eitaa logo
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
945 دنبال‌کننده
426 عکس
62 ویدیو
17 فایل
ما به دوران جدیدی از عالم وارد شده‌ایم. به‌تدریج آثار این آغاز، محسوس‌تر می‌شود و تاثیر خود را در تغییر چهره زندگی بشر آشکار می‌کند. در این کانال، این دوران جدید را از سه زاویه مورد تامل قرار می‌دهیم: #روش، #دولت و #استعمار. Admin: @yas_aa
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ از logic به method تطور تاریخی ادراک و اراده 1️⃣ ادراک انسان، گاه از فضای متاثر شده و گاه در پیوند با ، در بستر نشو و نمو یافته است. در خطی که برای دنبال می‌کنم، چنین به‌نظر می‌رسد که (گذار از logic به method) را می‌توان عبور از به سمت ادراک‌های در پیوند با اراده‌ی انسانی دانست. منطق از یک تبعیت می‌کند که یک استراتژی اراده‌گریز است؛ این در حالی است که روش عمدتا در تلائم با و است. 2️⃣ موید این مطلب، بقای پارادایم‌های قدیمی‌تر در عین طرح پارادایم‌های جدید، در حوزه است؛ چنین تداوم و بقایی در علوم طبیعی وجود ندارد. شاید بتوان این بقا را ناشی از وسعت اراده و آزادی در حیات انسانی در مقایسه با طبیعت غیرانسانی دانست. امروز با وجود رشدی که در و انتقادی رقم خورده، نیز هم‌چنان به حیات خود ادامه داده است؛ این درحالی است که پارادایم نسبیت در فیزیک، انگاره‌ی نیوتونی را در خود هضم کرده است. 3️⃣ آیا نمی‌توان این مطلب را نشانه‌ی تلائم گریزناپذیر ادراک و اراده دانست؟ اگر ادراک ما گریزی از تاثیرات اراده‌ی ما ندارد، چگونه می‌توان تاثیر اراده در نسبیت فهم را به‌نحو مقنن ملاحظه کرد؛ به‌نحوی‌که در عین پذیرش تاثیر محیط و اجزا، تاثیر انسان و اراده و خواست او را نیز دخیل کرده و نحوه‌ی دخالتش را تبیین و قابل سنجش کند؟ 4️⃣ اگرچه عبور از به (گذار از logic به method) یک گام رو به جلو در این راستا بوده است، اما هنوز فاصله‌ی قابل توجهی تا این مطلوب پیش روی ماست. . https://www.instagram.com/mh.taheri1980 https://virgool.io/@mhtaheri .
⭕️ روش: گذار از ابهام در پرسش تعریف اکتشافی از «روش» و کاربست آن در «تحقیق» هر انسانی با حضور در عالم، با ابهام‌هایی روبه‌رو می‌شود؛ هر ابهامی می‌تواند نقطه‌ی تولد یک «پرسش» باشد. اگرچه تلقی عمومی ما این است که هر تحقیق و پژوهشی با تولد یک پرسش شروع می‌شود، اما ماهیت علم جدید نشان می‌دهد که این تلقی اشتباه است. این سخن به‌معنای نفی اهمیت پرسش در فرآیند تحقیق نیست؛ مساله این‌جاست که هیچ پرسشی نمی‌تواند ضمانت کند که ما به صرف طرح سوال، به نتیجه‌ی صحیحی خواهیم رسید و پرده‌های ابهام را برخواهیم چید. مساله‌ی اصلی این‌جاست که چه چیزی دستیابی به نتیجه‌ی مثمر ثمر را تضمین می‌کند و از پرده‌های ابهامی که بین ما و محیط پیرامون‌مان قرار گرفته‌اند، می‌کاهد؟ به‌بیان‌دیگر، آن چیست که موجب خرق حجب شناخت می‌شود و سطحی از معرفت را برای ما به ارمغان می‌آورد؟ پاسخ این قبیل پرسش‌ها ما را به سمت و خواهد برد. تحول و تطور و تکاملی که انسان در پرداختن به پرسش‌ها و کاستن از ابهام‌هایش پشت سر گذاشته است نیز، نیازمتد ارجاع به است. https://www.instagram.com/mh.taheri1980 https://virgool.io/@mhtaheri .
شانزدهمین دوره آموزشی طرح نظام فکری در تحقق نوین اسلامی مزایای شرکت در دوره: ارائه گواهی پایان دوره بهره مندی از اساتید مجرب دسترسی به منابع مرتبط با سرفصل ها امکان جذب در صورت دارا بودن شرایط ⚡️شرایط ثبت نام: حداقل مدرک برای طلاب سطح2 و دانشجویان کارشناسی 📅 مهلت ثبت نام: پایان تیرماه 1401 🔸آیدی ثبت نام: @Amozeshfarhangestan
⭕️ تولد روش در سپیده‌دم رنسانس عبور از «هدف جهان» به «مکانیزم جهان» پایه‌های و فیزیکی معاصر، در دوران نوزایی () ریخته شده است. این علوم برآنند تا با سازمان‌دهی منظم تجربه‌های انسانی، قانون‌مندی‌هایی را در جریان پدیده‌های طبیعت مدلل سازند. این قانون‌مندی‌ها باید اراده‌ی انسان را به «برانگیختن» یا «جلوگیری از» پاره‌ای از تاثیرات توانا سازد؛ یا به‌عبارت‌دیگر، دامنه‌ی چیرگی بر طبیعت را به اوج گستردگی برساند. کوشش فکریِ آدمیان ، در اساس، «شناخت معنا و غایت جهان و زندگی» را نشانه گرفته بود و به ناگزیر تقریبا به‌تمامی، صَرف وحی و آثار مراجع روحانی می‌شد. لیکن مردم زمانه‌ی نوزایی، دیگر از پرسش در باب هدف آن‌جهانی -که قرون وسطاییان می‌خواستند از سنت برکشند- روی برتافتند و بنای پرسش در باب علل رویدادهای این جهانی را نهادند؛ علت‌هایی که می‌بایست به یاری مشاهده‌ی حسی به اثبات برسند. ر.ک: (1398). سپیده‌دمان فلسفه‌ی تاریخ بورژوایی، ص. 13. .... https://www.instagram.com/mh.taheri1980 https://virgool.io/@mhtaheri .
⭕️ روش ریاضی: زیرساخت جهان اثبات‌گرا کشف قانون «همگونی در جریان طبیعی» در نظر علم دوره‌ی نوزایی، «امکان قوانین طبیعی» و از همین رهگذر، «چیرگی بر طبیعت» به پیش‌انگاره‌ی «سیر قانون‌مند طبیعت» وابستگی منطقی دارد. به‌عبارت‌دیگر، ایده‌ی چیره‌شدن حداکثری بر تحولات طبیعی در دوره زمانی امکان یافت که دانشمندان به سیر قانون‌مند تحولات طبیعت پی بردند و مفهومِ نوعیِ «همگونی در جریان طبیعی» را کشف کردند و صورت‌بندی این قوانین را در دستور کار خود قرار دادند. باور به همگونی در جریان طبیعی، آن‌گونه که در کتاب سپیده‌دمان فلسفه‌ی تاریخ بورژوایی بر آن تصریح می‌کند، از مهم‌ترین ویژگی‌های علم جدید است. این ویژگی بدین‌معناست که رویدادهایی که در طبیعت مشاهده می‌کنیم و خواص و مختصاتی که از یک پدیده‌ی طبیعی تجربه می‌کنیم، در آینده نیز بی‌هیچ کم‌وکاست و تغییری تکرارپذیر هستند. مثلا، فرمول سقوط آزاد همواره یکسان است؛ قوانین ترکیب عناصر شیمیایی همیشه ثابت هستند؛ قواعد حرکت اجرام سماوی تغییرناپذیرند و ... . این ایده و کشف این رابطه، سنگ بنای فیزیک و شیمی جدید شد و زمینه‌ای را فراهم ساخت که در سایر علوم، از جمله در مردم‌شناسی و پزشکی نیز وارد شود و جغرافیای علم اثباتی و را بگستراند. .... https://www.instagram.com/mh.taheri1980 https://virgool.io/@mhtaheri .
⭕️ انسان: داستان تکراری ایستادن در بحران چگونه نظم‌های سیاسی از دل محیط‌های آنارشیک متولد می‌شوند؟ هیچ فکر و اندیشه‌ای در خلاء متولد نمی‌شود و در ساحل رشد نمی‌کند. بلوغ نظام‌های فکری مرهون ایستادن و خوش‌درخشیدن در کاروزارهایی چالش‌هایی است که انبوهی از سوال و مساله را بر سر نظام فکری آوار می‌کنند و او را به تحرک و تکامل وامی‌دارند. تولد صلح از دل بحران‌های صدساله‌ی اروپا و فراگیرشدن این اروپایی در سرتاسر جهان -چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم- یکی از این تجربه‌های بشری است که در سه قرن گذشته آن را تجربه کرده‌ایم. نظام‌های فکری در مواجهه با چالش‌های میدانی درصدد آن برمی‌آیند که آرایش عناصر میدان را به‌نحوی تغییر دهند که نظم مطلوب‌شان در آن هویدا شود. تفکر اسلامی نیز از بدو تولدش در میدان‌های مختلف به چالش کشیده شده و بالیده و بر قوام و نظام‌مندی درونی‌اش برای محیط‌سازی افزوده است. ظهور تمدن باشکوه خلافت و سلطنت اسلامی از قرن دوم تا قرن هفتم این مدعا را تصدیق می‌کند. اینک اما این در آوردگاه جدیدی ایستاده که را از درون تهی می‌کند. آیا این نظام دوام خواهد آورد و بلوغ دیگری را تجربه خواهد کرد یا جذب هاضمه‌ی خواهد شد و به یک خرده‌فرهنگی در کنار خرده‌فرهنگ‌های تبدیل خواهد شد؟ پاسخ به این سوال منوط به تحول نظری در نظام فکری اسلامی است؛ از یک بگیرید تا یک و که قدرت راهبری یک را داشته باشد؛ و الا فلا... https://www.instagram.com/mh.taheri1980 https://virgool.io/@mhtaheri .