#نکات_اخلاقی
📷 به مناسبت سی و دومین سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله العظمی #گلپایگانی (رحمه الله)
📌 ارسالی از جناب حجت الإسلام سید مرتضی میری
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
💠 مقصود از جمله (فقه شیعه حاشیهای بر فقه عامه است)
🔹 جمله معروفی از آیة الله #بروجردی (رحمه الله) نقل شده، که برخی بخاطر عدم فهم صحیح معنای آن، انتساب آن به آیة الله بروجردی را انکار کردهاند.
🔸 اما آیة الله شبیری زنجانی (حفظه الله) معتقد است: «معنای این جمله این نیست که فقه امامیه استقلالی ندارد؛ بلکه چه بسا فروعاتی در فقه امامیه مطرح است که در فقه عامه اثری از آنها نیست.
👈🏻 لذا تبیین درست عبارت مذکور این است که هرگاه بدعتها و کجرویها از طرف خلفای بنیامیه و بنیعباس صورت میگرفت، ائمه ع در مقابل آنها ساکت نمینشستند و شیعه را از آنها ردع میکردند. در نتیجه، اگر مسئلهای مورد اتفاق عامه بوده و شیوع داشته و در عین حال ردع واضحی از طرف ائمه ع صورت نگرفته باشد، به معنای پذیرش و امضای آن مسئله خواهد بود».
📚 برگرفته از درس خارج آیة الله #شبیری زنجانی (۱۳۷۶/۱۲/۱۰)
👈🏻 نکات #فقهی بیشتر را اینجا ببینید
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_اصولی
💠 موضوع علم اصول
🔸بحث مقدماتی (معنای عرَض)
👈🏻 عرَض ذاتی که گفته شده در علم باید از آن بحث شود، به معنای عرَض منطقی است. کلمه عرَض در عرفان، فلسفه، کلام و منطق استعمال میشود و در هر علمی معنای خود را دارد. در عرفان، عرض به معنای جسم مادی است. در فلسفه، عرض به معنای مقولات تسعه مثل زمان، مکان، جده و… است. در کلام، عرض یعنی هر چیزی که ثبات و قرار ندارد. در منطق، عرض یعنی مفاهیم در مقابل ذات یک شیء.
🔹اقوال:
در مورد موضوع علم اصول چهار نظر وجود دارد:
1️⃣ میرزای قمی: ادله اربعه بما هی ادله.
2️⃣ صاحب فصول: ذات ادله اربعه بما هي هي.
3️⃣ آخوند خراسانی: موضوع علم اصول کلی طبیعی است که با موضوعات مسائل علم اصول متحد است؛ اگر چه اسمش را نمیدانیم. مثل آنکه قدر مشترک بین انسانها را نمیتوان بیان کرد ولی میدانیم که انسانها دارای قدر مشترک هستند.
4️⃣ آیتﷲ بروجردی: الحجة فی الفقه.
👈 قول صحيح : به نظر ما فرمایش آیتﷲ بروجردی درست است که موضوع علم اصول، عبارت است از الحجة فی الفقه. حجت به معنای حجت قریبه است نه حجت بعیده. علم رجال، درایه و ادبیات هم حجت هستند اما حجت بعیده هستند. حجت، عنوان و مفهوم است و اگر موضوع آن (ذی الحجة) تحلیل شود، عوارض معلوم میشوند. حجت در فقه، عرض به معنای منطقی است.
📚 برگرفته از درس خارج اصول آیت الله حاج احمد #عابدی (حفظه الله)
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
💠 نسبت مشایخ نجاشی و شیخ طوسی
🔹 نزدیک به بیست شیخ از مشایخ نجاشی هستند که شیخ طوسی آنها را درک نکرده است. مثل ابن نوح که در سال ورود شیخ به بغداد به بصره سفر میکند، اما تنها دو نفر هستند که نجاشی آنها را درک نکرده، ولی شیخ درک کرده است.
🔸 در امثال ابن عبدون و شیخ مفید و ابن غضائری مشترک هستند. لذا رابطه عموم خصوص من وجه است.
🔹 با این بیان، مفردات نجاشی خیلی بیشتر از شیخ است. دلیل آن هم واضح است؛ چرا که نجاشی بچه بغداد بوده و پدرش هم شیخالشیعه بوده و علما و مشایخ در منزل آنها رفت و آمد داشتند و مشایخ بیشتری را درک کرده است. به خلاف شیخ طوسی که در سال 408 ق وارد بغداد میشود و مشایخ قبل از آن سال را درک نکرده است.
📚 برگرفته از درس حدیث استاد آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله)
👈 نکات #رجالی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
ادبیات عرب و استشراق.mp3
22.14M
🎙#صوت نشست ادبی با موضوع:
«مباحث ادبیات عرب در آثار مستشرقین»
📌با ارائه استاد محمدحسین خدامی (زید عزه) (از اساتید سطوح عالی مدرسه شهیدین)
📆 ۵ آذر ۱۴۰۳/ مدرسه شهیدین (ره)
تقریر نشست ادبی استاد خدامی.pdf
105.8K
📚 #متن نشست ادبی: «مباحث ادبیات عرب در آثار مستشرقین»
📌ارائه: استاد خدامی (زید عزه)
✍🏻 مقرر: جناب آقای محمدمهدی محمودی
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_اجتهادی
💠 اجتهاد روح خودش را از دست داده است!
🔹ابن سینا در کتاب شفا مینویسد: حوایجی که برای زندگی بشر پیش میآید بینهایت است. اصول اسلام ثابت و لایتغیر است و نه تنها از نظر اسلام تغییرپذیر نیست، بلکه اینها حقایقی است که در همه زمانها باید جزء اصول زندگی بشر قرار گیرد، حکم یک برنامه واقعی را دارد؛ اما فروع الی ما لا نهایه است.
🔸میگوید: به همین دلیل اجتهاد ضرورت دارد؛ یعنی در هر عصر و زمانی باید افراد متخصص و کارشناس واقعی باشند که اصول اسلامی را با مسائل متغیری که در زمان پیش میآید تطبیق کنند؛ درک نمایند که این مسئله نو داخل در چه اصلی از اصول است.
🔹 اتفاقاً اجتهاد جزء مسائلی است که میتوان گفت روح خودش را از دست داده است. مردم خیال میکنند که معنای اجتهاد و وظیفه مجتهد فقط این است که همان مسائلی را که در همه زمانها یک حکم دارد رسیدگی کند، مثلًا در تیمم آیا یک ضربه بر خاک زدن کافی است یا حتماً باید دو ضربه بر خاک زد؟ یکی بگوید اقوی یک ضربه کافی است و دیگری بگوید احوط دو ضربه بر خاک بزند، یا مسائلی از این قبیل، در صورتی که اینها اهمیت چندانی ندارد.
👈🏻 آنچه اهمیت دارد مسائل نو و تازهای است که پیدا میشود و باید دید که این مسائل با کدام یک از اصول اسلامی منطبق است. بوعلی هم لزوم اجتهاد را روی همین اساس توجیه میکند و میگوید به همین دلیل در تمام اعصار باید اجتهاد وجود داشته باشد.
📚 ر.ک: اسلام و نیازهای زمان، شهید #مطهری، ج۱، ص۱۴۰
📌 ارسالی از حجت الإسلام کوخایی (از طلاب پایه ۱۰ مدرسه شهیدین)
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
💠 گزارههای علم اصول، اعتباری یا حقیقی؟
🔹عدهای از محققان معتقدند: بحثهای #اصولی ربطی به بحثهای برهانی ندارد و اعتباری است. اما این سخن، حرفی نادرست و برداشتی ناصحیح است و ظاهرا اصول با فقه #خلط شده است. ممکن است فقه اعتباری باشد از این جهت که محمولات مسائل آن وجوب و حرمت و طهارت و نجاست است که این محمولات اعتباریاند، ولی اصول اینگونه نیست.
🔸 بخشی از علم اصول استظهارات است که مثلا مدلول هیأت امر چیست؛ اما ظهور یک لفظی در یک معنایی، اعتباری نیست. نباید با بحث وضع خلط شود، که اگر وضع اعتباری باشد، سرجای خودش است. ظهور یعنی از سماع لفظ، معنا به ذهن بیاید که امری #واقعی است و اعتباری نیست. بنابراین اگر در علم اصول بحث میکنیم که مدلول هیات امر، آیا بعث است یا خیر و بعث آن مشترک است بین استحباب و وجوب یا خیر، بحثی کاملا واقعی است و هیچ چیز در آن اعتباری نیست.
🔹در حجج هم یک حجیت عقلیه داریم، یعنی موضوع استحقاق عقاب است عند المخالفة؛ یعنی همان تنجیز و تعذیر. تنجیز و تعذیر #عقلی است و اعتباری نیست.
🔸 البته در بحث ملازمات، بحث دشوارتر است. ملازمات به نحو طبیعی، واقعیاند. اگر گفتیم بین وجوب مقدمه و ذیالمقدمه تلازم است، مثل بحث مقدمه واجب، ملازمه امری #واقعی است.
👈 نتیجه اینکه این ادعا که همه گزارههای علم اصول اعتباری است، سخن صحیحی نیست. و اگر هم اعتباری باشد، ممکن است ملازمات واقعی داشته باشد.
📚 برگرفته از درس خارج اصول آیتالله #لاریجانی (حفظه الله)
📌 ارسالی از حجتالاسلام محمودپور
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم