🚫اسلام هراسی
❌از اقدامهای مهمی که در سطح بینالمللی و داخلی کشورهای انقلابی، به ویژه با نمایاندن اقدامهای ناصحیح جریانهای افراطی و #تکفیری مسلمان در حال انجام است، ایجاد هراس از قدرتیابی اسلامگرایان و حاکمیت اسلام است.
❌این اسلامهراسی در صدد است تا اصل جریان اسلامی و اجرای شریعت دینی را تحتالشعاع قرار دهد و حداقل اسلامگرایان را منفعل نموده از برداشتن گامهای محکم مبتنی بر دین اصیل منصرف سازد تا گامهایی دیگر را جایگزین سازد.
❌ایجاد هراس در مردمان سایر کشورها برای جلوگیری از الگو شدن اسلامگرایان، هراسافکنی در داخل این کشورها برای اعتماد نکردن مجدد به اسلامگرایان و نیز کشاندن اسلامگرایان به سوی مدلهای التقاطی و سکولار به ظاهر اسلامی، از اهداف این پروژه است.
✍علیرضا کمیلی| #شماره_24
#جامعه
#معارف
🆔 @farhang_puya
🖇سیدجمالالدین اسدآبادی از دیدگاه شهید مطهری (۱)
🔰سیدجمال همانگونه که با استعمار فرهنگی نیز در ستیز بود؛ با متجدّدانی که میخواستند جهان را و احیاناً قرآن و مفاهیم اسلامی را از دیدگاه غربی تفسیر کنند، مبارزه میکرد؛ توجیه و تأویل مفاهیم ماوراء الطبیعی قرآن و تطبیق آنها را به امور حسی و مادی جایز نمیشمرد.
✍شهید مطهری| #شماره_3
#فرهنگ
#روشنفکر
#سیدجمالالدین_اسدآبادی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇سیدجمالالدین اسدآبادی از دیدگاه شهید مطهری (۱) 🔰سیدجمال همانگونه که با استعمار فرهنگی نیز در ست
🖇سیدجمالالدین اسدآبادی از دیدگاه شهید مطهری (۲)
📓سیدجمال هنگامی که از مصر به هند رفت و با افکار «سر سیداحمد خان هندی» که زمانی قهرمان اسلامی اصلاح در هند به شمار میرفت، آشنا شد و دید او سعی دارد مسائل ماوراء الطبیعی را به نام و بهانهی علم، توجیه طبیعی کند، غیب و معقول را تعبیر محسوس و مشهود نمیاد، معجزات را کن در قرآن نصّ و صریح است، به شکلی رنگ عادی و طبیعی دهد و مفاهیم آسمانی قرآن را زمینی کند، سخت ایستادگی کرد.
📓دردهایی که سیدجمال در جامعهی اسلامی تشخیص داد عبارت بود از:
1⃣استبداد حُکّام
2⃣جهالت و بیخبری تودهی مسلمان و عقب ماندن آنها از کاروان علم و تمدن
3⃣نفوذ عقاید خرافی در اندیشهی مسلمانان و دور افتادن آنها از اسلام نخستین
4⃣جدایی و تفرقه میان مسلمانان، به عناوین مذهبی و غیر مذهبی
5⃣نفوذ استعمار غربی
📓سید برای چارهی این دردها و بدبختیها از همهی وسایل ممکن [اعم از] مسافرتها، تماسها، سخنرانیها، نشر کتاب و مجله، تشکیل حزب و جمعیت، حتی ورود و خدمت در ارتش بهره جست.
📓در عمر شصت ساله خود ازدواج نکرد و تشکیل عائله نداد. زیرا که هر چندی در کشوری به سر میبرد و گاهی در تحصن یا تبعید یا تحت نظر بود، نمیتوانست مسئولیت تشکیل خانواده را بر عهده بگیرد.
✍شهید مطهری| #شماره_3
#فرهنگ
#روشنفکر
#سیدجمالالدین_اسدآبادی
🆔 @farhang_puya
⚔فعالیت دشمن در برابر #حوزه_انقلابی
📄بی شک پارسایی و زهد و از خودگذشتگی و مردمداری روحانیت شیعه مانع گسست این نهاد از مردم میشود؛ از این رو دشمن از گذشته تا کنون بر آن بوده است که شبههای را مطرح کند و تکتک طلاب و فضای حوزه را نشانه میرود.
📄که «اگر حوزه علمیه راه خود را برود و کاری به نظام و مسائل سیاسی و جهانی نداشته باشد، به سرنوشت کلیسای قرون وسطی دچار نخواهد شد و استقلال خود را از دست نخواهد داد و در نهایت این همه دشمن برای خود نخواهد تراشید.»
📄غافل از اینکه در پاسخ به این شبهه، باید گفت: اولاً، این شبهه مغالطهای بیش نیست. ثانیاً، قوت حوزه علمیه به بهروز بودن و انقلاب ماندن اوست و ثالثاً، آنچه موجب سقوط عالمان مسیحی شد، دنیا پرستی آنها بود.
✍مهدی اسلامی| #شماره_33
#حوزه_علمیه
#دشمن_شناسی
🆔 @farhang_puya
💎 اینگونه آسایش دل داشته باشیم
🔻امام صادق علیه السلام:
طَلَبتُ فَراغَ القلبِ فوَجَدتُهُ في قِلَّةِ المالِ
🔸آسايش دل را جستجو كردم و آن را در كمى مال و ثروت يافتم.
📚مستدرك الوسائل: ج ۱۲، ص ۱۷۴، ح ۱۳۸۱۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔹 احسان نراقی در دربار پهلوی به دنبال وابسته کردن روشنفکران به حکومت بود
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
☑️قانون، مجری قانون و فرهنگ جامعه، سه شرط کارآمدی (۱)
🔘برای اینکه بفهمیم نظام ما کارآمد است یا نه، اولاً باید روشن کرد که ملاک کارآمدی چیست. برخی میگویند نظام هنگامی کارآمد است که هر کس هرگونه دلش خواست رفتار کند.
🔘اگر این آزادی را برای همۀ مردم تأمین نکرد، این نظام کارآمد نیست! پس ابتدا باید بگوییم ملاک درست کارآمدی چیست. ثانیا این مغالطه را که اگر قانون کامل باشد، حتما دستاورد و نتایج آن مطلوب خواهد بود، باید جواب دهیم.
🎙 #علامه_مصباح| #شماره_37
#کارآمدی_نظام
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
☑️قانون، مجری قانون و فرهنگ جامعه، سه شرط کارآمدی (۱) 🔘برای اینکه بفهمیم نظام ما کارآمد است یا نه،
☑️قانون، مجری قانون و فرهنگ جامعه، سه شرط کارآمدی (۲)
🔘تنها قانون علت صددرصد برای تحقق اهداف نیست؛ قانون فکری در اذهان یا نوشتهای روی کاغذ است؛ مهمترین عامل کنار خود قانون، مجری قانون است که باید آن را درست اجرا کند؛ نه مسامحه کند نه به نفع شخص و گروهی اجرا کند.
🔘افزون بر این باید شرایطی برای پذیرش اعمال قانون در جامعه فراهم شود که لااقل متوسط قابل قبول افراد جامعه، این ارزشها را بخواهند و بپذیرند و دنبال آن باشند.
🔘نه اینکه با مغالطه، تعلیمات غلط و آموزههایی که متأسفانه الان در آموزش و پرورش ما هست، فرزندان ما دوباره با گرایشهای لیبرالیستی، سکولاریستی و ارزشهای غربی و الحادی پرورش یابند و ارزشهای اسلامی را به بهانهی تحجر، عقب ماندگی و چیزهایی از این قبیل فراموش کنند.
🎙 #علامه_مصباح| #شماره_37
#کارآمدی_نظام
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💰تفکر سرمایهداری تفکر قارونی است
⚖️تفکر سرمایهداری تفکر عدالت محور نیست؛ تفکری قارونی است که میگویند: «قالَ إنَّما أُوتیتُهُ عَلی عِلم عِنْدی»؛ (قصص، ۷۸) و این را با دانش و بازوی خودم به دست آوردم، پس مال خودم است و میتوانم آن قدر گنجینههای طلا و نقره داشته باشم که فقط کلیدهای آنها را بار استرها بکنم و در خیابانهای مصر مانور بدهم و فخر بفروشم.
⚖️این حق من است! من میتوانم پورشه و بوگاتی هفت هشت میلیاردی را بخرم و با آن در خیابانها فخرفروشی کنم! گاهی متأسفانه وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران میگوید من با فلان اتومبیل لوکس گرانقیمت میچرخیدم، الان هم این اتومبیل لوکس و آنچنانی را سوار میشوم.
⚖️این تفکر، تفکر قارونی یعنی تفکر نظام سرمایهداری است. مشکل ما این است که دولتمردان ما با تفکر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فاصله دارند که میفرمود: «من به نان خشک و لباس خشن اکتفاء میکنم»؛ چرا که «کَیلا یتَبَیغَ بِالفقیرِ فَقرُه»؛ (نهج البلاغه صبحی صالح خطبه۲۰۹) تا اینکه لباس و غذای من برای فقیر بغض گلوگیر نشود.
🎙گفتگو با دکتر سید محمد کاظم رجایی| #شماره_38
#اقتصاد
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🏢چگونگی امکانپذیری گسترش حجاب بواسطه وزارت آموزش و پرورش
📃آموزش، سازماندهی، توجیه و بهکارگیری مدیران، معلمان و کلیه پرسنل جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانشآموزان و سازمانهای مربوط نظیر بسیج، انجمنهای اسلامی و...
📃انجام تحقیقات لازم در مورد بسط حیا و عفاف در مدارس به منظور اجرای برنامههای فرهنگی، تربیتی و پرورشی در آن.
📃گنجاندن موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات همراه با تبیین ضرورت و فلسفهی آن برای دانشآموزان در کتب درسی کلیه مقاطع تحصیلی.
📃اهتمام به مثبتنگری و زیبااندیشی در مورد فرهنگ عفاف و حجاب در تألیف کتب درسی.
📃اجرای مسابقات فرهنگی و هنری و علمی با هدف جهتدهی به افکار نسل جوان با موضوع حجاب و عفاف و نظرسنجی از جوانان در تهیهی طرحها و برنامههای مناسب در زمینهی حجاب.
✍️نشریه فرهنگ پویا| #شماره_18
#فرهنگ
#حجاب_و_عفاف
#آموزش_و_پرورش
🆔 @farhang_puya
📲مدیریت محتوا مجازی توسط والدین
🗃بهتر است والدین قبل از خرید ابزارهای نوین ارتباطی بازیها، نرمافزارها و به طور کلی محتواهای خوبی را برای آن، رصد و تهیه کنند. سپس ضمن معرفی آن به فرزند خود، به مرور زمان بخشی از محتوای تهیه شده را در اختیار آنان قرار دهند.
🗃به منظور تهیه محتوای خوب برای رسانههای دیجیتال میتوانید به این منابع مراجعه کنید:
🔸تارنمای (www.peyvandha.ir) برای آشنایی با تارنماهای اینترنتی مناسب برای گروههای سنی مختلف
🔸تارنمای (www.ircg.ir) بهمنظور آشنایی با بازیهای مناسب برای گروههای سنی مختلف
🔸تارنماهای (www.rasekhoon.net) و(www.tebyan.net) برای تهیه فیلمها و پویانماییهای مناسب
🔸تارنمای فروشگاه اینترنتی ایفه به آدرس (www.efeh.ir) جهت آشنایی با اسباببازیهای مناسب برای کودکان
✍️عبدالله خاکپور| #شماره_29
#فرهنگ
#تربیت
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
◾️کارهای خلاف مکتب مارا بد جلوه میدهند
✖️کارهای خلاف ما اسلام را بد جلوه میدهد؛ اسلام را دفن میکند که تا آخر به آن توجه نشود. قلمهای ناپاک، چشمهای ناپاک در صددند که از شما خردهگیری کنند و مکتب شما را بد جلوه دهند و بگویند این هم جمهوری اسلامی. (صحیفه امام، ج۷، ص۴۸۰)
🎙امام خمینی(ره)| #شماره_32
#امامین_انقلاب
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
📌مهمترین وظیفه، ترویج فرهنگ اسلامی
📍مهمترین وظیفهای که بدون استثنا روی دوش همهی ما هست، این است که برای شناساندن و ترویج فرهنگ اسلام در سطوح مختلف تلاش کنیم تا اصل ارزشها شناخته شوند؛ ملاک ارزشیابی برای کارآمدی نظام درست شناخته شود؛ تحت تأثیر مغالطات واقع نشویم که ناخودآگاه ما را به غربستان بفرستند.
📍ما باید راه اسلامستان را پیدا کنیم و ارزشهای اسلام باید در بین مردم در سطوح مختلف از دبستان و پیشدبستانی تا دانشگاه و پس از تحصیلات عالیه، ترویج و برتری آن بر سایر ارزشها اثبات، و زمینههایی برای اجرای آن فراهم شود.
🎙 #علامه_مصباح| #شماره_37
#فرهنگ_اسلامی
#جامعه
🆔 @farhang_puya
🌷پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
🔵باد بهار را غنيمت شماريد،پس همان كاري كه با درختان مي كند، با بدن هاي شما نيز همان كار را مي نمايد. و از باد پاييز بپرهيزيد، پس همان كاري كه با درختان مي كند بر بدن هاي شما نيز همان تأثير را دارد.
📚بحار الانوار،ﺟﻠﺪ 59
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💻تکلیف نسل سوم با رسانهها 📀تکلیف نسل سوم و هویت و ذوب نشدن او در عصر رسانهها و جهانی سازی چیست؟
💻تکلیف نسل سوم با رسانهها
📀تکلیف نسل سوم و هویت و ذوب نشدن او در عصر رسانهها و جهانی سازی چیست؟ نسل کنونی امتیازی دارد و مشکلاتی. بزرگترین امتیاز برای او این است که دشمنان انقلاب مشخص شدهاند.
💿بسیاری از موضوعات مثل اسلام آمریکایی را حضرت امام(ره) مطرح کرد. هرگاه میخواستیم این اسلام را تبیین کنیم مشکل بود؛ ولی امروزه در ابعاد مختلف نظامی، کمک اقتصادی به دشمن، نفوذ در رسانه، گوش فرا دادن به صهیونیستم و اجرا کردن برنامههای فرهنگی دشمنان میبینیم.
📀از این جهت کار برای نسل جوان آسانتر شده است. از طرف دیگر دشوارتر است؛ چون شما بین دو زمان قرار گرفتهاید. دفاع مقدس، وضعی را ایجاد کرده بود تا معارفی که در ایران وجود داشت نهادینه شود.
💿این، فرصتی بسیار ناب برای نسلی بود که میخواست خود را در کوره حوادث، آبدیده و امتحان کند. آن جنگ تمام شد و ما در یک دوره بازسازی و اصلاح قرار گرفتیم.
✍️نادر طالبزاده| #شماره_8و9
#هنر
#رسانه
#جوانان
🆔 @farhang_puya
🔸 شماره جدید نشریه فرهنگ پویا در راه است
🔹 فرهنگ پويا با تحليلها و راهكارهاى دقيق از جريانهاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهرهگيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا میسازد.
◾️ اگر علاقه به تهیه نشریه مکتوب دارید یا به موضوع علوم انسانی و جریان شناسی سیاسی-فرهنگی توجه علمی دارید، حتما با ما ارتباط بگیرید. برای تهیه نشریه با شماره 09907644439 تماس بگیرید.
#فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya
🗺جنگ جهانی دوم (۱)
🔹سردمداران بلامنازع امپریالیسم، نژادپرستی و نظامیگری با شعار ضربهی کاری به امپریالیسم، نژاد پرستی و نظامیگری آلمان هیتلری و فاشیسم، جنگ دوم را به راه انداخت تا مردم دنیا خاطرات فجایع بیست سال پیش [جنگ اول] را فراموش نکنند.
🔹در میان جنایات جنگ دوم بین الملل، با همه پیامدهای چند جانبهای که از خود باقی گذاشت، جرمی آشکارتر از بمباران اتمی ژاپن نمیتوان یافت.
✍محمد محمدینیا| #شماره_30
#تاریخی
#جنگ_جهانی_دوم
#ژاپن
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🗺جنگ جهانی دوم (۱) 🔹سردمداران بلامنازع امپریالیسم، نژادپرستی و نظامیگری با شعار ضربهی کاری به امپ
🗺جنگ جهانی دوم (۲)
🔹بررسیهای دقیق پس از جنگ، حتی در گزارش هیئت ارزیابی بمباران استراتژیک آمریکا، نشان میدهد که مطمئنا ژاپن تسلیم میشد، حتی اگر روسیه وارد جنگ نمیشد و حتی اگر هیچ طرحی برای حمله و اشغال ژاپن برنامهریزی نمیشد.
🔹رهبران ژاپن از یک سال قبل از ۱۹۴۵ [سال بمباران] سخن از تسلیم را آغاز کرده بودند، با این همه، رهبران آمریکا با وجود اطلاع حتمی از این تسلیم، با سلاح علم و فناوری مدرن، افزون بر قتلعام صدها هزار زن، کودک و غیر نظامی ژاپنی، تبعات جبران ناپذیری را تا دههها برجای گذاشتند.
✍️محمد محمدینیا| #شماره_30
#تاریخی
#جنگ_جهانی_دوم
#ژاپن
🆔 @farhang_puya
📒شبهای بیشام
📝من شبهایی را از کودکی به یاد میآورم که در منزل شام نداشتیم و مادر با پول خردی که بعضی از وقتها مادرِ پدربزرگم به من یا یکی از برادران و خواهرانم میداد، قدری کشمش یا شیر میخرید تا با نان بخوریم.
📝گاهی اتفاق میافتاد که نفری دو لقمه میرسید، خیلی وقتها اتفاق میافتاد که ما شام شب نداشتیم.
📖شرح اسم(زندگینامه آیت الله سید علی حسینی خامنهای) صفحه ۴۶ و ۴۷
✍️محسن مؤمنی| #شماره_26و27
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
✅من تا فرق سر غرق در سیاستم
❇️آیت الله کاشفالغطا همواره در مسائل سیاسی دخالت میکرد. برخی کجاندیشان که دین را از سیاست جدا میدانستند، از او میپرسیدند چرا در سیاست دخالت میکند. ایشان در پاسخ میفرمود: اگر سیاست به معنای پند، راهنمایی، نهی از فساد، نصیحت و مبارزه با استعمار است، من اهل سیاستم.
❇️آری! من تا فرق سر غرق در سیاستم. چنین سیاستی از واجبات است. در زیارت جامعه، دربارهی ائمه معصوم آمده است: أنتم ساسۀ العباد: شما سیاستمداران مردم هستید. سیاست ما سیاست پیامبر و امامان است.
📗گلشن ابرار، جلد ۲، صفحه ۶۴۰
✍حامد کاشانی| #شماره_26و27
#حوزه_علمیه
#سیاست
🆔 @farhang_puya
💎 نظر امام اول شیعیان درباره جهاد در راه خدا
🔻امام علي عليهالسلام:
إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخاصَّةِ أوليائِهِ
● جهاد دري از درهاي بهشت است كه خداوند آن را بر روي اولياي خاص خود گشوده است.
📚 نهجالبلاغه، خطبه ۲۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya