#سخن_بزرگان
#ملا_صالح_مازندرانی
💠 فقیرتر و کمحافظه تر از همه طلاب:
🔶 کان رحمه الله یقول: أنا حجّة على الطلاب من جانب ربّ الأرباب، لأنه لم يكن في الفقر أحد أفقر منّى، و قد مضى علىّ برهة لم أقدر على ضوء غير ضوء المستراح.
و أمّا فی الحافظة و الذهن فلم يكن أسوأ منى، إذا خرجت من الدار كنت أضلّ عنها و أنسى أسامى ولدي و ابتدأت بتعلّم حروف التهجي بعد الثلاثين من عمري فبذلت مجهودي حتى منّ الله تعالی علیّ بما قسمه لی.
🔷 مرحوم #محدث_نوری در خاتمه مستدرک الوسائل به نقل از #ملا_صالح_مازندرانی میفرماید: من حجّت بر طالبان علم هستم از جانب خداوند، زیرا کسی در فقر از من فقیرتر نبود و قطعا اوقاتی بر من گذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم.
و اما در حافظه و ذهن کسی بدتر از من نبود، هنگامی که که از خانه خارج میشدم خانهام را گم میکردم و نام فرزندانم را فراموش میکردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا شروع کردم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.
📚 خاتمة المستدرک، ج۲، ص۱۹۷
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
مقدمه حلقات.pdf
186K
#نکات_اصولی
#حلقات
💠 وجوه تقدم آموزشی حلقات بر سایر کتب
🔹 شهیدسیدمحمدباقر #صدر (رضوان الله علیه)، مقدمه ای بر کتاب حلقات نگاشته و توجیهات خود را مبنی بر لزوم تغییر کتب درسی بیان کرده است.
🔸مقدمه ای تفصیلی و حاوی مثالهای متعددی که میتواند ذهن پرسشگر و شبههدار را قانع سازد.
🔹 این مقدمه از کتاب «قواعد کلی استنباط» که ترجمه و شرح حلقات به توسط آقای رضا #اسلامی است، برداشته شده و تقدیم عزیزان می گردد.
🔸 هرچند، نکاتی نیز وجود دارد که سیدشهید به آنها نپرداخته و میتواند از وجوه امتیاز حلقات بر کفایه محسوب شود، لکن همین مقدار از مطالب شهید، اگر مورد تأمل قرار بگیرد، اطمینان خاطر به درس #حلقات ایجاد خواهد کرد.
👈 نکات #اصولی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخن_بزرگان
#نکات_اخلاقی
📹 خاطره شنیدنی آیت الله #مصباح یزدی (ره) از ارادت عجیب آیت الله #بهجت (ره) نسبت به حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) و تبرک جستن به خاک پای زائران حرمش
🏴 سالروز وفات ولی نعمتمان حضرت معصومه (سلام الله علیها) تسلیت.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
#تنقیح_مناط
#الغای_خصوصیت
💠 تفاوت الغای خصوصیت با تنقیح مناط:
1️⃣ الغای خصوصیت:
الغای خصوصیت مربوط به عالم #اثبات است. یعنی فهم عرفی و ظهورات ادله؛ یعنی عرف وقتی دلیلی را ببیند و استظهار کند که یک موضوع (یا عنوانی در یک موضوع) خصوصیتی ندارد، میتواند حکم را از آن موضوع به موضوع دیگر تسرّی دهد:
🔹 مثال: در دلیل آمده است: «رجل شکّ بین الثلاث و الاربع ... »، ولی عرف از رجولیّت در این روایت الغای خصوصیت میکند و میگوید موضوع، مکلّف است و رجل بودن، خصوصیّت ندارد. پس اگر زنی هم شک بین سه و چهار کند، همان حکم را خواهد داشت.
2️⃣ تنقیح مناط:
تنقیح مناط مربوط به عالم #ثبوت است. یعنی کشف ملاکات و مناطات احکام. یعنی با کشف ملاک تامّ حکم، از موضوع دلیل به موضوع دیگر تعدّی کنیم.
🔹 مثال: در دلیل: «الخمر حرام؛ لأنّه یزول عقل الانسان»، کشف میکنیم که ملاک حرمت، زوال عقل انسان بوده و لذا اگر به این نتیجه رسیدیم که فقّاع نیز همانند خمر، عقل انسان را زائل میکند، میگوییم با توجه به اینکه ملاک اصلی حرمت خمر، به همان شکل در فقّاع نیز موجود است، کشف میکنیم که فقّاع نیز حرام است.
📚 برگرفته از درس خارج فقه بورس و اوراق بهادار، استاد علی #عندلیب همدانی (دام ظله)
📌 ارسالی از حجة الإسلام علی #ظهیری
👈 نکات #اصولی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#تاریخ_حوزه
💠 تاریخ حوزه [معاصر] را می توان به سه بخش تقسیم کرد:
1️⃣ دوره اول حوزه همان دوره ممنوعیت منبر و #لباس_روحانیت بود. خروجی آن هم امثال مرحوم خوانساری و مرحوم اراکی و #امام راحل بود و با اینکه آن زمان #ضعیف_ترین دوره حوزه بود، افراد و شخصیت های و بزرگان زیادی از آن برخاستند.
2️⃣ دوره دوم دوره زعامت آیت الله #بروجردی بود که در آن دوره ایشان ابتکاراتی از قبیل فقه مقارن و طبقات الرجال و.. را به ارمغان آوردند.
3️⃣ دوره سوم حوزه، زمان #انقلاب است که مدیران حوزه باید از این دوره محافظت کنند، درست است که حوزه برای نظام کارهای بزرگی مثل تدوین #قانون_اساسی را انجام داد که یک کار علمی و ارزشمند بود، اما نباید طلاب با استعداد جذب مراکز غیر حوزوی شوند، حوزه نباید #نهال_فروشی کند، طلاب خوش استعداد که می توانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر شوند.
📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله #جوادی_آملی (دام عزه)
👈 نکات #اخلاقی ـ #تاریخی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#روش_شناسی
#مکتب_قم
💠 تأثر شهید #صدر (ره) از مکتب قم
🔹 به نظر ما مکتب فکری شهید صدر در موارد مختلفی از مکتب قم متأثر است و شواهد مختلفی هم بر آن وجود دارد، از جمله بحث #حق_الطاعة ای که شهید صدر مطرح می کند و تلامیذ ایشان مدعی هستند که از ابداعات ایشان است، در کلمات محقق داماد آمده است.
🔸 این تأثیر و تأثر در موارد دیگر هم مشاهده می شود. از جمله اینکه مرحوم محقق داماد در تقریرات اصول شان (محاضرات 3: 52) می فزماید: شک تقدیری در استصحاب کافی است. دو بیان دارند. بیان اول، اینکه از ادله استصحاب استفاده می شود عدم یقین به خلاف، موضوع باب استصحاب است. یعنی یقین به خلاف نداشته باشیم، حال چه شک فعلی باشد، چه شک تقدیری و چه ظن فعلی و چه ظن تقدیری. این بیان همان بیان شهید صدر است.
🔹 ممکن است برخی از تلامیذ شهید صدر مدعی شوند که این کلمات به دست شهید صدر نرسیده بوده، ولی ما شواهدی داریم که اصول محقق داماد در دست شهید صدر بوده است. یعنی برخی دفاتر را آسید موسی صدر و دیگران نوشته بودند و برای شهید صدر برده بودند. لذا نباید تعصب داشته باشیم و این تأثیر و تأثر را انکار کنیم.
🔸 بله، شهید صدر جزو نوابغ است؛ #لمحات افکار دیگران را می گیرد و تبدیل به #نظریه می کند. اما در تأثر ایشان از مکتب قم هم در #فلسفتنا از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم شهید #مطهری و هم در اصول تأثرشان از مکتب #محقق_داماد جای تردیدی نیست.
📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله جواد #مروی در درس خارج اصول
👈 آشنایی با #روش_شناسی اجتهاد:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#روحانیت
💠 جایگاه روحانیت از منظر امام خمینی (رحمةالله علیه):
🔹 ... و اینان و هر یک از صاحبان آرای باطله و گفتارهای ناهنجار، چون میدانند که تنها کسی که میتواند مشتِ آنها را در جامعه باز کند و دروغ پردازی آنان را روی دایره بریزد، #ملّاها هستند و دیگر مردم، یا تخصص در این میدان ندارند یا اگر هم کم و بیش اطلاعی داشته باشند، وظیفه خود را جلوگیری از افسار گسیختگی ها نمیدانند.
🔸 تنها چیزی را که برای پیشرفت مقاصد مسموم خود، مقدم بر هر چیز بر خود لازم می دانند، آن است که به هر وسیله ای شده است، با یاوه سرایی و دروغ پردازی و تهمت و افترا به ملّاها، دست توده را از آنها کوتاه کنند و آنها را پیش مردم خوار و کوچک جلوه دهند و از #نفوذ روحانی آنها، با هر جانفشانی هست، بکاهند؛ تا میدان تاخت و تاز برای آنها باز شود و با کمال آزادگی و دلگرمی بتوانند با جان و ناموس و مال یک مشت بیچاره ستمدیده بازی کنند.
🔹 و گر نه، به شهادت تواریخ معتبر از بعد رحلت پیغمبر اسلام تا امروز، تنها کسی که این مردم را نگاهداشته و جلوگیری از یاوه سرایی افسار گسیختگان کرده، #علما و ملاها بودند و دیگران؛ یا وظیفه این کارها را نداشتند یا خود را وظیفه دار نمیدانستند.
📚 ر.ک: کتاب کشف الأسرار، ص ۸ - ۹
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#علامه_طباطبایی
🔹 پولی که از تبریز برایم میآمد، دیگر نمیآمد.
مشغول مطالعه، بیپولی حواسم را پرت کرد.
در همین حال درب خانه را زدند، باز کردم شخص ملبسی بود، خود را «شاه حسين ولى» معرفی کرد و گفت:
«مرا فرستادهاند که به تو بگويم اين ۱۸سال كِى تو را گرسنه گذاشتم كه حالا به فكر بى پولى افتادی؟!»
این را گفت و رفت.
🔸 برگشتم اما ذهنم درگیر شده بود
او که بود و منظورش از این ۱۸سال چیست؟
بعد از تأملی یافتم از زمان #ملبس شدنم، ۱۸ سال گذشته!
اما آن شخص را نشناختم تا زمانیکه به تبریز برگشتم.
روزی به زیارت قبور رفتم
قبری نظر مرا به خود جلب کرد
نامش شاه حسین ولی بود، متوفای ۳۰۰ سال قبل!
📚 برگرفته از خاطرات علامه #طباطبایی
📌 24 آبان سالروز رحلت عالم فرزانه، حکیم متأله، علامه طباطبایی (ره)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#معرفی_کتاب
#روش_شناسی_اجتهاد
💠 کتاب «روششناسی کاربردی اجتهاد»
🔹 نویسنده: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (از اساتید بزرگوار دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین)
👈 معرفی کتاب های بیشتر در موضوع #روش_شناسی_اجتهاد :
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
#معرفی_کتاب
#روش_شناسی_اجتهاد
💠 فایل کتاب «روششناسی کاربردی اجتهاد»
🔹 نویسنده: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (از اساتید بزرگوار دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین)
👈 آدرس کانال استاد واعظی «یادداشت های طلبگی»:
🌐 @yaddashhayetalabegi
👈 نکات بیشتر در موضوع #روش_شناسی_اجتهاد :
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#زهد
💠 زهد بسیار بالای شیخ #انصاری (رضوان الله تعالی علیه)
🔹 وقتی دختر مرحوم شیخ انصاری (متوفای 1281 ق) را عقد کردند، مدّتی گذشت و هیچ چیز در بساط نبود تا دختر را به خانه شوهر بفرستند.
🔸 تا آنکه روزی مرحوم شیخ آمد و به همسرش گفت: برای اصلاح کار دخترمان فکری به نظرم رسیده و آن اینکه پانزده تومان برای صوم و صلاۀ آوردهاند؛ روزه اش را تو بگیر، نمازش را من میخوانم تا مقدّمات کار دخترمان درست شود و او را به خانه شوهر بفرستیم.
📚 ر.ک: ما سمعت ممن رأیت، ص 494
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
#درایه
💠 اضمار روایات:
🔻برای اثبات اینکه مسئول در روایات مضمره، امام ع است، چند وجه ذکر شده است:
1️⃣ وجه اول: #شأن برخی از روات اجل از آن است که از غیر امام ع سوالی کند و آن را برای دیگران نقل کنند.
🔹 فیه: در مورد زراره و محمد بن مسلم و ... این حرف را می توان پذیرفت، چون شان آنها این است که «لایسئلون الا الامام ع». البته آن هم در اواخر کار؛ اما در مورد بقیه این ادعا قابل پذیرش نیست.
2️⃣ وجه دوم (محقق ایروانی): در زبان عربی ذکر ضمیر بدون مرجع، مالوف و صحیح نیست. پس قطعا عهدی بوده که به آن تکیه شده است. از طرف دیگر غیر از امام معصوم ع کسی نمی تواند #معهود نزد روات باشد. پس متنی که در کتب روایت ذکر شده، مرجع معهودی داشته که همان امام ع است.
🔹 فیه: در کتب روایی عهد ذکری بوده و نام امام ع ذکر شده بود و سپس بخاطر تقطیع، مرجع ضمیر ذکر نشده است. همانطور که صاحب معالم در منتقی الجمان: تصریح دارد: علّت مضمره شدن بسیاری از روایات تقطیع و تبویب آنهاست. به عبارت دیگر وقتی راویان، روایات سماعه را از کتابی نقل میکردند، در روایت اول نام امام علیه السلام بوده و در روایات بعد به صورت ضمیر ذکر شده و راوی، روایت اول را نقل نکرده است.
3️⃣ وجه سوم: معنا ندارد فرد ثقه ای روایت را از غیر امام بپرسد و بدون ذکر نام به دیگران نقل کند. زیرا لازمه اش #تدلیس است. مشخص می شود سوال از امام ع بوده است.
🔹 فیه: این همه تقطیع و تلخیص هایی که در سندها و متن ها وجود دارد و از روات سر زده و هیچ کدام تدلیس نیست، دلیل بر عدم صحت این ادعاست.
4️⃣ وجه چهارم (آیت الله شبیری): اینکه #اصحاب این متن را به عنوان روایت در #مجامع_روایی خود ثبت کرده و امثال شیخ طوسی و شیخ کلینی که متخصّصین این فن هستند با آن برخوردی همچون برخورد با روایات داشتهاند، مشخص می شود سوال از امام ع بوده است.
🔹 فیه:
اولاً: اگر بخاطر قراین یا طریقی معتبر برای امثال کلینی روشن شده مسئول، امام ع است، اجتهاد ایشان است که برای ما حجت نیست.
ثانیاً: درست است که در کتب روایی نقل شده، اما دلیل نمی شود که آن را روایت بدانند. شاهدش هم این است که خود شیخ بر اضمار روایت اشکال می کند.
ثالثا نقل متن به عنوان روایت بخاطر این بوده که برای آنها حجت بوده، ولی شهادت بر روایت بودن آن از طرف امثال شیخ نیست.
5️⃣ وجه پنجم: در مقدمه #کافی تصریح شده که آثار صحیحه از صادقین ع در این کتاب نقل شده است.
🔹 فیه: مقصود از آثار صحیحه این نیست که تک تک روایات آثار صحیحه است، بلکه مقصود این است که مجموع روایات در هر باب مشتمل بر آثار صحیحه است. پس نمی توان با استناد به این وجه حجیت مضمرات کافی را درست کرد. علاوه بر اینکه این وجه مختص کافی است.
6️⃣ وجه ششم: علّت اضمار روایات #تقطیع و تبویب آنهاست. بنابراین ما اصلا روایت مضمره نداریم. از طرف دیگر کتب و مجامع روایی برای جمع روایات است، نه فتاوای فقها. از طرف دیگر (به عنوان موید) در روایات ما شاید موردی نداشته باشیم که روایتی از غیر امام ع نقل شده باشد.
ان قلت: شیخ صدوق در فقیه از پدرش مطالبی نقل کرده است.
قلت: فرمایشات پدر شیخ صدوق روایاتی مرسله است، چون دأب فقها در آن زمان این بوده که در مقام فتوا، عین متن روایت را نقل می کردند.
✅ بنابراین تردیدی در حجیت روایات #مضمره وجود ندارد.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی #عندلیب همدانی (دام ظله) در مدرسه شهیدین
👈 نکات #رجالی ـ حدیثی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم