هدایت شده از z طباطبایی
ديدگاه مجتهدشبستري قسمت سوم.mp3
15.08M
🎤احمدحسین شریفی
🔴جلسه هجدهم
🔸موضوع: نقد دیدگاه مجتهد شبستری درباره علم دینی
⭕️قسمت سوم
#شبستری
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از z طباطبایی
sout heyat 4th dey.mp3
93.98M
.
▫️سرفصل های تحلیلی تحولات منطقه
🔹سخنرانی | دکتر علیرضا معاف
۱۴۰۳/10/4 🗒️
🔻نقطه آغاز درگیری ها ۷ اکتبر نیست، جنگ غزه تا تهران است
🔻تفاوت در این است که تحلیل در تله جنگ نیافتیم باشد یا نگاهمان یک جنگ تمام عیار باشد
🔻اگر ۷ اکتبر اتفاق نمیافتاد طبق برنامه اسرائیل در ۱۴ اکتبر پاکسازی غزه شروع میشد
🔻ادبیات جنگ وجودی در حال بیان است
🔻کسینجر میگه در جنگ نامتقارن اگر گروه کوچکتر زنده بماند برده و اگر بزرگه به اهدافش نرسد باخته است
🔻در جنگ وجودی آنکه نشان میدهد تا تهش ایستاده برده است
🔻 از امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند به امریکا یه غلط هایی هم میتواند بکند تنزل نکنیم.
@basaer_fi
هدایت شده از z طباطبایی
❇️ ظلم به قرآن، در فهم معنای ظلم! (۱)
📝 نقدی بر یادداشت آقای سروش محلاتی
🖋 صالح رحمتی
🔸 اشاره
جناب آقای سروش محلاتی در مطلبی با عنوان «هجرت از دارالکفر یا هجرت از دارالظلم» به طرح دو دیدگاه پرداخته است؛ دیدگاهی ظاهرگرایانه که هجرت از دارالکفر به دارالاسلام را مطلوب میداند و دیدگاهی که معیار هجرت را نه اسلام و کفر، بلکه ظلم و آزادی قرار میدهد.
به زعم او، هجرت از دارالظلم - هرچند کشور اسلامی باشد - به دارالحریة - هرچند کشور کفار باشد - مطلوب است. به گمان او، منابع اسلامی دیدگاه دوم را تأیید میکنند.
در این یادداشت مختصر، به بخش مهمی از آیات قرآن نظر انداخته و نتیجهگیری آقای سروش محلاتی به عنوان دیدگاه اسلامی نقد میشود.
✅ معنای«استضعاف» و «استکبار» در قرآن
همانطور که ایشان نیز در بیان خود اشاره کردهاند، مستند اصلی در وجوب هجرت، آیه شریفه ۹۷ سوره مبارکه نساء است: «إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلاَئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولٰئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَ سَاءَتْ مَصِيراً»
عبارت «مستضعفین فی الأرض» محل ثقل در موضوع هجرت است. کلمه «استضعاف» غیر از کلمه «ضعیف» است و به این معناست که فرد مستضعف به سبب عواملی، در موقعیت ضعف قرار گرفته است. غالباً در مقابل «مستضعف» کلمه «مستکبر» قرار میگیرد؛ به این معنا که هر کسی که ضعیف میشود، به واسطه شخص مستکبری است که او را در چنین موقعیتی میخواهد. بنابراین، علت غالبی استضعاف، استکبار است. آیات قرآن نیز شاهد بر این مدعاست. به عنوان نمونه:
۱- قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا
۲- وَ قَالَ الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا بَلْ مَكْرُ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ إِذْ تَأْمُرُونَنَا أَنْ نَكْفُرَ بِاللَّهِ
طبق این آیات، مستضعفین در برابر مستکبرین قرار میگیرند.
❓اما مستکبرین چه کسانیاند؟
با مطالعه دقیق آیات قرآن معلوم میشود که «استکبار» دارای مراتبی است که اولین مرتبه آن در قرآن که بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، استکبار علی الله تبارک و تعالی است. به عنوان نمونه:
۱- فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَ اسْتَكْبَر
۲- مَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَ يَسْتَكْبِر
با این وصف، این نکته واضح میشود که در #فرهنگ_قرآن، آن کسانی که دیگران را به ضعف میکشند و ضعف آنها را میخواهند، کسانی هستند که استکبار در برابر اوامر الهی و آیات الهی دارند. به عبارتی، نقطه شروع استکبار از همین موقف است که منجر به استضعاف دیگران میشود.
📌 ادامه در فرسته بعدی 👇
@Tanbiholomah
هدایت شده از z طباطبایی
❇️ ظلم به قرآن، در فهم معنای ظلم! (۲)
📝 نقدی بر یادداشت آقای سروش محلاتی
🖋 صالح رحمتی
✅ معنای «ظلم» در آیات قرآن
اگر از عنوان «استضعاف» عبور کرده و به عنوان «ظلم» توجه کنیم، این واقعیت برای ما آشکار میشود که حقیقت «ظلم» نیز در منابع اسلامی دارای مصادیق و مراتبی است که اتم مصادیق آن «شرک» است و صفت «ظلم» فقط در یک حصه خاص (ظلم به انسانها) منحصر نیست. به عنوان نمونه:
۱- وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُون
۲- يَا بُنَيَّ لا تُشْرِك بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
پرواضح است که استشهاد به این آیات، به معنای نفی ظلم در برخی مصادیق مانند (ظلم به انسانها) نیست، بلکه هدف توجهدادن به معنای وسیع «ظلم» و عدم انحصار آن در حصص خاص سیاسی و اجتماعی است. حال اگر کفر و شرک به خداوند متعال ظلم محسوب میشود، پس شخص کافر در مرتبه علیای ظلم ایستاده و ظالم خواهد بود. در این صورت، مظلوم نیز کسی خواهد بود که به او ظلم شده و بالاترین مرتبه «حق» که همان «حق التوحید» باشد از او گرفته شده است. با این وصف، مستضعف نیز آن کسی است که شخص مستکبر - که کافر به خداوند متعال است - او را از وصول به حق توحید بازداشته است.
✅ جمعبندی:
با توجه به آیات قرآن، این معنا روشن میشود که دارالکفر به عبارت دیگر «دار الظلم» و «دار الاستکبار» است.
کسانی که در دارالکفر زندگی میکنند، مظلوم و مستضعفاند؛ زیرا از بالاترین حق، یعنی حق توحید و عبودیت محروم شدهاند، هرچند که از تمتعات مادی و دنیایی بهرهمند باشند.
فقها نیز وجوب هجرت از دارالکفر به دارالإسلام را به ملاک «عدم تمکن از انجام وظایف شرعیه» در دارالکفر و حرمت تعرب بعدالهجرة را به ملاک «خوف از دست رفتن ایمان و لحوق به کفار» دانستهاند، نه صرفاً امکان استیفاء آزادیها.
علاوه بر این، نباید حق توحید و عبودیت و امکان اظهار شعائر دینی را منحصر به «مقیاس فردی» تصور کرد، بلکه باید آن را در «مقیاس اجتماعی و سیاسی» نیز لحاظ نمود. با این نگاه، اگر ریلگذاری یک جامعه و حکومت به گونهای باشد که مالیات آن برای کشتار بیگناهان و مسلمانان هزینه شود یا برای ترویج همجنسگرایی و هتک حرمتهای الهی صرف گردد، نمیتوان از اقامه توحید در مقیاس فردی و امکان اظهار شعائر دینی در چنین جامعهای رضایت خاطر داشت؛ در حالی که همه ارکان جامعه در خدمت طواغیت و اهداف شیطانی است.
آقای سروش محلاتی، علیرغم ادعای خود مبنی بر اینکه از منظر منابع اسلامی به موضوع «هجرت» نگاه میکند، نتیجهای میگیرد که موافق با منابع اسلامی نیست. او واقعیت «ظلم» را در حصه خاصی محدود کرده و بر مدار آن «دار الظلم» را تصویر میکند!! در حالی که براساس منابع دینی، دارالکفر اساساً دار الظلم و دار الاستکبار است. همچنین، او «دارالظلم» را در برابر «دارالحریة» مطرح میکند که عاری از دقت است؛ زیرا «دار الظلم» در مقابل «دارالعدل» قرار میگیرد.
@Tanbiholomah
هدایت شده از z طباطبایی
ديدگاه مجتهد شبستري قسمت دوم.mp3
14.22M
🎤احمدحسین شریفی
🔴جلسه هفدهم
🔸موضوع: نقد دیدگاه مجتهد شبستری درباره علم دینی
⭕️قسمت دوم
#شبستری
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از کانال حسین دارابی
8.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یادتونه گفتم هاشم الحیدری افق دید آدم رو تغییر میده
این چند دقیقه از صحبتهای #عمومی ایشون امروز در مراسم "بزرگداشت شهدای مقاومت، علم در امتداد قلم" هستش.
گوش بدید. کلا هر سخنرانی از جناب هاشم الحیدری بیتفاوت از کنارش رد نشید.
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
هدایت شده از جدال احسن
33.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا سوئیفتیسم نسخه براندازی جمهوری اسلامیست؟
عجب!اینا میگن #سوئیفتیسم همون #صهیونیستم است!
✅️کاری از کانال #جدال_احسن
▶️مشاهده و دریافت با کیفیت FULL HD از آپارات
aparat.com/v/ubos579
@jdale_ahsan
هدایت شده از کلید بنفش !!!
9.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماینــــده تبریز ...
دو دقیقـــــه شنـــــیدنی
#کلید_بنفش!
🆔 @Violet_Key
هدایت شده از اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی
💥هشدار ۸۰۰ استاد حوزه علميه
درباره افزايش سلطه سايبری دشمنان
⏹هشتصد نفر از اساتيد حوزههای علميه کشور، در نامهای به رياست محترم جمهور، ضمن حمايت از مواضع مقام معظم رهبری و نامه بيش از دو هزار استاد دانشگاه درباره فضای مجازی، خواستار حکمرانی قانونمند در فضای مجازی و رفع سلطه سايبری دشمنان، با هدف جلوگيری از آسيبهای گسترده از جمله برخی آسيبهای اقتصادی ناشی از فضای مجازی غيراستاندارد شدند.
⏹نويسندگان نامه، با بيان نقش و جايگاه مهم فضای سايبر در پيشرفت کشورها، به وضعيت أسفبار فضای مجازی ايران پرداخته، نوشتهاند: «با وجود ظرفيتهای فراوان داخلی در ايران براي پيشرفت در زمينه فضای مجازی و حل مشکلات گوناگون کشور از اين طريق، متأسفانه، عدم إعمال حاکميت در اين عرصه، آسيبهای زيادی را در زمينههای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سياسی و امنيتی کشور ايجاد کرده است».
⏹اساتيد حوزههای علميه هشدار دادهاند، در صورت عدم رفع سلطه سايبری دشمنان، «علاوه بر گسترش عقبماندگی و وابستگی فضای مجازی کشور، دشمنان از استعمار سايبری موجود، بيش از پيش برای ضربهزدن به ميهن عزيزمان در ابعاد گوناگون استفاده خواهند کرد».
📌براي آگاهی از متن کامل نامه و اسامی امضاکنندگان، 👇👇
https://www.hawzahnews.com/news/1216688/
https://www.mehrnews.com/news/6289809/
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈
🇮🇷 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی
🆔 Eitaa.com/TABATABAEI_IR
هدایت شده از اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی
همه میدانستیم!
۱) همه میدانستیم که سیل بنیانکن فضای مجازیِ رها، درحال نابودکردن اخلاق و دیانت و خانواده و هویتمان است؛ باید جلویش را سدّ میکردیم!
۲) همه میدانستیم که این سدّ هنوز مرحلهی اول است؛ راحتترین و در عینحال لازمترین مراحل؛ وقتی وظایف بسیار مهمتر بعدی پیگیری و انجام نشد، معلوم بود که این سدّ بهزودی تَرَک برمیدارد و در آیندهای نزدیک فرو میریزد!
۳) همه میدانستیم که فروش فیلترشکن آن هم در این سطح وسیع و رها، یعنی ضربات کاری بر پیکرهی این سدّ؛ چه کسی باید با باندهای تبهکار فروش فیلترشکن مبارزه میکرد تا احداث آن سدّ به سخره گرفته نشود؟!
۴) همه میدانستیم که عدمحمایت از سکوهای ایرانی که غریبانه در حال جنگیدن با غولهای بیرحم مجازی هستند، یعنی ریزش سدّ؛ چه کسی باید ایتا و سروش و گپ و... را متعهدانه در آغوش میگرفت و حمایتشان میکرد؟!
۴) همه میدانستیم که تمام کشورها قائل به حکمرانی در فضای مجازی هستند و در این عرصهی خطیر با احدی شوخی ندارند؛ اگر فلان خواننده و بازیگر و بازیکن و بلاگرشان دست از پا خطا کند و از خطوط قرمز اخلاق و امنیت و قانون عبور کند، قلم پایش را میشکنند؛ چه کسی باید زمینهی حکمرانی مجازی را فراهم میکرد و جلوی این همه قانونشکنی و فساد و فحشا و ناامنسازی را میگرفت؟!
۵) همه میدانستیم که وقتی در همهچیز تحریمیم الا در همین سکوهای پررنگولعاب، لابد باید به فکر ایجاد شبکهی ملی اطلاعات میافتادیم تا هم مردممان به کار و کسبشان برسند و هم دشمنمان به مرادش نرسد؛ چه کسی باید زمینهی ایجاد این شبکه را فراهم میکرد؟!
۶) همه میدانستیم که رهبری حکیم و زمانشناس داریم که بارها و بارها تمامی آنچه را میدانستیم، گوشزد کردهاند و برای پیشبرد این کار مهم، شورای عالی فضای مجازی را با اختیارات قابلتوجه ایجاد کردهاند؛ شورایی که به گفتهی ایشان «نقطهی کانونی متمرکزی است برای سیاست گذاری و تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور. شورایی با اختیارات کافی به ریاستِ رئیسجمهور که لازم است به کلیهی مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود.»
شورایی که وظیفه دارد «مرکز ملی فضای مجازی کشور» را درست کند تا کامل و بهروز بر فضای مجازی درونی و بیرونی اشراف داشته و درباره نحوهی رویارویی با آسیبهای اینترنت تصمیم بگیرد.
شورایی که بهواسطهی اهمیت راهبردیاش، «آقا» همهی دستگاههای کشور را موظف به همکاری با آن کردند.
حال سه سؤال کوتاه از اعضای محترم شورای عالی فضای مجازی:
- آیا در طول این ۱۳ سالی که از تشکیل این شورای مهم میگذرد، از فعالیتهای خود رضایت دارید؟
- چند درصد از فرامین داهیانهی «امامخامنهای» را در طول این سالها جامهی عمل پوشاندید؟
-آیا امنیت ملی و دینی و اخلاقی و خانوادگی که در این سالها بهواسطهی ترکفعلها از بین رفت، قابل جبران هست؟
بنده با فهم ناقصم از بیانات «حضرتآقا» در طول این ۱۳ سال گمان میکنم ایشان از فعالیتهای شما رضایت ندارند!
✍عباس بابائی ۵ دی ۱۴۰۳
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈
🇮🇷 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی
🆔 Eitaa.com/TABATABAEI_IR
دکتر کبری خزعلی
https://B2n.ir/r49132
🔻طرحی برای تدبیر ساختار فرهنگی:
تجربۀ مواجهه با مسألهای در عمق جامعه
🖊مهدی جمشیدی
۱. پس از آنکه رهبر انقلاب، مسألۀ «بازسازی انقلابیِ ساختار فرهنگی» را مطرح کردند، بنده بهعنوان محقّقی که بیش از یک دهه است در زمینۀ «نظریۀ فرهنگیِ متفکّران مسلمان» کار میکنم و مطالعاتم معطوف به حوزۀ «علم اجتماعیِ اسلامی» است، تصمیم گرفتم که به این مسألۀ عینی بپردازم. در مراحل آغازین، ابهامهای مهمی در میان بودند و نمیدانستم باید از کدام نقطه شروع کنم و مسأله را بر اساس چه نقشه و قالبی بگشایم. چندی که گذشت، در اثر تأمّلات و مطالعات جدّی، ذهنم روشنی یافت و توانستم به درک واضحی از مسأله دست یابم. این مسأله، از همان ابتدا، دستخوش یک برداشت نادرست نیز شده بود و آن عبارت از این بود که برخی تصوّر کردند که مقصود از تعبیر بازسازی انقلابیِ ساختار فرهنگی، تجدیدنظر در «نهادهای فرهنگی» است و اشاره به ساختار، به معنی پرداختن به نهادهای فرهنگی است، اما پس از این، رهبر انقلاب تصریح کردند که مقصودشان، «ذهنیّت فرهنگیِ مردم» است؛ یعنی ذهن مردم، بهمثابه یک ساختار درونی و نامحسوس است که اینک باید در چهارچوب ارزشهای انقلابی، بازسازی شود. ریشۀ شکلگیری مسأله نیز این بود که در اثر برخی تحوّلات معرفتی و دستکاریهای شناختی در دهههای گذشته، لایههایی از جامعه دچار واگراییهایی هویّتی شدهاند و این امر درونی به واسطۀ سبک زندگی – که جنبۀ بیرونی و عینی دارد – آشکار شده است. ازاینرو، باید ذهنیّت فرهنگیِ مردم را به همان ارزشهای نخستین باز گرداند و هویّت اصیل اسلامی و انقلابی را بازتولید کرد.
۲. چنانکه جستجوهایم نشان میدهند، اثری که نگاشتهام، تنها اثر در این باره است و همچنان این مسأله، با پاسخ معرفتی و علمی مواجه نشده است. فضای علوم اجتماعی و فرهنگی در جامعۀ عملی ما، چندان به این قبیل مطالعات عینی که جنبۀ کلان و سیاستی دارند، نزدیک نیست و دغدغههای دانشگاهی و شخصی را ترجیح میدهد؛ دغدغههایی که برآمده از مسألههای جزئی یا حتی غیرواقعی هستند و نسبتی با آنچه که در جامعه میگذرد، ندارند. یکی از دلایل بومینشدن علوم اجتماعی و فرهنگی در جامعۀ ما، همین فاصلهگیری و گسستگی است. این در حالی است که باید اندکی پس از مطرحشدن این مسأله در سال ۱۴۰۱، نیروهای فکری به آن میپرداختند و میکوشیدند از چشماندازهای مختلف، پاسخهایی را برای آن ساختهوپرداخته کنند. وقتی دانشگاهها و پژوهشگاه، درگیر عینیّت نباشد و علوم اجتماعی به کالای تجاری و سببسازِ منزلت صوری تبدیل شود، چنین وضع ناخوشایندی پدید میآید.
۳. در این اثر، از مباحث مفهومی و نظری دربارۀ فرهنگ و بازسازی انقلابیِ ساختار فرهنگی، آغاز شده و آنگاه به ریشهها و زمینهها پرداخته شده است؛ بهطوریکه به تاریخ فرهنگی در دورۀ پساانقلاب، اشاره شده و علل ظهور آفتِ زاویهدارشدن ذهنیّتها برشمرده شدهاند. پس بهعنوان زیربنای مطالعه، هم به جنبۀ نظری و معرفتی پرداخته شده و هم به جنبۀ عملی و عینی. در این میان، یک چهارچوب بینشی که مقاومت فرهنگی نام نهاده شده، تحلیل شده است که نشان میدهد ما بهعنوان جامعهای که خود را ذیل و در سایۀ عالَم تجدّد تعریف نمیکنیم، چه نسبتی با روند جهانیسازی و تهاجم فرهنگی برقرار کردهایم و چه غایات متفاوتی داریم. همچنین به مجموعهای از چالشهای فرهنگی نیز اشاره شده است که تعیینکننده و ریشهای هستند و باید آنها را مولّد و خاستگاه پدید آمدن شکافها و گسستها در ذهنیّت اجتماعی بدانیم. در نهایت نیز، سلسلهای از تدابیر و راهکارها برشمرده شدهاند که هم معطوف به ساختارهای رسمی هستند و هم معطوف به کارگزاران فرهنگی در عرصۀ غیررسمی. این تجویزها و توصیهها، تا حد زیادی، نوآورانه هستند و میتوانند در مقام راهبردپردازی، به کار گرفته شوند.
۴. در عین حال، باید اظهار ناخشنودی کنم که پس از انتشار این اثر در ماههای نخست امسال، تاکنون هیچیک از نهادهای فرهنگی از آن استقبال نکردهاند و نشست و گفتگو و نقادی و مباحثهای را دربارۀ آن سامان ندادهاند. این امر برای یک محقّق، تلخ و تأسفبار است. شورای عالی انقلاب فرهنگی که باید خودش عهدهدار انجام چنین مطالعهای میشد، نهفقط چنین نکرد، بلکه پس از انتشار این اثر هم واکنشی نشان نداد. همچنین سازمان تبلیغات اسلامی نیز که در این زمینه، نقشآفرین است و باید برای مواجهه با آن، سیاست و تدبیر اندیشه کند، واکنشی نشان نداد. روشن است که این اثر میتواند موجبات پیشروی اجتماعیِ نهادهای فرهنگی را فراهم سازد و برای آن، مقدّمۀ تدوین نقشۀ راه باشد، اما افسوس نگرشهای دیوانسالارانه و بسته و غیراجتماعی، سبب در انزوا ماندن و غبارگرفتگی مطالعاتی از این دست شده است.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60