eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
823 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔄ناتوانی عقل و لزوم وحی(۱) ↙️خواجه نصیر الدین طوسی ناتوانی عقل و لزوم وحی و حضور نبوت و شریعت را اینگونه تشریح میکند. که به‌طور خلاصه در چند شماره مضمون آن را ذکر می‌کنیم. 1⃣انسان بر نظام اجتماعی و تعاون و همکاری برای رفع نیازها و مشکلاتش نیازمند و محتاج می‌باشد. 2⃣شهوت و غضب انسان را به ستم و استثمار دعوت می‌کند و در این صورت هرج و مرج در بدنه‌ی اجتماع رخنه می‌کند و نظام اجتماعی بدین صورت مختل می‌گردد در نتیجه نیاز به شریعت و قانون و عدالت پیدا می‌کند تا رفتار انسانی و معاشرت اجتماعی را بر اساس حق و استحقاق تنظیم کند. ✍محمد مهدی علیمردانی| 🆔 @farhang_puya
🔄ناتوانی عقل و لزوم وحی(۲) 3⃣این قوانین وقتی حضور میابند که قانون‌گذاری باشد تا آن‌ها را وضع کند و به صورت شایسته آن را به رشته تقریر و تحریر درآورد. اگر خود این انسان‌ها قانون‌گذاری کنند، آن صفت خودخواهی مانع وضع قانون عادلانه می‌گردد و در نتیجه باز نزاع و کشمکش پیش می‌آید. ⬅️قانون‌گذار باید کسی باشد که دیگران از او اطاعت نمایند و استحقاق اطاعت و فرمانبرداری زمانی برای دیگران تحقق می‌یابد که ثابت شود آن قوانین از طرف پروردگار است. ⬅️از نشانه‌ها و دلایل اثبات آن وجود معجزه است [که پیامبران در هنگام مدعای پیامبری می‌آورند]. [به علاوه عقل عاقل به همه چیز احاطه ندارد و این خود دلیلی است بر ضعف قانون‌گذاری توسط عقل]. ✍محمدمهدی علیمردانی| 🆔 @farhang_puya
💎 محبت خدا را اینگونه به دست آوریم 🔻امام صادق سلام‌الله‌عليه: طَلَبْتُ‏ حُبَ‏ اللَّهِ‏ عَزَّ وَجَلَ ‏ فَوَجَدْتُهُ فِي بُغْضِ أَهْلِ الْمَعَاصِي 🔹به دنبال محبت خدا رفتم تا ببينم کجا پيدا ميشود، و آن را در دشمني اهل معصيت يافتم. 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، ص ۱۷۳ 🆔 @farhang_puya
▪️ مهمترین محکومین فساد اقتصادی 🆔 @farhang_puya
📍 تصویر پیش شماره 5 پویا 📌 شماره 40 نشریه فرهنگ پویا در راه است ... ◾️ علاقمندان به گرفتن اشتراک با شماره 02536624811 تماس بگیرند 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔄ناتوانی عقل و لزوم وحی(۱) ↙️خواجه نصیر الدین طوسی ناتوانی عقل و لزوم وحی و حضور نبوت و شریعت را ای
🔄ناتوانی عقل و لزوم وحی(۳) 4️⃣عامه‌ی مردم منافع اجتماعی را فدای اغراض شخصی می‌کنند و اصول عدالت را زیر پا می‌گذارند. به همین دلیل باید پاداش و کیفری هم در مقابل طاعت و گناه قرار گیرد. ⬅️و شناخت این قانون‌گذار نیز در شریعت واجب باشد و چون معرفت عامه مردم بیشتر به یقین نمی‌رسد لذا ثبات ندارد پس عاملی باید باشد تا معرفت آن‌ها را حفظ کند، این عامل همان توجه توأم با تکرار است که در عبادات و نماز و غیره... انجام می‌گیرد.[۱] ⬅️با این بیان آشکار شد که آنچه تعالی انسان و سعادت او را تأمین و تضمین می‌کند قوه‌ی عقل و هوش نیست، بلکه ریسمان محکمی است که از آسمان برای رهایی گرفتاران در بند، به پائین‌ترین مراتب وجود فرود آمده است.[۲] [۱]. ابن سینا، شرح اشارت، جلد۳ نمط ۹، ص۲۷۲ [۲]. ملاصدرا، مفاتیح الغیب ص۱۶۹ ✍️محمدمهدی علیمردانی| 🆔 @farhang_puya
💠بدعهدی امریکا در برابر انگلیس 🔵در سال ۱۹۸۳ آمریکا به یکی از مستعمرات انگلیس یعنی گرانادا حمله کرد. این حمله نقض فاحش قوانین بین‌المللی و تجاوز به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یک کشور به شمار می‌آمد. 🔷انگلیس در گرانادا منافع بیشتری داشت و این تجاوز امریکا خیانتی مشخص به هم‌پیمان خود محسوب می‌شد. 🔵بد عهدی دیگر امریکا به سال ۱۳۳۲ و کودتای ۲۸ مرداد بر می‌گردد. در این کودتا دولت مصدق با همکاری سیا و mi6 سقوط کرد و بعد از آن شاه به کشور بازگشت‌. 🔷مشخص بود که امریکا و انگلیس بر سر منافع خویش در ایران به توافق رسیده و آن را تقسیم می‌کنند ولی امریکا به سرعت، انگلیس را از صحنه خارج کرد و متحد اصلی خویش در جریان کودتا را از صحنه بیرون راند. ✍علی‌اصغر سیاحت‌هویدا| 🆔 @farhang_puya
🖇سکولاریسم به چه معنا❕ 📖در زبان انگلیسی واژه «secular» به معنای «دنیوی و عرفی» در مقابل واژۀ «secard» به معنای «دینی و مقدس» می باشد. ✍نعمت‌الله پناهی‌بروجری| #شماره_3 #سکولاریسم #معارف 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇سکولاریسم به چه معنا❕ 📖در زبان انگلیسی واژه «secular» به معنای «دنیوی و عرفی» در مقابل واژۀ «secar
🖇سکولاریسم به چه معنا❕ 🔹سکولاریسم عبارت است از گرایشی که طرفدار و مروّج حذف یا بی‌اعتنایی و به حاشیه راندن دین در ساحت‌های گوناگون حیات انسانی از قبیل سیاست، حکومت، علم، عقلانیت، اخلاق، اقتصاد و... است. 🔹برای واژۀ سکولاریسم می‌توان واژه‌های «دنیاگرایی»، «دنیازدگی»، «وجدان کاری دین و دنیا»، «لادینی»، «دین‌گریزی» و «عرفی‌گرایی» را به کار برد. 🔹نگرش سکولاریستی که حاصل انسان‌گرایی، فردگرایی، عقل‌گرایی و تقدیم حق بر تکلیف است، یکی از مؤلفه‌های مدرنیته و جوامع سرمایه‌داری لیبرال است و مهم‌ترین اعتقادات طرفداران سکولاریسم را می‌توان اعتقاد به عقلانیت ابزاری، کفایت عقل و بی‌نیازی از وحی، محور بودن انسان و اصالت فرد انسانی، عقیده به حقوق طبیعی در برابر قانون طبیعی و الهی، عقیده به تقدم حق بر تکلیف و حتی گاه عقیده به ذی‌حق بودن غیر مکلف بودن انسان دانست. ✍️نعمت‌الله پناهی‌بروجردی| شماره_3 🆔 @farhang_puya
◼️ علاقه متضاد ▪️دو هفته پس از زندانی شدنم، شنیدم یکی از گروهبان ها در زندان صدا می زند: مژده ...مژده... عبدالناصر مرد! و این خبر تاثیر بسیار دردناکی بر من داشت. ▪️در اینجا باید به نکته‌ جالبی اشاره کنم که من و اسلام گرایان مبارز ایران با آن روبرو بودیم، و آن اینکه ماهم، به «سید قطب» و اندیشه جنبشی و انقلابی او شدیدا علاقه مند بودیم و هم از قاتل او «جمال عبدالناصر» طرفداری می‌کردیم! من وقتی خبر اعدام سید قطب را شنیدیم گریه کردم، و هنگام شنیدن درگذشت عبدالناصر هم گریستم. 📝 خون دلی که لعل شد (12)، صفحه 177-178 🆔 @farhang_puya
💎 ثوابی که سریع به انسان می‌رسد 🔻امام باقر عليه ‏السلام: اِنَّ اَعْجَلَ الْخَيرِ ثَوابا صِلَةُ الرَّحِمِ؛ 🌸 ثواب سريع‏تر از هر كار خيرى به انسان می‌رسد. 📚 كافى، ج ۲، ص ۱۵۲، ح ۱۵ 🆔 @farhang_puya
▪️ کتاب امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران نتیجه تفکری است که سیاست‌های اقتصادی را ترسیم کرده است. 🆔 @farhang_puya
🔆هنر انقلاب، شوق شهادت است 🔶مبادا کسی خدای ناکرده بگوید غرب پیشرفت کرد. غرب اگر بر کره مریخ هم بنشیند، درنده‌ای است در کره مریخ. اگر بازده نظم نوین جهان فلسطین اشغالی و تجزیه یمن و بوسنی هرزگوین و تحریک افغان است، این صنعت برای همان غرب و اگر محصولش همین نه گفتن به ابرقدرت شرق و غرب است، برای همین ایران اسلامی. این هنر انقلاب است. این هنر مردان حزب‌اللهی است. 🔶اگر به این نیرو بها بدهند، دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می‌کرد. این کار را کرده‌اند. این مهندسین ما، این پزشکان ما، این دانشمندان دانشگاهی ما، مانند علمای حوزوی ما، در خط مقدم این انقلاب بودند و هستند. «آیت اللّٰه جوادی آملی» ✍️حامد عبداللهی| 🆔 @farhang_puya
✅استقلال دانشگاه به طریق اسلامی و ملی ✳️باید آقایان دانشجویان و علمای دانشمند دست به هم بدهند و هر چه زودتر دانشگاه‌ها را به طریقه اسلامی، به طریقه ملی، دانشگاهی که مال خود ملت باشد، دانشگاهی که مال خود ملت اسلامی باشد، زودتر باز شود و دست اشخاصی که می‌خواهند این دانشگاه را به طرف شرق بکشند یا به طرف غرب بکشند، کوتاه کنند. ✳️مقدرات دانشگاه را معلمین و اساتید اسلامی به دست بگیرند و دانشگاه یک دانشگاه ملی برای ملت باشد، نه این که زحمت را ملت بکشند و خرج دانشگاه‌ها را ملت به عهده بگیرد و یک دانشگاهی باشد که اشخاصی که از او بیرون می‌آیند یا قبله‌شان شرق باشد یا قبله‌شان غرب باشد. 📗صحیفه امام، جلد۱۴، صفحه۴۲۶ ✍محسن پرنیان| 🆔 @farhang_puya
🔰اساساً یک فرد انقلابی امروز در برابر دین با سه فرهنگ متمایز مواجه است: 📝۱. فرهنگ کفر و الحاد یا فرهنگ جاهلیت (که خود به دو بخش جاهلیت قدیم و جدید قابل تقسیم است) 📝۲. فرهنگ ایمان و دینداری صادقانه و خالصانه 📝۳. فرهنگ نفاق و تظاهر به دین‌داری (که خود بر دو قسم است: نادیده انگاشتن ظواهر دینی به نفع باطن دین یا به‌عکس، اتکا به ظواهر دین و بی‌توجهی به باطن دین) ✍مهدی امیدی| 🆔 @farhang_puya
🔴مؤلفه‌های مدرنیسم (۱) 📕صاحب‌نظران، بین مدرنیته و مدرنیسم تفاوت قائل‌اند و مدرنیته را نوعی بسط تاریخی و مدرنیسم را جهان‌بینی مدرنیته می‌دانند؛ لذا مهم‌ترین شاخصه‌های مدرنیسم عبارتند از: 📌۱- انسان‌باوری: این باور، همه مفاهیم و حقایق و ارزش‌ها را ساخته انسان می‌داند و این که همه چیز در خدمت انسان و به سود انسان باشد و این که انسان، خداگونه می‌شود. 📌۲- فردباوری: یعنی این که فرد مقدم بر جامعه است و همه چیز نه تنها در خدمت انسان، بلکه در خدمت فرد انسانی باید باشد. 📌۳- خردباوری: (عقل جزوی خودبنیاد، راسیونالیسم) این عقلانیت‌باوری در برابر وحی‌باوری و عقلانیت دینی است؛ یعنی عقلانیتی که خود را بی‌نیاز از تفکر وحیانی می‌داند، مادی و ابزار انگار است. ✍اسحاق عبادی| 🆔 @farhang_puya
🔴مؤلفه‌های مدرنیسم (۲) 📌۴- علم‌گرایی: منظور علم تجربی‌باور است، علمی که روش آن مشاهده، آزمایش و نظریه‌پردازی و آزمون نظریه‌ها باشد. کمّی‌اندیش و در جهت تصرّف در طبیعت است. 📌۵- پیشرفت‌باوری: باور به نوعی ترقی، پیشرفت و توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی و تکنیکی مدنظر است. 📌۶- تکنولوژی: تکنولوژی، پیامد عقلانیت ابزاری و علم‌باوری تجربی بشر مدرن است که در جهت بسط تکنیک در صورت مادّی زندگی بشر قرار گرفته است. ✍اسحاق عبادی| 🆔 @farhang_puya
🔴مؤلفه‌های مدرنیسم (۳) 📌۷- سکولاریسم: رویکردی که بر مبنای عرفی و زمینی و عقل اومانیستی برای امور و نهادهایی مثل حکومت، خانواده، تعلیم و تربیت، اقتصاد واقع شده و همچنین معتقد به حذف دین و نقش مرکزی و محوری آن از زندگی اجتماعی و سیاسی است. 📌۸- لیبرالیسم: نوعی نگرش به زندگی و مسائل آن، که بر ارزش‌هایی هم‌چون آزادی برای افراد، اقلیت‌ها و ملت‌ها تأکید می‌ورزد. انسان مدرن از لحاظ سیاسی قائل به لیبرال دموکراسی است. ✍اسحاق عبادی| 🆔 @farhang_puya
◾️ پسرم مرا نشناخت ▪️ یک روز پسرم مصطفی که دو ساله بود، به زندان آوردند. یکی از سربازان دوان دوان آمد و گفت: پسر شما را آوردند. به در زندان نگاه انداختم، دیدم یکی از افراد مصطفی را بغل کرده است و به سوی من می آید. مصطفی را گرفتم و بوسیدم. ▪️ کودک،به علت اینکه مدت طولانی از او دور بودم، مرا نشناخت؛ لذا با چهره‌ای گرفته و اخم کرده و حیرت زده به من مینگریست! سپس زد زیر گریه! به شدت می‌گریست. نتوانستم او را آرام کنم. لذا او را دوباره به افسر دادم تا به همسرم و بقیه – که اجازه ی دیدار با من را نداشتند – بازگرداند. این امر به قدری متاثر ساخت که تا چند روز بعد نیز هم دل آزرده بودم. 📝 خون دلی که لعل شد (13)، صفحه 151 🆔 @farhang_puya
🏴 عاقبت عدم زیارت قبر أبی عبدالله الحسین (ع) 🔻امام صادق عليه السلام: مَن لَم يَأتِ قَبرَ الحُسينِ عليه السلام حتّى يَمُوتَ كانَ مُنتَقَصَ الدِّينِ، مُنتَقَصَ الإيمانِ، و إن اُدخِلَ الجَنَّةَ كانَ دُونَ المؤمنينَ في الجَنَّةِ 🔹 هركه تا زنده است به زيارت قبر حسين عليه‌السلام نرود، دين و ايمانش ناقص باشد و اگر به بهشت هم برود، مقامش در آن جا از همه مؤمنان پايين‌تر باشد. 📚بحارالأنوار: ۱۰۱/۴/۱۴ 🆔 @farhang_puya
▪️جهانی شدن با تئوریسین‌های اقتصادی غرب‌زده 🆔 @farhang_puya
📄فتوای شهید صدر درباره شهادت یاران امام خمینی قدس سره شریف بسم الله الرحمن الرحیم اشخاصی که در ایران برای دفاع از اسلام و مسلمین قیام کرده و کشته می‌شوند، شهید هستند و خداوند آنان را با امام حسین علیه السلام در بهشت محشور می‌گرداند؛ انشاءاللّٰه سید محمدباقر صدر ✍حسن ملکشاهی| #شماره_26و27 #انقلاب_اسلامی #سید_محمد_باقر_صدر 🆔 @farhang_puya
☑️شکرگزاری از فرصت خدمت 🔘زمامداری، فرصتی برای خدمت به خلق و به‌واقع موهبتی است که از سوی خداوند داده می‌شود. شکرگزاری از فرصت خدمت، یکی از مؤلفه‌های اخلاق زمامداری است. 🔘نمونه بارز آن، داستان حضرت سلیمان است که خداوند در آیاتی از قرآن به آن اشاره می‌فرماید: «وَحُشِرَ لِسُلَيْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ. حَتَّىٰ إِذَا أَتَوْا عَلَىٰ وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ. فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ.» 🔘سپاهیان سلیمان از پریان و آدمیان به وادی موران رسیدند. یک تن از مورچگان به خیل موران ندا داد که ای موران به لانه‌های خود اندر شوید تا سلیمان و سپاهیانش ندانسته شما را در زیر پا خرد نکنند. 🔘سلیمان سخن او را شنید و از آگاهی آن مور که سلیمان را می‌شناسد به شگفت اندر شد و با رضایت خاطر تبسم کرد و گفت: بارخدایا! چندان مرا در دنیا نگه‌دار که فرصت یابم و شکر این نعمت را بگزارم که به من و پدر و مادرم عنایت کرده‌ای و بتوانم در مقام شکرگزاری خدمتی تقدیم کنم که مورد رضای تو باشد. بارخدایا! تو مرا به رحمت خود، در سلک بندگان شایسته است درآور‌. ✍علی‌اکبر عالمیان| 🆔 @farhang_puya
📙درسی به نام شهادت 🔖درس ماندگار عاشورا برای آیندگان این بود که تحقق آرمان‌های مقدس الهی به علت کثرت جبهه باطل و غبار غلیظ فتنه، کان لم یکن تلقی می‌شود، پس باید از جان مایه گذاشت تا به نصرت کلام حق در پس پرده باطل دست یافت و این همان مفهوم عمیق شهادت است. 🔖نگاهی به تاریخ انقلاب‌های اسلامی در عراق و ایران نشان می‌دهد، مبارزان و مجاهدان این نهضت‌های دینی با الهام از عاشورای امام حسین(ع) و با نصب‌العین قرار دادن فرهنگ شهادت از هیچ تهدید و مجازاتی هراس نداشتند و حد اعلای آن را شهادت می‌دانستند که خود فخر و سعادتی بزرگ بود. ✍نورا چمران| #شماره_13 #فرهنگ #شهادت 🆔 @farhang_puya
✔️ ماه رمضان در بازداشتگاه ☑️ دست گیری من در اوایل ماه شعبان بود. روزها گذشت و ماه مبارک رمضان نزدیک شد. من شنیدم که رئیس بازجوها در راه رو رفت و آمد می‌کند. وقتی صدای گام‌هایش به سلولم نزدیک شد، صدایش زدم. در را باز کردم و حالم را پرسید. ☑️ او مرا شیخ خطاب میکرد – حتی از روی بدجنسی «شین» شیخ را هم کسره میداد! – حال آنکه امسال مرا سید خطاب می‌کنند. به او گفتم ماه رمضان نزدیک است و من نمیتوانم اعمال این ماه مبارک، اعم از نماز و روزه و دعا را در این سلول انجام دهم؛ پس مرا در این ماه آزاد کنید. 📝 خون دلی که لعل شد (14)، صفحه 217 🆔 @farhang_puya