🔰🔰#بر_آستان_وحی_و_خرد (1) ✅✅ جستارهایی در معارف وحیانی و فلسفه اسلامی ؛ بازتاب اندیشه ها و دروس استاد معظم شیخ #احمد_فربهی (مد ظله) 💢💢 نظریه اول درباره #فلسفه_اسلامی: تدوین نظریات فلسفیِ مطرحشده در روایات و به عبارت دیگر مجموعه گزارههای وحیانی که ماهیتی فلسفی دارند؛ چه اینکه ماهیت بخشی از گزارههای وحیانی، ماهیت فلسفی است. 💡 آیا #فلسفة_اسلامی به معنای اول وجود دارد؟ آیا گزارة فلسفی در اسلام داریم یا نه؟ ✅ منظور از «گزارة فلسفی» گزارهای است که دربارة مسائل هستیشناسی صحبت میکند. پاسخ این سؤال، مثبت است، 💡💡آیا این گزاره را به روش تعلقی به مخاطب یاد دادهاند که قاطع عذر باشد؟ پاسخ به این سؤال هم مثبت است. پس در روایات، گزارههای فلسفی وجود دارد. #فلسفه_اسلامی ، به یک معنا میتواند مجموعهای از همین گزارههایی باشد که ساختارشان فلسفی است، این روایات را جمع کرده و مثلاً اسمش را بگذاریم: قواعد عقلی در روایات. #فلسفه_اسلامی یعنی همان گزارههایی که ماهیت فلسفی دارند و در روایات ما وجود دارند. پس بخشی از نظریات فلسفی، در روایات ما وجود دارد؛ مثل این که این جهان، خدایی دارد و صدها گزاره شبیه این گزاره داریم که فلاسفه این گزارهها را جمع کردهاند؛ یکی از آنها همین کتاب «قواعد عقلی در روایات» است که آقای خرمیان در سه جلد این روایات را جمع کردهاست. پس یک معنای #فلسفه_اسلامی این است که گزارههای فلسفیای که در وحی آمده را جمعآوری کنیم. بنده در کتابخانة خودم بیش از صد کتاب در این زمینه دارم؛ که گزارههای فلسفی در روایات را بزرگان ما جمع کردهاند، از #ملاصدرا گرفته تا مرحوم ملاهادی سبزواری تا خود مرحوم #علامه_طباطبائی. پس #فلسفه_اسلامی به همین معنا، داریم.
#تقریر
#تقریرات
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
🔰🔰#بر_آستان_وحی_و_خرد (1)
فلسفه فلسفه اسلامی استاد فربهی.pdf
146.8K
آیا #فلسفه_اسلامی داریم؟
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
✅✅ اولویت های پژوهشی در کلام #علامه_مصباح_یزدی
♦️♦️ #استاد_رحیم_پور_ازغدی سئوالاتی از #علامه_مصباح_یزدی در مورد زمینه هایی که نیاز به کار دارند پرسید و اظهار داشت: شما که تجربه چندین دهه را داشتید و در متن این مسائل بوه اید، اگر بخواهید دو سه مورد از مسائل نظری اصلی که به عنوان #اولویت به شمار می رود و در ادامه کارهای انجام شده است، چیست؟ تهدید های اصلی در #مسائل_نظری چیست؟ به عبارت بهتر اگر امروز چهل سال جوانتر بودید، چه مسائلی را در اولویت کاری خود قرار می دادید؟
💢💢 #علامه_مصباح در پاسخ به سئوال #استاد_رحیم_پور_ازغدی در مورد اولویت های مسائل نظری اظهار داشت : به نظر من در چند مسأله باید بیشتر کار شود؛ در حوزه #علوم_اجتماعی و به ویژه #علوم_انسانی که اسلامی سازی آن ها مطرح است، در بین آن، آنچه بیشتر احتیاج به کار دارد، رابطه مسائل فردی و اجتماعی یا به عبارت دیگر رابطه روانشناسی و جامعه شناسی در قسمت های مختلف آن است؛ این که اصل کدام است و از کدام باید شروع کرد؟ آیا جامعه شناسی فرع بر روانشناسی است و یا روانشناسی مقدمه جامعه شناسی است و اصالت با جامعه است؟
وی افزود: هم چنین در مسائل دینی تبیین رابطه تقدیر با اختیار مهم به نظر می رسد؛ تبیین توحید افعالی با وجود وظایف سنگین که تا پای جان دادن بر عهده انسان وجود دارد باید مورد توجه قرار گرفته و تبیین شود.
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
#سکولاریسم_حوزوی
🔴 نبود غیرت ذاتی و خودجوش، به عافیت طلبی و توجیه گری منجر می شود ...
✅ یک سال پیش، با سند و مدرک گفتم آب قناتهای گندمینه را بدون رضایت و پرداخت خسارت با تونل به قم میبرند ...
خدمت بعضی علما رسیدم ، گفتم مقداری از این آب مال آنهاست ، وضو و غسل را چه میکنید؟ در فکر فرو رفتند!
چند روز بعد گفتند : خب این آب حق آنها است و آنها اولویت دارند که آب را بکشند اما تا آن را از قنات نکشیده اند مال آنها نشده است !
پس این آب مال آنها نیست گرچه حق اولویت آنها را دولت رعایت نکرده باشد! (وضوی ما صحیح است)
✅ در قضیه رعایت نکردن حدود شرعی در بانکها رجوع کردم ، گفتند: اگر یقین کردی رعایت نمیکنند ، پولت را نسپار ، ما که یقین نداریم...
✅در قضیه تورم و ظلم به اقشار مردم رجوع کردیم که این در معنا همان دزدی از مردم است گفتند : ما که نمیدانیم از عمد تورم تولید کرده باشند ، شاید چاره ای نبوده است...
✅در قضیه ده ونک رجوع کردیم، گفتند ما که نیروی قضایی نیستیم و قدرتی نداریم!
✅در قضیه اشرافیت در حوزه رجوع کردیم، گفتند: ما نمیدانیم به چه دلیلی این خرجها را میکنند ، اما ممکن است حجت شرعی داشته باشند!
🔰 نباید انتظار داشته باشیم طلبه بگوید دین از سیاست جداست تا سکولار باشد، سکولاریسم شاخ و دم نداردـ سکولاریسم در جان بعضی ما که به ظاهر طرفدار امام (ره) هستیم هم رسوخ کرده ...
🔰 سکولاریسم یعنی همین که من با توجیهات علمی وضو و حساب بانکی خودم را درست کنم برای بقیه مسائل هم حکومت اسلامی وجود دارد و با یک احتمالاتی خودم را خارج کنم و عافیت طلبانه بروم به مسائل علمی بپردازم و آیت الله شوم!
_ سیدمهدی صدرالساداتی
@s_mm_sadr
✅ @feghheakbar
🔰🔰🔰 #بر_آستان_وحی_و_خرد (2) ⭕️⭕️ جستارهایی در معارف وحیانی و فلسفه اسلامی ؛ بازتاب اندیشه ها و دروس استاد معظم شیخ #احمد_فربهی
✔️ لایه های سه گانه #قاعده_فرعیه
💢💢لایه اول: ثبوت محمول برای موضوع در قضیه موجبه، فرع ثبوت موضوع در ظرف حکم [ظرف مطابَق] است چون موضوع دارای محمول است؛ برخلاف قضیه سالبه که در ظرف حکم، نیازی به ثبوت موضوع نیست.
💢💢 لایه دوم: در ظرف قضیه [اسناد ذهنی] که ذهن است، هم قضیه موجبه و هم قضیه سالبه، موضوع دارند زیرا قضیه، انتساب بین طرفین است و انتساب بدون وجود منتسبین، معنا نداشته و تحقق پیدا نمی کند.
💢💢💢 لایه سوم [تحلیل فلسفی]: هر آنگاه که ما موضوعی را لحاظ میکنیم، آن موضوع ثبوت دارد چه اینکه لحاظ کردن، اشاره عقلی محسوب می شود و اشاره عقلی نیازمند یک مشارالیه ثابت و یک ما به الشیء هو هو [یعنی یک ما به التمایز و یک ثبوت و تقرر] است چه اینکه اشاره یک حیثیت نسبی و قیاسی بوده و حتماً باید طرف اسناد داشته باشد و این مطلب همان است که میگوییم «لایثبت شیءٌ إلا بإنیّه و مائیه» و مرحوم ملاصدرا نیز دراین باره فرمودند هر آنچیزی که مورد اشاره قرار بگیرد حتماً ثبوت دارد و از این مطلب تعبیر می شود به مساوقت وجود با شیئیت و به هر چیزی بگوییم «شیءٌ» حتماً ثبوت هم دارد؛ در قدم بعدی مرحوم #ملاصدرا میفرمایند: در ظرف تحلیل عقلی که ماهیت متصف به موجود می شود به این صورت که وجود را از آن جدا نموده و سپس به آن نسبت می دهی و در همان ظرف که تجرید، اتفاق می افتد، تخلیط نیز اتفاق می افتد یعنی میتوان گفت در ظرف تجرید الوجود، له وجودٌ چه اینکه به محض تجرید، مورد اشاره قرار می گیرد و هر آنگاه که مورد اشاره قرار بگیرد، ثبوتی نیز پیدا می کند و خلاصه اینکه در هلیه بسیطه در ظرف تحلیل عقلی، تجرید، فرع بر ملحوظ بودن موضوع است و لحاظ موضوع مستلزم ثبوت موضوع است به ثبوت نفس الامری لحاظی.
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶اعتراض یکی از دانشجویان نسبت به قطع سخنرانی های استاد رحیم پور ازغدی در خطبه های نماز جمعه
🔷رهبر انقلاب: از ایشان [رحیم پور ازغدی] دعوت کنید تا در تشکل های دانشجویی شما شرکت نمایند.
🆔 @feghahat
💢💢 #دروس_فلسفه_اخلاق
🔰🔰 استاد مهدی #فیاضی
#فهرست_مطالب
مقدمات و کلیات
1. نکات قابلتوجه
2. اخلاق در لغت و اصطلاح
3. دو رویکرد در اخلاق
4. سه دیدگاه مشترک در اخلاق
5. تعریف علم اخلاق
6. انواع پژوهشهای اخلاقی
7. فلسفه اخلاق
8. مبادی تصوری علم اخلاق
9. مبادی تصدیقی علم اخلاق
9.1. بحثهای معرفتشناسانه
9.2. بحثهای هستی شناسانه
9.3. بحثهای روانشناسانه
9.4. بحثهای منطقی
10. پیشنیازهای فلسفه اخلاق
مفهوم شناسی مفاهیم اخلاقی
1. مفهوم «مطلوب»
2. کاربردهای مفهوم ارزش
3. کاربردهای مفهوم لزوم
⭐️⭐️⭐️
#تقریر
#تقریرات
#اخلاق
❇️❇️ @esra_rasane
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
💢 صوت #مجموعه_دروس الموجز و اصول فقه
🔰استاد علی فرحانی
📌 این مجموعه درسی، به گونه ای تدریس شده اند، که زمان تحصیل علم اصول را کاهش و سرعت یادگیری و جمع بندی را افزایش می دهند.
✅✅✅
💠تدریس کتاب الموجز آیت الله سبحانی
🔸قم، مدرسه حقانی، 86-87
🔹محدوده: کل کتاب
👈 تعداد:133
👇👇
🆔 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/almoojaz/almoojaz-haghani-86-87-kamel/
✅✅✅
💠 تدریس کتاب اصول الفقه مرحوم مظفر
🔸قم، مدرسه حقانی، 87-88
🔹محدوده:از ابتدای کتاب تا ابتدای اجتماع امر و نهی
👈 تعداد: 137
👇👇
🆔 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/osulefiqh-mozafar/osul2-haghani-87-88/
✅✅✅
💠 تدریس کتاب اصول الفقه مرحوم مظفر
🔸 قم، مدرسه حقانی، 88-89
🔹 محدوده: از اجتماع امر و نهی تا پایان کتاب
👈 تعداد:121
👇👇
🆔 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/osulefiqh-mozafar/osul3-haghani-88-89/
#اصول
#پای_درس_استاد
@almorsalat
#بر_آستان_وحی_و_خرد (3)
✅✅جستارهایی در معارف وحیانی و فلسفه اسلامی ؛ بازتاب اندیشه ها و دروس استاد معظم شیخ #احمد_فربهی (مد ظله)
برگرفته از درس های #الشواهد_الربوبیه
✅ چند نکته درباره مرحوم #ملاصدرا و #حکمت_متعالیه
1. نقش مرحوم #ملاصدرا در #فلسفه_اسلامی ؛ آنچه مرحوم #ملاصدرا کرده است
🔰برهانی کردن و به افق استدلال رساندن بسیاری از مباحث عرفانی و ادعاهای به دست آمده با کشف و شهود
🔰احیاء میراث گذشتگان؛ مثلاً در مباحث منطقی تا قبل از مرحوم #ملاصدرا ، بحث برهان در حال حذف از کتب منطقی بود.
🔰استفاده از سرمایههای فلسفی و کاربردی کردن آنها: کارکردها و نقشهای وسیع نتایج فلسفی را آشکار کرد.
• مثلاً حمل اولی و شایع توسط پیشینیان تبیین شده بود و مرحوم #ملاصدرا از این بحث به عنوان یک سرمایه در مواضع متعدد استفاده کرد.
• همچنین این مرحوم #ملاصدرا بود که کارایی های بحث #اصالت_وجود و بحث وجود ربطی و بحث تشکیک در وجود را نشان داد.
• مرحوم #ملاصدرا کارایی بحث حرکت جوهری را در مباحث تغیرات و تحولات و حدوث عالم نشان داد و توضیح داد که حدوث زمانی عالم از مسلمات دینی است البته حدوث زمانیای که محصول تغیر جوهری اشیاء است.
🔰استفاده از جنبه تبیینی منابع وحیانی در راستای استنباط معارف فلسفی و بهره مندی از مباحث فلسفی در راستای تبیین منابع وحیانی: مرحوم #ملاصدرا معتقد است که اگر فلسفه را از #مشکات_نبوت اخذ نکنیم گرفتار تناقض و تعارض و امثال اینها می شویم و نمی توانیم به فلسفه ای منسجم دست پیدا کنیم و لذا حتماً باید در محضر مشکات نبوت زانو زد چه اینکه اهل بیت (علیهم السلام) محیط بر علل بودند و از همین رو همه سخنانشان کاشف از علل هستی شناختی است.
2. #حکمت_متعالیه ، تلفیق یا تحلیل
♦دیدگاه اول: تلفیق سارقانه
♦ دیدگاه دوم: تلفیق همراه با تحلیل
♦ دیدگاه سوم: تلفیق همراه با نظام پیشینی
♦ دیدگاه چهارم: تلفیق همراه با نظام پیشینی و زبان برتر
3. رابطه #حکمت_متعالیه با کلام و شریعت؛ #حکمت_متعالیه، کلام یا فلسفه
♦ دیدگاه اول: مرحوم #ملاصدرا متکلمی در قامت یک فیلسوف
♦ دیدگاه دوم: مرحوم #ملاصدرا فیلسوفی متعلم از وحی
♦ دیدگاه سوم: مرحوم #ملاصدرا فیلسوفی باقدرت جمع بندی بین فلسفه و شریعت
4. رابطه #حکمت_متعالیه با عرفان
♦ دیدگاه اول: #حکمت_متعالیه یک فریب است زیرا القاء آرام آراء #ابن_عربی است.
♦دیدگاه دوم: #حکمت_متعالیه برهانی شده عرفان همراه با نقدها
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
#دروس_فلسفی_عرفانی_استاد_احمد_فربهی #استاد_فربهی
تقریر #الشواهد_الربوبیه
فهرست مطالب
✅✅ چند نکته درباره مرحوم ملاصدرا و حکمت متعالیه
1. نقش مرحوم ملاصدرا در فلسفه اسلامی؛ آنچه مرحوم ملاصدرا کرده است
2. حکمت متعالیه، تلفیق یا تحلیل
3. رابطه حکمت متعالیه با کلام و شریعت؛ حکمت متعالیه، کلام یا فلسفه
4. رابطه حکمت متعالیه با عرفان
⭕️✏️ المشهد الاول فیما یفتقر الیه فی جمیع العلوم فی المعانی العامه
🔰🔰الشاهد الاول فی الوجود
💢الاشراق الاول؛ فی تحقُّقِه
1. عنوان و شیوه طرح بحث
2. سابقه بحث از مفهوم وجود
3. نفی مفهوم وجود توسط برخی از متکلمین
4. شیخ اشراق و بحث اصالت وجود
4.1. شیخ اشراق و توجه به حیثیت وجودی و حیثیت ماهوی
4.2. مبنای برخی از فلاسفه مشاء درباره زیادت وجود بر ماهیت
4.3. نقد شیخ اشراق نسبت به مبنای «زیادت وجود بر ماهیت در خارج»
4.4. جمعبندی
5. مرحوم ملاصدرا و بحث اصالت وجود
6. معانی موجود
7. شیوههای اثبات اصالت وجود
7.1. دو طریق پیموده شده
7.2. شیوه مرحوم ملاصدرا در اثبات اصالت وجود
7.2.1. برهان اول بر اصالت وجود؛ ملاک تحقق اشیاء
اثبات مقدمه اول در برهان اول
7.2.2. برهان دوم بر اصالت وجود؛ اصالت جعل
توضیح مقدمه اول در برهان دوم
8. مراتب بحث در اصالت وجود
9. بحثی درباره نفس الامر
10. بررسی مفاهیم و ماهیات
10.1. عامترین مفاهیم درباره واقعیت خارجی
10.2. ملازمات عامه
10.3. معانی ماهیت
10.4. تقسیم ماهیت به معنای اعم [خصوصیت معنایی]
10.5. ماهیت و واقعیت محدود و نامحدود
10.6. ماهیت در ممکنات و واجب تعالی
10.7. منظور از ماهیت در بحث اصالت وجود
ترجمه و توضیح عبارت
💢 الاشراق الثانی؛ فی وجدانه
1. تفاوت شناخت وجود عینی با سایر ماهیات
2. رابطه مفهوم وجود با حقیقت وجود
3. عدم احتیاج وجود عینی به تحصل بخش
ترجمه و توضیح عبارت
💢 الاشراق الثالث؛ بررسی شمول وجود
1. شمول سریانی وجود عینی
2. رابطه وجود و ماهیات مختلف الحقایق
4. بررسی تعبیر «ما لا اتم منه»
5. ماهیت داشتن نفس رحمانی
6. عدم انتزاع ماهیت از موجود اول
7. توحید اطلاقی
8. بساطت واجب تعالی
ترجمه و توضیح عبارت
الاشراق الرابع و الخامس
1. رابطه صفات وجود با وجود
2. بررسی تفصیلی رابطه قسم دوم از صفات وجود با وجود
ترجمه و توضیح عبارت
💢 الاشراق السادس؛ بررسی جوهر و عرض بودن وجود
1. مدعای مرحوم ملاصدرا
2. مدعا و استدلال بهمنیار
3. نقد مدعای بهمنیار؛ تبیین معنای عروض وجود بر ماهیت
4. لمعه تفریعیه؛ کونُ الشیءِ فی شیءٍ
ترجمه و توضیح عبارت
💢 الاشراق السابع: ما به یتخصص الوجودُ العینیُّ
1. امتیاز بین وجودات
2. عدم زیادت تشخص و مراتب تشکیکی نسبت به عینیت
3. مقوِّم بودن مرتبه
4. معانی تشکیک
ترجمه و توضیح عبارت
💢الاشراق الثامن؛ تحقيق اتصاف الماهية بالوجود
1. اتصاف ماهیت به وجود
2. نسبت هلیه بسیطه با قاعده فرعیه
2.1. توضیح مشکل
2.1.1. مقدمه اول؛ تقسیم قضیه به بسیط و مرکب
2.1.2. مقدمه دوم؛ قاعده فرعیه
2.1.3. مقدمه سوم؛ لایههای سهگانه قاعده فرعیه
2.1.4. اصل مشکل
2.2. نظریات ارائهشده برای حل مشکل
2.2.1. نظریه اول؛ ملا جلالالدین دوانی
2.2.2. نظریه دوم؛ فخر رازی
2.2.3. نظریه سوم؛ سید سند مرحوم صدرالدین دشتکی
2.2.4. نظریه چهارم؛ مرحوم ملاصدرا
2.3. پاسخهای مرحوم ملاصدرا [و یا برمبنای مرحوم ملاصدرا] به تعارض بین قاعده فرعیه و هلیه بسیطه
2.4. جمع بندی پاسخ های ارائه شده
2.5. منشأ شبهات مطرح شده
2.6. مقایسه «وجود» و «اعراض»
2.7. ریشه تفاوت «هلیه بسیطه» با «هلیه مرکبه»
3. جمعبندی بحث رابطه وجود با ماهیت
3.1. نقد استاد فیاضی نسبت به دیدگاه مشهور درباره رابطه وجود با ماهیت
3.2. پاسخ طرفداران دیدگاه مشهور بهنقد استاد فیاضی
3.3. مدعای استاد فیاضی درباره رابطه ماهیت با وجود
3.4. اقسام ماهیت به معنای اعم
ترجمه و توضیح عبارت
💢 الاشراق التاسع؛ الاشارة إلى حلِّ الاشكالاتِ الواردةِ على كونِ الوجودِ متحققاً في الاعيان
ترجمه و توضیح عبارت
💢 الاشراق العاشر؛ أنَّ الوجودَ هو الموضوعُ في الحكمة الإلهية
1. مقدمه
2. تفکیک بین ماهیت و موجودیت یک علم
3. بررسی ماهیت و موجودیت فلسفه
4. رابطه نظریه محوری و مکتب
5. اجزاء علم
6. مطالب علم
7. اجزاء علم فلسفه
7.1. موضوع فلسفه
7.2. مسائل فلسفه
نکته: مرز مسائل فلسفی
7.3. مبادی تصوری فلسفه
7.4. مبادی تصدیقی فلسفه
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
پیشنهادات و انتقادات و نظرات خود را جهت بهبود تقریر درس #الشواهد_الربوبیه با ما در میان بگذارید.
آنچه در این تقریرات منعکس شده ما حصل تلاش های غیر معصومانه و احیانا همراه با ضعف در برداشت و فهم مقرر در راستای فهم بیانات و توضیحات ارزشمند حضرت استاد بوده و بالطبع به هیچ عنوان بیان نهایی استاد محسوب نمی شود لذا برای فهم دقیق و عمیق بیانات استاد حتما صوت جلسات را استماع فرمایید.
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane