eitaa logo
دانش حیاتی
293 دنبال‌کننده
896 عکس
402 ویدیو
7 فایل
کانالی برای نخبگان: مطالب حیاتی با رویکرد بین-رشته‌ای: فلسفه، الهیات، سیاست و اقتصاد. هشتگ #مقاله، #تحلیل و #نقد برای مطالب خودم: https://eitaa.com/criticalknowledge/460 @mshess تماس دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی و محقق #سیاست و #اقتصاد و #رسانه و #تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم مطالبی که از جناب شیخ نهرو کسنزانی نقل شد به معنای تایید کامل تمامی سخنان ایشان یا حتی خود ایشان یا طریقتشان نیست. بلکه برای این خاطر نقل شد. که خوانندگان گرامی خود ببینند که سررشته دار یک طریقت عرفانی که به هر حال مراتبی را در سیر و سلوک پشت سر گذارده است نیز سخن از جنگ باطنی نیروهای اهریمنی بر علیه نورانیت تمامی ادیان و مذاهب علی الخصوص دین مبین اسلام می نمایند. در چند سال اخیر مشاهده شده است که این اهریمن منشان پا را از گلیم خویش فراتر گذاشته اند و اساسا نورانیت اسلام و علی الخصوص شیعه را  هدف گرفته اند. بسیاری از صفحات مجازی منتسب به طریقت های عرفانی در محیط مجاز تعطیل شدند. مشایخ دست به عصا تر عمل می کنند. زیرا اینها هر گروه یا طریقه ای اعم از اینکه جز صوفیه باشد یا جز علمای ربانی شیعه یا ... اگر ببینند در آنجا جرقه ای در حال رخ دادن است که ممکن است در آینده کار را برایشان مشکل کند سعی می کنند به طرق مختلف نور آن جریان را خاموش کنند. این اهریمن منشان هم در محیط مجازی پیاده نظام دارند. هم در دستگاه های امنیتی کشور آدم دارند. هم پرستو مجازی و هم حقیقی دارند هم نیروهای میدانی ای دارند که آنها را به عنوان مرید وارد یک جریان عرفانی کنند. تا به مرور بر روی آن جریان و افرادش از طریق باطنی و ظاهری اثر بگذارند و آن را به انحراف بکشانند. شما مطمئن باشید که اگر بارها و بارها درگیری باطنی و مسائل و مشکلاتی توسط این اهریمن منشان برای طریقه قادریه کسنزانی پیش نیامده بود هیچ گاه جناب نهرو کسنزانی اینگونه بی پروا از این مسائل سخن نمی گفتند @soltannasir
☀️ نور تو در صاحب ما 🕋 شعری در وصف جلوهٔ انوار ربوبی در وجود مولانا امام زمان عج در دورهٔ غیبت مونس جان در دو جهان جز تو کسی نیست انس و ملک و جن و پری بی‌تو کسی نیست بـه دنبال پنـاهی و پگـاهـیم ز شررهای زمانه از مکـر و بـلاهـا معری در اینجا کسی نیست ظلمات اسـت سـراسـر هـمـه عـالـم ز خـرابـی دیوان و ددان‌اند چیره ز انسان خبری نیست دلداده‌ی تو منتظر نور تو در صاحب عصر است از پـس ابــر به جز لمـعـه‌ای از او خـبـری نیست گـر ذره‌ای از نـور رُخـت از پـس آفـاق بـتـابـد از ویـرانـگی گیـتـی و کـاشـانـه غـمـی نیست توضیح: تجلی نورانی و رحمانی حق آنچنان از جمال و صفا برخوردار و بهجت‌زا است که زایل‌کنندهٔ بزرگ‌ترین غم‌ها و جبران‌کنندهٔ بدترین مصیبت‌ها است. گرچه فرازهای اول این شعر حال اضطرار است، اما مؤمنین خاص در مصائب اخرالزمان با استمداد و استفاضه از نور پروردگار در وجود آخرین خلیفهٔ او بر زمین، برابر شدائد سهمگین استقامت می‌ورزند و هیچ چیز آن‌ها را مغموم نخواهد کرد حتی ویرانی دنیا در آستانهٔ ظهور حضرت حجت عج! مصرع آخر شعر زبان حال آنان است. بهترین جوشش‌ها را از سرچشمهٔ اوّلی و سرایدار عرش الهی در سالگرد میلاد فرخنده‌اش برایتان آرزو دارم. @criticalknowledge
✳️ تمدنِ غرب، تمدنی نیازآفرین! 🔻 شهید آوینی از قول روژه گارودی در کتاب «هشدار به زندگان» این نکته را آورده که: «اقتصادِ آزاد، به شیوهٔ غربی، برای رفع احتیاج بازار نیست بلکه برای ایجاد بازارِ احتیاج است»! 🔸 آوینی می‌گوید: مصرف بیشتر برای تولید بیشتر، ضرورت حتمی اقتصاد امروز است، چرا که اگر کالاهای تولیدشده مصرف نشوند امکان توسعهٔ تولید، یعنی امکان توسعهٔ اقتصادی، وجود نخواهد داشت. بنابراین، برای تولید بیشتر که ضرورت توسعهٔ اقتصادی است باید مردم را به مصرف هرچه بیشتر ترغیب کرد و بدین علت است که تبلیغات یکی از ارکان اساسی توسعه به شیوهٔ غربی است. 🔺 روژه گارودی نیز همین مسئله را با بیانی دیگر مورد توجه قرار داده است و می‌گوید: تبلیغات تجاری، به شیوهٔ غربی، بیش از آن که مایهٔ تباهی طبیعت باشد موجب هلاکت انسان است. تصور این که مردم دنیا حتی برای لحظه‌ای به نیازهای حقیقیِ خویش و الگویی متناسب با حوائج واقعی انسان بازگردند، برای یک اقتصاددان وحشتناک‌ترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد. اگر حتی برای یک لحظه چنین اتفاقی در دنیا بیفتد و مردم فقط برای یک لحظه، درست به اندازهٔ نیاز واقعی خویش مصرف کنند، ادامهٔ روند کنونیِ توسعهٔ صنعتی دچار مخاطرات و بحران‌هایی خواهد شد که تصور آن بسیار دشوار است. 👤 📚 از کتاب «فرزندم اینچنین باید بود» ج۱ #️⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) @harfehesab114 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
⭕️ علت همكارى کشورها با ايران زير شديدترين فشار تحريمى تاريخ، منافع مادي نيست/ روسيه و چين در پرونده ايران منافع امنيتى متفاوت و حتى متناقضي دارند ✍️ مجید شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی 🔹اگر چه ساير كشورها هزينه تحريم را از ايران مى ستانند اما علت همكارى آنها با ايران زير شديدترين فشار تحريمى تاريخ، منافع مادي نيست. در ده سال گذشته تنها كشورهاىى با ايران همكارى كرده اند كه كار با اقتصاد ايران برايشان منافع امنيتى داشته. 🔹اگر اين حقيقت ساده را درك كنيم بساط دور زدن تحريم بوسيله تراستى و فروش نفت بوسيله عوامل فروش متعدد را بايد جمع كنيم. همچنين بايد از عوالم"ساخت پيام رسان مالي مبتني بلاك چين" و "ساختن اتحاديه ضد تحريم با روسيه و چين" خارج شويم. 🔹اگر درك كنيم تحريم مهمترين آزمونى است كه در سده اخير در مقابل موجوديت و كليت ايران قرار گرفته، آنوقت مى فهميم به "همه توان حكمرانى ايران" با "همه اسامى آن" از آقاى دكتر ظريف بگيريد تا آقاى دكتر جليلى براى عبور از اين چالش نياز داريم. 🔹با اين عينك دعواى طرفداران اين اسامى با هم، عميقا كودكانه و مبتذل است. 🔹وقتى بفهيم، همكارى ها با ايران تحريم شده ناشى از منافع امنيتى( و نه اقتصادى) است، دست از ايده پردازى اتحاديه ضد تحريم با روسيه و چين بر مى داريم. روسيه و چين( در اين مرحله) در پرونده ايران منافع امنيتى متفاوت و حتى متناقضي دارند و تصور ايجاد همكارى ضد تحريمى مشترك فعلا مگر در موارد خاص اساسا به عقل نزديك نيست. اولويت در اين مرحله همكارى جداگانه با چين و با روسيه است، تا روزى كه كارهاى مشترك قابل فكر كردن شود. اگر اين را مى فهميديم دست از اصرار بر پوشش كسر حساب جارى روسيه با مازاد حساب جارى چين بر مى داشتيم./ صفحه توییتری مجید شاکری @Rasad_tahlil
می‌خواهید ارزش پول ملی کم نشود؟ جهانی‌سازی و دلاری‌سازی را متوقف کنید، در سیاست‌گذاری یک بگویید دلیل تورم و کاهش ارزش پول ملی را در نمودار سود یک پالایشگاه از سال ۹۷ (بعد از مصوبه منحوس دلاری‌سازی قیمت‌ها) بیابید سود پالایشگاه بدون افزایش تولید چند برابر شده! @hzamanim
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️🎥پشت پرده چیست؟ 📍آیا علیزاده، کسی که با حضور در شبکه‌های معاند فارسی‌زبان و دفاع از جمهوری اسلامی بر روی زبان‌ها افتاد و البته سابقه حضور در جمع منافقین و ضدانقلاب را دارد، متحول شده است و یا در سناریوی نفوذو ایجاد در بدنه‌ی انقلابی گام برمی‌دارد؟ 📍آیا هضم این موضوع سخت است که بدانیم علیزاده همان علینژاده و آبشخور هردویشان یکی است که در دو تِم جداگانه برای دو قشر متفاوت، انجام می‌دهند؟ نگران حافظه‌ی تاریخی برخی از زودباوران باشیم یا نباشیم؟ 🖌محمد جوانی 🧠⚔علوم و جنگ شناختی|جوانی @Cwarfare
بسم الرب الحکیم، الله الطیف العلیم الخبیر! ✍️ ما، علی علی‌زاده و سابقه‌ای از التقاط که همهٔ ما را مفتون کرد، ۱ تاریخچه 🔹مدت زیادی بود برنامه‌های را کامل مشاهده می‌کردم و اخیراً به علت ضیق وقت گزینشی و بخشی پیگیر هستم. در برخی گفت‌وگوهای او در کلاب‌هاس هم حضور داشتم و مختصر گفت‌وگویی هم با او داشتم. این همه کمک کرده با شاکله و عقبهٔ فکری او و حتی تطورات سیاسی‌اش آشنایی نزدیکی پیدا کنم. 💡☯️ باید دقت کنیم شخصیت و سابقهٔ آقای علی علی زاده بسیار خاص و پیچیده است. شناخت من از ایشان در عبارت کوتاه این چنین است: یک چپ مارکسیستی که در سیر فکری و سیاسی خودش به تصدیق و همدلی با مواضع استقلال‌طلبانه و ضدامپریالیستی و مخالفت با شبه‌اسلامی پسا انقلابی رسیده است و در عین حال نسبت به ضعف‌ها و قصورهای گفتمانی جریان انقلاب هم حساس است. اما تحلیل مواضع گذشتهٔ علی‌زاده هنگامی که هنوز بیشتر در جبهه اپوزیسیون و اصلاحات بود نیاز به مجال موسعی می‌طلبد اما عجالتاً باید بین مواضع متأخر انتقادی او از جریان انقلاب و مواضع متقدم‌ترش فرق گذاشت. نقیصهٔ جدی جریان انقلابی این است که متوجه نیست خطاها و بلکه جنایاتی که از سال ۶۸ به وسیله برخی مقامات غیرصالح جمهوری اسلامی انجام شد (اعم از گردش به سرمایه‌داری نیولیبرال و ) از جمهوری اسلامی چه هیولای موحشی در ذهن فعالین سیاسی و ژورنالیست‌ها و روشنفکران ترسیم کرد. ما امروز قویاً نیاز داریم تحولات سیاسی و اجتماعی و امنیتی دههٔ ۷۰ را موشکافی کنیم و البته از تفسیرهای شعاری و شبه-امنیتی جریان انقلابی در آن زمان فراتر رویم که تمام کاسه کوزه‌ها را بر سر «اصلاح‌طلبان التقاطی و پدرسوخته» می‌شکند! حالا با نظر به زمینهٔ تاریخی مختصری که در بالا گفته شد دانش خودم از شخصیت و سیر علی علی زاده را توضیح می‌دهم: 1️⃣ یک فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف و یک چپ مارکسیست-سوسیالیست که به ظن قوی از خانوده‌ای این چنین هم بوده (اشارهٔ او به این که پدرش از اعدامی‌هایی بوده که بخشیده شده، احتمالاً توده‌ای یا مجاهدینی) پس بی تردید، او بغضی پیشینی از جمهوری اسلامی داشته است! 2️⃣ سپس متأثر از فضای مغشوش و پرفتنهٔ دهه ۷۰ (که عمدتاً ناشی از هم خطاهای خودی‌ها مثل هاشمی رفسنجانی و کارگزاران جمهوری اسلامی و هم عملیات اطلاعاتی امنیتی دشمن به اسم خودی‌ها بود مثل قتل‌های زنجیره‌ای)، مثل بسیاری از ژورنالیست‌ها و فعالین سیاسی و دانشجویی متعارف کشور از «استبداد فاشیستی-مذهبی سرمایه‌داری» در جمهوری اسلامی به امان می‌آید و به جریان اصلاحات می‌پیوندد، و نهایتاً به انگلستان مهاجرت می‌کند. 3️⃣ آنجا طبق گفته خودش مدتی با رسانه‌های حرفه‌ای انگلیس همکاری کرده و تجربهٔ گرانسنگی کسب کرده. تا حدود ۱۰ سال پیش جزء کارشناسان بی‌بی‌سی فارسی بوده اما آشنایی او با جریان چپ و انگلیس و اشخاصی چون جرمی کوربین ظاهراً باعث می‌شود بیشتر به ریشه‌های چپ سوسیالیستی خود بازگردد، و با سیاست خارجی جمهوری اسلامی از منظر چپ سوسیالیستی ضد-امپریالیستی همدلی پیدا کند و نهایتاً در آخرین حضور خود در بی‌بی‌سی فارسی از سیاست امنیتی منطقه‌ای رهبر انقلاب دفاع کند تا برای همیشه پایش از رسانه‌های جریان اصلی انگلیس حذف گردد! او ظاهراً در دورهٔ تحصلیش در رشتهٔ در انگلیس هم فعالیت سیاسی چپ‌گرا داشته و برای همین از طرف دولت انگلیس از ادامهٔ تحصیل تعلیق شده است. حتی در تظاهرات ضدصهیونیستی هم شرکت داشته و یک بار به خاطر حمل پرچم حزب‌الله از طرف پلیس انگلیس بازداشت موقت شده است! ↩️⚠️به عبارتی دیگر، گویی علی‌زاده از یک دهه پیش متوجه می‌شود که در ج. ا. با یک درهم‌آمیختگی ایدئولوژیک مواجه هستیم که تا پیش از آن برای بسیاری از فعالین سیاسی و مردم هم معلوم نبود و همین سرمنشأ ضایعات بزرگی در جمهوری اسلامی شده: جریان انقلابی حق‌طلب با هدایت با بدنه‌ای از مذهبیون پاک اما اغلب شعارزده و ساده‌اندیش و کم‌وبیش بیگانه با فضاهای فکری در یک طرف و جریان غرب‌گرای سرمایه‌داری با هدایت با بدنه‌ای تحصیل‌کرده پیچیده و تأثیرگذار در محافل سیاسی و دانشگاهی در طرف دیگر! این التقاط بزرگترین فتنه‌ای بود که جمهوری اسلامی به آن مبتلا شده و حالا دوستان سیاسی و امنیتی سنتی که به تبع برخی چهره‌های ارزشمند دینی مرتب از «التقاط اندیشی اصلاح‌طلبان» می‌گفتند باید متوجه التقاط پوشیده‌ای بس بزرگ‌تر در گفتمان کشور باشند که البته به تدریج از سال ۸۴ از پوشیدگی خارج شد گرچه جداً هنوز درست تحلیل نشده است. آیا در این صورت باید علی علی‌زاده یک لاقبا را چون که خود قربانی این التقاط رسمی در ج.ا. شده و در فضای مشتبه سال‌های گذشته علیه نظام موضع گرفته سرزنش کرد؟ ادامه دارد... @criticalknowledge
✍️ما، علی علی‌زاده و سابقه‌ای از التقاط که همهٔ ما را مفتون کرد: ۲ چشم‌انداز💡 4️⃣اما اگر کسی سابقهٔ احتمالی توده‌ای یا مجاهدینی پدر او را مورد سؤال قرار دهد، اتفاقاً در شعاع التفات‌مان به التقاط رسمی تاریخی در جمهوری اسلامی باید همین سابقهٔ «ضدانقلابی» را نقطهٔ قوت او بدانیم. جریان انقلابی باید متوجه باشد که مارکسیست‌ها و سوسیالیست‌ها در بین جریان‌های سیاسی دنیا نزدیک‌ترین مواضع را به ایدئولوژی دارند ولو به همان مقدار با سیاست‌های مذهبی جمهوری اسلامی مثل حجاب مخالف یا ناهمدل باشند (و البته باید بین مخالفت کور و رذیلانه از نوع با مخالفت یا تحفظ دوستانه هم فرق بگذاریم). اغلب فعالین حزب‌اللهی ما نمی‌دانند که جریان‌های چپ سوسیالیست اعم از الحادی و مسلمان در شکل‌گیری گفتمان اعتراضی پیش از انقلاب نقش برجسته‌ای داشتند و حتی بسیاری از رهبران مذهبی انقلاب ما معترفند که کم و بیش از مارکسیسم و ادبیات چپ متأثر بودند. این دوستان ما اغلب نمی‌دانند بعد از انقلاب اسلامی صریحاً از امام خمینی (ره) و انقلاب حمایت کرد و این موضع بنا به قرائنی نه از سرناچاری بلکه از سر انتباه بود. نمی‌دانند که شخص آیت‌الله خامنه‌ای برای نجات برخی رهبران حزب توده از زیر شکنجه و تهدید کوشید! و باز نمی‌دانند که اگر به خاطر عنصر خبیث و نفوذی چون و امثال او در رهبری سازمان نبود، به احتمال زیاد، این سازمان انقلابی هرگز سر از مبارزهٔ مسلحانه با جمهوری اسلامی در نمی‌آورد بلکه حامی انقلاب باقی می‌ماند و حتی می‌توانست در کنار حزب توده، در آن جمهوری اسلامی که مارکسیست‌ها هم باید می‌داشتند!، مانعی برای گردش به راست جمهوری اسلامی در دورهٔ دولت هاشمی رفسنجانی و یکه‌تازی ۳۰-سالهٔ در کشور باشند! بنده به جد معتقدم درگیری مجاهدین با انقلاب اسلامی از یک سو و از سوی دیگر، سرکوب توده‌ای‌ها ظاهراً به دست نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در حقیقت، حاصل عملیات نفوذی‌های شبکه‌های مخفی ناتو در ج. ا. بوده است! در این خصوص در آینده بیشتر خواهم گفت. ↩️ پس هنر نخبگان انقلابی باید این باشد که از منظر اشتراکاتی که بین ایدئولوژی انقلاب اسلامی و جریان‌های فکری انتقادی دنیا وجود دارد وارد تعامل شوند و نقاط اختلاف را هم بتوانند با دیالوگ‌های آکادمیک فلسفی و الهیاتی به نفع اسلام و انقلاب حل‌وفصل کنند. تحلیل مجال مخصوص به خود می‌طلبد، اما عجالتاً باید گفت مبانی فلسفی مارکسیسم که همان ماتریالیسم تاریخی است به دلایلی که و استاد در آثار خود نشان دادند حتماً باطل است،‌ اما آیا می‌توان از مواضع ضدامپریالیستی و ضدسرمایه‌داری و ضداستعماری و جهان‌سوم‌دوستی مارکسیست‌ها به این راحتی گذشت؟ آیا نمی‌دانید حتی شخص مقام معظم رهبری مثل مرحوم شریعتی کم‌وبیش متأثر و ملهم از جنبه‌های ضدامپریالیستی و ضدسرمایه‌داری گفتمان مارکسیسم بودند؟ آیا خود ج. ا. مواضع نومارکسیست‌هایی چون را گهگاه در صدا و سیما پخش نمی‌کند؟ 💡اگر با این سابقهٔ تاریخی آشنا باشیم آنگاه تعجب نخواهیم کرد که چه طور یک مارکسیست سکولار ایرانی سوئدی مثل پریسا نصرآبادی بدون حجاب در برنامه‌های علی‌زاده حاضر می‌شود و مثل یک حزب‌اللهی طرفدار نظام، جریان لیبرالی داخلی و امپریالیسم امریکا را منکوب و از کلیت انقلاب دفاع می‌کند، اما نه با بیان‌های شعاری و ملال‌آورِ معهود بخشی از جریان حزب‌اللهی بلکه با بیانی هوشمندانه، مستند و تحقیقی! در حقیقت با جریانی از مارکسیست‌های اجتماعی با مواضع غیرالحادی یا حداکثر آگنوستیکی مواجه هستیم که ظاهراً توانستند از فضای التقاط سیاسی دهه ۶۰ و ۷۰ عبور کنند و مجدداً مواضع انقلابی و ضدسرمایه‌داری جمهوری اسلامی را در یابند! لذا هر آنچه از سخنان معارض آن‌ها در گذشته و حتی حال می‌شنویم را باید ناشی از واکنش آگاهانه یا ناآگاهانه‌ به رسوبات التقاط رسمی‌یی بدانیم که خود جمهوری اسلامی را هم مفتون کرده است! ادامه دارد... @criticalknowledge
️ما، علی علی‌زاده و سابقه‌ای از التقاط که همهٔ ما را مفتون کرد، ۳ جمع‌بندی 🔹لذا مخلص کلام این که ما باید از مواهب اشخاص مستعد و خوش‌نیتی چون علی علی‌زاده که در دنیا کم هم نیستند و نقاط اشتراک مهمی اما نه صددرصدی با مکتب انقلاب اسلامی دارند بتوانیم استفاده کنیم. عجالتاً و فعلاً لازم نیست علی‌زاده مدافع حجاب یا صداوسیما باضعف‌های مفرطش و ائمه جمعه و جریان‌های میان‌مایهٔ حزب‌اللهی باشد تا ما بتوانیم با او تعاملات مفید داشته باشیم. علی‌زاد برای ما یک فعال مذهبی یا دلدادهٔ ولایت نیست! او یک چپ ضدامپریالیست ضدسرمایه‌داری عدالت‌خواه است که برای انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب از همین حیث احترام قائل است و در عین حال مثل بسیاری از ماها خطاهایی چون برایش غیرقابل‌قبول است، گرچه امروز هم ما و هم علی‌زاده متنبه شدیم که آن خطا هم در اصل از سیئات نیولیبرالیسم و جریان نفوذ () در کشور بوده است! پس با این سابقهٔ خدشه‌دار در دو طرف باید به سوی مفاهمه پیش برویم و خالص‌طلبی را موکول کنیم به زمانی که خود ج. ا. از میراث ناخالص خود که حتی در دولت فعلی هم باقی است منزه شده باشد! 5⃣ علی‌زاده در دورهٔ متأخر حیات حرفه‌ای خود بود که در داخل ایران مورد توجه جریان انقلابی قرار گرفت. اجرای برنامه‌های تحلیلی و انتقادی و مستند با کیفیت بسیار بالا با حضور برجسته‌ترین شخصیت‌ها و فعالین سیاسی و نخبگان متنوع کشور آن هم در خصوص مسائل فوری روز، طبیعتاً کاری نیست که از عهدهٔ هر ژورنالیست متوسط و حتی برجستهٔ ایرانی بر بیاید که هیچ پشتوانهٔ شرکتی یا سازمانی هم نداشته باشد. شاید تعجب کنید بگویم بدبینی برخی فعالین انقلابی به ابهام در منابع مالی علی‌زاده هم بی‌ارتباط با التقاط لیبرالی در ج. ا. نیست اگر نه می‌دانستند که یکی از رویه‌های عملی فعالین سیاسی-رسانه‌ای سوسیالیست اجتناب از اسپانسرهای شرکتی یا شخصی بزرگ است. آن‌ها بنا به مرام سوسیالیستی خود، هزینهٔ فعالیت‌های سیاسی خود را از مردم عادی تقاضا می‌کنند تا به سرمایه‌داران وابسته نشوند. 🔹به نظر من علی‌زاده به یمن آشنایی نزدیکش با ادبیات و جریان چپ ضدامپریالیست توانسته از موضعی معقول و غیرشعاری مدافع جذابی برای استقلال، سیاست خارجی و کارنامهٔ انقلابی جمهوری اسلامی باشد. به اضافه، تحصیل او در دانشگاه شریف و بعداً در رشتهٔ فلسفه و حاضر جوابی‌ها و نکته‌سنجی‌های مخصوص او در برنامه‌هایش نشان می‌دهد با شخصی با هوش ذاتی و اکتسابی بالا رو به رو هستیم. سابقهٔ اپوزیسیونی و لاحقهٔ انقلابی او و خانوادهٔ اکنون خاکستری‌اش هم به او اشراف خوبی به روان‌شناسی و حساسیت‌های طیف‌های سیاسی مختلف جامعه داده است. این همه به اضافهٔ زبان صریح او در بیان ضعف‌های تمام گروه‌های سیاسی در داخل اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و انقلابی در عین تأیید نقاط مثبت آن‌ها، دقیقاً آن نگاه جامع و منصفانه‌ای است که باید آرمان یک مسلمان آگاه، حکیم و با باسواد انقلابی باشد! 🔹 لذا با این همه باید پرسید چه طور می‌شود یک ژورنالیست حرفه‌ای خبره، مستقل و اصول‌مند را با یک عملهٔ سیاسی خودفروختهٔ بی‌مایه مثل مصیح علی‌نژاد مقایسه کرد؟ اگر آن‌ها ۱٠-۱۵ سال پیش هم با هم روابطی داشته‌اند، اما عقبه و عاقبت سیاسی متفاوتی دارند و بر همین مبنا باید قضاوت شوند. 🙏🤲به پایان این سری طولانی رسیدیم. امیدوارم این روایت تاریخی که موضوعش اعم از شخص علی‌زاده بود، مورد توجه حداکثری اندیشمندان انقلابی قرار گیرد. با سپاس از درگاه احدی بابت فیوضات علمی‌اش به این حقیر. به «دانش حیاتی» بپیوندید @criticalknowledge
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ چرا ارزش دلار در حال کاهش است؟ ✅ توافق آدرس غلط است ✅ مراقب جریان تحریف باشید 📢 دکترحمیدرضا مقصودی @hzamanim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅شبکه MSNBC: 📍توافق ایران و عربستان خبری است که حقیقتاً منطقه را در بهت فرو برد/نزدیک شدن عربستان به ایران می تواند مشکلات جدی برای اسرائیل و روند عادی سازی روابط با کشورهای عرب خلیج فارس پدید بیاورد/کارشناسان امنیت ملی در آمریکا از نقش چین بسیار نگرانند... 🆔 @Kavoshmedia
🔹مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی اندیشکده بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها(FDD) که به شاخه حزب لیکود اسرائیل در آمریکا معروف است طی توئیتی نوشت: 🔸«احیای روابط ایران و سعودی در نتیجه میانجی‌گری چین، باخت، باخت، باخت برای منافع آمریکا است. این نشان می‌دهد که سعودی‌ها به حمایت واشنگتن اعتمادی ندارند و ایران، فرصت را برای دور کردن متحدان آمریکا و پایان دادن به انزوای بین‌المللی‌اش مهیا می‌بیند و اینکه چین دارد به بازیگر اصلی سیاست خاورمیانه تبدیل می‌شود.» 🆔 @kriyaasses
🔸در خاطرتان هست که دو هفته پیش مارک دوبوویتز مدیر FDD و لابی صهیونیست‌ها در آمریکا و یکی از اصلی‌ترین طراحان برنامه تحریم‌ و فشار بر ایران خوشحال بود که ریال ایران در حال سقوط است و با لمس قیمت 60 هزار تومانی به 100 هزار تومان می‌رسد؟ اما حالا واکنش مارک دابوویتز به امضای توافق ایران و عربستان در احیای روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها هم به نوبه خود دیدنی است. 🔸او در توئیتر نوشت: «احیای روابط ایران و سعودی در نتیجه میانجی‌گری چین، باخت، باخت، باخت برای منافع آمریکا است. این نشان می‌دهد که سعودی‌ها به حمایت واشنگتن اعتمادی ندارند و ایران، فرصت را برای دور کردن متحدان آمریکا و پایان دادن به انزوای بین‌المللی‌اش مهیا می‌بیند و اینکه چین دارد به بازیگر اصلی سیاست خاورمیانه تبدیل می‌شود.» 🔸این نشان می‌دهد امریکایی‌ها اصلا از اصل ماجرا خبر هم نداشته‌اند و سعودی‌ها در این زمینه حاضر به دادن کوچک‌ترین اطلاعات به مقامات امریکایی نشده‌اند. همه چیز در ماجرای بامداد یکشنبه نهفته است که آمریکا با داشتن پیشرفته‌ترین سامانه‌های هشدار حمله موشکی نتوانست به سعودی‌ها خبر بدهد که قرار است چه اتفاقی روی دهد و همه چیز در آتش سوخت! 🆔 @kriyaasses
ترجمه حرف آقای فساد اقتصادی ایران: سرکوب دستمزد کارگر، تخلف و فساد و گرانفروشی، بانکداری ربوی و عدم حسابرسی فعالیت تجار؛ راهکار نجات اقتصاد ایران!! اهالی شریف بازار و تجارت، نگذارید این بوی تعفن فساد دامن شما را آلوده کند.. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
📮 ⭕️ مصطفی فقیهی، صاحب‌امتياز سایت اصلاح طلب انتخاب: 🔹رییسی ۱۴دی۹۴-فردای حمله به سفارت عربستان:نیازی به ارتباط با عربستان نداریم 🔹چرا کسانی‌که خود از عوامل قطع روابط با عربستان بوده و از قطع ارتباط با این کشور استقبال کرده‌اند،حالا به‌جای عذرخواهی،سر مردم منت گذاشته و عملکرد دیگران را به‌نام خود فاکتور و دستاوردسازی می‌کنند؟ 🔺 علی نادری، مدیر عامل ایرنا در واکنش به توییت بالا نوشت: 🔹جهانگیری ۱۴دی۹۴-فردای حمله به سفارت عربستان: ایران از قطع رابطه عربستان ضرر نمی‌کند! 🔹چنین اظهاراتی حداقل انتظار از مسئولان در شرایط آن روزها بود. 🔹بهتر است بجای عصبانیت از توفیق دولت در احیای این روابط، از اتفاقات مثبت استقبال کنیم. ناراحتی از شکست پروژه دشمن کمی عجیب نیست؟ @Rasad_tahlil
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الحکیم 🔈 در خصوص تجدید روابط ایران و عربستان در زمینه نظم جدید جهانی و مواضع و وقایع گذشته @criticalknowledge دانش حیاتی
پیش به سوی دلاریزه شدن بیشتر اقتصاد و سفته‌بازی بیشتر... گواهی سپرده نفت خام یعنی رسمیت بخشیدن به دلار بازی یعنی صادرات به داخل یعنی زین‌پس ارز حاصل از فروش نفت خام هم دست دولت نخواهد بود و دارندگان این گواهی‌ها از بالارفتن قیمت دلار در کشور سود خواهند برد!!! پژوهشگر اندیشکده قصد 🔴 👇 @bidariymelat
بسم الرب الخبیر متأسفانه سیاست‌های نیولیبرالی از طریق هم که منجر به رواج سوداگری، سودهای بادآورده برای بورس‌بازان و تسلط سرمایه‌داران سوداگر بر اقتصاد ملی می‌شود با قدرت از طرف دولت در حال اجرا است. نفت را که جزء انفال حساب می‌شود چرا باید معروض هوس‌های سوداگرانهٔ بازار بیمار مدرن قرار داد که در آن فقط سود پرستیده می‌شود و شریعت و اخلاق فراموش شده است؟ آیا این مطابق با الزام اصل ۴۵ به استفاده دولت از انفال برای مصالح عامه است؟ آیا اقتصاد برای سوداگران وسیله‌ای برای اهداف عالیه است چنان که قانون اساسی می‌گوید یا هدفی مستقل برای و و مذموم در اسلام؟ سیاست‌گزارانِ مثلاً انقلابی باید متوجه باشند در شرایط بیماری فرهنگی در بازار، سیاست‌های آزادسازی منجر به تشدید معضلات خواهد شد.
آشکار شدن هر چه بیشتر نشانه‌های زوال اسرائیل علی عبدی – کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی مقدمه در گذشته نمی‌شد راجع به زوال اسرائیل با این وضوح صحبت کرد اما امروز صحبت از مشکلات اسرائیل واقعی‌تر شده است. یک موضوع، مختص به مسائل داخلی اسرائیل است و یک موضوع معطوف به ادبیات و انگاره‌ای که در سرزمین‌های اشغالی نسبت به زوال اسرائیل در حال شکل‌گیری است. اقداماتی که در زمان دولت نتانیاهو صورت گرفت بااینکه جهشی روبه‌جلو برای موقعیت اسرائیل بود اما همین نقطه قوت به دلیل اعتراضات اجتماعی که ایجاد کرد؛ می‌تواند زمینه فروپاشی و تعارض تدریجی جامعه و دولت در اسرائیل شود. درواقع می‌توان زوال اسرائیل را در آسیب‌های ایجادشده‌ای دید که در ساختار دولت، جامعه، هویت، سیاست، اقتصاد، مذهب و امنیت به‌صورت شکاف‌های هفت‌گانه بروز کرده‌اند. 🆔 @kriyaasses
1. شکاف در دولت: در یک سال گذشته انگاره فروپاشی رژیم صهیونیستی، تبدیل به شعارهای سیاسی در رقابت‌های انتخاباتی شده! اقداماتی که در دولت جدید منجر به واکنش بی‌سابقه سازمان ملل و شورای امنیت نسبت به رژیم صهیونیستی شد و علیه حضور بن گری وزیر امنیت اسرائیل در مسجدالاقصی اعلان رأی کرد. آمریکا، انگلیس و فرانسه برای اولین بار علیه اسرائیل رأی داده‌اند و این نقطه عطفی در تاریخ سیاسی این رژیم منحوس است. نوعی تهدید از جانب آمریکا که اگر تغییر رویه ندهی از حمایت دائمی ما برخوردار نخواهی بود. راست‌گراها به‌عنوان دشمنان جامعه اسرائیلی در سیاست عمل می‌کنند. به‌عنوان‌مثال می‌توان فضای داخلی را در شکل‌گیری ان جی او هایی که فشار را بر دولت بیشتر می‌کنند تحلیل نمود. مضاف بر این، رقابت‌های حزبی که در پارلمان اسرائیل و دینامیزم قدرت در رژیم صهیونیستی رکن قرارگرفته، کم‌کم در حال تبدیل‌شدن بر ضد خودش است. زد و بندهای فسادآلود با نهادهای امنیتی به طرز آشکاری در جریان است و از این حیث کاملاً یک رژیم جهان‌سومی است که در آن سیاستمداری را پیدا نمی‌کنید که آلوده به رشوه نبوده یا با گروه‌های مافیایی زد و بندی نداشته باشد. همچنین فقدان قوای تنظیم‌کننده یا برخورداری از بالانسری شبیه به ولایت‌فقیه در نظام سیاسی ایران است که آسیب پذیرش کرده است. 2. شکاف در جامعه: ما امروز شاهد پدیده مهاجرت معکوسیم، هرچند آمارش بالا نیست اما تغییرات نوپدیدی را نشان می‌دهد و آن مدینه فاضله‌ای که رژیم از زندگی برای یهودیان جهان در این سرزمین ساخته را موردتردید قرار داده است. امروز مسئله تبعیض نژادی به‌شدت پررنگ است و یهودیان اقصی نقاط مختلف در سرزمین‌های اشغالی سهمی یکسان از حقوق و احترام ندارند. آن‌ها در ابتدا یک رؤیایی می‌فروشند که فکر می‌کنید در ظاهر شرایط خوب است اما به‌تدریج مشکلات واقعی خود را نشان می‌دهند. برای مهاجران، قانون دم از برابری میزند اما واقعیت آن است که یک یهودی اروپای غربی بر یک یهودی خاورمیانه‌ای یا آفریقایی اولویت دارد. درواقع کسانی به اسرائیل مهاجرت می‌کنند که در مضیقه مالی و رفاهی‌اند اما می‌فهمند حتی در اسرائیل هم نه به لحاظ عدالت اجتماعی و اقتصادی و نه به لحاظ امنیت سیاسی و خارجی در آرامش نیستند. در سال 2022 از 56 هزار مهاجر حدود 24 هزار نفرشان برگشتند. آمار جرم و جنایت هم در آنجا بالاست و گروه‌های مافیایی فعالیت محسوسی دارند. ازنظر جنسی نیز یک جامعه بشدت منحط است و فساد اخلاقی در آن امر رایجی است. . این رژیم یکی از فاسدترین کشورها در صنعت جنسی است و برخی از مهاجرینی که در تنگنای اقتصادی‌اند، برای چنین کارهایی به آنجا می‌روند. دیگر شما آن مهاجرت‌های میلیونی دهه نود را نمی‌بینید و باآنکه نرخ زادوولد در اسرائیل بالاست، مدام شکاف‌های اجتماعی اسرائیل بیشتر می‌شود. 3. شکاف در اقتصاد: بااینکه اسرائیل یکی از توسعه‌یافته‌ترین رژیم‌های منطقه است و ازنظر اقتصادی وضع نسبتاً خوبی دارد ـ مثلاً در جی دی پی نزدیک به ایران است و یک‌دهم جمعیت ما را دارد ـ همچنین صادرات اول اسرائیل در حوزه آی‎تی و بعد مواردی چون تجهیزات نظامی و ادوات کشاورزی است. نتانیاهو در سال 2013 قول داد که من شرکت‌های بزرگ کامپیوتری دنیا را از مراکز آر اند دی می‌آورم اینجا و این وعده را از سال 2016 عملی کرد. اما در کنار این ویترین زیبا در لایه‌های درونی مسئله فرق دارد و با اندک تأملی می‌بینید که این رژیم از تبعیض‌های شدید اقتصادی در رنج است و فساد اداری در آن بیداد می‌کند. از حدود 9 میلیون ساکن سرزمین‌های اشغالی، حدود 2 میلیون و شش‌صد هزار نفر در زیرخط فقر زندگی می‌کنند. این آمار وحشتناک درحالی‌که است که اسرائیل نه تحریم دارد، نه قطعنامه بین‌المللی علیه آن کشور تصویب می‌شود. درعین‌حال هرساله صدها هزار یهودی در اقصی نقاط دنیا به آن کمک مالی می‌کنند و آمریکا نیز دست‌کم سالی 3-4 میلیارد دلار کمک بلاعوض به او دارد. بااین‌حال وضعیت تبعیض‌آمیز اقتصادی فشار زیادی بر توده شهروندان رژیم صهیونیستی آورده و تورم در چند ماه اخیر افزایش داشته و هزینه زندگی و خدمات عمومی در آن به صورت تصاعدی رشد کرده‌ است. این‌ها بخشی از تبعات بلندمدت سیاست‌های نئولیبرالی کابینه اقتصادی نتانیاهو است. اخیراً هم در خود اسرائیل مستندهای زیادی تهیه‌شده که مثلاً زنی می‌آید و می‌گوید من و بچه‌هایم شب‌ها گرسنه می‌خوابیم چون هیچ وعده غذایی نداریم و یا آماری داده می‌شود که حاکی از آن است که حدود 600 هزار کودک اسرائیلی دچار سوءتغذیه‌اند. این جامعه 36% دچار فقر شدید است به‌نحوی‌که فرودستان آن در تهیه مایحتاج اولیه‌شان درمانده‌اند و اتفاقاً همان‌ها که برای تبلیغ هولوکاست از آنها استفاده می‌کنند، اما به لحاظ رفاهی رهاشده‌اند.
4. شکاف در هویت: مسئله دیگر، معضل بی‌هویتی و جعلی بودن برساخت هویت این رژیم است که به‌مرور بعد از هفتادسال تعارضاتش را نمایان می‌کند. تاریخی که با افسانه هولوکاست درست‌شده و در سال 1948 تبدیل به دولت جعلی گشته، ظرفیت ملت‌سازی و اتقان تاریخی ندارد. در بدو تأسیس اسرائیل، صهیونیست‌ها گمان می‌کردند که هویت قومی ـ دینی یهود می‌تواند خلأ هویت ملی‌شان را پر کند، اما پس از هفتادسال فهمیده‌اند که این‌طور نیست و نمی‌توان به چنین ظرفیتی دست‌یافت. پایه‌گذار اصلی اسرائیل یهودیان اشکنازی‌اند، فلذا این جامعه شبه غربی است اما به‌واقع غربی نیست و از یک خودتحقیری فرهنگی ـ هویتی رنج می‌برد. آن‌ها دوست دارند یک اروپایی محترم باشند تاکمی از حقارتشان را کم کنند. همان‌طور که هرتسل به قیصر آلمان گفت اگر اجازه بدهید ما دولت یهود را در فلسطین تشکیل دهیم، برج و باروی اروپا در برابر توحش آسیا خواهد بود! بنابراین احساس تحقیر صهیونیست‌ها از زمانی که حق شهروندی در اروپا نداشتند، وجود داشت و مسیحیت اساساً در ضدیت با یهودیت شکل گرفت. در همان اروپا، یهودیان را آدم‌های انگل‌صفت، ناراحت و توطئه‌گر تصور می‌کردند و ذهنیت عامه از آن‌ها در نمایشنامه معروف شکسپیر ـ تاجر ونیزی ـ بارز است که آنان را یک شخصیت رباخوار تصویر می‌کند. این رژیم هنوز قانون اساسی ندارد زیرا بر سر هویت یهود و تعریف اولیه از آن دچار تعارض است. یک شکاف قومیتی نیز وجود دارد که بین اشکنازی‌ها و سفارادی ها دیده می‌شود. یعنی میان یهودیان اروپایی و یهودیان غیراروپایی یا خاورمیانه‌ای که در میانشان پست‌ترین نوع، یهودیان سیاه و آفریقایی‌اند. یعنی نه به‌طور رسمی بلکه به‌طور عملی این‌ها درجه چندمی‌اند و در عالم واقع مناصب سیاسی به یهودیان اشکنازی می‌رسد و میزراخی ها کمترین امتیازات را می‌گیرند. می‌گویند تعصبات قومی‌ات را داشته باش، حالا اگر احکام شرعی را هم رعایت نکردی قابل‌اغماض است، برای همین مسئله اول برای آن‌ها قوم‌گرایی است به‌جای هویت مذهبی یا ملیت واحد و خود را اولاً قوم یهود می‌دانند. نکته جالب‌توجه اینجاست که شما ایرانی ستیزترین شخصیت‌های سیاسی یهود را می‌بینید که از همین یهودیان خاورمیانه‌ای یا ایرانی‌های یهودی ساکن سرزمین‌های اشغالی‌اند. این خوی ایران ستیزی شان هم بیشتر برای این است که به حمایت از ما و جمهوری اسلامی متهم نشوند؛ مثل رئیس ستاد ارتش که نسبت به ایران تندترین و خصمانه‌ترین مواضع را دارد. 5. شکاف در سیاست: شکاف دیگر شکاف سیاسی است و میان چپ‌ها و راست‌ها و سکولارها و مذهبی‌ها به‌وضوح دیده می‌شود. تحلیل من این است که بقای شخصیتی چون نتانیاهو در قدرت، به همان نتیجه‌ای منجر می‌شود که ترامپ بر سر آمریکا آورد! یعنی دوقطبی و تعمیق شکاف‌های سیاسی. همسر نتانیاهو تأثیر زیادی بر تصمیماتش دارد. او به یک کیش شخصیتی هم دچار است. مشهور است که خیلی از افراد را همسرش عزل و نصب می‌کند. در این دوره راست‌های رادیکال 64 کرسی را تصاحب کردند که به‌طور مطلق کرسی‌ها را از آن ایشان کرد. رئیس پیشین موساد که شهید فخری زاده را او ترور کرد و رسوایی اخلاقی‌اش هم با مهماندار هواپیما غائله‌ای به پا نمود، در نظام سیاسی اسرائیل منفور شده است. اسموتریچ وزیر دارایی اسرائیل نیز یک مصاحبه‌ای دارد که می‌گوید اسحاق رابین را سازمان امنیت اسرائیل کشته! در جای دیگری می‌گوید: دکترین اقتصادی من بر مبنای تورات است و اگر به احکام خدا عمل بکنیم، به اقتصاد ما برکت می‌دهد. همه این‌ها تحت ادبیات دینی و منازعاتی است که در عرصه سیاست در این حوزه وجود دارد و عرصه تقابل هلاخا ها ـ مدافعان اجرای احکام دینی در سیاست ـ با سکولارها است. از طرفی شخصیت‌هایی مثل آریا دلی وزیر کشور اسرائیل هم که پرونده قضائی دارد و امروز شده وزیر امنیت، آن‌قدر رذیلت خو است که ارتش اسرائیل نیز حضورش را نپذیرفته! حالا نتانیاهو وزارت جنگ را سپرده به دست کسی که حتی یک تجربه میدانی در جنگ هم به خود ندیده و شناخت امنیتی ندارد. مثل‌اینکه بیایید و کلید بمب اتم را بدهید به دست یک بچه! ازجمله کارهای احمقانه او که هزینه زیادی برای اسرائیل درست کرد همین شوی رفتن به مسجدالاقصی بود که برای اول‌بار به محکومیت اسرائیل در شورای امنیت منجر شد. نتانیاهو رفتارهای خلاف قانونی هم دارد که صدای شهرک‌نشینان را درآورده و یک نمونه دیگر آن محدود کردن اختیارات دیوان عالی اسرائیل است تا بتواند نوعی دولت کودتا ایجاد و خواسته‌هایش را اجرایی کند. می‌توان گفت که اسرائیل در دست دولت تبهکاری است که با اشتباهاتش شکاف‌های سیاسی را تشدید و شرایط را به سمت فروپاشی تدریجی از درون می‌برد.