هدایت شده از تا 2030
🌀اومدم یه کافه، داستانش مفصله،
اما خب! فعلاً اینجام... یه کافه هست، بالای یه مرکز اسلامی و حسینیه...
🔺اون طرفتر، یه زوجی که هنوز زوج نشدن و ظاهر مذهبی دارن، مشغول مذاکره هستند و من کلاً درک نمیکنم، مگه خونه چه عیبی داره که باید بیاییم دور و بر خیابون که هر کس و ناکسی آدم رو در این حالت ببینه و متوجه بشه که بله؟؟؟ (در حالی که خواستگاری، طبق دستور دین، باید پنهانی باشد) چی شده که حتی سبک زندگی مذهبیها هم این طوری شده؟
❓مثلاً من نوعی چند بار باید برای مذاکرات بیام کافه، هی اسپرسو سفارش بدهم، تا کافهچی هم از من به ستوه بیاد که ای بابا! بالاخره به یکی بله بگو؟ چی عوض شده که خرج کردن تو کافه خوبه، اما آمدن مهمان (من جمله خواستگار) به خانه -با آن همه برکتی که در دین برایش گفته شده- اَخ و بد و پیف پیفه؟
▪️این غربی شدن با روکش شرقی را دوست ندارم، اما میبینم که جبر زمانه، داره جلو میره و این دوست نداشتنها هم بدبختانه توش حل میشه.
🔊همایون [شجریان] داره های های میکنه و هی میگه: پاییز آمد...
🎶موسیقی سرتا پای زندگیمون رو گرفته و اثراتش تا مغز استخوان جامعهمون نفوذ کرده و ما هی هر روز بدتر از دیروز داریم گیج گیجی میزنیم و توی همه چی موندیم که ای بابا؟ چرا این طوری شد؟
❓سکوت، چه عیبی داره که هی باید صدای آهنگ بیاد؟
🔻انگار موسیقی کلاً از حرمت افتاده (اگر یه بخشش حلال باشه، قطعاً همهاش حلال نیست!) منظورم حذف کامل موسیقی نیست، اما یقین دارم بخشی از اوضاعی که بدان گرفتاریم، از آنجا ناشی میشود که از صبح که چشم باز میکنیم تا دم خواب،یه دنگ و دونگی تو گوشمون هست. تمام ابزار زندگی دینگ و دینگ دارن، تلویزیون، رادیو، پاساژ، مرکز خرید، موبایل، ...
🔺این همه موسیقی مداوم، امکان تفکر رو از مغزمون گرفته، اصلاً دیگه فکر نمیکنیم، چون فرصتی برای فکر کردن نمیماند! مغز ما، مدام و بیوقفه درگیر موسیقی است، کی برسه به فکر کردن؟
➖کلی کار دارم، اما با این صدا، نمیتوانم تمرکز کنم.
...
▪️من از آینده که نه! از امروز میترسم!
❓داریم به کجا میرویم و کی قراره به خودمون بیاییم؟
♨️من از عبای جایگزین چادر، از این حجابی که حجاب زهرایی نیست، میترسم!
♨️از این سبکی که به اسم "فرزند زمان خویش باش"، داره ذره ذره ما رو از همه چیمون تهی میکنه، میترسم.
♨️از این جامعهی کثیفی که چادری بودن توش هر روز سختتر میشه و دینداری مشکلتر؛ و بیدینی توش مدام شیکتر و مقبولتر میشه،
♨️از این جامعهای که داره سخیف و سخیفتر میشه و روند هبوطش توقفی نداره، بیشتر و بیشتر میترسم.
➖گاهی میگم اگر ظهور به عمر ما قد نده، به فنا رفتیم، داغون شدیم! این تهموندۀ دین هم امروز و فردا تمام میشه.
❓چی شده که «فاستقم کما امرت» اینقدر کمرنگ شده؟ همه چی با یه نسیم مداوم، داره به باد میره... نسیمی که البته اثرات طوفانی دارد، چون ما محکم نیستیم!
🌱اما بازهم به خودم میگم، کار خدا همیشه همینه که از جایی که فکرش رو نمیکنیم، رویشها رخ میده. به خودم دلگرمی میدم؛که آدم به دلخوشی و امید زنده هست...
🔺میترسم یه روزی برسه، چادر سر زنان ایران، بشه جزء لباسهای تاریخی که در برههای از زمان بود و دیگه محو شد...
🌀و خدایا! تو میدونی چه غوغایی در دلم هست.
▪️آهنگ عوض شد، محسن چاوشی داره میگه: بمیرید.. بمیرید...
عه!
آه!
🆔@CoronaDeception
هدایت شده از کنشگری🇮🇷🇱🇧
الگوهای نظری و عملی متشکل سازی.pdf
6.94M
♨️الگوهای نظری و عملی متشکل سازی
الگوی متشکل سازی امام خمینی
الگوی متشکل سازی در انقلاب های رنگی
الگوی متشکل سازی اهلبیت
الگوی متشکل سازی امام موسی صدر
الگوی متشکل سازی انجمن حجتیه
الگوی متشکل سازی در نظریات علوم اجتماعی
الگوی متشکل سازی اصلاحطلبان
الگوی متشکل سازی داعش
الگوی متشکل سازی حزبالله لبنان
الگوی متشکل سازی مقام معظم رهبری
الگوی متشکل سازی اخوان المسلمین
الگوی متشکل سازی اصولگرایان
الگوی متشکل سازی از منظر شهید بهشتی
#مدیریت_تشکیلات
➕به توان تشکیلات➕
╰┈➤ ❝ [@activism_ideas]❞
هدایت شده از #محتوای_مربی_طرح_امین_پرورشی teacher plan Amin
انجمن حجتیه.ppt
4.82M
انجمن حجتیه
https://eitaa.com/p_siyasi
هدایت شده از فرقه های بابیت و بهائیت
17.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از کانال بصائر
بازنشر بخشی از بیانات #امام_خامنهای (حفظهالله) در دیدار با #هيأت_مديرهى_دفتر_تبليغات_اسلامى_قم به مناسبت سالروز این دیدار :
«من نگاه مىكنم و مىبينم امروز #دفتر_تبليغات حالتِ وسط ميدانى را كه بايد به چپ و راست بزند و بخورد و زخمى شود و باك نداشته باشد و درعينحال ادامه دهد، ندارد. شما مسؤوليت تحقيق و تبليغ و هدايت افراد و كار علمى و شناساييهاى گوناگون و تربيت آدمهاى مناسب را بر عهدهى خود مىبينيد. اينها مگر مسؤوليتهاى كمى است؟...
بهشدّت از اشتباه خود بترسيد...؛ خصوصيت دفتر تبليغات و هر مجموعهى تبليغاتى در حوزه اين است كه بسته نيست. كار شما مثل راديو و تلويزيون است. اگر آقاى لاريجانى اينجا بيايد و هزار قسم بخورد كه من اينطورى عمل كردم، بعد بنده راديو و تلويزيون را باز كنم و بشنوم و ببينم چيز ديگرى شده است، همهى هزار قسم او در مقابل اين واقعيت، هيچ و پوچ است. شما هم اينگونه هستيد. شما را از كتاب و مجلّه و متخرّج دانشگاه و معلّمى كه در دانشگاه استخدام مىكنيد، بايد بشناسند...
...مجلّهى «نقد و نظر» نيز همينطور است. آقاى فقيهى [از اعضای وقت هیئت مدیره دفتر تبلیغات و پدر مصطفی فقیهی صاحب امتیاز سایت انتخاب] چند بار به اينجا آمده و مكرّر به او گفتهام اين سبك كار، مفيد نيست...
امروز ما بايد در مبانىِ خود متصلّب باشيم. معناى تصلّب اين نيست كه ما در تبيين آن مبانى، غلط عمل كنيم. اشكال اين است كه تا الان از اين مبانى، بد دفاع شده است؛ خيلى خوب، شما خوب دفاع كنيد؛ نه اينكه از اين مبانى دفاع نكنيد.
من مىبينم يك مشت افكار خامِ دست دومِ فلان نويسندهى عرب يا نويسندهى ايرانى يا فلان واخوردهى گوشهى دانشگاه كه حرفش اصلاً خريدار ندارد، در مجلاّتى كه با پول بيتالمال و با پول دفتر تبليغات و با همّت شما و ما اداره مىشود، پخش مىگردد...
اگر بخواهيد اينها را پخش كنيد، بايد نقد كنيد؛ چرا رودربايستى مىكنيد؟ بايد ثابت كنيد آن افكار غلط است؛ كمااينكه مخالفان شما ثابت مىكنند نظرات شما غلط است. آنها حاضر نيستند نظرات شما را ترويج كنند. يك وقت هست كه انسان جلوِ يك نفر مىايستد و مىگويد تو غلط مىگويى و دليلم اين است. حالا مىگوييم اين شيوه كاربُرد ندارد؛ خيلى خوب، چگونه كاربرد دارد؛ همانطور عمل كنيد؛ اما روحش همين باشد كه شما نشان دهيد آن فكر غلط است. كارهاى درست و خيلى خوبى مىشود كرد...
روزى كه دفتر تبليغات بتواند در عالم فكر، وسط ميدان بيايد و نفسكش بطلبد، ما خوشحال مىشويم. به ميدان خود شما هم بيايند، ما خوشحال مىشويم و حرفى نداريم؛ ولى مادامى كه چنين نيست، من با باز كردن بابهاى جديد به عنوان اينكه جذب مشترى و خواننده بكنيم، موافق نيستم. هيچكدام از اينها توجيه ندارد.
اگر شما اينها را به صورت يك توصيهى پدرانه، برادرانه و ريشسفيدانه تلقّى كنيد، كار پيش نمىرود. بايد اين را خطِّ مشى خود قرار دهيد و واقعاً بر اين اساس حركت كنيد. شما چند سال آنطورى حركت كرديد، چند سال هم اينطورى حركت كنيد و ببينيد چگونه مىشود.
بالاخره به تجربهاش مىارزد.
به مبانى، متعصّبانه و با اصرار تمسّك كنيد و نگذاريد از مبانى، اندكى خراشيده شود. تاكتيكها را هر طور انتخاب مىكنيد، بحثى نيست؛ مبانى بايد به طور واضح معلوم باشد، تا وقتى كسى نوشتهى شما را مىخواند يا كلاس درس شما را مىبيند يا دورهى تحقيقاتى شما را مىگذراند، امر بر او مشتبه نشود. اين چيزى است كه ما از شما انتظار داريم...» [29 دی ماه 1380]
کتاب «حوزه و روحانیت» صفحه: ۱۲۶۱، موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مدظله العالی)
-1337712896_-97674374.pdf
694.6K
#مقاله الگوی مراحل رشد و بلوغ سازمانهای مردمنهادِ ایمانمحور (مورد مطالعه: تشکیلات مسجد)
نویسندگان:
علیرضا شریف فرد، میثم لطیفی
چکیده
این مقاله با هدف طراحی الگوی رشد و بلوغ سازمانهای مردمنهادِ ایمانمحور نگارش شده است. روش پژوهش، دادهبنیاد با رویکرد گلیزر است. دادههای این پژوهش حاصل بررسی پنج مسجد موفق کشور در عرصه تربیتی از طریق مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد است. نتایج حاکی از آن است که الگوی رشد تشکیلات مسجد مشتمل بر هشت مرحله است. این مراحل عبارت است از: «مسجد نمازخانهای، مسجد بیدار، مسجد تربیتی، مسجد تشکیلاتی، مسجد جریانساز، مسجد دولتمحله، مسجد قرارگاهی و مسجد تمدنی». در ادامه هر یک از این مراحل در ابعاد هشتگانه مورد تحلیل قرار میگیرند. این ابعاد عبارت است از: «حیطه اثر، رهبری و مدیریت، نظامهای تربیتی تشکیلاتی، رویکردها برنامهها، بودجه و امکانات، نقشآفرینی اعضا، موانع، سرعتدهندگان». نتایج نشان میدهد که رشد تشکیلات مسجد با گسترده شدن فعالیتها و افزایش دامنه تأثیر و مخاطبان آن همراه است و رشد در این الگو به رشد اعضا و نقشآفرینان وابسته است. رشد مساجد از تلاشهای فردی و غیرنظاممند آغاز میشود و با توسعه نظامهای تربیتی، مدیریتی و خدماتی به نهادی کلیدی در جامعه تبدیل میگردد. همچنین، پدیده انشعاب و شبکهسازی بهعنوان یک پدیده طبیعی در مسیر رشد، به گسترش اثرگذاری مسجد کمک میکند. این الگو راهنمایی برای مساجد و نهادهای مرتبط است تا با شناخت مراحل رشد، برنامهریزی هدفمندتری برای توسعه و نقشآفرینی خود انجام دهند.
▫️
*، درنگ در فرهنگ*
گزینه و گزیده تأملات و اخبار فرهنگ و اندیشه
ble.ir/join/MTc2YzA3Nm
eitaa.com/de_rang
#ویژه
این مقاله، خیلی خاص و قابل ارائه و تامل و نقد و بررسی است. خیلی وقت بود که دغدغه تولید چنین محتوایی برای هیاتهای مذهبی داشتم. الحمدلله اکنون برای مسجد متن خوبی تولید شده که میتوان ساعتها بررسی و گفتگو شود.
در دانش مدیریت، نموداری با عنوان "چرخه عمر سازمان" وجود دارد. این نمودار مراحل رشدِ سازمان و عوامل و موانع رشد و بزنگاهها و... را با بررسی سازمانهای رسمی/اقتصادی/غربی را ارائه و تفسیر میکند. دقیقا مثل "روانشناسی رشد" که بخشهای مختلف زندگی انسان را تحلیل میکند که چه ویژگیهایی دارد و با چه چالشهایی مواجه است و چگونه باید با آن مواجه شد؛ "چرخه عمر سازمان" نیز مانند یک نقشه و دستورالعمل شفاف به شما توضیح میدهد که این مجموعه الان در چه برحهای از زندگی بهسر میبرد و با چه مشکلاتی دستوپنجه نرم میکند و چگونه باید از این مرحله عبور کند و چه عواملی موجب رشد بیشترش میشود و...
وقتی با مفهوم "چرخه عمر سازمان" آشنا شدم، در فهرست آرزوهایم! نوشتم که روزی "چرخه عمر هیات" را بنویسم. در این سالها به دوستان متعددی هم پیشنهاد کردم که چنین پژوهشی انجام دهند ولی هنوز... کاش روزی چنین متنی هم برای هیات تولید شود تا با کمک آن وقتی با یک هیات مواجه میشویم، با بررسی چند عامل، متوجه شویم در کدام مرحله از عمر هیات قرار دارد، چه چالشهایی را قبلا پشت سرگذاشته، اکنون با چه مشکلاتی مواجه است، چه پیشرانها و عوامل قوت و قدرتی دارد، میتوانیم چه انتظارات و توقعاتی از آن داشته باشیم، چه کارکردها و فعالیتهایی نمیتوانیم از هیات متوقع باشیم و...
به تعبیری این ابزار، مهمترین تکیهگاه "راهبران و مشاوران" است و بدون آن چارهای جز تجویز نسخههای کور نداریم.
القصه
در این مقاله، پس از بررسی میدانی فرآیندها و عمر ۵مسجد، برای عمر مسجد ۸مرحله تصویر شده است. (یا به تعبیر دیگر ۸تیپ مسجد تعریف شده است.) ابتدا مولفه محوری هر مرحله ترسیم شده، سپس بهترتیب حیطه اثر، رهبری و مدیریت، رویکردها و برنامهها، نظامهای تربیتی و تشکیلاتی، بودجه و امکانات، سبک نقشآفرینی اعضا، موانع و سرعتدهندگان در هر مرحله بررسی و تبیین شده است.
این مقاله تلاش اول از این جنس کارها است. کاش چندین جلسه برای نقد و بررسی آن برگزار شود: متن آن با مشاهدات و تجربیات چندصد مسجد و مسجدپژوهِ دیگر محک بخورد و قوام بیشتری یابد؛ پس از آن برای همه اهالی مسجد و فعالان مسجد در سطوح و لایههای مختلف با زبان و ابزار و ادبیات متنوع تدریس و تفهیم و منتقل شود. آنگاه میتوانیم به حرکت و رشد و انگیزش جدی در مساجد امید داشته باشیم.
خدا قوت به دکتر لطیفی و دکتر شریف فرد
▫️
*، درنگ در فرهنگ*
گزینه و گزیده تأملات و اخبار فرهنگ و اندیشه
ble.ir/join/MTc2YzA3Nm
eitaa.com/de_rang
هدایت شده از تربیت و حکمرانی|مرتضی رجائی
📌چرا آشنایی با #دانش_حکمرانی و آگاهی از شواهد میدانی این عرصه برای #طلاب حوزههای علمیه ضروری است؟!
🔹 فقیه و مجتهد کارش استنباط و استخراج احکام است، اما اطلاع و احاطه او به موضوعات و به اصطلاح طرز جهانبینیاش در فتواهایش زیاد تأثیر دارد. فقیه باید احاطه کامل به موضوعاتی که برای آن موضوعات فتوا صادر میکند داشته باشد.
🔹 اگر فقیهی را فرض کنیم که همیشه در گوشه خانه و یا مدرسه بوده و او را با فقیهی مقایسه کنیم که وارد جریانات زندگی است، این هر دو نفر به ادلّه شرعیه و مدارک احکام مراجعه میکنند، اما هرکدام یک جور و یک نحو به خصوص استنباط میکنند.
🔹 اگر کسی فتواهای فقها را با یکدیگر مقایسه کند و ضمناً به احوال شخصیه و طرز تفکر آنها در مسائل زندگی توجه کند میبیند که چگونه سوابق ذهنی یک فقیه و اطلاعات خارجی او از دنیای خارج در فتواهایش تأثیر داشته به طوری که فتوای عرب بوی عرب میدهد و فتوای عجم بوی عجم، فتوای دهاتی بوی دهاتی میدهد و فتوای شهری بوی شهری.
(استاد شهید مرتضی مطهری، ده گفتار، ص ۱۲۲)
https://eitaa.com/rajaaei_ir
هدایت شده از تربیت و حکمرانی|مرتضی رجائی
طرح درس تبیین نظریۀ مقاومت در اندیشۀ امام خامنه ای.pdf
569.9K
📃طرح درس "تبیین نظریه مقاومت در اندیشۀ امام خامنهای"
(ویژه حلقههای میانی مقاومت)
#نظريه_مقاومت در مقابل دشمن قوىپنجه را تبليغ كنيد، ترويج كنيد (رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۱۲ آبان ۱۳۹۷).
🔰قابل استفاده برای دانشگاهها، حوزههای علمیه و مجموعههای فرهنگی برای تدریس نظریه مقاومت به #حلقههای_میانی_مقاومت (مبلغان، معلمان، مربیان، فعالان اجتماعی و ...)
🔰دسترسی به برخی منابع معرفی شده در بخش منابع پیشنهادی طرح درس
🆔️ @rajaaei_ir
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻مسألههای فرهنگی برای سالگرد انقلاب
🖇یکم:
▪️تبیین فرهنگی انقلاب اسلامی
▪️علل فرهنگی وقوع انقلاب
▪️خاستگاه معنایی انقلاب اسلامی
▪️برآمدن انقلاب اسلامی از هویت تمایز
🖇دوم:
▪️عقلانیت فرهنگی انقلاب
▪️سخن فرهنگی انقلاب
▪️منطق فرهنگی انقلاب
▪️فرهنگ در حکمرانی انقلابی
▪️تدبیر فرهنگ در منطق انقلابی
🖇سوم:
▪️منطق انقلاب دربارهی تکثر فرهنگی
▪️انقلاب اسلامی و کثرت هویتها
▪️انقلاب و منازعهی هویتها
▪️انقلاب و دیگریهای فرهنگی
🖇چهارم:
▪️منطق فرهنگی دورهی نهضت
▪️درسهای فرهنگی نهضت برای نهاد
▪️سازوکارهای فرهنگی هدایت جامعه؛ از نهضت به نهاد
▪️کاربست منطق نهضت برای نهاد
🖇پنجم:
▪️گشایشهای فرهنگی در دورهی انقلابی
▪️فتوحات فرهنگی انقلاب
▪️اوصاف فرهنگی جامعهی پساانقلابی
▪️عالم فرهنگی انقلاب اسلامی
▪️مکانت فرهنگ در عهد قدسی
🖇ششم:
▪️نقادی وضع کنونی فرهنگ در نسبت با انقلاب
▪️آرمانهای فرهنگی و اکنون فرهنگی
▪️خطها و خطاهای سیاست فرهنگی در دورهی پساانقلاب
▪️اکنون و انقلاب؛ فاصلهها و شکافها
▪️تناقضآفرینی تجدد در دورهی پساانقلاب
▪️تداوم نزاع سنت و تجدد در عهد انقلابی
▪️نشانههای احتمال ترمیدور فرهنگی
▪️حاجت فرهنگ به بازسازی انقلابی
🖊مهدی جمشیدی
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
کارگاه آموزشی اتاف؛ ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی پروژهها و طرحهای شهری
محتوای دوره:
▫️فرایند اجرای مطالعات پیوست فرهنگی و اجتماعی
▫️آشنایــی با ارزیابی تاثیرات اجتماعی و پیوست فرهنگی و اجتماعی
▫️روش ها و تکنیکهای خاص تحقیق در مطالعات پیوست اجتماعی و فرهنگی
▫️گزارش نویسی در مطالعات پیوست اجتماعی و فرهنگی و مرور نمونههایی از مطالعات انجام شده
دارندگان مدرک دکتری و دانشجویان مقطع دکتری در رشته های زیر مجاز به شرکت در این دوره هستند:
🔸مجموعه علوم اجتماعی، جامعه شناسی، اقتصاد، مردم شناسی، مدیریت شهری، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، مدیریت فرهنگی، روانشناسی، معماری و شهرسازی
▪️شرکت در دوره و کسب امتیاز شرط لازم برای واگذاری پروژههای ارزیابی اجتماعی و فرهنگی (اتاف) میباشد.
▪️زمان برگزاری کارگاه متعاقبا اعلام می گردد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۹۶۰۵۶۰۴۲ تماس حاصل فرمایید.
📌 جهت ثبتنام و شرکت در دوره اینجا کلیک کنید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#کارگاه
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com