زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
دغدغه و گرایش دینی داشتن کافی نیست، فکر و مدیریت احساسات هم لازم است. نمونه یک جهان بینی احساسی
من منکر ناامنی های اجتماعی که بعضا برای قشر متدین در برخی مناطق پیش میاد نیستم اما چندتا مسئله ای که هست اینکه:
_ کل ایران تهران یا کلان شهر ها نیست، وضعیت فرهنگی کلان شهر ها و مخصوصا مناطق سرمایه دار بسیار متفاوت از دیگر مناطق ایران هست. برای همین حتی اگر حجاب رو هم ملاک قرار بدیم غالب مناطق و شهر های ایران هنوز محجبه هستن.( محجبه به معنی چادری نیست بلکه یعنی پوشش براشون ارزش هست)
_ ملاک رشد و پیشرفت انقلاب اسلامی رو حجاب قرار دادن و خط مقدم نظام رو حجاب اون هم به معنی چادر قرار دادن از ضعف اندیشه دینی نشات میگیره، یعنی نباید شما اولا حجاب رو ملاک پیشرفت حکومت اسلامی قرار بدی و بعد نتیجه بگیری که حکومت توی این چهل سال هیچ کاری نکرده. ثانیا بر فرض ملاک قراردادن حجاب نمیشه با یک استقرا ناقص شخصی کل فرهنگ کشور رو زیر سوال ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
به سوی ایجابیت زندگی
📝 #حسام_سلامت
حقیقت این است که مهمتر از جدل بر سر شبهائتلافهای توییتری و وکالتدادنهای آنلاین به فلان آقا، پیشگذاشتنِ ایجابی طرحها و ایدههای آلترناتیو است. نمیخواهم اهمیتِ بحثهای سلبی در رد سلطنت یا هر ایدئولوژی اقتدارگرایانهی دیگری را دستِ کم بگیرم. نقد بیامانِ هر ایدهای که سودای عَلَمکردنِ دوبارهی شکلی از پدر-سروری را در سر میپروراند مطلقاً ضروری است. خودِ «مردم» هم، در عین کثرتشان، این ضرورت را از سر تیزهوشی تشخیص دادهاند. با اینهمه، به نظرم میرسد انرژیِ جامعه هرز میرود اگر صرفاً درگیر مجادلههای فرسایشی بر سر نفی و انکار ایدهها شود. به تصوراتمان سروسامان دادهایم اگر خود را، بیش از هر چیز، وقفِ فکرکردن به این کنیم که میخواهیم آینده چگونه باشد. مثلاً چه تخیلی از فُرم حکومت داریم؟ جمهوری؟ این عالی است. دربارهاش بخوانیم و بنویسیم و گفتگو کنیم. یا چه تخیلی از مدرسه داریم؟ میخواهیم چه سامانی به نظام آموزش عمومی بدهیم؟ چگونه میخواهیم آن را بازسازی کنیم؟ یا دانشگاه. چه تصوری از «دانشگاه آینده» داریم؟ یا خانواده، یا محیطهای کار، یا نظام حقوقی یا خودِ «ایران» در مقام یک جمهوری آزاد و برابر. دربارهی همهی اینها، و انبوهی مسائل دیگر، باید ایجاباً بحث کنیم، یعنی برای خود روشن کنیم که دربارهی هر یک از آنها چگونه میاندیشیم و میخواهیم چه سر و شکلی به آنها بدهیم. قدرتهای خلاقانهی تخیل را که آزاد کنیم درگیر کثرتی از مباحثههای عمومی بر سر چگونگی بازآراییِ جامعه خواهیم شد. «نظم قدیم» با همهی هیبت پوشالیاش فرو ریخته و در حال احتضار است اما «نظم جدید» نیز هنوز زاده نشده است. زمانش رسیده است که «نظم جدید» را در همهی ارکاناش به بحث بگذاریم و به زادهشدناش، که بذرهایش در لحظهی حال پراکندهاند، کمک کنیم. این ایجابیت تفکر است. و ایجابیت تفکرْ ایجابیتِ خودِ زندگی است.
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
اگر به رسم ادب از سرش کلاه گرفت
نسیم باز مرا با تو اشتباه گرفت
دمی به ناز حجاب از رخت کنار زدی
پرنده پر زد و آهو رمید و ماه گرفت
به روی گردنت افتاد تاری از گیسو
تمام گردنه را یک تن از سپاه گرفت
دلی چنین که تو داری تصاحبش سخت است
مگر که آینه را میتوان به آه گرفت
تو را چنان وطنم از غریبه میگیرم
اگر که دست تو در دست او پناه گرفت...
#علیرضا_بدیع
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
46.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مناظره #سعید_زیبا_کلام با مرحوم #محمد_علی_مرادی پیرامون موضوع چرا نخبگان مهاجرت میکنند؟
.
.
.
.
• بخش اول
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
37.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مناظره #سعید_زیبا_کلام با مرحوم #محمد_علی_مرادی پیرامون موضوع چرا نخبگان مهاجرت میکنند؟
.
.
.
.
• بخش دوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
41.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مناظره #سعید_زیبا_کلام با مرحوم #محمد_علی_مرادی پیرامون موضوع چرا نخبگان مهاجرت میکنند؟
.
.
.
.
• بخش سوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🎥 مناظره #سعید_زیبا_کلام با مرحوم #محمد_علی_مرادی پیرامون موضوع چرا نخبگان مهاجرت میکنند؟ . . . . •
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• میدونم اکثرتون حوصله دیدن همه این مناظره رو ندارید، ولی پینشهاد میکنم این بخش از صحبتای آقای سعید زیباکلام که میگن چرا علوم انسانی توی دانشگاه ربطی به بطن زندگی ماها نداره رو نیگا کنید...
___
پ.ن؛ البته این صحبت معنیش این نیست که در قسمت ایجابی خود ایشون تونستن علوم انسانی متناسب با اتمسفر ایرانی اسلامی رو بفهمن
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• میدونم اکثرتون حوصله دیدن همه این مناظره رو ندارید، ولی پینشهاد میکنم این بخش از صحبتای آقای سعید
📝 یکی از مشکلات فکری دغدغه مندان تحول علوم اجتماعی در ایران اسلامی سازی علوم انسانی در نظام فلسفی #کانتی هست.
یعنی نمیتونن بر اساس دستگاه فلسفی سنت خودمون تفلسف کنن و با فاعل شناسای سنجش گر دنبال ایجاد هویت ایرانی اسلامی هستن.
ان شاءالله عمر و حالی باشه یک توضیح مختصری راجع به مشکلات این مدل مینویسم.
#شعر_آخر_شب ، سروده یکی از مخاطبین کانال
شب شیرین تو شد چون به صباح آلوده
نکند عشق نگردد به گناه آلوده
این طهارت که من از روی تو میپندارم
ترسم آمد که بگردد به نگاه آلوده
آتش عشق دلم حال تو را گرم نکرد
نکند حال گدا دامن شاه آلوده
همه جا عشق دویده است فراری نشوی
مقصد عشق نگشته است به راه آلوده
شرر از زاد تو بر خلق نصیبی نبود
چه توقع بود از خرمن آه آلوده
شرر
.
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پژوهشهای علمی ما تعارف و بازی است!
گفتگوی سیمافکر با #سعید_زیباکلام -۱۳۹۵
🎥 فیلم کامل را از اینجا تماشا کنید:
Simafekr.com
💡#رصد
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
دو دنیای متفاوت در بالا و پایین اتوبان پاسداران تبریز
#بحران_هویت
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
امتناع ابژهسازی زنان در رهیافت مبتنی بر زوجیت
📝 #مریم_منصوری
• مقولهی "ابژهسازی زنان" و مسائل ایشان، یکی از مسائلیست که اندیشه دربارهی آن، ما را به این تفطن میرساند که بسیاری از مسائل زنان، یا بیش از آنکه واقعی باشند برساختهی اذهان متفکران این حوزه هستند یا بیش از موجودیتشان، پرابلماتیک و مسالهمند شدهاند.
نمونهی آن را چندسال پیش بر زبان یکی از سردمداران مذکر حوزهی زنان شنیدم که با مشاهدهی یک گعدهی پارک لالهی تهران، کل جامعهی زنان ایرانی را دارای مسالهی نگرانکنندهای میدانست!
• به رغم اینکه به نظر میرسد ما نیازمند نگرش درست درباب زنان و مسائل ایشان از جوانب مختلف هستیم، اما این حجم ابژهسازی مسائل زنان و تمرکز بر این مسائل، ممکن است چند محصول داشته باشد که در نتیجه، نگرانکننده خواهد بود.
• یکی از این مشکلات، همانگونه که بیان شد، تبدیل کردن آسیبها و مشکلات به "معضله" در این حوزه است که چه بسا طبیعی هم بوده و بخشی از ناهنجاریهای طبیعی هر جامعه شناخته میشود، اما با ذهن سوبژکتیو و خودبنیاد، این امر به حدی پرابلماتیک میگردد که تبدیل به یک بحران در اذهان میشود.
به خصوص با مسیر پیش رو که بسیاری از این مسائل همگانی و خارج از جامعهعلمی کشور است، مصداق اشاعهی فحشا است که دربارهی هر آسیب و امرمذمومی نهی شده است و خود، معضله را دوچندان میسازد.
• دیگر آن که اساسا ابژهسازی مسائل زنان، بخش عمدهای از مساله را که ممکناست مردانه و چه بسا حاکمیتی باشند را تعلیق میکند. نمونهی این امر را در گفتمان افزایش جمعیت شاهدیم. این تعلیق، موجب میشود تا تنها زنان، جامعهی هدف اندیشه و یا سیاستگذاری قرار گیرند و از دیگر عوامل که بخش تعیینکنندهای از مساله هستند، چشمپوشی شود. این موضوع در خوشبینانهترین حالت، در دراز مدت ممکن است به پیشرفتهایی در حوزهی زنان منجر شود، اما نادیدهانگاری دیگر امور، نهایتا جامعه را دچار صورتی کاریکاتوری خواهد کرد که تنها زنان رشدیافتهای در آن وجود دارند که به تبع رشدناهمگون، آنان را از شرایط اطرافشان ناراضی میگرداند. بدین ترتیب، به نظر میرسد به خصوص دربارهی سیاستهای خانواده، تمرکز جدی تنها بر زنان مشکلساز خواهد شد و نیازمند دیدن سویههای مختلف یک موضوع، به خصوص مردان و مسائل مرتبط با آنان نیز هستیم.
اگر چه میتوان به نکات دیگری نیز اشاره کرد، اما بحث مذکور را با این تفطن که رهبر انقلاب، به جای تمرکز ویژه بر بحث زنان، به زوجیت و مبانی مشترک انسانی ارجاع دادند را در این چارچوب میتوان فهم کرد.
رهیافتی که موجب خروج از ابژهسازی زنان میشود و زنان را همچنان، عدالتمحور، در کنار مردان، به عنوان عناصر جدی هویتی هر جامعه لحاظ میکند و از هرگونه رویکرد یکجانبه یا تقابلی، پرهیز میدهد.
🆔 @azmanegasht
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
حضرت آدم اگر خطا نمیکرد به کمال نمیرسید!
#سید_روح_الله_خمینی
زيرا كه آدم- عليه السلام- در تحت جذبه غيبيّه اگر مانده بود، و در آن حالِ فنا و بىخبرى- كه بهشت دنيا به آن معبر است- باقى مىماند، از تعمير عالم و كسب كمالات ملكيّه، آثارى نبود.
پس به واسطه تسلط شيطان بر او، توجه به كثرات حاصل شد و از درخت گندم، كه صورت دنيا در عالم جنت است، تناول نمود. پس از آن توجه، باب كثرت مفتوح و راه كمال و استكمال، بلكه باب كمال «جلا» و «استجلا» باز شد. پس با آن كه در مذهب محبت و عشق، اين توجه خطيئه و خطا بود، در طريقه عقل و سنّتِ نظام اتمّ لازم و حتم بود، و مبدأ همه خيرات و كمالات و بسط بساط رحمت رحمانيّه و رحيميّه گرديد. پس حقيقت ادبار وقوع در حجب سبعه است و تا در اين حجب واقع نشود، قدرت خرق حجاب پيدا نشود.
_
شرح حديث « جنود عقل و جهل »، متن، ص: 43
____
#عرفان_خمینی #عکس_نوشته
__
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
تفاوت بی دلیلی در گزاره های دینی و غیر دینی
📝 #مصطفی_ملکیان
🔹ما انبوه گزاره هایی داریم که بر درستی هیچ کدامشان دلیل قانع کننده ای نداریم؛ مثلا كدام انسان در كره زمين است كه بتواند استدلال كند كه عالم واقع، واقعيتی مستقل از ذهن بشر دارد؟ چه کسی می تواند استدلال کند که فردا خورشید طلوع میکند؟ به همين ترتيب علّيت چه دليلی بر آن وجود دارد؟ چه دليلی داريم برای اينكه هر پديدهای علت می خواهد؟ هیچ. به همین ترتیب از این دست گزارههای نامدلل داریم، کسانی گفتهاند چرا به نامدلل بودن گزارههای دینی اینقدر حساسید؟ این همه گزارههای نامدلل داریم، چرا نسبت به آنها حساس نیستید؟برخی از پاسخهای داده شده بدین قرار است:
1️⃣ گزارههای نامدلل غیر دینی سر نزاع با دیگر باورهای ما ندارند، اما گزارههای دینی با بسیاری از باورهای ما سر ناسازگاری دارند؛ یعنی خودشان که بر صدقشان دلیل ندارند که هیچ، با دیگر باورهای ما هم دعوا دارند!
2️⃣ اما دسته دومي هم وجود دارد و آن مربوط است به گزارههاي عملی، يعني گزارههایی كه وجدان انسان مدرن را می آزارند، وجدان انسان سنتی را نمیآزردند.مثلا اگر يك كسی دين آبا و اجدادی خودش را رها كرد و آمد مسلمان شد، شما برای او هزار مجلس میگيريد و به او تبريك میگویید و حتي يك بخشی از مصارف وجوه شرعيه شما برای كسانی است كه دلهايشان را نرم كنيد كه بلكه بيايند به دين شما، اما يكي اگر از دين شما بيرون رفت، ديگر سر و كار میافتد با توبه و اگر هم توبه نكرد ديگر بحث ارتداد و مسائل مربوط به خودش. اينجا وجدان انسان مدرن میگويد چرا؟
3️⃣ سومی مسئله ذی ربط بودن و بی ربط بودن است. مسئله اين است كه ارتباط دين با زندگی واقعی از دست رفته است. مثال ساده بزنم. مثلاً ما احكامی داريم كه اگر موش در چاه شما افتاد، چقدر بايد نزح آب كنيم (آب را از چاه بیرون بکشیم) و اگر خرگوش افتاد و سگ افتاد چه كار بايد بكنيم. الان چند درصد من و شما با آب چاه سر و كار داريم؟ يعني آن چيزي كه در باب موش گفته شده است در زندگي نود درصد ما بلاموضوع است؛ يعنی موضوعيت ندارد، چون چاه نداريم، ديگر موضوعيت ندارد.
.
.
پ.ن؛ طی روزهای آینده نقد این یادداشت منتشر خواهد شد، در صورت نوشتن نقد بر یادداشت آقای ملکیان از سوی شما عزیزان نیز آن را منتشر خواهیم کرد.
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
تفاوت بی دلیلی در گزاره های دینی و غیر دینی 📝 #مصطفی_ملکیان 🔹ما انبوه گزاره هایی داریم که بر درستی
❖ نکاتی پیرامون نوشته #مصطفی_ملکیان
📝 #یادداشت
- نبود ملاک برای تفکیک ارزش ها از غیر ارزش ها برای آدمی یکی از براهینی است که ضرورت تمسک ما به دین را مشخص میکند، به تعبیری اگر ارزش گذاری بر محوریت انسان صورت بگیرد عملا هیچ ارزشی حاکم نخواهد شد یعنی به تعداد انفس انسان که ارزش گذار میشوند ما اررزش خواهیم داشت.
- اصل علیت از جمله مسائلی است که در صورت رد آن نیز آن را اثبات کردیم. علیتی که بر اساس شرطیت ذهنی در سنت هیوم شکل میگیرد و صرف بافته ذهنی را علت قرار میدهد یک گذاره منسوخ در سیستم فلسفی رئالیستی است. حتی متن نوشته شده نگارنده نیز نمیتواند خارج از دامنه علیت قرار بیگیرد. اما مسئله علیت تامه غیر از علیت ناقصه یا علت مادی است. گاه پیش می آید که در اثر تجربه ناکافی بشر علیت ناقصه را به جای علیت تامه قرار میدهد و این امر بعد از آن که غلط بودنش مشخص میشود بهانه ای برای نفی اصل علیت میگردد. در حالی که مثلا علت تامه روشنایی فردا وجود خورشید نیست که بر تکیه بر وجود خورشید صرف نتیجه یقینی برای تحقق فردا را گرفت. مسئله دیگر تقلیل دادن گستره مبحث علیت به مادیات است، به این معنی که علیت به عنوان یک قائده کلی فلسفی صرفا در گذاره های مادی عالم محقق نمیشود و رد آن نیز با نگاه صرفا مادی غلط است.
_ در صورتی که ارزش متکی بر هیچ واقعیت خارجی نباشد و صرف ذهن انسان ساخته یک باور گردد طبیعی است که امتداد عملی نخواهد داشت، یعنی شما هیچ ارزش عملی ای برای باورتان قائل نیستید و اباجه گری به معنی بی ملاک بودن باور ماست. اگر باور ملاک داشت طبیعتا در عرصه عمل تعین پیدا میکند اما باوری که بر اساس ارزشی واقعی جعل نشده باشد در عرصه عمل نیز منجر به تزاحم نمیگردد. یعنی آن چه هیچ ملاکی ندارد باور غیر دینی است نه باور دینی. چون باور غیر دینی دارای ملاک نیست در عمل هم منجر به هیچ تزاحمی نمیشود.
_ گزاره های دینی بر اساس مقتضیات زمانی مکانی و فرهنگی نمود ها و بروز های متفاوتی از خود برجای مگیذارند، احکامی که برای مسائل صد سال پیش منطبق بود دیگر در عصر ما مصداق ندارد اما اصل ملاک دستخوش تغیرات زمانی و مکانی نمیگردد برای همین باید بین گذاره های ثابت دین و همچنین گذاره های متغیر دینی تفکیک قائل شد.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
50.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله #حجاب ، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
#مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده)
.
.
.
.
• بخش #اول
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
47.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله حجاب، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده) در قسمت دوم از برنامه ویرگول پیرامون مساله قانون حجاب و گشت ارشاد در جامعه ایران. .
.
.
.
.
• بخش #دوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
47.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله #حجاب ، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده) در قسمت دوم از برنامه ویرگول پیرامون مساله قانون حجاب و گشت ارشاد در جامعه ایران. .
.
.
.
.
• بخش #سوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
47.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله حجاب، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده) در قسمت دوم از برنامه ویرگول پیرامون مساله قانون حجاب و گشت ارشاد در جامعه ایران. .
.
.
.
.
• بخش #چهارم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
37.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله حجاب، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده) در قسمت دوم از برنامه ویرگول پیرامون مساله قانون حجاب و گشت ارشاد در جامعه ایران. .
.
.
.
.
• بخش #پنجم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• دیرگاهیست که من در دل این شام سیاه؛
پشت این پنجره، بیدار و خموش؛
ماندهام چشم به راه...
#هوشنگ_ابتهاج
#دل_نوشت
.
.
.
.
•
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
40.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #مناظره خانوم #انسیه_خزعلی با خانوم #معصومه_ابتکار در برنامه شیوه
.
.
.
.
• بخش #دوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
40.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #مناظره خانوم #انسیه_خزعلی با خانوم #معصومه_ابتکار در برنامه شیوه
.
.
.
.
• بخش #اول
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻