eitaa logo
الی الحبیب
2.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
867 ویدیو
19 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 توصیه‌ رهبر انقلاب به مداحان: آهنگ مداحی با موسیقی ترانه‌های نامناسب مخلوط نشود ✏️ رهبر انقلاب: دستگاه‌های موسیقیِ معروف، هر کدام یک ترانه‌ای قبلش دارد که این آهنگ، ترانه‌ را القا میکند به آن خواننده؛ این ترانه‌ها اغلب، ترانه‌های نامناسب است. مواظب باشیم شعری که میخوانیم، آهنگی که میخوانیم،‌ مدّاحی‌ای که میکنیم ــ چه آنجایی که مصیبت میخوانیم، چه آنجایی که سینه میزنیم، چه آنجایی که مدح میخوانیم ــ با اینها مخلوط نشود ؛ این نکته‌ی مهمّی است؛ من اصرار دارم به این توجّه کنید. ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ 🆔 @elalhabib_ir
💠توصیه‌هایی از مداح اهل‌بیت(ع) حاج به مداحان مناجات‌خوان: ☘️اولین خصوصیتی که مداح باید داشته باشد، اخلاص و کسب رضایت خداست، یعنی چه تشویقش کنند، چه نه، چه مردم پای منبرش بنشینند، چه نه، چه شناخته بماند و چه نه، برایش تفاوتی نداشته باشد. اصل این است که خدا بپسندد. 🌷دومین خصوصیت، رعایت تقوای الهی است. 🌿مداحان باید بکوشند که از محرمات الهی بپرهیزند و همچنین ظاهر خوبی داشته باشند. 🌸آنان باید متواضعانه با مردم اخلاق و رفتار خوب داشته باشد، چنان‌که با عملش اسلام را به مردم معرفی نماید و کاری کند که در زندگی‌اش الگوی مردم شود. 🍃مداح شایسته است که با بزرگان بنشیند و با آنان برخیزد. همین‌طور وی باید همیشه با طهارت باشد و مهم‌تر این است که حال بزرگ‌ترها و پیش‌کسوت‌ها را رعایت کند. 🆔 @elalhabib_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️اشك شهيد حزب الله بعد از شنيدن ( سلام‌الله‌علیها) ✍الان ماتریالیستها و آتئیستها میگن این یک واکنش طبیعی بدن و مغز برای همه اموات هست و طبیعیه! 🆔 @elalhabib_ir
📝 «۱» علیهاالسلام 🔹بهشت روی زمین🔹 مدینه با تو به ماهی دگر، نیاز نداشت به روشنایی صبح و سحر نیاز نداشت تو زهرۀ فلَکی، رشک ماه و پروینی که با تو چرخ به شمس و قمر نیاز نداشت مسافری که نگاه تو بود بدرقه‌اش، خدای را، به دعای سفر نیاز نداشت دعای نیمه‌شبت سِیرِ آسمان می‌کرد که این پرستوی عاشق به پر نیاز نداشت بهشت روی زمین، خانۀ گِلین تو بود که ناز فضّه خرید و به زر نیاز نداشت حکایت دلِ تنگ تو را توان پرسید، ز لاله‌ای که به خونِ جگر نیاز نداشت وجود پاک تو می‌سوخت از شرارۀ غم دگر به شعلۀ قهر و شرر نیاز نداشت گریستن ز تو آموخت ابر پاییزی دگر به خواهش از چشمِ تر نیاز نداشت برای سبز شدن، گلبُن محبت و عشق به اشک زمزم از این بیشتر نیاز نداشت میان چشمۀ اشک تو عکس زینب بود اگر شبِ تو به قرص قمر نیاز نداشت... حریر دست تو مجروح بود از دستاس به تازیانۀ بیدادگر نیاز نداشت 📝 🆔 @elalhabib_ir
💠 لطافت طبع در روایت مرثیه 🔹از معیارهای بررسی شعر خوب، نوع نگرش (گسترۀ دید، زاویۀ دید، عمق نگاه) و نوع بیان شاعر در مواجهه با موضوع شعر است. این‌که شاعر: ـ از کدام منظر و زاویه دید به موضوع نگاه می‌کند؟ ـ نگاه او گستره یا محدودیت دارد؟ ـ محدوده نگاه از کجا تا به کجاست؟ ـ با چه دقتی؟ آیا عمیق می‌نگرد یا سطحی؟ و در نهایت، دیده‌ها و شنیده‌های خود را چگونه وصف می‌کند؟ جزئی‌نگرانه یا به شیوه مرسوم، کلی‌نگرانه و بی‌تأثیر؟ جزئی‌نگاری در شعر حاصل جزئی‌نگری، گستره نگاه و عمق نگرش شاعر است. همچنین، استفاده از نشانه‌های متنوع در زندگی خبر از ارتباط عمیق شاعر با پدیده‌های هستی دارد. در این غزل، تمام موارد فوق قابل تحلیل و بررسی است. 🔸این شعر از نظر «موضوع و محتوا» و «شیوه بیان»، قابل تفکیک است: ▫️الف) موضوع و محتوا شاعر در بخش اول در موضوع مدح به جزئی‌نگاری مشاهدات خود می‌پردازد: 1️⃣ بخش آغازین: مدح؛ حضور حضرت زهرا(س) در عالم هستی که از زاویه‌های متعدد تحلیل می‌شود: روشنی‌بخشی، زهره فلک بودن، شمس و قمر حقیقی بودن، نگاه آرام‌بخش، سیر دعای نیمه‌شب او و سبک زندگی ساده ایشان، از نمونه‌های این تنوع نگاه و جزئی‌نگری است که به جزئی‌نگاری و تنوع بیان منجر شده است. تو زهرۀ فلَکی، رشک ماه و پروینی که با تو چرخ به شمس و قمر نیاز نداشت مسافری که نگاه تو بود بدرقه‌اش، خدای را، به دعای سفر نیاز نداشت دعای نیمه‌شبت سِیرِ آسمان می‌کرد که این پرستوی عاشق به پر نیاز نداشت بهشت روی زمین، خانۀ گِلین تو بود که ناز فضّه خرید و به زر نیاز نداشت 2️⃣ بخش میانی: تأثیر اندوه حضرت، بر عالم هستی که اندکی حال و هوای مرثیه دارد، با محور بیان عاطفی. این بخش نیز با همان نگرش مطرح شده است: تأثیر بر سبز شدن گل محبت، ارتباط معنوی ابر پاییزی با اشک حضرت یا با گل لاله: حکایت دلِ تنگ تو را توان پرسید، ز لاله‌ای که به خونِ جگر نیاز نداشت برای سبز شدن، گلبُن محبت و عشق به اشک زمزم از این بیشتر نیاز نداشت 3️⃣ بخش پایانی: طرح گزارش‌های شاعرانه از تاریخ با محوریت وصف، اعتراض و تعریض: وجود پاک تو می‌سوخت از شرارۀ غم دگر به شعلۀ قهر و شرر نیاز نداشت... ▫️ب) شیوه بیان نکته قابل ذکر، استفاده بهنجار از تشبیه و ظرفیت‌های آن است که در بیانی خالی از تکلف و با تکیه بر قانون ساده تشبیه (ادعای شباهت) در لایه‌های پنهانی شعر، فضاهایی شاعرانه و تصاویری بدیع خلق نموده است: مدینه با تو به ماهی دگر، نیاز نداشت به روشنایی صبح و سحر نیاز نداشت تو زهرۀ فلَکی، رشک ماه و پروینی که با تو چرخ به شمس و قمر نیاز نداشت (استفاده همزمان از دو تشبیه ساده و برتر، در لایه درونی شعر) دعای نیمه‌شبت سِیرِ آسمان می‌کرد که این پرستوی عاشق به پر نیاز نداشت (تشبیه اسنادی: دعای تو پرستوی عاشق بود) و: بهشت روی زمین، خانۀ گِلین تو بود که ناز فضّه خرید و به زر نیاز نداشت و کاربرد تشبیه بلیغ اضافی در این بیت: وجود پاک تو می‌سوخت از «شرارۀ غم» دگر به «شعلۀ قهر و شرر» نیاز نداشت 🔹نکته پایانی که نباید آن را نادیده انگاشت، روایت مرثیه همراه با طراوت خاص و لطافت طبع، به جای خشونت لفظی یا بصری است. شاعران وارسته و لطیف‌طبع، این نکته مهم را در نظر دارند که شعر، ترجمان عواطف شاعر است و در بیانی لطیف ارائه می‌شود؛ به‌ویژه اگر موضوع مراثی اهل‌بیت باشد. اصولاً به‌جز در عرصه حماسه - که حاصل غلیان عاطفی شاعر و گاه تصویر بازسازی شده از خشم شاعر است- زبان و بیان شعری نباید از طراوت و لطافت دور افتد و این مهم، در این شعر با وجود بیان تعریضی رعایت شده است؛ به عبارت دیگر با وجود محوریت موضوع مرثیه، شعر هرگز از بیان ذاتی و لطیف خود دور نشده است. مرور ابیاتی از این غزل که هریک حاوی مضامین مرثیه است و تداعی‌گر ابعاد مختلف آن، این حقیقت را اثبات می‌کند: شعله‌ور شدن بیت وحی: وجود پاک تو می‌سوخت از شرارۀ غم دگر به شعلۀ قهر و شرر نیاز نداشت اشک‌های فاطمی: گریستن ز تو آموخت ابر پاییزی دگر به خواهش از چشمِ تر نیاز نداشت برای سبز شدن، گلبُن محبت و عشق به اشک زمزم از این بیشتر نیاز نداشت میان چشمۀ اشک تو عکس زینب بود اگر شبِ تو به قرص قمر نیاز نداشت و بیتی که برگی زرین از دفتر مراثی فاطمی است. در این بیت، دو تصویر همزمان از اندوه حضرت به تصویر کشیده شده است؛ با استفاده از لطیف‌ترین و باطراوت‌ترین شیوه! تصویری مینیاتوری و نرم چون حریر... مثل تابلوی «ذبح اسماعیل» که با وجود خشونت موضوع، در هاله‌ای از طراوت هنر مینیاتور در نهایت ظرافت به تصویر کشیده شده است: حریر دست تو مجروح بود از دستاس به تازیانۀ بیدادگر نیاز نداشت این همان جلوه حقیقی هنر مرثیه‌پردازی است که «آن» هنری یا شاعرانه نام گرفته و بنده طلعت آن باید بود. 📗 (دفتر سوم، ص۴۲) 🆔 @elalhabib_ir
📍پل‌سازی 📝پل‌زدن، مقدمه‌چینی یا فضاسازی است برای ورود به مرثیه یا تغییر فضای مرثیه مداحِ قبلی با شگردهای خاص. 🔸آن‌گاه که مداحی به‌فرض از حضرت زهرا(س) خوانده است، مداح دیگری می‌تواند پس از او به نوعی مرثیه او را ادامه دهد و سپس با مقدمه‌چینی، ذهن مستمع را به فضای دیگری ببرد؛ 🔖مثلاً بگوید: «من خانم دیگری می‌شناسم جفا و ستم دید. او هم مثل زهرا(س) پدرش را صدا زد، اما او سه سال بیشتر نداشت». 📚منبع: فرهنگ اصطلاحات و کنایات مداحی ✍🏻پژوهش: سیدمهدی حسینی رکن آبادی 🆔 @elalhabib_ir
🔰حاج از قدیمی کشور و هم دوره‌ای حاج منصور ارضی هستند. 🔹ایشان از توصیه مقام معظم‌رهبری‌مدظله‌العالی در موضوع شورگرفتنشان میگویند: 🔸یک‌بار بعد از خواندن اشعارم گرفتم. بعد از مراسم آقا فرمودند شورتان هم باید داشته باشد. 🔹هر حرف و کلامی باید پیام داشته باشد. 🌀یادم هست یک‌بار که از شعر صائب خواندم، ایشان از و اشعارش هم خیلی تعریف و تجمید کردند. 🆔 @elalhabib_ir
🔸هروله کردن در عزاداری ⁉️ آیا هروله کردن و گفتن ذکر ائمه علیهم السلام بصورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟ ✅ اگر به گونه‌ای باشد که موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین علیهم السلام نباشد، فی نفسه اشکال ندارد. 🆔 @khamenei_ahkam 🆔 @elalhabib_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ملاقنبر 🔖توصیه «حاج (ملاقنبر) » از پیرغلامان آستان حسینی به مداحان جوان 🎗ما خیلی زحمت کشیدیم و این را به شما هدیه میکنیم... خیلی مراقب انقلاب باشید | | 🆔 @elalhabib_ir
🔰حاج ؛ 🔖ایشان در گفتگویی، نکاتی را بیان کردند که مورد استفاده ستایشگران جوان خواهد بود: 🔸اگر ما بتوانیم که منبرها، روضه‌ها و هیأت‌ها را اخلاقی جلو ببریم و رفاقت برقرار بکنیم تا خانواده‌ها بیایند، خیلی از مشکلاتشان حل می‌شود. 🔹اگر می‌بینید جمعیت بالایی در مجالس می‌آیند، این عظمت امام حسین(ع) است. این نشان می‌دهد مردم به هیچ وجه از امام حسین(ع) دست برنمی‌دارند.. 🌀 اهل‌بیت(ع) حتما باید دغدغه مسائل روز اجتماع و کشورش را داشته باشد؛ ما هم دغدغه مردم را داریم، مردم هم دغدغه امام حسین(ع) را دارند و این‌ حسینیه‌ها را هم مردم می‌گردانند و کمک می‌کنند. ⚠️در بحث فنی، آن‌هایی که از ریتم و آهنگ‌های نامناسب استفاده می‌کنند، بخاطر این است که توانایی ندارند؛ توانایی ساخت ندارند! البته نباید این کار را بکنند. می‌گوییم مداح امام حسین(ع)! کسی که مدح اهل‌بیت(ع) را می‌گوید؛ ما در این افراد، مدحی نمی‌بینیم.. ❌ببینید👈🏻 مشکل از آن جایی است که استاد نداریم! کسی که استاد داشته باشد هر چیزی را نمی‌خواند، هر حرفی را نمی‌زند. ما باید در آهنگ‌ها و شعرهای‌مان شأن دستگاه امام حسین(ع) را رعایت کنیم. 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قدیمی‌ترین مراسمات فاطمیه در قرن ۴ در ! 🔻اینجا فلسطین اشغالی است. منطقه ای پرماجرا در غرب آسیا. وقتی نام فلسطین اشغالی به گوش می‌رسد، شهادت حضرت زهرا (س) احتمالاً آخرین چیزی است که در ذهن تداعی‌می‌شود. درحالی‌که اینجا روزی یکی از پایگاه‌های عزاداری برای دختر پیامبر اسلام بوده است… 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
! 🔹رهبر معظم انقلاب: «در قضیّه‌ی غزّه، این [وظیفه‌ی] واکنش بر دوش همه‌ی ما وجود دارد؛ باید واکنش نشان بدهیم؛ عدّه‌ای گرسنه‌اند، عدّه‌ای زیر بمبارانند، عدّه‌ای دارند صدتا صدتا به شهادت میرسند. در این جبهه‌بندی‌های متعدّدی که وجود دارد در سطح جهان، در سطح کشور، عالِم ــ چه عالِم دانشگاه، چه عالِم حوزه ــ باید اوّلاً تلاش کند حق را بشناسد، حق مشخّص بشود، در کنار حق بِایستد؛ بی‌تفاوتی، نگاه کردنِ بی‌تفاوت، برای عالِم و دانشمند جایز نیست.» ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ 🔸🔹🔸 در کانون که هیأت‌ها هستند باید نسبت به این مسأله بی‌تفاوت نباشند. 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 "واکنش شعرا و ستایشگران به حملات طوفان الاقصی" 💠 حاج 👈🏻 «ما گرفتیم از، کربلا درسی/ که نداریم از، دشمنان ترسی» 💠حاج 👈🏻 «به پرواز پرستوهای سبحان الذی اسری/ به آواز قناری‌های سرخ مسجدالاقصی» 💠حاج 👈🏻 «دنیا بدان این داغ، یک داغ کوچک نیست/ خوابند وجدان‌ها، در این سخن شک نیست» 💠 حاج 👈🏻 «نَضرِبُ مَن قَد ضَرَبا _ وَ لانَخافُ الرُّقَبا.. هرکس ما را بزند، او را میزنیم؛ از هیچ حریفی نمی‌ترسیم!» 💠حاج 👈🏻«ای موی خاکی آشفته غنچه تازه شکفته/ چقدر حرف، تو چشماته..» 💠آقای 👈🏻 «اینجا امر امام عشق یک امت است/ قلب دلدادگان سرشار از جرأت است» 💠 حجت‌الاسلام 👈🏻«خمینی گفت: اکنون قدس در دستِ شیاطین است/ هلا اسلامِ ما را پاره تن، این فلسطین است» 💠آقای 👈🏻»برای این همه مظلوم، تو غزه پناهی نیست/ برای زنده موندن هیچ راهی نیست» 💠آقای 👈🏻«مثلاً جنگ نیست، صورت عروسکت زیر پای سنگ نیست/ مثلاً درد نیست، مثلاً دشمن‌مون این همه نامرد نیست..» 💠 آقای 👈🏻غزه تنهاست...! غزه مظلوم است! فرق نامرد و مرد، معلوم است..» ⚠️ توجه: ❇️ جهت مشاهده کامل و جزئیات تصاویر را باز کنید. | | 🆔 @elalhabib_ir
📝مجلس اول «۱» 💎کاشِفَ الکَربِ ولی 🔖لَقَد كُنتُ أنظُرُ إلَيها فَتَنكَشِفُ عَنّي الهُمُومُ وَ الأَحزانُ 💠امیرالمومنین(ع) در بیان معاشرتش با فاطمه زهرا(س)می‌فرماید: به خدا قسم هیچ‌گاه او را خشمگین نکرده و او را وادار به انجام کاری نکردم تا اینکه خداوند عزوجل او را به سوی خود قبض روح فرمود، و او نیز مرا خشمگین نکرد و از هیچ سخنی از من سرپیچی نکرد، و هرگاه به او نگاه می‌کردم تمام غم و ناراحتی هایم برطرف می‌شد. 🔸امیرالمومنین(ع) کاشف الکرب رسول الله(ص) بود، ابن‌عباس می‌گوید: أنَّه أخُوهُ وَ ابنُ عَمِّهِ وَ زَوجُ الطّاهِرَةِ- ابنَتُهُ وَ أبُو‌سِبطَيهِ وَ مَدِينَةُ عِلمِهِ وَ كَشّافُ الكُرَبِ عَن وَجهِهِ . 🍃علی(ع)، برادر رسول خدا(ص)، پسر عموی او، همسر دختر او، پدر دو پسرش، شهر علم او و برطرف کننده غم و اندوه از رسول خداست. فاطمه(س) هم کاشف الکرب علی(ع)بود. امیرالمومنین(ع) هر گاه فاطمه(س) را می دید، غمها و ناراحتی هایش برطرف می شد. 🔹در روزگار غربت بعد از ماجرای غصب خلافت نیز تمام دلخوشی امیرالمومنین(ع) به این بود که فاطمه(س) را دارد، اما با فاطمه(س) چه کردند؟ 🥀از خود حضرت زهر(ش) بپرسیم چه کردند؟ دیلمی در ارشاد القلوب و خصیبی در الهدایه الکبری (که منابع مورد اعتمادی به ترتیب از شیعه و سنی هستند) ماجرا را از خود حضرت بیان نموده اند که فقط قسمتی از آن را می آوریم: فَسَقَطْتُ لِوَجْهِي وَ النَّارُ تَسَعَّرُ، وَ صَفَقَ وَجْهِي بِيَدِهِ حَتَّى انْتَثَرَ قُرْطِي مِنْ أُذُنِي ‏ 🏴در سوخته را با لگد زد و طرف من برگرداند و من که باردار بودم با صورت روی زمین افتادم در حالی که آتش زبانه می‌کشید و صورتم را داغ می کرد(تسفع: یعنی داغ کند و اثر سوختگی بگذارد و رنگ صورت تغییر کند. به لغت نامه ها رجوع کنید)، بعد مرا با دستش به گونه ای زد که گوشواره ام از گوشم پرت شد. 🚩حال با این وضعیت نمی دانم بعد از آن ماجرا امیرالمومنین(ع) وقتی به فاطمه(س) نگاه می کرد غمهایش برطرف می شد یا به غمهایش افزوده می شد؟ و بی جا نیست گفته شود فاطمه‌ای(س) که می‌داند اگر علی(ع) او را با این حالت ببیند، ناراحتی و غربتش بیشتر می شود، روی خود را از علی(ع) پنهان نماید.. 📿 اما کربلا هم یک کاشف‌الکرب برای سیدالشهدا(ع) داشت که در زمان های پر تلاطم و در میان مصائب روز عاشورا، غمها را از چهره حسین(ع) برطرف می کرد و او علمدار کربلا و سقای لب تشنگان، حضرت قمر بنی هاشم(ع) است. 📝فاطمه‌زهرا(س) کاشف الکربِ ولی الله زمانش بود.. | | 🆔 @elalhabib_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰همخوانی 🔸 دانش‌آموزان در دیدار امروز با حضرت آقا راه عزت برگزیده ✌️ خورشید غیرت از بامش دمیده ☀️ دوران کمپ دیویدش گذشته 〽️ فصل طوفان الاقصایش رسیده ✊ 🆔 @elalhabib_ir