eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
801 عکس
193 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ مفهوم آزادی در لباس روحانیت. • چند سال قبل با یکی از دوستان طلبه خدمت مدیر حوزه علمیه ای که قبلا اونجا تحصیل میکردیم رفتیم که خود ایشون علاوه بر مدیر بودن یک عالم بزرگوار و استاد اخلاق مشهوری هم هستن. - دوست من با اینکه چندسالی بود میتونست ملبس بشه اما همچنان معمم نبود وقتی ایشون با لباس شخصی با دوست من برخورد کرد ازش پرسید چرا ملبّس نمیشی؟ دوستم که تازه نامزد شده بود به خاطر یک سری محدودیت های اجتماعی تلبس گفت فعلا یک چند سال دیگه میخوام اقدام کنم . (یعنی فعلا دنبال آزاد گشتنم) - ایشون رو به دوستم کردن و به این مضمون گفتن که گرچه میخوای از محدودیت های لباس فرار کنی اما داری در واقع با ملبس نشدنت توی محدودیت های نفست‌ گرفتار میشی... محدودیت لباس طلبگی محدودیت نفس ما هست و این برای انسان عین هست. - این نگاه به آزادی دینی صرفا یک مفهوم انتزاعی نیست بلکه حتی در پوشش و معاشرت ماهم تاثیر گذار هست فرار از سختی های تلبس و محدودیت های اجتماعی اون تحت شرایطی که ضرورتی واقعی نباشه چه بسا دامن زدن به امکان تحقق و جولان نفسانیت فردی خودمون هست. . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
به خواب مخمل زلفت کشیدم دست و دانستم که شب از شش جهت خوب است حتی در پریشانی ...
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 • یا رب مبادا کام رقیبان... ☕ لینک گروه ما؛ https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
• کسی که خودش به خاطر جو رسانه ای و اجتماعی لباس طلبگی رو کنار میگذاره نمیتونه کسی رو که به خاطر جو اجتماعی حجاب رو رعایت نمیکنه اصلاح کنه.
تصوری که بعضیا از اقتصاد اسلامی دارن https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
آقا سید علی کیه؟ :) من که خودم امروز نوشتم این جمله رو سید علی هم نیستم. البته مهم نیست به اسم کی منتشر بشه خداروشکر غالبا حرفا بازنشر خوبی توی کانال ها پیدا میکنه بدون لینک و اسم هم منتشر کنید هیچ ایرادی نداره
- کسی بخواد راجع به توضیحات آقای پیرامون مطالعه بیشتری داشته باشه سه تا کتاب زیر رو توصیه میکنن: • معرفت شناسی مکتب اتریش و کارآمدی نظام بازار • علم اقتصاد اتریشی • بزرگان مکتب اتریش پ.ن؛ کسی که توی زمینه علوم انسانی، فلسفه، اقتصاد تخصصی نداره توصیه به خوندن این کتاب ها نمیشه. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
حضرت آدم اگر خطا نمیکرد به کمال نمیرسید! زيرا كه آدم- عليه السلام- در تحت جذبه غيبيّه اگر مانده بود، و در آن حالِ فنا و بى‏خبرى- كه بهشت دنيا به آن معبر است- باقى مى‏ماند، از تعمير عالم و كسب كمالات ملكيّه، آثارى نبود. پس به واسطه تسلط شيطان بر او، توجه به كثرات حاصل شد و از درخت گندم، كه صورت دنيا در عالم جنت است، تناول نمود. پس از آن توجه، باب كثرت مفتوح و راه كمال و استكمال، بلكه باب كمال «جلا» و «استجلا» باز شد. پس با آن كه در مذهب محبت و عشق، اين توجه خطيئه و خطا بود، در طريقه عقل و سنّتِ نظام اتمّ لازم و حتم بود، و مبدأ همه خيرات و كمالات و بسط بساط رحمت رحمانيّه و رحيميّه گرديد. پس حقيقت ادبار وقوع در حجب سبعه است و تا در اين حجب واقع نشود، قدرت خرق حجاب پيدا نشود. _ شرح حديث « جنود عقل و جهل »، متن، ص: 43 ____ __ @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
به کجا کشانده ای تو؟ دلِ کافرِ پُر از عشق نه وضو نه قبله دارد، هوسِ نماز کرده....
کتابی که همین الان سایت های فروش ۹۹ هزارتومان قیمت زدن، سایت رسمی نمایشگاه کتاب ۱۸۰ تومان با تخفیف میفروشه برای همین میگم فریب این قیمت و بن کتاب رو نخورید ولی نمایشگاه کتاب هم برید حتما https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
نمایشگاه کتاب چاپ سال 99 ترجمه المیزان رو قیمت زده 6 میلیون تومان، مرحوم علامه خودش هم زنده میشد نمیتونست کتابشو بخره
امیدوارم حداقل توی خرید حضوری وضعیت موجودی کتاب بهتر از سایت باشه، نصف کتابا توی سایت نیست ( چاپ نشدن )، نصف دیگه ای که هست هم توی سایت های فروش دیگه با تخفیف بیشتری موجود هست. پ.ن؛ تجربه ای که خودم سالای قبل داشتم بعضا پیش میاد کتابی که حضوری موجود هست رو توی سایت قرار نمیدن یا پیدا نمیشه. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
داشتم نظرات خرید یه کتاب رو نگاه میکردم طرف کتاب رو خریده بود نخونده اومده بود نظر داده بود: این کتاب رو نخوندم ولی ۹۰ درصد کتابا مفید هستن پس اینم کتاب خوبیه و توصیه میکنم! حالا اینکه کتاب رو نخونده نظر داده رو کاری ندارم و اینکه توصیه هم کرده بقیه بخونن هم کاری ندارم، مشکل اینکه اصلا ۹۰ درصد کتاب ها ارزش خوندن رو ندارن! یا کتاب های زرد انگیزشی و سلبریتی طور هستن، یا کتاب های اندیشمندان درجه چندم هستن که اصلا توی کشور خودشون براش تره خرد نمیکنن ولی از بدبختی ما اینجا شدن متفکر، یا هم به جای اینکه کتاب اصلی یک اندیشمند رو ترجمه کنن کتاب های درجه چندم درباره اورو ترجمه میکنن تا مخاطب زحمت فکر به خودش نده و علوم اجتماعی رو مثل یه رمان بخونه بفهمه!! • آسیب کتاب بد خوندن کمتر از آسیب کتاب نخوندن نیست https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
میرید کتاب زن باراک اوباما رو ترجمه میکنید چند ده بار تجدید چاپ میشه تا مردم جامعه ایران رو متحول کنید! جک تلخ جامعه ما. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
صنعت کتاب نشر ایران گرفتار ترجمه اون هم به صورت فجیع هست، ان شاءالله فرصت بشه دربارش مینویسم اما به طور کلی شاید یک درصد کتاب هایی که داره کیلویی وارد بازار میشه توی افزایش سطح فرهنگ و فکری تاثیرگذار باشن... https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
تلخ تر از پر تیراژ بودن این کتابای زرد اینکه ملت دیگه پول خرید همین کتابا رو هم ندارن. • با این فرمون داریم برمیگردیم به دورانی که علم توی انحصار آقازاده و بچه پولدارا بود. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
استاد جسارتاً شما «مطلب» ندارید! چرا حجاب «حرف زور»‌ است؟! در زبان تمثیل وضعیت امروز ما در حجاب، ماجرای استادی است که برای کلاس‌هایش به واقع «مطلب» ندارد و به همین دلیل توفیق همراه‌سازی مخاطبانش را نیافته است. اما او به جای تجدیدنظر در دانش خود، فکر می‌کند یا مشکل از فن بیان است و یا همه‌ی مباحث را به‌قدر کافی توضیح نداده. او باز موفق نمی‌شود و گمان می‌کند دیگر این بار مشکل از او نیست و باید آن را در مخاطب جستجو کند. او کلافه و عصبانی است و گاهی در این وضعیت به اعمال قانون‌های جدیدتر کنترل و همراه‌سازی مخاطبانش روی می‌آورد. باز هم به مقصود نمی‌رسد و باز در میانه‌ی فن‌بیان بهتر – سخت‌گیری بیشتر در سردرگمی است. من اعتقاد دارم مشکل پیشینی و اصلی سیاست‌های گذشته و حال در موضوع حجاب در کم‌مایگی است و اگر به دیده‌ی انصاف نگاه کنیم خیلی هم باید از عملکرد خودمان در این چند دهه راضی باشیم. خروجی این فهم نازل و این برداشت معوج و مردانه از حجاب قاعدتاً چیزی بهتر از این نمی‌شد و می‌توان گفت ما به اندازه‌ی خود موفق هم بوده‌ایم! اما حالا باید قبول کنیم تسلط فهم و معناسازی مردانه از حجاب که ما را از بسیاری ظرافت‌ها و اعماق آن محروم کرده بیش از این امکان پیشروی و همراه‌سازی زنان را ندارد. زنانی که حجاب کرده‌اند خود در ممارست شخصی برای حجاب داشتن توضیح‌هایی دست‌وپا کرده‌اند و ضرورتاً از گفتمان موجود استفاده نمی‌کنند. زنانی هم که محجبه نیستند با گفتمانی که از حجاب شکل گرفته مسلماً احساس موانست نکرده و خود هم البته چیزی به دست نیاورده‌اند. گفتمان مردانه یا به خلع قدرت و شکوفایی زن می‌انجامد و او را تنگنا قرار می‌دهد و یا منجر به خروش و ایستادگی او دربرابر حجاب می‌شود. واکنش‌های منفی (عقلی و عاطفی) زنان دربرابر گفتمان موجود ضرورتاً کرداری بوالهوسانه ویا غیرمسئولانه نیست بلکه آن‌ها بنحو ناخودآگاه دارند به وضعیتی غیرطبیعی و غیرفطری اشاره می‌کنند که گویی خیلی چیزها سرجایشان نیستند. معلوم نیست این فهمی که از حجاب بر بین‌الاذهان ما سایه افکنده چه نسبتی با فهم، اراده، کرامت، آزادی و استقلال زن دارد که نسبت به تمام آنها ساکت و عقیم است! گفتمان مردانه‌ی حجاب به زن می‌گوید تو مهم نیستی و باید خودت را نبینی و به مصلحت مردان چنین و چنان کنی! درحالیکه دال مرکزی گفتمان موجود از حجاب «ضرورت مصلحت مردان» است، دال مرکزی گفتمان رقیب بر «آزادی انتخاب زنان» متمرکز شده است! این آنجایی است که بند را به آب داده‌ایم! استدلال‌ها و شعارهای بی‌مایه‌ی ما دیگر کار نمی‌کند! مشکل اینجاست و مادامی که فهم عمیق (نظری) و زنانه‌نگری (تجربی) از حجاب در چنته نباشد، داریم به معنای واقعی کلمه در مورد حجاب «حرف زور» می‌زنیم؛ چه کار فرهنگی کنیم و چه کار قانونی. مشکل را در نبود بودجه جستجو نکنید! استاد شما «مطلب» ندارید! استاد شما چیزی بهتر از «محدودیت نیست» و «صدف است» و «میراث مادرهاست» ندارید! @Mahdi_Takallou
• یک جلد کتاب جریان های مذهبی و سیاسی ایران آقای رسول جعفریان قیمت خورده یک میلیون و چهارصد، دوسه سال پیش حدود دویست تومن این کتاب رو خریده بودم. کتابی که حتی ترجمه هم نیست که به خاطر خارجی بودنش اینقدر گرون باشه، درسته حجمش زیاده ولی دیگه آخه اینقد .... • امسال با پولی که دوسه سال پیش برای رهن خونه استفاده میکردیم میشه کتاب خرید https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• من قضاوتی در باره اینکه چرا برخی انتشارات بزرگ توی نمایشگاه شرکت نکردن نمیکنم بیانیه یکی دوتاشون رو هم که خوندم قانع نشدم. • همین الان وقتی پیج اینستاگرام برخی انتشارات رسمی کشور رو نگاه میکنی استوری های قضیه و حمایت هاشون از جنبش رو برنداشتن. • برخی هاشون گفتن به خاطر هزینه زیاد اجاره غرفه نشد بیان، اون وقت همین الان توی نمایشگاه کتاب انتشاراتی که خیلی ضعیف تر و کوچیک تر از اینا هستن غرفه تونستن بگیرن ولی واقعا اینا یعنی نمیتونن؟ • یا مثلا بیانیه دادن برای حمایت از صنعت خرده فروشی کتاب حاضر به حضور نشدن ولی از این طرف زیر بیانیه نوشتن توی سایت خودمون خواستین با تخفیف ویژه میتونید بخرید. • آدم دلش به حال نظام اسلامی میسوزه که برخی از این انتشارات پیاده نظام دشمن داخل کشور شدن و تازه باز داره حمایتشون میکنن... https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
برای اینکه توی نمایشگاه کتاب راحت تر باشید از طریق لینک زیر محل غرفه انتشارات مد نظرتونو پیدا کنید تا کمتر خسته بشید، باجه های اطلاعاتی که اونجا حضوری آدرس بهتون بدن غالبا خیلی شلوغ هستن: https://tibf.ir/fa/publisher اگر اسم انتشارات مد نظر شما نبود یعنی این انتشارات حضور فیزیکی امسال نداره. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ توضیحی مختصر پیرامون ضرورت خطای حضرت آدم برای کمال انسانی - خطا در عبارت حضرت امام به معنی گناه نیست بلکه به معنی توجه به کثرات هست، ماهیت عالم دنیا که بر اساس اعتباریات انسان شکل گرفت در واقع همان غفلت هست و انسان برای اینکه بتواند تمام مراتب هستی را در خود داشته باشد یعنی خلیفه الهی شود باید شامل جمیع مراتب عالم باشد، از جمله مراتب انسانیت همان غفلت اوست که این امر بدون واقع شدن در امر دنیایی ایجاد نمیشود. یعنی فرق انسان با سایر موجودات در جامعیت نفس او نسبت به همه عوالم مثل عقل، مثال و دنیاست. - دنیا که محل غفلت انسان است تا انسان در آن واقع نباشد رشد مفهومی برای انسان رخ نمیدهد و علاوه بر این تنها عالمی که بین عوالم امکان حرکت برای انسان را میدهد عالم ماده است که دارای قوه و فعل میباشد یعنی امکان حرکت جوهری به نحوی که در اثر تکامل در عالم دنیا برای ما وجود دارد برای موجوداتی که فاقد عالم ماده هستند وجود ندارد_ هر موجودی هم که در عالم ماده است توان تکامل مانند انسان را ندارد چون نفس او فاقد اتصال با عالم عقل است_ برای همین مجردات در فعلیت خود تام هستند نه امکان سقوط و نه امکان کمال دارند ما فرشتگانی داریم که همواره در حال سجده اند، فرشتگانی داریم که فقط همواره تسبیح گوی هستند اما این انسان است که نماز را که جامع همه این هاست دارد . -اگر حضرت آدم توجه به عالم کثرت نمیکرد توان خرق حجاب های دنیوی و حرکت برای او وجود نداشت و در این صورت به کمال نیمرسید. پ.ن؛ این متن فاقد دقت های علمی است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
امام چرا گاهی فلسفه را مذمت میکرد؟ _ عبارت هایی که بعضا از حضرت امام در مذمت فلسفه یا عرفان وجود دارد ناظر به خرق حجاب عالم مفهوم است. یعنی فارق شدن از مفهوم و توجه به اصل وجود و فقر اما بدون داشتن بعد مفهومی امکان خرق آن بی معنی است یعنی تا نظام مفهومی فلسفی برای انسان شکل نگیرد خرق آن هم معنی ندارد و اساسا رشد و حرکت برای انسان رخ نمیدهد. برای همین است که امام اولین مرتبه انسانیت را خواندن یک دور فلسفه میداند چرا که اولین مرتبه ما با صیرورت مفهومی حاصل میگردد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
- یکی از دوستان میگفت یک آقای بزرگواری که از علمای نسبتا مشهور قم هم هستن با استناد به حرف هایی که امام در مذمت فلسفه دارد ادعا میکرد امام خمینی رحمه الله علیه اواخر عمر پشیمان از این سیر عرفانی و فلسفی بود. - این استدلال به قدری سست هست که شاید امکان گفتگو با این فرد وجود نداشته باشد چرا که اگر او کمی اهل تحقیق و انصاف بود میدانست مقصود امام از مذمت فلسفه چیست و اینکه شخصیت امام به هیچ وجه از فلسفه جدا نمیشود. - امام خمینی حتی در نامه ای که به گورباچف داشت او را برای آشنایی با دین اصیل اسلام به مطالعه کتاب های و ملاصدرا دعوت میکند! یعنی این خط همان خط اصیل اسلام است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
امام خمینی راه تحول حکومت شوروی سابق را هم یادگیری فلسفه و عرفان اسلامی میدانست 📝 بازخوانی بخشی از نامه امام خمینی به گورباچوف در آستانه فروپاشی شوروی: اگر جنابعالى میل داشته باشید در این زمینه‌ها تحقیق کنید، مى‌توانید دستور دهید که صاحبان اینگونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب در این زمینه، به نوشته‌هاى فارابى و بوعلى سینا - رحمة اللَّه‌علیهما- در حکمت مشاء مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که هرگونه شناختى بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانى کلى و نیز قوانین کلى که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس، و نیز به کتابهاى سهروردى - رحمة اللَّه علیه- در حکمت اشراق مراجعه نموده، و براى جنابعالى شرح کنند که جسم و هر موجود مادى دیگر به نور صِرف که منزه از حس مى‌باشد نیازمند است؛ و ادراک شهودىِ ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیده حسى است. و از اساتید بزرگ بخواهید تا به صدرالمتألهین - رضوان اللَّه تعالى علیه و حشره اللَّه مع النبیین والصالحین- مراجعه نمایند، تا معلوم گردد که:حقیقت علم همانا وجودى است مجرد از ماده، و هر گونه اندیشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد. _ دیگر شما را خسته نمى‌کنم و از کتب عرفا و بخصوص نام نمى‌برم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنى چند از خبرگان تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهى قم گردانید، تا پس از چند سالى با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهى از آن امکان ندارد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef