eitaa logo
مکتب خانه
319 دنبال‌کننده
781 عکس
323 ویدیو
262 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
مکتب خانه
بایسته های کار فرهنگی (1) همه کارها را خبره ها انجام می دهند؛ چرا کار فرهنگی را خبره ها نباید انجام
◀️ بایسته های کار فرهنگی (2) 🔅 ضرورت استفاده از هنر و ادبیات در مورد انقلاب و این ایدئولوژی و فرهنگی که تحول عظیم ملت ما در جامعه به وجود آورد، این به ادبیات و هنر نیاز فراوانی دارد... این تمدنی که دنباله این تحول دارد می آید و خواهد آمد و این ایدئولوژی و فرهنگی که با این انقلاب درخشید و طلوع کرد، بار معنوی و فرهنگی بسیار عظیمی استو احتیاج به ابزارهای فراوان دارد. این ابزارها بهترینش، رساترینش، موجزترینش، نافذترینش، هنر است. این انقلاب بیش از همه به یک ادبیات قوی، به یک فرهنگ غنی نیازمند است. همه ابزارهای لازم هست اما آن هنر برنده تیزی که امروز بتواند این ابزارها را سرهم کند و سوار کند و این ظرف را از محتوای فرهنگی این انقلاب پر کند و ارائه بدهد، این را ما نداریم. این مشکلِ بزرگِ کار ماست و به این به شدت نیازمندیم و باید دنبالش باشیم.
💥 کلام و فلسفه در میراث شیخ انصاری 🎤 آیت الله سید احمد : 🔹 از لابلای کتابهایی که از مرحوم فعلا در دسترس ما هست، نمی‏توان خیلی روشن حکم کرد که ایشان در مسائل کلامی دارای مکتب خاص فکری بوده ‏اند. البته یک نکته را باید توضیح داد - و همین نکته هم از بهترین مزایای شیخ است - و آن این که ایشان در خلال نوشته ‏های فقهی و اصولی خود، هیچ گاه تا آنجایی که ما خبر داریم از بحث اصولی خارج نشده و اصالت آن را حفظ کرده‏ اند. 🔸 در بحث های اصولی، مناسبتهای مختلفی هست که خیلی از علما و اصولیان و فقها به اندک مناسبتی از بحث اصلی خارج شده و وارد بحثهای کلامی و یا فلسفی شده ‏اند، در صورتی که مرحوم شیخ انصاری در کتابهای خود چه فقه و چه اصول، به کلی سعی داشته ‏اند حتی از استعمال اصطلاحات کلامی احتراز کنند، لذا ما نمی‏توانیم درست حکم کنیم که ایشان آیا در این رشته از علوم اسلامی دارای اندیشه ‏های خاصی بوده‏ اند یا خیر؟ 🔹 هم در حکم همان مسائل کلامی است و ظواهر امر در اینجا مثل همان بحث، نمی‏توان از خلال نوشته ‏های ایشان مشخص کرد که ایشان در مسائل فلسفی دارای تخصص بوده ‏اند یا خیر؟ و عرض شد که از مزایای مهم ایشان این است که بحثهای اصولی را به بحثهای فلسفی و کلامی خلط نکرده ‏اند لیکن شواهد تاریخی در دست هست که ایشان با مسائل فلسفی آشنا بوده‏ اند. این موارد اگر چه در شرح حالهایی که از شیخ انصاری نوشته شده کمتر منعکس شده، اما ظاهرا اصل مطلب مسلم است. 🔸 استاد بزرگوارمان مرحوم آیت الله العظمی آقای نقل می‏فرمودند از مرحوم آقای شیخ اسد الله زنجانی که از علمای کاظمین بودند و از شاگردهای مرحوم میرزای شیرازی بزرگ، ایشان از استادشان مرحوم شیرازی یعنی مرحوم مجدد شیرازی، و ایشان هم از استادشان مرحوم شیخ انصاری که: مرحوم شیخ در جلسه‏ ای که بودیم توصیه می‏کردند به ما که شما یک دوره معقول را بخوانید، و مطلع باشید از مسائل معقول. و آنگاه فرمودند: من در مدتی که در کاشان اقامت داشتم و خدمت مرحوم می‏رفتم، از ایشان درخواست کردم که به من فلسفه درس بدهند. ایشان بخاطر گرفتاریهای فراوان امتناع کردند، و فرمودند من شخصی را به شما معرفی می‏کنم که به شما فلسفه درس بدهد، و آدرس منزل او را دادند. 🔹 مرحوم شیخ فرمودند: من رفتم به آن آدرس در زدم. شخصی بیرون آمد که هیئت دراویش داشت، وقتی که چشمش به من افتاد تعجب کرد، من در هیئت علما و ایشان با هیئت دراویش! من گفتم: آخوند ملا احمد من را فرستادند. اسم‏ ایشان را که بردم تعجب ایشان کم شد و گفت: خوب، بفرمائید. گفتم من از ایشان درس فلسفه خواستم، ایشان بخاطر گرفتاریهایشان قبول نفرمودند، و گفتند بیایم اینجا که شما یک دوره فلسفه به من درس بدهید. گفت: من فعلا حال ندارم برای این کارها، لیکن چون آخوند فرموده ‏اند، من یک دوره مثنوی ملای روم را برای شما می‏گویم و در ضمن آن، یک دوره فلسفه و حکمت را هم می‏گویم. 🔸 مرحوم شیخ می‏ فرماید: آن مدت که من کاشان بودم، نزد همان شخص یک دوره مثنوی را خواندم و در همان حال یک دوره مسائل حکمت و معقول را فرا گرفتم. البته قضایای دیگری هم در این باره نقل شده است. اگر این قسمت مطلب تأمل بشود، شاید بتوان گفت: اینکه مرحوم شیخ در مسائل عرفان و سلوک عملی هم توجهاتی داشتند، احتمالا اساس آن به همین سفر ایشان به کاشان برمی‏گردد... 📚 خارج فقه ۹۲-۹۱ جلسه ۱۲ ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
مکتب خانه
◀️ بایسته های کار فرهنگی (2) 🔅 ضرورت استفاده از هنر و ادبیات در مورد انقلاب و این ایدئولوژی و فرهن
25.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به یاد شهدای پلاسکو یاد دفاع مقدس را زنده کردند 🔺️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «قهرمانان کم‌ادّعا و با اخلاص آتش‌نشان، یک بار دیگر خاطرات فداکاریهای دوران دفاع مقدس را زنده کردند و نشان دادند که ایرانی مؤمن آنجا که پای خطرپذیری برای ادای وظیفه در میان است عزمی راسخ و شجاعتی مثال‌زدنی را تجسّم می‌بخشد و در راه خدا متاع جان را بی‌چند و چون عرضه میکند.» ۹۵/۱۱/۱۰
⭕️ سالگرد قتل لومومبا؛ وقتی امپریالیسم «مصدقِ کنگو» را در اسید حل کرد 🔹 لومومبا نخست وزیر منتخب خلق کنگو ۶۱ سال پیش در ۱۷ ژانویه‌ ۱۹۶۱ میلادی به دستور دولت بلژیک و مزدورانش به قتل رسید. جسد او را هم در مخزن بزرگی از اسید انداختند تا محل دفن او به زیارتگاه مردم تبدیل‌ نشود. 🔸پاتریس لومومبا در دوم ژوئیه ۱۹۲۵ میلادی در خانواده ای کشاورز در کنگو چشم به جهان گشود. تنها دو سال پیش از آنکه پاتریس لومومبا به عنوان رهبر جنبش ملی کنگو انتخاب شود، کارمندی ساده در اداره پست بود. پس از آن وی به عنوان مبلغ دوره گرد در یک شرکت آبجوفروشی استخدام شد و همین شغل زمینه سفر او به نقاط مختلف کنگو و گفتگو با مردم را فراهم کرد. 🔹لومومبا در فاصله سالهای ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰ دو بار به زندان افتاد. بار نخست به اتهام اختلاس مالی از اداره پست که انگیزه سیاسی پشت آن بود و بار دوم مستقیما به علت مبارزاتش برای استقلال کنگو از قدرت استعمارگر بلژیک. 🔸در کنفرانسی که در ۳۰ ژوئن ۱۹۶۰ میلادی در بلژیک برگزار شد، استقلال کنگو به رسمیت شناخته شد. لومومبا که حزب او در انتخابات پارلمانی برنده شده بود، چند روز پیش از استقلال کنگو به عنوان نخست‌وزیر قانونی کنگو انتخاب شد اما به خاطر مواضع چپگرایانه‌اش، نام او از فهرست سخنرانان مراسم روز استقلال حذف شد. با این حال لومومبا به توصیه دوست و مشاورش، ژان ون لیرد که یک بلژیکی آزادی‌خواه بود در روز استقلال پشت تریبون رفت و سخنرانی کرد. 🔹برخلاف سخنرانان دیگر که استقلال را از الطاف پادشاهی بلژیک می‌دانستند، لومومبا از ظلم و جور و چپاولی دوران استعمار حرف زد. لومومبا در سخنرانی تاریخی خود گفت: استقلال کنگو از سوی پادشاه بلژیک و از روی بزرگواری به ما اعطا نشده است، بلکه با جنگ و مقاومت به دست آمده است و ما به تمام خون‌های ریخته شده در راه ریشه‌کنی استعمار و برده‌داری که سال‌ها به ما تحمیل شده بود، احترام گذاشته و افتخار می‌کنیم. 🔸با آغاز به کار دولت لومومبا، درگیری نخست‌وزیر با مقامات بلژیکی شدت گرفت. در جنوب این کشور یکی از دشمنان قسم خورده لومومبا به نام موسی چومبه، استان کاتانگا را مستقل از دولت کنگو اعلام کرد. این استان از معادن غنی مس، اورانیوم و طلا برخوردار بود و سال‌ها قطب اصلی ثروت و درآمد پادشاهی بلژیک و تأمین‌کننده اورانیم برای برنامه‌های اتمی آمریکا بود. لومومبا که از نفوذ بلژیک در کاتانگا باخبر بود، دستور اخراج و خلع ید مستشاران بلژیکی را صادر کرد اما این فرمان توسط مقامات بلژیکی نادیده گرفته شد. لومومبا که از برقراری نظم به وسیله نیروهای سازمان ملل ناامید شده بود، این بار از شوروی درخواست کمک کرد، درخواستی که برای آمریکا و متحدانش عبور لومومبا از خط قرمز محسوب می‌شد. 🔹پاره‌ای از اسناد طـبقه‌بندی شـده کـه اکنون در اختیار عموم‌ قرار گرفته، مشخص می‌کند که دوایت آیزنهاور رییس جمهوری وقت آمریکا در نـشستی بـا مشاورانش بر نقشه قتل پاتریس لومومبا صحه گذاشته بود. تلاش‌های ماموران سـیا برای‌ حذف‌ لومومبا با مقامات بلژیکی سرانجام جواب داد و آنها در تماسی خواستار حذف لومومبا شدند. اما بلژیکی‌ها روش ظریف‌تری‌ را پیشنهاد کردند؛ لومومبا را به‌ دست شورشیان کاتانگا کـه سـوگند یاد کرده بودند، او را به‌ قـتل‌ بـرسانند، بسپارند. 🔸در چهاردهم سپتامبر ۱۹۶۰، ژنرال جوزف موبوتو با کودتا کنترل پایتخت را در اختیار گرفت و نخست وزیر و رئیس جمهور را از قدرت ساقط کرد. لومومبا که در مقر نخست وزیری محبوس شده بود توانست به کمک خدمتکارانش شبانه از محاصره خارج و به سوی استنلی ویل (در شمال شرق) روانه شود تا شاید در آنجا به کمک هوادارانش دوباره بتواند قدرت را در دست بگیرد. اما نیروهای ژنرال موبوتو او را در حاشیه رودخانه سانکورو متوقف کردند. 🔹وزیر امور آفریقای بلژیک در پانزدهم ژانویه سال ۱۹۶۱ خواهان تحویل لومومبا به بزرگترین دشمن اش یعنی موسی چمبه شد. سرانجام در هفدهم ژانویه سال ۱۹۶۱ پاتریس لومومبا و دو نفر از وزرای کابینه اش که به همراه او دستگیر شده بودند به شهر الیزابت ویل، مرکز استان کاتانگا انتقال داده شدند. 🔸ژنرال چمبه دستور داد که لومومبا و دو وزیر کابینه او را به اعماق جنگل ببرند. دقایقی بعد جوخه اعدام تحت امر افسران بلژیکی، پاتریس لومومبا و همراهانش را به رگبار بستند و جسد آن‌ها را دفن کردند. ژرار سئورت، افسر نظامی بلژیکی، گفته که او و یکی از همکارانش سپس اجساد لومومبا و دو وزیر دیگر کابینه‌اش را از زیر خاک بیرون کشیدند و پس از قطعه قطعه کردن آنها، شروع به سوزاندن اعضای مثله شده در اسید کردند. مقامات بلژیکی با یاری‌ ماموران‌ سیا این میهن‌دوست بزرگ کنگویی را به قتل رساندند تا منافع شرکت‌های بزرگی مانند یونیون مینی‌یر و فورمینیر حفظ شود./مدار سرخ
مکتب خانه
بایسته های کار فرهنگی (1) همه کارها را خبره ها انجام می دهند؛ چرا کار فرهنگی را خبره ها نباید انجام
بایسته های کار فرهنگی (3) مسأله خط و خطوط را در کارهای فرهنگی اصلا داخل نکنید. هر خطی که باشد فرقی نمی کند. خط داری یعنی قبیله ای فکر کردن. مراقب باشید که مطلقا دیدگاه های خطی را از هیچ طرف به مسائل فرهنگی وارد نکنید که ضربه خواهد زد و مشکل درست خواهد کرد.
🔶 آقا سید عبدالعزيز طباطبایی (قدّس سرّه) نقل کرده است: مرحوم آخوند خراسانی (ره) با مرحوم حاج آقا رضا همدانی(ره) مدتی هم حجره بود. 🔸 يك وقت این دو همدیگر را می بینند. 🔷 مرحوم آخوند به حاج آقا رضا می گوید : شما خیلی هنرمند هستید که مطالب بسیار سطح بالا را به گونه ای پایین می آورید که همه میفهمند . 🔶 حاج آقا رضا در پاسخ می گوید : هنر شما بیشتر است ؛ زیرا شما مطالب سطح پایین را آنقدر بالا می برید که هیچ کس آن را نمی فهمد ! 📚جرعه ای از دریا ج۱ ص۵۲۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پدرسوخته‌بازی یعنی این... 🔷 وقتی داریم وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر را انجام می‌دهیم و می‌خواهیم در مقابل انحراف و فساد فریادِ اعتراض سر دهیم، فوراً خود را به تمام مقدسات عالم گره می‌زنند و می‌گویند به اسلام، روحانیت و امام اهانت کردید! این نظامِ مظلوم از دست شما چه بکند؟! 🔶 پدرسوخته، با نظام چه کار داریم؟! با تو داریم حرف می‌زنیم!
mollasadra v shariaat.mp3
45.33M
⭕ شريعت در نگاه ملاصدرا (تعریف شریعت، خصائص شریعت، مقاصد شریعت و رابطه عقل عملی با شریعت) @manhajah
1_1345915987.pdf
130K
نگرش های جدید در نفی حجیت از قرائن لبی
6.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 چقدر نیاز داریم گاه گاهی از این کلیپ‌ها نگاه کنیم... رحمة الله علیه... 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
👓 تحول حوزه بعد از دوازدهمین اجلاسیه علمای بلاد و قبل از آن! و یا: 🔹 حوزه بعد از شورای عالی هشتم و قبل از آن! 💬 زبل الطلاب @HozeTwit
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
8.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 تصویر روحانیت در سینمای ایران! 🎥 میلاد دخانچی ♨️ روحانیت نقش «ضد قهرمان» در سینمای ایران دارد! 📌 مناهج: از سینمای به اصطلاح روشنفکری و در عمل غربزده که انتظاری نیست؛ اما چرا سینمای حزب‌اللهی و ارزشی گرفتار تصویرسازی غلط از روحانیت است؟!! حوزه هنری (سازمان تبلیغات) و اوج و ... که بودجه‌های حاکمیتی دارند باید پاسخگوی فیلمسازی خود باشند. پ.ن: البته دیگر مواضع دخانچی مطلقا مورد تایید مناهج نیست؛ بلکه این نظر صرفا از بابت انتشار حرفهای یک فعال مجازی درباره چهره روحانیت در سینما و رسانه منتشر گردید. @Manahejj