eitaa logo
مکتب خانه
313 دنبال‌کننده
775 عکس
322 ویدیو
261 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
فیزیک و فلسفه اسلامی-94.pdf
5.97M
⚜بخشی از گفتگوهای فلسفه اسلامی و فیزیک در انجمن حکمت و فلسفه ایران درباره‌ی هویت اتصالی اجسام ⚜دکتر محسنی در این گفتگوها، همان است. 🆔 @ghafari_ir 👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
990811_Tamhidi_Jalase30-1.mp3
17.17M
🔹استاد حسینی نسب 🔺آیا «ماهیّت اعتباری است» یعنی نیست؟ 💠دیدگاه‌های پنج‌گانه: - «ماهیت» بالتبعِ وجود، هست و احکام آن حقیقی است (حیثیت اندماجی)؛ - ماهیت نیست؛‌ ولی احکام آن، حقیقی است (حیثیت نفادی وجودی یا عدمی)؛ - ماهیت نیست و احکام آن هم حقیقی نیست (حیثیت سرابی وجودی یا عدمی) و... 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 @hoseininasab 🆔 @hoseininasab 🆔 @hoseininasab
کانال شخصی جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین با نام شروع به کار کرد. https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde 🔻🔻🔻 توضیحات در مورد کانال ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ ▫️معرفی انقلاب اسلامی مخاطبان مستعد و مشتاق فراوانی برای «گفتگو» دربارۀ فردای بهتر پدید آورده است، مخاطبانی که دیدن آنها و یادشان انگیزۀ تأمل و شوق نگاشتن می دهد. باید این گفتگوها در جامعۀ ایران بپیچد و از ما جامعه ای فکور و پُرایده و پرانگیزه پدید بیاورد. 🌼 «فصل فرهنگ» اشاره به امروز تا همۀ فرداهایمان دارد. انقلاب اسلامی تفسیر انسانیّت بود و این نکته رهین معنایی بود که در دل نهفته داشت. روزهای سختی گذشت و اکنون فصل تمرکز بر سخنان اصلی مان است. همۀ سخنانمان زنده است. امیداواریم در فصل جدید مخاطبان خوبی برای اندیشه های عمیق باشیم و خود را صاحب رسالتهای عزیزی بدانیم. 🌼 فصل فرهنگ یعنی فصل فرهیختگی. بسیاری معتقدند این اتفاق افتاده است؛ یعنی ما به فصل فرهنگ رسیده ایم. این یعنی از این به بعد اقدامات اساسی انقلاب را تنها با فرهنگ می توان به پیش برد. البته نگاههای سطحی و حوصله های کم نمی توانند ما را به این تراز برسانند. بی گمان قدرت اصلی اسلام در اندیشه و فرهنگ او نهفته است، و این افتخار بزرگی است. فرهیختگی خویشاوند نزدیک اسلام است. کار لطیف این دین الهی با این زمینه پیش می رود. باید پذیرفت که در گام دوم انقلاب، در فصل فرهیختگی و فرهنگ، ما با اندیشه و نرم افزارهای طاغوت و فرهنگ دنیاگرایی درگیریم. این یعنی پس از سالها درگیریهای جدی به اصل دعوا و کانون منازعه رسیده ایم. دعوای همیشگی دین باوران با خداگریزان، دعوا بر سر الگوی سعادت و الگوی پیشرفت است. کافر دین دیگری دارد؛ واقعیّتی که نباید آن را زیر هزار اصطلاح خوش آهنگ مخفی نمود. زمزمۀ «لا اعبد ما تعبدون» و نهایتاً «لکم دینکم و لی دین» نیز در مقام بیان این حقیقت است. همیشه نیز همین بوده است. «جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی شناسد»(امام خمینی). یارگیریها و صف آرائیهای سنجیده و ژرف، از این به بعد خواهد بود. به نظر می رسد از این پس صفوف بسیاری به هم خواهد ریخت. 🌼 در این کانال ذیل اندیشه، تحلیل، و اطلاعرسانی نکاتی خواهد آمد. امیدوارم به لطف الهی همگی مشمول هدایتهای پرمهرش قرار بگیریم و همۀ نگارندگان جبهۀ حق و حقیقت در نیّت، در مفاد و در نگاشته همواره بهترین باشند. «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتى وَ صَحِّحْ بِما عِنْدَكَ يَقينى وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرتِكَ ما فَسَدَ مِنّى.»(دعای مکارم الاخلاق) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «مکتب سیاسی اسلام فکر درست و سخن نوی خود را با تبیین در فضای ذهن بشریت رها میکند و مثل نسیم بهاری و عطر گلها در همه جا میپیچد.» (مقام معظم رهبری حفظه‌الله، 83/3/14) 👇🏻 عضویت 👇🏻 ☘️https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde 🔻
هدایت شده از محسن قنبریان
⚠️شهیدِ ارعاب! ❓چرا شهادت سیدالشهدا(ع)، میثم تمار و... به مردم جرأت سلحشوری داد ولی شهادت امیر المومنین(ع)، مالک اشتر و محمد بن ابی بکر نه؟! حتی نتیجه ارعاب داد! ❗️تعجب نکنید گرفته نشد! کوفه برای یاری محمد بن ابی بکر در مصر، تجهیز نشد؛ به زور ۲۰۰۰نفر با تاخیر راه افتادند و از نیمه راه(بخاطر شهادت محمد و سقوط مصر) برگشتند! پس ازشهادت امیرالمومنین(ع) هم کوفه به قدر توابینِ کربلا مقاومت نکرد! ❗️فرق در شهدایش نیست؛ در نحوه و مختصات شهادت است! 🔸انقلابی ای که مقابل دستگاه پرطمراق استکباری می ایستد و علیرغم کمی عِده و عُده، "نه" می گوید و مظلومانه شهید می شود؛ به طرفدارانش شخصیت و به تماشاگران جرأت طوفان می دهد. پس از سیدالشهدا هر روز قیامی است و شهیدی! 🔹 اما شهادت حاکم و کارگزاری که در قلمرویش کشته میشود و حکومت مرکزی نمی تواند از او دفاعی کند یا انتقامی بستاند؛ مردم قلمرو را می ترساند! شخصیت شان را له می کند(حتی اگر خود مقصر باشند)! بعد از مالک و محمد، هر روز در نقطه ای از سوی فرستادگان معاویه یورش و تاراج است: ضحاک در عراق/نعمان در عین التمر/سفیان در هیت و انبار/یزید بن شجره در مکه/بسربن ارطاة در حجاز و یمن... 🔅فرق شهادت حسینی و علوی همین است. چیزی از عظمت آن شهدا و تاریخ سازی شان کم نمی کند اما اثر بلافصلِ اجتماعی متفاوت دارد. کوفه ای که نتواند حاکم خویش را حفاظت کند، طبعا مرعوب میشود! ⛔️شخصیت های شهید دهه۶۰، شهدای انقلابی نو رسیده با دشمن بسیار بود و شهدای دهه۹۰، شهدای یک نظام با توان موشکی و اقتدار منطقه ای است. اگر انتقام مالک و محمدش را نگیرد، بسربن ارطاة ها طمع می کنند و عامه مردم جای سلحشوری، نگران ناامنی و غرور ملی شان میشوند. خدای نکرده یک ملت سلحشور دوباره می ترسد. مباد آنروز! یکبار دیگر وقتش رسیده معلوم شود: تهران، کوفه نیست. انتقام، فقط تشفّی نیست؛ خون سلحشوری است. خواص تصمیم ساز، روحیه اجتماعی مردم را هم لحاظ کنند. * یادداشت عاشورا نهضت مقدس۵ راحتما ببینید! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1151 و اگر خواستید: عین الاسد و انتقام سخت! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1269 📝محسن قنبریان ۹۹/۹/۸ ☑️ @m_ghanbarian
‼️ باسمه تعالی 🔹 دوست‌داران حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله مکرراً جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند. 🤲 باتوجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان، دوستان و عموم ولایتمداران و علاقمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل به ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند. ٩۹/۹/۱۱ 💠 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 ظریف (قبل از برجام): "تام کاتن به من گفت رئیس جمهور بعدی آمریکا میزنه زیر برجام، همه بهش خندیدن! منم بهش گفتم برو پولتو از هاروارد پس بگیر، خوب بهت حقوق یاد نداده!" 🔹تام کاتن، دیروز: "من گفته بودم اگر یک جمهوری خواه رئیس جمهور شود، برجام دوام نخواهد آورد!" 🔻آقای ظریف! بهتر نیست شما پولتون رو از دانشگاه دنور پس بگیرید؟ @HozeTwit
📝 شکایت شورای نگهبان از یک معلم بهبهانی! 🔸متن کیفرخواست را بخوانید. خنده دار است؟ گریه دار است؟ 🔹زمانی نامی از تهران، رییس دفتر امور حقوقی و قوانین شورای نگهبان، رفته است مطلب یک وبلاگ نویس گمنام بهبهانی را پیدا کرده و بدو بدو از او شکایت کرده و تشکیل پرونده داده که چرا فلان کس در یک جایی گفته است شورای نگهبان باید پاسخگوی تایید صلاحیت حسن روحانی برای ریاست جمهوری باشد. 🔸طرف که بوده؟ یک معلم بی نوا در شهری دورافتاده، بدون سابقه کیفری که لابد تا به حال آزارش به یک مورچه هم نرسیده است. 🔹نگاه کنید کار را. اصلا باور کردنی است؟ یک نهاد حاکمیتی عریض و طویل همه وقت و انرژی رییس دفتر امور حقوقی اش را که حتما ماهی چند میلیون حقوق می گیرد را گرفته که چه؟ که برود از فلان بدبخت بینوای بی صدا شکایت کند. این همه هزینه دادرسی و تشکیل دادگاه و اعلام حکم برای سوال از تایید صلاحیت فلان کس! 🔸آدم در می ماند از کار این حضرات. جریمه هم ۵۰۰ هزار تومان. قوه قضاییه اصلا چرا باید به چنین شکایاتی رسیدگی کند؟ قاضی چرا باید وقت دستگاه قضا را برای چنین پرونده هایی خرج کند؟ چرا قانون اجازه می دهد اصلا چنین پرونده هایی تشکیل شود؟
مکتب خانه
امان از چنین خرد و تدبیری! ای کاش می توانستم، جریمه این بنده خدا را پرداخت کنم! 😜
هدایت شده از جامعه‌شناسی مقاومت
بسمه‌تعالی درس‌گفتارهای غرب‌شناسی انتقادی ایمانوئل کانت و پروژهٔ نقدی او حمید پارسانیا - زمان: یکشنبه‌ها، ساعت ۱۵ تا ۱۷ - شروع از ۱۶آذر۱۳۹۹ غیرحضوری، پخش برخط آپارات: https://www.aparat.com/icssiran/live اینستاگرام: https://www.instagram.com/icssiran مجتمع فرهنگی حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها)، المرکز الإسلامي للدراسات الإستراتيجية تلفن: ۰۲۵۳۷۷۳۱۱۳۳ وبگاه: http://www.iicss.iq @ENOEnsani @hparsania
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸انتشار تصاویر جدید از شهید فخری زاده به مناسبت هفتمین روز شهادت "باور ما این است که هر خونی که بر زمین بریزد، گل پیروزی از آن خون خواهد دمید و برادرا جز شهادت هیچ راه دیگری نیست که انسان با خیال راحت بخواهد از دنیا برود."
هدایت شده از احمد فربهی
ملاصدرا، باب تحصیل در مدرسه‌ی اهل‌بیت را، برای حکماء، باز کرد شیخ‌الرئیس گفت؛ تعلیم و تعلم، می‌تواند تفهّمی و از طریق یک معلّم باشد، و نیز گفت که اگر صادق مصدَّق، نبی مکرَّم، سخنی گفت، ما باید آن‌را قبول کنیم اما دیگر نگفت که به‌طور کلی، حکمت را باید از مشکات نبوت گرفت. خواجه نصیر‌الدین طوسی گفت؛ یکی از فوائد بعثت آن‌است که می‌تواند به عقل در فهم معلومات عقلی کمک کند، اما دیگر تأکید نکرد که «پس تحصیل عقل در مدرسه‌ی انبیاء ضرورت دارد». اما ملاصدرا با صدای بلند به طول همه‌ی تاریخ فریاد کشید؛ عقل باید در مدرسه‌ی وحی تحصیل کند و الا گرفتار سردرگمی و تحیُّر می‌شود. و نیز گفت: هلاک باد فلسفه‌ای که قوانینش مطابق با شریعت حقه نباشد. من تا کنون ندیده‌ام یکی از صدرائی‌ها بگوید: مگر ما حکماء‌ هم باید در مدرسه‌ی انبیاء و اهل‌بیتِ وحی، تحصیل کنیم؟!، گویا همه می‌دانند که باید شاگرد مکتب وحی باشند، زیرا باب معرفت، همین‌‌جاست. خدا رحمت کند صدرالمتألهین را که باب تحصیل در مدرسه‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام را بر حقیقت‌پژوهان باز کرد و تنها به حکمائی بها داد، که حکمتشان را از مشکات نبوت گرفته‌‌اند. پی‌نوشت؛ ...أساطين الحكمة كأفلاطن و من سبقه من الحكماء الذين اقتبسوا أنوار حكمتهم من مشكوة نبوة الأنبياء سلام الله على نبينا و عليهم أجمعين‏ (مفاتیح‌الغیب ص557) و من لم يكن‏ دينه دين الأنبياء، فليس من الحكمة في شي‏ء (مفاتیح‌ ص413) «تبّا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة.»(اسفار،ج8ص303) «فانظر إلى هذه العقلاء كيف صارت عقولهم صرعى و بصائرهم حولى و عيونهم عمشاء و أما سادات هذه الطريقة و خزنة أسرار الوحدة و علماء علم الربوبية الذين يقتبسون أنوار المعرفة من مشكاة النبوة و إعلام الله و تعريفه و تنبيهه فهم يعلمون بالحق و به يهتدون و ليس لغيرهم نصيب مما رزقهم الله خاصة»(مفاتيح الغيب،ص 334) «كيف يهتدى الى الصواب من اقتفى محض العقل و اقتصر، و ما استضاء بنور الشرع و لا استبصر فليت شعرى كيف يفزع الى العقل حين يعتريه العى و الحصر، ا وَ لا يعلم ان حِظَى العقل قبل ان يهتدى بنور الشريعة قاصرة و ان مجاله ضيق مختصر،» (شرح أصول الكافي، ج‏2، ص: 389) https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از البیان
💠تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی 👈🏻گریه دکترای جامعه شناسی دانشگاه الازهر در مکه از پاسخ آیت الله فرحانی به پرسشی که در مورد ساختگی بودن مسأله ولایت از ایشان کرده بودند. 🔰شرقی ها راجع به دین می گویند که دین، افیون است. دین نمی تواند کاری کند. دین مانند تریاک است و کسی که از آن استفاده کند بیحال در گوشه ای می افتد و اثری در فرد ایجاد نمی کند 🔹اما در غرب دوتفکر فلسفی حاکم است: 🔸 یکی تفکر پوزیتویستی 🔸و دیگری هم اگزیستانسیالیستی. 👈🏻 مخرج مشترک این دوتا تفکر یک جمله است: غربی ها معتقدند که تاریخ سه دوره دارد. تاریخ مانند یک آدم است که سه دوره ی کودکی، جوانی و بلوغ دارد. 🔺 دوره کودکی تاریخ، دوره خداست. دوره ی دین است. لذا می گفتند بشر آن موقع که جاهل بود هرکار اشتباهی که می کرد می رفت پیش خدا. 🔺 اما بعد از دوره جهل در دوره جوانی، بشر بجای دنبال خدا رفتن، به دنبال فلسفه رفت. لذا به این دوره، دوره ی علیت می گویند. علت یعنی فلسفه... 🔺اما دوره سوم، دوره ی علم است. در دوره ی علم ما نه با دین کارداریم نه با فلسفه. بشر با علم مسلح شده و نیازی به دین ندارد. ✅اما شیعیان این سخن غربی ها را که می گویند تاریخ سه دوره دارد را قبول دارند. اما نه با آن کیفیت بلکه سه دوره ی تاریخی که قرآن به آن اشاره دارد. 💢قران معتقد است دوره ی اول تاریخ، دوره ی جهالت است. دوره جهالت را خداوند به بدأ نبوت از آن نام برده است. 💢دوره ی دوم تاریخ، دوره ی ختم نبوت است. 💢دوره سوم تاریخ در قرآن دوره ی ولایت است. 🔅 یعنی بدأ نبوت، ختم نبوت و ولایت سه دوره تاریخ طبق ایات قران کردیم است. 📌 دوره ی سوم تاریخ دوره ی ولایت و غدیر است📌 @albayann
♨️زىّ طلبگی چیست؟ 1⃣پارسایی با عزّت 2⃣نظم در تحصیل و زندگی 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۹/۷/۱۴ 💠زىّ طلبگی چیست؟ من زىّ طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی کنم: پارسایی با عزّت، و نظم در تحصیل و زندگی. 🔸طلبه، پارساگونه زندگی میکند. البته من از اوضاع مادّی حوزه‌ی علمیه، حقیقتاً آشفته و ناراحتم. از مشکلاتی که بسیاری از طلاّب و فضلا با آن دست و پنجه نرم میکنند - مشکلات مادّی - مطّلعم. گاهی اوقات بعضی از این اطّلاعات برای من بسیار تلخ و گزنده است. البته آن مقوله‌ی دیگری است که واقعاً باید برایش فکری کرد. امروز حقیقتاً طلاّب علوم دینی از همه‌ی طبقات جامعه - حتی از کارمند و از کارگر و از دیگران - از لحاظ حظّ معیشتی پایین‌ترند - این یک واقعیت است - در حالی که یکی از بزرگترین و شریفترین کارها را اینها انجام میدهند. از ظواهر هم چندان چیزی نمیشود فهمید. همان عزّت نفس و مناعتی که طلاّب علوم دینی از گذشته با آن سرافراز بوده‌اند، نمیگذارد آدمهای سطحی و ظاهربین، بسیاری از بواطن امر را ببینند و بشناسند. من نمیخواهم آن مقوله را با این مقوله مخلوط کنم. 🔸آنی که حالاً عرض میکنم، این است که طلاّب - چه آنهایی که برخوردارند، چه آنهایی که دچار سختیهایی هستند - باید زىّ طلبگیشان محفوظ بماند؛ یعنی حالت پارسایی و قناعت، همراه با عزّت نفس؛ این یک. دوم، نظم در تحصیل و به تبع آن نظم در زندگی؛ که خصوصیت طلبگی نظم است.  
بعد از یه "دروغ" همه واقعیتا مشکوکن...! (برگرفته از سایرین)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راجر واترز کارشناس مسائل سیاسی😂 گاف دیگر صداوسیما در تخریب بایدن و حمایت از ترامپ 🔹 شبکه خبر راجر واترز، خواننده، ترانه‌سرا و نوازنده سرشناس انگلیسی را تحلیل‌گر سیاسی معرفی می‌کند- واترز با تلویزیون روسی راشاتودی گفت‌وگو کرده است.
مکتب خانه
📝 شکایت شورای نگهبان از یک معلم بهبهانی! 🔸متن کیفرخواست را بخوانید. خنده دار است؟ گریه دار است؟ 🔹ز
🔹به مجرد اینکه بگوییم ما متمسّک هستیم به ولایت امیرالمؤمنین، این کافی نیست. امام خمینی(ره): 👈 وقتی حکومت اسلامی، امیرالمؤمنین را در اجراء اجزای حکومتش الگو قرار داد، این تمسک کرده به ولایت امیرالمؤمنین. 🔻چنانچه او الگو نباشد هزاربار هم الحمدلله الذی جعلنا... بگوید جز کذبی چیزی نیست؛ شیعیان باید از او تبعیت کنند، اگر تبعیت نباشد و فقط بگویند که ما شیعه هستیم، لاطائلات گفته‌اند! 🗓۱۳۶۲/۷/۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آیت الله مصباح یزدی: تجربه هشتاد ساله‌ام را می‌گویم! --------------------- 🇮🇷کانال صرفا جهت اطلاع طلاب 📡 @serfan_jahate_ettela_t
🔶 مذاکرات در عمان با شروع شد/ احمدی نژاد مخالف بود 🗣 محمد جواد ، وزیر امور خارجه: 🔸 دوستانی که با مخالفند. با شروع مذاکرات در مسقط (عمان) هم مخالف بودند. 🔸 مذاکرات در مسقط توسط دولت شروع نشد، علی رغم مخالفت آن دوستان؛ با در زمان دولت شروع شد. 🔸 نکاتی درباره مذاکرات مسقط وجود دارد، رئیس جمهور وقت(احمدی نژاد) مخالف بود، دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت(سعید جلیلی) مخالف بود. 🔸 اینکه مذاکرات مسقط قبلا انجام شده بود نشان از این دارد که . بنظرم برخی بزرگترین توهین ها را به اسم حمایت از رهبری به ایشان می کنند. 🔸 ی که در برابر آمریکا ایستاده چطور ایشان می‌تواند مرعوب منِ ظریف یا دولت یازدهم شود؟ 🔸 کسانی که با برجام مخالف بودند با مذاکرات مسقط هم مخالف بودند. علی رغم دستور رهبری کار شکنی کردند.یک سال فرصت سوزی کردند./ایرنا ❇️
هدایت شده از البیان
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰تفکیک ماهیت حکمی از اصولی وپیامدهای آن درعلم اصول2️⃣ بخش دوم:پیامد تفکیک ماهیت اصولی از فلسفی در مبحث امتثال نواهی ♻️مقدمه بر پایه مضمونی که شهید بزرگوار آیت الله صدر در تصویر ماهیت طراحی کردند نقشه وسیعی از مسائل مورد نزاع در علم اصول قابل ترسیم است. یکی از این مباحث بسیار جدی ، تقابلی است که بین حضرت امام و شهید صدر قابل تصویر است. شهید صدر(ره) این تقابل را ذیل بحث انحلال نواهی به رشته تحریر درآورده است و در مقام ثالث به حضرت امام نقدی وارد کرده اند. در آنجا حضرت امام اشکالی به مشهور اصولیون وارد کرده اند که محقق صدر در ذیل آن بحث ، یکی از اضلاع مهم هندسه اصولی حضرت امام را به چالش می کشند. به همین جهت، لازم است اجمالا به خلاصه نظر مشهور اصولیون اشاره کرده و سپس به اشکال حضرت امام بر مشهور و در نهایت نقد شهید صدر بر امام بپردازیم. البته بررسی نقد ایشان را به شماره بعدی واگذار کنیم 🔹خلاصه نظر مشهور در انحلال نواهی در وادی امتثال، نهی با امر تفاوتی دارد که قدری تأمل بر انگیز است و آن اینکه امتثال طبیعت مامور به، به اتیان یک فرد است ولی امتثال طبیعت منهی عنه به ترک جمیع افراد. این تفاوت در وادی امتثال، مشهور اصولیون را از«وادی امتثال» به «وادی جعل» کشانده است تا ریشه این تفاوت را در آن وادی بازیابی کنند و بر اساس تحلیل «نحوه وجود و عدم طبیعی» به ریشه یابی این بحث بپردازند. آقایان اصولی در این مقام بر اساس قاعده فلسفی «الطبیعی یوجد بوجود فرد وینعدم بانعدام جمیع الافراد» می گویند: آن جا که وجود طبیعی مطلوب است، امتثال دائر مدار فرد واحد باشد و آنجا که عدم طبیعی مطلوب است امتثال به ترک جمیع افراد می باشد. 🔸 نقد حضرت امام بر ریشه یابی مشهور حضرت امام رضوان الله تعالی علیه ، بر این مضمون ایراد گرفته اند که نظر مشهور مطابق قول رجل همدانی است و محتوای قاعده فلسفی برخلاف قول رجل همدانی بوده و مطابق با نظر بوعلی است که می گوید «الطبیعی یوجد به وجود فرد واحد و ینعدم بانعدام ذلک الفرد» بنابراین اگر طبیعی به دقت عقلی مد نظر باشد همین معنا محکم است. (و همین غفلت موجب شده که در استصحاب کلی قسم ثالث مشهور گرفتار اشکال عدم وحدت قضیه متیقنه و مشکوکه شوند) 💠 اشکال شهید صدر بر حضرت امام: شهید صدر میفرماید حتی اگر دقت عقلی هم مدنظر باشد، قول رجل همدانی صائب است چرا که فرمایش بوعلی در خارج محکم است. لکن معروض امر و نهی که خارج نیست بلکه ماهیت به حمل اولی موجود در ذهن است. البته این ماهیت حمل اولی در اصطلاح علم اصول است نه اصطلاح فلسفی ماهیت. به این معنا که اگرچه موجود در ذهن است ولی محصور در ذهن نبود و پا به خارج میگذارد و این همان تفاوت اصطلاح اصولی با فلسفی آن است. فلذا بیان امام خمینی ولو در وعاء خارج درست باشد اما خلط اصطلاح صورت گرفته و ربط دادن این مساله فلسفی به یک مساله عقلی اصولی خطاست . 👈 توضیح و تفصیل این مجمل را در صوت ارائه شده دنبال نمایید. @albayann
(بحوث فی علم الاصول، ج1، ص 71) درباره تفاوت دلالت بر معنای حقیقی و دلالت بر معنای مجازی می فرمایند: ✅ دلالة اللفظ على المعنى الحقيقي يقصد بها الدلالة القائمة في اللفظ على أساس الوضع و العلاقة اللغوية التي هي الأساس في فهم المعاني من الألفاظ بشكل عام. ✅ و تمتاز هذه الدلالة عن الدلالة على المعنى المجازي: 1️⃣ في أنها هي الدلالة الأولى للفظ لأنها علاقة قائمة بين اللفظ و المعنى الحقيقي مباشرة، و أما دلالة اللفظ على المعنى المجازي فهي علاقة قائمة بينهما في طول علاقة اللفظ بمعنى سابق، 2️⃣ فالمعنى المجازي يفترض دائما معنى حقيقيا سابقا للفظ بخلاف المعنى الحقيقي، 3️⃣ و مناسبة المعنى المجازي للفظ دائما بلحاظ حد أوسط بينهما، بينما المناسبة بين المعنى الحقيقي و اللفظ بالمباشرة. @esra_rasane
برای آغاز فلسفه در حوزه علمیه معمولا کتاب بدائه الحکمه، به عنوان اولین کتاب معرفی می شود. ولی با توجه به اندماج بیش از اندازه متن، معمولا مبتدئین در فلسفه چندان به عمق و دقت این کتاب و محتوای آن نمی توانند پی ببرند و از طرف دیگر مسائل فلسفی را به نحو متوسط نیز نمی توانند تصور کنند لذا استفاده از کتب جنبی می تواند تا حدودی حلال مشکلات باشد. 1. آشنایی با علوم اسلامی منطق و فلسفه، 2. شرح مختصر منظومه، 3. فلسفه مقدماتی، برگرفته از آثار ، تالیف 4. شرح بدائه الحکمه، که اخیرا چاپ شده است. 5. شرح بدائه الحکمه، 6. کلیات فلسفه، 7. ایضاح الحکمه فی شرح بدایه الحکمه 8. آموزش فلسفه، 9. شرح مبسوط منظومه، 10. شرح بدائه الحکمه، که به تازگی چاپ شده است.
مکتب خانه
🎥 ۷ دقیقه‌ از سخنان شورانگیز #حسین_شهبازی_زاده در نشستی پیرامون وقایع #آبان98 را ببینید. 🔹حمله شبا
💢یادداشتی که پس از انتشار در نشریه میدان آزادی دانشگاه علامه‌طباطبایی، مصداق اتهام "توهین و تهمت" شد: ⭕️نفوذ بیگانگان، سرپوش ناکارآمدی‌ها ✍ 🔸گیرم عده‌ای از خارج کشور در تلاش بودند که اعتراضات مردمی آبان ۹۸ شدت بگیرد یا از آن حمایت کرده باشند اما آیا این دخالت‌ها جرقه‌ی روشن شدن آتش تظاهرات‌ها بود؟ بدیهی است که عوامل متعددی در شکل‌گیری یک جنبش اعتراضی دخیل هستند و اقشار مختلف با دیدگاه‌ها و دلایل گوناگون در آن شرکت می‌کنند. دانشجویان و جوانان خسته از هزینه‌های تحصیل، کمبود شغل، درآمدهای حداقلی و موضوعاتی از این دست یکی از همین اقشار هستند. مردمی که اعم از زن و مرد، توان اداره وضعیت معیشت و اقتصاد خود را ندارد نیز یکی از گروه‌های معترضانند که در همه صنوف مطالبات محقق نشده خود را دارند. تمامی این افراد و افراد دیگری که در میان معترضان حضور داشتند، بخشی از مردم هستند که جدا از دخالت داشتن یا نداشتن عوامل بیرون از کشور، خواسته‌های بر حق خود را دارند. 🔻معیشت، عامل پدید آمدن اعتراضات 🔸در هر حال، یکی از عواملی که باید آن را با جدیت مورد بررسی و واکاوی قرار داد، شرایط معیشت مردم و علل افزایش قیمت بنزین است. آمارهای اقتصادی حقیقت را بهتر از کارشناسان، نمایندگان و مسئولان ذی‌نفع در وضع موجود بیان می‌کنند. تورم بالای ۴۰ درصد، شکاف طبقاتی شدید و درآمدهای حداقلی را نمی‌توان در تحلیل جنبش‌های اجتماعی نادیده گرفت. معروف است، مردمی که کارد به استخوانشان رسیده باشد از هیچ چیز هراس ندارند. 🔸نمی‌توان زندگی را هرروز برای مردم دشوارتر کرد و از آنان انتظار سکوت داشت. سفره مردم کوچک می‌شود، بزهکاری افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه خشونت مسیری برای تخلیه این فشارها خواهد بود. مرکز اعتراضات، خصوصا در کلان‌شهرها، حاشیه شهر و در قسمت‌هایی بود که کاستی‌های اقتصادی بیش از همه متوجه آن‌ها است. ورامین، قلعه حسن‌خان و اسلام‌شهر، تعدادی از بخش‌های حاشیه‌ای تهران هستند که در آن‌ها، درگیری‌های شدیدی میان مردم و نیروهای نظامی و انتظامی به وجود آمد. نابه‌سامانی اوضاع سیاسی و اجتماعی نیز علل مهمی هستند که بخشی از مردم را در آبان ۹۸ به خیابان‌ها کشید اما بنظر می‌رسد، عامل اقتصادی، مهم‌ترین عامل تجمعات سال گذشته بود. 🔻نفوذ بیگانگان، سرپوش ناکارآمدی‌ها 🔸تخریب اموال عمومی که با هزینه خود مردم ساخته شده، نشان از آن دارد که این موضوع از یک تجمع یا راه پیمایی محافظه‌کارانه که در تلاش برای حفظ سیستم و اصلاح آن باشد، فراتر رفته است. موضوعی که علت آن مستقیما متوجه ساختارهای فسادخیز کشور و مسئولانی است که ۴۰ سال آن را اداره کرده اند. با این حساب آیا دخالت بیگانه یا فرهنگ اعتراض، تنها سرپوشی بر ناکارآمدی‌های حکومت نیست؟ 🔸پاسخ این پرسش هرچه باشد، هرگز دلیلی برای کشتار معترضین نخواهد بود. کشتار ۲۳۰ نفر از شهروندان کشور در ۷۲ ساعت، چه تفاوتی با وقایع تلخی داشت که نام میدان «ژاله» تهران را به «شهدا» تغییر داد؟ ضمنا زمانی که هیچ مسئول یا نهادی بابت این جنایت هولناک محاکمه نمی‌شود، چه ضمانتی وجود دارد که این اقدامات غیرانسانی تکرار نشود؟ این رویکرد حکومت نشان داد که هرگز از کشتار ایرانیان متاسف نشده است. سند این مدعا استعفا نکردن مسئولین کشور در حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی بود. نفوذ بیگانگان، ضدیت با انقلاب، فریب خوردن مردم و عنوان اینچنینی که رسانه ملی آن‌ها را فریاد می‌زند، سرپوشی بر ناکارآمدی‌ها و مشکلات کشور است. 🔻جنایت کردند و جواب پس ندادند 🔸عده‌ای انتظار داشتند که اقلیت حاکم، پس از رویدادهای تلخ و خون‌بار سال ۱۳۹۸ تغییری در رویکرد خود ایجاد کنند. تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی، گسترش آزادی‌های مدنی، گشودگی فضای سیاسی و موضوعاتی از این دست، بخش کوچکی از تغییراتی بود که انتظار می‌رفت برای خاموش کردن آتش خشم مردم به کار گرفته شود اما در نهایت اتفاقی که افتاد، چیزی نبود جز دامن زدن به آتش خشم مردمی که حتی پیش از این نیز فشارهای زیادی را تحمل می‌کردند. نگارنده از روی دلسوزی معتقد است که ادامه این خفقان و برخورد قهرآمیز با مطالبات و اعتراضات مردم، تنها امید ملت به اصلاح جمهوری اسلامی را کاهش می‌دهد و نوک پیکان را به سمت اصل نظام برمی‌گرداند. در صورتی که حکومت بنا داشته باشد که خود را روی پا نگه دارد، نباید هیچ راهی جز مدارا و اجابت خواست مردم را پیش روی خود ببیند. 🔸رویدادهای غم‌بار آبان ۹۸، خانواده‌های بسیاری را عزادار کرد و ملت بزرگی را به عزای محسن محمدپور‌ها نشاند. امیدواریم که ستون‌های شکسته جمهوریت در ایران، بیش از این ویران نشود، تا در تاریخ از ما به عنوان دوران حکومت ظالم و مردم مظلوم یاد نشود. @azadisq @adalat_khaneh
💥احترام به بزرگان 🔹در ضمن درس اصول، بحث پیرامون (استصحاب) بود، مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد حسین اصفهانی- معروف به کمپانی- کلامی از آخوند خراسانی نقل کردند و در ردّ آن فرمودند: 🔸این کلام، وهم است! 🔹لحظاتی بعد ساکت شدند و درس را تعطیل کردند. به جهت عظمتی که داشتند، کسی نپرسید که چرا درس تعطیل شد. خود ایشان فرمودند: 🔸ما که این گونه به بزرگان بی‌احترامی می‌کنیم و ظرفیت لازم را برای رعایتِ احترامِ اساتید خود نداریم، لیاقتِ درس گفتن هم نداریم و نباید درس بگوییم! 🔺نشریه حوزه، سال۶۸-۶۷، گفتگو با آیت الله سید محمد حسینی همدانی. (به نقل کانال سیره فرزانگان)