eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7هزار دنبال‌کننده
340 عکس
23 ویدیو
25 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آداب تعلیم و تعلم (18) 🔻 آداب مختص به استاد (آداب استاد نسبت به طلاب) 2️⃣ ادب دوم: اطلاع از حال و پرسش از حال غایبان و اطلاع از وضعیت شاگردان (نام، لقب، موطن و...) 🔹 كانَ يَفْعَلُ رَسُولُ اللَّه‏ (صلی الله علیه و آله) فَإِنْ كَانَ مَرِيضاً عَادَهُ أَوْ فِي غَمٍّ خَفَّضَ عَنْهُ أَوْ مُسَافِراً تَفَقَّدَ أَهْلَهُ وَ مَنْ يَتَعَلَّقُ بِهِ وَ يَسْأَلُ عَنْهُمْ وَ تَعَرَّضَ لِحَوَائِجِهِمْ وَ وَصَلَهُمْ بِمَا أَمْكَنَ وَ إِنْ لَمْ يَحْتَاجُوا إِلَيْهِ فِي شَيْ‏ءٍ تَوَدَّدَ وَ دَعَا. 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با اصحاب چنین برخوردی داشت که اگر یکی از آنها می‌شد، به عیاداتش می‌رفت. یا اگر غصه ای داشت، آن را برطرف می‌فرمود و اگر به سفر رفته بود، حال خانواده و کسانش را جویا می‌شد و تا جایی که می‌توانست احتیاجاتشان را برطرف می‌کرد و اگر نیازی نداشتند، به آنها ملاطفت می‌فرمود و برایشان می‌کرد. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 195 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
در مسیر اجتهاد
#اطلاعیه #پذیرش #شهیدین 📣 قابل توجه کلیه طلاب محترم پایه #ششم 💠 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدی
💠 ثبت نام در پایه دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه تمدید شد. 📆 زمان ثبت نام: 17 اردیبهشت تا 21 اردیبهشت (این مهلت به هیچ وجه نمی‌شود) 📌 برای اطلاع از روش ثبت نام اینترنتی به آدرس زیر مراجعه فرمایید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/reception/1068-2022-02-17-12-52-12 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 وجوب عینی اجتهاد از منظر آیت الله زنجانی (حفظه الله) 🔹 در زمان ما که مجتهدین در حال انقراض اند اجتهاد وجوب دارد. 🔸 اگر کسی اجتهاد داشته باشد، بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد چون «من به الکفایه» نیست. 📚 جرعه ای از دریا، ج3، ص 512 (@misbahulfiqahe) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 کتاب ارزشمند «ابراهیم بن هاشم» تألیف استاد گرانقدر آیت‌الله علی (استاد درس خارج مدرسه شهیدین) توسط انتشارات جامعة المصطفی العالمیة منتشر شد. 🔹 یکی از روات پر روایت است، که در این کتاب بیش از 30 وجه عام وثاقت برای وی مطرح شده است. 🔸 این وجوه برای اثبات روات دیگر نیز قابل استفاده است. 🔹 مطالعه و مراجعه به این کتاب که از معدود کتب رجالی است که به بحث مهم « توثیق» پرداخته، به همه طلاب سطوح عالی و خارج سفارش می‌شود. 🔻 خرید آنلاین از طریق سایت انتشارات: 🌐 https://buy-pub.miu.ac.ir/product/4066788 📌 همچنین خرید کتاب با تخفیف 20 درصد از نمایشگاه کتاب امکان‌پذیر است. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
3 💠 سومین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین ✅ با حضور استاد (استاد درس خارج حوزه علمیه) ❎ با موضوع: «فقه اخلاق» 📆 زمان: پنجشنبه (22 اردیبهشت 1401) ساعت 9:30 الی 11 صبح 🏢 مکان: مدرس شهید مدرسه شهیدین 🔸 این نشست همزمان به صورت در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد. 🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f 🔹 حضور برای عموم طلاب آزاد است. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 مرجعیت عرف در تعیین مفاهیم یا تطبیق مفاهیم؟ 1️⃣ مبنای اول: مدرسه آیت الله بروجردی (آیت الله زنجانی) و آیت الله نائینی (آیات عظام خویی و تبریزی و وحید) حتی در ادله عقلی هم مرجع در تطبیق مفاهیم را، عرف می‌دانند. طبق این مبنا در احکام حکومتی و روایات عرفانی، برداشت های - و لو اینکه در لفظ نباشد- ملاک خواهد بود. 2️⃣ مبنای دوم: مدرسه محقق خراسانی مرجعیت عرف را در تطبیق از اساس قبول ندارند و ملاک را دقت عقلی می‌داند. 🔻نکته حاشیه ای امام خمینی: الف) تسامح و دقت عرفی دو گونه است. 🔹 گاهی «لو تفطّن بالمطلب العقلی لم ُیقرّ» و همچنان به تسامح عرفی خود ادامه می‌دهد؛ مثل رنگ خون و جرم خون؛ که عرض و جوهر اند و عرض از جوهر جدا نیست و لذا عقلا رنگ خون، خون به شمار می‌رود، ولی عرف آن را خون نمی داند. 🔸 و گاهی «لو تَفطن بالمطّلب العقلی یقر و یرجع عن التسامح» مثل در اوزان و مسافت شرعی و... 👈 مرجعيت تنها در قسم اول، است و در قسم دوم تسامح پذیرفته نخواهد شد. ب) مطلق انکار مرجعیت عرف در صحیح نیست؛ همانطور که همه اصولیون در استصحاب، وحدت موضوع عرفی را قبول دارند؛ چرا که احراز بقاء موضوع، تطبیق «لا تنقض الیقین بالشک» است نه مفاهیم. 🔺سخن درست، است؛ یعنی در ادله لفظیه که بحث ظهور است عرف در تطبیق مفاهیم، با همان تفسیر مذکور مرجع است و در سایر ادله مثل ادله عقلی عرف در تطبیق مفاهیم مرجع نیست. 📚 برای مطالعه بیشتر ر.ک: کفایۀ، ج1، ص 109، مقدمه سیزدهم بحث مشتق، موخره پنجم، کیفیۀ قیام المبادی بالذات. 📌 ارسالی از استاد (از اساتید کفایه مدرسه شهیدین) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🎥 فیلم نشست علمی «فقه اخلاق» ارائه شده توسط استاد معظم 📆 22 اردیبهشت 1401 🏢 مدرسه شهیدین 🔻 فیلم نشست را در سایت مدرسه ببینید: 🌐 https://bbb.shahidain.ir/playback/presentation/2.3/d825ac47727ca9b0e3fe11cdb0ba19bf7bd9e2d4-1652330693134 👈 نکات را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 استاد فاطمی نیا (رحمت الله علیه): 🔹 یکی ار طرق عمده حشر با ائمه (علیهم الاسلام) اصلاح می‌باشد. این مطلب مادرِ تمام طریق هاست. یعنی انسان داشته باشد. 🔸 حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) می فرماید: "لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِب نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ فَاِن عَمِلَ خَیراً اِستَزادَ اللهَ مِنهُ وَحَمِدَالله َ عَلَیهِ وَاِن عَمِلَ شَرَاً اِستَغفَر،اللهَ مِنهَُ وَتابَ اِلَیهِ" 🔹 "از ما نیست کسی که هر روز از نفس خودش حساب نکشد و ببیند اگر کار نیکی انجام داده است از خداوند توفیق انجام بیشتر آن را بخواهد و خدا را بر آن سپاس کند، و اگر کار بدی انجام داده است، از خدا آمرزش بخواهد و توبه کند" 🔸 باید با تامل در وجود خود، نقایص خود را برطرف کند، ببین خدای نکرده تکبر داری، بخیل هستی، هستی؟! آیا می باشی؟! اینها را اصلاح کن! بسیاری از کتک هایی که ما می‌خوریم، سیاهی دل و قسات قلب پیدا می‌کنیم، عمده اش از ناحیه بد اخلاقی و است! 🔹 طبیب نفوس، امیر المومنین می فرماید: "الغَضَبُ عَدُوٌّ فلا تُملِّكْهُ نَفْسَكَ"؛ "خشم دشمن توست پس او را بر خود مسلط مگردان" 📚 ر.ک: نکته ها از گفته ها، ج3، ص134. 👈 نکات را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🏴 ارتحال استاد فرزانه حضرت آیت الله را به محضر امام زمان عج و سربازان حضرت عرض می‌کنیم. 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🔻 هدف از خواندن کتاب‌های استنباطی فقهی، از قبیل و... و اصلا شرکت در درس ، آشنا شدن با استنباط است، که از لابلای مباحث و استدلالات فقها می‌توان به آن دست یافت. 🔹 مراحل استنباط حکم که در تمامی فعالیت‌های پژوهشی (پایان‌نامه، مقاله و...) می‌بایست مدنظر قرار گیرد، به صورت تیتروار تقدیم می‌شود، تا پژوهشگران عرصه فقه ـ و به طور کلی هر کسی که می‌خواهد نظر اسلام را در مورد هر موضوعی از مسائل مبتلابه روز تا مسائل مستحدثه یا نظریه‌پردازی در عرصه های علوم انسانی (روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی و.....) به دست آورد،ـ اجتهاد را به طور صحیح طی کند. 🔺 نقشه راه استنباط در ضمن بعدی تقدیم می‌گردد. 📌 این نقشه راه، مسیری است و قطعاً ممکن است مسیرهای نزدیک‌تر یا هموارتر هم وجود داشته باشد. لذا از تمامی صاحبنظران درخواست می‌شود، پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایند، تا به اسم خودشان در کانال بازنشر شود. 👈 نکات را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🔺 نقشه راه (مرحله اول و دوم) 🔺 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🔺 نقشه راه (مرحله چهارم)🔺 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🔺 نقشه راه (مرحله سوم ب)🔺 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🔺 نقشه راه (مرحله سوم الف) 🔺 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
4 💠 چهارمین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین ✅ با حضور استاد امین (زید عزه) ❎ با موضوع: «جایگاه مقطع سطح در مسیر اجتهاد» 📆 زمان: دوشنبه (2 خرداد 1401) ساعت 11:30 الی 13 🏢 مکان: مدرس شهید مدرسه شهیدین 🔸 این نشست همزمان به صورت در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد. 🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f 🔹 حضور برای عموم طلاب آزاد است. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 جایگاه فلسفه از منظر علامه طباطبایی: 🔹 «عامل اصلی و مؤثر در پدید آمدن تفكر فلسفی و عقلی و بقاء آن، ذخایر علمی است كه در كلمات دین وجود دارد، برای روشن شدن این مسأله كافی است كه ذخایر علمی اهل بیت ع را با كتب كه مرور زمان نوشته شده مقایسه گردد، آنگاه معلوم خواهد شد كه روز به روز فلسفه به ذخایر علمی نام برده نزدیك شده تا در قرن یازده هجری تقریباً به همدیگر منطبق گشته و فاصله‎ای جز اختلاف تعبیر در میان باقی نمانده است.» 🔸 « ع فيلسوفی است الهى؛ زيرا هم درباره مبدأ جهان سخن گفته و هم پايان جهان را مورد نظر و تشريح قرار داده است. آن‌چنان عالمانه در اين‌باره سخن مى‏گويد كه احدى در جهان فلسفه اين گونه سخن نگفته. دانش عميق و الهى على ع درباره مبدأ، معاد، هستى و نيستى جهان طبيعت، آن چنان گسترده است كه از او فيلسوفى به تمام معنى، بصير ساخته است» 📚 شیعه در اسلام، علامه طباطبایی، ص 104 ـ 105 و علی و فلسفه الهی، علامه طباطبایی ص 55 📌 عکس فوق، تصویر کم نظیر از حضرت علامه روی پل حجتیه قم می‌باشد. 👈 نکات را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 فقه بخوانیم یا فلسفه؟ 🔹 ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان اسلام است 🔸 بنده با خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم؛ حالا چه‌ جوری داخل برنامه‌های شما بشود، به برنامه‌ریزی مدیران آنجا بستگی دارد؛ فلسفه خوب است، نه اینکه فقط خوب است؛ است؛ در این تردیدی نیست؛ 🔹 لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً ماست؛ علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ 🔸 اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفه‌ی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفه‌ی یا فلسفه‌ی فرض بفرمایید که یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد؛ 🔹 سفارش من به متفلسفین همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. 📚 بیانات معظم له در دیدار با اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ( https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898 )
5 💠 پنجمین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین ✅ با حضور استاد معظم آیت‌الله (زید عزه) ❎ با موضوع: «برنامه‌ریزی برای ایام فراغت طلاب» 📆 زمان: دوشنبه (9 خرداد 1401) ساعت 11:45 الی 13 🏢 مکان: مدرس شهید مدرسه شهیدین 🔸 این نشست همزمان به صورت در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد. 🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f 🔹 حضور برای عموم طلاب آزاد است. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 استاد : 🔹 در مورد درس هایی که در مقطع خوانده می شود، که اصل همان رسائل و مکاسب است، باید به این نکته توجه داشت که هدف از خواندن این درس ها این است که انسان با خواندن پیشرفت مرحوم شیخ و مرحوم آخوند، تمرین کند که بتواند نظام فکری این علما را به دست بیاورد. 🔸 این نظام باید در ذهن انسان شکل بگیرد تا انسان بتواند در درس پیشرفت کند. 🔹 برخی فکر می کنند که در درس خارج می توانند بدون مقطع سطح هم کسب کنند. در حالی که کاملا اشتباه است. الان درس خارجی وجود ندارد که بهتر از رسائل و مکاسب باشد. خود آقایانی که الان درس خارج می‌گویند، معترف هستند که ما به رسائل و مکاسب حاشیه می زنیم. 🔸 بنابراین انسان اگر در سطح درست درس نخواند، نمی‌تواند از درس خارج هم استفاده کند. درس خارج در حقیقت یک کارگاه است که طلبه خودش بتواند مسائل را استخراج کند، و خدمت استاد ارائه کند، منتها اگر در جایی اشتباه کرده باشد، استاد به او تذکر دهد. 🔹 اگر درس خارج اینگونه باشد که انسان برود آن جا بشیند و استاد فقط درس بدهد، این کار از انسان نمی‌سازد. مثل اینکه انسان بخواهد با دیدن فیلم های وزنه برداری، قهرمان وزنه برداری شود...! قطعا نمی‌شود! 🎥 فیلم کامل نشست علمی «جایگاه مقطع سطح در مسیر اجتهاد» را در سایت مدرسه ببینید: 🌐 https://bbb.shahidain.ir/playback/presentation/2.3/d825ac47727ca9b0e3fe11cdb0ba19bf7bd9e2d4-1653288063851 📌 متن ارسالی از حجت الاسلام محمد حسین طباطبایی 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 آیت الله : 🔹همانطور که انسان نسبت به مال خودش حساس است، باید نسبت به زمان آینده خود حساس باشد و کند. اینگونه نباشد انسان بگوید حال زمان آینده برسد، ببینیم چه می‌شود. یکی از اولویت‌ها خواندن کتاب‌هایی است که ناقص خوانده شده است. 🔸 باید به صورت انعطاف پذیر باشد. به صورتی نباشد که با اندک مشکلی، تمام برنامه به هم بخورد. برنامه‌ریزی باید به‌صورت متعادل باشد. اینگونه نباشد که یک هفته انسان 70 ساعت کند، اما یک هفته هیچ مطالعه‌ای نداشته باشد. 🔹ما بزرگی داریم که باید به آنها توجه کنیم. برنامه‌ریزی ما باید به‌صورتی باشد که به تراث منتهی شود. به گونه‌ای که انسان حتی آن قسمت هایی که در درس نبوده را، بتواند بفهمد و درک کند. از طرفی هم همین تراث نیاز به ترمیم و دارد. اینگونه نیست که کار در مورد فقه و زمینه های مختلف تمام شده باشد. همینطور که علم پیشرفت می‌کند، نیازها و سوال های جدید هم حاصل می‌شود. در مراحل بعدی انسان باید به فکر تولید علم و مسائل جدید را در علم داخل کند. 🔸تمام مسائل علمی یک طرف، ارتباط با حضرت (عج) یک طرف. طلبه باید به مولد نور متصل باشد. البته که مولد نور هم متصل به منبع است. «الله نور السماوات و الأرض...»،. هر روز می‌توان دو رکعت نماز خواند و به امام عصر عج هدیه کرد. امام عصر عج نسبت به طلاب محبت و توجه دارند. 📌 متن ارسالی از حجت الاسلام محمد حسین طباطبایی 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم