eitaa logo
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
954 دنبال‌کننده
416 عکس
61 ویدیو
17 فایل
ما به دوران جدیدی از عالم وارد شده‌ایم. به‌تدریج آثار این آغاز، محسوس‌تر می‌شود و تاثیر خود را در تغییر چهره زندگی بشر آشکار می‌کند. در این کانال، این دوران جدید را از سه زاویه مورد تامل قرار می‌دهیم: #روش، #دولت و #استعمار. Admin: @yas_aa
مشاهده در ایتا
دانلود
| سید حسن نصرالله: نبرد پس از بمباران حدیده، بیروت و تهران وارد مرحله جدیدی شده است... آن‌چه در حال رخ‌دادن است، دیگر جبه‌ های پشتیبانی نیست، بلکه یک نبرد آشکار بزرگ است که عرصه‌های آن شامل غزه، جنوب لبنان، یمن، عراق و ایران است.
| 🟥 عنوان به آن‌دسته از کلیمیان اطلاق می‌شود که هسته‌ی اولیه ایشان در قرن 7 پیش از میلاد مسیح، زمانی که حکومت آشور به حمله کرد، به و مشخصا به شهر گریختند و این جماعت را در این نقطه از تاسیس کردند. در قرن‌های بعد نیز بخشی از یهودیان ، ، و از طریق به این جماعت پیوستند. آن‌ها در کنار این جاده زندگی می‌کردند و از رونق اقتصادی و تجاری آن بهره‌ی وافری بردند. 🔸 یهودیان بخارا خود را از نسل و می‌دانند و معتقدند که هم‌اینانند. زبان ایشان، گویشی از فارسی تاجیکی است که با آمیخته شده است. در قرن 13 میلادی که شاهد حمله‌ی مغول به ایران و عراق هستیم، یهودیان بخارا قصه‌ای داشته‌اند که باید به آن توجه کرد. در میانه‌ی قرن 19 میلادی، گروه قابل توجهی از یهودیان بخارا به مهاجرت کردند؛ اکنون محله‌ی ایشان با نام در سرزمین‌های اشغالی پابرجاست. آمارها نشان می‌دهد که امروزه 100هزار یهودی بخارایی در و دیگر شهرهای سرزمین‌های اشغالی ساکن هستند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 ترویج و گسترش یک «فکر» و «ایده» و «آرمان»، ابزارها و اقتضائات خودش را می‌طلبد. ، عبارت است از فضا و محیطی که یک فکر و ایده و آرمان در بستر آن تکثیر شده؛ گسترش یافته و به یک و تبدیل شده است. نیز به شرایط و وضعیتی اطلاق می‌گردد که یک فرهنگ، به و و وسیله‌هایی از این قبیل مجهز شده است تا امکان گسترش و بقای آن فرهنگ را در مواجهه با افکار و فرهنگ‌های دیگر کنند و شرایط را برای بسط و گسترش فکر و فرهنگ رقیب، ناهموار و نامساعد کرده و تا حدودی سد نمایند. 🔹 پیش از پیدایش تمدن ، چندان ضرورتی نداشت که تفکر و فرهنگی برای بسط و حفظ خودش الزاما به ابزارسازی متناسب با خویش روی آورد؛ زیرا یا به‌عبارت‌دیگر بخش عمده‌ای از تهدیدات را مهار می‌کرد. اما اهمیت ابزار و در و غلبه‌ی قابل توجه بر امتناعات جغرافیایی، توجه به تمایز با را ضروری ساخته و اهتمام به تامین اقتضائات تمدنی برای حراست از یک فرهنگ را غیرقابل‌اغماض نموده است. ✂️ پی‌نوشت: توجه به چرخه‌ی تبدیل تبدیل فکر، آرمان و به فرهنگ و سپس تمدن، کمک می‌کند که از نسبت به الزامات فرآیند منتهی به در امان بمانیم. هم‌چنین یاری می‌کند تا ضرورت ایجاد تمدن بدیل در مواجهه با را بهتر درک و لمس نماییم. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 کانون‌های قدرت در جهان در اثنای تاریخ و طی زمان، مانند هر پدیده‌ی دیگری در این عالم، کرده‌اند؛ تغییر یافته‌اند و جابه‌جا شده‌اند. روزگارهایی نه‌چندان دور، کفایت می‌کردند که بسط یک و فکر و آرمان و تجلی و ظهورش در قالب ، ضامن تکثیرشان در میان نسل‌های مختلف یک سرزمین باشد. لذا پا گرفتن یک فرهنگ در یک ایمن کافی بود تا آن فرهنگ، نیز نامیده شود؛ اما مدرنیته اکتفا به امتناعات جغرافیایی برای حراست از را منتفی ساخت. 🔸 اساسا زاییده‌ی ایده‌ی: غلبه بر با اتکا به است. مدرنیته، برآمده از فکر و فرهنگ مردمانی است که قرن‌های متمادی در شرایط سخت آب‌وهوایی سواحل و و زمستان‌های خشن شمال زندگی کردند. 🔹بدیهی است که انتظار داشته باشیم در چنین شرایطی، و تمنای در دل آن‌ها شعله‌ور شود؛ سال‌ها بعد نیز به این فرهنگ به تمدنی تبدیل گردد که می‌تواند از خشونت امواج دریا سواری بگیرد؛ وحشت و رعب سفر در را زیر پا بگذارد؛ ستیغ کوهستان را مقهور سازد و زمستان را به منظره‌ای تبدیل کند که می‌توان پشت شیشه‌های نشکن لم داد و در کنار بخاری‌های برقی بر کشتی‌گرفتن طوفان با درختان نظاره کرد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 روایتی از مدرنیته رایج است که می‌کوشد نشان دهد: این تمدن از میان منازعات فکری و اروپا سر برآورده است؛ را پایان یک جدال فکری و آغاز عصری جدیدی در تاریخ بشر می‌شمرد؛ آغاز در ؛ متاع و تحفه‌ای برای رفتن به این سو و آن سوی زمین. 🔸 این اگرچه قطعه‌ای است از پازل تاریخ جدید، اما ناقص و ناکافی. این روایت، چشم بر پیدایش و تمنایی که را آفرید، می‌بندد؛ تولّد جدید در امتناعات کوهستان‌های ، آمریت‌های سواحل و شمال، و امکان‌های خفته در کرانه‌های رودخانه‌ی و را نادیده می‌انگارد. ازاین‌روست که در توضیح و تفسیر گذار از به به لکنت گرفتار می‌شود و در چسباندن تکه‌های مختلف پازل دوران مدرن عاجز می‌گردد. 🔹 در روایت فراز و فرود یک تمدن باید توجه داشت که: انسان بیش از هر چیز، یک طلب و تمنا و یک است. انسان قبل از هر چیز، یک است که می‌تپد؛ یک جان است که دل می‌بندد و نرد عشق می‌بازد؛ یک است که به پرواز درمی‌آید؛ یک است که کمند علقه‌ی خویش را بر گردن خواسته‌ای می‌افکند. هر فکر و اقدام دیگری که از آدمی سر می‌زند: ابزاریست در اختیار این قلبِ تپنده؛ وسیله‌ای است در دستانِ این جانِ عاشق؛ امکانی است رامِ این روحِ در پرواز؛ مرکبی است در اختیارِ این اراده‌ی راسخ و تعلق در کمند. اکنون دوباره باید پرسید که متولد کدامین میدان و است؟ 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 پس از قریب به چهار و اندی سال کار مقدماتی در این کانال، اعم از: پرداختن به ترمینولوژی ، ، ، و ، و نهایتا ، اکنون می‌توان یک جمع‌بندی نسبتا قابل قبولی از در گذار به عصر جدیدش ارائه داد. به‌عبارت‌دیگر، پس از چهار سال پهن‌کردن بحث، اکنون به فصل جمع‌کردن آن رسیدیم. 🔸 تلاش می‌کنم در فصل جدید، مطالب به دور از موجزگویی باشد. شاید بهتر این باشد که ابتدا یک مطلب موجز به شکل کپشن، و سپس مطلب مبسوط‌‌تر با ادبیات عامیانه‌تر را تقدیم کنم. 🔹پی‌رنگ اصلی پست‌ها این خواهد بود که نسخه‌ی تمدنی ، تنها راه برون‌رفت از دشواره‌های دویست سال گذشته‌ی این مرزوبوم است. این نسخه، حاصل فهم رهبران انقلاب از تلاقی سه نیرو در شکل‌دادن به وضعیت ایران معاصر است: 1️⃣ طرح بعثت 2️⃣ تقابل ایران و اسلام با استعمار و 3️⃣ میراث پنج نهضت تحول‌خواهانه‌ی ایرانی در دو قرن گذشته 🔹ماحصل فهم عمیق از نحوه‌ی تلاقی این سه نیرو در شکل‌دادن به ، رهبران انقلاب را به ضرورت پی‌ریزی نقشه‌ی راه تمدنی انقلاب برای شکل‌دادن به رهنمون ساخته است. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 📮 آخرین در ، متعلق بوده است به پادشاهی . شیوع هرج‌ومرج داخلی، دربار را تضعیف کرد و قتل طومار این سلسله نیز پیچیده شد. بدین‌ترتیب، قدرت متمرکزی که از سه هزار سال پیش از میلاد توسط در برپا شده و سپس با ورود و تاسیس پادشاهی ، و رونق جهانی یافته بود، فرو پاشید و در هاضمه‌ی حاکمیت ششصدساله‌ی قرار گرفت. 🔸 با حمله‌ی مغول به و فروپاشی ، خلاء قدرتی در فلات ایران پدیدار شد. از این به بعد، شاهد ظهور ثمربخش‌ترین تلاش‌های برای بازیابی حاکمیت ملی در دوران پس از اسلام هستیم که اصطلاحا دوره‌ی (Iranian Intermezzo) نامیده می‌شود. این تلاش‌ها که ترکیبی بودند از جمع «هویت ایرانی» و «آموزه‌های اسلامی»؛ در نهایت با تاسیس پادشاهی به ثمر نشست و پس از ششصدسال از زوال آخرین حکومت ایرانی، حاکمیت ملی به دست بازگردانده شد. 🔹 تثبیت و حراست از پس از به‌این‌سو، با رقیب جدید دیگری روبه‌رو بوده است که تا به امروز ادامه دارد. این رقیب این‌بار نه از همسایگی ، بلکه از برخاسته و تا پستوی خانه‌ی هر ایرانی پیش آمده است. این رقیب، کسی نیست جز یا اصلاحا . 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 📮 با برافراشتن پرچم ، ملت‌های مختلف از جمله را در فرآیندی از داد و ستد فرهنگی و تمدنی قرار داده که ماحصل آن را به اختصار می‌توان در فرهنگ و تمدن مدرن نام نهاد. اگرچه ریشه‌های را باید در دربار و ازدواج شاه ایران با شاهزاده‌ خانم مسیحی اهل دنبال کرد، اما اثربخشی این فرآیند، در دوره‌ی ، در زمان حکومت آشکارتر از آن گردید که بتوان نادیده‌اش گرفت. بدین‌ترتیب به اسارت مکانیزم‌های درآمد و اقتدار حاکمیتی‌اش در معرض زوال و انحطاط قرار گرفت. 🔸 اگرچه از زمان فتحعلیشاه تا به امروز شاهد ظهور دست‌کم در ایران برای بازیابی بوده‌ایم، اما آخرین نهضت، یعنی تنها نهضتی بوده که قدرت در برابر فرآیند انحلال را از خود نشان داده است. 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای معتقدند که با تکیه‌بر این مقاومت می‌توان از تاریخ جدید ایران و آغاز در عالم سخن گفت. می‌کوشد این فرآیند را به اختصار از زمان تا به امروز به تصویر بکشد و نشان دهد که چرا و چگونه تدبیر برای قراردادن تاریخ ایران در وزان عصر جدید، شاه‌راه خروج از ایران میانه و معاصر است. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| تاریخ ایران، پنج دوره/دوران تاریخی را به خود دیده است: 1️⃣ 2️⃣ 3️⃣ 4️⃣ 5️⃣ در صورت‌بندی در گذار به عصر جدید، تمرکز خواهم داشت بر سه دوره/دوران اخیر؛ آن‌هم به‌دلیل تقارن این سه دوره/دوران با تولد و پاگرفتن در تاریخ و حضور آن در سرحدات وطن‌مان (در قالب ). 🔸 با انتخاب این سه دوره/دوران، تاریخ ایران را می‌توان از زاویه‌ی دید سه دوربین اختصاصی تماشا کرد: 📸 دوربین یک: نمای باز (long Shot) برای دیدن ایران از منظر خارج از ایران؛ 📸 دوربین دو: نمای بسته (Close Up) برای دیدن ایران از درون و تجربه‌ی دید ایرانیان از پیرامون‌شان؛ 📸 دوربین سه: نمای از روی شانه (Shoulder Shot) که مدام در میان داخل و خارج ایران در رفت‌وبرگشت است و یک تجربه‌ی مرزی را در اختیار قرار می‌دهد. 🔹 تلاقی این سه دوربین، تصویری از ایران را به نمایش می‌گذارد که می‌فهمیم: چگونه نیرویی که می‌خواست را به شکل مطلوب خودش بسازد، در برابر مقاومت یک ملت غافل‌گیرشده قرار گرفت؛ و این ملت با مرور و بازخوانی تجربه‌های ، به‌تدریج به تصویرسازی از جهان مطلوب خویش پرداخت و اکنون در حال خلق فضایی است که نه بریده از سنت خویش است و نه غافل و ناآگاه به پیرامون؛ نه همان ایران قدیم است و نه تسلیم بازی بزرگ. ایران اینک ما، جایی ایستاده است در جایی میان دو جهان. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
🔸 فلات ایران (Iranian Plateau)📎 با کوه‌های سربه‌فلک کشیده‌اش، نوزادگان و نونواران گهواره‌ی را به مبارزه فرا می‌خواند. جایی بود که تا می‌شد و می‌توانستی، نباید عافیت خرامیدن در را به سختی‌ها و تبعات زندگی در کمرکش و پایه‌های می‌فروختی؛ الا و مگر، برای کسب ؛ یافتن فرصتی برای ادامه‌ی حیات. فلات ایران جایی بود که و آن، هزینه‌های را برای هر پادشاه خودکامه‌ای گران می‌کرد. اصلا به‌صرفه نبود که عیش و نوش لم‌دادن در بین‌النهرین، با نیش پناهندگان به فلات ایران تلخ شود. 🔹 بنابر روایت کتاب‌های تاریخی، ایلامیان 📎 اولین قومی بودند که در دوره‌ی ، (یعنی سه هزارسال پیش از تولد ) به سکونت در پناه آوردند. این مهمانان تیزپا توانستند گوی سبقت از کف رقیبان بربایند و بیش از 2500 سال از تاریخ این قطعه از زمین را به نام خود ثبت کنند؛ از آب گوارای بنوشند؛ تندی و شتاب را به سخره بگیرند؛ در کشت‌زارهای چهارفصل بکارند؛ در دشت‌های سرسبز و اسب‌هایشان را بتازانند و در مواقع لازم، در قلعه‌های طبیعی پناه بگیرند. روزگارانی گذشت؛ تا روزی آمد که از دامن تاریخ فرا رسیدند و تازه‌ای را در فلات ایران ساختند. 🔸 ایلامیان سرزمین خود را، هَتَمتی (Hatamti) یا «سرزمین خدایان» نامیدند. گویا قلعه‌ی پناه‌گاهی بوده باشد، برای ادامه‌ی حیات کسانی که در جلگه‌های میان و به پیامبران الهی ایمان آورده بودند؛ از بیم طاغوت راه را در پیش گرفته و خواسته بودند مهمان‌سرای را به محیط ایمنی برای و خداپرستی تبدیل نمایند. 🔹 هم‌زمان با در جنوب غرب فلات ایران، در بساط عیش دو پادشاهی بزرگ برپا بود: (یا قوم ) در شمال و در جنوب. اولین تمدن بشری، و اولین پادشاهی شناخته‌شده در تاریخ بشر بود. سومر تمدنی بودند که اولین شهر پس از طوفان در بستر آن بنا شد و نام گرفت. اور همان سرزمینی بود که در آن‌جا چشم به جهان گشود؛ پیام توحید و ندای فطرت را به جان مومنانی، هرچند اندک نوشاند؛ با هجرت‌دادن آن‌ها در ، بیابان‌های ، کوه‌های و ، دریاچه‌ی شور و در نهایت خود را به کنار و دره‌ی ، در شرق رساند و را قابل نشر و بسط در شرق و غرب جهان آن ساخت. 🔸 میل به طغیان، به‌خاطر مساعدت فضای برای عصیان، زمینه‌ای بود که سرکشان نپسندیدند سرزمین همسایه، «سرزمین خدایان» نام گیرد. آن‌ها ترجیح دادند مردمان پناه‌گرفته در زاگرس را اِلامتو (Elamtu) خطاب کنند، به‌معنای «جای مرتفع»؛ تا مبادا ماشین غربال‌گر تاریخ در شتاب گیرد و شمار گریختگان به سرزمین خداپرستان افزون‌تر گردد. کوهستان، فضای مبارزه بود و فلات ایران، سرزمین مبارزان. گویا فلات ایران جایی بود که اولین را در دوره‌ی ایجاد و برقرار کرد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 پایگاه تحلیل‌های ژئوپلیتکی «Geopolitical Futures»📎 هفتم آگوست سال جاری، یادداشتی را از منتشر ساخت با عنوان: رابطه‌ی میان دو جنگ. او در این یادداشت نسبتا کوتاه، به پیوند ژئوپلیتیکی جنگ اوکراین با جنگ غزه می‌پردازد و به امکان توسعه‌ی این تنش در منطقه‌ی جنوبی اشاره می‌کند. متن کامل این یادداشت را در پست بعدی مطالعه فرمایید. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/doranejadid/699