#روش_شناسی
💠 روش درس خارج خواندن
🔹نکته اول: درس #خارج مثل درس اسفار است. لازم نیست کسی اسفار را من البدو الی الختم بخواند و یا حتماً از جلد اول شروع کند. روش ملاصدرا را باید یاد گرفت بعدازآن دیگر کل کتاب را مطالعه میکند. درس خارج هم اینگونه است؛ لازم نیست انسان از ابتدای فقه شروع کند. در هر درس خارجی #روش و سبک درس را باید آموخت، بعد بقیه فقه را به همان سبک مطالعه کند.
🔸نکته دوم: در مطالعه درس خارج، دو کتاب #مکاسب و #کفایه در هر حالتی ضرورت دارد، حتی بعضی که کتابهای شهید صدر (کتاب حلقات) را درس میگیرند، این کار خوبی است اما درس خارج های مرسوم بر اساس حلقات نیست، بر اساس مکاسب و کفایه است؛ یعنی اگر کسی حلقات را خواند از کفایه کفایت نمیکند.
🔹نکته سوم: مکاسب و کفایه بسیار عالمانه و بسیار بسیار پر مطلباند. اگر درس فقه عبادات است، کتاب مکاسب عبادات نیست اما روش مکاسب در عبادات هم به درد میخورد. بهعنوانمثال در مکاسب باید یاد بگیریم شیخ کجا سراغ نقل اقوال میرود و کجا نمیرود؟ کجا اقوال عامه را نقل میکند؟ کجا بحث رجالی مطرح میکند؟ کجا زود باید رد شد و نباید ان قلت و قلت کرد و کجا جای تأمل و درنگ و بحث است. یادگرفتن این مطالب از مکاسب بهعنوان #روششناسی در درس خارج بسیار مفید است
🔸نکته چهارم: انسان بعدازاینکه کتاب را خوب مطالعه میکند، باید کتاب را ببندد و درباره آن موضوع خوب فکر کند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد احمد #عابدی (1400/7/17)
👈 نکات #علمی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
#سخن_بزرگان
#نکات_فلسفی
💠 تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه یونان از منظر شهید #مطهری:
🔹 #حكمت الهى مشرق زمين سرمايه عظيم و گرانبهايى است كه در پرتوى اشعّه تابناك اسلام بوجود آمده و به بشريّت اهداء گرديده است.
🔸 اما افسوس كه عده #قليل و بسيار محدودى عميقانه با اين سرمايه عظيم آشنا هستند و از ناحيه بىخبران و دشمنان متعصّب، بر آن، ستمها شده است. عدهاى كه اطلاعاتشان از فلسفه قديم عموما از حدود افلاك تسعه و عقول عشره تجاوز نمىكند، و چون فقط نام آن را شنيده و يا اگر به كتابها مراجعه كردهاند چيزى از آن سر در نياوردهاند، #خيال كردهاند #فلسفه اسلامى همان است كه درباره افلاك تسعه و عقول عشره بحث مىكند، و چون امروز بىاساسى نظريّه افلاك روشن شده پس آنها مىتوانند گردن برافرازند و خود را از فارابى و بو على و صدر المتألّهين برتر شمارند. آرى، اين عده مىپندارند #حكمت الهى اسلامى همان فلسفه قديم يونانيان است و چيز علاوهاى ندارد و ناروا هم داخل اسلام شده است.
🔹 اينان، نفهميده يا فهميده، #جنايت عظيمى نسبت به اسلام و معارف اسلامى مرتكب مىگردند.
🔸 حكمت اسلامى با فلسفه يونان همان اندازه متفاوت است كه فيزيك اينشتين با فيزيك يونان. دلائلى هست كه حتى الهيّات ابن سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بىخبرند.
📚مجموعه آثار استاد (عدل الهی)،ج1، ص112
🔺 ارسالی از جناب حجت الاسلام مرادی پور (از طلاب خارج مدرسه شهیدین)
👈 نکات #علمی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#معرفی_کتاب
#فقه_معاصر
💠 آیین رونمایی از ۹ جلد کتب اجتهادی و تخصصی #جدید دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه
📚فقه بورس: آیت الله علی #عندلیبی (استاد درس خارج مدرسه #شهیدین )
📚 فقه پزشکی: آیت الله محمد قائنی
📚فقه پول: آیت الله محمد تقی شهیدی
📚فقه رمزارزها: آیت الله سید محمد رضا مدرسی
📚فقه حقوق و اعتبارات مالی: آیت الله سید محمد رضا مدرسی
📚فقه عقود مستحدثه (۳ جلد): آیت الله حسین شوپایی
📚شخص حقوقی: دفتر فقه معاصر
✅ با سخنرانی آیت الله اعرافی و آیت الله شب زنده دار
🕰 دوشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۰ (ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۳۰)
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
🔗 لینک پخش آنلاین👇
https://www.hawzahnews.com/service/live
👈 اخبار #علمی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#نکات_اصولی
#سیاق
#ظهورات_قرآنی
💠 اشکال استناد به سیاق آیات #قرآن:
🔻 آیات قرآن یکجا و باهمدیگر نازل نشده، که بتوان در آنها قائل به #سیاق واحد شد و آن را قرینه قرار داد؛ زیرا در صورتی میتوان به #وحدت_سیاق تمسک کرد که متکلم، جملات متعدد را مقترن به یکدیگر بگوید، به گونهای که مخاطب در اثر انس ذهنیای که با جملات قبل و بعد مخاطب در همان حین تکلم پیدا کرده است، سایر جملات را نیز بر همان سیاق بفهمد؛ ولی اگر جملات متکلم با یکدیگر صادر نشده باشند، بلکه بعد از صدور در زمانها و مکانهای مختلف، کنار یکدیگر جمع شده باشند، در این صورت دیگر نمیتوان به وحدت سیاق بین این جملات استناد کرد؛ زیرا اصلاً سیاق واحد نداشتهاند، بلکه هر کدام بر سیاق مختص به خودشان از متکلم صادر شدهاند.
🔹 بنابراین به طور کلی وحدت سیاق در آیات قرآن قابل تمسک نمیباشد، مگر در موارد خاصّی که #قرینه و دلیل خاص داریم که این آیات در کنار یکدیگر و در یک زمان، نازل شدهاند و لذا وحدت سیاق دارند و یا اینکه بخشهای مختلف یک آیه باشند؛ البته اگر بدانیم آن بخشها نیز با یکدیگر نازل شدهاند، نه این که متفرق نازل شده باشند.
🔺ارسالی از استاد سید مرتضی #خاتمی سبزواری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
📚 تقریرات درس خارج اصول استاد علی #عندلیبی (زید عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#روش_شناسی
#اخباری_گری
💠 علت انتخاب نظریه #احتیاط در شبهات حکمیه توسط #اخباری ها:
🔻 آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله تعالی علیه):
🔹 عمده دلیلی که باعث شد اخباری ها به قول لزوم احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه پناه ببرند، قضیه #شیوع_تدخین بین مردم بود.
🔸 تدخین در نظر اخباری ها یک #امر_عجیبی بود. لذا کم کم #زمزمه قول به حرمت تدخین بین اخباری ها شیوع پیدا کرد و پس از شیوع قول به تحریم در میان خودشان، شروع به فحص و جست و جو از ادله کردند و در نهایت روایاتی را یافتند که به #نظرشان وجوب احتیاط را میتوانستند از آنها استفاده کنند!
📚 نهایة الاصول ،ص۵۷۸
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#نکات_فقهی
#جمع_عرفی
#توفیق_عرفی
💠 تفاوت جمع عرفی با توفیق عرفی:
🔹 ضابطه #توفیق عرفی این است که لحاظ مجموع دو دلیلِ دارای تنافی بدوی، قرینیت بر خلاف ظهور اولیه داشته باشد، که باعث تصرّف در یکی از آن ها یا هردو شود؛ مانند موارد حکم #اولی و حکم #ثانوی.
🔸 عنوان ثانوی یعنی عناوینی که ذاتی برای اشیاء نیستند، بلکه مفاهیمی عامّ با صلاحیت انطباق بر عناوین اولیه متعدّدند. در این موارد ملاحظه مثلا مجموع حکم وجوب واجبات و رفع احکام در مقام حرج ، قرینیت برای تصرّف در ادله احکام اولی دارد و باعث حمل آن ها بر اقتضایی بودن می شود، در نتیجه فعلیّت به صورت انحصاری تابع عنوان ثانوی است.
🔹 اما در #جمع عرفی لحاظ یکی از ادله منشا تصرّف در دلیل دیگر می شود. مثل حمل ظاهر بر نص.
📚 برگرفته از درس خارج استاد #قائینی 1397/8/20
🔺 ارسالی از استاد قلیپور (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
ایجاد انگیزه در فقه و اصول استاد غفاری 8-12-94.WAV
7.94M
#صوت 4
#انگیزشی
🎙 سخنان مهم و کاربردی استاد سید طاهر #غفاری
💠 موضوع: ایجاد #انگیزه در تحصیل #فقه و اصول
🔸سخنرانی در جمع طلاب دوره فقه و اصول مدرسه #شهیدین (اسفند 1394)
🔹 استماع این صوت، به همه طلاب توصیه اکید میشود.
🔺 ارسالی از استاد علی #شریف (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
👈 سخنرانیهای #انگیزشی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (11)
🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس)
1️⃣ ادب اول: عدم ورود به عرصه #تدریس قبل از #اهلیت یافتن
🔹روی عَن رَسُولِ اللَّهِ ص: «الْمُتَشَبِّعُ بِمَا لَمْ يُعْطَ كَلَابِسِ ثَوْبَيْ زُور»
🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : «هرکس به دروغ وانمود کند از #نعمتی برخوردار شده، مانند کسی است که لباسی #دروغين به تن کرده (که اندازه اش نيست)».
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 179.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 3
💠 وثاقت همه روات بعد از زمان مرحوم #کلینی:
🔻مرحوم #شهید_ثانی در کتاب «الرعایة فی علم الدرایة» این مطلب را فرموده و صاحب وسائل نیز در خاتمه وسائل آن را نقل کرده است:
🔹 شهید ثانی معتقد است تنها برای کسانی نیاز به اثبات وثاقت است که عدالت آنها #مشهور نباشد، اما کسانی که #عدالت شان مشهور است، بالاتر از وثاقت هستند و نیاز به اثبات وثاقت ندارند.
🔸 سپس فرموده است: از زمان مرحوم کلینی تا زمان ما، همه مشایخ مشهور، مشهور به عدالت هستند.
🔹 نکته مهم اینکه شهید ثانی نفرموده است: من توثیق یا تعدیل میکنم، بلکه میفرماید که مشهور به عدالت هستند. مثل اینکه گفته شود که شیخ انصاری یا صاحب جواهر یا علامه حلی و ... مشهور به وثاقتاند که اینها، گزارش هایی حسی است و ما سینه به سینه شنیدهایم.
🔺 با این وجه وثاقت روات مشهور واقع در قرن چهارم به بعد (همچون #اساتید شیخ طوسی و نجاشی و شیخ صدوق) اثبات میشود.
📚 ر.ک: الرعایة فی علم الدرایة 1: 192؛ وسائل الشیعة 30: 238.
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
#سخن_بزرگان
#نکات_اخلاقی
💠 مقام معظم رهبری (حفظه الله):
🔹 #اساتید در ابتدای درس نصیحت کنند. #حدیث بخوانند. گاهی سر درس اگر استاد دو کلمه چیزی بگوید، #طلبه از این رو به آن رو میشود!
🔸 طلبه ها را #نصیحت کنید. طلبهها را به #تفکر ، تأمل، یاد مرگ [تشویق کنید].
📚 بیانات معظمله در 2 آبان 1389
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#فقه_وپژوهش
#مجله
#رونمایی
#هفته_پژوهش
💠 در آستانه #هفته_پژوهش مراسم رونمایی از اولین شماره «فقه و پژوهش»
🔹 مجله علمی ـ تخصصی مدرسه عالی فقه و اصول #شهیدین
📆 یکشنبه 21 آذر 1400 (بعد از نماز مغرب و عشا)
👈 با سخنرانی استاد #لطیفی
🕌 حسینیه مدرسه شهیدین (ره)
🔺 ارسال مقالات فقهی، اصولی و رجالی به آیدی @feqhopajoohesh
👈 اخبار #علمی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#نکات_حدیثی
#کتابشناسی 3
#شخصیت_شناسی 8
#تفسیر_عیاشی
💠 بررسی کتاب تفسیر عیاشی:
🔹 تفسیر #عیاشی نوشته محمد بن مسعود عیاشی (متوفای 320ق) است، که در آغاز با توجه به محيط نشو و نماى خود كه حدود سمرقند و بخارا بوده و اكثر ساكنان آن ديار از فقه اهل سنت پيروى مىكردند، پيرو مكتب فقهى اهل سنت بود، ولى در اثر مطالعه و ممارست در كتابهاى شيعه، توفيق نصيب او گرديد و مكتب پر فيض فقه جعفرى را پذيرفت و تمامى تَركه پدر را كه بالغ بر سيصد هزار دينار بود در راه علم و نشر حديث انفاق و خرج نمود. در مقدمه ای که علامه #طباطبایی بر این کتاب نوشته، فضایل نویسنده ذکر شده است.
🔸 کتاب تفسیر او از کتب معتبر روایی ـ تفسیری بوده که همه روایات آن تا امام ع سند داشته است،اما طبق بیانی که در مقدمه کتاب آمده، مستنسخی که این کتاب را #استنساخ کرده است ـ و الآن، همین نسخه در بازار موجود است، ـ گفته است که من این کتاب را در جایی پیدا کردم و چون سندی به مؤلف از طریق سماع و قرائت و اجازه نداشتم، همه واسطه ها بجز راوی آخر را سقط و #حذف کردم. لذا تفسیر عیاشی مرسل شده است.
🔹 إني نظرت في التفسير الذي صنفه أبو النصر محمد بن مسعود بن محمد بن عياش السلمي بإسناده، و رغبت إلى هذا و طلبت من عنده سماعا من المصنف أو غيره فلم أجد في ديارنا من كان عنده سماع أو إجازة منه: حذفت منه الأسناد. و كتبت الباقي على وجهه ليكون أسهل على الكاتب و الناظر فيه، فإن وجدت بعد ذلك من عنده سماع أو إجازة من المصنف أتبعت الأسانيد، و كتبتها على ما ذكره المصنف.
🔸این بهترین شاهد بر این مطلب است که آنچه را که مرحوم صاحب وسائل نقل می کند از اصل تفسیر عیاشی نیست، (گرچه به آن طریق دارد، ولی طریقش تشریفاتی است). زیرا تفسیر عیاشی اصلی #سند دار بوده است، ولی روایات تفسیر عیاشی موجود در وسائل، بدون سند هستند.
🔹 پس هم طریق صاحب وسائل به عیاشی ثابت نیست و هم روایاتی که در تفسیر عیاشی نقل شده، #مرسل است؛ زیرا مستنسخ آنها را مرسل کرده است.
📚 ر.ک: تفسیر العیاشی، ج1، ص2.
👈 نکات #حدیثی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم