنند.
🔹طلال سلمان بر اين باور بود كه قطعنامه سازمان ملل براي منافع اسراييل و البته امنيت لبنان صادر شده است:
تأكيد میكنم كه اين قطعنامه میتواند از سازماندهی مقاومت جلوگيری كند، ولی آرزوی ما اين است كه بتواند از آنچه مقاومت به خاطرش ايجاد شده نيز پردهبرداری كند. در عمل #سلاح_حزبالله، برای دفاع است و جنبه تهاجمی ندارد.
🔸روشن نبود كه مدير روزنامه با ما صادق است يا نه؛ يکبار گفت: «پانزده هزار سرباز، شمار بالايی است و ما نمیدانيم آنها را كجا جا بدهيم.» لبخند تلخ وی پرسشها و دو دلیهای زيادی بر جا گذاشت. نمیشد نتيجهگيري كرد كه گره واقعي در تعداد سربازهاست يا خلع سلاح حزبالله.
🔹در پايان، پيش از جدا شدن از ما افزود:
حزبالله، از دنباله و پشتوانه پرقدرتی بهرهمند بوده و در اعماق #جان_مردم ريشه دوانده است. رزمندگان جايی میجنگند كه به دنيا آمدهاند و خانوادهشان آنجا زندگی ميكند و سرزمين آنها است.
دوباره بحث و بررسي در مورد حزبالله شروع شده و از همان نخستين ساعتی كه وارد لبنان شديم واضح و نمايان بود كه اين حزب، همان طور که برخی گمان ميكنند، هرگز شكست نخورده است.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شاه؛ حمایت از دینداری سکولار و مبارزه با سیاست دینمدار
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /۵
▫️حرکت حماسى مردمى و پشتيبانى بىدريغ تودهها از امام و اوج نهضت ضد « #انقلاب_سفيد » ! كه با فرا رسيدن محرم ٨٣ (خرداد ۴٢) #ايران زمين را به لرزه درآورده بود، #شاه را سخت وحشتزده ساخت و به تكاپو و جنب و جوش مذبوحانه واداشت. او در نطقى كه در اجتماع شركت #واحد_اتوبوسرانى_تهران در سوم خرداد ۴٢ ايراد كرد، بار ديگر به #عوامفريبى و #دروغپردازى دست زد و با كمال وقاحت، ادعاى ديدن #امام_زمان را در اوان كودكى تكرار كرد و خود را «وسيله مشيت الهى» خواند! و اعمال فاشيستى، غيرانسانى و ضداسلامى خود را مطابق تعاليم و دستورات شرع مقدس شمرد! و آنگاه با لحنى مرموزانه، مخالفان رژيم فاشيستى خود را دشمنان «شيعه»! معرفى كرد و بدين وسيله خواست براى توطئه بعدى و اتهامات ساختگى عليه امام كه در پشتپرده در دست طرح بود، زمينهسازى كند. از اين رو پس از دروغبافىها و لاف ارتباط با خدا و امام زمان(عج) و حضرت عباس(ع) چنين گفت:
▪️«... ولى بايد بدانيد كه دشمنهاى اين مملكت، دشمنهاى اين ملت و مملكت « #شيعه » راحت ننشستهاند، به هر وسيلهاى كه مىتوانند پيدا كنند با صرف وجوه، افراد بىعقيده و بىايمان و بدبختى را مىخرند و تحريک مىكنند در هر لباس و هر مكانى ... اين اشخاص در هر قيافهاى ظاهر مىشوند. اينها دشمن اين مملكتند، دشمن اين ملتند و اعمالشان مآلاً به ضرر اين مذهب مقدس «شيعه» خواهد شد...».
▫️نيز در گفتار ششم خرداد ۴٢ در شهرستان كرمان به شيوه پادشاهان، به هرزهدرآيى و ياوهسرايى پرداخت و مخالفان را به باد فحش و ناسزا گرفت و با كمال گستاخى اظهار داشت:
«تمام كسانى كه دزد و غارتگرند، سر گردنه مىايستند براى اينكه مال مردم را به يغما ببرند، يا دزد روحى هستند، يا افراد بدفكر خبيث بدطينتى هستند كه اصلاً با هر اقدام مفيد و خوبى مخالفند ... ولى شما بايد متوجه باشيد اگر اشخاصى به آن زبان آمدند و نزد شما خواستند اين قبيل سمپاشىها را بكنند، آنها را از خودتان دور بكنيد و حقيقتاً مثل يك حيوان نجس، اجازه نزديكى به خودتان را ندهيد». (نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶٩-۴۶٨)
ادامه دارد...
🔴وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴نقش باند سیدمهدی هاشمی و بیت منتظری در آشوب دهه شصت افغانستان
▫️با خودسریهای جریان #سیدمهدی_هاشمی در امور خارجی کشور، #نهضت_مقاومت_شیعی در افغانستان دچار اختلاف و جنگ داخلی شد و فعالیتهایی هم در عربستان و برخی کشورهای اروپایی صورت گرفت که مغایر با سیاستهای تعیین شده انقلاب اسلامی در زمینه بینالملل بود و هزینههای سنگینی به نظام تحمیل کرد؛ به گونهای که #آیتالله_خامنهای رئیسجمهور وقت در خطبههای نماز جمعه تهران، نسبت به این اقدامات موضعی صریح و علنی گرفت:
▪️«ما برای اشاعه نظرات و ایدههای سیاسی خودمان از روشهای گوناگونی که تصور میشود، استفاده نمیکنیم. نمیخواهیم به زور و با ارتباطات مخفی آرمانهای انقلاب را به ملتها تزریق کنیم»
▫️آیتالله خامنهای درباره اقدامات سیدمهدی هاشمی در مسئله افغانستان میگویند:
«ممکن است که ایشان (منتظری) در کار افغانستان رسماً نماینده نداشت اما همین سیدمهدی و اینها به پشتوانه ایشان در مسائل افغانستان دخالت میکردند.
اصلا شکلگیری اختلافات در درون شیعه و گروههای شیعه از همان زمان است. در افغانستان اینها از چند گروه یک گروه تند خشنی تشکیل دادند که حتی گفته میشد بعضیها را سر به نیست میکنند. بقیه گروهها را به کلی نفی میکردند، از صحنه خارج میکردند، جلوی کمک به آنها را میگرفتند. کارهای عجیبی داشتند.»(روایت رهبری صص١٨٣-١٨٢)
◀️پینوشت:
طالبان در ذهن جامعه ایرانی نماد تحجر و خشونت است و اقدامات غیرقابل دفاع آنها در دهههای گذشته ریشه در تفکرات التقاطی-سلفی آنها دارد. سیدمهدی هاشمی، از ارکان بیت منتظری در دهه شصت، را میتوان نسخه شیعی #طالبان دانست. او و همراهانش با انحراف از چارچوب اعتقادی-رفتاری تشیع و خارج از مدار سیاست خارجی جمهوری اسلامی به نماد خشونت و تفرقهافکنی در افغانستان بدل شدند.
#افغانستان
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لبنان پس از حماسه
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه؛ به مناسبت پیروزی حزبالله در جنگ سی و سه روزه
🔸سختیهای سفر در میان محاصره هوایی و دریایی اسرائیل
🔸کشور شکستناپذیر
🔸سکوت عروس خاورمیانه
🔸لبنان؛ صورتِ زخمی نگاه پرافتخار
🔸حزبالله در قلب مردم لبنان
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️محمدرضا پهلوی دست به دامن شعبان بیمخ
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /۶
▫️در برابر اين هرزهگويىهاى رژيم، هرچه عاشورا و شهادت قهرمان كربلا نزديکتر مىشد، خروش تودهها فزونى مىيافت و آتش #انقلاب_اسلامى شعلهورتر مىشد و تنفر و انزجارشان از رژيم شاه و هيأت حاكمه، بيشتر بروز مىكرد. نقطه اوج اين خروش و شورش مردمى، روز عاشوراى ٨٣ (١٣ خرداد ۴٢)بود كه حدود صدهزار نفر از توده هاى به پاخاسته مسلمان، بىعلم و كتل در حالى كه هر يک عكسى از قائد بزرگ را در دست داشتند، با شعار «خمينى خدا نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به خيابانهاى تهران ريختند و تظاهراتى برپا كردند كه نمايانترين تجلّى ارادۀ ملت بود.
◾️چند روز پيش از عاشورا، همه جا اعلام شد كه دستههاى عزادارى، صبح عاشورا در مدرسه «حاج ابوالفتح» واقع در ميدان شاه آن روز، اجتماع كنند تا دسته جمعى به تظاهرات خيابانى دست زده، وفادارى و پشتيبانى كامل خود را نسبت به رهبر ابراز كنند و آخرين سخن
خود را درباره هيأت حاكمه و شخص شاه بر زبان آورند.
◽️پليس شاه كه آن روزها سر در لاک خود فرو برده بود و در مسير دستههاى عزادارى با لباس رسمى ظاهر نمىشد، صبح عاشورا پيش از آغاز رفت و آمد در خيابانها يكباره با تفنگ و سرنيزه در ميدان شاه ظاهر شد و مدرسه « #حاج_ابوالفتح » را محاصره كرد و درب آن را بست و بدينوسيله خواست از برگزارى تظاهرات پرشكوه ملى و اسلامى در اين روز حساس و خونين جلوگيرى كند!
◾️هنوز خورشيد #عاشورا سر از افق برنياورده بود كه سيل جمعيت به سوى ميدان شاه و مدرسه حاج ابوالفتح سرازير شد و اندكى بعد، اجتماع عظيمى در مقابل آن مدرسه كه در محاصرۀ پليس بود، به وجود آمد. ناگهان مردم با فرياد « #خمينى، خمينى » به طرف مدرسه حاج ابوالفتح هجوم بردند. پليس شاه كه به راه و كارش ايمان نداشت، ياراى مقاومت در خود نديد و در برابر سيل خروشان مردم پا به فرار گذاشت و صحنه را ترك كرد و مدرسه و اطراف آن به تصرف تودههاى انقلابى درآمد.
◽️دسته هاى عزادار با شعارها و نوحههاى شورآفرين و حماسى كه غالباً از اوضاع روز، امام خمينى و فاجعه فيضيه حكايت مىكرد، رو به مدرسه حاج ابوالفتح آوردند و ديرى نپاييد كه صحن و شبستان و حتى بام مدرسه، از جمعيت آكنده شد و ديگر براى ورود دستههايى كه از راه مىرسيد، جايى نماند.
◾️شاه كه از اين تظاهرات مردمى بويژه در روز عاشورا وحشت كرده بود، درصدد برآمد تظاهرات سهمگين را در آغاز و پيش از اوجگيرى سركوب كند!و براى اين منظور «شعبان بىمخ» (چاقوكش معروف)را كه در كودتاى امريكايى ٢٨ مرداد نقش بسزايى داشت، مأموريت داد كه چاقوكشانش را به صورت دسته سينهزن به ميانه تظاهركنندگان بفرستد تا در فرصتى مناسب، پيش از آنكه تظاهركنندگان از مدرسه خارج شوند، اين مزدوران با عربده «جاويد شاه» به آنان حملهور شوند و عدهاى را مجروح و مصدوم سازند و اجتماع را از هم بپاشند. آنها فكر مىكردند در اين حالت، مردم غافلگير مىشوند وگمان مىكنند كه اكثر جمعيت مردم، مأمورند و به سلاح مجهزند، از اين رو پراكنده مىشوند. (نهضت امام خمینی ج١ ص۴٧٠-۴۶٩)
ادامه دارد...
🔴وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقام معظم رهبری :
بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ همه یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. در روز تاسوعا، مثل امروز عصری، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و اماننامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان برخورد جوانمردانهای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و اماننامه شما!(٧٩.١.٢۶)
#محرم
#تاسوعا
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
31.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️امام خمینی با کدام روضه بیشتر منقلب میشدند؟
🔳روضه وداع مرحوم کوثری در کنار مرقد مطهر امام خمینی
پناه عالمیان خواهرت پناه ندارد
به جز تو ای شه خوبان امیدگاه ندارد
#محرم
#امام_خمینی
#عاشورا
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
یک اشتباه تکراری
🔻سالروز کودتای ٢٨مرداد
«دولت مصدق سیاست موازنه منفی داشت و می گفت نه شوروی، نه انگلیس، نفر سوم. نفر سوم آمریکا بود. مصدق همه امید خود را در سبدی تحت عنوان سیاست موازنه منفی گذاشت که آن سبد در جمهوری اسلامی تبدیل به سبد برجام شد. متاسفانه این سبد ها خیلی شبیه هم است.» (دکتر مظفر نامدار، ١٢آبان ٩٩ وبینار شیطان بزرگ بدون روتوش)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
♦️ناگفتههایی از حیات سیاسی مصدق: از نوشیدن شربت شهادت در راه وطن! تا #سرکوبی هموطنان در راه منافع انگلستان
🔻به مناسبت سالروز کودتای ۲٨مرداد
🔹چهره #هفت_رنگ دکتر مصدق در تاریخ سیاست این مملکت به گونهای است که روزی وی خود را چنان وطن پرست معرفی می کند که حاضر است در راه کشور شربت شهادت بنوشد و روزی پرده از #اسرار_پشت_پرده خود با انگلیسی ها بر می دارد.
🔸وی بعد از اتمام تحصیلات در حال بازگشت به ایران از بندر مارسی با یک کشتی به سوی بمبئی در هندوستان حرکت کرد. در این کشتی #سرپرسی_کاکس وزیر مختار انگلستان و امضاء کننده قرار داد ۱۹۱۹ نیز حضور داشت! کاکس خود را به مصدق نزدیک کرده و اطلاعات مربوط به سفر به ایران را در اختیار وی می گذارد!!
🔹«از مارسی با یک کشتی که پانزده روز بعد به بمبئی می رسید، حرکت کردم و از بحر احمر که می گذشتم، یک شب پس از صرف شام (سرپرسی کاکس) همان وزیر مختار انگلیس که قرارداد #وثوق_الدوله(پسرخاله مصدق) را امضاء کرده بود و به سمت کمیسر عالی انگلیس به بغداد می رفت، خود را به من نزدیک نمود و بعد از معارفه سؤال کرد چند روز در (بمبئی) می مانم و بعد به کدام یک از بنادر خلیج فارس وارد می شوم؟ گفتم توقف من در بمبئی زیاد نخواهد بود و مایلم در بصره پیاده شوم و از آن جا با راه آهن بغداد مسافرت نمایم، که وعده داد در عدن تحقیقات کند و مرا از چگونگی وضعيات آن هر دو مطلع نماید. شب دیگر باز پس از صرف شام نزدیک من آمد و گفت تحقيقاتم به این نتیجه رسید که راه آهن بغداد را اعراب خراب کرده اند و اکنون از این خط نمی توان عبور نمود.(خاطرات و تألمات ، صفحه ۱۲۰)
🔸و اینگونه محمد مصدق جوان از فرنگ برگشته به پیشنهاد دایی خود #عبدالحسین_فرمانفرما به والی گری فارس منصوب می گردد.
🔹مصدق ، علت پیشنهاد والیگری فارس به خودش را دو چیز می داند: مردم و #سیاست_خارجی! که در خاطراتش یکی را مفصل توضیح داده و از دیگری می گذرد.
🔸«نه مردم می خواستند کسی به فارس برود که از رویه ولایت سابق پیروی کند، نه سیاست خارجی می خواست در آن وقت که تبلیغات #کمونیستی رو به شدت می گذاشت، مردم ناراضی شوند..لذا از تمام طبقات و احزاب و دستجات به تلگرافخانه رفتند و انتصاب مرا به آن ایالت از نخست وزیر پیرنیا مشیر الدوله در خواست کردند.(خاطرات و تألمات، صفحه ۱۲۱)
🔹از تلاش های فرمانفرما و انگیزه وی از بقا خواهرزاده اش به عنوان والی فارس که بگذریم، سیاست خارجی مورد اشاره مصدق در آن هنگام، تنها انگلیس بود.
🔸چنانچه مصدق در جای دیگر به ارتباط نزدیک خود با برخی مأموران انگلیسی تصریح می کند. (خاطرات و تألمات،ص۱۲۳)
🔹ارتباط مصدق با انگلیسی ها به رفاقتش با کلنل فریزر(ژنرال انگلیسی برجسته پلیس جنوب) هم می رسد و وی از رفتار انگلیسی ها به نیکی یاد می کند و حتی از ماژور هود که قصد سرکوب تنگستان را داشت به نیکی یادکرده و او را شریف و وطندوست میداند و تلاش میکند به جای آنکه سرکوب تنگستان برای پلیس جنوب زحمتی ایجاد کند، خود این مأموریت وطنپرستانه (!!!) را انجام دهد:
«من مأمورین بسیار شریف و وطن دوست از انگلستان دیده ام من مذاکراتى در شیراز و در تهران با اینها دارم یک روزى #ماژور_هود قنسول انگلیس آمد به من گفت ما حکم داده ایم تنگستانى ها را بلند بکنند من حالم به هم خورد گفت شما چرا حالتان به هم خورد گفتم چون این صحبتى که کردید نه در نفع شما بود نه در نفع ما گفت توضیح بدهید گفتم شما از پلیس جنوب شکایت دارید و میگویید که پلیس جنوب در شیراز منفور است پس وقتى که شما #پلیس_جنوب را مأمور بیشه تنگستان بکنید بر منفوریت آنها افزوده میشود تنگستانى ها اگر شرارت میکنند من تصدیق میکنم اگر بعضى از آنها راهزنى میکنند من تصدیق دارم اگر آنها را پلیس جنوب تنبیه کند آنها جزء شهدا و وطن پرستها میشوند و من راضى نیستم ولى اگر من که والى هستم آنها را تنبیه کنم به وظیفه خودم عمل کردهام و کار صحیحى کردهام گفت توضیحات شما مرا قانع کرد شما کار خودتان را بکنید من از شما تشکر میکنم بعد از چند روز من #تنگستان را امن کردم و ماژور هود آمد از من تشکر کرد این سابقهای است که من با ماژور هود قنسول انگلیسى دارم با #کلنل_فریزر هم که امروز ماژر ژنرال فریزر شده سابقه دارم(مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره۱۴ جلسه ۳ صورت مشروح مجلس روز سهشنبه ۱۶ اسفندماه ۱۳۲۳)
مصدق اینجا ضمن اینکه منافع دولت انگلستان را بر منافع ملت خودمان ترجیح می دهد با ذوق زدگی از رفاقت خود با اشغالگران انگلیسی به نیکی یاد می کند و حتی در فرازهای بعد از پذیرایی خود از آنان یاد می کند (خاطرات و تالمات، ص۱۲۵) نکه مهم آنکه انگلستان در آن روزها، همچون امروزِ خود هرنوع اقدام استقلالطلبانه علیه خود را به «دزدی، راهزنی، اقدام غیرانسانی و...» تعبیر میکردند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم
⁉️نسیم کودتا یا نسیم آزادی؟!
▪️سالگرد کودتای آمریکایی-انگلیسی ٢٨ مرداد
▫️#کودتای_٢٨ یکی از حوادث تلخ در تاریخ معاصر ایران بود.اختلاف، تکرویهای آقای #مصدق،سیاست غیراسلامی وی و خوشباوری او نسبت به آمریکا زمینهساز کودتایی شد که به دست بیگانگان رقم خورد.
▪️بازخوانی عوامل کودتا ما را به شناخت هرچه بهتر خیانت غرب به ویژه آمریکا و انگلیس خواهد رساند و شاید بتوان بزرگترین عبرت از این فاجعه را در یک جمله خلاصه کرد:
«وقتی به بیگانگان تکیه کنیم ضربه میخوریم.»
◀️زمینههای و عوامل کودتای ٢٨مرداد در بیان تاریخنگار انقلاب اسلامی:
▫️« #کفتار_پیر »(انگلستان) دندان استعماریاش کند شده بود و با همکاری امریکا میتوانست توطئه کودتا را پیش ببرد.
▪️عامل دیگر کودتا خوشبینی مصدق به #امریکا بود. وقتی به بیگانگان تکیه کنیم ضربه میخوریم. هرگاه در طول تاریخ به بیگانگان اعتماد کردیم ضربه خوردیم.
▫️#آیتالله_کاشانی و #نواب، در نامهها و اطلاعیههای خودشان تذکر داده بودند امریکا با انگلیس فرقی نمیکند اما اعتماد مصدق به امریکا تاحدی بود که نتوانست باور کند امریکا به وی خیانت میکند.
▪️۱۸ روز قبل از کودتا در ۱۰ مرداد ۱۳۲۰ روزنامه « #باختر_امروز» که ارگان رسمی دولت بود و مرحوم #حسین_فاطمی سردبیری آن را برعهده داشت، در تیتر درشتی نوشت «نسیم آزادی از کشور جورج واشنگتن به سمت ایران وزیدن گرفت». اگر این حد از اعتماد مصدق به امریکا نبود و امریکا را مانند انگلیس نگاه میکرد، احتمال داشت کودتا موفق نشود.
🔻متن کامل بیانات حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در خصوص زمینههای کودتای ٢٨مرداد:
▫️▪️https://tn.ai/1160827
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
1_903415276.pdf
655K
🖊پاسخی مستند به اتهامات بیاساس علیه مرحوم آیتالله کاشانی
⚫️سالروز کودتای ٢٨مرداد
▫️نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران به عنوان یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای #تاریخ_معاصر_ایران به شمار میآید که هرچند فصل جدیدی در مسیر مبارزاتی مردم ایران گشود؛ اما سرانجام با توطئههای مستبدان داخلی و #استعمارگران_خارجی به شکست انجامید.
▪️در پیروزی و شکست این نهضت عوامل متعددی نقش داشتهاند که بررسی عملکرد و سهم هرکدام از آنها، میتواند الگوی پژوهشی جدیدی در اختیار محققان قرار دهد.
▫️در مقاله پیشرو اقدامات و فعالیتهای #آیتالله_سیدابوالقاسم_کاشانی در تداوم نهضت ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای ٢٨ مرداد مورد بازبینی قرار گرفته است و به اتهام کسانی که معتقدند آیتالله کاشانی بعد از کودتا با حکومت همکاری کرد و سکوت اختیار نمود پاسخ داده است.
مقاله «آیتالله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای ۲۸ مرداد»، فصلنامه تخصصی ١۵خرداد، شماره ٣٢
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴فاجعهای ملی و ردپای یک حکومت خائن
🔻نگاهی گذرا به نقش رژیم پهلوی در فاجعه آتشسوزی سینما رکس/١
▫️پس از آتشسوزی #سینما_رکس_آبادان حکومت پهلوی تلاش کرد مسئولیت این جنایت را به گروههای مبارز و انقلابیون مذهبی منتسب کند اما اقدامات حکومت برای اینکه مخالفان خود را عامل این جنایت معرفی کند با روشن شدن جزئیات حادثه نتیجه عکس داد.
▪️ جزئیاتی نظیر قفل بودن دربهای خروجی، کیفیت مواد آتشزا، تأخیر ده دقیقهای در خبر کردن آتشنشانی، نبود آب در شیرهای آتشنشانی یکی از بزرگترین #پالایشگاههای_نفتی_جهان، نزدیکی شهربانی با محل سینما و توضیحات کارشناسان؛ همگی مبین دست داشتن ساواک و شهربانی در آتشسوزی سینما رکس بود.
▫️با اوجگیری دامنه اعتراضات مردم نسبت به عملکرد حکومت در قبال آتشسوزی سینما رکس، برخی از سردمداران حکومت پهلوی برای پاک کردن جنایت به دخل و تصرف در حقایق پرداختند.
▪️ #هوشنگ_نهاوندی (وزیر علوم کابینه شریف امامی) در کتاب «آخرین روزهای پایان سلطنت و درگذشت شاه» در حالی که سعی میکند به تبرئه حکومت پهلوی از این جنایت بپردازد، مطالبی را بیان میکند که نمایانگر چهره حقیقی ماجراست :
▫️ «حکومت با بیخیالی به این ماجرا پرداخت به گونهای که گویا یکی از حوادث معمول رخ داده است. از مطبوعات خواستند که زیاد به این ماجرا بند نکنند و مطبوعات نیز تقریبا همینگونه رفتار کردند. این روش برخورد افکار عمومی را شگفتزده و منزجر ساخت. اعلیحضرتین در #نوشهر بودند نه نخستوزیر و نه وزیری از دولت او به خود زحمت رفتن به آبادان را نداد...
▪️این ادعای نهاوندی که حکومت به #مطبوعات دستور داده که به فاجعه سینما رکس نپردازند نشان میدهد که رژیم پهلوی میدانست با زنده نگه داشتن این جنایت بزرگ در اذهان عمومی، پس از چندی سرنخها به دولت، ساواک و شهربانی ختم خواهد شد. وگرنه دست و پاهای مذبوحانهای که حکومت برای مقصر جلوه دادن #انقلابیون_مذهبی زد، اگر واقعیت داشت به دلیل اوجگیری نهضت امام خمینی میتوانست به عنوان فرصتی برای ضربه زدن به نهضت از آن استفاده کند. اما رژیم میدانست این دست و پا زدنها بیش از هر چیز شرایط را برای غرق شدن سلطنت فراهم میکند. (برگرفته از مقاله بررسی حادثه آتشسوزی سینما رکس آبادان در ٢٨مرداد١٣۵٧، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش۵٢)
⚫️٢٨مرداد؛ سالگرد فاجعه سینما رکس
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴عوامل جنایت اعتراف میکنند
🔻نگاهی گذرا به نقش رژیم پهلوی در فاجعه آتشسوزی سینما رکس/٢
▫️ #پرویز_راجی (آخرین سفیر شاه در لندن) در خاطرات خود در ٢۵مرداد١٣۵٧ (سه روز قبل از فاجعه سینما رکس) مینویسد:
▪️ «در ملاقات با #هوشنگ_انصاری (وزیر دارایی) به او گفتم: اعلیحضرت فعلا چارهای ندارد جز اینکه خونسردی خود را حفظ کند؛ اوضاع را به حال خود بگذارد و در خصوص خونریزی و خرابکاری مخالفان دست به تبلیغات بزند تا بلکه #طبقه_متوسط از خواب غفلت بیدار شده، به عواقب سلطه اجامر و اوباش (!) پی ببرند. وقتی کارد به استخوان همه رسید، میبایست یک واقعه قهرآمیز و مرگبار و ویرانگر را بهانه قرار دهد، به عکسالعمل محکم و چشمگیری دست بزند، ارتش را به صحنه آورد و با هر مقدار خشونت که لازم باشد، به سرکوبی مخالفان بپردازد.
▫️شواهد و قرائن نشان میدهد که ساواک طی برنامهای با همین اهداف، آتش کشیدن سینما رکس آبادان را طراحی کرده؛ #محمدحسن_ناصری معروف به عضدی (معاون کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک)، #ناصر_نوذری معروف به رسولی (شکنجهگر ساواک)، #مجتهدی معروف به دکتر مجیدی(بازجوی ساواک) و #سعدی_جلیلی_اصفهانی معروف به بابک (متخصص مواد منفجره و تخریب ساواک) درست در یک روز قبل از حادثه سینما رکس. وارد آبادان میشوند. در روز ٢٧مرداد نیز محمدرضا شاه طی مصاحبهای میگوید:
▪️ «من از فاجعه بزرگی که ارتجاع سیاه برای ایجاد وحشت بزرگ در این مملکت به وجود میآورد، میترسم.»
موضعگیری زودهنگام قبل از روشن شدن جزئیات حادثه در رسانههای داخلی و خارجی، عاملین این جنایت را به عناوینی نظیر خرابکار خواندن که اصطلاح ساواک در مقابل انقلابیون مذهبی بود، بدون اعلام نظر کارشناسان و ارائه مدارک مستند در این زمینه، دلیل دیگری بر دخالت دولت در آتشسوزی سینما رکس آبادان است.
▪️ #منوچهر_آزمون (معاون اجرایی نخستوزیر در زمان شریف امامی) در اعترافات خویش در دادگاه انقلاب اسلامی اظهار میدارد:
«سینما رکس را به دستور مستقیم شاه آتش زدند. نخستوزیر (آموزگار) روحش هم خبر نداشت. وقتی به او خبر دادیم، رنگش مثل گچ سفید شد؛ دستور مستقیم شاه بود.»(برگرفته از مقاله بررسی حادثه آتشسوزی سینما رکس آبادان در ٢٨مرداد١٣۵٧، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش۵٢)
⚫️٢٨مرداد؛ سالگرد فاجعه سینما رکس
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴رسانه پرقدرت تشیع
⚫️نقش حضرت امام سجاد علیهالسلام در حوادث پس از عاشورا
مقام معظم رهبری:
«بعد از آنکه قضیهی کربلا انجام گرفت - آن فاجعه بزرگ اتفاق افتاد - و فداکاری بینظیر اباعبداللَّه (علیهالسّلام) و اصحاب و یاران و خانوادهاش در آن محیط محدود واقع شد، حادثه اسارتها پیام را باید منتشر میکرد و خطبهها و افشاگریها و حقیقتگوئیهای #حضرت_زینب (سلام اللَّه علیها) و #امام_سجاد (علیه الصّلاة و السّلام) مثل یک #رسانه_پرقدرت باید فکر و حادثه و هدف و جهتگیری را در محدوده وسیعی منتشر میکرد؛ و کرد.»(1387.11.28)
#شهادت_امام_سجاد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴گفتار شریعتی در سنجه صداقت
آیا شریعتی در نقد توهینآمیزش به علامه مجلسی صادق بود؟
✅٣٠مرداد روز بزرگداشت علامه مجلسی
▫️ #علی_شریعتی به دلیل همکاریهای جزئی #علامه_مجلسی با #حکومت_صفوی توهینهای ناروایی را نثار ایشان کرد. این در حالی است که شریعتی پدرش را به خاطر پذیرفتن پست دولتی در دوران سیاه #رضاخان میستاید و خود وی نیز نامههای ۴٠صفحهای و ١٠صفحه به ساواک مینویسد و به #ستایش_از_شاه و #انقلاب_سفید او برمیخیزد و آمادگی خود را برایر همکاری اعلام میدارد.اما...
▪️اما دوران علامه مجلسی و عملکرد ایشان چه تفاوتی با دوران علی شریعتی داشت؟ آیا شریعتی در نقد توهینآمیز خود به ایشان صادقانه رفتار کرد؟
برای دریافت پاسخ به این سؤالات با ما همراه باشید.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db