eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
849 عکس
204 ویدیو
13 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
«اگر فقط احساسات مردم را رشد بدهید، پس فردا خودتان‌را هم لعن میکنند» 🔹 ما در عصر خودمان دیدیم که در نوسانهای اجتماعی با قدرت تهییج احساسات و تبلیغاتی که بتواند مردمی را که بر ذوقیات و احساسات تکیه دارند به این طرف و آنطرف بکشاند، در فاصله ای کوتاه برای دو چیز ضد هم زنده باد یا مرده باد می گفتنند. فکر رشد نیافته همین است. لذا بالاترین خدمت به جامعه انسانها و محکمترین و استوارترین پایه برای بهتر زندگی کردن انسانها، این است که درست اندیشدین را به آنها بیاموزیم و نه فقط بیاموزیم، یعنی برایشان درس بگوییم، بلکه تربیتشان کنیم که درست فکر کنند. شهید آیت الله دکتر بهشتی حج از دیدگاه قرآن _____ ___ 💠 @ensani_islami | علوم انسانی اسلامی
آرمانخواهی انسان مستلزم صبر بر رنجهاست. و باید یادگرفت صبورترین انسان بود... ____ _ 💠 @ensani_islami | علم اجتماعی اسلامی
▪ما در زمینه‌ی احتیاج داریم به . بسیاری از حوادث دنیا حتّی در زمینه‌های و و غیره، محکومِ نظرات صاحبنظران در علوم انسانی است؛ در ، در روان‌شناسی، در ؛ آنها هستند که شاخصها را مشخص میکنند. در این زمینه‌ها ما باید نظریه‌پردازیهای خودمان را داشته باشیم و باید کار کنیم؛ باید کنیم. ۱۳۸۷/۰۲/۱۴ •• _ در حوادث اخیر ریشه مشکل یعنی نبود ، مشکلات اقتصادی و نبود راهبرد امینتی همه از سنخ مسائل علوم انسانی بود. _ دشمن تمام راهبرد خود و برنامه را نیز بر اساس مبانی و روش های علوم انسانی انجام میدهد. _ با همه این فریاد ها‌و اتفاقات هنوز دم از علوم انسانی زدن به عنوان مشکل ریشه ای هیچ همراهی اجتماعی از سمت بدنه حوزه و دانشگاه و دولت را در پی نداشته است. گویی که تحول در علوم انسانی ربطی به حوزه و دانشگاه ندارد. _ تا وقتی که تحولی در عرصه علوم انسانی صورت نگیرد راهبرد بخصوصی در زمینه تحول فرهنگی ارائه نخواهد شد و این نگاه امینتی به فرهنگ در نهایت چیزی جز ایجاد مشکل امنیتی ایجاد نمیکند. ___ _ 💠 @ensani_islami | علوم انسانی اسلامی
یک روز عقیده بود که اگر ما صدا و سیما را به کنترل خود در بیاوریم تحول فرهنگی به راحتی ممکن خواهد بود. اینک طرفداران ایجاد نیز همینقدر نگاه غیر واقع بینانه به مسئله تحول مجازی دارند. بله باید دولت تمام توان خود را برای ارتقای بستر داخلی برای یک رقابت عادلانه با امپراتوری رسانه جهانی ایجاد کند اما ترس مردم از عدم اجازه آزادی بیان از سمت احزاب سیاسی، عدم وجود ایده فلسفی پشت ایده صنعتی پیام رسان ها، بی اعتمادی عمومی نسبت به امنیت اطلاعاتی در پیام رسان های داخلی و ضعف جدی در خدمات از جمله مشکلات استفاده از پلتفرم های داخلی هست که نمیشود آن را نادیده گرفت. _ @ensani_islami | علوم انسانی اسلامی
ز شراب لعل نوشین من رند بی نوا را مددی که چشم مستت به خمار کشت ما را ز وجود خود ملولم قدحی بیار ساقی برهان مرا زمانی ز خودی خود خدا را به خدا که خون رز را به دو عالم ار فروشیم بخریم هر دو عالم بدهیم خون بها را پسرا ز ره ببردی به نوای نی دل من به سرت که بار دیگر بسرا همین نوا را من از آن نیم که چون نی اگرم زنی بنالم که نوازشی است هر دم زدن تو بینوا را دل من به یارب آمد ز شکنج بند زلفت مشکن که در دل شب اثری بود دعا را طرف عذار گلگون ز نقاب زلف مشکین بنمای تا ملامت نکنند مبتلا را همه شب خیال رویت گذرد به چشم سلمان که خیال دوست داند شب تیره آشنا را ___ ___ @ensani_islami
🔹🔹🔹🔹🔹🔹 سلبریتی ایرانی روی دیگر روشنفکر ایرانی است که از مواجهه با سطحی ترین مظاهر مدرن خلق شده است. هیچ عمق هنری و معرفت شناسی ندارد و وصله ناجوری است که از جنس جامعه و مبانی معرفتی ایرانی نمی باشد. سلبریتی ایرانی به جای آنکه از منظر هنری کمک کننده فرهنگ ایرانی باشد اینک خودیکی از بزرگترین مشکلات تاریخی ایران و انقلاب شده است. 🔹🔹🔹🔹 🔹منورالفکری در آینه نازلترین مظاهر تمدنی غرب یعنی سیاست، فناوری و اقتصاد بلکه از مسیر سیاست زدگی و تشبه به مظهر جهان مدرن آن هم به سبک و شیوه ای که سیاست استعماری غرب اقتضا می کرد، وارد جامعه ایران شد و قبل از هرکاری با حذف جریان های اجتماعی پیشین که در رقابت و ستیز تاریخی خود به سر می بردند، یعنی با حذف قاجار و روحانیت، با حمایت قدرت سیاسی و نظامی غرب، بر اریکه قدرت تکیه زد، و کوشید تا ایران و ایرانی را از موی سر تا ناخن پا فرنگی کند. 🔹منورالفکری نه در بعد سیاسی و نه در بعد معرفتی پدیده ای بومی برای جامعه و فرهنگ اسلامی و ایرانی نبود و در همه ابعاد صورتی وارداتی و تقلیدی و ترجمه ای داشت. تقدم رویه سیاسی منورالفکری ایرانی بر رویه نظری و معرفتی آن بیانگر واژگونگی این تقلید ناقص است. 🔹انتقال تقلیدی واژگونه آفت زده این جریان اجتماعی به فرهنگ و تاریخی که شرایطی مغایر و متفاوت با شرایط تاریخی مولد آن را دارد، موجب شد تا این جریان به جای آنکه پاسخگوی مسائل و مشکلات اجتماعی باشد ، خود به صورت یک مساله و مشکل تاریخی و فرهنگی در آید. ▪️ ادوار روشنفکری صفحه 44 __ _ @ensani_islami | علوم انسانی اسلامی
🔹برای کار های بزرگ برنامه ریزی نمیکنیم. شتاب زده عمل میکنیم 💠 ما باید شتاب زده نباشیم. نباید انتظار داشته باشیم از یک کار کوچک در فاصله های کوتاه، بلافاصله نتیجه بسیار بزرگ بگیریم، ولی شتاب زده هستیم. حتی در کار های شخصی مان هم شتاب زده هستیم. به اصطلاح معروف میخواهیم غوره نشده، مویز شویم. حتی در رشد و تکامل فردی دوست داریم خیلی زودتر از وقت لازم به مقصد برسیم. باید شتاب زدگی را کنار بگذاریم. باید اهل طرح و نقشه های طولانی مدت باشیم. باید برای نسل آینده هم اگر میتوانیم کاری انجام دهیم. ___ گزیده‌ای از دیدگاه های شهید بهشتی ص ۱۰۶ _ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
تا قیامت در کفِ خاکی که نقش پای اوست دل تَپَد ، آیینه بالَد ،‌ گُل دمَد ، جان بشکفد ____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
🔹 یکی از عوامل اصلی که حتی افرادی که با مسئله علوم انسانی مواجه میشن به سمتش مایل نیستن حرکت‌ کنن یا زود منصرف میشن بحث دیر بازده بودن‌ این هدف هست. 🔹 افرادی که برای علوم انسانی میخوان فعالیت علمی داشته باشن دوتا مسئله رو باید برای خودشون حل کنن: - دیر بازده بودن و مدت زمان زیادی که این کار اقتضا داره - مبهم بودن برنامه و روش به خاطر نبود مدل متعین برای علوم انسانی اسلامی به یک معنی علوم انسانی اسلامی هنوز تولید نشده، علمی که تولید نشده راهش تجربه نشده وقتی راهی تجربه نشده باشه اینکه فردی بیاد و بتونه صفر و صد این مسیر رو برای شما مشخص کنه امر غیرممکنی هست. توی انتخاب این هدف علاوه بر اینکه برای خود محتوا باید انرژی زیادی گذاشته بشه لازمه برای روش و مدل کار هم هدف و انرژی زیادی بزاریم. شاید حتی از مطالعه خود محتوا این بخش سخت تر باشه اما این به معنی غیر مشخص بودن مدل کار علوم انسانی نیست. خود این نبود راه از پیش تعین شده اقتضای راه رسیدن به علوم انسانی هست. ادامه دارد... ____ _ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
در خانه غم بودن از همت دون باشد و اندر دل دون همت اسرار تو چون باشد بر هر چه همی‌لرزی می‌دان که همان ارزی زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد آن را که شفا دانی درد تو از آن باشد وان را که وفا خوانی آن مکر و فسون باشد آن جای که عشق آمد جان را چه محل باشد هر عقل کجا پرد آن جا که جنون باشد سیمرغ دل عاشق در دام کجا گنجد پرواز چنین مرغی از کون برون باشد بر گرد خسان گردد چون چرخ دل تاری آن دل که چنین گردد او را چه سکون باشد جام می موسی کش شمس الحق تبریزی تا آب شود پیشت هر نیل که خون باشد ___ 💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
🔹 کم کارترین و ضعیف ترین انقلاب از نظر تولید مبانی فکری را داریم این انقلاب، با این عظمت و ابعاد و آثار عملی، از لحاظ ارائه‌ی مبانی فکری خودش، یکی از ضعیف‌ترین و کم‌کارترین انقلاب‌ها و بلکه تحولات دنیاست... اگر شما انقلاب‌های بزرگ دنیا را هم در نظر بگیرید، باز هم مشخص می‌شود که ما کم کار کرده‌ایم. _ _ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
♦️ این مساجد و معابد و این گنبدهای امام زاده ها و این مدرسه ها غالباً از پول حرام ساخته شده. 🔹مردم ما چون توجهی به دو مبدأ روحی و مادی انفاقات نداشتهاند که از چه راهی آن مال به دست آمده باشد و با چه اخلاصی انفاق شده باشد و فقط اهمیت و بزرگی انفاق را به زیادی مبلغ آن فرض کردهاند، لهذا برای بزرگ جلوه دادن داستان عطای انگشتر در نماز قیمت انگشتر را بالا بردهاند، تا حد خراج شامات رساندهاند!!! 🔹با فاسد نمیشود دفع فساد و ترمیم خرابیها کرد. غالباً انفاقات و صدقات و موقوفات ما از این نظر خراب است. این مساجد و معابد و این گنبدهای امام زاده ها و این مدرسه ها غالباً از پول حرام ساخته شده. یادداشت های شهید مطهری جلد 1 ص 445 _ __ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
برای آنکه بدانید بین اسلام واقعی و آنچه بین اسلام معرفی کرده اند‌ چقدر فرق است به تفاوت گستره بحث رساله های عملیه با قرآن رجوع کنید. ___ 💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
اسلامی سازی علوم انسانی سی سال است که به نتیجه نرسیده است، به نتیجه هم نخواهد رسید این بحث چنانکه توجه دارید سی سال است که به نتیجه نرسیده است و به نظر نمی رسد که در آینده نیز به نتیجه ای برسد. وقتی مطلب سیاسی با مسئله علمی خلط می شود، هر چه بکوشند به نتیجه نمی رسند. علم ماهیتی متفاوت با دین دارد و به این جهت آن را به صفت دینی نمی توان متصف کرد. به عبارت دیگر وصف دینی نمی‌تواند صفت ذاتی علم باشد، البته وجود علوم دینی محرز است و این علوم در همه جا و به خصوص در کشور ما جایگاه ممتاز دارند اما آنها علومی هستند که مسائلشان مسائل دینی است. علوم فقه و اصول فقه و حدیث و تفسیر و کلام و حتی فلسفه اسلامی در زمره علوم اسلامیند. علم‌های دیگر هر یک مسائل خاص خود دارند و با روش خاص به تحقیق و پژوهش در مسائل می پردازند و ملاک درستی و نادرستیشان رعایت روش است. هیچ علمی را با ملاک بیرون از آن نمی توان سنجید. چنانکه حکم در باب فقه و حدیث با ملاک و میزان علم جدید اعتبار و وجهی ندارد، البته دین و دینداران می توانند نسبت به مسائل همه علوم و بخصوص علوم معروف به و اجتماعی نظر انتقادی داشته باشند و پس از مطالعه و آشنایی کافی که البته به آسانی حاصل نمی شود، در مباحث آن علوم چون و چرا کنند اما این چون و چرا در نقد علم است نه اینکه علم تازه باشد. ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم. توجه داشته باشید که علم اجتماعی علم نظم جامعه مدرن است. در سیصد سال اخیر در غرب علوم اقتصاد و تاریخ و حقوق و جامعه شناسی و مردم شناسی و ... به وجود آمده و تحقیقات عظیمی در مسائل آن علوم صورت گرفته است که بی‌اطلاع وسیع و دقیق از آنها و بدون نقد و تحقیق نمی توان درباره آنها حکم کرد و مثلاً تصمیم گرفت که علم دیگری جانشین آنها شود. جدید با نظم تجدد تناسب دارد. ما اگر نظم دیگری جز نظم تجدد در نظر داریم و به چگونگی قوام و به راه تحقق آن می‌اندیشیم و برای رسیدن به آن می کوشیم شاید در راه علمی متناسب با نظم تازه قرار بگیریم. در این مورد هم توجه داشته باشیم که علم و جامعه با هم قوام می یابند. جامعه کنونی ما جامعه توسعه نیافته است. این جامعه همه نیازهای جامعه مدرن را دارد، بی‌آنکه از توانایی‌های آن برخوردار باشد. اگر می‌توانستیم خود را از این وابستگی نجات دهیم و راه رسیدن به جامعه ای را بیابیم که در آن روح دینی یعنی اعتقاد به توحید و عالم غیب و معاد حاکم باشد و مردمانش از سودای مصرف آخرین تکنولوژی های ساخته جهان توسعه یافته آزاد باشند و با همدلی و هماهنگی برای معاش توأم با اخلاق بکوشند، شاید افقی پیش رویمان گشوده می شد. توجه داشته باشیم که علم یک طرح مهندسی ساختنی نیست، یافتنی است. من حرف دیگری ندارم و چیز دیگری نمی توانم بگویم، جز اینکه خوبست که اگر می توانیم به جای بحث درباره علوم اجتماعی اسلامی، در باب شرایط امکان تجدید عهد دینی و بنای یک جامعه اسلامی بیندیشیم و در این راه به لطف پروردگار علیم امیدوار باشیم. _ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
اسلامی سازی علوم انسانی سی سال است که به نتیجه نرسیده است، به نتیجه هم نخواهد رسید #رضا_داوری‌_اردک
میدونید دیگه آقای داوری اردکانی با این تفکر رئیس فرهنگستان علوم کشور ما هست؟ یعنی نهادی که نسبت به ترویج علوم انسانی در ایران یکی از مهمترین بخش های حکومتی هست... یک فرد با این تفکر دینی سکولار رئیس این فرهنگستان هستش. 💠 @ensani_islami
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#در_مسیر_علوم_انسانی 🔹 یکی از عوامل اصلی که حتی افرادی که با مسئله علوم انسانی مواجه میشن به سمتش م
فضای آموزشی حوزه تقریباً هیچ مواجه ای برای پژوهشگران با علوم انسانی ایجاد نمیکنه. اکثر اساتید رویکرد فلسفی متناسب برای مواجه و تحلیل موضوعات اجتماعی رو دارا نیستن و حتی اساتیدی که رویکرد فلسفی دارن نتونستن فلسفه رو امتداد اجتماعی بدن‌. این مسئله باعث شده طلبه هایی که توی این نظام آموزشی درس میخونن در کل این سیر علمی و آموزشی بر اساس نیاز اجتماعی امروز درس نخونن و عملا بعد از مدتی حس سرخوردگی بهشون دست میده. متون موجود در حوزه ظرفیت بسیار زیادی برای استفاده و تحول در حوزه علوم انسانی داره و این نهاد همچنان غنی ترین منبع ایرانی اسلامی برای تحول فرهنگی ایران هست اما رویکرد غلط موجود در نظام آموزشی و نبود انگیزه برای تحول توی این زمینه باعث شده حوزه علمیه نسبت به تحول اجتماعی حرف برای گفتن نداشته باشه... اگرم کسی این بین برنامه و رویکردی برای علوم انسانی مطرح میکنه صرفا یک برنامه شخصی هست و از ساختار آموزشی نمیشه چنین انتظاری داشت‌. ___ _ 💠 @ensani_islami
غمی که در زندگی دنیا اکثرا دامن گیر بشر هست، علتی هست که ما از دنیا دست بکشیم. اما متاسفانه خود این غم اکثر اوقات معلول دنیا زدگی ما قرار میگیره برای همین هیچوقت از این غم رها نمیشیم. ____ 💠 @ensani_islami
☕ در چرخش تاریخ، چه سرخورده چه سرخوش دنیا نه به جمشید وفا کرد، نه کوروش آسوده‌ام از آتش نیرنگ حسودان از تهمت سودابه بری باد، سیاوش ما اهلی عشقیم چه بهتر که بمیریم جایی که در آن شرط حیات است توحش ای دل! من اگر راز نگهدار تو بودم این چشمه‌ی خشکیده نمی‌کرد تراوش من بی تو سرافکنده و دم‌سردم و دلخون ای عشق! سرت سبز و دمت گرم و دلت خوش ___ 💠 @ensani_islami
🔺فرایند رشد اقتصادی، فرایندی نیست که تنها دولت به انجام آن بپردازد، آن را بپذیرد و برایش قانون وضع کند؛ بلکه فرایندی است که می‌بایست همۀ افراد امت، به هر شکل ممکن، در آن شرکت کنند و سهیم باشند. 🔺بنابراین، اگر امت احساس کند که میان چهارچوب در نظر گرفته شده برای رشد، ‌با عقیده‌‌ای که به آن می‌بالد و از برخی دیدگاه‌هایش در زندگی دفاع می‌کند تناقضی وجود دارد، آنگاه به میزان وابستگی خود به آن عقیده،‌ از همکاری با فرایند رشد و قرار گرفتن در چهارچوب مورد نظر آن خودداری خواهد کرد. 🔺... مهم‌ترین عامل موفقیت شیوه‌هایی که برای سازماندهی زندگی اجتماعی برگزیده می‌شوند، جلب احترام مردم و ایمانشان به لزوم اجرا و پیاده شدن آنهاست. 🔺در برنامه‌ریزی برای مبارزه بر ضد عقب‌ماندگی اقتصادی، همان‌گونه که لازم است دشواری‌های طبیعی کشور مورد نظر و میزان مقاومت طبیعت آن در برابر عملیات تولید محاسبه گردد، بایستی مقاومت عنصر بشری و میزان هماهنگی آن با برنامه تدوین شده در نظر گرفته شود. 📚 کتاب اقتصاد ما، صفحه ۲۴ و ۲۵ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
اقتصاد اصلی ترین مایه قوام و استحکام جامعه بشری است. آرى، هيچ جرم و گناهى بقدر تعدى به حقوق مردم، جامعه را فاسد نمى‌سازد. زيرا مهم‌ترين چيزى كه جامعه انسانى را بر اساس خود پايدار مى‌دارد، اقتصاديات جامعه است كه خدا آن را مايه قوام اجتماعى قرار داده، و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنايات و تعديات و مظالم را دقيقا آمارگيرى كنيم و به جستجوى علت آن بپردازيم خواهيم ديد كه علت بروز تمامى آنها يكى از دو چيز است: يا فقر مفرطى است كه انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدم‌كشى، گرانفروشى، كم‌فروشى، غصب و ساير تعديات وادار مى‌كند، و يا ثروت بى حساب است كه انسان را به اسراف و ول خرجى در خوردن، نوشيدن، پوشيدن، تهيه سكنى و همسر، و بى بند و بارى در شهوات، هتك حرمتها، شكستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس ديگران وامى‌دارد. ___ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
جانِ عطار از پریشانی ست همچون زلف تو جمع کن بر روی خود، جانِ پریشان مرا @ensani_islami
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#در_مسیر_علوم_انسانی فضای آموزشی حوزه تقریباً هیچ مواجه ای برای پژوهشگران با علوم انسانی ایجاد نمی
یکی از اصلی ترین مسائلی که آموختن علوم انسانی داره اینکه این علوم خروجی مبانی فلسفی هستن. چه مدل غربی اون چه مدل اسلامی اون هرکدوم برگرفته از یک منابع معرفتی ای هست که توی علمی به اسم فلسفه بهش پرداخت شده. برای همین وارد شدن به عرصه علوم انسانی چه برای اسلامی سازی چه حتی خوندن مدل غربی این علوم بدون فلسفه غیر ممکن هست. افرادی هم که بدون خوندن فلسفه به مطالعه این علوم پرداختن یا خودشون تحت تاثیر این علوم واقع شدن یا هم اصلا عمق حرف هارو درک نکردن. این مسئله باعث شده افراد حوصله کافی توی کسب مبانی فلسفی علوم انسانی به خرج ندن و زودتر از اونچه که باید وارد بحث های نهایی بشن و این به شدت برای یک دانش پژوه خطرناک هست. افرادی که اینطور عمل کردن شاید دکور خوبی برای حرف زدن داشته باشن اما هیچ‌وقت قادر نیستن نه علوم انسانی غرب و نه اسلامی رو تحلیل یا تولید کنن... برای همین دور شدن از مدلای آموزشی بدون نگاه به مبانی فلسفی برای پژوهشگر عرصه علوم انسانی واجب هست. _ _ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی