eitaa logo
مکتب خانه
317 دنبال‌کننده
781 عکس
324 ویدیو
262 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶اعتراض یکی از دانشجویان نسبت به قطع سخنرانی های استاد رحیم پور ازغدی در خطبه های نماز جمعه 🔷رهبر انقلاب: از ایشان [رحیم پور ازغدی] دعوت کنید تا در تشکل های دانشجویی شما شرکت نمایند. 🆔 @feghahat
💢💢 🔰🔰 استاد مهدی مقدمات و کلیات 1. نکات قابل‌توجه 2. اخلاق در لغت و اصطلاح 3. دو رویکرد در اخلاق 4. سه دیدگاه مشترک در اخلاق 5. تعریف علم اخلاق 6. انواع پژوهش‌های اخلاقی 7. فلسفه اخلاق 8. مبادی تصوری علم اخلاق 9. مبادی تصدیقی علم اخلاق 9.1. بحث‌های معرفت‌شناسانه 9.2. بحث‌های هستی شناسانه 9.3. بحث‌های روان‌شناسانه 9.4. بحث‌های منطقی 10. پیش‌نیازهای فلسفه اخلاق مفهوم شناسی مفاهیم اخلاقی 1. مفهوم «مطلوب» 2. کاربردهای مفهوم ارزش 3. کاربردهای مفهوم لزوم ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
💢 صوت #مجموعه_دروس الموجز و اصول فقه 🔰استاد علی فرحانی 📌 این مجموعه درسی، به گونه ای تدریس شده اند، که زمان تحصیل علم اصول را کاهش و سرعت یادگیری و جمع بندی را افزایش می دهند. ✅✅✅ 💠تدریس کتاب الموجز آیت الله سبحانی 🔸قم، مدرسه حقانی، 86-87 🔹محدوده: کل کتاب 👈 تعداد:133 👇👇 🆔 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/almoojaz/almoojaz-haghani-86-87-kamel/ ✅✅✅ 💠 تدریس کتاب اصول الفقه مرحوم مظفر 🔸قم، مدرسه حقانی، 87-88 🔹محدوده:از ابتدای کتاب تا ابتدای اجتماع امر و نهی 👈 تعداد: 137 👇👇 🆔 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/osulefiqh-mozafar/osul2-haghani-87-88/ ✅✅✅ 💠 تدریس کتاب اصول الفقه مرحوم مظفر 🔸 قم، مدرسه حقانی، 88-89 🔹 محدوده: از اجتماع امر و نهی تا پایان کتاب 👈 تعداد:121 👇👇 🆔 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/osulefiqh-mozafar/osul3-haghani-88-89/ #اصول #پای_درس_استاد @almorsalat
(3) ✅✅جستارهایی در معارف وحیانی و فلسفه اسلامی ؛ بازتاب اندیشه ها و دروس استاد معظم شیخ (مد ظله) برگرفته از درس های ✅ چند نکته درباره مرحوم و 1. نقش مرحوم در ؛ آنچه مرحوم کرده است 🔰برهانی کردن و به افق استدلال رساندن بسیاری از مباحث عرفانی و ادعاهای به دست آمده با کشف و شهود 🔰احیاء میراث گذشتگان؛ مثلاً در مباحث منطقی تا قبل از مرحوم ، بحث برهان در حال حذف از کتب منطقی بود. 🔰استفاده از سرمایه‌های فلسفی و کاربردی کردن آن‌ها: کارکردها و نقش‌های وسیع نتایج فلسفی را آشکار کرد. • مثلاً حمل اولی و شایع توسط پیشینیان تبیین شده بود و مرحوم از این بحث به عنوان یک سرمایه در مواضع متعدد استفاده کرد. • همچنین این مرحوم بود که کارایی های بحث و بحث وجود ربطی و بحث تشکیک در وجود را نشان داد. • مرحوم کارایی بحث حرکت جوهری را در مباحث تغیرات و تحولات و حدوث عالم نشان داد و توضیح داد که حدوث زمانی عالم از مسلمات دینی است البته حدوث زمانی‌ای که محصول تغیر جوهری اشیاء است. 🔰استفاده از جنبه تبیینی منابع وحیانی در راستای استنباط معارف فلسفی و بهره مندی از مباحث فلسفی در راستای تبیین منابع وحیانی: مرحوم معتقد است که اگر فلسفه را از اخذ نکنیم گرفتار تناقض و تعارض و امثال اینها می شویم و نمی توانیم به فلسفه ای منسجم دست پیدا کنیم و لذا حتماً باید در محضر مشکات نبوت زانو زد چه اینکه اهل بیت (علیهم السلام) محیط بر علل بودند و از همین رو همه سخنانشان کاشف از علل هستی شناختی است. 2. ، تلفیق یا تحلیل ♦دیدگاه اول: تلفیق سارقانه ♦ دیدگاه دوم: تلفیق همراه با تحلیل ♦ دیدگاه سوم: تلفیق همراه با نظام پیشینی ♦ دیدگاه چهارم: تلفیق همراه با نظام پیشینی و زبان برتر 3. رابطه با کلام و شریعت؛ ، کلام یا فلسفه ♦ دیدگاه اول: مرحوم متکلمی در قامت یک فیلسوف ♦ دیدگاه دوم: مرحوم فیلسوفی متعلم از وحی ♦ دیدگاه سوم: مرحوم فیلسوفی باقدرت جمع بندی بین فلسفه و شریعت 4. رابطه با عرفان ♦ دیدگاه اول: یک فریب است زیرا القاء آرام آراء است. ♦دیدگاه دوم: برهانی شده عرفان همراه با نقدها ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
#دروس_فلسفی_عرفانی_استاد_احمد_فربهی #استاد_فربهی
تقریر فهرست مطالب ✅✅ چند نکته درباره مرحوم ملاصدرا و حکمت متعالیه 1. نقش مرحوم ملاصدرا در فلسفه اسلامی؛ آنچه مرحوم ملاصدرا کرده است 2. حکمت متعالیه، تلفیق یا تحلیل 3. رابطه حکمت متعالیه با کلام و شریعت؛ حکمت متعالیه، کلام یا فلسفه 4. رابطه حکمت متعالیه با عرفان ⭕️✏️ المشهد الاول فیما یفتقر الیه فی جمیع العلوم فی المعانی العامه 🔰🔰الشاهد الاول فی الوجود 💢الاشراق الاول؛ فی تحقُّقِه 1. عنوان و شیوه طرح بحث 2. سابقه بحث از مفهوم وجود 3. نفی مفهوم وجود توسط برخی از متکلمین 4. شیخ اشراق و بحث اصالت وجود 4.1. شیخ اشراق و توجه به حیثیت وجودی و حیثیت ماهوی 4.2. مبنای برخی از فلاسفه مشاء درباره زیادت وجود بر ماهیت 4.3. نقد شیخ اشراق نسبت به مبنای «زیادت وجود بر ماهیت در خارج» 4.4. جمع‌بندی 5. مرحوم ملاصدرا و بحث اصالت وجود 6. معانی موجود 7. شیوه‌های اثبات اصالت وجود 7.1. دو طریق پیموده شده 7.2. شیوه مرحوم ملاصدرا در اثبات اصالت وجود 7.2.1. برهان اول بر اصالت وجود؛ ملاک تحقق اشیاء اثبات مقدمه اول در برهان اول 7.2.2. برهان دوم بر اصالت وجود؛ اصالت جعل توضیح مقدمه اول در برهان دوم 8. مراتب بحث در اصالت وجود 9. بحثی درباره نفس الامر 10. بررسی مفاهیم و ماهیات 10.1. عام‌ترین مفاهیم درباره واقعیت خارجی 10.2. ملازمات عامه 10.3. معانی ماهیت 10.4. تقسیم ماهیت به معنای اعم [خصوصیت معنایی] 10.5. ماهیت و واقعیت محدود و نامحدود 10.6. ماهیت در ممکنات و واجب تعالی 10.7. منظور از ماهیت در بحث اصالت وجود ترجمه و توضیح عبارت 💢 الاشراق الثانی؛ فی وجدانه 1. تفاوت شناخت وجود عینی با سایر ماهیات 2. رابطه مفهوم وجود با حقیقت وجود 3. عدم احتیاج وجود عینی به تحصل بخش ترجمه و توضیح عبارت 💢 الاشراق الثالث؛ بررسی شمول وجود 1. شمول سریانی وجود عینی 2. رابطه وجود و ماهیات مختلف الحقایق 4. بررسی تعبیر «ما لا اتم منه» 5. ماهیت داشتن نفس رحمانی 6. عدم انتزاع ماهیت از موجود اول 7. توحید اطلاقی 8. بساطت واجب تعالی ترجمه و توضیح عبارت الاشراق الرابع و الخامس 1. رابطه صفات وجود با وجود 2. بررسی تفصیلی رابطه قسم دوم از صفات وجود با وجود ترجمه و توضیح عبارت 💢 الاشراق السادس؛ بررسی جوهر و عرض بودن وجود 1. مدعای مرحوم ملاصدرا 2. مدعا و استدلال بهمنیار 3. نقد مدعای بهمنیار؛ تبیین معنای عروض وجود بر ماهیت 4. لمعه تفریعیه؛ کونُ الشیءِ فی شیءٍ ترجمه و توضیح عبارت 💢 الاشراق السابع: ما به یتخصص الوجودُ العینیُّ 1. امتیاز بین وجودات 2. عدم زیادت تشخص و مراتب تشکیکی نسبت به عینیت 3. مقوِّم بودن مرتبه 4. معانی تشکیک ترجمه و توضیح عبارت 💢الاشراق الثامن؛ تحقيق اتصاف الماهية بالوجود 1. اتصاف ماهیت به وجود 2. نسبت هلیه بسیطه با قاعده فرعیه 2.1. توضیح مشکل 2.1.1. مقدمه اول؛ تقسیم قضیه به بسیط و مرکب 2.1.2. مقدمه دوم؛ قاعده فرعیه 2.1.3. مقدمه سوم؛ لایه‌های سه‌گانه قاعده فرعیه 2.1.4. اصل مشکل 2.2. نظریات ارائه‌شده برای حل مشکل 2.2.1. نظریه اول؛ ملا جلال‌الدین دوانی 2.2.2. نظریه دوم؛ فخر رازی 2.2.3. نظریه سوم؛ سید سند مرحوم صدرالدین دشتکی 2.2.4. نظریه چهارم؛ مرحوم ملاصدرا 2.3. پاسخ‌های مرحوم ملاصدرا [و یا برمبنای مرحوم ملاصدرا] به تعارض بین قاعده فرعیه و هلیه بسیطه 2.4. جمع بندی پاسخ های ارائه شده 2.5. منشأ شبهات مطرح شده 2.6. مقایسه «وجود» و «اعراض» 2.7. ریشه تفاوت «هلیه بسیطه» با «هلیه مرکبه» 3. جمع‌بندی بحث رابطه وجود با ماهیت 3.1. نقد استاد فیاضی نسبت به دیدگاه مشهور درباره رابطه وجود با ماهیت 3.2. پاسخ طرفداران دیدگاه مشهور به‌نقد استاد فیاضی 3.3. مدعای استاد فیاضی درباره رابطه ماهیت با وجود 3.4. اقسام ماهیت به معنای اعم ترجمه و توضیح عبارت 💢 الاشراق التاسع؛ الاشارة إلى حلِّ الاشكالاتِ الواردةِ على كونِ الوجودِ متحققاً في الاعيان ترجمه و توضیح عبارت 💢 الاشراق العاشر؛ أنَّ الوجودَ هو الموضوعُ في الحكمة الإلهية 1. مقدمه 2. تفکیک بین ماهیت و موجودیت یک علم 3. بررسی ماهیت و موجودیت فلسفه 4. رابطه نظریه محوری و مکتب 5. اجزاء علم 6. مطالب علم 7. اجزاء علم فلسفه 7.1. موضوع فلسفه 7.2. مسائل فلسفه نکته: مرز مسائل فلسفی 7.3. مبادی تصوری فلسفه 7.4. مبادی تصدیقی فلسفه ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
پیشنهادات و انتقادات و نظرات خود را جهت بهبود تقریر درس با ما در میان بگذارید. آنچه در این تقریرات منعکس شده ما حصل تلاش های غیر معصومانه و احیانا همراه با ضعف در برداشت و فهم مقرر در راستای فهم بیانات و توضیحات ارزشمند حضرت استاد بوده و بالطبع به هیچ عنوان بیان نهایی استاد محسوب نمی شود لذا برای فهم دقیق و عمیق بیانات استاد حتما صوت جلسات را استماع فرمایید. ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
هدایت شده از اسلام و فلسفه
🆔 @mtfalsafeh
مکاسب-خیارات- تا سر مسقطات خیار.pdf
2.01M
♨️♨️ کتاب شرح مکاسب 🔰 استاد علی فرحانی 👈 محدوده: ج5، خیارات، از ابتدا تا مسقطات خیار 📝 تهیه و تنظیم: سیدمحمد هاشمی @amoozesh_figh @almorsalat
هدایت شده از معارف اسلامی
✍️آیه آیه سیاست(1)/ آزمایش مردم و خواص، دلیل تأخیر در دست یابی فوری حکومت اسلامی به آرمان هایش 🔸«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ؛ ما هيچ رسول و پيامبرى را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هرگاه آرزو مىكرد (و طرحى براى پيش برد اهداف الهى خود مىريخت) شيطان القائاتى در آن مىكرد، اما خداوند القائات شيطان را از ميان مىبرد. سپس آيات خود را استحكام مىبخشد و خداوند عليم و حكيم است.» (حج: 52) 🔰قرآن کریم در این آیه شریفه به یکی از سنت های اجتماعی- سیاسی خداوند اشاره می فرماید و آن اینکه، با وجود برنامه صحیح و متقن عقلانی و وحیانی از یک سو و با وجود مجریان خوش فکر و مخلص و پرتلاش و حتی معصوم از سوی دیگر، همه آرزوها، آرمان ها، طرح ها و برنامه ریزی های ولیّ خدا برای پیشرفت مادی و معنوی جامعه اسلامی، بلافاصله محقق نمی شود؛ بلکه منافقین داخلی و دشمنان خارجی که هردو تحت سلطه شیطان هستند، همواره درپی ایجاد مانع و سنگ اندازی در مسیر پیشرفت مادی و معنوی حکومت اسلامی می باشند. اما از سوی دیگر خداوند نیز وعده داده است که در نهایت همه موانعی که شیطان ایجاد کرده است را برخواهد داشت و درنتیجه، آرزوها و برنامه ریزی های رهبران الهی را تحقق خواهد بخشید. اما سؤال این است که چرا خداوند این اجازه را به دشمنان داخلی و خارجی داده است تا اینگونه عمل کنند؟ چرا از همان ابتدا، رهبران الهی را به اهداف و آرمان هایشان نمی رساند؟ پاسخ این سؤال در دو آیه بعد داده شده است: 🔸«لِيَجْعَلَ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقاقٍ بَعِيدٍ * وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ؛ هدف از اين ماجرا اين بود كه خداوند القاى شيطان را آزمونى براى آنها كه در قلبشان بيمارى است و آنها كه سنگدلند قرار دهد، و ظالمان در عداوت شديدى دور از حق قرار گرفتهاند * و نيز هدف اين بود كسانى كه به آنان علم داده شده است، بدانند اين حقى است از سوى پروردگار تو، در نتيجه به آن ايمان بياورند و دلهايشان در برابر آن خاضع گردد و خداوند كسانى را كه ايمان آوردند به سوى صراط مستقيم هدايت مىكند.»(حج: 54-53) طبق فرمایش آیه شریفه، فتنه ای که شیطان به اذن تکوینی خداوند در مسیر پیشرفت حکومت اسلامی ایجاد می کند، برای آزمایش مردم جامعه است؛ هم خواص از مردم و هم عوام آنان. و در مواجهه با این طراحی خداوند است که گروههای مختلف سیاسی شکل می گیرند: بیماردلان (الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ)، مرده دلان (الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ) و جریان خواص با بصیرت (الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ). جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
1539 رُوِّينَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أُتِيَ بِامْرَأَةٍ لَهَا شَرَفٌ فِي قَوْمِهَا قَدْ سَرِقَتْ فَأَمَرَ بِقَطْعِهَا فَاجْتَمَعَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص نَاسٌ مِنْ قُرَيْشٍ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ تَقْطَعُ امْرَأَةً شَرِيفَةً مِثْلَ فُلَانَةَ فِي خَطَرٍ يَسِيرٍ قَالَ نَعَمْ إِنَّمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ بِمِثْلِ هَذَا كَانُوا يُقِيمُونَ الْحُدُودَ عَلَى ضُعَفَائِهِمْ وَ يَتْرُكُونَ أَقْوِيَاءَهُمْ وَ أَشْرَافَهُمْ فَهَلَكُوا‌1540 وَ عَنْهُ أَنَّهُ نَهَى عَنْ تَعْطِيلِ الْحُدُودِ وَ قَالَ إِنَّمَا هَلَكَ بَنُو إِسْرَائِيلَ لِأَنَّهُمْ كَانُوا يُقِيمُونَ الْحُدُودَ عَلَى الْوَضِيعِ دُونَ الشَّرِيفِ‌ ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane