eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
360 عکس
25 ویدیو
27 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تفاوت بین «قول به عدم فصل» با «عدم قول به فصل» و بررسی اجمالی حجیت آن دو: 1️⃣ تفاوت: 🔹 در «قول به عدم فصل» همه فقهاء قائل به عدم تفصیل در مساله شده‌اند؛ در نتیجه بر عدم تفصیل وجود دارد. 🔸 در «عدم قول به فصل» قائل به تفصیل وجود ندارد؛ حالا ممکن است در این مساله فتوای به عدم تفصیل داده باشند و ممکن است سکوت کرده باشند. 2️⃣ بررسی اجمالی حجیت: 👈🏻 از بین این دو، اگر قرار بر حجیت یکی باشد، «قول به عدم فصل» است؛ زیرا: 🔸 در «قول به عدم فصل»، اجماع ــ ولو به صورت مرکب ــ شکل گرفته است و می‌تواند کاشف از قول معصوم (ع) باشد؛ چرا که «قول به عدم فصل» نشانگر این است که در شریعت، تفصیل باطل است و با اثبات بطلان تفصیل در شریعت، تلازم بین قول مجمعین و قول امام (ع) اثبات می شود. 🔹لکن در «عدم قول به فصل» ممکن است هزار فقیه از قدمای فقهاء وجود داشته باشد که صرفاً بخشی از آنها قائل به قول اول و بخشی دیگر قائل به قول دوم و بقیه سکوت اختیار کرده باشند. بنابراین کاشفیت قطعی از قول معصوم (ع) نخواهد داشت. 🔍 ولی واقعیت این است که حتی «قول به عدم فصل» نیز نمی‌تواند کاشف قطعی از قول معصوم (ع) باشد؛ زیرا اجماع بسیط از باب حجت است؛ بدین معنا که همه فقها دچار اشتباه نمی‌شوند و لذا اتفاق همه، با قول معصوم (علیه السلام)، ملازمه قطعی دارد. اما در اجماع مرکب، فرض این است که بخشی از فقهاء قائل به قول اول و بخشی دیگر قائل به قول شده‌اند. در نتیجه قطعاً یکی از دو گروه اشتباه کرده‌اند. با توجه به این مطلب، می‌توان گفت وقتی در مدلول مطابقی، احتمال اشتباه داده شود، نسبت به نفی ثالث هم احتمال اشتباه داده می‌شود و نمی‌توان به صورت قطعی، تلازم با قول معصوم (علیه السلام) را اثبات کرد. ✅ نهایت امر در مورد «قول به عدم فصل» این است که قول هر کدام از دو گروه از فقهاء، کاشف از دو دلیل معتبر است که با هم تنافی داشته‌اند؛ عده‌ای دلیل اول و عده‌ای دیگر دلیل دوم را پذیرفته‌اند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر (نظام اقتصادی اسلام) استاد علی همدانی (دام عزه) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙صدای ولی مطهر خدا علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) درباره تفسیر و تواضع ستودنی ایشان. 🔹 انتشار به مناسبت علامه طباطبایی (رحمه الله) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3 🏴 با عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه 💠 نشست علمی «فاطمیه، اهل سنت، نواصب (نگاهی به مواضع اهل سنت درباره مصائب حضرت صدیقه سلام الله علیها)» 🔹 با حضور حجت الإسلام و المسلمین استاد محمد سعید نجاتی 👈🏻 عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت و از فارغ التحصیلان مدرسه شهیدین 📆 زمان: چهارشنبه 30 آبان 1403 ⏰ ساعت 8 الی 9:30 🏢 مکان: سالن علامه حلی (ره) مدرسه شهیدین 👈 اخبار های علمی را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
💠 تمرکز عمیق بر علم خاص و پرهیز از مطالعات تخصصی متعدد و همزمان 🔹 از امـور مهـم در تحصیـل علـم داشـتن بـر علمـی خـاص اسـت. از مطالعـات عمقــی و همزمــان در رشــته های مختلــف بایــد پرهیــز کــرد. صحیــح آن اســت کــه مدتـی مثلا فقـه و اصـول خـوب مطالعـه شـود و بعـد از آن مثلا بـر فلسـفه تمرکـز شـود. نبایـد علـوم متعـدد را در کنـار هـم و به شـکل عمقـی و تخصصـی مطالعـه کـرد. ایـن تشـتت در کسـب علـم ضـرر دارد و ثمـر خوبـی بـه بـار نمی آورد. زیـرا ذهـن انسـان در صـورت پرداختـن همزمـان بـه امـور مختلـف، در اثـر محدودیتـی کـه دارد، نمی‌توانـد بـه همـه جوانـب و ابعـاد آنهـا عمیقـاً توجـه کنـد. 🔸 درسـت اسـت کـه در مقطـع سـطح علـوم مختلـف در کنـار هـم مطالعـه می شـود و ایـن بـا تمرکـز منافـات دارد؛ ولـی چـون در آن دوره مطالـب به طور غیـر عمقی فرا گرفته می شـود، خللـی در یادگیـری وارد نمی شـود. امـا وقتـی طلبـه وارد مقطـع شـد، بایـد پژوهـش، دقـت، انتخـاب رأی و نظریه پـردازی کنـد. ا گـر کسـی بخواهـد در زمـان واحـد فقـه، اصـول، فلسـفه، تفسـیر و رجـال را به طـور عمیـق و بـا لوازمـی کـه دارنـد ــ اعـم از تتبـع، صـرف وقـت کافـی، اندیشـیدن کافـی ــ مطالعـه کنـد، روشـن اسـت کـه دچـار تزاحـم در دروس می شـود و از عهـده کار بر نمی آیـد. 🔹 دلیـل دیگـر لـزوم تمرکـز بـر فقـه و اصـول و نپرداختـن بـه علـوم دیگـر ایـن اسـت کـه تمرکـز بـر فقـه و اصـول موجـب ورود قـوی و عالمانـه بـه علـوم دیگـر می‌شـود. مرحـوم آیـت الله میـرزا هاشـم آملـی بـه پـدر مـا فرمـوده بـود کـه بـه ایشـان (یعنـی بنـده) بگـو الان فقـه و اصـول بخوانـد؛ نوبـت نهج البلاغـه و ... خواهـد رسـید. مقصـود ایشـان ایـن بـود کــه بایــد علــوم اصلــی را عمیــق مطالعــه کنــد تــا بعــد کــه وارد مطالعــه نهج البلاغــه، تفسـیر و ... می‌شـوید، ورود عالمانـه‌ای داشـته باشـید. بنابرایـن، نبایـد کار ی کـرد کـه دروس اصلـی ضعیـف شـود. 📚 برگرفته از دروس خارج و افتتاحیه‌های مدارس و .... حضرت استاد (سال 1399- 1386) @book_feghahat 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
3 📷 گزارش تصویری از نشست علمی «فاطمیه، اهل سنت، نواصب (نگاهی به مواضع اهل سنت درباره مصائب حضرت صدیقه سلام الله علیها)» 🔹 با حضور حجت الإسلام و المسلمین استاد محمد سعید نجاتی 👈 اخبار های علمی را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
recording-20241120-081340.ogg
32.84M
🎙صوت نشست علمی «فاطمیه، اهل سنت، نواصب (نگاهی به مواضع اهل سنت درباره مصائب حضرت صدیقه سلام الله علیها)» 📆 در مورخه 1403/8/30 در مدرسه شهیدین قم
💠 تفاوت «اعانة»، «معاونة»، «تعاون» 🔹در لغت عرب «عون» به معنای کمک است و در مقابل کلمه «عمل» به معنای کار کردن است. به عنوان مثال شما دارید دیواری درست می‌کنید، کسی به شما آجر می‌دهد، شما کار می‌کنید و او کمک می‌کند. در عربی با هیات معانی مختلف را می‌رسانند به خلاف فارسی و اروپایی ها که با پس وند و پیش وند معانی را تغییر می‌دهند. مثل: کارمند، کارگر، گلستان و ... 🔸 حال معانی کلماتی که از «عون» اشتقاق یافته را بررسی می‌کنیم: 1️⃣ اعانة: وقتی شما به کسی کمک کنید، در عرب می‌گویند فلان أعانه «رحم الله أمرءا أعانه ولده علي بره». این معنا را با باب می‌رسانند. 2️⃣ معاونة: اگر شما به کسی کمک کنید بعد در جزای کمک شما به شما پاسخ و جزا دهد این را عرب معاونة می‌گوید. من کمک کردم به او در ازدواج و او در پاسخ در ساختن خانه به من کمک کرد. این را در باب می‌برند. 3️⃣ تعاون: اگر دو نفر همزمان به همدیگر کمک کنند، این را عرب تعاون می‌گوید. تعاون به معنای همکاری در فارسی غلط است، بلکه همیاری شاید بهتر معنا را برساند. لذا «تعاونوا علي البر و التقوی» يعنی در جامعه از صدر تا ذیل همه کمک هم باید باشند. این معنا را با باب می‌رسانند. 📚 ر.ک: درس نقد متن حدیث استاد آیت الله سید احمد (حفظه الله) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
روش تحصیل استاد ذوالفقاری ج۲.mp3
12.13M
🔰 «کارگاه روش تحصیل سطوح عالی» 🔻صوت جلسه دوم 🔺ارائه شده توسط حجت‌الاسلام و المسلمین رضا (دام عزه) 📆 مورخ: 1403/9/01 📍مدرسه شهیدین بهشتی و قدوسی قم