eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بازنشر یادداشت حساب بنیاد تاریخ‌پژوهی در تارنمای خبرگزاری رسمی حوزه علمیه ⚫️باز هم چادری خاکی شد 🔹🔸https://b2n.ir/70914 ◀️در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: 💢«مضروب شدن [این بانوی مظلوم] امتحانی است برای تمام دستگاه‌های مربوط: از دولت تا قوه قضائیه و نیروی انتظامی. و هم‌چنین امتحانی است سخت برای مدعیان دفاع از حقوق زن. کسانی که در هنگام برخورد عقلانی و قانونی با چند فرد قانون‌شکن داد دفاع از حقوق بانوان را سر می‌دهند و وقتی بانویی متعهد به مبانی دینی و ملی مورد ضرب و شتم بی‌رحمان قرار می‌گیرد سکوت پیشه می‌کنند. امتحان امروز آزمونی است که دکان‌داران حقوق زن را به همگان معرفی می‌کند....» @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴حمایت بدون تحقیق و مطالعه آقای منتظری از جنایت‌کاران منافق ◀️ صفحه پاورقی برشی دیگر از کتاب را منتشر کرد و به بازخوانی ساده‌اندیشی پرهزینه آقای قائم‌مقام در دهه شصت پرداخت. ✳️در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: آقای علت حمایت خود از سازمان مجاهدین را چنین بیان می کند: 🖊«من قبل از اینکه این زندان اخیر که ۵/۳ سال زندان من طول کشید بروم، با آقایانی که منتسب به سازمان مجاهدین خلق هستند، از نزدیک تماس نداشتم و از دورادور علاقه هم داشتیم برای اینکه با آن دولت سابق و حکومت طاغوتی دلمان می خواست افراد مبارزه بکنند و اینها خوب گروه متشکلی بودند…دورادور علاقه داشتم به سازمان شان و کتاب های شان راهم من مطالعه نکرده بودم. خوب گروه متشکلی بودند، تقریباً مایه امیدواری بودند که بتوانند آن حکومت را ساقط بکنند از طریق جنگ های چریکی…» ◀️متن کامل: 🔹🔸https://b2n.ir/14362 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢آن‌چه از تاریخ کم‌تر شنیده‌اید: ⁉️مأمور خبیث انگلیسی درباره عزاداری امام حسین علیه‌السلام چه گفت؟ 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/688 ⁉️تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟! 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/689 📽ببینید: مصدق به آمریکایی‌ها اعتماد کرد اما... 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/695 🔹خاطره مرحوم آیت‌الله بدلا از مقابله پهلوی اول با عزاداری اباعبدالله الحسین 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/698 ⁉️هنگامی که سیدموسی صدر را در لیبی ربودند، چه کسی مخالف پیگیری برای آزادی ایشان بود؟ 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/702 ◀️واقعیت فعالیت‌های سیدموسی صدر اعاده الله بالخیر چه بود؟ ⁉️آیا سیدموسی صدر، که یک شخصیت انقلابی بود؟ ⁉️آیا ایشان به اتحاد اسلامی اعتقاد داشت؟ ⁉️چرا سیدموسی صدر با کشورهای مرتجع و سازش‌کار مثل تعامل گرم‌تری داشت تا کشورهایی مثل که جنبه انقلابی پررنگ‌تری داشتند؟ ⁉️چرا ایشان به انقلابی‌ها اجازه فعالیت در حوزه سیاسی خود نمی‌داد؟ ⁉️چرا ایشان به اتهامات پاپ علیه نهضت امام خمینی پاسخ ندادند؟ 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/704 ❇️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی ✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢نابودی قرارداد 1919 با روشنگری در مجالس حسینی 🔹« در آستانه محرم 1338ق/ 1298 ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد 1298ش/ 1919م بود. در ذی‌حجه 1337ق محصلین تهرانی با انتشار اعلامیه‌ای، از خواستند که مساجد را سیاه‌پوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. جمعی از نیز در مجالس در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانی‌ها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند. در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، ، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص15) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مردم کاخ مرمر را لرزانیدند عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /7 مسئولان انتظامى تظاهرات كه هوشيارانه مراقب تحركات دشمن بودند، متوجه شدند كه باند شعبان بى‏مخ در حالى كه هر يك دشنه‏اى در آستين پنهان كرده‏اند، در ميان انبوه جمعيتى كه در صحن مدرسۀ «حاج ابوالفتح» قرار دارند نفوذ كردند و به نام حسين به سر و سينه مى‏كوبند! آنان بى‏درنگ با شادروان طيب حاج رضايى تماس گرفتند و از او براى خنثى ساختن اين توطئه استمداد كردند. ديرى نپاييد كه عده‏اى از افراد ورزيده و «يكه‏بزن»هاى طيب به مدرسۀ مزبور رفتند و حركات چاقوكش‏هاى مزدور را تحت‏نظر قرار دادند. باند شعبان بى‏مخ كه خود را در محاصرۀ «يكه‏بزن»هاى طيب مى‏ديدند طبق مَثَلِ معروف «ماست‏ها را كيسه كردند» و از مدرسه بيرون رفتند. ساعت، هشت صبح را اعلام مى‏كرد كه تظاهركنندگان در حالى كه هريك عكسى از قائد بزرگ بر سر دست بلند كرده بودند از مدرسه خارج شدند و با شعارهاى: خمينى بت شكن ملت طرفدار تو مى‏رود، مى‏رود دشمن غدار تو خمينى، خمينى خدا نگهدار تو بميرد بميرد دشمن خونخوار تو به حركت و راهپيمايى در خيابان‏ها پرداختند. از ديگر شعارهايى كه مى‏دادند اين بود: گفت عزيز فاطمه نيست زمرگ واهمه تا به تنم توان بود زير ستم نمى‏روم اهالى غيور تهران دسته‏دسته به تظاهر كنندگان پيوستند تا آنجا كه وقتى به ميدان بهارستان رسيدند، تعدادشان به صدهزار نفر تخمين زده مى‏شد. تظاهركنندگان پس از عبور از سه راه امين حضور و سرچشمه، وارد ميدان بهارستان شده، سراسر ميدان و ديوار مجلس را با عكس‏هاى امام پوشانيدند، آنگاه به طرف خيابان شاه‏آباد به راه افتادند و پس از پيمودن خيابان‏هاى مخبرالدوله و سعدى، وارد خيابان فردوسى شدند. در ميدان فردوسى، مهدى عراقى در يك نطق پرشور «انقلاب سفيد شاه» را محكوم كرد و پشتيبانى عموم مردم تهران را از نهضت اسلامى امام خمينى اعلام داشت. پس از سخنرانى مهدى عراقى، سيل تظاهركنندگان به سوى خيابان شاهرضا و دانشگاه تهران سرازير شد و چون آن روز دانشگاه تعطيل بود، تظاهركنندگان بدون توقف در آنجا به راهپيمايى طولانى خود ادامه دادند. فرياد «خمينى بت شكن...» شهر تهران را مى‏لرزانيد، گرماى سوزان خردادماه، درازى راه و تشنگى، هيچ‏كدام توده‏هاى به‏پاخاسته و خستگى‏نشناس را از ادامۀ تظاهرات و راهپيمايى و حركت و خروش بازنداشت. در مسير تظاهركنندگان پليس و نظاميان ديده نمى‏شدند. ساعت، تقريباً يك بعداز ظهر را اعلام مى‏كرد كه تظاهركنندگان مقابل «كاخ مرمر» رسيدند. در اينجا چنان شور و هيجانى به مردم خشمگين دست داد كه يكباره از اعماق قلب فرياد بركشيدند: «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»! و چيزى نمانده بود كه به قصد درهم كوبيدن كاخ، حمله‏ور شوند. اداره‏كنندگان تظاهرات براى پيشگيرى از هر گونه پيشامدى، با تمام نيرو مى‏كوشيدند توده‏هاى خشمگين را از آنجا دور كنند؛ ليكن تظاهركنندگان سرسختانه، روبه‏روى كاخ ايستاده، با مشت‏هاى گره خورده، مرتب فرياد سرمى‏دادند: «مرگ بر اين ديكتاتور»! «ديكتاتور برو گمشو»!(نهضت امام خمینی ج1 ص471-470) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫ایرانیان و سپاهیان امروز یزید عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /8 بار ديگر در تاريخ مبارزات ايران، ملت قهرمان در برابر كاخ ايستادند و سقوط شاه را مى‏خواستند و اين از دستاوردهاى نهضت امام خمينى بود كه در مدت بسيار كوتاهى توده‏ها را رشد انقلابى داد و دشمن اصلى را به آنان شناسانيد و به مبارزه عليه آن واداشت. مردم غيور تهران در اين روز تاريخى، سخن آخر خود را دربارۀ شاه زدند و هدف و انگيزۀ خود را از اين راهپيمايى طولانى به روشنى اعلام كردند. آنها رسماً پيروزى خمينى و سقوط شاه را مى‏خواستند و اين دو خواسته را با شعارهاى «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»،«خمينى بت‏شكن ملت طرفدار تو ـ مى‏رود مى‏رود دشمن خونخوار تو» بازگو كردند. گماشتگان و نگهبانان كاخ كه خود تا دندان مسلح بودند، اطراف كاخ را با تانك و توپ و مسلسل سنگين و سبك محاصره كرده با چشمان از حدقه درآمده، به توده‏هاى انقلابى و عصيانگر و شعارهاى كوبنده و احساسات توفان‏بار آنان عليه شاه مى‏نگريستند. تظاهركنندگان پس از مدتى توقف در مقابل كاخ شاه و اظهار تنفر از رژيم، آنجا را ترك گفته، به راهپيمايى ادامه دادند و پس از گذشتن از مقابل كاخ سنا و خيابان سپه، به توپخانه رسيدند. از آنجا به مقابل كاخ «گلستان» و ميدان ارك رفتند و حدود ساعت 3 بعدازظهر، تظاهرات خود را در بازار تهران پايان دادند و اعلام كردند كه فردا نيز تظاهرات از مسجد شاه تهران آغاز مى‏شود و از عموم مردم خواستند كه در اين تظاهرات مقدس ملى شركت كنند. شب يازدهم محرم، تظاهرات باشكوهى از طرف دانشجويان دانشگاه تهران به عنوان پشتيبانى از امام، به وقوع پيوست. دانشجويان، تظاهرات را از مسجد هدايت واقع در چهارراه اسلامبول آغاز كرده، با شعار «خمينى پيروز است» به سوى بازار حركت كردند. پس از عبور از بازار بزرگ تهران، وارد ميدان مولوى شدند و از آنجا به ميدان شاه رفتند. در ميدان شاه يكى از دانشجويان روى چهارپايه قرار گرفت و سخنانى در مورد ادامۀ نهضت و مبارزه تا پيروزى ايراد كرد و پشتيبانى دانشجويان و طبقۀ تحصيلكرده را از نهضت امام اعلام داشت. با ياد و نام امام خمينى دانشجويان و ديگر مردمى كه در آنجا گرد آمده بودند، بشدت ابراز احساسات كردند و «هورا» كشيدند. آنگاه دانشجويان وارد مدرسۀ «حاج ابوالفتح» شدند و در مجلس عزايى كه از طرف روحانيان تهران در آنجا برپا بود شركت كردند. در اينجا نيز دانشجويى طى نطقى، قانون‏شكنى‏هاى رژيم شاه را محكوم كرد و نهضت اسلامى را ستود و پشتيبانى عموم دانشگاهيان را از امام خمينى و مبارزات ضداستعمارى او اعلام كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص473-472) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴عزاداری زینبی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /9 يازده محرم هنوز ساعت، 8 صبح را اعلام نكرده بود كه مسجد شاه آكنده از جمعيت شد و دنبالۀ جمعيت تا قسمت‏هايى از بازارهاى اطراف مسجد كشيده شد. تظاهرات آغاز گرديد. شعارهاى روز پيش: خمينى، خمينى ... خمينى بت شكن ... خمينى تو فرزند حسينى ... و ... در فضاى مسجد و بازار طنين افكند. تظاهركنندگان به حركت درآمدند و از طريق خيابان ناصرخسرو و توپخانه وارد خيابان فردوسى شدند. در مقابل سفارت انگليس يكى از بازاريان به نام «مجاهدى» روى كرسى قرار گرفت و نطق پرشور و جالبى ايراد كرد و چنين گفت: «... شما اى بازرگانان، پيشه‏ وران، كارگران، كارمندان، ارتشيان، پاسبانان، فرهنگيان، دانشگاهيان و شما كه ... هر شغل، منصب و كارى داريد. شما اگر مسلمان نيستيد، اگر از جنبۀ دينى با آيت ‏اللّه‏ خمينى همراه نيستيد، باز در يك موضوع با ايشان اشتراك داريد و بايد به خاطر آن ايشان را يارى كنيد و آن اينكه ايرانى هستيد و نمى‏توانيد نسبت به سرنوشت كشور و ملت خود بى‏تفاوت باشيد. خمينى مى‏گويد كه سرنوشت ملت ايران نبايد در امريكا تعيين شود، سرنوشت ايرانى نبايد در لندن تعيين شود، اسرائيل نبايد در مقدرات ايران و ايرانى دخالت كند. اين خواستۀ خمينى در حقيقت خواستۀ بيست ميليون ايرانى شرافتمند مى‏باشد‏‏...». پس از پايان نطق او، راهپيمايى و تظاهرات مردم با شور و هيجان بيشتر ادامه يافت. تظاهركنندگان به منظور ابراز وحدت و همبستگى بازار و دانشگاه، به سوى دانشگاه رفتند و تقريباً ساعت 12 به دانشگاه رسيدند. دانشجويان كه در كلاس‏ها بودند، با شنيدن فرياد رعدآساى «خمينى، خمينى» از كلاس‏ها بيرون ريختند و به استقبال تظاهركنندگان شتافتند. با پيوستن هزاران دانشجو به ده ‏ها هزار تودۀ انقلابى، تظاهرات شور و هيجان تازه‏اى به خود گرفت، فرياد خمينى بت‏شكن ... هر چه محكم تر، رساتر و پرشورتر به آسمان بلند شد، مشت گره ‏خوردۀ دانشجو و پيشه‏ور جنوب تهران با هم به حركت آمد، قلب گرم آنان، به فرمان رهبر ملت به تپش درآمد. در آن روز گرم و پر حرارت 14 خرداد، دانشجو و روحانى و پيشه ‏ور و كارگر در مقابل درب دانشگاه با هم پيمان بستند كه در راه امام تا آخرين نفس از پاى ننشينند و از مبارزه باز نايستند و پرچم انقلاب خمينى را هماره در آسمان ايران در اهتزاز نگه دارند و در صف واحد و متشكل، راه خمينى را دنبال كنند و براى او و در راه او از هيچ فداكارى دريغ نورزند. اينجا بود كه ناگهان فرياد «تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد» محيط دانشگاه را به لرزه درآورد. آنگاه يكى از دانشجويان «كميته دانشجويى جبهه ملى ايران» نطقى در پشتيبانى از تظاهرات ايراد كرد و به دكتر محمد مصدق درود فرستاد و از رهبران زندانى «جبهۀ ملى» تجليل كرد و سپس نمايندۀ دانشجويان دانشگاه تهران سخن گفت و تأكيد كرد كه چون رهبرى امام خمينى موجب بسيج همگانى توده‏هاى ايرانى و بيدارى آنان گرديده است، پيروزى ملت ايران عليه امپرياليسم و ارتجاع حتمى خواهد بود و يادآور شد كه دانشگاه تهران ساليان درازى است كه به علت مبارزه با هيأت حاكمۀ فاسد ايران بارها مورد هجوم دژخيمان شاه قرار گرفته است، ليكن اين سنگر مقاومت هرگز سقوط نكرد و از مبارزه باز نايستاد. در ميان سخنرانى او چند تن از جاسوس‏هاى سازمان امنيت براى ايجاد آشوب و وحشت، ناگهان از چند گوشۀ اجتماع فريادى كشيدند و پا به فرار گذاشتند؛ اين حركت، نخست موجب مختصر نگرانى و اضطراب در ميان اجتماع گرديد. مردم زود دريافتند كه اين عمل از مزدوران شاه است، از اين رو آرامش خود را بازيافتند. سخنران مزبور نيز با خواندن: نخست فلسفه قتل شاه دين حسين اين است كه مرگ سرخ به از زندگى ننگين است شور حسينى در روح‏ها دميد و به سخنان خود ادامه داد و در پايان پشتيبانى بى‏دريغ دانشگاه را از امام خمينى و مبارزات اسلامى و ملى او اعلام كرد. به دنبال سخنرانى نمايندۀ دانشگاه، يكى از بازارى‏ها به نمايندگى از مردم بازار و ميدان به سخنرانى پرداخت و نقش بازار را در پيشبرد مبارزات پيشوايان روحانى طى تاريخ گذشته و معاصر يادآور شد و آمادگى بازاريان را در جهت پيشبرد اهداف امام خمينى تا آخرين نفس و آخرين نفر اعلام كرد و به خيانت‏ هاى هيأت حاكمه و همكارى آنان با اسرائيل تجاوزكار بشدت اعتراض كرد. با پايان سخنان نمايندۀ بازار، تظاهركنندگان با شعار خمينى بت‏شكن ... به حركت درآمدند و هزاران دانشجو... به تظاهركنندگان پيوستند. (نهضت امام خمینی ج1 ص475-474) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات 15 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان 14 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری _اسلامی 14 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
🔴خبر ویژه ◀️کتاب روزگار قائم‌مقامی به چاپ دوم رسید با استقبال گسترده دانش‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان کتاب #روزگار_قائم‌مقامی در مدتی کوتاه به چاپ دوم رسید. این کتاب که خوانشی مستند و جامع از قائم‌مقامی آقای #حسینعلی_منتظری است هم اکنون در بازار نشر جهت عرضه به فرهیختگان ارجمند موجود است. 📚راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان. 💻خرید اینترنتی: 🔹🔸 https://b2n.ir/30372 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 اولین اعتراض‌ها به هتک حجاب اسلامی؛ از منابر حسینی ◀️عزاداری امام حسین علیه‌السلام سدی در برابر توطئه بی‌حجابی/1 🔹یکی از معضلات فرهنگی امروز بی‌حجابی است که محسوب می‌شود. جامعه انقلابی دغدغه اساسی در این زمینه دارد و مجموعه‌ای طرح‌ها نیز در این زمینه پیاده شده است. 🔸تاریخ معاصر ایران به ما نشان می‌دهد که یکی از پایگاه‌های مهم برای مبارزه با هیئات مذهبی و روضه‌های حسینی است. ظرفیتی که از ابتدای موج بی‌حجابی در زمان فعال شده بود و اولین اعتراض به این ناهنجاری اجتماعی و دینی از منابر حسینی بلند شد: 🔹«خانواده در نخستین روز فروردین 1307ش بدون حجاب و پوشش اسلامی به اتفاق جمعی از همراهان وارد صحن مطهر حضرت معصومه (س) گشتند. این حرکت به منظور اجرای طرح بی‌حجابی زنان ایرانی انجام شد. با مشاهده چنین وضعی ابتدا یکی از منبری‌های قم به نام سیدناظم روضه‌خوان به منبر رفت و در صحن مطهر، زائران را علیه این هتک حرمت و جلوگیری از رفع بی‌حجابی توسط خانواده رضاشاه تحریک نمود. سپس زمانی که خبر این واقعه به رسید فورا خود را به حرم رساند و با تحکم، خانواده شاه را ملزم به رعایت آداب اسلامی و حفظ حجاب نمود.» (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص83) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢صدای اعتراض به هتک حجاب اسلامی در منابر حسینی شیراز ◀️عزاداری امام حسین علیه‌السلام سدی در برابر توطئه بی‌حجابی/2 🔹« قبل از اعلام رسمی کشف حجاب در دی ماه 1314، دو مجلس در و برگزار شد و در آن دختران و زنان بدون حجاب حضور یافتند. در شیراز این مسئله منجر به قیامی کوتاه‌مدت گشت. که خود شاهد این ماجرا بوده، در خاطرات خویش شرح واقعه را این‌گونه نقل می‌کند: 🔸در عصر روز پنجشنبه سال 1353 [ه.ق.] مجلس جشنی در مدرسه شاهپور منعقد شد. در آخر مجلس یک‌باره... بین سی تا چهل نفر زن‌ها و دخترهای بزرگ چادرها را انداختند و بنا کردند رقصیدن و ورزش کردن و ادا و اطوار درآوردن. این مطلب در شیراز جنجال‌آفرین شد. 🔹روز نهم یا هشتم [اصل: عاشورا] که روضه برپا بود، سیدحسام‌الدین فالی به منبر رفته و گفت: مردم این کاری که شد منکر بود. شما چرا نهی نکردید... اگر نمی‌توانستید کنید لااقل می‌توانستید مانند آن دو معمم (محمدعلی حکیم و میرزا صدرالدین محلاتی) از مجلس بیرون بروید... در هر صورت به دنبال اطلاع یافتن مرکز از اجتماع چندین باره مردم شیراز در مسجد وکیل، دستور تعقیب صادر گردید.» (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص85-84) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مجالس حسینی پرشور از اعتراض به بی‌حجابی ◀️عزاداری امام حسین علیه‌السلام سدی در برابر توطئه بی‌حجابی/3 « پس از این‌که کشف حجاب به صورت رسمی اعلام شد، برخی از وعاظ در شهرهای مختلف، در مجالس وعظ و روضه‌خوانی خویش، به انتقاد از آن پرداختند که در ذیل به مواردی از آن اشاره می‌کنیم: در فروردین 1315 فردی به نام ربانی واعظ، به جرم این‌که در مجلس روضه‌خوانی اظهار داشته بود « باز بودن دست و صورت نسوان شرعا عیب ندارد ولی نمایان بودن موی سر آن‌ها خلاف شرع است» دستگیر و از بم به کرمان تبعید شد. در گزارشی از شهربانی مشهد در بهمن 1314ش آمده است: حاجی سید علی‌اکبر احمدآبادی... مجلس روضه تشکیل داده است و... حاجی سیدعلی اکبر فوق و غلام‌رضا بخشایش، اجزاء آستانه و سیدعبدالکریم مرتضوی روضه‌خوان، در مجلس روضه از عملیات دولت راجع به کشف حجاب تنقید و اظهارات مهیجی می‌نموده است، لذا هر سه نفر جلب و توقیف [گشته‌اند.] طبق گزارشی که از روند پیشرفت کشف حجاب و به قول آنان تمدن و تجدد از گناباد خرسان ارسال گشته است، گزارش‌دهنده پس از آن‌که شکست این سیاست در این منطقه خبر می‌دهد، علت آن را این‌گونه بیان می‌دارد: آنان مدرسه، تأتر، سینما و کافه و گردش‌گاه ندارند، برعکس در ماه رمضان و محرم و صفر و مواقع دیگر که در مساجد روضه‌خوانی می‌نمایند، پای منبر آخوندهای ده رفته، همان اوهامات و خرافات و حرف‌هایی [را] که سال‌ها آن‌ها را عقب گذارده است شنیده و ملکه ذهن آن‌ها از طفولیت شده است که بی‌اندازه آن‌ها را از تمدن و تجدد دور نموده. » (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص85) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ مشهد رضوی؛ عاشورای حسینی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /10 تظاهرات رنگ و روح تازه‏اى به خود گرفت و زمين تهران زير پاى تظاهركنندگان به لرزه درآمد. شعارهاى ديگر دانشجويانى كه به تظاهركنندگان بازار پيوسته بودند چنين بود: سلام بر خمينى، درود بر مصدق خمينى رهبر شيعه، مصدق رهبر ملى اتحاد، مبارزه، پيروزى تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد. تظاهركنندگان از دانشگاه به ميدان 24 اسفند رفته به طرف جنوب سرازير شدند و پس از عبور از برابر پادگان باغ‏شاه، با طى خيابان سپه راهى كاخ مرمر شدند. در راه يك كاميون نظامى مملو از سرباز از مقابل تظاهركنندگان مى‏گذشت، با ديدن ده‏ها هزار مسلمان انقلابى ترمز كرد، افسرى كه جلوى كاميون نشسته بود سر از شيشه درآورد و از تظاهركنندگان خواست كه عكسى از امام خمينى به او بدهند، عكس را گرفت و به شيشه جلوى ماشين نصب كرد. دانشجويان براى او كف زدند و او با تكان دادن سر از آنان تشكر كرد. سرانجام انبوه تظاهركنندگان در مقابل كاخ مرمر ظاهر شدند و ديگر بار با فريادهاى: «خمينى بت‏شكن ...»، «مرگ بر اين ديكتاتور»! لرزه در دل شاه افكندند. تظاهركنندگان همانند روز پيش پس از گذشتن از مقابل كاخ، خيابان سپه، توپخانه، باب همايون، ميدان ارك و ... وارد بازار شدند و ساعت دو بعدازظهر پس از سخنرانى يكى از بازارى‏ها به عنوان قدرشناسى از پيوستن و همكارى دانشگاهيان، تظاهرات پايان پذيرفت. عاشورای حسینی در شهرهای دیگر اعلاميۀ امام در شهر مقدس مشهد نيز با حركت و خروش و شور تازه‏اى همراه بود و دگرگونى ژرفى در مراسم عزاى حضرت امام حسين (ع) پديد آورد و مردم با شوق و علاقۀ فراوانى آن را در محافل و مجالس پخش مى‏كردند و در مراكز حساس شهر به ديوارها مى‏زدند و براى آنكه مزدوران ساواك و شهربانى آن را از ديوار نكنند، با شجاعت و شهامت كم‏ نظيرى پاى آن مى‏ايستادند و از آن مراقبت مى‏كردند. در يك مورد كه مزدوران شاه اقدام به كندن آن كردند با خشم و حملۀ قهرآميز مردم روبه‏رو شدند و يكى از مأموران پليس به نام سرپاسبان غلامعلى شباهنگ كه رهنمودنامۀ امام خمينى را از ديوار كنده بود، به دست مردم كشته شد و پاداش مخالفت با مردم و اسلام را در همان جا دريافت كرد و پليس ديگرى بشدت مجروح شد. خبر آن در روزنامۀ اطلاعات و اعلاميه شهربانى منعكس شد. نكتۀ در خور توجه آنكه روزنامۀ اطلاعات در گزارش خود صريحاً اعتراف كرد كه كندن اعلاميۀ امام خمينى از طرف مأمورين با اعتراض شديد مردم روبه‏رو شد: يك سرپاسبان در مشهد كشته شد «روز جمعه گذشته مقابل مسجد جامع گوهرشاد حادثۀ تأثرانگيزى روى‏‏داد كه در نتيجه سرپاسبان غلامعلى شباهنگ به وضع فجيعى كشته شد و سرپاسبان على حامد غفاريان بشدت مجروح گرديد. مشروح جريان را خبرنگار ما در مشهد چنين گزارش مى‏دهد: ساعت هشت و نيم بعد از ظهر روز جمعۀ گذشته در مقابل مسجد جامع گوهرشاد مشهد عده‏اى از كسبه و اهالى اين شهرستان اجتماع كرده بودند و درباره اعلاميه ‏اى كه از طرف آيت ‏اللّه‏ خمينى عليه دولت منتشر شده بود صحبت مى‏كردند و عده‏اى هم مشغول مطالعه اين اعلاميه‏ ها كه بر ديوار مسجد زده شده بود بودند. در اين موقع سرپاسبان شباهنگ و سرپاسبان على حامد غفاريان، مأمورين كلانترى بخش چهار، براى متفرق كردن مردم اقدام به كندن اعلاميه ‏هاى مزبور از ديوار مسجد كردند. پاسبان كشته شد به دنبال كندن اعلاميه ‏ها، مردم نسبت به عمل اين دو مأمور بشدت اعتراض كردند و بين آنها نزاع در گرفت. در حين نزاع، شخصى به نام محمدحسنى فرزند حسن، سى و يك ساله، شغل كبابى كه بيش از همه بر اين جريان دامن مى‏زد با كارد بزرگى به ميان جمعيت پريد و در حالى كه ناسزا مى‏گفت، دو نفر سرپاسبان مزبور را بشدت مجروح كرد. بر اثر شدت ضربات وارده سرپاسبان غلامعلى شباهنگ بلافاصله درگذشت و سرپاسبان على حامد غفاريان از ناحيه سر به سختى مجروح گرديد كه براى معالجه به بيمارستان دويست تختخوابى انتقال داده شد. (نهضت امام خمینی ج1 ص487-475) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆مقابله هیئات مذهبی با بی‌حجابی رضاخانی ◀️عزاداری امام حسین علیه‌السلام سدی در برابر توطئه بی‌حجابی/4 🔹« در اصفهان و شهرهاي مختلف آن نيز مخالفت‌هايي در و منابر با موضوع صورت پذيرفت. که از وعاظ معروف آن دوره است، در يکي از مجالس روضه که در داشت با بيانات زيرکانه به خلع لباس روحانيون و کشف حجاب بانوان انتقاد می‌کند. او در ذکر مصيبتش عنوان می‌کند: 🔸«سکينه خاتون(س) بالاي سر پدر خود آمده و گفته است پدرجان چشم باز کن و سر برهنه مرا تماشا کن» و به واقع کشف حجاب را کار يزيد و معرفي می‌کند و در ادامه صحبتش رو به زنان می‌گويد: «همهمه نکنيد، چرا ايستاده‌ايد؟ بنشينيد، چادرها را به خود بپيچيد...» به واسطه اين سخنان، شهربانی اصفهان شيخ حسينعلی راشد را مدتی توقيف می‌نمايد. 🔹در گزارشي از هريس نيز، پس از اين که سياست کشف حجاب را در آنجا شکست‌خورده معرفی نموده، علت آن اين گونه بيان می‌شود: 5000 خانوار هريس داراي 18 نفر معمم بی‌سواد از قبيل روضه‌خوان و غيره می‌باشند که در نتيجه نفوذ اين نوع اشخاص قديم‌الافکار، موضع تجدد نسوان عملاً در هريس عملی نشده، حتی بعضی از خانواده‌های مأمورين دولتی هم که در ولايات ديگر لباس تجدد نسوان را استعمال می‌نموده‌اند، در هريس با رفت و آمد می‌کنند. ◀️اين امر نشان می‌دهد که هر جا مجالس حسينی و مضامين عاشورايی نفوذ بيشتری داشته، سياست‌هاي ضد دينی و غرب‌گرايانه رضاشاه، پيشرفت کمتری می‌نموده است.» (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص86-85) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴قم در شوق امام عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /11 در آن ايام كه شور و خشم توده‏ها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و نهضت امام خمينى در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه شاه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با توده‏ها و ساختن و آماده كردن آنها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محله‏هاى مختلف شهرستان قم، هر شبى به يكى از محله‏ها مى‏رفت و در مجلس عزادارى توده‏هاى محروم و فقير شركت مى‏كرد و در هر محله‏اى سخنگويى نيز با خود مى‏برد تا سخنان لازم را به گوش توده‏ها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مى‏گذرد آگاه سازد. اين عمل كه بى‏سابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مى‏گذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژه‏اى نسبت به امام ايجاد مى‏كرد. توده‏هاى محلات قم با شور و شعف فوق‏العاده و بى‏نظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مى‏داشتند. هر شب از درب خانه امام تا محله‏اى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغ‏هاى تورى پايه‏دار مزين مى‏ساختند، ده‏ها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مى‏كردند و به فقرا و مستمندان مى‏دادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مى‏آمدند و از مرجع خويش استقبال به عمل مى‏آوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مى‏كردند. زنان و مردان محله‏هاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اينكه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون امام خمينى را در ميان خود مى‏ديدند از شادى و شعف در پوست خود نمى‏گنجيدند و سر از پا نمى‏شناختند، بى‏اختيار روى دست و پاى او مى‏افتادند و از ديده، اشك شوق مى‏ريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مى‏گرفت و پيمودن يك مسافت صد مترى يك ساعت طول مى‏كشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است: «... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى محلۀ حكيم در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيۀ كوچۀ حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمى‏رود كه در طول خيابان آذر تا كوچۀ حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادى‏ها مى‏كردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مى‏ديد كه يك رهبر واقعى چطور مى‏تواند با مردم يكى شود، با آنها و در دل آنها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...». در دهۀ اول محرم كه مجلس عزادارى در خانۀ امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مى‏كردند به حدى بود كه كوچه‏هاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مى‏شد و راه‏ها بند مى‏آمد. اين استقبال و روآورى چشمگير توده‏ها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشت‏زده و نگران مى‏كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقام معظم رهبری.mp3
19.07M
🔴عاشورای 17 شهریور/1 ⚫️شاید نسل اول #انقلاب چیزهایی را به خاطر داشته باشند. نسل دوم کم‌تر و نسل سوم بسیار بسیارکم‌تر. فاجعه‌ای که در وطن ما رخ داد اما در اثر غفلت‌ها یا تغافل‌ها در حال فراموشی است.فاجعه #هفدهم_شهریور که به تعبیر مقام معظم رهبری عاشورای آن روز بود. ◀️زنده نگه داشتن #یاد_شهدا و #فرهنگ_شهادت، سدی مستحکم در برابر یأجوج و مأجوج‌های فرهنگی است. همان کسانی که حتی چشم دیدن واژه «شهید» بر تابلوهای شهری و کوچه‌ها و محله‌ها ندارند و با ترفندهای شیطانی سعی در خذف این واژه از قاموس ذهن مخاطب ایرانی دارند. 🔴امروز؛ سال‌گرد عاشورای هفدهم شهریوری بود که دست تقدیر آن را مقارن تاسوعا و #عاشورای_حسینی قرار داده است. تقارنی که عبرت‌انگیز است و یادآور پیوند عمیق #قیام_حسینی و #نهضت_خمینی. 🎧بشنوید: سخنرانی مقام معظم رهبری- هفدهم شهریور1359- سال‌گرد فاجعه خونین هفدهم شهریور 📽ببینید: 🔹🔸https://b2n.ir/78700 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴بانوان زینبی علیه سیاست‌های رضاخانی ◀️عزاداری امام حسین علیه‌السلام سدی در برابر توطئه بی‌حجابی/5 🔸 «از مخالفت‌هايی که در مجالس عزاداری و با تکيه به نسبت به کشف حجاب صورت گرفت اين بود که با وجود اينکه رضاشاه پس از اعلام کشف حجاب دستور داده بود که زنان بدون حجاب در مجالس روضه بروند، اما ايران برای شکسته نشدن حرمت مجالس حسينی چنين کاری نکردند. اين مسئله با توجه به اصرار رضاشاه بر فرامين و سياست‌های مدنظر خويش، می‌توانست از عواملی باشد که رضاشاه را به محدوديت و ممنوعيت اين گونه مجالس کشاند. 🔹يکي از نکات جالب و مهم ديگری که در اين زمينه وجود دارد، ترس حاکمان و دولت‌مردان شهرهای مختلف، از ايام محرم و دهه عاشورا براي پيشبرد فرامين رضاشاهی از جمله حجاب است. در واقع، آنان به نوعی اعتراف می‌کنند که در ايامی‌ که شور و شعور حسينی و عاشورايی بر فضای شهرها و قلب و ذهن مردم حاکم است، پياده کردن دستوراتي که مخالف با آموزه‌هاي ديني و مذهبي است، ناممکن است. 🔸در گزارشي که از زنجان به تهران مخابره شده، اين نگراني اين گونه منعکس شده است: دائماً مراقب موضوع هستم و تا حدي هم اجرا شده است ولي با استحضار کاملی که از روحيه و اهالی زنجان داريد، پيشرفت کامل آن مستلزم فشار است. متأسفانه، وسيله اجرا در زنجان منحصر به شهربانی يا عده نفرات خيلي کم است که حتی خود رئيس شهربانی حضورا از عادات اهالی در دهه عاشورا، خصوصاً که تصادف به موضوع رفع حجاب کرده، صريحاً اظهار نگراني می‌کند. 🔹در اين صورت، مقتضی است امر فرماييد يک عده از پاسبان‌های شهربانی تهران با يک عده بيست نفری سرباز با يک نفر صاحب‌منصب آزموده، موقتاً مأمور زنجان و طبق تعليمات حکومت مراقب انتظامات باشند و بعد از دهه عاشورا مراجعت نمايند. سرانجام وزارت داخله به صراحت در بخشنامه‌ای، صحبت عليه کشف حجاب را در مجالس وعظ و روضه ممنوع کرد: اگر کسي از وعاظ و غيره مخالفت يا اظهارات بر ضد کشف حجاب نمايند، فوراً توسط شهرباني جلب و تنبيه شوند. » (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص87-86) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ امام در میدان انقلاب عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /12 افشاگرى‏ها و روشنگرى‏هاى سخنگويان مذهبى در سراسر كشور و حملات كوبنده و پيگير آنان به رژيم، بر نگرانى‏ها و ناراحتى‏هاى آنان مى‏افزود، به‏طورى كه دستگاه جاسوسى شاه ناچار شد كه با سخنگويان اسلامى وارد مذاكره شود و دست‏كم تا اندازه‏اى آنان را محدود سازد و از آنان بخواهد كه در حمله به رژيم و انتقاد و اعتراض از آن، حد و مرزى قائل شوند! ليكن سخنگويان انقلابى على‏رغم درخواست دستگاه جاسوسى شاه، بى‏پروا به حمله و انتقاد عليه شاه و باند او ادامه مى‏دادند. امام طى نامه‏اى كه به واعظ شهير، آقاى فلسفى نگاشت، از اين پايدارى، وظيفه‏شناسى و ادامۀ مبارزۀ گويندگان مذهبى قدردانى كرد. اين نامه را آقاى فلسفى در شب عاشورا در مسجد سيد عزيزاللّه‏، بالاى منبر براى مردم قرائت كرد. امام در اين نامه پس از قدرشناسى از روشنگرى‏هاى گويندگان روحانى از عموم ملت ايران خواست كه با كمك مادى براى تجديد بناى مدرسۀ فيضيه، تنفر و انزجار خود را از هيأت حاكمه كه آن مدرسه را ويران كرده است، اعلام كنند و بدين وسيله وفادارى و پشتيبانى خود را از جامعۀ روحانيت و حوزه‏هاى علميه بار ديگر به ثبوت برسانند؛ ليكن با پيشامد فاجعۀ 15 خرداد، ملت ايران فرصت آن را كه به اين ندا پاسخ گويد به دست نياورد. متن نامه امام به فلسفى واعظ چنين است: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم حضرت حجت‏الاسلام آقاى فلسفى ـ دامت افاضاته لازم است از بيانات حساس جنابعالى در اين وقت اختناقِ عجيب تشكر كنم. امروز روزى است كه حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم، دين خود را به دين اثبات فرمايند، امروز روزى است كه يا بايد رضايت خداوند غفور را جلب نمايند، يا خداى ناخواسته به سخط ذات مقدسش مبتلا شوند، امروز روزى است كه نظر مبارك امام زمان ـ‏‏صلوات‏اللّه‏ عليه‏‏ به حضرات مبلغين اسلام دوخته شده است و ملاحظه مى‏فرمايند كه آقايان به چه نحو خدمت خود را به شرع مقدس ابراز و دين خود را ادا مى‏فرمايند. از قرار مسموع، اغلب گويندگان محترم با ما هم‏آواز هستند. اميد است خداوند تعالى آن شواذّى كه از حبس، از زجر، از خوف بيم دارند بيدار فرمايد. متمنى است مراتب احترام و سلام مرا به مبلغين ابلاغ فرماييد. ضمناً چون براى تجديد ساختمان مدرسۀ فيضيه كه قبلاً با جنابعالى نيز صحبتى شده بود، حسابى در بانك صادرات شعبه قم باز شده است و بناست كه از روز تاسوعا و عاشورا نيز بانك، سپرده را قبول كند، اگر صلاح ديديد تذكرى به مسلمين بدهيد. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى امام خمينى كه در آن شرايط از هر فرصتى براى افشاگرى و شعله‏ور ساختن آتش انقلاب اسلامى استفاده مى‏كرد، روز عاشورا را براى اوج نهضت و به وجود آوردن شور حسينى بيشتر، روز مناسبى ديد. از اين رو، با علماى قم در اين زمينه به شور و مذاكره نشست و پيشنهاد كرد روز عاشورا علما به مدرسۀ فيضيه بروند و براى مردم كه از اطراف و اكناف به قم آمده‏اند، سخنرانى كنند و حقايق را به گوش آنان برسانند. اين پيشنهاد مورد موافقت همۀ كسانى كه به ظاهر با ايشان همكارى داشتند، قرار گرفت و تصويب شد. چند روز پيش از عاشورا، گويندگان مذهبى در قم، تهران و بسيارى از شهرستان‏ها در منابر اعلام كردند كه آقايان علماى قم، روز عاشورا نطق‏هايى ايراد خواهند كرد. اين خبر شور و شعف فراوانى در توده‏هاى مسلمان و مبارز ايران ايجاد كرد. مردم تهران و بسيارى از شهرستان‏هاى دور و نزديك، به منظور شنيدن سخنان پيشوايان دينى خود، سيل‏آسا راهى قم شدند. بنا به نوشتۀ كيهان، مورخۀ 12 خرداد 42 فقط از تهران حدود 40000 نفر در ايام عاشورا به قم عزيمت كرده بودند. ازدحامى كه در آن سال در شهر مذهبى قم به وجود آمده بود، مى‏توان گفت كه كم‏سابقه بود. درست است كه همه‏ساله، شهرستان قم در ايام عاشورا شاهد ازدحام فوق‏العاده‏اى است و بسيارى از آرزومندان زيارت كربلا كه راهى به آن سرزمين ندارند، ايام عاشورا را در قم مى‏گذرانند؛ ليكن ازدحام و شلوغى آن سال را شهر قم كمتر به خود ديده بود. (نهضت امام خمینی ج1 ص491-489) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴⚫️لا یوم کیومک یا اباعبدالله "اساس دین با  پیوند خورده و به برکت عاشورا هم باقی مانده است. اگر فداکارىِ بزرگِ حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام نمیبود - که این فداکاری، وجدان تاریخ را به کلّی متوجّه و بیدار کرد - در همان قرن اول یا نیمه قرن دوم هجری، بساط اسلام به کلّی برچیده میشد. قطعاً این‌گونه است. اگر کسی اهلِ مراجعه به تاریخ باشد و حقایق تاریخی را ملاحظه کند، این را تصدیق خواهد کرد. چیزی که وجدان جامعه اسلامی را در آن زمان برآشفت واسوه و الگویی برای بعدی ها شد، همین حادثه عجیبی بود که تا آن روز در اسلام سابقه نداشت. البته، بعد از آن، نظایر بسیاری پیدا کرد؛ اما هیچ کدام از آن نسخه‌ها، مطابق اصل نبود. امّت اسلام، شهیدان زیادی داد. شهدای دست‌جمعی داد. اما هیچ کدام به‌پای حادثه عاشورا نرسید. حادثه عاشورا، در اوج قلّه فداکاری و شهادت باقی ماند و همچنان تا قیامت باقی خواهد ماند. «لایوم کیومک یا اباعبداللَّه.(مقام معظم رهبری 1373/3/26) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢عزای حسینی در مقابل باستان‌گرایی کور 🔹« مجالس عزاداری امام حسين(ع) که گسترش‌بخش و و مکتب اسلام است مانع جدی در مقابل گريز فکری و فرهنگی از تشيع و اسلام به بهانه باستان‌گرايي و ملي‌گرايي بود. تاريخ کمبريج در اين خصوص می‌نويسد: 🔸مراسم مذهبي به خصوص مراسم عزاداری شهادت امام حسين(ع)، محدود يا ممنوع شد. اين موضوع حتی در مورد و نيز مصداق داشت. به علاوه هدف از اين اقدام رژيم پهلوی، ايجاد يک فرهنگ علی‌البدل تحت حمايت دولت بود که به کيش مدرنيسم و ملی‌گرايی قومی ‌استوار باشد و سيطره فرهنگی اسلام در ايران را به تدريج بفرسايد و از بين ببرد. 🔹مراسم و فرهنگ عزاداری حسينی و ايام محرم از عواملی بود که به واسطه شور و عاطفه‌ای که در آن نهفته و در اعماق روح و جان ايرانيان نفوذ يافته بود، نمی‌گذاشت پهلوی به بهانه ناسيوناليسم، را در جامعه و در ميان مردم جا انداخته و مکتب تشيع و فرهنگ شيعي را در حاشيه ببرد. 🔸به عنوان مثال، در جريان حذف ماه‌های عربی و جايگزينی ماه‌های فارسی که براي ‌و شيعی صورت می‌گرفت، ماه‌های محرم و رمضان، يکي به مناسبت عزای حسينی و ديگری به مناسبت روزه گرفتن، از به حاشيه رفتن ماه‌های اسلامی ‌و آثار نهفته در آن جلوگيري می‌کرد. » (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص89-88) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
شکستن حرمت عاشورا 💢بازنشر به مناسبت عاشورای حسینی و سالگرد اهانت غرب زدگان به عزای سیدالشهدا در فتنه 88 🔵« از سال 1316-1315 در ماه محرم از طرف دولت از سران اصناف و بنگاه‌ها اجبارا خواسته می‌شد که کارناوال [کاروان شادی] به راه بیندازند و سال 1319 روز کارناوال مصادف با دهه اول ماه محرم بود و شب قتل کارناوال مفصلی در روز به راه انداختند که در کامیون‌ها عده‌ای عمله طرب و فواحش را جمع کرده بودند که در کامیون‌ها به و رقص می‌پرداختند. این عمل در نظر مردم بسیار سوء اثر گذاشت.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره 46، صفحه 77) ⚫️فتنه 88 نشان داد که شکستن حرمت عزای میراث شومی است که رضاخان برای شبه‌روشنفکران غرب‌زده باقی گذاشته است. البته فرزندان رضاخان پا را فراتر از شادی‌های معمولی گذاشتند و به هیئات عزاداری جسارت کرده؛ را هم‌چون سپاهیان یزید به آتش کشیدند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هتک حرمت عاشورا مسیر یزیدیان در تمام دوران است. روزی یزیدیان شصت و سه هجری روزی یزیدیان رضاخانی در عصر ننگین پهلوی و روزی یزیدیان سبزپوش غرب زده در فتنه آمریکایی-اسرائیلی هشتاد و هشت فیلم سنگ پرانی یزیدیان سبزپوش در عاشورای هشتاد و هشت @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴 روحانی‌نماهای یزیدی و پیش‌گیری از سخنرانی زینبی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /13 انعكاس اين خبر كه علماى قم، روز عاشورا نطق‏هايى ايراد خواهند كرد، رژيم شاه را به تكاپو واداشت تا از هر راهى كه امكان دارد، علما را از اين تصميم منصرف كند. دستگاه جاسوسى شاه، نخست در سراسر كشور منعكس ساخت، دولت به ارتش فرمان آماده‏باش داده است تا هنگام نطق علما در مدرسۀ فيضيه آنجا را همانند مسجد گوهرشاد به آتش و خون بكشد. آنگاه روحانى‏نماهاى دربارى را به عنوان اندرز و خيرخواهى به حضور علماى قم فرستاد. اين مزدوران دربارى توانستند با حيله و نيرنگ، علما را از تصميم سخنرانى منصرف كنند؛ ليكن عمده شخص امام خمينى بود كه مأموران عمامه به سر جرأت روبه‏رو شدن با او را نداشتند و از طرفى تهديد و ارعاب رژيم هم نمى‏توانست او را تحت تأثير قرار دهد. آخوندهاى دربارى پس از مرعوب ساختن علما و منصرف كردن آنان از سخنرانى روز عاشورا، از آنان خواستند كه از هر راه ممكن، امام خمينى را از اين عمل خطرناك بازدارند و نگذارند كه با نطقى، علاوه بر به خطر افكندن جان هزاران نفر در مدرسۀ فيضيه، خود را نيز در معرض خطر قرار دهد! اين تهديدات مرموزانۀ مزدوران دربارى آنچنان بعضى از مقامات روحانى قم را تحت تأثير قرار داد و مرعوب ساخت، كه تمام نيروى خود را در راه بازداشتن امام از نطق روز عاشورا به كار گرفتند. شب و روز، وقت و بى‏وقت با تلفن و نامه، به‏طور شفاهى و پيغام به او فشار مى‏آوردند تا از اين نطق خطرناك! منصرف شود و در مقابل توپ و تشر و ارعاب و تهديد رژيم، عقب‏نشينى كند؛ ليكن هرچه بيشتر كوشش مى‏كردند، كمتر نتيجه مى‏گرفتند. امام در پاسخ كسانى كه او را پدرانه (!) اندرز مى‏دادند و از نطق روز عاشورا برحذر مى‏داشتند، مى‏گفت: من وظيفه خود را چنين تشخيص داده‏ام كه در اين فرصت كه انبوهى از توده‏ها از اطراف و اكناف در اين شهر اجتماع كرده‏اند، اظهار حقايق كنم و بعضى مطالب لازم را به گوش مردم برسانم، بگذار دستگاه در مقابل، هرچه مى‏خواهد بكند؛ نيز مى‏گفت كه: «من تصميم نهايى خود را گرفته‏ام و با اين شايعه‏پراكنى‏ها و تهديدات رژيم نمى‏توانم از تصميم خود برگردم». زمانى هم كه بعضى خيلى اصرار و التماس مى‏كردند كه از اين سخنرانى منصرف شوند و مطالبى را كه مى‏خواهند به گوش مردم برسانند به صورت اعلاميه منتشر كنند، پاسخ مى‏داد: «فكر كنم، شايد چنين كردم». امام در مقابل موج رعب و وحشتى كه دستگاه جاسوسى شاه، با شايعۀ كوبيدن محل نطق، ايجاد كرده بود، سرسختانه مقاومت كرد و از تصميم خود منصرف نشد. از آن طرف عناصر زبون و خودباخته و عناصر مرموز و وابسته به رژيم، در لباس خيرخواهى و اندرزگويى و دلسوزى، با تمام نيرو براى منصرف كردن او از اين تصميم، تلاش مى‏كردند و كارشناسان رژيم هم از دور ناظر اين صحنه بودند و واكنش‏هاى او را مورد بررسى قرار مى‏دادند و از آنجا كه دريافتند اين تلاش‏ها و كوشش‏هاى بى‏امان براى منصرف كردن او از نطق روز عاشورا كاربردى نداشته و نتوانسته در او اثر بگذارد، به ناچار مستقيماً در مقام تهديد امام برآمدند، مگر بتوانند در تصميم او تزلزلى ايجاد كنند... (نهضت امام خمینی ج1 ص492-491) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.