eitaa logo
در حرم یار
1.4هزار دنبال‌کننده
570 عکس
34 ویدیو
3 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است
مشاهده در ایتا
دانلود
سستى، كسالت، و بطالت، و به تعبيرى، به غفلت گذرانيدن، از رذايل اوصاف و اخلاق، و از موانع بسيار مهم و خطرناك در مقام عبوديت براى سالك است كه بايد در كنار زدن اين رذيله كمال مجاهدت را داشته باشد، و اين مانع را كوچك نشمارد. او بايد على الاتصال با سستى و كسالت و بطالت به مقابله بپردازد، و قدم به قدم، و لحظه به لحظه سستى و كسالت را از خود دور كند، و به طلب و عبادت بپردازد. و او بايد به مجاهدت خود در اين باب ادامه دهد. و مراقبت نمايد كه سستى نكند، كسالت او را نگيرد، و بطالت به سراغ وى نيايد. هر وقت ديد قيام به عبادت و اقبال به ذكر و فكر براى او سخت مى‏آيد، اين حالت را بشكند، و با پناه بردن به خداى متعال از شر شيطان و از شر نفس، به ذكر و فكر روى بياورد و قيام به عبادت كند، و سعى نمايد ذكر و عبادت را با حضور قلب و انقطاع انجام دهد. در اين صورت شيطان دور مى‏شود، نفس خاموش مى‏گردد، و آن حالت مى‏شكند، و ذوق و حال ديگرى جايگزين آن مى‏شود. اگر در همه اوقات به اين روش ادامه دهد و بر آن مراقبت كند، رذيله سستى و كسالت را از خود دور مى‏سازد، و اين حجاب را مى‏شكند، و در سلوك خود موفق خواهد بود، باذن الله تبارك و تعالى. سالك بايد از همان وقت كه سر در ميدان طلب نهاد، سستى و كسالت در طلب را كنار بگذارد، و غير از ذكر و فكر حق هر ذكر و فكرى را از خود دور كند. Eitaa.com/darharameyar
بهترين وسيله براي آرامش انسان توحيد است نه عصمت میخواهد نه نبوّت میخواهد نه امامت میخواهد نه فقاهت میخواهد همان ايمان و عمل صالح شرط است و استقامت می فرماید ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾ دلها با یاد خدا و ذکر او به آرامش و طمانینه می رسد اما به چه معنا ؟ نکته ای دارد اینطور نیست که هر کس به خدا توجه کرد قلبش آرام شود اگر اینطور معنا کنیم که بیراهه رفتیم اینطور نیست که من فاعل باشم و بگویم آرامش اثر فعل من بوده بلکه آیه میفرماید يعني آگاه باشيد اگر خدا به ياد کسي بود قلب او آرام ميشود اوست که مقلب القلوب است نکته اینجاست که اگر خدا ما را یاد کند دل ما به آرامش میرسد فاعل اوست نه انسان مسئله توحید است او باید انسان را یاد کند تا انسان به آرامش و وقار و سکینت برسد فرمود ﴿أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ﴾ و خدا چه زمانی شما را یاد میکند ؟ زمانی که شما او را یاد کنید در نتیجه میفرماید أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ یعنی زمانی اين ذکر شما مؤثر است که باعث بشود شما مذکور خدا شوید یعنی یاد شما از خدا، علتی بشود بر اینکه خدا شما را یاد کند تا در اثر یاد خدا از شما، شما به آرامش برسید آنوقت معلوم میشود که ذکر شما به جایش افتاده بعد حاصل آن آرامش و سکینت شماست این یاد کردن شما از خدا هم فقط ذکر زبانی نیست مراعات جانب او در تمام افعال و حرکات است ما براي اينکه بفهميم اين ذکر ما واقعي است یا بفهمیم ذکر ما مقبول بوده یا خیر باید ببینیم مذکور خدا شديم یا نه يعني از ذاکر بودن به مذکور بودن رسيديم آرامش پیدا کردیم یا خیر آنوقت معلوم ميشود خدايي که ما در تمام افعال وحرکات یادش کردیم حالا او هم ما را یاد کرده حالا او ذاکر ما شده معلوم میشود این ذکر مقبول افتاده چون در قرآن وعده فرمود ﴿و اذکروني اذکرکم﴾ اینجاست که (أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾ معنا پیدا میکند Eitaa.com/darharameyar
با عرض پوزش جلسه هشتم ماه مبارک جهت ارسال آماده نیست لذا جلسه شب نهم ارسال خواهد شد
9.mp3
7.64M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹ شب نهم ماه مبارک رمضان استاد سیدعلی سیدعربی مدت زمان ۳۳ دقیقه Eitaa.com/darharameyar
(ره) قرآن در خصوص شب زنده‌داران می فرماید: شب زنده‌داران، صاحبدلان هستند، آن‌ها که شب را به رکوع و قیام و سجود می‌گذرانند این‌ها می‌دانند، این‌ها می‌فهمند، این‌ها اولی الالباب هستند، این‌ها دل دارند. وقتی گناه را ترک کردید خدا با اسم محیی به سراغ شما می آید و دل شما زنده خواهد شد، کم کم حیات پیدا خواهد کرد، خواهد فهمید، دیگر شب برای شما حساب خاصی خواهد داشت. می فرماید صاحبان دل شب را به سجود و قیام و رکوع می‌گذرانند، می‌ترسند از آخرت و امید دارند به خدای متعال، این‌ها با آن‌ها که نمی‌فهمند یکی نیستند. نمی‌دانم شب خود را چگونه می‌گذرانید؟ لذّتی دارد. آن‌ها که صاحبان دل هستند وقتی شب می‌رسد واقعاً کأنّه عید آن‌ها شروع می‌شود، چون روز که مشغولیت‌ها می‌آید کأنّه در جهنّم هستند، مجبور هستند با این و آن سر و کار داشته باشند. ولی وقتی شب خلوت می‌شود از همه‌ی شرور به اذن الله ایمن می‌شوند. آن وقت خلوت می‌کنند کأنّه تازه متولّد شده‌اند. ان شاءالله اوّل گناه را ترک کنید تا حیات پیدا کنید،و به موازات ترک گناه همان چیزهایی که در ردیف بعدی دل را از کار می‌اندازد آن‌ها را هم شروع کنید ترک کنید. نمونه آنها را گفتم مانند علاقه شدید داشتن به دنیا ، مدام خودتان را کنترل کنید، یعنی مدام تعلّقات را محدود کنید. یعنی روز به روز کم بکنید از خوش بودن و دائماً به دنیاپرداختن کم کنید با اینها مقابله کنید از خواب زیاد کم کنید، زیاد خوردن‌ها را ترک کنید البته حفظ سلامتی جسم در حدّی لازم است باید بخوابیم باید بخوریم ولی فعلاً تکلیف من و شما این است که گناه را ترک کنیم و این حرف‌ها را فعلاً نشنیده بگیرید. نروید برعکس برداشت بکنید، فوری بگویید من کم می‌خورم کم می‌خوابم بعد بیمار بشوید. یعنی افراط نکنید. اصل مسئله که دل‌ها را از کار انداخته روی آن کار بکنید و آن گناهان بود، آن وقت ببیند دل شما زنده می‌شود یا نه؟ واقعاً هم زنده می‌شود. Eitaa.com/darharameyar
ميدانيد اگر كسي قرار باشد به سوي خدا حركت كند و به خدا برسد بي ولايت نشدني است بالاخره باید وارد وادی ولایت حضرات معصومین ع بشود راه دیگری نیست ، ملائكه هم كه تقرب پيدا كردند با سجده بر آن حقيقتي كه در وجود آدم ع بود یعنی تواضع و پذیرش حقیقت محمدیه و انوار وجودی حضرات معصومین ع و ولایت انسان کامل تقرب پيدا كردند وگرنه مانند شیطان كه تمرد كرد رانده میشدند و هر چه داشتند از دست میدادند بنابراين اگر انساني بخواهد رابطه با خدا پيدا كند تقرب به او پیدا کند از آثار رحمت الهی بهره مند بشود و از آثار دوری از خدا که جز ظلمات و وحشت وغضب نیست در امان باشد راهی جز خضوع و تواضع عملی در برابر معصوم و وارد ولایت آنها شدن ندارد ، بايد با اولياء خدا پيوندش برقرار بشود واین خضوع و تحت ولایت قرار گرفتن یعنی حب و بغضش، خواستن ها ونخواستن هایش، محبت ها وعداوتهاش، غصه ها وشاديهايش گره بخورد وپیوند داشته باشد با غم و شادي اولياء خدا ، همسو با آنها باشد والا اتحادي نيست ، دیگر تا آخرش را بخوانید ، قلبش بايداز دنیا خارج شود وقتي هم که خارج شد غصه های بزرگ تری در دلش می آید، شادی‌های دیگری جایگزین می شود جهت غم و شادی‌ها تغییر می کند غصه های اولیای خدا غصه های بزرگی است، اگر شخصی همدل با اولیای خدا شود، آنچه که در دل آن ها می گذرد آنوقت دل آن شخص را هم تصرف می کند، خوشحالی آن ها، او را خوشحال و غصه هایشان، وی را غصه دار می کند. این مقام، مقام بسیار بلندی است، انسان باید در تعلقاتش به معصوم گره خورده باشد، اگر دل من با ولی خدا ، با رسول اکرم ص ، و انوار وجودی ایشان ، به یک راه نمی رود و آنچه که مرا مسرور و خوشحال میکند ایشان را خوشحال نمی کند بلکه محزون میکند ، پس در تضاد هستیم باید خيلي احساس خطر كنيم یعنی پیوندی و اتحادی به معنی کلمه نیست . تجربه كنيد و فكر كنيد كه وقتی دل دو نفر از هم جدا می شود ، باطنشان و حقیقتشان از هم جدا باشد خوشحالی ها و غصه هایشان هم جدا می شوند، فرق ميكند ، مثلا دو فردی که قبلاً با هم در يك مسير وجهت فكري و عقيدتي بدي بوده اند هر دو از فسادشان لذت میبردند هردو را قمار خوشحال میکرد شرب خمر خوشحال میکرد ثروت و مال اندوزی خوشحال میکرد نبود اینها محزون میکرد غم وشاديهايشان وجه مشترك دارد ، وقتي یکی توبه میکند و در یک مسیر وجهت دیگری قرار میگیرد و اتحاد باطنیش با او قطع می‌شود ، دیگر چیزهایی که او را خوشحال می کند این یکی را خوشحال نمی کند. مواردی كه اورا خشنود ميكند دل اين را محزون ميكند اشخاصی که واقعا دلشان سر سفره ائمه اطهار ع وسعت پیدا می کند دیگر شادی های گذشته شادشان نمی کند و غصه های گذشته نیز غصه دارشان نمی کند، انسانی که در گذشته العیاذ بالله با گناه لذت میبرده دنبال هوا وهوس بوده غم وغصه دنیا امانش را بریده بوده اگر با امامش گره خورده باشد و مطهر شده باشد دیگر نباید حالات گذشته را داشته باشد حتی هوس هم نمی کند گناه بكند.... Eitaa.com/darharameyar
10.mp3
7.36M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹ شب دهم ماه مبارک رمضان استاد سیدعلی سیدعربی مدت زمان ۳۲ دقیقه Eitaa.com/darharameyar
در روايات آمده که در فرصت‌هاي مناسب مانند شب‌هاي مبارك, روزهاي مبارك, شب‌هاي جمعه, روزهاي جمعه, فراغت‌هاي مناسب كه دستورهاي خاص در مورد آن رسيده است، خدا خواسته‌هاي ما را برآورده مي‌كند. در جريان تحويل سال هم طبق برخي از روايات به ما دستور دادند كه بگوييم اي خدايي كه همه شب‌ها و روزها را تدبير مي‌كني و همه حال‌ها را تو تغيير مي‌دهي, قلب‌ها و چشم‌ها را تو زير و رو مي‌كني, حال ما را به بهترين وجه منقلب كن! «يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ يَا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ يَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَي أَحْسَنِ الْحَال» نكته اساسي آن است كه در بسياري از اين دعاها كلمه جمع به كار برده مي‌شود؛ يا مي‌گوييم مشكل ما را حل كن يا مي‌گوييم هر كسي مشكلي دارد حل كن. اين دعاهاي ماه مبارك رمضان که دارد «اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَان» «اللَّهُمَّ رُدَّ‌ كُلَّ غَرِيب»، «اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيض» و.... اين دعا آن‌قدر عام است كه می فرمايد خدايا هر كسي مشكلي دارد مشكلش را حل كن! يا مي‌گوييم خدايا «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنَا, اللَّهُمَّ اقض ديننا, اللَّهُمَّ اقض حوائجنا»...... ما از آن جهت كه مسلمانيم يا از آن جهت كه انسانيم هر مشكلي كه داريم تو مشكل (همه) ما را حل كن حال (همه) ما را منقلب كن نه يعني تنها اعضاي خانواده ما را يا همشهريان ما را يا كشور ما را؛ بلکه يعني جامعه اسلامي, امّت اسلامي; بلكه جامعه انساني، همه اينها را متحوّل كن. ما اگر بخواهيم خوب زندگي كنيم بايد اهل جامعه ما خوب باشند؛ اگر همه‌شان اهل صلاح و فلاح بودند, اهل حجاب و عفاف بودند ما مشكلي نداشتيم؛ اگر همه امين بودند و در امانت زندگي مي‌كردند ما راحت بوديم؛ زمانی ما راحت خواهیم بود که جامعه راحت باشد. مسئله تحويل سال فرصت مناسب و بسيار خوبي است كه از خدا بخواهيم همه ما را اصلاح كند. آن وقت است که ما ديگر مشكلي از نظر اعتقادی، از نظر ایمانی، از نظر امانت, از نظر امنيت, از نظر بيكاري و از نظر بي‌شغلي و.... نخواهيم داشت؛.... اما اهل حق را خبری دیگر است اگر چه در نوروز ، روز ، نو شده و طبیعت نو شده ، اما سالکین الی الله در پی آن هستند که نفخه ای رحمانی از عرش الهی در صحرای دلشان بوزد و رستاخیزی پرشور و قیامتشان را در همین دنیا بر پا کند تا که وجود خود را نو کرده و از روزهای تیره و ظلمانی نَفْس خود به در آیند و روزهای آفتابی و زیبا در درون خود ظاهر سازند نوروزهای بسیاری پی درپی بر ماگذشت و تجربه کردیم  اما دریغ که نوروز اَنفسی هرگز در نَفْس ما بر پا نشده و هرگز شاهد نو شدن روز وجودمان نبوده ایم ! هرگز از ظلمات نَفْس بدکاره خارج نشده و به افقهای نورانی روح خود وارد نشده ایم ! ان شاءالله سال جدید به میمنت ماه مبارک سالی باشد که ابرهای متراکمی که روی آسمان قلبمان را فرا گرفته و مانع رسیدن نور زیبای خورشید الله بر صفحۀ قلبها شده کنار رود و این نور الهی و توحیدی بر سرزمین تاریک قلب‌مان بتابد و باران های رحمت الهی بر آن ببارد... عید نوروز من این است که ببینم رویت   عید قربان من آن دم که شوم قربانت Eitaa.com/darharameyar
آيت الله محمد شجاعي (ره): صله رحم از راههاي نزديك بسوي خداست طيب نفس حالتي است كه وقتي سالك اين خصوصيت را داشت ، در اذكارش ، در عباداتش ، در حضورش ودر همه موفق است . يعني راه را باز مي بيند . يكي از آرزوها ودردهايي كه سالك برايش مطلوب است طيب نفس است . يعني راه را براي خود در سر وجود با ببينيد ، قلب را باز ميبيند كه خدا قبول ميكند و حركت ميدهد ، جذب ميكند ، پيش ميبرد ..... صله رحم از سلسله عواملي است كه موجب طيب نفس ميشود مسئله صله رحم خيلي اسرار آميز است . درروايت ها اينطور بيان فرمودند كه رحم چيزي است كه هميشه ندا ميكند كه خدايا تووصل كن با كسي كه با من وصل كند و قطع كن با كسي كه با من قطع ميكند گاهي ميفرمايند رحم در عرش معلق است ، حالا يعني چه ؟ ما نميفهميم وصل بودن انسان به خدا يا خدا به انسان ، يعني اينكه به خدا مرتبط باشد و حركتش بسوي خدا به نتيجه ميرسد امام صادق (ع) ميفرمايند اين رحم حضرت رسول اكرم (ص) است، رحم حضرت زهرا (س) است و ائمه اطهار (ع) تا سادات و كلا رحم هركسي نسبت به رحم خود او معمولا پدر ومادرها اينگونه هستند كه نميخواهند در پيري ناتوان شوند و دعا هم ميكنند كه قبل از اينكه به اين روز بيفتند از دنيا بروند لذا اگر پدرومادري داريد كه خيلي پير شده اند يا به اين وضع افتاده اند ، اين يكي از بهترين راههاست براي بنده خوب خدا كه با حوصله وادب خدمت كند اگرچه تحملش سخت است و سعه صدر ميخواهد اما كمال است و براي آن كسي كه شب وروز رضوان حق را ميخواهد اين بهترين ونزديكترين راه براي جلب رضوان حق است . امام صادق (ع) به فردي كه پدرش خيلي پير شده بود فرمودند : فرصت بسيار خوبي است اگر توانستي تنها خودت او را براي قضاي حاجت حمل كن و فرصت را از دست نده ، لقمه را با دست خود به دهان او بگذار ،‌اگر اين كارها را بكني فردا سپري از آتش براي تو ميشود ، اينجا هم سپري از غضب حق ميشود.... Eitaa.com/darharameyar
ارسال فایل شب هشتم با پوزش از تاخیر
08.mp3
17.87M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹ شب هشتم ماه مبارک رمضان استاد سیدعلی سیدعربی (اخلاص) مدت زمان ۳۵ دقیقه Eitaa.com/darharameyar
(ره) خيلي ها غصه ميخورند كه نميتوانيم زياد ذكر بگوييم حضرت علي (ع) ميفرمايند اين غصه ها را نخوريد غصه اين را بخوريد كه چقدر عملتان براي خداست و دل چقدر براي خداست غصه اين را نخوريد كه اين ذكر را نگفتم يا كم مستحبات انجام دادم ، روي مقدار نرويد ، غصه اخلاص وعدم اخلاص را بخوريد دراصول كافي آمده است كه امام رضا (ع) فرمودند خوشابحال آن كسي كه عملش را خالص كند براي خدا ، عبادت ودعايش را خالص كند براي خدا حضرت اينجا به موزات عمل به تخليص دل اشاره ميكنند قلبش مشغول نشود به آنچه چشمانش مي بيند وياد خدا را فراموش نكند با آنچه گوشش ميشنود يعني چشم وگوشش او را به واديهاي ديگر نبرد يعني قلب او همراه گوش و چشمش نرود و دلش محزون نشود به اينكه فلاني به چه منصبي رسيد و چه شد و ... از همه فارغ باشد دل وقتي تخليص شد نه صداها اورا بازميدارد و نه ديدن ها و نه احوالات مردم دل آنچنان در ياد خدا و حب خدا و مستغرق در ياد خدا باشد كه همه اين مسائل براي او موهومات باشد از من ميشنويد هرچه مطالعه داريد قطع كنيد و برويد در آياتي كه درباره قلب است تدبر كنيد كه چه ميگويد بعد از انجام واجبات قسمت مهمي از فكر وغصه و همت ونيرو را صرف مطالعه و كار روي قلبتان بكنيد كارهاي خود را تعطيل كنيد (كارهاي اجتماعي را نميگويم ) كارهاي فردي را كه فكر ميكنيد عبادت است ترك كنيد و بجاي آن عبادت بهتري انجام دهيد ، بنشينيد در گوشه اي و ببينيد در قلب شما چه خبر است ، قلب خود را جويا باشید ، تصميم بگيريد اين كجي ها را در قلب خود اصلاح كنيد ، آن مرض را اصلاح كنيد ، آن اعوجاج را اصلاح كنيد اكثر متدينين حتی آنها كه خوب عامل هستند در وجودشان سكون و آرامش نیست، خشيت در وجودشان حاكم نيست ، خوف در وجودشان حاكم نيست ، فكر ميكنند كه راه را رفته اند . اين ملاك يادتان باشد و تا آخر عمر فراموش نكنيد ، اين حرف در گوشتان باشد كه هرچه راه شما درست باشد ترس شما بيشتر خواهد بود و هيچ نقطه روشني در وجود خود كه بتوانيد روي آن تكيه كنيد نخواهيد ديد ، اين ملاك سنجش است ، يادتان باشد ، آنچه بعد از مردن به ظهور ميرسد همانست كه در قلب است ، اينها فقط در اينجا ميماند بايد عمل كرد وشكسته بود ، خدا به شكسته رحم مي آورد ..... Eitaa.com/darharameyar
«سَهْلاً أَمْرُهُ» از صفات متقيان سادگى امور و كم خرجى آنها است. آنها با مسائل، ساده و آسان برخورد مى كنند، نه با سختى و شدت و تكلّف و اين، ناشى از روح بلند و ايمان قوى آنها است. کسانى را مى بينيم که براى يک مسافرت و يا يک مهمانى دادن چه تکلّفاتى قائل مى شوند و عذاب اليم براى خود فراهم مى سازند و يا در برابر مردم براى اندک حقّى ماهها و سالها به کشمکش ادامه مى دهند انسان گاهى افرادى را مى بيند كه وقتى مى خواهند از خانه خارج شوند يا به ميهمانى بروند يا مسافرتى كنند، بسيار ساده امور خود را ترتيب مى دهند و سريع به كار خود مى رسند؛ ولى بعضيها براى يك ميهمانى رفتن یا میهمانی دادن آن قدر خود را در چهارچوب آداب و رسوم تجملاتى محصور مى كنند و چنان خود را به تكلف و زحمت مى اندازند كه میهمانی و مسافرت رفتن آنها نيز با مشقت و زحمت همراه است، زندگی هر یک از ما همراه با معاشرت و مسافرت، مقام و موقعیت، و یا ثروت و وصلت است و اسلام برای هریک برنامه دارد؛ اما در هیچ یک از عرصه های عبادی و اخلاقی، مادی و معنوی تکلیف توان فرسا ندارد. پیامبر عظیم الشأن اهل تکلف نبود و نه اهل تکلف را دوست می داشت از این رو، خود را برای میهمان به مشقت و سختی یا تکلّف وادار نمی کرد و علاقه نداشت میهمان را نیز به تکلف وا دارد تکلف و تلاشی از سر خودنمایی و خودبینی انجام می دهیم که هیچ پاداش و ثوابی ندارد و براساس حقیقت اسلام نیست؛ بلکه همراه با نفاق و دورویی و دروغ و خودآرایی است. ما خودمان هم گير خودمان هستيم. يعني بعضي‌ها گير خودشان هستند. انسان پرهيزكار در معامله با مردم آسان مى گيرد، در قرض دادن و كارهاى خير ديگر سخت گيرى نمى كند، در گرفتن طلب و قرض خود شدت به خرج نمى دهد، در مسئله ازدواج بسيار راحت برخورد مى كند، و از تنگ نظرى به دور است نه خود را به زحمت مى اندازد و نه ديگران را به دردسر و...... و همين نيك نفسى موجب مى شود كه رحمت الهى بر او نازل شده و خداوند نيز با او همان گونه محاسبه كند. از آيات قرآن به خوبى استفاده مى شود كه مردم در قيامت به دو گروه تقسيم مى شوند: گروهى هستند كه خداوند حساب آنها را به آسانى و سهولت رسيدگى مى كند و هيچ گونه سختگيرى در موردشان نخواهد كرد و به عكس كسانى هستند كه با شدّت به حساب آنها رسيدگى مى شود در مورد عده اى که در زندگى دنيا و رسيدگى به حساب ديگران فوق العاده سختگيرند، و به اصطلاح مو را از ماست مى كشند و سعى دارند حق خود را تا آخرين دينار به هر قيمتى كه شده بگيرند و به هنگامى كه خطائى از ديگرى سر زد تا آخرين حدّ ممكن او را مجازات كنند، اينها كسانى هستند كه در زندگى كمترين گذشتی حتى در مورد زن و فرزند و برادر و دوستان ندارند و از آنجا كه زندگى در جهان ديگر بازتاب و انعكاسي از زندگى اين جهان است خداوند نيز در حساب آنها چنان سختگيرى مى كند كه بايد در برابر هر كارى كه كرده اند جوابگو باشند، بى آنكه كمترین گذشتى درباره آنها بشود! امّا به عكس، در دنیا كسانى هستند آسانگير و پرگذشت و بزرگوار، مخصوصاً به هنگامى كه در برابر دوست و آشنا و يا كسانى كه بر آنها حق دارند و يا افراد ضعيف قرار مى گيرند، آن قدر بزرگوارند كه سعى مى كنند، در بسيارى از موارد خود را به تغافل زنند و خطای دیگران را ناديده بگيرند، خداوند در مورد اين گونه اشخاص آسان مى گيرد و آنها را مشمول عفو بى پايان و رحمت وسيع خود قرار مى دهد و با حساب يسير و آسان آنها را محاسبه مى كند و اين درسى است بزرگ براى همه انسانها، مخصوصاً كسانى كه در مصدر كارى هستند و با گروه زيادى سر و كار دارند Eitaa.com/darharameyar
11-1.mp3
8.97M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹ شب یازدهم ماه مبارک رمضان استاد سیدعلی سیدعربی (حرکت و زمان) مدت زمان ۴۰ دقیقه قسمت اول Eitaa.com/darharameyar
11-2.mp3
7.4M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹ شب یازدهم ماه مبارک رمضان استاد سیدعلی سیدعربی (حرکت و زمان) مدت زمان ۷ دقیقه قسمت دوم Eitaa.com/darharameyar